بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری کیش » جاهای دیدنی کیش » شهر حریره کیش | شهری باستانی با قدمت ۸۰۰ ساله در جزیره
شهر باستانی حریره کیش
جاهای دیدنی کیش

شهر حریره کیش | شهری باستانی با قدمت ۸۰۰ ساله در جزیره

۵ بهمن ۱۴۰۰ 30۰3,202

با قدم زدن در شهر باستانی حریره کیش و تماشای آثار تاریخی به جای مانده از آن، می‌توانید در زمان سفر کرده و خود را در میان مردمان و تمدن کهن ایرانی ببینید. این شهر زیبا یکی از قدیمی‌ترین بندرهای ایران به شمار می‌رود که از ارزش تاریخی بسیار بالایی برخوردار است. جزیره کیش علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و تفریحات متنوع، دارای جاهای دیدنی دیگری نیز می‌باشد که یکی از مهمترین آنها همین شهر باستانی حریره است.

اگر شما هم قصد دارید در سفر به کیش از شهر باستانی حریره، از مهمترین جاهای دیدنی کیش بازدید نمایید، پیشنهاد می‌کنیم پس از رزرو هتل کیش تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی جامع و کامل این شهر تاریخی و با اهمیت بپردازیم.

شهر باستانی حریره کیش1

معرفی شهر باستانی حریره کیش

در شمال جزیره کیش آثار و بقایای شهری تاریخی وجود دارد که جزو جاذبه‌های مهم این جزیره به شمار می‌رود. شهر باستانی حریره کیش به عنوان شهری بندری و مرکزی برای تجارت و بازرگانی در حاشیه خلیج فارس، از قدمتی ۸۰۰ ساله برخوردار است.

ویرانه‌های به جای مانده از این شهر که متعلق به دوره ساسانیان و اوایل اسلام است، نشان از زیبایی این شهر در گذشته دارند. حریره دارای بخش‌های مختلفی مانند خانه اعیانی، مسجد، کارگاه‌های صنعت و کشاورزی، کوچه‌ها، حمام و … است که گردشگران بسیاری در سفر به کیش از آنها بازدید می‌نمایند.

حریره با وسعتی ۱۲۰ هکتاری به صورت قلعه مانند ساخته شده تا مردمان آن از حمله دزدان دریایی در امان باشند. آثاری از برج و باروهای این شهر به همراه پشته‌های بزرگ که بیشتر از مصالحی همچون سنگ‌های آهکی و مرجانی و صدفی هستند، در قسمت‌های مختلف مشاهده می‌شوند.

تاریخچه شهر باستانی حریره کیش

طبق منابع مختلف و تحقیقات انجام گرفته، قدمت شهر حریره به اواخر دوران ساسانیان و اوایل اسلام بازمی‌گردد. این شهر که در زمان خود بندری مهم و مرکز ارتباطی بین ایران، هند و شرق آسیا محسوب می‌شده، به احتمال بسیار در ابتدای قرن چهارم هجری شکل گرفته است. با از رونق افتادن بندر سیراف در سال ۳۵۶ هجری قمری، جزیره کیش به عنوان محلی برای داد و ستد و تجارت انتخاب گشت؛ از این رو بندر حریره ساخته شد. این شهر تاریخی و باستانی در دوران ایلخانی مورد بازسازی قرار گرفت و بناهای مختلفی در آن احداث شد. شهر باستانی حریره در طول سالیان زیاد جزو مهمترین شهرهای ایران به شمار می‌رفته و از شکوه و عظمت خاصی برخوردار بوده است.

شهر باستانی حریره کیش2

بخش های مختلف شهر باستانی حریره کیش

شهر تاریخی حریره دارای بخش‌ها و قسمت‌های مختلفی است که کاربرد هرکدام از آنها در زمان خود، در سال‌های اخیر توسط کاوش‌های باستان شناسی و تحقیقات متعدد مشخص شده است.

۱- بندرگاه شهر باستانی حریره کیش

در نزدیکی ساحل شهر بندری حریره آثاری از اسکله و لنگرگاه وجود دارد که کانال‌های ورودی و خروجی آن همچنان پابرجا هستند. برای ساختمان‌های این بندرگاه از مصالحی همچون سنگ‌های آهکی و مرجانی استفاده شده که به مرور زمان دچار فرسایش شده‌اند. در این قسمت از شهر باستانی حریره کیش چندین راهرو، دهانه سنگی و پلکان منتهی به دریا دیده می‌شود.

۲- مسجد شهر باستانی حریره کیش

به دلیل ساخت این شهر در اوایل دوران اسلام، آثار به جای مانده از مسجدی بزرگ با وسعت ۲ هزار مترمربع در آن مشاهده می‌شود. این مسجد که نشان دهنده حضور و سکونت مسلمانان در جزیره کیش و شهر حریره است، دارای معماری سلجوقی می‌باشد. مسجد حریره از قسمت‌هایی همچون شبستان، محراب، مناره بلند، آب انبار و … برخوردار است و علاوه بر محل عبادت، مکانی برای اسکان و استراحت پاره وقت تجار و بازرگانان محسوب می‌شده است.

۳- حمام شهر باستانی حریره کیش

یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های ایران در شهر تاریخی حریره قرار دارد. این حمام با وسعت ۵۰۰ متر مربع در طی دوران‌های مختلف ایلخانی و تیموری ساخته و مرمت شده است. حمام حریره دارای بخش‌های مختلفی مانند حصار، صحن‌های متعدد، انبار، اتاق کارگران، سربینه، گرمخانه، خزینه و … می‌باشد. طبق تحقیقات بدست آمده به نظر می‌رسد این حمام خصوصی بوده و به یکی از بزرگان شهر حریره تعلق داشته است.

بندرگاه شهر حریره کیش

۴- خانه اعیانی شهرحریره

یکی دیگر از بخش‌های شهر تاریخی حریره در جزیره زیبای کیش عمارتی خاص و زیبا است که به خانه اعیانی شناخته می‌شود. این عمارت ۳۰۰ متری مانند خانه‌های تاریخی اصفهان، کاشان و یزد محل زندگی چندین خانواده بوده است. در خانه اعیانی حریره کیش بخش‌هایی همچون ورودی، شاه نشین، اتاق‌های متعدد وجود دارد که از تزئینات مختلف گچ بری، کاشی لعاب دار، کاشی ستاره‌ای و … برخوردار بوده‌اند. آثار و اشیا سفالی مختلفی طی کاوش‌های مختلف از این خانه بدست آمده که متعلق به خانواده‌ای ثروتمند می‌باشند.

۵- قصر شهر حریره

در کنار ساختمان بندرگاه شهر حریره آثار به جای مانده از یک عمارت مشاهده می‌شود که به آن قصر حریره می‌گویند. طبق مستندات تاریخی و نوشته‌های قدیمی این عمارت مرتفع به نام قصر ملک جمشید شناخته می‌شده است. اطلاعات دقیقی از صاحب این قصر در دست نیست اما بر اساس حدس‌های محققان و کاوشگران و تاریخ شناسان احتمالا این عمارت محل زندگی و حکومت کردن حاکم وقت شهر حریره بوده است.

۶- کارگاه های صنعتی شهر باستانی حریره کیش

یکی دیگر از بخش‌های شهر تاریخی حریره، بخش کارگاهی و صنعتی است که در مجاورت ساحل قرار دارد. برخی از اتاق‌های این قسمت متعلق به کارگاه‌های گرفتن شیره خرما بوده و بخشی دیگر متعلق به تولید شیشه هستند. با توجه به تحقیقات و کاوش‌های مختلف مشخص شده است که این کارگاه‌ها در دوران ایلخانی از رونق بسیاری برخوردار بوده و محصولات تولیدی آنها صادر می‌شدند.

کارگاه های صنعتی در شهر حریره

۷- تاسیسات آبی شهر باستانی حریره کیش

مجموعه عظیمی از آب انبارها در شرق شهر حریره قرار دارند که آب مورد نیاز ساکنین آن را تامین می‌نمودند. در این قسمت از شهر چاه‌هایی به صورت زنجیروار وجود دارد که حالت قنات دارند. این قنات‌ها آب‌های زیر زمینی را به آب انبارها برای ذخیره سازی هدایت می‌نمودند.

آدرس و ساعت بازدید

این شهر تاریخی در شمال جزیره زیبای کیش و در بلوار حریره و کنار مجموعه ورزشی المپیک قرار دارد. گردشگران می‌توانند همه روز از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۰ شب از این مجموعه تاریخی و با ارزش بازدید نمایند.

شهر باستانی حریره کیش

هتل های نزدیک شهر باستانی حریره کیش

گردشگرانی که قصد دارند در سفر به جزیره کیش در نزدیکی شهر حریره اقامت داشته باشند، می‌توانند نزدیکترین هتل‌های کیش را انتخاب کنند. یکی از بهترین هتل‌هایی که فاصله کمی با این شهر تاریخی دارد، هتل گلدیس می‌باشد. هتل گلدیس کیش  در بلوار ایران و جنب اداره آب و برق واقع قرار دارد. این مجموعه شامل  ۷۵ باب واحد اقامتی بسیار شیک و تمیز با امکانات و خدمات رفاهی کامل است.

از دیگر هتل‌ های نزدیک شهر باستانی حریره کیش می‌توان به هتل خاتم اشاره نمود. این هتل ۲ ستاره جزو هتل‌های قیمت مناسب کیش محسوب می‌شود و خدمات و امکانات خوبی را در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد. هتل خاتم کیش در بلوار میر مهنا، بلوار نیایش و خیابان اقبال، فاصله‌ای ۵ دقیقه‌ای (با خودرو) تا شهر باستانی حریره دارد. هتل آفتاب شرق و هتل ترنج نیز از دیگر هتل‌هایی هستند که فاصله کمی با شهر حریره کیش دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×