راهنمای سفر به استان فارس

استان فارس با قرارگرفتن در بخش جنوبی کشور و قدمت تاریخی بسیار زیاد، از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین مناطق ایران محسوب می‌شود. سفر به فارس و بازدید از شهرهای مختلف آن با جذابیت‌های زیادی همراه است؛ به همین خاطر شاهد استقبال زیاد توریست‌های داخلی و خارجی برای گذران تعطیلات در این مقصد گردشگری هستیم. در شهرهای استان فارس و به‌ویژه شیراز، آثار تاریخی شگفت‌انگیزی از دوره‌های تاریخی مختلف به‌یادگار مانده است که بازدید از آن‌ها برای هر گردشگری جذاب و دوست‌داشتنی است. با وجود فرهنگ‌های متنوع، آداب‌ورسوم منحصربه‌فرد و تنوع در جاهای دیدنی استان فارس، نباید سفر به این منطقه‌ی زیبا و تماشایی را از دست بدهید. راهنمای سفر به فارس که در این مطلب به‌صورت جامع و کامل آورده شده است، به شما در تجربه اوقاتی خوش و خاطره‌انگیز کمک می‌کند.

تاریخچه استان فارس

دوره هخامنشینی از دوران غرورآفرین در تاریخ ایران به‌شمار می‌رود که این سلسله توسط کوروش کبیر بنیان‌گذاری شده است. در این دوره باشکوه، استان فارس به‌عنوان پایتخت کشور درنظر گرفته شد و برای ساخت کاخ‌ها و مراکز فرمان‌روایی از معماران و هنرمندان پرآوازه دنیا استفاده شده است. در دوره حکومت هخامنشیان، فرهنگ و تمدن ایران در سطح جهان شناخته شده و بی‌نظیر بود.

اوج شکوه و صلابت استان فارس را می‌توانید در دوره ساسانیان مشاهده کنید. اردشیر بابکان، پس از به‌دست گرفتن قدرت، ابتدا تیسفون و سپس شیراز را به‌عنوان پایتخت اعلام کرد. در دوران حکمرانی این سلسه قدرتمند، تغییرات شگفت‌انگیزی در تمدن، فرهنگ و معماری ایران و به‌ویژه استان فارس شکل گرفت. امروزه نیز آثار، بناها و سنگ‌نگاره‌های فراوانی از این دوره در بخش‌های مختلف استان فارس به‌یادگار مانده است. پس از آن، شاهد روی کار آمدن سلسله صفاریان هستیم و جالب است بدانید که مسجد جامع عتیق از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین آثار به‌جامانده از این دوره محسوب می‌شود.

پس از سلسله صفاریان، آل بویه نیز در دوران فرمان‌روایی خود، از هر زمینه‌ای برای ساخت و آبادانی استان فارس استفاده کرده و ساخت‌وسازهای باشکوه و فراوانی را انجام داد. اولین بنایی که دستور ساخت آن توسط عضدالدوله دیلمی صادر شد، بنای زیبای دروازه قرآن بود.

در نگاه تاریخی به استان فارس، باید به این نکته نیز توجه داشت که این منطقه از کشور، جنگ و غارت زیادی را نیز به‌چشم خود دیده است که آرامش و آبادانی آن را تحت تاثیر قرار داده است. اکثر جنگ‌های این منطقه در دوران سلجوقی، اتابکان، تیموری و صفویه بوده است. اما پس از روی کار آمدن زندیه، استان فارس دوباره رنگ آرامش، صلح و آبادانی را دید و دوران شکوفایی و توسعه را از سر گرفت. مجموعه بی‌نظیر زندیه که شامل بازار، مسجد، حمام و آب‌انبار وکیل است از همین دوره تاریخی به‌یادگار مانده است. با وجود تاریخ و تمدن غنی در این بخش از ایران، سفر به فارس شما را با شگفتی‌ها و جذابیت‌های بی‌شماری روبه‌رو می‌کند که در کمتر جایی از ایران نمونه آن وجود دارد.

آب و هوای استان فارس

برای سفر به استان فارس، باید با آب‌وهوای این منطقه نیز آشنا باشید. استان فارس دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل است. میزان بارندگی سالانه در استان فارس، رقمی معادل 100 الی 200 میلی‎متر را نشان می‌دهد. این در حالی است که برخی از شهرهای استان فارس مانند لامرد، لار، اوز، خنج، جویم و گراش از خشک‌ترین نواحی این استان به‌شمار می‌روند.

سفر به فارس در فصل بهار

مسافرت به فارس به‌ویژه در فصل بهار، دلچسب، دوست‌داشتنی و جذاب است؛ چراکه این استان در فصل بهار، همانند بهشت زیبا و تماشایی است. به همین خاطر سفر به این استان در نوروز و ماه اردیبهشت با استقبال زیادی روبه‌رو است. هوایی لطیف، شهرهای سرسبز، حال‌وهوایی دلنشین از مهم‌ترین مزیت‌های سفر به فارس در ماه‌های اول سال است.

سفر به فارس در فصل تابستان

تابستان‌های استان فارس، گرم و خشک است و سفر به فارس در تابستان کمتر توصیه می‌شود. اما اگر شرایط آب‌وهوایی برای شما در درجه اهمیت کمتری است، سفر تابستانی به این استان، بسیار خوش قیمت و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

سفر به فارس در فصل پاییز

دومین فصل پربازدید استان فارس بعد از بهار، پاییز است. در این فصل، زیبایی‌های استان فارس با وجود رنگ‌های نارنجی و زرد درختان، دوچندان می‌شود. همچنین هوای خنک و دلچسب پاییزهای فارس که نه گرمای تابستان و نه سرمای زمستان را دارد، سفرتان را لذت‌بخش خواهد کرد.

سفر به فارس در فصل زمستان

استان فارس، زمستان‌های سرد، خشک و برفی دارد. اما اگر عاشق تفریحات زمستانه هستید، مجموعه‌های گردشگری فراوانی در استان فارس وجود دارد. پیست اسکی سپیدان در فصل زمستان مملو از گردشگرانی است که درحال گذران تعطیلات زمستانی در استان فارس هستند.

آب و هوای بهاری استان فارس

بهترین زمان سفر به فارس

موقعیت جغرافیایی استان فارس به‌گونه‌ای است که از آب‌وهوای گرم و خشکی برخوردار است؛ به این معنی که زمستان‌های خیلی سرد و تابستان‌های خیلی گرمی دارد. به همین خاطر، بهترین زمان برای سفر به فارس، فصل بهار و پاییز است. این درحالی است که برای آن دسته از افرادی که به‌دنبال سفری اقتصادی و ارزان قیمت به استان فارس هستند و یا دوست دارند در خلوت‌ترین زمان در این مقصد گردشگری به تفریح بپردازند، زمستان و تابستان بهترین گزینه محسوب می‌شود. به‌طور کلی بهترین زمان سفر به این استان با توجه به الویت‌ها و بودجه گردشگران، متفاوت خواهد شد. اما باید بدانید که در ماه اردیبهشت، شهرهای استان فارس و به‌ویژه شیراز، به‌طرز شگفت‌انگیزی زیبا و تماشایی هستند.

چطور خودمان را به فارس برسانیم؟

همان‌طور که می‌دانید، استان فارس از بی‌نظیرترین و جذاب‌ترین مقاصد گردشگری و ایرانگردی به‌شمار می‌رود که در هر روز از ایام سال درحال میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی است. در این مطلب راهنمای سفر به فارس، به روش‌های مختلفی اشاره خواهیم کرد که هرکدام در راحتی، بودجه و کیفیت سفرتان تاثیر متفاوتی دارند؛ ازجمله:

قطار

یکی از راه‌های سفر به استان فارس، قطار یا همان سفر ریلی است. خوشبختانه همه روزه شاهد حرکت قطار از تهران به سمت این استان زیبا هستیم. این روش سفر شما را با تجربیات متفاوتی مواجه می‌کند. همچنین از ویژگی‌های سفر به شهرهای استان فارس با قطار می‌توان به کم هزینه و زمان‌بر بودن اشاره کرد.

ماشین شخصی

بسیاری از افراد سفر با ماشین شخصی را ترجیح می‌دهند؛ چراکه می‌توانند در بین راه توقف داشته باشند و سفر خود را به‌دلخواه مدیریت کنند. لازم به ذکر است که از اکثر شهرهای ایران می‌توانید از اتوبوس به سمت شیراز بروید.

هواپیما

سریع‌ترین، راحت‌ترین و درعین حال گران‌ترین روش سفر به استان فارس، سفر هوایی است. شما می‌توانید با هواپیما در کمتر از یک ساعت و نیم به مقصد خود برسید و با کمترین خستگی، سفری خاطره‌انگیز را آغاز کنید.

تور

در میان روش‌های سفر به فارس، همراهی با تورهای گردشگری با استقبال زیادی مواجه شده است. سفر با تور شیراز مزیت‌های فراوانی دارد که مهم‌ترین آن شامل راحتی، مقرون‌به‌صرفه‌بودن و مدیریت هدفمند و حرفه‌ای زمان سفر برای بازدید از جاهای دیدنی بیشتر در استان فارس می‌شود.

معروف‌ترین شهرهای استان فارس

استان فارس با داشتن 37 شهرستان، یکی از بزرگ‌ترین استان‌های ایران محسوب می‌شود. همچنین از نظر تعداد شهرستان، استان فارس توانسته رتبه اول را کسب کند. شهر شیراز به‌عنوان مرکز استان فارس و پرجمعیت‌ترین شهر آن به‌شمار می‌رود. برخی از بزرگ‌ترین، مشهورترین و دیدنی‌ترین شهرهای استان فارس به شرح زیر است:

شیراز

شهر شیراز، قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین شهر استان فارس است که جاذبه‌های دیدنی و گردشگری فراوانی را در دل خود جای داده است. به‌طور کلی اکثر گردشگران برای گشت‌وگذار در این شهر تماشایی به استان فارس سفر می‌کنند. بازدید از آثار تاریخی و باغ‌های دیدنی شیراز در کنار استشمام عطر بهارنارنج برای هر گردشگری جذاب و دوست‌داشتنی است.

راهنمای سفر به استان فارس، مجموعه نقش رستم

مرودشت

در برنامه‌ریزی مسافرت به فارس، بازدید از مرودشت را نیز درنظر داشته باشید. در این شهر، گنجینه‌ای غنی و عظیم از دوران هخامنشی قرار دارد که مهم‌ترین جاذبه گردشگری استان فارس محسوب می‌شود. برای بازدید از تخت جمشید، بهشت گمشده، نقش رستم، نقش رجب و شهر تاریخی اصطخر باید به مرودشت بروید.

جهرم

از دیگر شهرهای مهم و تاریخی استان فارس، می‌توان به جهرم اشاره کرد. آب‌وهوای این شهر از شیراز گرم‌تر است و آبشار مروارید، بازار سرپوشیده، مسجد مدرسه خان، غار شفق، آتشکده قدمگاه و… از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر جهرم به‌شمار می‌رود.

آباده

شهر آباده با قدمت زیاد و هنر منبت‌کاری شناخته می‌شود. جالب است بدانید که تاریخ شکل‌گیری تمدن در شهر آباده را به هزار سال قبل از میلاد نسبت می‌دهند. روستای چنار، تیمچه صرافیان و قلعه ایزد خواست از معروف‌ترین جاهای دیدنی و تاریخی این شهر زیبا و کهن محسوب می‌شود.

پاسارگاد

در شهر پاسارگاد استان فارس، مجموعه تاریخی به همین نام قرار دارد که نمی‌توان از جذابیت‌ها و شگفتی‌های آن غافل شد. در این شهرستان خوش آب‌وهوا، تپه‌های باستانی فراوانی وجود دارد که در کنار دشت‌های وسیع و سرسبز، جلوه بی‌نظیری را مقابل چشمانتان به‌تصویر می‌کشد.

مجموعه پاسارگاد

فسا

شهر فسا که به شهر گندم نیز شهرت دارد، از پربازدیدترین شهرهای استان فارس است که آب‌وهوایی معتدل و نیمه خشک دارد. این شهر در بخش کوهستانی فارس واقع شده و اقتصاد آن را دو شغل اصلی کشاورزی و دامداری شکل می‌دهد. از جاهای دیدنی و گردشگری شهر فسا می‌توان به آتشکده ساسانی، منطقه باستانی کوزه‌گر خانه، تل تعلکی، تل ضحاک و قلعه آشپرخانه ضحاک اشاره کرد.

کازرون

در غرب استان فارس، شهری معروف و تماشایی به نام کازرون قرار دارد که برخی از آثار تاریخی موجود در آن مانند منطقه باستانی بیشاپور و غار شاپور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

اقلید

از دیگر معروف‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای استان فارس می‌توان به اقلید اشاره کرد که با داشتن جاذبه‌های گردشگری و دیدنی فراوان، توریست‌های زیادی را مجذوب خود کرده است. با وجود دریاچه‌ها و رودخانه‌های فراوان، تنگ براق، کوه پل، دریاچه کافتر، سرداب و… می‌توانید ساعاتی خوشی را در سفر به فارس و در این شهر سپری کنید.

شهر اقلید

لامرد

در جنوبی‌ترین بخش از استان فارس، شاهد شهری زیبا و تاریخی به‌نام لامرد هستیم که به داشتن جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر و آثار تاریخی مانند سنگ چله گاه شهرت دارد.

آداب و رسوم استان فارس

استان فارس ازجمله مناطق مهم کشور است که بالاترین جمعیت عشایری را در دل خود جای داده است. با وجود اقوام مختلفی مانند کهکیلویه، قشقایی، خمسه و …شاهد وجود تنوع در اقوام و آداب‌ورسوم در استان فارس هستیم که بر جذابیت‌های آن افزوده است. 

در سراسر استان فارس برای برگزاری اعیاد ملی مانند عید نوروز و جشن‌های مذهبی مانند عید قربان، عید فطر، نیمه شعبان و… آداب‌ورسوم خاص و منحصربه‌فردی اجرا می‌شود. در این میان، عید نوروز و نحوه برگزاری آن برای مردمان ساکن در استان فارس با احترام و توجه زیادی همراه است. مردمان این منطقه از 15 روز قبل از شروع سال نو، به استقبال آن می‌روند و همه چیز را برای برگزاری جشنی ملی و باشکوه فراهم می‌کنند.

در میان آداب‌ورسوم متنوع و جذاب استان فارس، باید به رسم عروسی درخت نارنج اشاره کنیم. زمانی که درخت نارنج باغ و یا حیاط خانه، محصول کمی بدهد، درخت را عروس می‌کنند و برای آن جشن عروسی می‌گیرند. زنان همسایه به عروسی دعوت می‌شود و صاحبخانه نیز برخی از شاخه‌های کهنه و خشک درخت را می‌برد. در این حین، توری روی درخت می‌اندازند، کل می‌کشند و منتظر باروری درخت نارنج در بهار بعدی می‌شوند.

ویژگی های فرهنگی مردم استان فارس

جذابیت‌های مسافرت به فارس، فقط شامل بازدید از جاهای دیدنی و گردشگری این منطقه نمی‌شود، بلکه آشنایی با ویژگی‌های فرهنگی مردمان این استان نیز بسیار جذاب و دلنشین است. مردمان ساکن در این منطقه از کشور به خونگرمی، مهمان‌نوازی و سرزندگی شهرت دارند. آن‌ها از هر فرصتی برای دورهمی، شادی و رفتن به دل طبیعت استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که این احساس و خصوصیات در پذیرایی از مهمانان نیز رعایت می‌شود؛ به همین خاطر اکثر افراد خاطره خوبی از معاشرت با مردمان خوش اخلاق و مهمان‌نواز استان فارس دارند. اقوام مختلفی مانند فارس، عرب، لر، ترک و کولی در بافت جمعیتی این استان حضور دارند و با وجود تفاوت در فرهنگ، زبان، باور و قومیت، با صلح، دوستی و آرامش درکنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

جاهای دیدنی استان فارس

حالا که با ویژگی‌های مختلف استان فارس آشنا شدید، نوبت به معرفی جاهای دیدنی و گردشگری این بخش از کشور رسیده است. استان فارس با قدمت تاریخی زیاد و طبیعت چشم‌نواز، شما را با شگفتی‌های فراوانی مواجه خواهد کرد که فرصت تجربه آن در کمتر جایی از ایران فراهم شده است. از آنجایی که جاذبه‌های گردشگری استان فارس شامل جاهای دیدنی طبیعی، تاریخی، مذهبی و تفریحی می‌شود، معروف‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها را به تفکیک معرفی خواهیم کرد.

جاذبه های مذهبی

در بخشی از لیست گردشگری خود در سفر به فارس، بازدید از جاذبه‌های مذهبی و شگفت‌انگیز را درنظر داشته باشید. در این مکان‌های دیدنی می‌توانید اوج شکوه معماری و هنر مردمان گذشته را ببینید و از شنیدن داستان‌های جذاب درباره وقایع تاریخی و باورهای این منطقه لذت ببرید.

شاهچراغ

در شهر شیراز یک بنای مذهبی باصلابت به‌نام شاهچراغ قرار دارد که با معماری منحصربه‌فرد و ظرافت‌های هنری که دارد، در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مناره‌های زیبا، کاشی‌های فیروزه‌ای و ایوان پرستو از جذابیت‌های دیدنی شاهچراغ محسوب می‌شود.

آرامگاه سید علاء الدین

در راهنمای سفر به فارس و تهیه لیست گردشگری خود، حتما بازدید از آرامگاه سید علاءالدین را نیز لحاظ کنید. بنای این آرامگاه در دوران صفویه ساخته شده است و درحال حاضر نیز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. سید علاءالدین که به حضرت آستانه نیز شهرت دارد، برادر حضرت شاهچراغ بوده است که در بین مردم از احترام و توجه زیادی برخوردار است.

امامزاده بی بی دختران

مقبره امامزاده بی بی دختران در دوران زندیه ساخته شده است و تا به امروز همچنان استوار برجای مانده است. این مکان محل دفن بی بی خدیجه از اولاد حسین بن علی بن حسین است که به‌دلیل توسل دختران دم بخت برای اجابت حاجت خود، به بی بی دختران مشهور شده است.

امامزاده عتیق

در سفر به فارس و گشت‌وگذار در بین جاهای دیدنی آن، فرصت بازدید از امامزاده عتیق را از دست ندهید. این بنا با قدمت 1200 ساله، یادگاری از دوران صفاریان است که بخش‌های تماشایی و مختلفی دارد. یکی از این بخش‌ها با نام دارالمصحف، بنایی شبیه به خانه خدا دارد که درست در وسط امامزاده قرار گرفته است.

مسجد نصیرالملک

در معرفی جاذبه‌های مذهبی استان فارس، نباید از شگفتی‌های مسجد نصیرالملک غافل شویم. این بنا به دوران قاجار تعلق دارد و با داشتن شیشه‌های رنگی، بهترین و زیباترین منظره را ایجاد کرده است؛ به همین دلیل به مسجد صورتی نیز شهرت دارد. بنای مسجد نصیرالملک با معماری چشم‌نواز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مسجد نصیرالملک شیراز

جاذبه های تاریخی

همان‌طور که اشاره شد، استان فارس، دوران تاریخی زیادی را به چشم خود دیده و مرکز فرمان‌روایی حکومت‌های مختلفی بوده است. به همین دلیل آثار و جاذبه‌های تاریخی متنوع و بی‌شماری در این منطقه وجود دارد که بازدید از آن‌ها برای هر گردشگری جذاب و مسحورکننده است. برخی از معروف‌ترین و باشکوه‌ترین جاذبه‌های تاریخی استان فارس که نباید فرصت بازدید از آن‌ها را در سفر به فارس از دست بدهید، به شرح زیر است:

دروازه قرآن

در شمال شرقی شهر شیراز و در بخش ورودی آن، دروازه‌ای تاریخی و باصلابت به‌نام دروازه قرآن شیراز قرار دارد که یادگاری از دوره دیلمیان محسوب می‌شود. این بنا به دستور عضدالدوله دیلمی در این قسمت از شهر بنا شده و خطوطی از آیات قرآن و به خط ثلث روی آن حک شده است.

ارگ کریم خان زند

ارگ کریم خان زند که به زندان کریم خانه نیز شناخته می‌شود، در شهر شیراز قرار دارد و شامل یک مجموعه تاریخی عظیم و به‌جامانده از دوران قاجار به‌شمار می‌رود. این اثر تاریخی درواقع یک مجموعه بزرگ شهری بوده است که بخش‌هایی مانند کاروانسرا، بازار وکیل، باغ، دیوانخانه و … را در دل خود جای داده است. این بنا در گذشته محل دارالحکومه حاکمان بوده است.

حمام وکیل

مسافرت به فارس، بدون بازدید از حمام وکیل، لطفی ندارد. این اثر تاریخی که امروزه به موزه مردم شناسی شیراز تبدیل شده است، با جذابیت‌های تاریخی و معماری منحصربه‌فرد، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آرامگاه کوروش کبیر

شکوه دوران هخامنشیان و صلابت معماری اصیل باستانی را با رفتن به آرامگاه کوروش کبیر مشاهده کنید. معماری این آرامگاه، به‌صورت اصطبه‌ای است که به کتیبه‌ای زیبا و بامحتوا مزین شده است.

مسجد وکیل

در بخش غربی بازار وکیل، مسجدی به‌یادگار مانده از دوران زندیه وجود دارد که معماری آن در بین مساجد معروف ایرانی، کم‌نظیر است. مسجد وکیل به مسجد سلطانی و مسجد الرعایا نیز شناخته می‌شود و با شاهکارهای معماری و ظرافت هنری، بازدید از آن در بین گردشگران بسیار پرطرفدار است. نام این بنا نیز در لیست آثار ملی کشور به‌چشم می‌خورد.

آرامگاه وکیل

آرامگاه وکیل که به آن عمارت کلاه فرنگی نیز می‌گویند، از جذاب‌ترین جاذبه‌های دیدنی است که بازدید از آن در راهنمای سفر به فارس، تاکید شده است. این عمارت باشکوه و زیبا، در گذشته محلی برای پذیرایی از مهمانان و سفرای خارجی بوده که برخی مراسم‌های رسمی و اعیاد ملی نیز در آن برگزار می‌شده است. 

جاذبه های طبیعی

بخشی از زمان خود را در مسافرت به فارس، به تماشای جاذبه‌های طبیعی این منطقه اختصاص دهید و از حضور در طبیعتی متفاوت و چشم‌نواز لذت ببرید. خوشبختانه، جاذبه‌های طبیعی بی‌شماری و متنوعی در استان فارس قرار دارد که از هرکدام جذابیت‌های خاصی برخوردار هستند که به برخی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

تنگ بستانک؛ بهشت گمشده شیراز

در اطراف شیراز و در نزدیکی شهر مرودشت، منطقه‌ای زیبا و حیرت‌انگیز به‌نام تنگ بستانک قرار دارد که به‌دلیل جذابیت‌های طبیعی فوق‌العاده به آن بهشت گمشده نیز می‌گویند. این منطقه ییلاقی در بین دو کوه بلند قرار گرفته و با وجود درختان جنگلی انبوه و سربه‌فلک کشیده، رودخانه‌ای خروشان، آبشارهای بزرگ و کوچک و مناظر تماشایی، برای تفریح، طبیعت‌گردی و کوهنوردی مناسب است.

روستای قلات

در سفر به فارس، به روستای قلات بروید و از قدم زدن در بین خانه‌های پلکانی و قدیمی لذت ببرید. این روستای معروف با داشتن خانه‌های پلکانی و قرارگرفتن در نزدیکی کوه قلات، بسیار تماشایی و دوست‌داشتنی است. همچنین آثار تاریخی فراوان، چشمه‌های متعدد، گیاهان متنوع و دارویی و مسیر سنگفرش در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا، بر جذابیت‌های گردشگری آن افزوده است.

آبشار مارگون

اگر برای گذران تعطیلات در بهترین فصل سفر به فارس برنامه‌ریزی می‌کنید، در لیست گردشگری خود بازدید از آبشار مارگون را نیز درنظر بگیرید. این آبشار جلوه‌ای متفاوت و بی‌نظیر از طبیعت را مقابل چشمانتان ترسیم می‌کند و نام آن در لیست بلندترین آبشارهای کشور نیز به‌چشم می‌خورد. جالب است بدانید که آبشار مارگون از بلندترین آبشارهای چشمه‌ای دنیا نیز محسوب می‌شود.

پارک ملی بمو

پارک ملی بمو یکی از معروف‌ترین پارک های ملی ایران است که در بخش‌هایی از شهر شیراز قرار گرفته است. این پارک طبیعی در بین رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته و طبیعتی شگفت‌انگیز و تماشایی را در خود نهفته دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های پارک ملی بمو درکنار چشم‌اندازهای طبیعی بی‌نظیر، می‌توان به تنوع زیست جانوری و گیاهی در این منطقه اشاره کرد.

تنگه هایقر فیروزآباد

از دیگر جاذبه‌های طبیعی فارس می‌توان به تنگه هایقر در نزدیکی شهر فیروزآباد اشاره کرد. این تنگه‌ی زیبا در دل صخره‌های باصلابت و پرابهت رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد و رودخانه‌ای خروشان و پرآب از میان آن عبور می‌کند. جالب است بدانید که تنگه هایقر را با معروف‌ترین تنگه‌ی جهان به‌نام گرندکنیون که در آمریکا قرار دارد، هم‌ردیف می‌دانند.

تنگه هایقر

جاذبه های تفریحی

در معرفی جاهای دیدنی و گردشگری استان فارس، نوبت به معرفی مجموعه‌های تفریحی این منطقه توریستی رسیده است تا به این شکل بتوانید اوقاتی از سفرتان را به تفریح و تجربه هیجان بپردازید. برخی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های تفریحی استان فارس که در بین گردشگران با استقبال و توجه زیادی روبه‌رو شده است، به شرح زیر است:

باغ دلگشا

در سفر به فارس، سری به باغ دلگشا بزنید و از گشت‌وگذار در یکی از زیباترین باغ‌های ایران به وجد بیایید. جالب است بدانید که باغ دلگشا از باغ‌های باستانی و تاریخی شیراز است که از زمان قاجار به‌عنوان محلی برای استراحت، تفریح و تماشای طبیعت محسوب می‌شده است.

پارک آزادی

از دیگر تفرجگاه‌های استان فارس می‌توان به پارک آزادی شیراز اشاره کرد. این پارک از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک های شیراز به‌شمار می‌رود که بهترین امکانات رفاهی و تفریحی را در دسترس شهروندان و گردشگران قرار می‌دهد. پیک نیک، قایق‌سواری، زمین بازی کودکان و شهربازی بزرگ از بخش‌های تفریحی پارک آزادی است.

باغ نارنجستان قوام

در دوران قاجار و به‌دستور علی‌محمدخان قوام، یک باغ بزرگ، سرسبز و زیبا به‌نام نارنجستان قوام در شیراز بنا شده که تا به امروز از محبوب‌ترین جاذبه‌های تفریحی این شهر به‌شمار می‌رود. باغ نارنجستان قوام دارای دو بخش بیرونی شامل موزه نارنجستان، و یک بخش درونی شامل خانه زینت الملک است.

باغ ارم

از دیگر باغ‌های معروف و جاهای تفریحی استان فارس، می‎توان به باغ ارم شیراز اشاره کرد. این باغ یادگاری از دوران قاجار است که از گذشته تا به امروزه به‌عنوان محلی برای استراحت و تفریح در دل طبیعت کاربرد دارد. گشت‌وگذار در باغی تاریخی و بی‌نظیر درکنار استشمام بوی عطر گل‌ها و بهار نارنج، می‌تواند به بهترین خاطره سفر شما تبدیل شود.

باغ ارم

روستاهای زیبا و معروف استان فارس

اگر برای تعطیلات خود بهترین زمان برای سفر به فارس را درنظر دارید، می‌توانید از دیدن روستاهای معروف و زیبای این منطقه نیز لذت ببرید. به‌طور کلی، روستاگردی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سفر به‌ویژه در برنامه ایرانگردی است که شما را با جنبه‌های متفاوتی از مقصد گردشگری موردنظرتان آشنا می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود در سفر به استان فارس نیز از روستاهای گردشگری و جذاب آن دیدن کنید، مانند:

روستای دشتک

روستای دشتک از زیباترین و توریستی‌ترین مناطق در نزدیکی شهر شیراز است که به داشتن طبیعتی منحصربه‌فرد و تماشایی شهرت دارد. همچنین خانه‌های این روستای تاریخی پلکانی بوده و در اطراف آن نیز انواع آبشارهای بزرگ و کوچک و چشمه‌های پرآب قرار دارد.

روستای چهل چشمه

روستای چهل چشمه با داشتن باغ‌های متعدد میوه و درختان سربه‌فلک کشیده، همانند بهشتی در نزدیکی شهر شیراز محسوب می‌شود. طبیعت غنی و پربرکت این روستا باعث رونق شغل‌هایی چون باغداری، کشاورزی و زنبورداری در روستای چهل چشمه شده است.

روستای بابونک

در سفر به فارس و گشت‌وگذار در شهر تاریخی شیراز، حتما سری به روستای بابونک بزنید و درکنار تماشای چشم‌اندازهای بی‌نظیر طبیعت، از صرف یک وعده ماهی تازه و خوشمزه لذت ببرید.

روستا قصر یعقوب

از دیگر زیباترین و معروف‌ترین روستاهای استان فارس می‌توان به روستای قصر یعقوب اشاره کرد. این روستا، جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فردی مانند چشمه مراد را در دل خود جای داده است. روستای قصر یعقوب در صفاشهر قرار دارد.

روستای قصر یعقوب

صنایع دستی استان فارس

در بخشی از راهنمای سفر به فارس، به معرفی صنایع دستی این منطقه از کشور می‌پردازیم. همان‌طور که اشاره شد، در این منطقه اقوام، فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلفی زندگی می‌کنند که باعث رونق صنایع دستی و تنوع محصولات هنری در استان فارس شده‌اند. صنایع دستی خاص و بی‌نظیر استان فارس، بهترین گزینه برای سوغاتی و گرفتن هدایا در طول سفر محسوب می‌شوند، ازجمله:

سفالگری

از گذشته تا به امروزه شاهد رونق سفالگری در استان فارس هستیم که اهالی این منطقه نیز علاقه زیادی به این هنر دارند. هنرمندان سفالگر استان فارس، با هنر دست خود و با استفاده از چرخ سفالگری، اشیا و وسایل مختلفی را خلق می‌کنند که هم کاربردی است و هم جنبه تزئینی دارند.

خاتم کاری

از دیگر صنایع دستی و آثار هنری استان فارس، می‌توان به خاتم‌کاری اشاره کرد. در این هنر بی‌نظیر، تکه‌های رنگی و کوچک چوب با ظرافت هرچه تمام‌تر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و اثری چشم‌نواز و زیبا را پدید می‌آورند. انواع جعبه‌ها و قلمدان‌های خاتم‌کاری شده را می‌توانید در بازارهای استان فارس تهیه کنید.

معرق کاری

اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین صنایع دستی استان فارس، معرق‌کاری نام دارد. برای خلق آثار هنری زیبا، هنرمندان معرق‌کار، انواع طرح‌های سنتی و اسلیمی را برروی چوب حکاکی می‌کنند. از معرق‌کاری و ظرافت‌های هنری آن برای تزئین انواع وسایل چوبی و دکوری مانند کمد، بوفه، مبلمان و میز و صندلی استفاده می‌شود.

منبت کاری

همان‌طور که اشاره شد، مسافرت به فارس با جذابیت‌های زیادی همراه است و یکی از آن‌ها آشنایی با آثار و هنر منبت‌کاری در این منطقه است. وسایل و تابلوهای منبت‌کاری نفیس‌ترین و زیباترین صنایع دستی و سوغات این منطقه گردشگری محسوب می‌شود.

قلم زنی

قلم‌زنی یکی دیگر از جذابیت‌های هنری و صنایع دستی استان فارس است که بسیار زیبا و دوست‌داشتنی است. با قلم‌زنی برروی وسایل فلزی مانند نقره، طلا و مس، نقوش متنوعی حکاکی می‌شود. گلدان‌ها و قندان‌های قلم‌زنی شده از محبوب‌ترین سوغات و صنایع دستی استان فارس به‌شمار می‌رود.

مینیاتور

هنر مینیاتور از دوران قاجار وارد کشور و به‌ویژه استان فارس شده است. این صنعت هنری در ایران بیشتر به نقاشی و آثار مختلف آن مربوط می‌شود. مینیاتور از خاص‌ترین و چشم‌نوازترین صنایع دستی استان فارس است که بهترین گزینه برای سوغات و هدیه نیز محسوب می‌شود.

قالی بافی

از دیگر صنایع دستی استان فارس که عشایر و روستاییان در رونق آن نقش مهمی ایفا می‌کنند، قالی بافی است. قالی‌های ایل قشقایی از شهرت و محبوبیت قابل‌توجهی برخوردار است و فرش‌هایی با نقوش و ظرافت هنری بی‌نظیری را عرضه می‌کنند. قالی‌های استان فارس با مرغوب‌ترین نخ‌های ابریشم، پنبه و پشم بافت می‌شود.

صنایع دستی استان فارس

سوغاتی های استان فارس

در برنامه‌ریزی بهترین فصل سفر به فارس و آشنایی با جنبه‌های مختلف این منطقه تاریخی کشور، حتما به فکر خرید سوغاتی‌های اصیل و خاص این منطقه نیز باشید. سوغاتی‌های استان فارس ریشه در فرهنگ و طبیعت این منطقه دارد و هرکدام از آن‌ها بهترین گزینه برای هدیه به دوستان و عزیزانتان محسوب می‌شوند. برخی از اصیل‌ترین و محبوب‌ترین سوغاتی‌های استان فارس به شرح زیر است:

گلاب میمند

عرقیات از معروف‌ترین سوغاتی‌های شهرهای مختلف استان فارس به‌شمار می‌روند. در این میان گلاب میمند از سوغاتی‌های مشهوری است که در بازگشت از سفر به فارس، در چمدان اکثر گردشگران به‌چشم می‌خورد.

مسقطی

در لیست سوغاتی‌های استان فارس، نباید از شیرینی و طعم اصیل مسقطی شیراز غافل شوید. طعم‌دهنده‌ای که در پخت مسقطی شیراز استفاده می‌شود، با دیگر مسقطی‌هایی که تا به حال خورده‌اید تفاوت دارد؛ پس حتما این سوغاتی لذیذ و خوش طعم را امتحان کنید.

حلوای کاسه ای

یک نوع حلوای خوشمزه و منحصربه‌فرد در استان فارس پخت می‌شود که به آن حلوای کاسه‌ای می‌گویند. از آنجایی که این حلوای خوشمزه و دلچسب در کاسه سرو می‌شود، نام حلوای کاسه‌ای را برای آن انتخاب کرده‌اند.

لیمو شیرازی

از دیگر سوغاتی‌های خوش عطر و طعم استان فارس، می‌توان به لیمو شیرازی اشاره کرد. لیموی خشک و یا پودر آن را می‌توانید در پخت انواع خورشت‌ها و غذاها به‌کار ببرید و بر مزه خوش آن بیفزایید.

عرق بهار نارنج

مگر می‌شود به شیراز سفر کنید و عرق بهار نارنج تازه نخرید. اگر برنامه سفر به استان شیراز را برای اردیبهشت درنظر دارید، فرصت خرید بهار نارنج تازه را خواهید داشت.

یوخه

در بین سوغات و شیرینی‌های استان فارس، نام یوخه با آن طعم خوش و دلچسبی که دارد نیز به‌چشم می‌خورد. یوخه از اصلی‌ترین سوغات شهر شیراز است که لایه‌های نازک و خشک شیرینی با پودر قند، پودر دارچین و پودر پسته تزئین شده است.

کلوچه شیرازی

درمعرفی سوغات استان فارس، نوبت به کلوچه شیرازی که درواقع نوعی نان برنجی محسوب می‌شود، رسیده است. این نان یا کلوچه برنجی دارای عطر و طعم منحصربه‌فردی است که تفاوت زیادی با نان برنجی معروف کرمانشاه دارد.

کلوچه شیرازی

غذاهای محلی استان فارس

در راهنمای سفر به فارس تاکید زیادی بر امتحان کردن غذاهای محلی این منطقه از کشور شده است. به‌طور کلی شکم‌گردی از جذاب‌ترین بخش از هر سفری است که نباید این فرصت را در سفر به استان زیبا و تاریخی فارس از دست بدهید. قدمت زیاد این منطقه و وجود اقوام و قومیت‌های متعدد، بر تنوع غذایی استان فارس و لیست بلندبالایی از غذاهای محلی آن، تاثیر زیادی داشته است. پیشنهاد ما این است که در مسافرت به فارس یک یا چند غذای زیر را امتحان کنید:

کلم پلو

اصالت کلم پلو و نحوه پخت آن به شهر شیراز بازمی‌گردد. در پخت این غذای اصیل و لذیذ، از برنج، کلم قمری، گوشت، سبزی و انواع ادویه‌های خاص استفاده می‌شود. باید بدانید که کلم پلو شیرازی با تمام کلم‌پلوهایی که تا به امروز خورده‌اید، کاملا متفاوت است؛ پس به بهترین رستوران شهر شیراز بروید و از خوردن غذایی اصیل و دلچسب لذت ببرید.

قنبر پلو

از دیگر غذاهای اصیل و محلی استان فارس که به‌دلیل قدمت و محبوبیت زیاد در مراسم‌های مختلف نیز پخت می‌شود، قنبر پلو نام دارد. در پخت این غذای محلی از گوشت چرخ کرده، پیاز، کشمش پلویی، آرد نخودچی، شیره انگور و زعفران استفاده می‌شود. طعم قنبر پلو شیرازی مزه‌ای مابین ترش و شیرین است.

لوبیا پلو شیرازی

در سفر به فارس، حتما طعم متفاوت و منحصربه‌فرد لوبیا پلو شیرازی را امتحان کنید. جالب است بدانید که لوبیا به‌کاررفته در پخت این غذا، شامل لوبیا چیتی است که طعم آن با لوبیا پلویی که در تصور دارید، کاملا متفاوت است. لوبیا پلو را به‌همراه سالاد شیرازی میل کنید و از صرف یک وعده غذای اصیل در طول سفر لذت ببرید.

دمپخت شیرازی

از دیگر غذاهای اصلی و لذیذ در استان فارس، می‌توان به دمپختک اشاره کرد. مواد به‌کاررفته در پخت دمپختک شیرازی با دیگر جاهای کشور متفاوت است. بدون شک طعم این غذای محلی و خوشمزه را هیچ وقت فراموش نخواهید کرد.

هویج پلو شیرازی

در مسافرت به فارس، حتما غذای محبوب شیرازی‌ها به‌نام هویج پلو را امتحان کنید. محبوبیت این غذا به‌قدری است که برروی سفر اکثر مهمانی‌ها و مجالس مشاهده می‌شود و طعم دلچسب و فراموش‌نشدنی دارد.

هویج پلو شیرازی

سخن آخر

سفر به فارس شما را با شگفتی‌ها و جذابیت‌های فراوانی روبه‎رو می‌کند که نظیر آن را در دیگر مقاصد گردشگری نخواهید دید. برای مسافرت به فارس بهتر است با جنبه‌های مختلف این استان مانند آب‌وهوا، نحوه و روش‌های سفر، بهترین زمان سفر، جاهای دیدنی، سوغات و غذاهای محلی آن، آشنا باشید. با توجه به اهمیت این موضوع در کیفیت، راحتی و لذت سفرتان به این منطقه تاریخی و تماشایی ایران، در این مطلب به‌طور جامع و کامل به بررسی راهنمای سفر به فارس پرداختیم. به این شکل می‌توانید خاطره‌انگیزترین و بهترین سفر خود را به این استان پهناور کشور تجربه کنید.

شیراز سفر به شیراز

سفر به شیراز؛ هر چیزی که باید قبل از سفر بدانید!

۴ مرداد ۱۴۰۳۰ 41

شیراز چطور بدون ماشین شیرازگردی کنیم؟ تصویری از حافظیه

چطور بدون ماشین شیرازگردی کنیم؟

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳۱ 1,244

شیراز گشتی در میان جاهای دیدنی شیراز

۵۰+ جاهای دیدنی شیراز در بهار و تابستان و پاییز و زمستان

۱۹ بهمن ۱۴۰۲۱۱ 6,906

شیراز شهر شیراز، شهر ترنج و نارنج

شهر شیراز؛ شهر گل و بلبل، نارنج و ترنج را بشناسید!

۱۸ بهمن ۱۴۰۲۰ 1,486

شیراز تخت جمشید شیراز

تخت جمشید؛ اطلاعات بازدید و عکس های دیده نشده

۱۰ بهمن ۱۴۰۲۰ 1,749

شیراز آرامگاه سعدی یا سعدیه شیراز

آرامگاه سعدی (سعدیه شیراز)؛ اطلاعات بازدید و آدرس با عکس

۵ بهمن ۱۴۰۲۰ 1,622

شیراز آرامگاه حافظ؛ یکی از زیباترین دیدنی‌های شیراز

آرامگاه حافظ (حافظیه شیراز) کجاست؟ اطلاعات کامل بازدید

۴ بهمن ۱۴۰۲۰ 8,288

شیراز آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجوی کرمانی در شیراز، مقبره شاعری که زادگاهش شیراز نیست!

۴ اردیبهشت ۱۴۰۲۰ 3,808

شیراز تنگ بستانک

بهشت گمشده شیراز؛ تنگه بستانک را بشناسید!

۲۸ آبان ۱۴۰۱۰ 4,926

شیراز سفر یک روزه اطراف شیراز

سفر یک روزه اطراف شیراز ؛ از طبیعت سبز تا قلب تاریخ

۲۵ آبان ۱۴۰۱۰ 5,098

شیراز باغ های شیراز

باغ های شیراز | ۲۰+ باغ با شماره تماس، ساعت بازدید و قیمت بلیط

۱۲ شهریور ۱۴۰۱۲ 6,765

شیراز پارک آزادی شیراز

پارک آزادی شیراز | معرفی همراه با اطلاعات کامل و آدرس

۳۱ تیر ۱۴۰۱۰ 3,393

شیراز مسجد نو شیراز

مسجد نو شیراز یا مسجد اتابکی، بزرگترین مسجد ایران را بهتر بشناسید!

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱۰ 2,396

شیراز نقش رجب شیراز

نقش رجب شیراز و ۴ اثر تاریخی که از آن خبر نداشتید! آدرس به همراه تصویر

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱۰ 2,590

شیراز کاخ پاسارگاد شیراز، معروف ترین و زیباترین نماد شکوه هخامنشیان

کاخ پاسارگاد شیراز، معروف ترین و زیباترین نماد شکوه هخامنشیان

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱۰ 3,054

×