بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به هرمزگان » قشم » سد گوران قشم؛ سد هخامنشی ایران باستان
سد گوران قشم
قشم

سد گوران قشم؛ سد هخامنشی ایران باستان

۱۱ دی ۱۳۹۵ 11۰2,469

در ۷۸ کیلومتری جزیره زیبای قشم، سدی تاریخی‌ به نام سد گوران قرار دارد که کارشناسان عقیده دارند که پی نخستین این سد، متعلق به دوره هخامنشیان و تاج آن نیز مربوط به دوره ساسانیان می باشد. با توجه به ارزش بالای آب شیرین در جزیره قشم، از دیرباز ، اهالی این جزیره ، استفاده بهینه از این مایه حیاتی را الگوی زندگی خود قرار داده اند. نمونه آن را می‌توان در سد تاریخی پی پشت که دریچه و حوضچه آن، بر جای مانده از دوران حکومت ساسانیان است، به خوبی مشاهده نمود. قطعا بازدید از سد گوران در بین جاهای دیدنی قشم جذابیت های خاص خودش را خواهد داشت که توصیه می کنیم با خانواده یا همراه با دوستان تجربه کنید.

سد گوران کجاست؟

سد تاریخی گوران از جمله سدهای تاریخی قشم، در روستای گوران واقع شده و روستای گوران نیز در ساحل شمالی جزیره قشم و در ۸۰ کیلومتری این شهرستان و در منتهی الیه غربی جنگل حرا قرار دارد. گوران، روستایی از توابع بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان است. گفته می شود نام گوران از کلمه گبران گرفته شده که به احتمال زیاد محل سکونت زرتشتیان بوده است.

آدرس: جزیره قشم، روستای گوران، انتهای جاده گوران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل سینگو قشم با تخفیف

فعالیت های مردم ساکن در اطراف سد گوران

روستای گوران که در ۹۰ کیلومتری غرب جزیره قشم قرار گرفته ، مرکز اولیه ساخت لنج در این جزیره می باشد و این روستا از بزرگ ترین مراکز تولید و ساخت لنج های سنتی در ایران به شمار می آید. قایق ها و لنج های ساخته شده ، بین جزیره ها و بندرهای ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی بعضی مواقع در سفرهای طولانی به هند و آفریقا نیز مورد استفاده قرار می گیرد. استادان پس پشتی ، اکثر لنج های ساخته شده در جزیره قشم را چه از نظر حجم و چه گونه ، شناور طراحی می کنند.

هم اکنون اکثر قایق ها، لنج های ماهی گیری، موتور لنج های باری و مسافربری مورد استفاده مردم، توسط استادکاران و کارگران قشمی ساخته می شوند. در این جزیره، پیشه صنعت لنج سازی یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین مشاغل به شمار می آید به گونه ای که از گذشته تا به حال و از نسلی به نسل دیگر این هنر بین مردم منتقل شده است.

ساخت لنج در سد گوران قشم
روستای گوران مرکز اولیه ساخت لنج در این جزیره

از مواد اولیه و اصلی که برای ساخت لنج های محلی مورد استفاده قرار می گیرند می توان به چوب ساج، منتیگ، فینی، جنگلی و تنه درختان محلی مانند کرت، کهور، کنار و تنه درختان غیر محلی، مانند توت و چنار اشاره نمود. علاوه بر تخته و مواد چوبی، وسایل فلزی نیز مانند میخ، پیچ و مهره، در ساخت لنج به کار می روند که در گذشته ، توسط آهنگران محلی ساخته شده و بخشی از نیازها را تامین می کرده اند اما در حال حاضر میخ های مورد نیاز از اصفهان تهیه می شوند.

بنر هتل آرتا قشم

از مواد تزیینی و تقویت کننده ای که برای استحکام و دوام و زیبایی لنج مورد استفاده قرار می گیرد نیز می توان به پنبه آغشته به روغن کنجد و نارگیل اشاره کرد که در اصطلاح محلی به آن کلفات گفته می شود. استادکاران پس از ساختن لنج ها، فتیله های پنبه ای را با روغن کنجد می آلایند و در درزهای لنج می گذارند و روی آن را قیر اندود می کنند تا سوراخ های لنج ، بسته شده و آب به درون آن نفوذ نکند. مدت زمانی که طول می کشد تا یک لنج ساخته شده و مورد استفاده قرار گیرد ممکن است بین یک تا دو سال به طول بیانجامد.

سد گوران

جاهای دیدنی نزدیک سد گوران قشم

با بررسی دقیق سد تاریخی گوران قشم مشخص شد که بازدید از این جاذبه نه فقط بخاطر سابقه و قدمت تاریخی و طبیعت سرسبز اطراف سد بلکه بخاطر اهمیت بالای آن در نزد مردم منطقه و جاهای دیدنی اطراف آن برای همه گردشگران اهمیت پیدا کرده است. شما می توانید پس از تفریح و طبیعت گردی در اطراف سد گوران، جاذبه های دیدنی که در نزدیکی آن هستند بازدید کنید. توصیه می کنیم اگر با تور قشم به این جزیره سفر می کنید از این جاذبه ها حتما دیدن کنید:

اقامت راحت در هتل های قشم

سفر به جزیره قشم و بازدید از جاذبه های زیبا و متنوع آن باعث شده تا به هر گردشگری خوش بگذرد و بتوانند خاطره ای خوش با دوستان و خانواده بسازند. محل اقامت در سفر یکی از مؤلفه های مهمی است که روی تجربه خوب ما از سفر تأثیر مستقیم دارد. اقامت ۲۴ برای رضایت شما عزیزان، تنها هتل هایی را به شما پیشنهاد می کند که رضایت بالای مسافران قبلی را داشته اند بنابراین رزرو و انتخاب هتل قشم خیلی ساده تر شده است. تخفیف های دائمی اقامت ۲۴ را هم که حتما آشنایی دارید و شما می توانید همیشه در طول سال از این تخفیف ها برای کم کردن هزینه های سفر استفاده کنید.

سؤالات متداول

چرا به آن سد گوران می گویند؟

این سد در روستایی به همین نام قرار دارد که نام آن احتمالا از گبران گرفته شده که بخاطر محل اقامت زرتشتیان در قدیم بوده است.

چه موقعی از سال برای بازدید مناسبتر است؟

فصل پاییز تا دو ماه اول فصل بهار

روستای گوران امکانات رفاهی دارد؟

بله امکاناتی مثل برق شهری، آنتن موبایل، جاده‌های آسفالت‌شده، سوپرمارکت، خودپرداز و آب لوله‌کشی دارد.

۴.۵/۵ - (۱۳ امتیاز)
×