دروازه قرآن شیراز
شیراز

معرفی دروازه قرآن شیراز

۲۲ اسفند ۱۳۹۷ 24۰3,007

از گذشته تا امروز در بین خانواده های ایرانی مرسوم بوده است که مسافر با گذر از زیر قرآن به نوعی بیمه شده و با اینکار برای شخص آرزوی سلامتی و سفر در پناه حق می کنند. دروازه قرآن شیراز یکی از بهترین نمونه های تاریخی با این دیدگاه می باشد که سندی بر این اعتقاد محسوب میگردد. اصلا گویی شیراز را با نام دروازه قرآن گره زده اند و این شهر بدون این بنای با ارزش تاریخی بخشی از اعتبارش را از دست خواهد داد. در ادامه با دروازه قرآن شیراز که یکی از شناخته شده ترین جاهای دیدنی شیراز محسوب می شود بیشتر آشنا خواهید شد.


برای آشنایی بیشتر با دروازه قرآن در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

دروازه قرآن شیراز

معرفی دروازه قرآن

دروازه قرآن یکی از شش دروازه ای می باشد که به عنوان ورودی شهر در نظر گرفته میشدند و ردپای آن برای قرار گرفتن در لیست آثار تاریخی این شهر به زمان عضدالدوله دیلمی میرسد. این بنا مانند بسیاری از آثار تاریخی دیگر با ناملایمتی های روزگار مواجه شده و خرابی هایی در آن به مرور هویدا شدند. از آنجا که کریم خان زند در آبادانی شیراز نقش بسیار مهمی داشت، دستور مرمت و بازسازی دروازه قرآن را صادر و این بنای باشکوه، رنگ و چهره ای جدید به خودش گرفت. این بنا و دروازه ی زیبا را می توانید در خروجی شهر به سمت جاده ی شیراز به مرودشت ببینید.
در قسمت بالای دروازه قرآن، همان طور که از نامش مشخص است، قرآنی با ارزش با خط سلطان ابراهیم قرار داشت که در حال حاضر در یکی از موزه های فرانسه نگهداری میشود. در نتیجه در حال حاضر نشانی از این قرآن بر تنها دروازه ی باقی مانده از شیراز به چشم نمیخورد و تنها نامی از آن باقی مانده است.

دروازه قرآن شیراز
Photo By : Reza Ghaderi

جاذبه های اطراف دروازه قرآن

مقبره خواجوی کرمانی

شیراز شهر شعر و ادب می باشد و وجود شاعران نام آشنا در این شهر کاملا این لقب را تایید می کنند. خواجوی کرمانی یکی از شاعران قرن هشتم محسوب میگردد. مقبره خواجوی کرمانی در فاصله ی بسیار کم و در حدود ۱۰ متر از دروازه قرآن واقع شده است. بنای آرامگاه که در سال ۱۳۱۸ شمسی ساخته شده است، یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران می باشد که در طول سال گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. جالب است بدانید که سه غار در نزدیکی این مقبره قرار دارد که محل عبادت و خلوت خواجوی کرمانی بوده و مجسمه ی لطفعلی خان که هیچ وقت کامل نشد در ورودی آن قرار گرفته است.

بوستان خواجوی کرمانی

در فاصله ی بسیار کوتاه از دروازه قرآن می توانید لحظاتی را در بوستان خواجوی کرمانی سپری کنید و در فضایی با آب و هوای عالی استراحت کنید. البته لازم به ذکر است که این بوستان همان کوه های اطراف شهر بوده اند که به مرور تغییر پیدا کرده و امروزه مکانی مناسب برای استراحت مسافران به شمار می آید.

دروازه قرآن شیراز

حافظیه شیراز

دروازه قرآن با توجه به موقعیت مکانی ایده آل آن، به بسیاری از جاذبه های پرطرفدار این شهر نزدیک بوده و می توان براحتی به هر یک از آنها سر زد. حافظیه که بخش جدایی ناپذیر جاذبه های شیراز محسوب می گردد، در فاصله ی کمی با این دروازه قرار گرفته و به همین خاطر اغلب دوستداران حافظ از دروازه قرآن نیز بازدید می کنند. برای رفتن به حافظیه کافیست حدود ۱۰۰۰ متر از دروازه فاصله بگیرید.

باغ جهان نما شیراز

یکی از دلایل شهرت شیراز وجود باغ های سرسبز و زیبا با عمارت های بی نظیر در آنها می باشد که باغ جهان نما به عنوان یکی از قدیمی ترین ها، معروف می باشد. وجود درختان سر به فلک کشیده و استوار سرو و به مشام رسیدن عطر بهار نارنج در اردیبهشت از گوشه و کنار این باغ و گل کاریهای فوق العاده زیبا در کنار عمارت هشت ضلعی به سبک کلاه فرنگی ، جلوه ای بی نظیر به این باغ داده است. باغ جهان نما تنها ۵۰۰ متر با دروازه قرآن فاصله داشته و براحتی و پیاده می توانید بین این دو جاذبه ی معروف شیراز جا به جا شوید.

دروازه قرآن شیراز

هتل های نزدیک به دروازه قرآن

با توجه به اینکه اطراف دروازه قرآن جاذبه های تاریخی زیادی وجود دارد، از نظر گردشگری این منطقه اهمیت داشته و موقعیت مناسب برای اقامت گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود. به همین خاطر می توانید برای رزرو هتل های شیراز یکی از گزینه های عالی مانند هتل چمران، هتل بزرگ شیراز، هتل آناهیتا، رودکی و پارمیس را انتخاب کنید و براحتی از جاذبه های اطراف آنها بدون از دست دادن زمان، بازدید نمایید.

رستوران های نزدیک به دروازه قرآن

علاوه بر وجود هتل و جاذبه های گرشگری و تفریحی در فاصله ی کم با دروازه قرآن، رستوران های متنوعی نیز به چشم میخورند که شرایط مناسبی را برای خوردن غذاهای سنتی شیراز در طول سفر فراهم میکنند. یکی از بهترین رستوران های نزدیک به این بنای تاریخی، رستوران سنتی هفت خوان می باشد که چهره ای سنتی و مدرن داشته و هر یک از هفت طبقه ی آن شرایط متفاوتی را برایتان فراهم میکند.
علاوه بر هفت خوان، رستوران هتل بزرگ شیراز نیز می تواند با داشتن غذاهای با کیفیت دریایی و فضایی خاطره انگیز، گزینه ای مناسب برای داشتن لحظات به یادماندنی در این شهر به شمار آید.

۴/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×