بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به هرمزگان » قشم » راهنمای سفر به قشم؛ صفر تا صد قشم گردی
راهنمای جامع سفر به قشم
قشم

راهنمای سفر به قشم؛ صفر تا صد قشم گردی

۲۱ آذر ۱۴۰۲ 9۶1,251

جزیره قشم، منطقه‌ای زیبا و منحصر به فرد در خلیج فارس و مجموعه‌ای حیرت‌انگیز از زیبایی‌های سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و شنی است. این جزیره با آثار تاریخی، فرهنگی و باستانی در کنار میراث ارزشمند زمین شناختی‌اش، لقب تک ژئوپارک ایران و منطقه خاورمیانه را نصیب خود کرده است.

در راهنمای سفر به قشم، شما با پهنه وسیعی از زیبایی‌های تمام‌ناشدنی روبه‌رو خواهید شد که نظیرش را در هیچ کجای ایران پیدا نمی‌کنید. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز، قشم با غذاهای خاص و سورپرایزکننده‌اش، بازارهای محلی جالب و محصولات بومی خوش‌عطر و طعم نیز شناخته می‌شود. اگر هنوز به قشم سفر نکرده‌اید، بهترین فرصت است که با خواندن این مقاله و به‌دست آوردن جزئیات سفر به این جزیره سحرآمیز، برای بازدید از آن چمدانتان را ببندید.

فهرست این مطلب

معرفی جزیره قشم

معرفی جزیره قشم

جزیره قشم به عنوان بزرگترین جزیره غیرمستقل جهان شناخته می‌شود که دارای وسعتی حدود ۱۴۹۱ کیلومتر مربع است، تقریبا دو برابر و نیم بزرگ‌تر از جزیره بحرین! این جزیره در استان هرمزگان و در تنگه هرمز واقع شده است و به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، اهمیت بسیاری دارد. از گذشته‌های دور، قشم به عنوان یکی از مراکز کنترل مسیر آبی ابریشم شهرت داشته است. گفته می‌شود که این جزیره تمدنی ۴۰۰ هزار ساله دارد و گواه این ادعا، کشف سنگ‌واره‌های فسیلی در سواحل جزیره قشم است.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل سینگو قشم با تخفیف

معرفی قشم، بدون اشاره به ترکیب جمعیتی و احوالات مردمان آن لطفی ندارد. تعداد ساکنان جزیره قشم بر اساس آمار سرشماری در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۴۸/۹۹۳ نفر بوده است. اکثریت مردم قشم مسلمان بوده و به مذهب تسنن (شافعی) اعتقاد دارند. در کنار این قشر جمعیت شیعیان نیز حضور دارد، اما درصد آنها کمتر از اهل سنت است.

مردم قشم به زبان فارسی سخن می‌گویند اما گویش بندری خود را نیز دارند. این گویش همراه با آهنگ خاصی در شهرها و روستاهای مختلف قشم یکسان شنیده می‌شود. زبان قشمی ترکیبی از عربی، فارسی، بندری، هندی و انگلیسی است. به دلیل تاریخچه استعمار در دوران‌های مختلف، تاثیر دیگر زبان‌ها در زبان بومی اهالی قشم پر رنگ شده است.

گذران زندگی در جزیره قشم

اقشار مختلف مردم این جزیره برای توسعه اقتصادی منطقه خود، به کارهای متنوعی مشغول هستند. به دلیل موقعیت جغرافیایی این جزیره در خلیج فارس، صیادی یکی از مهمترین منابع درآمد مردم است. اهالی قشم از قایق موتوری، لنج، و مشتا (کار گذاشتن چوب و تور) برای صید استفاده می‌کنند.

بنر هتل آرتا قشم

خرید و فروش کالا و تجارت نیز در این منطقه رونق دارد. مردم از طریق فعالیت در مغازه‌ها و بازارهای محلی به کسب درآمد می‌پردازند. برخی دیگر از اهالی نیز از طریق دامپروری و پرورش طیور به تامین روزی و گرداندن چرخ اقتصادی جزیره قشم کمک می‌کنند.

با توجه به کمبود بارندگی و آب شیرین، کشاورزی در این جزیره به صورت دیم انجام می‌شود و عمده محصول آن به نخلستان‌ها محدود است. همچنین وجود معادن نمک، خاک سرخ، گاز سنگ آهن و… در جزیره باعث شده تا معادن نیز بخشی از منابع تامین مالی و اقتصادی منطقه به شمار آیند. جزیره قشم دارای ۱۷ میدان نفت و گاز است که به وسیله شرکت نفت ایران کشف و حفر شده‌اند. اما بهره مردم جزیره قشم از این میادین، چیزی جز رنج و بیماری نیست.

خوشبختانه، در چند سال اخیر با وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، صنایع دستی محلی و تخصیص امکانات گردشگری مناسب، شاهد رونق صنایع دستی و گردشگری در جزیره قشم هستیم.

موقعیت جغرافیایی قشم

این جزیره از سوی شمال به بندرعباس، از سوی شمال شرقی با جزیره چشم‌نواز و زیبای هرمز، از سوی شرق با جزیره لارک، از سوی جنوب با جزیره هنگام و از سوی جنوب غربی با جزایر تنب کوچک و بزرگ پیوند همسایگی دارد. دسترسی مناسب از قشم به دیگر جزایر گردشگری و راهبردی در اطراف آن، اهمیت آن را بیشتر می‌کند.

شهر قشم در انتهای شرقی این جزیره و در نزدیک‌ترین فاصله به تنگه هرمز واقع شده و فاصله کوتاهی تا بندرعباس دارد. همچنین این شهر در نزدیک‌ترین نقطه به ساحل اصلی بندر لافت واقع شده و به فاصله ۱۸۰۰ متر تا ساحل اصلی در بندر پل شهرستان خمیر قرار دارد.

آب و هوای قشم

منطقه قشم، به علت نزدیکی به خط استوا، دارای اقلیم گرمسیری است و افزایش رطوبت هوا به دلیل مجاورت با دریا در این جزیره به‌طور طبیعی رخ می‌دهد. در طول سال دمای متوسط جزیره قشم بیش از ۳۰ درجه سانتی‌گراد است؛ تحمل این شرایط گاهی برای افراد غیربومی در بیشتر زمان‌های سال سخت می‌شود. حتی در سردترین زمان سال، دمای هوا در قشم از ۸ درجه سانتی‌گراد پایین‌تر نمی‌رود. با این اوصاف خاموش کردن سیستم‌های سرمایشی عملا ممکن نیست.

به دلیل گرمای زیاد، معماری سازه‌ها در این جزیره با اقلیم مطابقت دارد و بادگیرها نقش مهمی در طراحی ساختمان‌ها بازی می‌کنند. بدون در نظر گرفتن این تدابیر عملا زندگی راحت در این جزیره امکان‌پذیر نخواهد بود.

بهترین موقع سفر به قشم

با توجه به هدف سفر شما، بهترین زمان سفر به قشم ممکن است متفاوت باشد. اگر برای خرید به قشم می‌روید، اوایل زمستان تا اواسط بهار با توجه به قیمت‌ها و فرار از شلوغی مناسب است. اگر هدف تفریح و لذت بردن از آب و هوای خوب است، اوایل آذر ماه تا اوایل فروردین ممکن است بهترین زمان باشد. به طور کلی، زمان مناسب برای مسافرت به قشم بستگی به شرایط و گزینه‌های سفر شما دارد و هر فصلی با ویژگی‌های خاص خود برای گروهی مناسب و برای گروهی دیگر نامناسب به نظر می‌رسد. بنابراین بهتر است تا زمان سفر را به تفکیک نیازها با هم بررسی کنیم:

بهترین زمان سفر به قشم از نظر آب و هوا

اگر به دنبال آب و هوای مطبوع هستید، بهترین زمان برای سفر، ماه آخر پاییز تا اوایل فروردین است. از اوایل دی تا اواخر بهمن هم می‌توانید برای اقامت در فضای باز یا کمپینگ برنامه‌ریزی کنید. در این ماه‌ها بارش کمتر و متوسط دمای هوا حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. اگر به دیدن دلفین‌ها علاقه دارید، در زمستان امکان دیدن آنها بیشتر است.

در بهار نیز  همراه با جشنواره‌های نوروز، قشم پر از گردشگر می‌شود. این زمان هوا بسیار عالی و مطبوع است، اما شلوغی امان شما را خواهد برید. در تابستان، با افزایش گرمای هوا تعداد گردشگران کاهش می‌یابد اما فصل مسافرت به قشم، این فصل نیست.

بهترین زمان سفر به قشم از نظر شلوغی و ازدحام جمعیت

شلوغی قشم در بعضی زمان‌های خاص از سال

شلوغ‌ترین زمان مسافرت به قشم معمولا در سه ماه زمستان و ایام نوروز است. این روز‌های سال به دلیل تعطیلات و هوای خوب جزیره گردشگران بیشترین استقبال و سفر را به آن دارند. اگر تصمیم به سفر با خودروی شخصی در این فصل را دارید، طولانی شدن صف‌ها برای انتقال خودروها با لندی‌گراف را به خاطر بسپارید. این انتظار ممکن است ۴ ساعت یا حتی بیشتر طول بکشد.

اگر هدفتان از مسافرت به قشم فقط خرید است و قصد گردش در جاهای دیدنی جزیره را ندارید، می‌توانید در تابستان نیز به این جزیره سفر کنید. در فصل تابستان، پرنده در جزیره قشم پر نمی‌زند. همچنین به جز یک یا دو بازار روباز، تمام مراکز خرید قشم به سیستم‌های تهویه مطبوع مجهز هستند و جای نگرانی به خاطر گرما و رطوبت جان‌کاه تابستانی نیست. اگر قصد شنا یا لذت بردن از ساحل را دارید، تابستان فصل بهتری به نظر می‌رسد.

بهترین زمان سفر به قشم برای شرکت در فستیوال‌ها

مراسم جشن نوروز صیاد یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین رویدادهای جزیره قشم است. این جشن در اواخر تیرماه برگزار می‌شود و جنبه‌های مختلفی دارد که آن را به یک تجربه منحصر به فرد ‌تبدیل می‌کند. در این روز، صیادان دیگر به صید ماهی نمی‌روند و جشن بزرگی را با پوشیدن لباس‌های محلی برگزار می‌کنند. برنامه‌های جشن شامل آیتم‌های هیجان‌انگیز بسیاری است. از رقص‌های گروهی و نمایش‌های شوشی با موسیقی و رقص محلی گرفته تا بادکنک‌های کاغذی را هوا کردن.

جشن نخل و خرما در پایان شهریور ماهو جشن میگو نیز در هفته آخر آبان ماه، از جشن‌های معروف هستند.

شماره تلفن های ضروری برای مسافرت به قشم

در هر سفری به همراه داشتن لیستی از شماره تماس‌های ضروری برای استفاده در مواقع بروز بحران، از واجبات است. اگر مسافر جزیره قشم هستید، همین حالا از این لیست عکس بگیرید:

فرودگاه بین المللی قشم ۰۷۶-۳۵۳۳۵۰۴۰
جامعه هتلداران قشم ۰۷۶-۳۵۲۲۴۴۶۰
ستاد اسکان آموزش و پرورش قشم ۰۷۶-۳۵۲۲۷۴۶۱
ستاد اسکان آموزش و پرورش درگهان قشم ۰۷۶-۳۵۲۶۵۲۲۲
ستاد اسکان آموزش و پرورش سوزا قشم ۰۷۶-۳۵۳۴۷۷۶۰
ستاد دایمی تسهیلات سفرهای قشم ۰۷۶-۳۵۲۴۱۱۱۹
دفتر ستاد اجرایی خدمات سفر قشم ۰۷۶-۳۵۲۴۰۸۲۰
اورژانس قشم ۱۱۵
بیمارستان پیامبر اعظم(ص) قشم ۰۷۶-۳۵۲۱۲۵۳۰-۴
بیمارستان خلیج فارس قشم ۰۷۶-۳۵۳۶۲۷۰۱-۲
درمانگاه شبانه روزی شهید دارا قشم ۰۷۶-۳۵۲۴۹۳۷۴
مرکز سلامت جامعه (شهید ذاکری) قشم ۰۷۶-۳۵۲۲۲۷۵۹
پایگاه سلامت شهری قشم ۰۷۶-۳۵۲۲۳۵۳۱
مرکز سلامت جامعه رمکان قشم ۰۷۶-۳۵۲۷۷۴۳۰
مرکز سلامت جامعه درگهان قشم ۰۷۶-۳۵۲۶۲۵۵۵
مرکز بهداشتی درمانی لافت قشم ۰۷۶-۳۵۳۷۲۳۰۰
داروخانه شبانه روزی بیمارستان پیامبر اعظم قشم ۰۷۶-۳۵۲۱۲۵۵۰
داروخانه شبانه روزی شهید دارا قشم ۰۷۶-۳۲۶۲۷۴۲۱
داروخانه شبانه روزی دکتر آهنگ قشم ۰۷۶-۳۵۲۲۸۰۵۵
داروخانه دکتر نیکو قشم ۰۷۶-۳۵۲۲۲۹۷۶
داروخانه دکتر امینی قشم ۰۷۶-۳۵۲۲۰۳۶۱
داروخانه دکتر رحیمی قشم ۰۷۶-۳۵۲۲۳۸۹۱
شهرداری قشم ۰۷۶-۳۵۲۲۰۱۰۰
فرمانداری شهرستان قشم ۰۷۶-۳۵۲۲۵۳۱۲
اداره بنادر و کشتیرانی قشم ۰۷۶-۳۵۲۴۱۱۳۴
اداره هواشناسی جزیره قشم ۰۷۶-۳۵۲۴۱۰۴۵
اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم ۰۷۶-۳۵۲۴۲۲۷۱-۳
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قشم ۰۷۶-۳۵۲۵۲۳۵۰
مدیریت امور شهری ، روستایی و اصناف قشم ۰۷۶-۳۵۲۵۲۵۲۱
صدور برگ سبز قشم ۰۷۶-۳۵۲۵۲۴۳۹
اداره برق قشم ۰۷۶-۳۵۲۲۵۵۵۵
مرکز مخابرات قشم ۰۷۶-۳۵۲۴۲۱۲۱
اداره کل گمرک و ترانزیت قشم ۰۷۶-۳۵۲۴۰۹۱۲
مدیریت امور بازرگانی و اصناف قشم ۰۷۶-۳۵۲۴۱۷۸۷
اسکله شهید حقانی بندرعباس قشم ۰۷۶-۳۲۲۳۷۷۸۳
اسکله شهید ذاکری قشم ۰۷۶-۳۵۲۲۵۵۳۶
اسکله بندر لافت قشم ۰۷۶-۳۵۲۵۲۴۲۳
اسکله بندر بهمن قشم ۰۷۶-۳۵۲۵۲۳۱۳
امداد خودرو سایپا قشم ۰۷۶-۳۵۲۲۹۰-۲
مجتمع ستاره قشم ۰۷۶-۳۵۲۴۲۱۱۶
مجتمع پردیس قشم ۰۷۶-۳۵۲۴۰۴۵۷
مجتمع فردوسی قشم ۰۷۶-۳۵۲۴۰۴۱۰
مجتمع خلیج فارس قشم ۰۷۶-۳۵۲۴۲۵۳۱
مجتمع مرجان قشم ۰۷۶-۳۵۲۴۲۲۰۱
بازار قدیم قشم ۰۷۶-۳۵۲۲۷۵۶۲
سیتی سنتر قشم ۰۷۶-۳۵۲۴۶۱۱۵
پارک کروکودیل نوپک قشم ۰۷۶-۳۵۲۴۶۲۷۹
مرکز غواصی نگین ساحل قشم ۰۹۱۷۵۷۸۱۰۵۳
مرکز غواصی دلفین مرجان قشم ۰۹۱۷۱۶۳۰۳۶۶
ژئوپارک جهانی قشم ۰۷۶-۳۵۲۴۲۲۸۲
کلانتری ۱۱ قشم ۰۷۶-۳۵۲۲۶۷۱۳
کلانتری ۱۳ درگهان قشم ۰۷۶-۳۵۲۶۳۱۱۱
پاسگاه لافت قشم ۰۷۶-۳۵۳۸۰۷۴۰
بخش شهاب قشم ۰۷۶-۳۵۷۲۲۷۴۴

 

روش های سفر به قشم

در سفر به جزیره قشم گزینه‌های مختلفی برای رسیدن به مقصد وجود دارد. انتخاب وسیله نقلیه به‌گونه‌ی متناسب با انتظارهایتان از سفر، مساله مهمی است. اگر به دنبال راحتی و سرعت هستید، سفر هوایی با هواپیما بهترین انتخاب است. فرودگاه دیرستان جزیره قشم این امکان را فراهم کرده است که به راحتی و با هزینه نه چندان زیاد، در مدت کمی به این جزیره برسید. شما می‌توانید از ایرلاین‌های مختلفی مانند ماهان، تابان، ایران ایرتور، ایران ایر و قشم ایر برای خرید بلیط هواپیما قشم استفاده کنید. رزرو کردن تور قشم هم یکی از ساده‌ترین راه‌های سفر برای کسانی است که زمان کافی برای هماهنگی‌های هتل، ترانسفر، برنامه‌ریزی برای رفتن به جاهای دیدنی قشم و… را ندارند.

اگر تمایل به تجربه زیبایی‌های مسیر و صرفه‌جویی در هزینه دارید، می‌توانید از وسایل نقلیه زمینی مانند قطار، اتوبوس یا اتومبیل شخصی استفاده کنید. سفر با اتومبیل شخصی به شما این امکان را می‌دهد که در طول مسیر از جاهای مختلف ایران بازدید کنید و تجربیات جدیدی کسب کنید. نکات قابل توجه درباره هر کدام از این روش‌های سفر به قشم، عبارتند از:

سفر به قشم با هواپیما

سفر به قشم با هواپیما

سفر به جزیره قشم با هواپیما یکی از آسان‌ترین و سریع‌ترین راه‌های دسترسی به این جزیره زیبا و دیدنی است. فرودگاه قشم از سال ۱۳۷۲ در خدمت مسافران قرار گرفته و از امکانات رفاهی بسیار خوبی برخوردار است.

در حال حاضر، شهرهای تهران، اصفهان، یزد، مشهد، تبریز، عسلویه، اهواز، شیراز و کیش به سمت قشم پرواز دارند. قیمت بلیط هواپیما بسته به شهر مبدا و مسافت طی شده متغیر است، اما طبق قیمت مصوب سال ۱۴۰۲، بلیط هواپیما تهران به قشم حدود یک میلیون و ۸۲۰ هزار تومان است.

فاصله تهران تا قشم با هواپیما حدود ۱۰۸۳ کیلومتر است و کل پرواز حدود ۲ ساعت زمان می‌برد. پس از فرود در فرودگاه قشم، می‌توانید با تاکسی به محل اقامتگاه خود بروید. طی کردن این مسافت تا مرکز شهر حدود یک ساعت زمان می‌برد.

سفر به قشم با قطار

سفر به جزیره قشم با قطار یک تجربه متفاوت و لذت‌بخش است. این روش سفر روی دیگری از سفر زمینی را به شما نشان می‌دهد و به شما فرصت می‌دهد تا با قطار از مسیر جذاب تهران تا بندرعباس لذت ببرید. مناظر طبیعی و روستاها را از پنجره قطار تماشا کنید و بدون داشتن دغدغه رانندگی و دردسر‌های خاصش، لحظاتی شاد و خاطره‌انگیز را در کنار خانواده یا دوستانتان تجربه کنید.

برای این سفر، از ایستگاه قطار شهر خود به سمت بندرعباس حرکت کنید. پس از رسیدن به بندرعباس، با استفاده از تاکسی یا ون به یکی از اسکله‌های شهید حقانی یا بندر پل بروید. سپس با استفاده از اتوبوس دریایی، خود را جزیره قشم، برسانید. زمان سفر با اتوبوس دریایی حدود ۵۰ دقیقه تا قشم و ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه تا درگهان است.

 

قیمت بلیط قطار از بندرعباس تا تهران و بالعکس متغیر است و بسته به نوع قطار، کلاس مسافرت شما و تعداد نفرات تعیین می‌شود. اما با توجه به قیمت مصوب سال ۱۴۰۲، این بلیط در بازه‌ی قیمتی ۳۰۰ هزار تومان تا ۶۳۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

نکته قابل توجه اینکه، اگر قصد دارید در قشم از اتومبیل شخصی خود استفاده کنید، می‌توانید وسیله نقلیه‌تان را با قطار به بندرعباس منتقل کرده و سپس با لندی کرافت از طریق آبی به جزیره قشم انتقال دهید.

سفر به قشم با اتوبوس

از هر شهری در ایران که هستید، امکان سفر با اتوبوس به بندرعباس برایتان مهیاست. اما اگر ساکن تهران هستید برای رفتن به بندرعباس با اتوبوس سه مسیر پیش روی شماست که هرکدام ویژگی‌ها و جذابیت‌های خود را دارند. همچنین مسافت و مدت زمان سفر در هر کدام از آن‌ها متفاوت است:

  • مسیر اول: مسافتی حدود ۱۲۷۵ کیلومتر در پیش دارید. در این مسیر از شهرهای تهران، قم، کاشان، یزد و سیرجان عبور خواهید کرد. طی کردن کل مسافت ۱۳:۳۰ ساعت زمان می‌برد.
  • مسیر دوم: در این مسیر مسافتی در حدود ۱۳۸۰ کیلومتر را باید طی کنید که از شهرهای تهران، قم، کاشان، شاهین شهر، اصفهان و سیرجان می‌گذرد. برای پیمودن این مسیر ۱۵ ساعت زمان لازم دارید.
  • مسیر سوم: مسافت این مسیر ۱۵۰۵ کیلومتر است و از شهرهای تهران، قم، کاشان، شاهین شهر، نجف آباد، یاسوج و شیراز عبور می‌کند. در این مسیر ۱۷:۴۰ ساعت در راه هستید.

نکاتی که در سفر با اتوبوس به قشم باید بدانید

قبل از سفر، قیمت بلیط اتوبوس را چک کرده و از آخرین تغییرات قیمتی مطلع شوید. بر اساس قیمت مصوب سال ۱۴۰۲، بلیط اتوبوس از تهران به بندرعباس ۴۱۹ هزار تومان تعیین شده است.

از بندر عباس مانند آنچه در سفر با هواپیما گفته شد، باید از اسکله شهید حقانی به سمت جزیره قشم حرکت کنید. از این اسکله، قایق یا کشتی‌های مسافربری شما را به اسکله شهید ذاکری در جزیره قشم می‌برند.

 

حتما قبل از حرکت، شرایط جوی و ساعت حرکت اتوبوس‌های دریایی را با اسکله شهید حقانی هماهنگ کنید. برخی اتوبوس‌ها شما را در بندر پل پیاده می‌کنند. از بندر پل و با لندی کرافت می توانید به بندر لافت و سپس به قشم بروید.

این نوع سفر شاید برای خانواده‌هایی که با فرزندانشان به قشم می‌روند، کمی سخت باشد اما تجربه‌های بیشتری را نیز برایتان رقم می‌زند. علاقه‌مندان به ماجراجویی و سفرهای کم هزینه اغلب این گزینه را انتخاب می‌کنند. شاید انتخاب تور قشم با اتوبوس هم گزینه مناسبی برای این گروه باشد.

سفر به قشم با وسیله شخصی

سفر به قشم با ماشین شخصی

سفر به جزیره قشم با وسیله نقلیه شخصی یک گزینه عالی برای تجربه یک سفر جاده‌ای دلپذیر است. این روش به شما این امکان را می‌دهد که در طول مسیر از دیگر جاهای دیدنی ایران لذت ببرید و در جزیره نیز به راحتی از هر نقطه‌ای که مایلید بازدید کنید.

وقتی به بندرعباس رسیدید، برای ادامه مسیر، می‌توانید اتومبیل خود را در یکی از پارکینگ‌های بندرعباس پارک کنید. سپس به وسیله قایق یا اتوبوس دریایی از اسکله شهید حقانی به جزیره قشم بروید. یا خودرو را از بندر پل با لندی کرافت به لافت و از آنجا به قشم ببرید. فاصله بین بندرعباس و بندر پل تنها نیم ساعت است.

هزینه‌هایی که طبق قیمت مصوب سال ۱۴۰۲ برای حمل‌ونقل خودرو از بندر پل به بندر لافت و بالعکس، باید پرداخت کنید:

– هزینه حمل‌ونقل خودرو برای رفت: ۲۳۳.۰۰۰ تومان برای هر خودرو

– هزینه حمل‌ونقل خودرو برای برگشت: ۱۸۸.۰۰۰ تومان برای هر خودرو

سازمان منطقه آزاد قشم به تمامی خودروهای سواری داخل کشور اجازه ورود به جزیره قشم را می‌دهد. بنابراین، شما می‌توانید بدون هیچ مشکلی در این جزیره زیبا تردد کنید.

بهترین روش سفر ارزان به قشم

سفر به جزیره قشم آن هم با کمترین هزینه، در این روزهای پر تورم کشور، یک چالش هیجان‌انگیز است. این سبک سفر با اطلاعات مناسب و استفاده از راهکارهای درست، به تجربه‌ای ارزان و به یادماندنی تبدیل خواهد شد.

یکی از راه‌های اصلی برای سفر ارزان به قشم، خرید تورهای لحظه‌آخری است. این تورها به دلیل نیاز به پر کردن ظرفیت خود، قیمت‌های پایین‌تر با کیفیت و امکانات خوب ارائه می‌دهند. با این روش می‌توانید با هزینه کمتری به قشم سفر کنید. اما ظرفیت تورهای لحظه‌آخری محدود است و شانس پیدا کردن چنین موقعیتی مخصوصا اگر تعداد نفراتتان بالا باشد، بسیار کم است.

در مورد اقامت، می‌توانید به دنبال هتل‌ها یا مهمانسراهای اقتصادی و با امکانات ساده باشید. همچنین امکان اقامت در خانه‌های بومگردی یا هتل آپارتمان نیز وجود دارد که ممکن است تا حدی هزینه‌هایتان را کاهش دهد.

همچنین، با استفاده از خودروی شخصی برای سفر، می‌توانید هزینه‌های حمل و نقل را کاهش دهید. بهترین زمان سفر به جزیره قشم نیز برای کاهش هزینه‌ها فصل تابستان است. چرا که به دلیل گرمای بیش از حد هوا، توریست کمتری وارد جزیره می‌شود.

فرهنگ و رسوم و آداب مردم قشم

همیشه به یادماندنی‌ترین قسمت از تجربه سفر، ارتباطی است که با مردمان و فرهنگ یک سرزمین برقرار می‌کنیم. تنوع فرهنگی در هر گوشه از سرزمین پهناور ایران یکی از ویژگی‌های جالب و دوست‌داشتنی آن است. فرهنگ مردم بومی جزیره قشم همبستگی بالایی با فرهنگ مردمان استان هرمزگان و جزایر لارک، لاوان، و… دارد. هرگاه سفر به جزیره قشم و قدم زدن در بازارهای محلی، چشیدن طعم غذاهای محلی در کنار ارتباطی که با اهالی بومی منطقه برقرار می‌کنید، حسی اصیل و زنده را در دل شما برمی‌انگیزد. در این راهنمای سفر به قشم بخش کوچکی از فرهنگ مردمان این خطه را ورق می‌زنیم.

آشنایی با جشن‌ها و پایکوبی‌ها در قشم

آداب و رسوم مردم قشم

جشن میگو همچون جشن نوروز صیاد، نمایانگر ارتباط مردم با دریا و گذری بر تاریخچه صید آنان است. این جشن نشان از قدرت اجتماعی و فرهنگی مردم قشم در حفظ سنت‌ها و ارتباط نزدیک با دریا دارد. صیادان قشم با برگزاری جشن میگو به شکرگزاری از نعمت‌های دریایی در فصل صید ماهیان پرداخته و به این وسیله از دریا به عنوان یک منبع حیات‌بخش سپاس‌گزاری می‌کنند.

جشن نوروز صیاد

نیز یک آیین باستانی با قدمت چند صد ساله است که نشان از ارتباط عمیق مردم با فصل‌ها و تغییرات طبیعت دارد. این جشن، با آیین‌ و آداب مختلفی که دارد، هم‌زیستی مردم با دریا و نیازهای آنان به طبیعت را روایت می‌کند. آدابی چون پوشیدن لباس‌های رنگارنگ و تازه، به دریا افکندن لباس‌های کهنه برای دفع بدشگونی و نحسی، خواندن دعا بر حیوانات همگی عناصری از برگزاری این جشن هستند.

دعاخوان‌ها با خواندن دعای لوبن، که یک دعا باستانی است، دام‌ها و حیوانات اهلی را از نحسی نجات می‌دهند. این دعا را هر کسی در جزیره بلد نیست. تنها افراد برگزیده به صورت سینه به سینه این دعا را نسل به نسل حفظ کرده‌اند. در روز آخر تیرماه با خاک سرخ جزیره، همه چیز به رنگ سرخ درمی‌آید و شنا کردن در دریا یا آب پاشیدن به یکدیگر از آب دریا، بخش پایانی مراسم را تشکیل می‌دهد.

جشن نخل و خرما

درخت نخل در جزیره قشم را درخت زندگی صدا می‌کنند چرا که بخش قابل توجهی از محصول کشاورزی این منطقه وابسته به این درخت است. در جشن شیرین نخل و خرما تمام محصولاتی که مردم جزیره از این درخت تهیه می‌کنند از جمله: شیره، سرکه، رولت، شیرینی، مربا، نان، زنبیل، سبد، دمپایی، جارو و… عرضه می‌شود. جوانان با اجرای موسیقی سنتی محلی و بازی‌های متنوع به رقص و پایکوبی می‌پردازند.

آشنایی با آیین‌ها و مراسم‌ها در قشم

مراسم زنبیل‌گردانی، در جزیره قشم یکی از آیین‌های خاص و شگفت‌انگیز است. مادران، فرزندان خردسال خود را که تا ۲ سالگی هنوز راه نیفتاده‌اند، در دل زنبیلی از برگ‌های نخل به نام «پیش» قرار می‌دهند. سپس کودکان این زنبیل را برداشته همراه با خواندن شعرهای خاص، با احتیاط به درِ خانه‌ی ۶ همسایه می‌برند تا برای سلامت طفل دعا کنند. ایمان به پاکیزگی دل کودکان، دلیل اساسی این اقدام زیباست. پخش شکلات و شیرینی و خواندن شعرهای محلی فضای این مراسم را بسیار تاثیرگذار می‌کند.

مراسم مولودی‌خوانی

مراسم مولودی‌خوانی در اعیاد مهم همچون عید قربان، عید فطر، معراج و ولادت پیامبر، در مساجد جزیره قشم از ساعت ۸ شب آغاز می‌شود. در این مراسم، تمام اهالی جزیره از مرد و زن، پیر و جوان در مسجد به یکدیگر ملحق می‌شوند. شخصی مولودی می‌خواند و سایر حاضران با گلاب‌پاشی، روشن کردن شمع و هم‌خوانی همراهی می‌کنند. این مراسم تا ساعت ۱۱ شب ادامه دارد.

آیین زار در قشم

مراسم زار در قشم

آیین زار یکی از عجیب‌ترین آداب و رسوم مردم قشم است که ریشه‌هایش به بومیان آفریقایی باز می‌گردد، اما نسخه امروزی آن در جزیره قشم و استان هرمزگان با آداب آفریقایی متفاوت است. این مراسم به منظور درمان بیماری‌هایی که پزشکان راه درمانی برای آن‌ها ندارند و اهالی معتقدند به دلیلی وزش نوعی باد ایجاد شده، برگزار می‌شود. طی این مراسم، جن به بدن بیمار وارد شده و بیماری را از بدن بیمار خارج می‌کند. این بیماری‌ها شامل افسردگی، سردرد، چشم درد و دل درد می‌شوند که توسط ۷ نوع باد (باد زار، باد مشایخ، باد جن، باد پری، باد نوبان، باد لیوا و باد دیو) ایجاد می‌شوند.

بیش‌ترین بیماری‌ها و بادها به دست باد زار (بیش از ۷۲ نوع)، باد مشایخ (کمی خطرناک) و باد نوبان (که افسرده و بی‌تحرک می‌کند) ایجاد می‌شوند. طبق آیین زار، مامازار و بابازار مسئولیت برگزاری مراسم و انتقال جن به بدن بیمار را بر عهده دارند. در این مراسم، افرادی با چوب خیزران در روستا گرد می‌آیند و و اهالی را آگاه می‌سازند. شرکت‌کنندگان در این مراسم باید لباس‌های تمیز بپوشند و در طول مراسم هیچ سخنی نگویند. این مراسم با آتش زدن موی بز و نواختن دهل به پایان می‌رسد.

مراسم قبله دعا

مراسم قبله دعا یک آیین بر اساس نیاز به آب و باران است. زمانی که بارش باران در جزیره به‌طور چشم‌گیری کاهش می‌یابد، چاه‌ها و قنات‌ها خشک شده و مردم آیین‌های خاصی مانند مراسم قبله دعا را برگزار می‌کنند. برای این منظور، اهالی قشم به نزدیکی یک درخت «کنار » خاص در جزیره می‌روند که از گذشته‌ها محلی برای دعا و تمنای باران بوده است. درخت کنار در بخش‌های مختلف از خوزستان، هرمزگان و جنوب کشور، به عنوان یک گیاه مقدس شناخته می‌شود. به همین دلیل در طول مراسم، مردم برای احترام به این درخت پشت نمی‌کنند.

در این مراسم، مردم غذاهای خاصی را پخته و آن را در میان فقرا تقسیم می‌کنند. حیوانات نیز در این مراسم سهمی از غذا دارند که به پای درخت ریخته می‌شود. آغاز این مراسم به عهده امام جماعت مسجد است که به کودکان اعلام می‌کند با آواز خاصی به اهالی اطلاع دهند. این کودکان به عنوان جارچی، هدایایی به شکل پول و خوراکی دریافت می‌کنند.

مراسم قبله دعا که دو روز به طول می‌انجامد، شامل روزه‌گیری اهالی و قرآن خواندن در مسجد است. علاوه بر این، روستای کابلی در غرب جزیره قشم و یک روستا دیگر نیز مراسم‌های خاص خود را دارند که در طی چند شب برگزار و غذاهای نذری بین فقرا تقسیم می‌شود.

حمل و نقل عمومی در قشم

حمل و نقل در قشم

اگر بدون ماشین به جزیره سفر کرده‌اید، به دلیل فاصله گاها زیادی که برخی از جاهای دیدنی از یکدیگر دارند، باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. تنوع وسایل حمل و نقل عمومی در این جزیره زیاد نیست اما در حد قابل قبولی است. این وسایل عبارتند از:

قشم‌گردی با تاکسی

در جزیره دیدنی قشم، همانند سایر شهرها، خدمات تاکسی‌های ویژه توسط سازمان گردشگری و تاکسیرانی پشتیبانی می‌شوند. استفاده از تاکسی‌های ویژه قشم یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفت و آمد در جزیره است. این تاکسی‌ها در نقاط مهم شهری مانند فرودگاه، مراکز خرید، مراکز تفریحی و جاذبه‌های گردشگری مستقر هستند و مسافران را به تمامی مناطق شهر منتقل می‌کنند. هرچند که هزینه‌های سفر با این تاکسی‌های گردشگری نسبت به تاکسی‌های عبوری بیشتر است، اما با توجه به مسافت و زمان طولانی‌تر، این اختلاف قابل قبول است.

قشم‌گردی با اجاره خودرو

مزایای اجاره خودرو در جزیره قشم فراوان است. اگر تمایل دارید تا سفرتان را در کمال آرامش و طبق برنامه‌ریزی دلخواه خودتان انجام دهید و به گشت و گذار در جاده‌های جزیره بپردازید، اجاره خودرو بدون شک بهترین گزینه برای شماست. هرچند هزینه اجاره خودرو به نسبت بالاست، اما در مقابل امکاناتی که در اختیارتان می‌گذارد به شدت به صرفه‌تر از استفاده از تاکسی برای گشت و گذار در جزیره خواهد بود. برای اجاره خودرو، به یکی از دفاتر اجاره خودروهای قشم که در نقاط مختلف جزیره دیده می‌شوند، مراجعه کنید. کارت ملی، گواهینامه و بیعانه‌ای به عنوان ضمانت را به پرسنل مربوطه ارائه دهید تا خودرویی با کیفیت و متناسب با مقدار وجهی که به امانت گذاشته‌اید، در کمترین زمان ممکن دریافت کنید. مبلغ بیعانه، برای اجاره ماشین به نوع خودرو و شخص اجاره‌دهنده بستگی دارد.

قشم‌گردی با اجاره ون

در سفرهای گروهی و خانوادگی به قشم، اجاره ون به‌صرفه‌ترین راه برای جابه‌جایی در این جزیره می‌باشد، که از نظر هزینه نه تنها اقتصادی است بلکه راحتی و انعطاف‌پذیری بیشتری نیز برایتان خواهد داشت. همیشه شادی دسته‌جمعی و همراهی در مسیر به صورت گروهی، خاطرات بیشتر و ماندگارتری را برایتان رقم می‌زند. بنابراین اگر شرایط آن را دارید، در اجاره ون درنگ نکنید.

جاهای دیدنی قشم؛ خاص و بی نظیر

قشم، با داشتن آب‌وهوای معتدل و مطبوع در فصل‌های زمستان و بهار، نخلستان‌های دیدنی و زیبا، آب‌های نیل‌گون و سواحل بکر و دست‌نخورده و نیز فرهنگ گرم مردمانش به یکی از مقاصد اصلی گردشگری در جنوب کشور تبدیل شده است. هر ساله، تعداد زیادی از هموطنان و توریست‌های سراسر جهان به این جزیره سفر می‌کنند. اگر تا اینجای مقاله، این سوال ذهنتان را مشغول کرده که جاهای دیدنی قشم کجاست؟ باید در ادامه، بخش اصلی راهنمای سفر به قشم، را بخوانید. این جاذبه‌های دیدنی عبارتند از:

دره ستارگان؛ جایی که هر کسی یک‌بار هم که شده، باید ببیند

دره ستارگان قشم

دره ستارگان، یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی قشم با مجموعه‌ای از کوه‌ها، دره‌ها و صخره‌هاست. گذر زمان و تاثیر عوامل طبیعی مختلف بر ایجاد شکل‌های متنوع، شگفت‌نگیز و فرازمینی را در جای جای آن می‌توان مشاهده کرد. این مکان زیبا که در جنوب شرقی جزیره و نزدیک به روستای برکه خلف واقع شده است، به نام‌های «استار کفتیده» یا «استاله کفته» نیز در میان اهالی شهرت دارد.

این لوکیشن در سال‌های اخیر منتخب بهترین مکان‌ها برای عکاسی و گذاشتن استوری اینفلوئنسرها است. به همین دلیل است که نام این دره، در هر راهنمای سفر به قشم دیده می‌شود.

آدرس دره ستارگان

استان هرمزگان، جزیره قشم، شمال غرب روستای برکه خلف

جزیره ناز؛ سکوت و دیگر هیچ

بومیان جزیره ناز یا جزایر ناز را به عنوان یکی از زیباترین مقاصد گردشگری و عروس قشم توصیف می‌کنند. این جزایر، سه صخره فرسوده هستند که در وسط دریا به زیبایی قرار گرفته‌اند. زمانی که سطح آب دریا پایین می‌رود، مسیری از ساحل به این صخره‌ها نمایان می‌شود که می‌توان پیاده خود را به جزیره رساند. تجربه ایستادن به‌روی صخره‌ها و تماشای موج‌هایی که سراسیمه و گاه آرام خود را به صخره‌ها می‌کوبند، بسیار لذت‌بخش است.

زمان‌هایی که سطح آب دریا متعادل است، مردم بومی لب ساحل بساط می‌کنند و به فروش صنایع دستی، میوه‌های گرمسیری و نقش‌زنی با حنا به روی دستان زنان و کودکان مشغولند.

آدرس جزیره ناز

استان هرمزگان، جنوب شرقی جزیره قشم. پارک ساحلی ناز، جزیره ناز.

تنگه چاهکوه؛ جایی برای محو شدن در زیبایی و لمس ترس

تنگه چاهکوه جزیره قشم

تنگه چاهکوه یکی از جاذبه‌های دیدنی جزیره قشم است که در فاصله ۷۰ کیلومتری این جزیره و نزدیک به روستای چاهوی شرقی واقع شده است. این تنگه به دلیل وجود حفره‌ها، دالان‌ها و اشکال حیرت‌آور و عجیب، جذابیت خاصی دارد. در گذشته اهالی روستای چاهوی شرقی برای جمع‌آوری و نگهداری آب باران، چاه‌هایی را در ابتدای این تنگه حفر کرده بودند، همین کار، دلیلی بر نام‌گذاری این تنگه، به نام «تنگه چاهکوه» شد.

با گذر زمان و فرسایش سنگ‌های رسوبی تحت عوامل مختلف، عمق این تنگه امروزه به ۱۰۰ متر رسیده است. تمامی حفره‌ها، شیارها و بافت سنگ‌ها و دالان‌هایی که در اثر عبور آب ایجاد شده، منظره‌ی شگفت‌انگیزی را برای بازدید گردشگران به تماشا گذاشته است.

آدرس تنگه چاهکوه

استان هرمزگان، ۷۰ کیلومتری جزیره قشم، روستای چاهوی شرقی، جاده چاهکوه، مسیر پیاده‌رو تنگه چاهکوه

جنگل حرا؛ پدیده‌ای نادر و دیدنی

جنگل‌های اعجاب انگیز حرا در قشم

یکی از جاذبه‌های فوق‌العاده و منحصربه‌فرد در قشم، جنگل حرا می‌باشد. درختان این جنگل در آب‌های شور دریا رشد کرده‌اند اما این شوری را با تصفیه‌خانه‌ای که طبیعت در داخل آن‌ها تعبیه کرده، از بین می‌برند. ریشه‌های انبوه و در هم تنیده آنها نیز مقاوم به شوری آب است.

زمانی که سطح آب دریا بالاست، درختان جنگل حرا سر خود را به زیر آب می‌برند و در هنگام جزر یا کاهش سطح آب، سر از آب بیرون می‌آورند. تماشای این منظره، بسیار حیرت انگیز و زیباست. همچنین اگر به تماشای پرندگان علاقه‌مندید، اینجا مکان مناسبی برای شماست. انواع پرندگان از جمله حواصیل، فلامینگو، پلیکان، مرغ ماهی‌خوار و… در این جنگل به پرواز در می‌آیند.

آدرس جنگل حرا

استان هرمزگان، جزیره قشم، جاده نغاشه تنبان، جاده جنگل حرا

غار نمکدان؛ گذری بر زمین‌شناسی

غار نمکدان قشم

غار نمکدان یکی از دیدنی‌های حیرت‌انگیز جزیره قشم محسوب می‌شود. ورود به این غار فرصتی است تا قندیل‌های زیبا و بلورهای نمکی منحصربه‌فرد چند میلیون ساله را از نزدیک ببینید. لایه‌های ضخیم نمک در این غار، شکل‌هایی بی‌نظیری را به نمایش می‌گذارند و طول تنها بخشی از این غار نمکی ۶۴۰۰ متر است که عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان را به نام خود زده است. سن نمک‌های این غار به دوره پیش از کامبرین بازمی‌گردد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین غارهای نمکی با بیش از ۵۷۰ میلیون سال قدمت، شناخته می‌شود.

برای دسترسی به غار نمکدان، لازم است مسیری را پیاده‌روی کنید؛ بنابراین، پوشیدن کفش مناسب و راحت فراموش‌تان نشود.

آدرس غار نمکدان

استان هرمزگان، جزیره قشم، ۹۰ کیلومتری شهر قشم

تفریحات قشم؛ هم فال هم تماشا

تفریحات قشم در جنوب کشور زبان‌زد خاص و عام است. اگر به دنبال تجربه هیجان تفریح آبی هستید و داشتن لحظات پرانرژی و جذابی را در دریا جستجو می‌کنید، گزینه‌های متنوعی در این جزیره برای شما فراهم است. از تماشای آب نیلگون و زیبای خلیج فارس و آب‌تنی در آن گرفته تا قایق‌سواری و پرسه زدن در جنگل‌های حرا در شمال جزیره، لحظات خاطره‌انگیزی را برای‌تان خلق خواهد کرد.

همچنین می‌توانید بهترین قیمت بلیط تفریحات قشم را با جستجو در سایت‌ها رصد کرده و به صورت آنلاین خریداری کنید. در برخی فصل‌ها نیز طرح‌های تخفیفی و شگفتانه‌هایی روی تورهای قشم فعال می‌شود که شکار آن‌ها همیشه لذت‌بخش است. برخی از معروف‌ترین فعالیت‌های تفریحی در قشم عبارتند از:

پاراسل؛ هیجان‌انگیزترین تفریح قشم

پرواز بر فراز آبی نیل‌گون خلیج‌فارس، تجربه‌ای است که لذتش را نمی‌توان به راحتی فراموش کرد. در جزیره قشم، فرصت چترسواری یا همان پاراسل را از دست ندهید. وقتی که اولین بار به ارتفاعات بالا می‌رسید، فقط از مناظر و تماشای زیبایی‌های جزیره لذت ببرید و وزش باد بر روی گونه‌هایتان را حس کنید.

یکی از ویژگی‌های خوب پاراسل این است که می‌توانید تنها یا با دوستان و اعضای خانواده به‌صورت دونفره یا سه‌نفره آن را امتحان کنید. پاراسل را کودکان ۵ تا ۱۰ سال هم می‌توانند تجربه کنند.

پس از اتصال چتر پاراسل به قایق موتوری، قایق با سرعت بالا حرکت کرده و شما را به ارتفاع ۶۰ تا ۷۰ متری از سطح دریا می‌برد. مدت زمان پاراسل بر فراز دریا متغیر و هزینه برای هر نفر بسته به مدت زمان، بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان می‌باشد.

اسکوتر زیردریایی قشم؛ برای کسانی که زیرآبی رفتن را دوست دارند

اسکوتر زیر دریایی در قشم

شنا بلد نیستید اما به زیرآبی رفتن علاقه دارید؟ نگران نباشید، اسکوتر زیردریایی قشم این تجربه را برایتان میسر می‌کند. حتی با حرف‌زدن درباره این تجربه هم در رگ‌هایتان آدرنالین ترشح می‌شود، چه برسد به این که رویای گردش در زیر آب‌های آزاد با اسکوتر زیردریایی به واقعیت تبدیل شود. اگر به گشت و گذار در دنیای آبزیان و تماشای موجودات زنده دریایی علاقه‌مندید، این تفریح هرگز از خاطراتتان محو نخواهد شد.

اسکوتر زیردریایی شبیه به همه اسکوترهایی است که دیده‌اید با این تفاوت که به دستگاه اکسیژن وصل می‌شود. برای افزایش لذت این تجربه آن را به صورت گروهی با دوستان یا اعضای خانواده امتحان کنید. برای بانوان هم هیچ محدودیتی در تجربه این لذت وصف‌ناپذیر وجود ندارد.

فلای‌بورد قشم؛ حفظ تعادل با فشار آب

تنوع تفریحات آبی در قشم به قدری زیاد است که انتخاب یکی از آنها واقعا سخت است! اگر در خرید بلیط فلای‌بورد شک دارید، یک بار کسی را که در حال فلای‌بورد سواری است تماشا کنید. اگر از کسانی باشید که به دنبال تجربه هیجان‌های خاص و چالشی است، عاشقش خواهید شد.

فلای‌بورد یکی از جدیدترین و البته گران‌قیمت‌ترین تفریحات قشم است. با این حال، همه برای این بازی صف می‌کشند. آموزش کوتاهی برای حفظ تعادل به شما داده می‌شود که اگر  مستعد باشید پس از چند تلاش اول به پرواز درمی‌آیید.

انجام این فعالیت برای افراد زیر ۱۸ سال مجاز نیست و هزینه آن برای ۱۵ دقیقه ۱۷۰ هزار تومان است.

بنانا سواری؛ تفریحی گروهی و هیجان‌انگیز

بناناسواری یکی دیگر از تفریحات هیجان‌انگیز در جزیره قشم است که به‌صورت گروهی انجام می‌شود. در این تفریح، شما و دوستانتان روی تیوپ‌های موزی شکل به صورت تک یا گروهی تا پنج نفره قرار می‌گیرید. سپس با استفاده از قایق‌های تندرو یا جت‌بوت با سرعت بالا در دریا کشیده می‌شوید.

تجربه بناناسواری با سرعت و هیجان زیادی همراه است و خنده‌ها و جیغ‌های شما در آب قطع نمی‌شود. این تفریح همان شاتل‌سواری با کمی تفاوت در شکل ظاهری تیوپ‌هاست.

حداکثر ۷ نفر می‌توانند با هم بناناسواری کنند و مدت زمان این تفریح حدود ۱۰ دقیقه است. بلیت بناناسواری در قشم برای هر نفر، ۱۰۰ هزار تومان هزینه برمی‌دارد.

جت اسکی قشم؛ تفریحی مشهور و  پرطرفدار

جت اسکی در قشم

جت‌اسکی یکی دیگر از تفریحات آبی محبوب و هیجان‌انگیز در آب‌های خلیج فارس و جزیره قشم به شمار می‌آید. لذت جت‌اسکی بیشتر مدیون سرعت و هیجان زیاد آن است و فرصت فوق‌العاده‌ای را در اختیار علاقه‌مندان به تجربه‌های ماجراجویانه قرار می‌دهد. این تجربه مخصوصا از سوی آقایان بیشتر استقبال می‌شود. جالب است که بدانید جت‌اسکی را به صورت فردی یا گروهی می‌توان انجام داد. اما افراد زیر ۲۰ سال باید با یک همراه سوار جت‌اسکی شوند و همه موظف به استفاده از جلیقه نجات هستند. اقدامات ایمنی را همیشه برای حفاظت از خود، حتی در تفریح جدی بگیرید. مدت زمان این تفریح حدود ۱۵ دقیقه و هزینه بلیط جت‌اسکی در قشم برای هر نفر، ۸۵۰ هزار تومان است.

پارک های قشم؛ استراحت نیم روزی

پارک‌های ساحلی قشم به یکی از جاذبه‌های زیبا و آرامش‌بخش این جزیره معروف هستند که گردشگران بسیاری برای تفریح و استراحت این مکان‌ها را انتخاب می‌کنند. نشستن در کنار ساحل و تماشای امواج دریا، آرامش و شادابی توامی را به ارمغان می‌آورد که هر کسی آن را در درون خود به‌گونه‌ای متفاوت حس می‌کند. پارک های قشم با تلفیق منحصر به فرد زیبایی طبیعی و سازه‌های انسانی، یکی از جاهای دیدنی هستند که در گذر از سواحل زیبای جزیره حتما آن‌ها را خواهید دید. جزیره قشم چند پارک ساحلی دارد که امکانات تفریحی و رفاهی فراوانی را به گردشگران ارائه می‌دهند. بازدید از این پارک‌ها تجربه‌ای هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است. در ادامه، به معرفی برخی از معروف‌ترین انواع پارک‌های ساحلی در جزیره قشم خواهیم پرداخت.

پارک ساحلی زیتون قشم

این پارک در جنوب جزیره قشم، در خیابان زیتون واقع شده و از جمله محبوب‌ترین مقاصد گردشگران و اهالی بومی محسوب می‌شود. پارک زیتون قشم با مساحتی حدود ۴۵ هزار مترمربع، یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین پارک‌های ساحلی جزیره است. طراحی زیبا و جذاب این پارک با نیمکت‌ها و آلاچیق‌های زیبا در کنار منظره چشم‌نواز دریا و ساحل،گردشگران بسیاری را مجذوب خود می‌کند. موقعیت خوب مکانی این پارک، دسترسی آسان به ساحل را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. این ویژگی به همراه امکانات رفاهی و تفریحی فراوان، این پارک را به مقصدی ایده‌آل برای گردشگران تبدیل کرده است. پیاده‌روی در ساحل پارک زیتون و گوش دادن به صدای دریا، لحظاتی سرشار از آرامش و شادابی را برایتان به ارمغان می‌آورد. امکان دوچرخه‌سواری نیز در این پارک فراهم است و با توجه به ساعات مشخص شده، می‌توان از دوچرخه‌ها استفاده کرد.

آدرس پارک ساحلی زیتون قشم

استان هرمزگان، جزیره قشم، خیابان دریا، مقابل بلوار چهارباغ، خیابان زیتون

پارک ساحلی آفتاب قشم

پارک ساحلی آفتاب قشم

پارک ساحلی آفتاب قشم، یکی از جدیدترین و جذاب‌ترین پارک‌های ساحلی در جزیره است. همچنین به نام پارک ساحلی جنوب قشم هم شناخته می‌شود. این ساحل زیبا به خاطر وجود لاکپشت‌های معروف خود شناخته شده است، اگرچه به دلیل حضور فراوان گردشگران، تعداد این لاکپشت‌ها روز به روز کاهش می‌یابد، اما این پارک ساحلی با آرامش و سکوت خود، محیطی آرام برای کمپ زدن به گردشگران ارائه می‌دهد. مساحت این پارک ساحلی حدود ۳۷ هزار مترمربع است و امکاناتی از جمله پارکینگ، سرویس بهداشتی و سکوهای کمپینگ را فراهم کرده است. همچنین این پارک دارای زمین‌هایی برای فعالیت‌های ورزشی مانند فوتبال ساحلی، والیبال ساحلی، بدمینتون و زمین‌های بازی برای کودکان نیز هست. این پارک همچنین دارای امکانات تفریحی از جمله کافه، رستوران و لوازم غواصی نیز است.

آدرس پارک ساحلی آفتاب قشم

استان هرمزگان، جزیره قشم، بهارستان، بلوار جمهوری

پارک ساحلی سینما دریا

پارک ساحلی سینما دریا واقع در سواحل جنوبی جزیره قشم، از جمله پارک‌های ساحلی بسیار زیبا و جذاب است که جاذبه‌های دیدنی و تفریحی فراوانی را در خود جای داده است. این پارک با مساحتی حدود ۲۰ هزار متر مربع، یکی از بزرگترین پارک‌های ساحلی جزیره محسوب می‌شود.

در این پارک ساحلی، آلاچیق‌های زیبا و متعددی وجود دارند که امکان برگزاری دورهمی‌ها و پیک‌نیک‌های خانوادگی را فراهم می‌کنند. نیمکت‌های مختلفی نیز رو به ساحل در این پارک در نظر گرفته شده است که در مجموع محیطی دلنشین را برای گذراندن لحظاتی آرام و لذت‌بخش فراهم کرده‌اند. تماشای منظره زیبای امواج دریا و درختان نخل اطراف پارک، در زمان غروب خورشید، بسیار  سحرانگیز است. شب‌ها، نیز چشم‌انداز نورانی از چراغ‌های جزیره لارک را می‌توانید در افق این پارک تماشا کنید.

آدرس پارک ساحلی سینما دریا

استان هرمزگان، جزیره قشم، انتهای بلوار دریا

بازارها و مراکز خرید قشم؛ ببین و بخر

مراکز خرید قشم

قشم به عنوان بزرگ‌ترین جزیره ایران با مساحتی حدود ۱۴۹۱ کیلومتر مربع در همسایگی خلیج فارس واقع شده و یکی از مقاصد گردشگری تجاری محبوب نیز به شمار می‌آید. این جزیره جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی فراوانی را در سه شهر اصلی، یعنی قشم، سوزا و درگهان جای داده است. همچنین قشم دارای بازارها و مراکز خرید متنوعی است که بخش مهمی از جذابیت‌های این منطقه محسوب می‌شوند.

بازارهای قشم، تاریخچه‌ای طولانی دارند و به نوعی بازتابی از  فرهنگ مردمان این خطه به شمار می‌آیند. از زمان‌های دور، خرید از قشم یکی از فعالیت‌های مهم گردشگری تجاری در این جزیره شناخته می‌شده است. چرا که این منطقه آزاد پتانسیل واردات کالای باکیفیت و اصل را از کشورهای حاشیه خلیج فارس با تنوع بالا و قیمت‌های بسیار مناسب دارد. وجود تنوع و تعداد بالای بازارها و مراکز خرید در قشم، انتخاب بهترین مرکز را برای خرید دشوار می‌کند. اما بازارهای مهمی که از نظر تاریخچه، تنوع و کیفیت اجناس معروف هستند، عبارتند از:

  • سیتی سنتر قشم
  • بازار بزرگ فردوسی قشم
  • مرکز خرید ستاره قشم
  • بازار پردیس قشم
  • بازار بزرگ خلیج فارس
  • مجتمع تجاری پرشین گلف
  • مرکز خرید زمرد درگهان
  • مجتمع تجاری دریا درگهان
  • مرکز خرید دو دلفین درگهان
  • مجتمع تجاری اطلس

غذاهای قشم؛ تجربه غذاهای سنتی و محلی

شاید یکی از ماندگارترین لحظات هر سفر، طعم خوشی است که غذاهای محلی منطقه‌ای که به آن سفر کرده‌ایم در خاطرمان به جای مانده است. ویژگی خوب این غذاها نبود رنگی از روزمرگی در آنهاست. تجربه‌ای منحصر به فرد که فقط در شهر یا منطقه مورد نظر قابل کشف هستند. غذاهای قشم نیز در کنار جذابیت‌های دیگر این جزیره شهرت فراوانی دارند. این غذاها که همه رنگی از شغل صیادی ساکنان جزیره دارند، با ادویه‌های خاص و طعم تند برای سفره مهمانان خلیج، آماده می‌شوند. برخی از معروف ترین غذاهای قشم عبارتند از:

مهیاوه یا ماهی آوه

مهیاوه یا ماهی آوه

مهیاوه یکی از غذاهای سنتی و خاص جزیره قشم است که به عنوان یک پیش غذای تند برای مهمانان سرو می‌شود. این غذا در شهرهای جنوبی مانند لارستان و جهرم نیز پخت می‌شود و طرفداران خود را دارد. برای تهیه مهیاوه، مردم محلی از ماهی‌های کوچک مانند ساردین استفاده می‌کنند. ابتدا این ماهی‌ها زیر آفتاب خشک می‌شوند، سپس له شده و با گشنیز، گندم، جو، خردل، زردچوبه و فلفل مخلوط می‌شوند. در مرحله بعدی، تمام مواد با آب و نمک مخلوط می‌شوند و به مدت ۲۰ تا ۳۰ روز در ظرفی ویژه در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد. مهیاوه به صورت سنتی با نان محلی سرو می‌شود. گفته می‌شود که دستور این غذا توسط ابن‌سینا و یک دانشمند ایرانی دیگر ابداع شده است. آنان اعتقاد داشته‌اند که مصرف مهیاوه می‌تواند از بروز بیماری‌های پوستی جلوگیری کند.

برنج دیشو

آیا برنج را به جز آب در مایع دیگری پخته‌اید؟ جالب است بدانید در قشم گاهی برنج در شیره خرما پخت می‌شود و در نهایت با ماهی تلال سرخ‌شده به روی سفره می‌آید. اسم این غذای محلی «برنج دیشو» است. اگر از طعم شیرین پلو خوشتان نمی‌آید، سمت این غذا نروید.

برای این غذا با روش خاصی باید ماهی را سرخ کرد. در ابتدا در یک ظرف، آرد، زردچوبه، فلفل و نمک را با هم مخلوط کرده و سپس ماهی را در این مخلوط غلتانده و سپس سرخ می‌کنند. سپس برای آماده کردن برنج، شیره خرما را در آب رقیق می‌کنند. در مرحله بعد این شیره را روی حرارت قرار می‌دهند تا جوش آید. پس از آن برنج را در این محلول می‌ریزند تا آب آن تبخیر شده و برنج دم بکشد. این برنج در کنار ماهی سرخ شده، سرو می‌شود.

هواری

هواری نام غذایی است که شاید به گوشتان آشنا باشد. این غذا از جمله غذاهای مشهور و پرطرفدار قشم است. برای طبخ هواری، ماهی با گیاهانی چون گشنیز، شوید، شنبلیله و سیر ترکیب شده و سپس در روغن سرخ می‌شود. پس از سرخ شدن مواد، به مخلوط آب اضافه می‌شود تا همگی با هم یک قل بجوشند. در زمان جوشیدن، برنجی که از قبل خیس شده به این مخلوط اضافه می‌شود. به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه برنج در کنار این مواد دم خواهد کشید و هواری شما آماده است.

پودینی کوسه

محال است که اسم غذای پودینی کوسه را در رستوران‌های محلی قشم نشنیده باشید. پودینی یکی دیگر از غذاهای محلی استان هرمزگان و به طور خاص جزیره قشم است که از گوشت کوسه یا ماهی تهیه می‌شود. طعم منحصر به فرد و جذابی دارد که با سایر غذاهای دریایی قابل مقایسه نیست.

در فرآیند تهیه پودینی، گوشت کوسه به دقت از استخوان جدا می‌شود که خوردن آن را بسیار آسان و بدون دردسر می‌کند. علاوه بر گوشت کوسه، می‌توان از ماهی‌هایی مانند شیر، هوور (تن) و ساردین نیز برای تهیه این غذا استفاده کرد. در تهیه این غذا، گوشت کوسه با نمک، زردچوبه و ادویه‌های دیگر جوشانده می‌شود و سپس با سبزیجات خوشبو، پیاز، سیر، رب گوجه فرنگی، لیموی خشک و ادویه‌های مختلف تفت می‌خورد. برخی از مردم محلی این غذا را با استفاده از «سفره ماهی» نیز پخت می‌کنند.

کلمبا

کلمبا یا حلیم ماهی

کلمبا، یکی از غذاهای بسیار خوشمزه محلی جزیره قشم است که مواد تشکیل دهنده آن شامل گندم، ماهی و سبزیجات از جمله گشنیز و شوید می‌شود. برای تهیه این غذا، ابتدا باید گندم را در آب می‌جوشانند و سپس ماهی را با زردچوبه و نمک می‌پزند. سپس گوشت ماهی را از استخوانش جدا کرده و با سبزی‌های محلی مخلوط کرده و به اضافه می‌کنند. پس از گذشت زمانی کوتاه کلمبا آماده است و در نهایت با نان محلی سرو می‌شود. جالب است بدانید که مردم محلی از دیرباز، کلمبا را با استفاده از روغن حیوانی یا جونون در زبان محلی تهیه می‌کنند.

بهترین رستوران های قشم؛ رستوران گردی حرفه ای

غذاهای خاص جنوبی، با طعم‌هایی منحصر به فرد و به یادماندنی، تجربه‌ای خاص را در ذائقه و اندام چشایی شما ثبت می‌کنند. گاه دیده می‌شود برخی گردشگران رسپی غذاهایی که در این جزیره میل کرده‌اند را از صاحبان رستوران‌ها با هیجان ویژه‌ای گرفته و یادداشت می‌کنند. غذاهای دریایی در صدر بهترین غذا‌ها در منوی رستوران های قشم قرار دارند. این به معنای آن نیست که تنها غذای دریایی در این رستوران‌ها سرو می‌شود، بلکه نشان از تعداد بالا و تنوع این رستوران‌ها در جزیره قشم دارد.

این رستوران‌ها در محیط‌های گوناگون از سنتی تا مدرن، بهترین خود را به مسافران و گردشگران ارائه می‌دهند. گوش سپردن به موسیقی زنده‌ محلی و لذت بردن از عطر و طعم غذاهای دریایی و جنوبی در کنار تماشای مناظر زیبای دریا، اتفاقی است که در جزیره قشم می‌توان آن را رقم زد. برخی از رستوران های معروف قشم عبارتند از:

رستوران حاج غفور

در رستوران حاج غفور تمامی طعم‌ها اصیل‌اند و با هر لقمه‌ای که میل می‌کنید، حس حضور در خانه بانویی جنوبی را دارید که با روی خوش و کدبانوگری ویژه‌ای غذایتان را طبخ کرده است. در این رستوران، ادویه‌های محلی برای پخت غذاها به کار می‌روند و اکثر غذاها تند و آتشین‌اند. اما شما می‌توانید درخواست کنید تا غذاهایتان با تندی ملایم‌تری طبخ شوند، همانطور که سلیقه شما می‌پسندد.

تنوع بالا و کیفیت خوب غذاها در رستوران حاج غفور، همراه با هزینه‌های معقول، این رستوران را به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سفرهای خانوادگی تبدیل می‌کند. فضای دلنشین این رستوران نیز برای داشتن لحظات آرام و خاطره‌انگیز بسیار مناسب است.

از منوی این رستوران، غذاهای متنوعی از جمله شنیسل مرغ، کاری مرغ، فیله چینی، جوجه چینی، بال و کتف کباببی تند، جوجه کباب، خوراک استیک مخصوص، خوراک استیک مرغ و خوراک استیک ماهی را می‌توان سفارش داد.

آدرس رستوران حاج غفور

استان هرمزگان، جزیره قشم، بلوار خلیج فارس شرقی، جنب مسجد شیخ حاجی رمضان

رستوران خوان بوم

رستوران خوان بوم

رستوران خوان بوم یکی از جالب‌ترین و خاص‌ترین رستوران‌های قشم است که در فهرست رستوران‌های لوکس نیز جا می‌گیرد. این رستوران به شکل یک غار طراحی شده و در منوی آن می‌توانید از سفارش انواع غذاهای ایرانی، دریایی، محلی و فست‌فود لذت ببرید. فضای داخلی این رستوران نیز خود می‌تواند یک جاذبه گردشگری دیدنی است. اتاقک‌ها و تخت‌های سنتی در رستوران خوان بوم با چیدمان کاملا سنتی طراحی شده‌اند. استفاده از طبیعت دست‌نخورده و گیاهان بومی در داخل رستوران، حس دلنشینی و آرامش خاصی به فضا داده است.

در امکانات رستوران خوان بوم قهوه‌خانه هم در نظر گرفته شده و انواع نوشیدنی‌های گرم و قلیان را می‌توان سفارش داد. در کافی‌شاپ نیز می‌توانید دسرها و انواع نوشیدنی‌ها را میل کنید. این رستوران در نزدیکی مجتمع تجاری ستاره و در هتل مارینا قرار دارد که دسترسی آسانی به مراکز تجاری و تفریحی جزیره را فراهم می‌کند.

منوی رستوران خوان بوم از چهار بخش مجزا تشکیل شده است:

  •       آریانا: انواع غذاهای ایرانی و دریایی
  •       آمیتیس: انواع دسرها و نوشیدنی‌های سرد و گرم
  •       ایرانویچ: غذاهای فست فودی
  •       جهانگیر: منوی چایخانه رستوران

آدرس رستوران خوان بوم

استان هرمزگان، جزیره قشم،بلوار آزادگان، خیابان خلیج فارس، روبه‌روی در جنوبی مجتمع ستاره، طبقه همکف هتل مارینا۲

رستوران شب های طلایی

رستوران شب‌های طلایی تنها رستورانی است که به فکر گیاه‌خواران نیز بوده و منوی گیاهی برای آن‌ها سرو می‌کند. این رستوران کار خود را با شعار «ما غذا را درست، درست می‌کنیم» توسط یک زوج ایرانی-آلمانی شروع کرد. اجرای موسیقی زنده در رستوران شب‌های طلایی به ایجاد فضای دلنشین و شبی خاطره‌انگیز برای مهمانان کمک شایانی کرده است. فضای این رستوران روباز طراحی شده و به همین دلیل وعده ناهار در آن سرو نمی‌شود.  اما از ساعت ۵ عصر برای خوردن میان‌وعده یا شام می‌توانید تا پاسی از شب در این رستوران وقت بگذرانید.

رستوران شب‌های طلایی علاوه بر رستوران، شامل کافه سنتی، فست فود و سفره خانه نیز می‌شود. با انتخاب یکی از آلاچیق‌ها و نشستن روی یکی از تخت‌های رو به دریا در کنار ساحل زیبای قشم لحظات نابی را تجربه خواهید کرد. منوی رستوران شب‌های طلایی شامل غذاهای اصیل ایرانی و همچنین غذاهای اروپایی از جمله پاستا، پیتزا و بیف استراگانوف است.

آدرس رستوران شب های طلایی قشم

استان هرمزگان، جزیره قشم، خیابان دریا، پارک ساحلی زیتون

رستوران خاله

رستوران سنتی خاله در قشم

نمی‌شود که به قشم سفر کنید و طعم لذت بخش فلافل و سمبوسه جنوبی را نچشید. رستوران و فست فود سنتی خاله، یکی از بهترین جاهایی است که می‌توان انتظار یک فلافل و سمبوسه اصیل جنوبی را از آن داشت. تخصص خاص کدبانوی جنوبی و صاحب این رستوران در پخت این غذا، آن را به یکی از معروف‌ترین رستوران های قشم تبدیل کرده است.

علاوه بر طعم گرم و خوشمزه فلافل و سمبوسه، در خاله می‌توانید لذت غذاهای دریایی مثل صدف، کوسه، عنکاس، ماهی مرکب، میکس کوسه و میگو را تجربه کنید. این غذاها بیشتر به صورت ساندویچ یا سلف سرویس ارائه می‌شوند و طعم بی‌نظیر آن‌ها در ذائقه شما حک خواهد شد.

آدرس رستوران خاله

استان هرمزگان، جزیره قشم، کنار قلعه پرتقالی‌ها، نرسیده به اتوبان

رستوران قلعه

درست در نزدیکی قلعه پرتغالی‌ها، رستوران محبوبی در همخوانی کامل با معماری قلعه در حاشیه سواحل نیلگون خلیج فارس راه‌اندازی شده است. طراحی خاص و ساده دکوراسیون داخلی رستوران قلعه، حسی گرم و صمیمی را در مهمانان به وجود می‌آورد. نشستن در فضای باز نزدیک ساحل و یا تماشای مناظر دریا از پشت پنجره‌های بزرگ داخل رستوران، هر دو انتخاب در این رستوران برای شما ممکن است.

این رستوران کاملا توسط بومی‌های منطقه گردانده می‌شود و منوی غذایی ثابتی ندارد. کار رستوران قلعه در شب‌ها آغاز می‌شود، چرا که منوی غذایی آن به صید روز وابسته است و منو به صورت شفاهی اعلام می‌شود. کیفیت بالا، طعم دلپذیر و حجم قابل توجه غذاها از ویژگی‌های مشهور این رستوران است.

آدرس رستوران قلعه

استان هرمزگان، جزیره قشم، میدان ولایت، در نزدیکی قلعه پرتقالی‌ها

اقامت در قشم

برنامه‌ریزی برای اقامت یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر سفری است و رزرو هتل و هتل های قشم با دقتی درخور و مناسب می‌تواند تاثیر زیادی در راحتی و لذت سفر شما داشته باشد. برای این کار، نیاز است به هتل‌ها و امکانات آنها بیشتر توجه کنید، تا تجربه بهتری را رقم بزنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای انتخاب اقامتگاه، مطالعه نظرات مسافران قبلی است. تجربه نشان داده است که تعداد ستاره یا قیمت هتل به تنهایی گویای کیفیت خدمات و تمیزی هتل نیست. بنابراین، مشاهده نظرات افرادی که قبلا در هتل اقامت داشته‌اند، می‌تواند راهنمای خوبی برای انتخاب بهترین اقامتگاه باشد. برخی از معروف‌ترین هتل های قشم عبارتند از:

هتل ۵ ستاره آراکتا قشم

هتل آراکتا قشم

هتل آراکتا قشم با امکانات لوکس و ویوی زیبا، یکی از جدیدترین و بهترین هتل‌های جزیره قشم است. این هتل با ۹۵ اتاق لوکس و مجهز، امکانات فراوانی را برای مسافران خود فراهم کرده است. طراحی زیبا، امکانات رفاهی و موقعیت مکانی عالی، هتل آراکتا قشم را گزینه‌ای عالی برای اقامت در جزیره قشم می‌کند.

اتاق‌های هتل آراکتا قشم، با انواع امکانات از جمله مبلمان راحت، یخچال، چای‌ساز، تلویزیون، صندوق امانات، اینترنت در اتاق، و مینی بار با هزینه، به مسافران خدمات می‌دهند.

امکانات رفاهی هتل شامل استخر روباز، سونا، جکوزی، صبحانه و نهار در اتاق، پارکینگ اختصاصی، رستوران، کافی‌شاپ، اتاق ماساژ، اتاق چمدان، خدمات برای معلولین، آژانس مسافرتی، و سایر امکانات است که مسافران را از اقامت خود راضی و خوشحال نگه می‌دارد.

 

هتل ۵ ستاره زیگورات قشم

زیگورات در صورت افتتاح، دومین هتل پنج ستاره در جزیره قشم به شمار می‌آید. این هتل در قامتی بلند و منحصر به فرد در حال ساخت است. ساختمان هتل زیگورات در ۲۵ طبقه‌ با ۲۰۰ اتاق، با ارتفاع ۱۱۰ متری، بسیار جلب توجه می‌کند. به دلیل شیوه طراحی و معماری بنا، به نظر می‌رسد این هتل به یکی از نمادهای شهر قشم تبدیل ‌شود. طراحی خاص این هتل به نحوی است که انگار طبقات به دور محور خود می‌چرخند و این ویژگی هندسی به هتل زیگورات یک ظاهر رقصان و منحصر به فرد می‌بخشد. این خصوصیت ویژه باعث می‌شود که زیگورات به‌عنوان یکی از بهترین هتل‌های قشم ارزیابی شود.

هتل ۴ ستاره ساحل طلایی قشم

هتل ساحل طلایی، به عنوان یکی از بهترین هتل‌های چهار ستاره در جزیره قشم شناخته می‌شود. این در سال ۱۳۸۷ افتتاح شده است و در سال ۱۳۹۷ با بازسازی، سطح کیفی خدمات ارائه‌شده توسط این هتل، ارتقا یافته است.

هتل ساحل طلایی، ۵۸ اتاق و سوئیت را با رستورانی به ظرفیت ۱۵۰ نفر و پارکینگ برای ۲۰ خودرو در نزدیکی ساحل برای مهمانان خود مهیا کرده است. این هتل را پیش‌ترها با نام «ساحل سیمین» یا «پلاژ سیمین» صدا می‌کردند. چرا که دارای ساحل اختصاصی برای شنا و تفریحات آبی مثل قایق‌سواری، قایق پدالی، اسکی روی آب، جت اسکی و ماهی‌گیری است.

امکانات رفاهی هتل شامل اینترنت نامحدود رایگان در لابی، فضای سبز، اتاق چمدان، استخر، پذیرش ۲۴ ساعته، خشک‌شویی، کافی‌شاپ، فروشگاه و صندوق امانات می‌باشد.

هتل ۴ ستاره آوینا قشم

هتل 4 ستاره آوینا قشم

هتل آوینا، یکی از بهترین هتل‌های چهار ستاره در جزیره قشم به شمار می‌آید که در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسیده است. این هتل از موقعیت جغرافیایی ممتازی برخوردار بوده و دسترسی آسانی به سواحل خلیج‌فارس و مراکز تجاری مشهوری چون سیتی‌سنتر قشم دارد. این هتل در هفت طبقه و ۴۰ اتاق طراحی شده است. می‌توانید انواع اتاق‌ها از جمله دوتخته استاندارد، سوئیت یک‌خوابه دونفره، اتاق دوتخته اکونومی رو به پاسیو، اتاق سه‌تخته و سوئیت دوخوابه چهارنفره را برای رزرو انتخاب کنید.

از امکانات و خدمات هتل می‌توان به رستوران با ظرفیت ۵۰ نفر، پارکینگ رایگان با ظرفیت ۱۰ خودرو، اینترنت نامحدود رایگان در لابی، کافی‌شاپ، اتاق چمدان، خدمات باربری، پذیرش ۲۴ ساعته، ترانسفر رفت‌وبرگشت با هزینه، کافی‌نت، خدمات تور و تاکسی‌سرویس اشاره کرد.

اگر به دنبال صرف غذا در بیرون از هتل هستید، می‌توانید به رستوران‌هایی چون سی رول، فست فود لبنانی فطایر و بادیل مراجعه کنید که در محدوده نزدیک هتل قرار دارند.

هتل ۳ ستاره کیمیا ۴ قشم

هتل کیمیا ۴ یکی از بهترین هتل‌های سه ستاره در بلوار صیادان یا بلوار برگ سبز جزیره قشم است. این هتل در سال ۱۳۹۲ در ۵ طبقه و ۴۴ اتاق افتتاح شد. انواع اتاق‌های قابل رزرو این هتل، شامل اتاق دوتخته، اتاق سه‌تخته، اتاق کانکت چهارنفره، اتاق چهار تخته، سوئیت یک‌خوابه پنج‌نفره و سوئیت دوخوابه شش‌نفره هستند.

در هتل کیمیا ۴ امکاناتی شامل اینترنت رایگان در لابی، خدمات باربری، پذیرش ۲۴ ساعته، خدمات تهیه بلیط، مینی‌بار با هزینه، خشک‌شویی، آژانس مسافرتی، صندوق امانات، اتاق چمدان و سالن بیلیارد برای مهمانان فراهم شده است.

هتل کیمیا ۴ فاقد رستوران و پارکینگ است، لذا اگر از خودرو استفاده می‌کنید، باید این نکته را در نظر داشته باشید. موقعیت این هتل در مرکزی قشم است و به مراکز خرید و جاذبه‌های گردشگری مهم شهر، از جمله بازارها و ساحل، دسترسی آسان دارید. همچنین، رستوران‌ها و فضاهای تفریحی محلی نیز در فاصله کوتاهی از هتل واقع شده‌اند.

هتل ۳ ستاره آرکا قشم

هتل آرکا یکی دیگر از بهترین هتل‌های سه ستاره‌ی جزیره قشم است که در سال ۱۳۹۷ کار خود را در بلوار صیادان بعد از اداره برق، آغاز کرده است. این هتل در ۶ طبقه ساخته شده و دارای ۲۱ اتاق است. برای رزرو اتاق دوتخته، اتاق سه‌تخته، اتاق چهار تخته بدون پنجره و سوئیت پنج‌نفره هتل آرکا می‌توانید از همین حالا اقدام کنید.

هتل آرکا دارای امکانات و خدمات زیادی برای مسافران از جمله پارکینگ با ظرفیت ۸ خودرو به‌صورت رایگان، اینترنت رایگان در لابی، کافی‌شاپ، خدمات تور، پذیرش ۲۴ ساعته، خدمات خانه‌داری، ترانسفر رفت‌وبرگشت با هزینه، خشک‌شویی و تاکسی‌سرویس می‌باشد. هتل آرکا نیز رستوران ندارد، بنابراین برای میل کردن وعده ناهار و شام باید به رستوران‌های اطراف مراجعه کنید.

برای بازدید از قلعه پرتغالی‌ها که یکی از جاذبه‌های گردشگری قشم است، کافی است تنها ۵ دقیقه رانندگی کنید. همچنین، بازار قدیم قشم با حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی، یک گزینه جذاب برای بازدید و خرید محلی است.

در سفر به قشم سوغاتی چی بخریم؟

سوغاتی‌های جزیره قشم

در فرهنگ ایرانی مفهوم سفر با سوغاتی هم‌آمیختگی ویژه ای دارد. همه ما وقتی به سفر می‌رویم به هر فروشگاه یا مرکز خریدی که می‌رویم یادی از خانواده و آشنایان‌مان کرده و برایشان تحفه‌ای را به رسم یادگار از سفر، با خود می‌بریم. جزیره قشم، منطقه سوغاتی‌های محلی و صنایع دست‌ساز و بومی است. البته اگر به دنبال کالاهای اصل و لاکچری هم باشید، این جزیره دستتان را خالی نمی‌گذارد. بهترین برندها را می‌توانید با منصفانه‌ترین قیمت از جزیره قشم خریداری کنید و برای آن‌ها که دوست‌شان می‌دارید، سوغات ببرید. از مهم‌ترین سوغاتی‌ های قشم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صنایع گلیم و دست‌دوزی‌های بومی

تولیدات هنری جزیره قشم نظیر حصیر بافی، گلیم بافی و رودوزی در کنار دیگر صنایع دستی، نه تنها به خاطر زیبایی طرح‌ها بلکه به دلیل هنر دستان ماهر زنان و دختران قشم است که ارزشمندند. این مردمان، نسل به نسل، هنرهای خود را برای آیندگان به ارث می‌گذارند و امروزه با تلاش برای مکانیزه کردن بخشی از فرایند تولید، سعی در حفظ این هنرهای سنتی دارند.

در کنار صنایع گلیم بافی و رودوزی، مردم قشم با استفاده از صدف‌ها زیورآلاتی نظیر گردنبند، دستبند و گوشواره می‌سازند. همچنین، از این صدف‌ها برای ساخت مجسمه‌ها و تزیین اشیاء مختلف مانند آینه، کیف و جاقلمی نیز استفاده می‌شود.

گلابتون دوزی و شک‌بافی

نوعی از هنر سنتی در قشم، گلابتون دوزی است که با استفاده از نخ‌های زر و نقره، نقوش ایرانی مانند طرح‌های اسلیمی و محرابی را بر روی پارچه می‌نشانند. این هنرمندان امروزه از نخ‌هایی با روکش طلایی به هنرآفرینی مشغولند.

شک بافی نیز یکی دیگر از هنرهای مهم در قشم است که با استفاده از یک بالشتک کوچک و قرقره‌های نخ، نوارهایی بسیار گرانبها را بر روی لبه لباس‌ها می‌دوزند.

ادویه‌جات و خوراکی‌های محلی

ادویه‌ها در غذاهای جنوب ایران، به ویژه در جزیره قشم، نقش مهمی را ایفا می‌کنند. فروشگاه‌ها و مغازه‌های زیادی در قشم انواع مختلف این ادویه‌های جنوبی را می‌فروشند. از آنجایی که حتی مقدار کمی ادویه در پخت غذا می‌تواند طعم و مزه آن را زیر و رو کند، ادویه‌های جنوبی گزینه‌ای عالی برای خرید سوغاتی و بردن یادگاری از جزیره قشم است.

 

کیک هلر نیز یکی از شیرینی‌های خاص این جزیره است که به عنوان یک سوغات محبوب شناخته می‌شود. این کیک اسفنجی از آرد، تخم مرغ، وانیل، شکر و آب تهیه و در شیرینی‌فروشی‌های جزیره قشم یافت می‌شود.

همچنین، خرما یکی از سوغاتی‌های معروف جنوب ایران است که در قشم نیز مرغوب‌ترین آن تولید می‌شود. خرماهای بی‌نظیر این جزیره نیز گزینه خوربی برای سوغات هستند.

نان‌های محلی در گوشه و کنار قشم و در بساط زنانی که مشغول تهیه نان هستند جزو خوشمزه‌جات قشمی است. این نان‌ها انواع مختلفی دارند و از ادویه‌ها و سس‌های متنوعی در طبخ آنها استفاده می‌شود و برای سوغاتی مناسب‌اند.

برای مسافرت به قشم لباس چی ببریم؟

لباس مناسب سفر قشم

لباسی که در سفر به جزیره قشم می‌پوشید بستگی به وسیله نقلیه سفر و شهری که به عنوان مبدا از آن حرکت کرده‌اید، دارد. اما بهترین انتخاب برای گشت و گذار در جزیره، در هر صورت، لباس‌های نخی، گشاد، خنک و رنگ روشن است. لباس‌های آزاد و راحت که به سرعت خشک می‌شوند و از جنس‌های طبیعی مانند نخ بهره می‌برند، بهترین انتخاب خواهند بود.

در فصل زمستان، داشتن یک سوئیشرت و یک مانتو پاییزه خوب است؛ زیرا شب‌ها احتمال کاهش دما و سرد شدن هوا وجود دارد. به میزان رطوبت و شرجی بودن هوا هم توجه کنید و لباس‌های خاصی برای محیط گرم و خشک جنوب انتخاب کنید.

همچنین، کفش‌های اسپرت و سبک برای مسافت‌های زیادی که ممکن است پیاده روی کنید مناسب‌اند. داشتن یک جفت صندل و دمپایی نیز برای استفاده در ساحل بسیار توصیه می‌شود.

هزینه مسافرت به قشم چقدر است؟

برای آنکه تصمیم قطعی برای رفتن به سفری بگیریم، یکی از چیزهایی که خواه ناخواه باید به آن فکر کنیم هزینه‌های سفر است. می‌دانید که این موضوع یک مقاله مستقل می‌طلبد، چرا که هزینه‌ها بسیار متغیر و وابسته به عواملی همچون مبدا سفر، مدت زمان اقامت، انتخاب هتل و سبک سفر شما است.

اولین گام برای برنامه‌ریزی هزینه سفر، تعیین بودجه شماست. باید مشخص کنید چه مقدار بودجه برای مسافرت به قشم در اختیار دارید و چه مدت زمانی می‌خواهید در این جزیره بمانید. سپس باید مطابق با این موارد، روشی را انتخاب کنید که علاقه‌ها و هدف شما از سفر را تامین می‌کند.روش‌های مختلف سفر به قشم، هزینه‌های مختص به خود را دارند. این روش‌ها شامل: سفر به قشم با تور، با هواپیما، با قطار، با اتوبوس، با کشتی و با ماشین شخصی می‌شود. به طور میانگین شما باید بسته به نوع سفرتان (اقتصادی/ نرمال/ لاکچری) از ۵ میلیون‌تومان به بالا در نظر بگیرید.

سخن آخر

راهنمای سفر به قشم با همه زیبایی‌ها و شگفتی‌هایی که این جزیره بی دریغ در اختیار گردشگران و اهالی خود گذاشته است، را مرور کردیم. اما فراموش نکنید که آنچه که در هر سفر باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد، حفظ منابع طبیعی و آثار ارزشمندی است که میراث و پیام ما به آیندگان خواهد بود. امیدواریم با استفاده از این راهنمای کامل بتوانید لحظات خوش و خاطره‌انگیزی را در قشم رقم بزنید.

تا قشم چند ساعت راه است؟

پاسخ این سوال بستگی به شهر مبدا و وسیله نقلیه‌ای دارد که برای سفر انتخاب می‌کنید. با هواپیما ۲ ساعت از تهران، با اتوبوس حداکثر ۱۸ ساعت از تهران، با قطار ۲۰ ساعت از تهران و با ماشین شخصی ۱۶ ساعت در راه خواهید بود.

بهترین موقع سفر به قشم چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به قشم، فصل پاییز و زمستان است که دمای هوا بین ۱۳ تا ۲۵ درجه سانتیگراد قرار دارد.

فاصله قشم تا کیش چقدر است؟

این فاصله در حدود ۲۸۰ کیلومتر است که از بندر آفتاب در کیش باید به بندر پل و از آنجا به جزیره قشم سفر کنید.

برای مسافرت به قشم چقدر باید پول داشته باشیم؟

بسته به سبک اقتصادی سفر و تعداد نفرات‌تان، این مبلغ می‌تواند از ۵ میلیون تومان به بالا باشد

برای مسافرت به قشم چند روز لازم است؟

 حداقل زمان لازم برای یک سفر معمولی به قشم ۳ روز و برای استفاده رضایت‌بخش و بازدید از تعداد متوسطی از جاذبه‌ها به ۵ روز زمان نیاز دارید.

۴.۲/۵ - (۱۷ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۶

  1. سید محمد

    سلام و عرض ادب
    ممنون از راهنمایی های مفید و جامع تون. انشالله در چند روز آینده این سفر را تجربه خواهیم کرد. سپاس

    • علیرضا قانع

      سلام وقتتون بخیر امیدوارم که بهتون خوش بگذره.

  2. علی زند

    ممنونم از توضیحات تون استفاده کردیم.
    به نظرم توضیحات کامل جامع بود.

    • علیرضا قانع

      سلام ممنونم خوشحالیم که این مطلب مفید بوده براتون.

  3. حمیدرضا

    سلام بی زحمت هزینه بلیط انفرادی کشتی ها یا قایق های اتوبوسی که از بندر شهید حقانی که تا بندر شهید ذاکری میرن چقدر هستش ممنون؟

    • علیرضا قانع

      سلام وقتتون بخیر
      در حال حاضر نفری ۱۰۵ هزار تومن هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×