» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » باغ موزه هنر ایرانی، معرفی بخش های مختلف و امکانات
11
تهران

باغ موزه هنر ایرانی، معرفی بخش های مختلف و امکانات

۲۶ فروردین ۱۴۰۱ 19۴2,621

باغ موزه هنر ایرانی تهران یکی از جاهای دیدنی بسیار جذاب شهر تهران می‌باشد که در منطقه الهیه واقع شده است. این باغ زیبا از درختانی کهنسال و عمارتی قدیمی در آن قرار گرفته، دارای بخش‌های مختلفی است. در این باغ موزه ماکت‌های هنرمندانه‌ای از اماکن و جاذبه‌های گردشگری مشهور ایران به همراه مجسمه‌ها و آثار هنری هنرمندان مختلف در معرض نمایش قرار گرفته‌اند.

فضای سرسبز و دلنشین و دیدنی‌های شگفت انگیز سبب شده باغ موزه هنر ایرانی تهران مورد بازدید بسیاری از گردشگران قرار گیرد و یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران لقب بگیرد. کمتر کسی است که به هنر علاقه داشته باشد ولی نام باغ موزه هنر ایرانی که متعلق به دوره پهلوی است را نشنیده باشد. این موزه باغ زیبا و جذاب در گذشته با نام سپهبد تهران شناخته می شد و در سال ۱۳۸۴ به موزه هنر ایرانی تغییر کاربری داده شد. در ادامه تحلیل باغ موزه هنر ایرانی را به طور جامع در اختیارتان قرار خواهیم داد.

اگر شما هم قصد دارید در سفر به پایتخت از این باغ موزه جذاب بازدید کنید، پیشنهاد میکنیم پس از رزرو هتل تهران برای آشنایی بیشتر و کسب اطلاعات لازم، با ما همراه باشید تا به معرفی باغ موزه هنر ایرانی بپردازیم.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

باغ موزه هنر ایرانی تهران

تاریخچه باغ موزه هنر ایرانی تهران

باغ موزه هنر ایرانی تهران یکی از یادگارهای دوران پهلوی اول محسوب می‌شود. این باغ در سال ۱۳۱۰ ساخته شده و متعلق به همسر یکی از فرماندهان ارتش به نام سپهبد امیر احمدی بود. این باغ زیبا تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان محل زندگی، استراحتگاه و تفرجگاه سپهبد و همسرش شناخته می‌شد اما بعد از انقلاب در اختیار خانه سینما قرار گرفت.

در دهه ۸۰ تصمیم گرفته شد این باغ زیبا به مکانی عمومی تبدیل شود، از این رو مساحت باغ موزه هنر ایرانی تقریبا به اندازه یک هکتار در سال ۱۳۸۴ مورد بازسازی قرار گرفت. این بازسازی شامل تغییراتی در طرح و نقشه باغ بود و آب راه‌ها، حوضچه‌ها و بخش‌های دیگری به آن اضافه شد. در نهایت در سال ۱۳۸۶ این مکان به عنوان باغ موزه هنر ایرانی فعالیت خود را آغاز نمود. اکنون رئیس باغ موزه هنر ایرانی، امیر عباس مفرد است و مالکیت این بنا متعلق به شهرداری است.

بخش های مختلف باغ موزه هنر ایرانی تهران

باغ موزه هنر ایرانی تهران علاوه بر درختان سرسبز و فضای دلنشین دارای بخش‌های مختلف و دیدنی‌های جذابی است. این بخش‌ها به معرفی اماکن معروف گردشگری و آثار هنری در زمینه‌های مختلف می‌پردازند و علاقمندان می‌توانند با بازدید از آنها اوقات خوش و لحظات به یادماندنی را تجربه کنند.

ماکت های باغ موزه هنر ایرانی

ماکت های اماکن دیدنی

اصلی‌ترین دلیل محبوبیت این باغ موزه وجود ماکت‌های زیبا و هنرمندانه از جاذبه‌های معروف کشور هستند. این ماکت‌ها دارای طراحی جذاب و خیره کننده‌ای بوده و زیبایی باغ موزه هنر ایرانی را دوچندان نموده‌اند. ماکت‌های جذاب این باغ موزه در زمان پهلوی و برای جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی توسط هنرمندان ایتالیایی ساخته شده‌اند. اما به مدت طولانی این ماکت‌ها در انبار بوده و با تبدیل شدن باغ سپهبد به مکانی عمومی در معرض نمایش قرار گرفتند. بد نیست بدانید که پارک مینیاتوری مشهد و باغ راه ایرانی کیش (در لیست تجربه های خاص در کیش) هم با چنین کاربری مشابهی بازدید بسیار زیادی دارند. نمونه خارجی چنین پارک مینیاتوری در کشور ترکیه به نام پارک مینیاتورک استانبول موجود است که بیش از صدها جاذبه از کشور ترکیه به شکل ماکت آماده بازدید هستند.

این ماکت‌ها جزو جذاب‌ترین کلکسیون‌های ارزشمند کشورمان هستند که همچون نگینی در فضای سرسبز و تماشایی باغ می‌درخشند. جنس تمام ماکت‌ها از بتن آرمه بوده و با دقت و ظرافت خاصی ساخته شده‌اند. برای تزئینات درب و پنجره ماکت‌ها از رزین و پلی استر و برای رنگ آمیزی آنها از رنگ روغن استفاده شده است. از مهمترین ماکت‌های باغ موزه هنر ایرانی تهران می‌توان موارد زیر را نام برد:

کافه و رستوران

غرفه ها

یکی دیگر از بخش‌های باغ موزه هنر ایرانی تهران غرفه‌های فروش هستند. در قسمت‌هایی از این باغ زیبا غرفه‌هایی برای فروش زیورآلات، سفال، صنایع دستی، هنرهای چوبی، فرش و گلیم، کتاب، گل و سوغات ایرانی در نظر گرفته شده است. این غرفه‌ها از جاذبه‌های باغ موزه هنر ایرانی محسوب می‌شوند که بسیار مورد استقبال گردشگران و بازدیدکنندگان قرار گرفته اند.

علاوه بر این غرفه‌ها یک کافی شاپ دنج و زیبا و با حال و هوای سنتی نیز در قسمتی از باغ واقع شده که مکانی مناسب برای استراحت و لذت بردن از محیط باصفا و دلنشین این موزه زیبا به شمار می‌رود.

غرفه های نمایشگاهی و نقاشی

نمایشگاه و کارگاه های هنری

نگارخانه پردیس باغ موزه هنر ایرانی همان عمارت مرکزی باغ است که به عنوان محل برگزاری نمایشگاه آثار هنری هنرمندان معاصر فعالیت دارد. در عمارت باغ موزه هنر ایرانی نمایشگاه تابلوهای عکاسی و نقاشی و آثار هنرهای تجسمی در دوره‌های مختلف به نمایش در می‌آیند. همچنین در باغ موزه هنر ایرانی نمایشگاه‌های دوره‌ای عکس در فضای باز برگزار می‌شوند که طرفداران بسیاری دارند.

کارگاه هنری مختلف از دیگر دیدنی‌ها و جذابیت‌های باغ موزه هنر ایرانی در تهران به شمار می‌روند. در این کارگاه‌ها دوره‌های آموزشی متنوعی مانند نگارگری، خوشنویسی، نقاشی، حافظ شناسی، مولانا شناسی، عکاسی و … برگزار می‌شوند.

مجسمه های هنرمندان معاصر ایرانی و خارجی

بخش دیگر باغ موزه هنر ایرانی تهران به نمایش مجسمه‌های هنرمندان و مجسمه سازان ایرانی و خارجی اختصاص یافته است. در سال ۱۳۸۴ ایده برگزاری نخستین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران در این باغ موزه توسط دکتر محمد حسین حلیمی مطرح شد. ثمره برگزاری این سمپوزیوم دریافت آثار هنرهای تجسمی بسیار زیبایی از هنرمندان داخلی و خارجی بود که برخی از آنها در این باغ موزه در معرض نمایش قرار دارند.

آثار مجسمه سازان مطرحی همچون شجاع الدین شهابی، جمشید مرادیان، حمیدرضا حکیمی، کامبیز صبری و هنرمندان هلندی و عراقی از مهمترین دیدنی‌های باغ موزه هنر ایرانی محسوب می‌شوند.

مجسمه ها و آثار دست ساز باغ موزه هنر ایرانی

امکانات باغ موزه هنر ایرانی

این باغ بسیار زیبا دارای امکانات مختلفی است که می توان به کافی شاپ، سرویس بهداشتی، رستوران های درجه یک، سالادبار، امکان برگزاری جشن ها و مراسم های مختلف اشاره نمود. همچنین دارای بخش های مختلفی چون کافه باغ، نگار خانه، کلاس های آموزش صنایع دستی و آموزش هنر معاصر و نمایشگاه فروش صنایع دستی ایرانی است.

کافه و رستوران باغ موزه هنر ایرانی

از امکانات دیگر باغ موزه هنری می توان به کافه رستوران های آن اشاره کرد. بعد از یک گشت و گذار حسابی در این موزه باغ زیبا و تماشای ماکت های مینیاتوری جذاب هیچ چیز مانند یک کافه رستوران خوب با نوشیدنی ها و غذاهای لذیذش خستگی را از تن به در نمی کند. کافه های زیبایی نظیر کافه گالری،کافه رستوران میتا، کافه شمرون و کافه رستوران جریان با ساعت کاری ۹ صبح تا ۲۳ شب در این موزه واقع شده اند.

  • کافه شمرون

کافه شمرون باغ موزه هنر ایرانی فضای سرسبز و دل نشینی دارد که لذت خوردن غذاهای لذیذ ایرانی و خارجی را دو چندان می کند. از مزایای این کافه رستوران می توان به بار صبحانه آزاد آن اشاره کرد. شما می توانید صبحانه ای خوشمزه را در فضای باز و دل انگیز کافه به صورت سلف سرویس نوش جان کنید. امکانات دیگر این کافه ۵ ستاره شامل پارکینگ اختصاصی، فضای باز و امکان رزرو می باشد.

کافه شمرون باغ موزه هنر ایرانی

  • کافه گالری

کافه گالری باغ موزه هنر ایرانی به واسطه قرار گیری در محیط بسیار زیبا و همچنین غذاهای با کیفیت خود از محبوبیت بالایی برخوردار است. کافه گالری در کنار گالری پردیس باغ موزه هنر ایرانی قرار گرفته است. این کافه رستوران امکاناتی همچون سرویس بهداشتی، غذای بیرون بر و سالاد بار دارد. امکان رزرو برای جشن ها و مراسم های به یاد ماندنی تان در این کافه رستوران زیبا فراهم است. بی شک نورپردازی و فضای دلنشین این کافه در هنگام شب در فصل تابستان و بهار برای شما تجربه ای به یاد ماندنی خواهد ساخت.

ساعات کاری کافه گالری از ۸:۳۰ تا ۲۲:۳۰ است.

کافه گالری باغ موزه هنر ایرانی

  • کافه رستوران میتا

کافه رستوران میتا در باغ موزه هنر ایرانی یکی از با کیفیت ترین و برترین کافه رستوران های تهران می باشد. این مجموعه به دو محیط داخلی با ظرفیت ۷۰ نفر و محیط خارجی و فضای باز با ظرفیت ۱۸۰ نفر تقسیم شده است. امکانات ارائه شده در این کافه شامل بوفه صبحانه متنوع، امکان رزرو و برگزاری مراسم و مهمانی های خصوصی، اینترنت رایگان، پرسنل مجرب و آموزش دیده، جای پارک آسان، محیط دنج و آرام و دکوراسیونی شیک و کاملا هنری با فضای باز خوش منظره می باشد.

روزهای کاری: این کافه روزهای پنج شنبه و جمعه آماده ارائه خدمات و سرویس دهی به عزیزان می باشد.

ساعات کاری: کافه رستوران میتا از ۸:۳۰ تا ۱۲  می باشد.

شماره تماس: ۲۲۲۱۳۰۶۷

کافه رستوران میتا باغ موزه هنر ایرانی

  • کافه رستوران جریان

از دیگر کافه رستوران های موجود در باغ هنر ایرانی، کافه جریان است که با فضایی شیک و دل باز در خدمت میهمانان عزیز می باشد. برای گذراندن اوقات خوش با خانواده و دوستان جای بسیار مناسبی  است. با چشیدن غذاهای لذیذ و خوشمزه ایرانی بی شک دوباره میهمان این کافه رستوران دنج خواهید شد.

ساعات کار این کافه از ۹ الی ۲۴ شب است.

شماره تماس: ۰۹۳۷۳۳۳۳۸۱۶

باغ موزه هنر ایرانی تهران کجاست؟

باغ موزه هنر ایرانی در منطقه الهیه و خیابان دکتر حسابی واقع شده است. برای دسترسی به آن باید به میدان تجریش رفته و از آنجا از طریق خیابان شهید دربندی خود را به خیابان دکتر حسابی برسانید. برای رفتن به این مجموعه می‌توانید از خودرو شخصی و یا وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

اگر از خودرو شخصی استفاده می‌کنید برای دسترسی به باغ موزه هنر ایرانی بهتر است وارد خیابان ولیعصر شده و به پارک وی بروید. بعد از عبور از پارک وی و رسیدن به خیابان فرشته می‌توانید ماشین را در جای پارک مناسبی در خیابان بوسنی و هرزگوین پارک کنید. البته با توجه به ترافیک پایتخت سریعترین راه دسترسی به باغ موزه هنر ایرانی استفاده از خط یک مترو است. سوار خط یک مترو شده و در میدان تجریش پیاده شوید. از آنجا می‌توانید با استفاده از تاکسی‌های خطی و یا پیاده روی ۲۰ دقیقه ای خود را به باغ موزه برسانید.

اطلاعات بازدید باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی در تهران، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، خیابان دکتر حسابی واقع شده است. نحوه دسترسی به باغ موزه بعد از عبور از خیابان ولیعصر، بعد از چهارراه پارک وی وارد خیابان شهید فیاضی (فرشته) شده و از خیابان های بوسنی و هرزگوین می توانید به خیابان دکتر حسابی وارد شوید. دسترسی به این مجموعه هنری تاریخی به سادگی هم به وسیله مترو، اتومبیل شخصی و BRT امکان پذیر می باشد.

اگر برای رفتن به این مکان انتخاب شما مترو باشد باید به خط ۱ مترو تهران بروید و در ایستگاه تجریش پیاده شوید. یا اگر از اتوبوس و بی آر تی استفاده می کنید باید خودتان را به تجریش رسانده و سپس به خیابان دربندی بروید. از آنجا نیز یا از تاکسی و یا پیاده می توانید خود را به باغ موزه برسانید.

ساعت کاری باغ موزه هنر ایرانی همه روزه جز روزهای تعطیل از ساعت ۹ صبح تا ۲۲:۳۰ و در روزهای تعطیل از ۸:۳۰ تا ۲۲:۳۰ پذیرای بازدیدکنندگان گرامی می باشد. هم چنین دقت فرمایید که باغ موزه هنر ایرانی در ایام سوگواری تعطیل است. هزینه بلیط باغ موزه هنر ایرانی برای بازدیدکنندگان ایرانی ۳۵۰۰ تومان و اتباع خارجی ۵۰۰۰ تومان می باشد. شماره تلفن باغ موزه هنر ایرانی ۰۲۱۲۲۶۸۶۰۶۳ الی ۶۵ می باشد. بهترین زمان برای بازدید از این مجموعه هنری زیبا بی شک در فصل پاییز و بهار می باشد.

وب سایت مجموعه باغ موزه هنر ایرانی از طریق لینک داده شده قابل دسترسی است.

اطلاعات بازدید باغ موزه هنر ایرانی

جاهای دیدنی نزدیک

هنگامی که به باغ موزه هنر ایرانی می روید می توانید از جاهای نزدیکی که در اطراف آن وجود دارد نیز دیدن نمایید. از جاذبه های نزدیک به این مجموعه می توان به موزه دکتر حسابی، موزه موسیقی، موزه زمان، باغ فردوس یا موزه سینمای ایران، امامزاده صالح، پارک باغ نظر و موزه ملت اشاره کرد.

هتل های نزدیک

اگر در سفر به تهران می‌خواهید در نزدیکی باغ موزه هنر ایرانی اقامت کنید تا دسترسی راحتی به آن داشته باشید چند گزینه پیش رو دارید. از نزدیکترین مراکز اقامتی به این باغ موزه برای رزرو هتل تهران می‌توان به هتل آپارتمان سپهر، هتل دیاموند، هتل بلوط و هتل پارسیان استقلال اشاره نمود.

سؤالات متداول

آدرس باغ موزه هنر ایرانی کجاست؟

بالاتر از پارک وی - خیابان فرشته -خیابان بوسنی هرزگوین - سه راه پروفسور حسابی

ساعت بازدید باغ موزه هنر ایرانی چگونه است؟ چه روزها و ساعت هایی باز است؟

بازدید از این باغ موزه همه روزه بجز ایام وفات رسمی باز است. ساعت کاری در روزهای غیر تعطیل ۹ صبح تا ۱۰:۳۰ شب و در روزهای تعطیل ۸:۳۰ تا ۱۰:۳۰ شب است.

قیمت بلیط ورودی باغ موزه هنر ایرانی چقدر است؟

برای ورود به این مجموعه اتباع ایرانی باید ۳۵۰۰ تومان پرداخت کنند. هزینه بازدید از سایر بخش ها نیز ۵۰۰۰ تومان است.

چه ماکت هایی برای بازدید در باغ موزه هنر ایرانی قرار دارند؟

ماکت های مینیاتوری از جاذبه های بسیار معروف ایران نظیر باغ فین کاشان، شمس العماره، کاخ چهل ستون، گنبد قابوس، نقش رستم، قره کلیسا، آرامگاه دانیال نبی، گنبد سلطانیه، سی و سه پل، برج آزادی، کاروانسرای مهیار، هشت بهشت و برج میلاد در باغ موزه هنر ایرانی قرار دارند.

۵/۵ - (۴ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۴

  1. الهام

    باغ‌موزه روزهای جمعه از ۸و نیم صبح بازه ؟؟

    • علیرضا قانع

      سلام متأسفانه این مجموعه اصلا پاسخگو نیستند توصیه می کنیم ترجیحا در روزهای جمعه به این باغ موزه نروید و حضورا اطلاعات بازدید را پرس و جو کنید

  2. مهرناز اسدی

    سلام
    لطفاً سالن آثار نقاشی واقع در موزه باغ هنرهای ایرانی را نیز معرفی کنید تا بیشتر آشنا شویم ، ضمناً ساعت کار آنرا هم اطلاع دهید، چون ما مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۸ مراجعه کردیم بسته بود .

    • علیرضا قانع

      سلام وقت شما بخیر باشه
      آثار نقاشی و هنری که در باغ موزه هنرهای ایرانی در بخش نگارخانه قرار گرفته اند مربوط به هنرمندان معاصر کشورمان است که برای چند ساعت محدود برای بازدید هستند. بخش دیگری از آثار نقاشی و هنری هم به شکل ماهانه در قسمتی از باغ موزه به نمایش در می آیند که مربوط به تصاویر گذشته ها و تاریخ تهران هستند.
      ساعت کاری مجموعه نیز همانطور که اعلام شده از تقریبا ۹ صبح تا ۱۰ شب است تا بازدیدکنندگان کماکان بعد از افطار هم فرصت بازدید داشته باشند. شماره تماس این مجموعه نیز در حال حاضر قطع می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×