» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » موزه موسیقی تهران
موزه موسیقی تهران
تهران

موزه موسیقی تهران

۳۰ فروردین ۱۳۹۸ 14۰1,725

موزه موسیقی تهران مکانی است که در آن آثار و ارزش های هنرمندان موسیقی و همچنین سازهای موسیقی معرفی و حفظ شده است. در این موزه که چند سال پیش تاسیس شد سالن هایی با هدف شناساندن هرچه بهتر و ارایه اطلاعات دقیق در مورد سازهای موجود در موزه وجود دارد.

برای آشنایی بیشتر با موزه موسیقی تهران، در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “معرفی موزه های تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

مقاله مرتبط : “محبوب ترین خانه موزه های ایران

موزه موسیقی تهران

تاریخچه تاسیس موزه موسیقی

طرح تاسیس این موزه درسال ۱۳۷۲ توسط سه نفر از مسئولین فرهنگی و هنری به نام های سید محمود بهشتی (مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی) مرتضی کاظمی (مدیر عامل وقت فرهنگ سرای بهمن و مشاور شرکت توسعه) و علی مراد خانی (رییس وقت مرکز موسیقی وزارت ارشاد که اکنون با نام دفتر موسیقی خوانده می شود) مطرح شد. همچنین اجرای این طرح توسط علی مراد خانی که اکنون مدیر عامل موزه است در سال ۱۳۷۴ و با همکاری شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران آغاز شد.

مطلب مرتبط: جاهای دیدنی تهران

آشنایی با موزه موسیقی تهران

بنای این موزه در سال ۱۳۸۲ مورد باز سازی قرار گرفت. تا قبل از آن، این موزه یک ساختمان مسکونی بوده است که به دلیل موقعیت مناسبش از نظر مکان و وسعت، برای تاسیس موزه موسیقی انتخاب شده است. سرانجام این موزه در سال ۱۳۸۸ در این محل افتتاح شد.

گفتنی است این موزه دارای سه طبقه و مساحتی نزدیک به ۳۶۵۰ متر و زیربنایی حدود ۱۴۰۰ متر مربع می باشد. در این موزه ۲۴۰ ساز از ۲۰۰ نوع مختلف نگهداری می شود و بخش هایی چون سالن نمایش سازها ( سازهای کوبه ای، بادی، سنتی،زهی و زهی نواحی) آرشیو صوتی و تصویری، گنجینه موزه، کتابخانه تخصصی، انبار ویژه نگهداری بهینه ی سازها، کارگاه نمایش مراحل ساختِ ساز، مخزن محصولات مکتوب، کافی شاپ و بخش سمعی و بصری را شامل می شود.

موزه موسیقی تهران

معرفی طبقات و سالن های مختلف موزه موسیقی تهران

سالن های نمایش سازها شامل سالن های سازهای کوبه ای، بادی، زهی، سنتی و زهی نواحی می شود. در این سالن ها می توانید سازهای استادان بزرگی نظیر محمد رضا درویش و مجید کیانی را مشاهده نمایید. لازم به ذکر است بخشی از این سازها توسط موزه خریداری شده است و بخشی هم از این استادان به امانت گرفته شده است و بخشی دیگر نیز به این موزه اهدا شده است. علاوه بر وجود این سازها، سیستم پخش صوتی نیز وجود دارد که اطلاعات هر ساز را به عنوان راوی برای شما پخش می کند و باعث می شود بیشتر با این اشیا آشنا گردید.

در طبقه همکف این موزه، سالن سازهای زهی و بادی قرار گرفته است که شامل دو بخش می باشد:

بخش سازهای بادی که در آن انواع مختلف سازهای خودصدا، نی لبک ها، سوتک ها و نی ها نگهداری می شود.

گفتنی است در همین طبقه، سالن سازهای کوبه ای نیز جای گرفته است. در این سالن انواع سازهای کوبه ای دو طرفه (در دو طرف پوسته کشیده شده است و از دو طرف برای نواختن استفاده می کنند) و یک طرفه نگهداری می گردد.

یکی دیگر از سالن های موجود در این طبقه می توان به سالن سازهای سنتی که در آن انواع سازهای زهی مضرابی و ارشه ای و سازهای کوبه ای سنتی مانند تنبک قرار گرفته اشاره نمود.

در طبقه ای دیگر از تالار، سازهای اهدا شده به نمایش گذاشته شده اند. این سازها متعلق به استادانی چون میرزا عبد الله استاد عشقی و کیهان کلهر هستند و دارای قدمتی طولانی می باشند.

آرشیو صوتی و تصویری موزه موسیقی

در این قسمت از موزه، آرشیو صوتی و تصویری زنده یاد محمد علی گلشن ابراهیمی به چشم می خورد. این آرشیو که حاصل زحمات فراوان ایشان در طی سال هاست توسط ایشان به موزه اهدا گردید. مجموعه های ارزشمند دیگری نیز هم اکنون در حال دیجیتالی شدن می باشند.

گنجینه موزه موسیقی

در این بخش از موزه نیز با آثاری چون چوب رهبر یارکستر حشمت سنجری، سنتور استاد ملک حسین، تقویم رومیزی، ساعت شماته دار استاد علی تجویدی و تقویم رومیزی تقی مسعودیه مواجه می شوید.

موزه موسیقی تهران

کتابخانه تخصصی موزه موسیقی تهران

یکی از بخش های قابل توجه موزه موسیقی تهران، کتابخانه تخصصی آن می باشد. این کتابخانه با گنجایش تقریبا ۳۰ نفر هم زمان با افتتاح موزه فعالیت خود را آغاز کرده است. این کتابخانه تخصصی دارای مجموعه ای نفیس از ۳۰۰۰ کتاب در ۶۰۰۰ جلد می باشد که حدود ۱۶۰۰ عنوان آن مربوط به حوزه هنر و ادبیات موسیقی می باشد. پژوهشگران، محققان و دانشجویان رشته موسیقی می توانند از این منابع برای تکمیل  رسانه ها و پایان نامه های خود استفاده نمایند. لازم به ذکر است بخش الکترونیک نیز طرحی است که قرار است در این موزه راه اندازی شود. این موزه دارای بخش های دیگری مانند سالن آمفی تئاتر و استودیوی آن می باشد که تازه راه اندازی شده اند.

کارگاه ساخت و ساز

در موزه موسیقی تهران کارگاهی جهت نمایش مراحل ساخت انواع سازهای ایرانی در نظر گرفته شده است. ساخت و مرمت ساز از جمله فعالیت هایی است که در این بخش صورت می گیرد و شما می توانید نحوه تولید ساز را از زمانی که هنوز یک تکه چوب است تا زمانی که به وسیله آن، ساز نواخته می شود مشاهده کنید. قابل توجه است این کارگاه پاسخگوی همه کسانی است که سوالات گوناگونی در زمینه ساخت سازها، کیفیت ساز، رفع مشکلات سازها، راهنمایی برای خرید ساز و… می باشد.

همچنین در فضای بیرون ساختمان موزه موسیقی، مکانی به رستوران و کافه اختصاص داده شده است. خارج از لطف نیست بدانید موزه موسیقی ایران در جشنواره ای که توسط کمیته بین المللی سمعی بصری و فن آوری های جدید برای تصویر و صدا برگزار شده بود موفق به کسب نشان نقره برای بهترین اپلیکیشن ساخته شده برای موزه ها شده است.

موزه موسیقی تهران

راه دسترسی به موزه موسیقی تهران

این موزه در میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، سه راه تختی، کوچه نمازی، پلاک ۹ واقع شده است.

ساعات بازدید از موزه موسیقی تهران

برای بازدید از موزه موسیقی تهران لازم است بدانید که این موزه در کل ایام هفته بجز شنبه ها از ساعت ۱۰ الی ۱۸ آماده استقبال از علاقه مندان به هنر و موسیقی می باشد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×