بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » معرفی موزه های تهران
معرفی موزه های تهران
تهران

معرفی موزه های تهران

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ 13۰1,830

سفر به پایتخت ایران به هر دلیل و بهانه ای که باشد، با کمی برنامه ریزی و شناخت این شهر می تواند به یکی از بهترین تجربیات زندگی تبدیل شود. موزه های تهران که مرور تاریخ سیاسی پر از فراز و نشیب ایران را نشان می دهد، یکی از همان انتخاب های هوشمندانه در این سفر می باشند و مطابق با هر نوع سلیقه و خواسته، گزینه های مناسبی در بین آنها وجود دارد. در این مطلب به موزه های تهران و هر آنچه که باید درباره آنها بدانید نگاهی خواهیم داشت.


برای معرفی بهترین موزه های تهران در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “آشنایی با عمارت های تهران

مقاله مرتبط : “چند مورد از برترین کافه های تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

معرفی موزه های تهران

موزه های تهران؛ کاخ موزه ها

بدون شک می توان گفت بهترین و زیباترین موزه های تهران را در کاخ های فوق العاده باشکوه این شهر می توان دید و به عبارت دیگر، هنر و تاریخ در این بناها به خوبی بهم گره خورده اند. از معروف ترین کاخ موزه های تهران می توان به موارد زیر اشاره نمود:

موزه سعدآباد تهران

کاخ سعدآباد با وسعت ۱۱۰ هکتار در شمال تهران، مجموعه ای بی نظیر از معماری، هنر، طبیعت و جنگل و چشمه سار می باشد که چشم هر بیننده ای را به سمت خودش جذب می کند. علاوه بر ویژگی های منحصر به فرد این کاخ از نظر معماری، داشتن تعداد بسیار زیاد و بی نظیر از موزه در بخش های مختلف آن می باشد که چهره ای خاص را به این گوشه از تهران بخشیده است. از معروف ترین و برترین موزه های کاخ سعدآباد می توان به موزه اسناد و آلبوم های سلطنتی، موزه ملت، هنر ملل، موزه استاد فرشچیان و حسین بهزاد، موزه آشپزخانه، سلاح و لباس های سلطنتی، موزه نظامی، کاخ موزه سبز، موزه آب و موزه برادران امیدوار اشاره کرد. البته این ها تنها تعداد اندکی از موزه های تهران واقع در کاخ سعدآباد می باشد و باید زمان گذاشت و گوشه گوشه ی این مجموعه را با دل و جان نظاره کرد.
یکی از خوبی های این مجموعه، فراهم کردن امکان موزه گردی در کنار شرایط ایده آل برای عکاسی و پیاده روی در باغی وسیع، زیبا و آرام می باشد که حیف است از دست بدهید.
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

معرفی موزه های تهران

موزه کاخ گلستان

کاخ گلستان از جمله آثار تاریخی و هنری به جای مانده از دوره قاجاریان می باشد که در واقع مجموعه ای از عمارت ها و بناهای بسیار با ارزش تاریخی و هنری به شمار می آید. با توجه به اهمیت این مجموعه در بعد هنری، تاریخی و سیاسی، موزه های مختلفی در هر یک از بخش های این کاخ در نظر گرفته شده و شرایط خوبی برای تهران گردی را فراهم می کنند. موزه هدایای پادشاهان قاجار در موزه مخصوص واقع در تالار سلام، تالار ظروف، کتابخانه نسخ خطی، مرکز اسناد خطی و تصویری، تابلوهای نقاشی گران بها در تالار نگارخانه از جمله موزه های موجود در این کاخ می باشند.
تهران، منطقه ۱۲، خیابان پانزدهم خرداد، میدان ارگ

موزه کاخ نیاوران

باغ نیاوران یکی از سرسبزترین باغ های دوره قاجار می باشد که بعد از شروع حکومت پهلوی، دستور کاخ بزرگ و بسیار تجملاتی به نام کاخ نیاوران توسط محمد رضا شاه در آن صادر شد. این کاخ در واقع محل سکونت محمد رضا شاه و خانواده اش بود و معماری و تزئینات بسیار هنرمندانه ای در آن به کار رفته است. مبلمان و دکوراسیون به کار رفته در بخش های مختلف آن، ظروف چینی سور فرانسه و رزرنتال آلمان، پرده ها و فرش های بسیار نفیس و نقاشی های به کار رفته بر ستون و در و دیوار و سقف این مجموعه، باعث شده تا امروز به عنوان یکی از موزه های تهران به نمایش گذاشته شوند. از جمله موزه های این مجموعه می توان به موزه خودروهای اختصاصی و کتابخانه سلطنتی، موزه جهان نما و سایر کاخ های نیاوران از قبیل کوشک احمد شاهی، صاحبقرانیه اشاره نمود.
آدرس: تهران، میدان شهید باهنر، مجموعه کاخ نیاوران

معرفی موزه های تهران

موزه های تهران؛ هنری

تهران یکی از بهترین شهرها از نظر فرهنگی و هنری می باشد و اهل هنر شرایط بسیار ایده آلی برای بازدید از موزه های بی نظیر در این شهر دارند. بهترین موزه های هنری تهران عبارتند از:

موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر در آخرین سال دوره حکومت پهلوی و در پارک لاله (فرح سابق) ساخته شد و آثار بسیار ارزشمندی از هنرمندان نام آشنا از گوشه و کنار دنیا در آن نگهداری میشود. یکی از بزرگترین ویژگی های ساختمان موزه، الهام گرفتن از معماری بادگیرها در شهرهای کویری کشورمان می باشد که چهره ای متفاوت نسبت به سایر بناهای موجود در این شهر دارد.
در موزه هنرهای معاصر می توانید از آثار هنرمندانی مانند وارهول، لویت، جاکومتی، گوگن، پیکاسو و ارنست بازدید کنید و گالری های موقتی که در طول سال از هنرمندان داخلی و خارجی برگزار می گردد لذت ببرید.
آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله

موزه موسیقی

موسیقی بخش جدایی ناپذیر از هنر ایرانی می باشد و کافیست دقایقی را در موزه موسیقی تهران سپری کنید تا پی به اهمیت آن ببرید. این موزه یکی از جدیدترین موزه های تهران محسوب میشود که گنجینه ای از ۲۴۰ ساز را گرد هم آورده و علاوه براین، امکان آشنایی با مراحل ساخت هر یک از سازها را در کارگاه های مختلف برای علاقه مندان به این رشته فراهم نموده است.
در هر یک از سه طبقه ی موزه موسیقی می توان از انواع سازهای زهی، سنتی و کوبه ای بازدید نمود و علاوه بر این، سازهای اهدایی اساتیدی مانند کیهان کلهر، میرزا عبدالله، استاد عشقی، حشمت سنجری و سنتور استاد ملک حسین به گنجینه ی این موزه نیز به نمایش گذاشته شده اند.
آدرس: میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصود بیک)، خیابان موزه

معرفی موزه های تهران

موزه سینما

موزه سینما از آن جمله انتخاب هایی می باشد که زیبایی هایش از همان ابتدای ورود و قدم گذاشتن به محوطه ی آن شروع میشود و هر گوشه از آن دنیایی از زیبایی های طبیعی و آثار ارزشمند می باشد. این موزه در باغ فردوس و در عمارتی قدیمی واقع شده و در سال ۱۳۷۷ عنوان موزه سینما به آن اختصاص یافت. در این مجموعه می توانید از آثار ارزشمند بزرگان سینمای ایران از قبیل مرحوم عزیت الله انتظامی، عباس کیارستمی، بهزاد رحیمیان و امیر ثابتی بازدید نمایید.
از بهترین بخش های موزه سینما می توان به گنجینه ی ارزشمند ۴۰ هزار تایی از عکس های دنیای سینما و فیلم اشاره کرد که در کنار مجلات، فیلم نامه ها و ادوات و اسناد تاریخی، کاملا بی نظیر شده است. تالار آبی، تالار هنرمندان معاصر و تالار بین المللی، نمایشگاه کودک، تماشاخانه، نمایشگاه دوبله و صدا، نمایشگاه علی حاتمی (شاه نشین)، نمایشگاه نام آوران و ارامنه از جمله بخش های این موزه محسوب میشوند.
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، باغ فردوس

موزه هنر رضا عباسی

موزه هنر رضا عباسی یکی از کامل ترین گنجینه های هنری می باشد که آثاری را از دوره های قبل از اسلام تا حکومت قاجار را در ساختمانی سه طبقه گرد هم آورده است. این موزه در سال ۱۳۵۶ راه اندازی شد و بعد از توقف چند ساله در سالهای ابتدایی انقلاب، دوباره در سال ۱۳۵۸ فعالیت خود را شروع نمود. تالار آثار قبل از اسلام، هنرهای اسلامی، نگارگری، خوشنویسی و نمایشگاه های موقت به ترتیب از طبقه سوم تا همکف قرار گرفته اند و می توانید از ظروف و اشیای متعلق به دوره سلجوقیان، صفوی و تیموری و سایر آثار ارزشمند دیگر بازدید کنید.
آدرس: تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان

موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان یکی دیگر از موزه‌های آثار هنری می‌باشد که قدمت باغ و بنای آن به دروان قاجار باز می‌گردد. در این باغ اتفاقات و حوادث بسیار زیادی در زمان قاجار رخ داده است که نشان از اهمیت آن دارد. در این موزه آثار هنری هنرمندان معروفی در زمینه‌های مختلف در قالب مجموعه‌هایی متعدد همچون موزه کمال الملک، جهانگیر ارجمند، محمود روح الامینی، ملک الشعرای بهار، نقاشی‌های علی اسفرجانی، فرش‌ها و نقره‌های قلم زنی اهدایی غلامعلی ملول، نقاشی‌های فتح الله عباد یادبود، اتاق کاشی‌ها، دیوار نگاره صف سلام فتحعلی شاه، یادبود حافظیه شیراز و سردیس فردوسی به نمایش گذاشته شده است.

آدرس: تهران، میدان بهارستان، خیابان دانش‌سرا، خیابان شریعتمدار رفیع.

موزه نگارستان

سایر موزه های تهران

علاوه بر کاخ موزه ها و موزه های هنری، می توان نمونه های بسیار غنی از آثار تاریخی و مذهبی را در گوشه و کنار پایتخت کشورمان مشاهده کرد که عبارتند از:

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران یکی از بزرگترین و مهم ترین موزه های تهران و ایران می باشد که بخاطر تعداد بسیار زیاد آثار تاریخی و باستانی و همچنین برگزاری نمایشگاه های ارزشمند داخلی و بین المللی به عنوان مادر موزه های ایران شناخته شده است. موزه ایران باستان، موزه دوران اسلام، پارینه سنگی جدید و قدیم، دوره نوسنگی و روستانشینی، دوره آهن و هخامنشی و غیره از جمله بخش هایی هستند که در این مجموعه وجود دارند.
به عبارت دیگر می توان گفت، موزه ملی ایران تمام گذشته ی ایران را از ابتدا تا امروز مرور می کند و همچنین آثاری از تاریخ سایر نقاط دنیا نیز در آن به چشم میخورد.
آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن

معرفی موزه های تهران

موزه جواهرات

گران بهاترین و زیباترین جواهرات ایران و دنیا را می توانید در موزه جواهرات ایران مشاهده کنید و شک نکنید که چشمانتان از دیدن چنین آثار ارزشمند و ظرافتمندانه ای برق خواهد زد. الماس دریای نور، الماس نورالعین، تخت نادری، بزرگترین الماس صورتی دنیا، الماس های زرد، سرخ و سیاه، تخت طاووس و بزرگترین لعل دنیا از جمله جواهرات ارزشمند این مجموعه می باشند. علاوه بر این، شمشیر و خنجرهای پر از نگین و سنگ های قیمتی نیز در بین این آثار به چشم میخورد که متعلق به شاه و شاهزاده ها در دوره های مختلف حکومتی بوده اند.
آدرس: تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهار راه استانبول، ساختمان بانک مرکزی
از دیگر موزه های تهران که هر یک دنیایی از زیبایی و درس و عبرت به شمار می آیند می توان به موزه قرآن، موزه عبرت، موزه آبگینه، موزه علوم زمین شناسی، موزه ملک، موزه ارتباطات و پول اشاره کرد.

موزه زمان

موزه زمان

موزه زمان که در خانه تاریخی حسین خدادا در زعفرانیه قرار دارد به عنوان نخستین موزه ساعت ایران شناخته می‌شود. در این موزه که شامل دو طبقه می‌باشد سیر تکامل انواع ساعت‌های مکانیکی متعلق به سده‌های هفدهم تا بیستم میلادی و ساعت‌هایی نظیر ساعت شاهینی، آونگی، رومیزی، دیواری، ساعت‌های معمولی و جیبی سفارشی متعلق به شخصیت‌های تاریخی و سیاسی، ساعت‌های ویژه‌ای چون ساعت کارت زنی، شیفت نگهبانی، ساعت کشتی و همچنین ساعت‌های مچی در انواع دستبندی و دو زمانه برای بازدید قرار گرفته‌اند.

آدرس: تهران، خیابان ولی عصر، خیابان زعفرانیه، نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۱۲.

موزه ملی ملک

موزه ملی ملک

یکی از موزه‌های وقفی و خصوصی کشور موزه ملک می‌باشد که زیر نظر آستان قدس رضوی اداره می‌شود. موزه ملک که با همت شخصی خیر به نام حاج حسین ملک برپا شده است دارای مجموعه‌ای ارزشمند از سکه‌های ادوار مختلف تاریخی و اسلامی، آثار هنری همچون تابلوهای نفیس نقاشی، اشیای لاکی، تمبر، فرش، آثار خوش‌نویسی و کتابخانه متشکل از ۱۰۰ هزار کتاب چاپی، ۳,۵۶۸ کتاب چاپ سنگی، ۵۴۸ عنوان نشریه ادواری در شش هزار مجلد و ۱۹ هزار عنوان نسخه خطی نادر و نفیس می‌باشد.

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی تهران، خیابان ملل متحد یا باغ ملی و روبه‌روی وزرات خارجه.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×