بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » باغ عفیف آباد شیراز | تاریخچه+ اطلاعات کامل بازدید
باغ عفیف آباد
شیراز

باغ عفیف آباد شیراز | تاریخچه+ اطلاعات کامل بازدید

۸ دی ۱۴۰۰ 33۰3,985

باغ عفیف آباد یکی از اماکن گردشگری و جاهای دیدنی شیراز است که از ارزش تاریخی و زیبایی بسیاری برخوردار می‌باشد. شیراز یکی از شهرهای توریستی مهم و از قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود که به شهر باغ‌ها نیز شهرت دارد. در این شهر زیبا باغ‌ها و دیدنی‌های بسیاری وجود دارد که باغ عفیف آباد یکی از شاخص‌ترین آنها است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آن بازدید می‌کنند.

اگر شما هم قصد دارید در سفر به شیراز از باغ عفیف آباد بازدید نمایید، پیشنهاد می‌کنیم پس از رزرو هتل شیراز این مقاله از اقامت ۲۴ را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله به بررسی جامع و کامل این باغ تاریخی و بی‌نظیر می‌پردازیم.

باغ عفیف آباد

تاریخچه باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد با وسعت ۱۲۷ هزار مترمربع یکی از قدیمی‌ترین باغ‌ های شیراز محسوب می‌شود. این باغ که در گذشته به نام باغ گلشن شناخته می‌شد، درواقع گردشگاهی برای پادشاهان صفوی بود و به عنوان یکی از املاک شخصی حاکم وقت فارس به نام یعقوب خان ذوالقدر به شمار می‌رفت. در آن زمان قلعه سنگی بزرگی نیز به عنوان محل اقامت و استراحتگاه در وسط باغ وجود داشت که به مرور زمان تخریب شد.

این باغ تاریخی و زیبا را قوام الملک در زمان قاجار خریداری و آن را مرمت و بازسازی می‌کند. در سال ۱۲۸۴ هجری قمری به دستور قوام عمارتی دو طبقه جایگزین عمارت سنگی قدیمی و فرسوده می‌شود و برای آبیاری باغ، قناتی در نزدیکی آن در نظر گرفته می‌شود.  اواخر دوره قاجار باغ گلشن به خواهرزاده قوام الملک به نام عفیفه خانم واگذار شده و او تغییرات زیادی را در باغ اعمال می‌کند. از آن پس باغ گلشن شیراز به باغ عفیف آباد تغییر نام پیدا می‌کند.

تا زمان حکومت پهلوی باغ عفیف آباد در اختیار وارثان قوام الملک قرار داشت و سپس به فرح پهلوی هدیه می‌شود. تا مدتی این باغ در اختیار فرح بوده و در نهایت در سال ۱۳۴۰ طی یک مزایده توسط ارتش خریداری می‌گردد. در آن زمان نیز تعمیراتی در باغ  انجام می‌شود و بازسازی و مرمت‌هایی صورت می‌گیرد. بعد از انقلاب اسلامی باغ همچنان در اختیار ارتش قرار داشته و در سال ۱۳۷۰ موزه‌ای نظامی متشکل از سلاح‌ها و ادوات مختلف جنگی در باغ عفیف آباد دایر می‌گردد.

بخش های مختلف باغ عفیف آباد

مجموعه باغ عفیف آباد به عنوان یکی از جذابترین جاهای دیدنی شهر شیراز، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که بازدید از آن برای همه افراد آزاد می‌باشد. این بخش‌ها دارای ویژگی‌ها، معماری و تزئینات مخصوص به خود هستند که بسیار جذاب می‌باشند.

باغ عفیف آباد شیراز

کاخ سلطنتی

کاخ سلطنتی باغ عفیف آباد شیراز عمارتی ۲ طبقه بوده که از نظر معماری به عمارت باغ ارم شیراز شبیه است. این کاخ که ۳۰ تالار و اتاق زیبا دارد، از نظر معماری ترکیب زیبایی از هنر دوران‌های هخامنشی، ساسانی، صفویه، زندیه و قاجاریه می‌باشد. این عمارت زیبای شیراز یک ایوان بزرگ و دلباز با ستون‌های عظیم دارد که بسیار حیرت انگیز و چشم نواز است.  تزئینات ایوان، کاشیکاری بسیار هنرمندانه‌ای با تصویر تاجگذاری یکی از پادشاهان ساسانی است.

درب اصلی کاخ سلطنتی عفیف آباد از طریق چند پلکان سنگی به تالار اصلی مرتبط می‌شود.  سردر ورودی تالار، چهار ستون شبیه سرستون‌های تخت جمشید دارد که عظمت و شکوه عمارت را دوچندان نموده‌ است. در این قسمت عمارت سقفی چوبی با تزئینات نقاشی رنگ و روغن خودنمایی می‌کند که اوج هنر معماران و استادکاران ایرانی را نشان می‌دهد. در دوطرف ساختمان نیز دو تراس یا همان بهار خواب بسیار زیبا با هشت ستون طراحی شده که جلوه خاصی به این کاخ سلطنتی بخشیده‌اند.

موزه نظامی عفیف آباد

  • طبقه اول

یکی از زیباترین بخش‌های باغ عفیف آباد، طبقه اول عمارت اصلی می‌باشد. در این طبقه پنجره‌های چوبی نفیسی با شیشه‌های رنگی وجود دارند که فضایی دلنشین را ایجاد نمودند. در وسط تالار اصلی طبقه اول آبنمای زیبایی قرار دارد و دیوارهای این بخش به سنگ کاری، کاشی کاری، گچ بری و دیگر تزئینات چشم نواز مزین است.

به همت ارتش در سال ۱۳۷۰ موزه‌ای تحت عنوان موزه نظامی در طبقه اول عمارت باغ  دایر شد. در این موزه ادوات جنگی به جای مانده از دوران‌های مختلف مانند شمشیر، زره، تفنگ، تپانچه و … در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. از مهمترین آثار موزه نظامی عفیف آباد می‌توان به اسلحه‌های شاهان قاجاری و پهلوی همچون فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه، رضا شاه و محمدرضا شاه اشاره نمود.

عمارت عفیف آباد

  • طبقه دوم

طبقه دوم کاخ سلطنتی باغ عفیف آباد اتاق‌های تودرتوی بسیاری دارد که از طریق راه پله‌هایی به طبقه اول و ایوان متصل شده است. در مرکز این طبقه تالار بزرگی قرار دارد که از پنجره‌های شیشه‌ای بسیار زیبا و دیوارها با تزئینات گچ کاری و مقرنس کاری برخوردار است. سقف این تالار از جنس چوب بوده و نقاشی‌هایی با طرح‌های گل و بوته، بزم و شادی و … دارد که بسیار خاص و زیبا می‌باشند. همچنین دو بخاری از جنس سنگ مرمر نیز در شمال و جنوب تالار طبقه دوم وجود دارند که بسیار دیدنی می‌باشند.

این طبقه محلی برای نگهداری و نمایش وسایل شخصی خاندان پهلوی است و به نام موزه عبرت شناخته می‌شود. آثار ارزشمندی مانند پیانو شخصی فرح پهلوی، فرش‌های اصیل و گرانبها، وسایل مطالعه و … در بخش‌های مختلف این طبقه در معرض نمایش قرار دارند.

حمام سنتی

یکی دیگر از بخش‌های باغ عفیف آباد حمامی سنتی و زیبا در بخش غربی مجموعه است. معماری این حمام مانند سایر حمام‌های سنتی ایران چشم نواز بوده و از نقوش برجسته داستان‌های مشهور قدیمی برخوردار می‌باشد. بر روی دیوارهای این حمام نقاشی‌های منحصربفردی از نقش فرهاد در بیستون و صحنه ورود یوسف به جمع زنان مصری وجود دارد.

قهوه خانه

در بخش غربی باغ عفیف آباد و در کنار حمام سنتی آن، قهوه خانه‌ای قرار دارد که از فضایی سنتی و دنج برخوردار است. این قهوه خانه که دیوارهای آجری و یک حوض کوچک دارد، محل استراحت، تفریح و قلیان کشیدن شاهزادگان قاجاری بوده است. همچنین شش حجره بسیار زیبا و دلنشین در این قهوه خانه سنتی وجود دارد که طرح کاشی‌های آنها برگرفته از داستان‌های مهم شاهنامه است.

باغ عفیف آباد قهوه خانه سنتی 1

امکانات باغ عفیف آباد

از آنجایی که باغ تاریخی عفیف آباد از جاهای دیدنی مهم شیراز محسوب می‌گردد؛ امکانات مختلفی را برای رفاه حال گردشگران و بازدیدکنندگان در این مجموعه فراهم نموده‌اند. از مهمترین این امکانات می‌توان به فروشگاه صنایع دستی و سوغات، کتاب فروشی، عکاسی با لباس‌های سنتی، قهوه خانه، کافی شاپ و … اشاره نمود. همچنین یک تالار و مهمانسرا نیز در مجموعه عفیف آباد وجود دارد که در اختیار ارتش بوده و برای استفاده عموم نمی‌باشد.

باغ عفیف آباد کجاست؟

این باغ در انتهای خیابانی به همین نام در شیراز قرار دارد و گردشگران می‌توانند برای دسترسی به این مجموعه ارزشمند تاریخی، از خودرو شخصی و یا وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمایند. در سفر به شیراز اگر قصد بازدید از موزه این باغ را دارید، می‌توانید از طریق مترو و اتوبوس ه بازدید مجموعه عفیف آباد بروید.  نزدیکترین ایستگاه مترو به باغ  ایستگاه آوینی و  نزدیکترین ایستگاه اتوبوس، ایستگاه زرهی است.

بهترین زمان بازدید

فصل بهار و اردیبهشت ماه به دلیل سرسبزی و زیبایی و همچنین آب و هوای مطبوع و پخش شدن عطر بهارنارنج، بهترین زمان سفر به شیراز محسوب می‌گردد. در این فصل می‌توانید از باغ عفیف آباد و دیگر اماکن و جاذبه های گردشگری شیراز بازدید کنید و از زیبایی آنها لذت ببرید.

ساعت بازدید

گردشگران می‌توانند در نیمه اول سال از ساعت ۸ الی ۱۹ و در نیمه دوم سال از ساعت ۸ تا ۱۷ از مجموعه بسیار زیبای باغ موزه عفیف آباد بازدید نمایند.

۲.۵/۵ - (۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×