بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » موزه علم و فناوری ایران کجاست؟ راهنمای جامع بازدید و ‏قیمت بلیط
موزه علم و فناوری ایران در تهران
تهران

موزه علم و فناوری ایران کجاست؟ راهنمای جامع بازدید و ‏قیمت بلیط

۶ فروردین ۱۴۰۱ 42۳2,572

موزه علم و فناوری ایران یکی از تخصصی ترین موزه های تهران به شمار می رود که در مجاورت موزه ملی ایران است. هم اکنون مدیریت و نظارت بر این موزه زیر نظر وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری است. هدف از طراحی و ساخت موزه علوم و فناوری در شهر تهران، نشان دادن دستاوردهای کشور در دوران قبل و پس از اسلام و تئوری های فناوری های روز دنیاست. بد نیست بدانید که موزه علم فناوری تهران در طی سالیان اخیر لقب بهترین موزه ایران را به طور پیاپی نصیب خود کرده است. بنابراین اگر به دنبال یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران هستید، بازدید از این موزه را از دست ندهید. در ادامه به شکل تخصصی به بررسی موزه علوم و فناوری خواهیم پرداخت.

موزه علم و فناوری تهران کجاست؟

با توجه به تعریف و تمجیدهای اولیه ای که در رابطه با موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی داشتیم قطعا اولین سؤالی که در ذهن شما شکل می گیرد این است که موزه علوم و فناوری ایران کجاست؟ محل این موزه در مکان سابق کتابخانه ملی در خیابان سی تیر است. برای پیدا کردن سریعتر این موزه به دنبال موزه ملی ایران یا موزه ایران باستان بگردید. در کنار موزه ملی ایران، موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران را خواهید دید.

چگونه می توان به موزه علوم و فناوری دسترسی داشت؟ برای رسیدن به این موزه می توانید از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو و یا اتوبوس استفاده کنید. اگر با مترو هستید، یا از طریق خط دو به ایستگاه حسن آباد بروید و سپس مابقی مسیر را پیاده روی کنید. یا اینکه به کمک خط یک و دو خودتان را به ایستگاه امام خمینی برسانید. سپس با ۱۰ دقیقه پیاده روی به موزه خواهید رسید.

اما اگر با اتوبوس هستید از طریق اتوبوس های راه آهن – هفت تیر خودتان را به ایستگاه هفت تیر برسانید و پیاده شوید. از این ایستگاه تا موزه علم و فناوری ایران مسیر کمی وجود دارد که با چند دقیقه پیاده روی به آن خواهید رسید.

آدرس موزه علم و فناوری تهران: میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، بالاتر از موزه ملی ایران

دقت کنید جای پارک در این خیابان بسیار سخت پیدا می شود. از طرفی خیابان سی تیر یک مدل استریت فود است و شب ها بسیار شلوغ می شود بنابراین توصیه می کنیم در روز به بازدید از موزه علم و فناوری در تهران بپردازید. شب نیز به عنوان تجربه های خاص در تهران به خیابان سی تیر بیایید و تجربه ای متفاوت خلق کنید.

تاریخچه پیدایش و احداث موزه ملی علوم و فناوری ایران

ایده اولیه طراحی موزه علم و فناوری به سال ۱۳۵۶ باز می گردد. با این حال اولین گالری در محل قبلی کتابخانه ملی و در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ تأسیس کردند. در سال ۱۳۹۱ مجموعه موزه ها به لیست اولیه اضافه گردید و افتخارات و دستاوردهای دانشمندان اسلام و ایران به مجموعه گالری آن اضافه گردید. طبق موارد و مستنداتی که درباره موزه علوم و فناوری  وجود دارد هر یک از گالری ها در برهه های تاریخی متفاوت افزوده شده اند و تعداد کل آنها به ۷ عدد می رسد.

ضمنا بد نیست بدانید که در خرداد سال ۹۷ موزه علم و فناوری تهران توانست سه جایزه بسیار شاخص مثل توسعه مدیریت، خلاقیت و نوآوری و، آموزش را برای ششمین سال پیاپی کسب نماید.

بررسی دقیق گالری های موزه علوم و فناوری

همانطور که توضیح دادیم تعداد گالری های موزه علم و فناوری ایران در تهران به ۷ عدد می رسد. ۷ عدد گالری موزه ملی علم و فناوری شامل گالری مرکز علم، گالری نور، گالری هسته ای، گالری ابزار نجومی، گالری فناوران بومی و گالری از مورس تا موبایل هستند. در ادامه تلاش کرده ایم تا هر از یک گالری ها را به شکل مختصر و مفید توضیح دهیم.

  • گالری مرکز علم موزه علوم و فناوری

گالری مرکز علم کاملا طبق قوانین فیزیک است به گونه ای که هر یک از بازدیدکنندگان می توانند بدون واسطه و مستقیما به دستگاه ارتباط بگیرند. در گالری مرکز علم تلاش کرده اند تا بتوانید تئوری های مختلف فیزیک را به شکل آزمایشی، نتیجه ای و عینی به چشم ببینید.

گالری علم موزه علم و فناوری

  • گالری نور

به انتخاب سازمان یونسکو و با هدف پاسداشت خدمات بزرگ و مهم ابن هیثم از دانشمندان دنیای اسلام در زمینه نور، شکست نور و بازتاب، سال ۲۰۱۵ را تحت عنوان «سال جهانی نور و فناوری های نوری» قرار داد. گالری نور باغ موزه علوم و فناوری هم به همین دلیل احداث گردید تا به ماهیت نور، فعالیت های دانشمندان ایرانی و خارجی در این حوزه و به مباحث مرتبط با آن به شکل تخصصی بپردازد. آثار دیدنی که در این بخش وجود دارند شامل دوربین قدیمی (نماد اتاق تاریک ابن هیثم)، بازی نور و ترکیب رنگ ها، پلاریزور، هولوگرام، عیوب انکساری، دیسک بنهام و غیره هستند. برای حفظ جذابیت بخش های دیدنی گالری نور موزه علم و فناوری، تنها به بخشی از وسایل این قسمت اشاره کردیم.

گالری نور موزه علوم و فناوری ایران در تهران

  • گالری هسته ای

گالری هسته ای موزه علم و فناوری ایران به کمک سازمان انرژی اتمی ساخته شده که شامل ۸ بخش مختلف است. در هر کدام از این بخش ها به موضوعات مرتبط با دانش هسته ای پرداخته اند که از جمله آنها می توان به بازی سرگذشت اورانیوم با واقعیت افزوده (AR)، کاربرد فناوری های هسته ای، تاریخچه اتم و مدل های اتمی، قرارداد صلح جهانی MPT و غیره اشاره کرد. هر کدام از این بخش ها با تصاویر و کارهای گرافیکی بسیار جذاب آماده شده اند تا بتوانید به شکلی عالی مفاهیم هر بخش را درک کنید. این قسمت به گونه ای طراحی شده تا تمامی سنین بتوانند از دانش گالری هسته ای موزه علم و فناوری استفاده کنند.

  • گالری از مورس تا موبایل

همانطور که از اسم این گالری مشخص است در آن سیر تکامل و تغییرات تدریجی حوزه ارتباطات به تصویر کشیده است. شما می توانید از طریق اینفوگرافیک که همراه با تایم لاین است به شکل ۳۶۰ درجه، دورتادور دیوار این سیر تکامل و پیشرفت شیوه ارتباطات و دستگاه ها و ابزارهای آن را از مورس تا موبایل مشاهده کنید. در این گالری از موزه علم و فناوری ایران دستگاه هایی مثل تلگراف با کدهای مورس، گرامافون و رادیوهای لامپی تا کامپیوتر و موبایل قرار گرفته اند. جذابترین بخش این گالری سند صوتی مظفرالدین شاه است که از خدمات میرزا علی اصغر اتابک، صدراعظم خود، قدردانی می کند.

گالری از مورس تا موبایل

  • گالری ابزار جراحی کهن

نام این بخش هم به خوبی گویای محتویات بسیار جذابی است که قرار است شما را با خود به دل تاریخ ببرد. این بخش به شما نشان می دهد که مردم در قرن ۴ هجری با چه ابزارهایی جراحی می کردند. برای درک بهتر تاریخ و گذشته جراحی، نقاشی های مینیاتوری بسیار زیبایی تدارک دیده اند که از ویژگی های شاخص این گالری است. این بخش از روی کتابی به قلم خلف بن عباس زهراوی طراحی شده که با نگاه به آن متوجه پیشرفت جراحی در تمدن اسلامی خواهید شد.

گالری ابزار جراحی کهن در قرن 4 موزه علوم و فناوری

  • گالری ابزار نجومی

بخش نجوم همیشه برای تمامی سنین حتی کودکان جذاب بوده است. گالری ابزار نجومی موزه علم و فناوری تهران را نیز با همین هدف ولی به شکلی متفاوت طراحی کرده و ساخته اند. ابزارهای نمایشی این بخش با اقتباس از گفته های رساله مویدالدین عرضی است که از ستاره شناسان معاصر در مراغه است. در این بخش علاوه بر اینکه می توانید تمامی طرح ها را با جزئیات کامل مشاهده کنید، رصدخانه های دوره اسلامی مثل رصدخانه مراغه و سمرقند را هم خواهید دید. بخش آسمان کوچک با ۱۲ برج فلکی هم در این بخش وجود دارد که از این حیث مشابه با سایر نمایشگاه های نجوم سراسر کشور است.

گالری نجوم و اخترشناسی

  • گالری فناوری بومی

یکی از جذابترین بخش های موزه علم و فناوری ایران در تهران، گالری فناوری بومی است. در این بخش تمامی دستاوردهای مهم مردم ایران در صدها سال پیش را نشان می دهد که چطور از انرژی های طبیعی با کمک آسیاب، یخچال های طبیعی، بادگیر و آسباد استفاده می کرده اند. اگر می خواهید به فرهنگ، پیشرفت، تمدن و نبوغ ایرانیان افتخار کنید گالری فناوری بومی را حتما ببینید. ضمنا در نظر داشته باشید که این بخش تنها گالری موزه علوم و فناوری تهران است که بسته به مناسبت های مختلف با تزیینات متفاوت و وسایل جدید تزیین می شود.

گالری فناوری های بومی ایران در موزه علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران

  • کتابخانه موزه علوم و فناوری

کتابخانه موزه علوم و فناوری یکی از بهترین کتابخانه های تهران در زمینه علوم مختلف مثل فیزیک، ریاضی، نجوم، مکانیک، شیمی، تاریخ علم و غیره است. این کتابخانه که از سال ۱۳۹۱ شروع به فعالیت کرده منابع موثق و معتبری از اطلاعات مختلف دستاوردهای دانشمندان و مفاهیم علمی را در خود جای داده است.

ساعات بازدید، قیمت بلیط و شماره تماس

موزه علم و فناوری ایران در تهران برای تمامی سنین از دانش آموزان و دانشجویان گرفته تا بزرگسالان مناسب است. شنبه تا چهارشنبه سانس‌های ۹:۰۰ تا ۱۰:۳۰، ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۰۰ و ۱۲:۳۰ تا ۱۴:۰۰ , پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۱۸:۰۰ برای بازدید شما عزیزان باز است. در حال حاضر قیمت بلیط برای گردشگران داخلی ۲۰ هزار تومان و برای گردشگران خارجی و اتباع غیر ایرانی، ۶۰ هزار تومان است.

نکته بسیار مهم: ضمنا لازم به ذکر است که هر سال بین ۳ تا ۴ روز، موزه به دلیل تعطیلات تابستانی پذیرای شما نخواهد بود. حتما توصیه می کنیم برای اطلاع دقیق از ساعات بازدید، رزرو بازدید و همچنین قیمت بلیط به سایت موزه علوم و فناوری ایران مراجعه نمایید.

شماره موزه علوم و فناوری تهران: ۸۸۲۰۳۵۳۰ – ۸۸۸۵۱۴۵۲ – ۸۸۹۱۴۸۸۳ – ۰۹۱۹۸۹۶۲۰۰۷ – ۰۹۱۹۸۹۶۲۰۰۸

جاهای دیدنی نزدیک موزه علم و فناوری ایران

جاهای دیدنی نزدیک موزه علم و فناوری ایران بسیار زیاد هستند. شما می توانید پس از بازدید از این موزه، از جاذبه های گردشگری اطراف آن هم لذت ببرید. از جمله جاهای دیدنی اطراف موزه علوم و فناوری سی تیر می توان به

و غیره اشاره کرد.

هتل های نزدیک موزه علم و فناوری ایران

اطراف موزه علوم و فناوری ایران در تهران به دلیل قرارگیری در خیابان سی تیر پر از جاذبه های گردشگری، تفریحی، مراکز خرید، بیمارستان و بانک های مختلف است. به همین دلیل برای بسیاری از گردشگران مهم است که موقع رزرو هتل های تهران، تا حد امکان هتل های نزدیک را رزرو کنند. هتل های نزدیک به موزه علم و فناوری ایران هتل گلستان، هتل بزرگ فردوسی، هتل مرکزی ایران، هتل نادری نو، هتل حافظ، آرمان و سعدی هستند. اقامت ۲۴ در تمام طول سال بیشترین میزان تخفیف را برای رزرو هتل تهران قرار داده تا همراه شما در خلق تجربه ای خوش در سفر به تهران باشد.

سؤالات متداول

موزه علم و فناوری ایران کجاست؟

موزه علم و فناوری ایران در پایتخت کشور و در میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، بالاتر از موزه ملی ایران قرار دارد.

هزینه بلیط موزه علم و فناوری ایران چقدر است؟

هزینه بلیط موزه علم و فناوری ایران برای گردشگران داخلی ۲۰ هزار تومان و برای گردشگران خارجی و اتباع غیر ایرانی ۶۰ هزار تومان است.

چه روزهایی و چه ساعتی امکان بازدید از موزه علم و فناوری ایران وجود دارد؟

بازدید از موزه علم و فناوری ایران در نیمه اول و دوم سال در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ و در روزهای پنج شنبه، جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۱۱ الی ۱۸ امکان پذیر است.

۳.۶/۵ - (۹ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۳

  1. محمد مدنی

    سلام . توضیحات شما بسیار خوب بود . فقط در قسمت نحوه رسیدن به این مکان با اتوبوس اشتباه راهنمائی شده است . نوشته اید سوار اتوبوس راه آهن – هفت تیر میشوید و در ایستگاه هفت تیر پیاده میشوید . خوب این اشتباه است . ایستگاه درست احتمالا ایستگاه پارک شهر یا خیابان امام خمینی است . با تشکر محمد مدنی

    • علیرضا قانع

      سلام خیلی ممنونم از اطلاعاتی که فرستادید حتما بررسی میکنم

    • علیرضا قانع

      طبق اطلاعات مندرج در سایت رسمی این مجموعه برای دسترسی به اتوبوس:
      خطوط منتهی به ترمینال فیاض بخش، خیابان سی تیر

      خط راه آهن- هفت تیر، ایستگاه سی تیر، خیابان سی تیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×