بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به هرمزگان » قشم » ۷ نمونه از سدهای تاریخی قشم با عکس و آدرس
سد گربدان قشم
قشم

۷ نمونه از سدهای تاریخی قشم با عکس و آدرس

۲۱ اسفند ۱۳۹۵ 11۰3,395

سد، نزد مردمان ایران، از دیرباز، نقشی مهم و حائز اهمیتی داشته و ایرانیان را می توان از اولین ملل ها، در زمینه سد سازی به حساب آورد. تاریخ کهن سدسازی ایرانی، این امر را به اثبات رسانده است. از قدیم گفته اند، هر جا آب هست، آبادانی هم هست. هرجا آبادانی هست، حیات هست، انسان هست. انسان هم دوستدار زیبایی و طبیعت آفریده شده است. از جمله این زیبایی ها، آب و سدها هستند که گردشگران فراوانی را به خود جذب می کنند. در این مقاله، به معرفی سدهای تاریخی قشم خواهیم پرداخت تا با نوع دیگری از جاهای دیدنی قشم آشنا شوید. سدهای تاریخی قشم علاوه بر جنبه تاریخی و باستانی، جنبه تفریحی هم دارند و از طبیعت اطراف آن می توان استفاده کرد.

معرفی سدهای تاریخی قشم

در ادامه قصد داریم مهمترین و معروف ترین سدهای تاریخی قشم را به همراه آدرس و تصویر معرفی کنیم تا در سفرتان به این جزیره مرموز و دوستداشتنی بازدید خانوادگی از آنها را فراموش نکنید:

سد تاریخی پی پشت قشم

سد ساسانی پِی پشت

سد تاریخی پی پشت قشم، در روستایی به همین نام، از توابع قشم واقع شده است. طی بررسی های به عمل آمده، قدمت ساخت و استفاده از این سد تاریخی و کهن را به دوره ساسانی نسبت می دهند. این سد زیبا، در ۳۷ کیلومتری و در بخش شمالی شهر قشم قرار دارد و فاصله ی این سد تا فرودگاه بین المللی قشم ، ۲۸ کیلومتر می باشد. این سد، در نوع خود بدلیل تمهیدات اندیشیده شده در حدود ۱۵ تا ۱۸ قرن قبل درباره ی طغیان و ایجاد راههای انحرافی، برای جلوگیری از خسارت اهالی شهر بی نظیر است.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل سینگو قشم با تخفیف

سد پی پشت یا آب‌بند پى‌پشت، در تنگه یک کوه ایجاد شده است و مصالح به کار رفته در ساخت این سد، لاشه سنگ و ساروج بوده است. از آب این سد، دشت‌هاى وسیع برای سرسبزی خود، از دیرباز بهره برده اند. در قشم، آب شیرین برای نوشیدن انسان و حیوان و نیز رویش گیاه، ارزش حیاتی دارد. از قدیم با ساختن سد در تنگه ها، آب های شیرین فصل بارانی جمع آوری و به تدریج به مصرف شرب و کشت می رسیده اند.

در دوره تسلط خارجى‌ها، از جمله انگلیسی ها و پرتغالی ها بر جزیره، چون آنها در زبان انگلیسی به سد، Dam مى‌گفتند؛ برخى پژوهشگران نیز، در کتاب‌ها و نوشته‌هاى خود درباره این سد، آب‌بند پى‌پشت را، ”سد دم“ نوشته‌اند که نادرست است و نام اصیل آن که آب بند ساسانی پی پشت است. تاسیسات تقسیم آب این سد، که در مدخل آن قرار دارد؛ متعلق به دوره ساسانی می باشد که پی اولیه سد را ساسانیان احداث نموده و سد را ساخته اند. کارشناسان میراث فرهنگی تاکید کرده اند که این سد از نظر قدمت و سابقه تاریخی، بسیار حائز اهمیت بوده و یکی از سدهای مهم جزیره قشم می باشد.

آدرس: ۳۷ کیلومتری شمال شهر قشم، غرب روستای پی پشت

بنر هتل آرتا قشم

سد گوران

روستای گوران، روستایی تاریخی است که قدمت آن از نامش نیز پیداست. این روستا در ۷۸ کیلومتری شهر قشم و در بخش شمالی آن و در بخش غربی جنگل های حرا واقع شده است.  نام این روستا، به دلیل سکونت زرتشتیان در آن، در دوره هخامنشیان، به گبران ( زرتشتیان) معروف شده و از دوران باستان تاکنون، محل ساخت لنج در جزیره بوده است. تاریخ ایجاد سد گوران را به دوره هخامنشی نسبت داده اند. این سد، در کنار روستای گوران، در نزدیکی جاده طبل- باسعیدو قرار دارد.

سد تاریخی گوران قشم

آدرس: ۸۰ کیلومتری ساحل شمالی جزیره قشم، روستای گوران، منتهی الیه غربی جنگل حرا

سد خالصی دیرستان

سد خالصی دیرستان، بزرگترین سد در محدوده ی جزیره ی قشم است. این سد، هر ساله در فصل زمستان و بهار، گردشگران زیادی را به خود جذب می کند و در ابتدای بلوار ساحلی خلیج فارس قرار دارد. بد نیست بدانید که این سد یکی از پربازدیدترین سدهای جزیره قشم است پس شما هم بازدید از آن را در اولویت بگذارید.با توجه به جذابیت بالای جزیره در جذب گردشگر و وجود آثار و بناهای تاریخی در آن، این سد می تواند به عنوان یک مقصد گردشگری برتر در کشور  حتی خاورمیانه مطرح باشد.

سد خالصی دیرستان قشم

آدرس: قشم، جاده فرودگاه، غرب روستای دیرستان

سد بالاتل

سد بالاتل در دره کولغان قرار دارد که مربوط به بخش شهاب از توابع شهرستان قشم است. طول این سد ۱۰۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر است که برای نگهداری و ذخیره کردن آب دره های مجاور کاربرد داشته است. ساخت این سد با سنگ های بزرگ، ساروج و ملات گچ انجام شده است. قدمت این سد به دوره ساسانیان می رسد و بازدید از آن زیبایی های خاص خودش را دارد.

سد بالاتل در قشم

آدرس: شهرستان قشم، بخش شهاب، دره کولغان | لوکیشن روی نقشه ثبت نشده است.

سد درهاش گیاهدان

یکی دیگر از سدهای تاریخی قشم که طبق گفته برخی منابع قدمت آن به دوران مادها می رسد. پر آبی این سد در فواصلی که بارندگی زیاد است زیبایی خاصی به آن می بخشد به همین دلیل گردشگران زیادی از طبیعت و سرسبزی اطراف آن برای تفریح خانوادگی استفاده می کنند.

سد درهاش قشم

آدرس: ۲۵ کیلومتری غرب قشم، روستای گیاهدان | لوکیشن روی نقشه ثبت نشده است.

سد گربدان

این سد در فاصله یک کیلومتری روستایی به همین نام یعنی روستای گربدان قرار گرفته که از زیبایی های آن نمی توان به سادگی گذشت. سد گربدان با قشم ۴۰ کیلومتر فاصله دارد.

سد گربدان قشم

سد رمکان

سد رمکان در شمال شرقی شهر رمکان قرار گرفته که ۲۸ کیلومتر با قشم فاصله دارد. این سد بواسطه اینکه در شهر رمکان به عنوان سومین قطب تجاری جزیره قشم قرار گرفته و در مواقع بارندگی آب و هوای بسیار بکر و مطبوعی پیدا می کند در بین گردشگران بسیار محبوب است.

سد رمکان در جزیره قشم

آدرس: ۲۸ کیلومتری جنوب غربی شهر قشم، شمال شرقی شهر رمکان

سفر راحت به قشم با تور

برای سفر راحت و بی دردسر به جزیره قشم در هر موقعی از سال رزرو تور قشم را پیشنهاد می کنیم. با خرید تور قشم از اقامت ۲۴ می توانید هتل یا محل اقامت را خودتان انتخاب کنید. ما نیز فقط هتل هایی را انتخاب کرده ایم که گردشگران امتیاز بالا داده اند و رضایت قابل قبولی داشته اند. تورهای قشم تخفیف های دائمی دارند تا در هر فصلی از سال بتوانید مقرون به صرفه تر سفر کنید.

اقامت دلچسب در هتل های قشم

هتل های قشم تنوع نسبتا بالایی دارند و انتخاب از بین آنها دشوار است. ضمنا برای اینکه سفر به شما خوش بگذرد باید هتلی را رزرو کنید که از بابت کیفیت و رفتار پرسنل و تمیزی اتاق ها و خدمات مختلف آن مطمئن باشید. ما در اقامت ۲۴ بهترین هتل قشم که مسافران رضایت زیادی داشته اند را برای رزرو گذاشته ایم پس بدون نگرانی انتخاب کنید.

سؤالات متداول

بهترین سدهای تاریخی قشم برای بازدید و تفریح کدامند؟

سد پی پشت، سد گوران، سد بالاتل، سد خالصی دیرستان، سد رمکان، سد گربدان و سد درهاش گیاهدان.

مهمترین و معروف ترین سد قشم کدام است؟

سد گوران از مهمترین سدهای تاریخی جزیره قشم است.

بهترین زمان بازدید از سدهای قشم چه موقعی از سال است؟

نیمه دوم سال که هم خلوت است و هم به علت بارندگی پر آب هستند و هوای دلچسبی پیدا می کنند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..
×