بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان تهران 2 » جاذبه های گردشگری تهران » کاخ سعد آباد تهران
کاخ سعد آباد تهران
جاذبه های گردشگری تهران

کاخ سعد آباد تهران

۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ 45۰2,426

برای گشت و گذارهای کوتاه در تهران انتخاب های زیادی پیش رو دارید و یکی از بهترین گزینه ها بدون شک بازدید از کاخ موزه های آن می باشد. کاخ سعد آباد بخاطر داشتن تنوع بسیار بالا در موزه های مختلف و معماری و محوطه ی سرسبز آن، به عنوان یکی از زیباترین جاذبه هایی می باشد که می تواند لحظات خاطره انگیزی را برایتان به همراه داشته باشد. کاخ سعد آباد و هر آنچه که باید درباره ی آن بدانید را در ادامه معرفی خواهیم نمود.


برای آشنایی بیشتر با کاخ سعد آباد در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “معرفی موزه های تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

مقاله مرتبط : “کاخ گلستان

کاخ سعد آباد تهران

معرفی کاخ سعدآباد

کاخ سعد آباد یکی از زیباترین و البته منحصر به فردترین بناهای به یادگار مانده از دوره ی قاجاریان می باشد که تغییرات زیادی در دوره ی پهلوی داشته و در حال حاضر گنجینه ای ارزشمند از آثار تاریخی و فرهنگی ایران محسوب می گردد. این کاخ که در شمال تهران واقع شده است، با داشتن وسعتی حدود ۱۱۰ هکتار و گرد هم قرار دادن باغ، قنات و چشمه و درختان سر به فلک کشیده ای که گذر زمان به استقامت و استواری آنها افزوده است و همچنین ساختمان ها و کاخ هایی بی نظیر در گوشه ی و کنار خود، یکی از محبوب ترین کاخ موزه های تهران به شمار میرود.
موقعیت مکانی عالی، آب و هوای دل انگیز و تلفیق معماری و هنر ایرانی و اروپایی در بخش های مختلف کاخ سعد آباد در تهرانِ پر از ترافیک و شلوغی، شرایط ایده آلی را برای طبیعت گردی، پیاده روی، موزه گردی، عکاسی و رسیدن به آرامش را فراهم نموده است. از این نظر می گوییم که کاخ سعد آباد دارای موقعیت مکانی بسیار مناسبی است، چون در شمال آن کوه های سر به فلک کشیده ی البرز به چشم میخورد و در جنوب آن تجریش، در شرق گلابدره و در غرب ولنجک واقع شده است. در نتیجه از این کاخ به اکثر مناطق خوش آب و هوا و معروف تهران براحتی دسترسی خواهید داشت.

مطلب مرتبط: فهرست جاهای دیدنی تهران

موزه های کاخ سعد آباد

یکی از اصلی ترین دلایل شهرت کاخ سعد آباد، وجود موزه های بسیار متنوعی می باشد که شاید در هیچ جای دیگری از کشورمان نتوانید این تعداد موزه را در کنار هم مشاهده کنید. وجود کاخ و عمارت هایی با معماری خارق العاده که نقش و نگار هنر ایرانی، در و دیوار آنها را پر کرده است، شرایط ایده آلی را برای زندگی شاهان و درباریان پهلوی فراهم نموده و امروزه آثار و اشیای باقی مانده از آنها، بهانه ای برای تبدیل شدن کاخ ها به موزه شده اند. از معروف ترین موزه های کاخ سعد آباد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کاخ سعد آباد تهران

کاخ موزه ملت

کاخ سفید یا کاخ موزه ملت؛ بزرگترین کاخ موجود در مجموعه ی کاخ سعد آباد می باشد که در واقع محل زندگی محمد رضا شاه پهلوی و همسرش فرح دیبا در روزهای گرم تابستان بوده است. نوع معماری به کار رفته در آن براحتی گویای تلفیق هنر ایرانی و اروپایی می باشد و جالب است بدانید که ۱۰ تالار بسیار زیبا در آن وجود دارد. با قدم گذاشتن در این کاخ می توانید آثار و هنر گچبری اساتید نام آشنایی مانند حسین کاشی، عبدالکریم شیخان و غلامرضا پهلوان را مشاهده نمایید که در کنار سایر هنرمندان آن دوره به زیباترین شکل ممکن، نقش هایی ظریف و زیبا را بر دیوار و سقف کاخ طراحی نموده اند. در حال حاضر در این موزه می توانید از آثار ارزشمندی مانند مجموعه ای بی نظیر از ظروف مارک رزنتال و کریستال های گران بهای موزر، فرش و لوسترهای بی نظیر، گلدان طلایی و درخت نخل نقره ای، مجسمه های برنزی، وسایل بازی و سرگرمی متعلق به قرن ۱۹ میلادی و غیره بازدید کنید.

موزه هنرهای زیبا

موزه هنرهای زیبا یا کاخ اسود، یکی از بناهای موجود در قسمت جنوبی کاخ سعدآباد می باشد که در دوره ی محمد رضا شاه پهلوی به عنوان دفتر وزارت دربار مورد استفاده قرار می گرفت. این کاخ در سال ۱۳۶۴ با قرار گرفتن آثار هنری داخلی و خارجی متعلق به دوره های مختلف در هر یک از طبقات آن، لقب موزه هنرهای معاصر را به خود گرفت. به طوری که با قدم گذاشتن به طبقه ی اول آن می توانید آثار هنری هنرمندان معاصر کشورمان از قبیل سهراب سپهری، حسین اویسی، پروانه اعتمادی و حسین محجوبی را مشاهده کنید. آثار ارزشمندی مانند صحنه زندگی که هنر ژول برتون را نمایش می دهد و جنگل کاج اثر ارزشمندی از ایوانویچ شیشکین، در کنار سایر آثار هنری متعلق به قرن ۱۹ میلادی، در طبقه ی دوم موزه هنرهای زیبا به نمایش گذاشته شده اند.

کاخ سعد آباد تهران

موزه آلبوم های سلطنتی

مرور وقایع و رخدادهای سیاسی و فرهنگی زیادی که در کاخ سعد آباد و در دوره پهلوی اول و دوم رخ داده اند را می توانید در عکس و آلبوم های به جای مانده از آن زمان مشاهده کنید. این آثار همگی در موزه آلبوم های سلطنتی به نمایش گذاشته شده اند و زیباترین بخش آن، مراسم تاجگذاری محمد رضا شاه می باشد. لازم است بدانید که ساختمان این موزه در واقع ساختمان نگهبانی کاخ سعد آباد بوده است که به مرور، تحت عنوان فرماندهی ضد اطلاعات گارد شاهنشاهی مورد استفاده قرار می گرفته است.

کاخ موزه سبز

شهوند یا کاخ سبز یکی دیگر از بناهای بسیار زیبا با معماری خارق العاده در مجموعه ی کاخ سعد آباد می باشد که محل زندگی رضا شاه پهلوی و خانواده اش در روزهای گرم تابستان بوده است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این کاخ، استفاده از سنگ های سبز رنگ متعلق به معدن خمسه زنجان می باشد که جلوه ی خاصی را به آن داده است. تماشای هنر آیینه کاری، حجاری، تذهیب و خاتم کاری هایی که به مدت هفت سال ساخت آنها به طول کشید، امروز بهانه ای برای بازدید از کاخ موزه ی سبز شده اند.
از دیگر موزه های موجود در کاخ سعد آباد می توان به موزه استاد فرشچیان، موزه برادران امیدوار، موزه هنر ملل و موزه سلاح های دربار اشاره نمود که هر یک به تنهایی می توانند انتخابی عالی برای مرور هنر و تاریخ و گذشته ی سیاسی پر از فراز و نشیب کشورمان باشند.

امکانات کاخ سعد آباد

علاوه بر موزه های زیبا و منحصر به فرد کاخ سعد آباد، در محوطه و سایر بخش های آن امکانات تفریحی و فرهنگی مختلفی ارائه شده که شرایط ایده آلی را برای استراحت و تفریح تمام افراد خانواده و با هر گروه سنی فراهم نموده است. به عنوان مثال می توانید در عکاسخانه ی این کاخ لباس های سنتی و محلی بپوشید و به سبک قاجاری ها عکس های یادگاری بگیرید و یا در کافه و رستوران آن غذاها و نوشیدنی های خوشمزه ای را نوش جان کنید. کتابخانه، پارک مجهز به وسایل ورزشی، سینما و ایستگاه رادیو از دیگر امکانات موجود در کاخ سعدآباد می باشد که می توانند لحظات سفرتان را به این مجموعه ی حیرت انگیز زیباتر کنند.

کاخ سعد آباد تهران

جاذبه های نزدیک به کاخ سعد آباد

با مرور تاریخ و گذشته ی تهران، کاملا پی به اهمیت این شهر در بین شاهان و پادشاهان در دوره های مختلف حکومتی خواهید برد. به همین خاطر بناها و جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی در آن به چشم میخورند که در فاصله ی کمی با کاخ سعد آباد واقع شده اند. به عنوان مثال کاخ بسیار زیبا و با شکوه نیاوران، بازار تجریش که برای بسیاری از نسل ها، دنیایی از خاطره و نوستالوژی می باشد و همچنین مناطق ییلاقی مانند دربند و بازی های هیجان انگیز در توچال از جمله مواردی هستند که می توانند لحظاتی شاد و مفرح را در کنار بازدید از موزه های این شهر برای گردشگران داخلی و خارجی بوجود آورند.

هتل های نزدیک به کاخ سعد آباد

اگر قصد سفر به تهران را دارید و زیبایی و هنر نهفته در بخش های مختلف کاخ سعد آباد شما را به سمت خودش جذب می کند، پیشنهاد می کنیم در رزرو هتل های تهران به دنبال گزینه هایی باشید که در فاصله ی کم با این کاخ قرار گرفته باشند. به عنوان مثال گزینه های بسیار خوبی مانند هتل استقلال، هتل آزادی، هتل بلور، هتل آپارتمان تاوریژ، هتل هما و هتل اسپیناس پالاس می توانند شرایط خوب برای اقامت راحت و خاطره انگیز را در کنار بازدید راحت از موزه های کاخ سعد آباد برایتان فراهم نمایند.
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، زعفرانیه، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×