بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » موزه حیات وحش دارآباد | آدرس، ساعت کاری، بلیط همراه با معرفی کامل
موزه حیات وحش دارآباد تهران
تهران

موزه حیات وحش دارآباد | آدرس، ساعت کاری، بلیط همراه با معرفی کامل

۳ مرداد ۱۴۰۱ 45۱6,523

یکی از جاهای دیدنی تهران موزه حیات وحش دارآباد است. موزه دارآباد یکی از جامع ترین مراکز معرفی طبیعت و حیات وحش می باشد. اگر فرزندی دارید که به موزه گردی و حیوانات علاقه دارد و سوال های مختلف درباره آن ها از شما می پرسد؛ بهتر است حتما به این موزه سر بزنید. چرا که موزه حیات وحش دارآباد با فراهم کردن محیطی صمیمی و قابل لمس، شرایطی را محیا کرده تا از نزدیک سیر تکامل جانوری را به چشم ببینید. نکته جالبی که درباره این مکان وجود دارد، این است که فضای هر بخش بر اساس شرایط اقلیمی گونه مورد نظر طراحی شده است. همراه ما باشید تا به معرفی کاملی از موزه دارآباد بپردازیم.

تاریخچه موزه دارآباد

این موزه در محدوده دارآباد شهر تهران قرار دارد. در گذشته متعلق به یکی از اعضای دوره پهلوی بوده است. این کاخ برای پذیرایی از مهمانان ساخته شده بود اما هرگز از آن استفاده ای نشد. پس از انقلاب در سال ۱۳۷۲ این بنا توسط شهرداری خریداری شد و بعد از صرف هزینه و اعمال تغییرات به موزه ای با محوریت طبیعت ایران تبدیل شد. 

موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد یکی از مهمترین موزه های تهران می باشد که در سال ۱۳۷۶ به عنوان اولین موزه ایرانی در اینترنت به ثبت رسید و مجله اینترنتی نیز راه اندازی کرد. جالب است بدانید که موزه حیات وحش دارآباد در سال ۱۳۷۶ در شورای بین المللی موزه ها عضو شد و در گردهمایی های بین المللی شرکت کرده است.

معرفی موزه حیات وحش دارآباد

ساختمان موزه ۲۵۰۰ متر مربع وسعت دارد که در زمینی به مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع ساخته شده است. در این موزه می توانید سیر تحول تمام جانداران از جمله حیوانات، گیاهان، باکتری ها و حتی موجودات ذره بینی را تماشا کنید. در واقع بیش از صدها گونه جانوری از مهره داران و بی مهرگان در موزه حیات وحش دارآباد تهران وجود دارد.

از جذابیت های دیگر این موزه برگزاری کارگاه های علمی، دوره های آموزشی، نمایشگاه ها و جشنواره های گوناگون است. همچنین به چاپ و نشر کتاب های علمی نیز می پردازد تا به این وسیله آگاهی و اطلاعات مردم را نسبت به تاریخ طبیعت افزایش دهد. 

در بخش های مختلف آن می توانید، حیوانات تاکسیدرمی شده را ببینید. علاوه بر آن در فضای باز این مجموعه تعدادی از حیوانات زنده نیز نگهداری می شوند. برای اینکه به وسعت این موزه پی ببرید باید گفت، در موزه دارآباد بیش از ۲۶ گونه از جانوران مختلف همچون گوشتخواران، جوندگان، خزندگان، خرگوش ها، ببرها و … به همراه ۱۶۵ گونه مختلف از پرندگان (۵۱۷ گونه پرندگان شناسایی شده در ایران وجود دارد) به چشم میخورد.

محوطه و حیوانات موزه حیات وحش دارآباد

موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد کجاست؟ 

این موزه در محدوده دارآباد و شمال شرق تهران و کنار هیومن پارک واقع شده است. موزه دارآباد حدود ۵ دقیقه تا کاخ نیاوران فاصله دارد. می توانید در یک روز از کاخ نیاوران، موزه حیات وحش و هیومن پارک تهران دیدن کنید.

آدرس: تهران، میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه

برای دسترسی به موزه حیات وحش دارآباد می توانید از مترو، اتوبوس و اتوبوس تندرو استفاده کنید. نزدیک ترین ایستگاه مترو به موزه، مترو تجریش می باشد که از میدان تجریش می توانید به وسیله تاکسی های نیاوران-دارآباد خود را به موزه برسانید. همچنین در صورتی که بخواهید از اتوبوس استفاده کنید باید سوار اتوبوس تجریش-دارآباد شده و در ایستگاه موزه حیات وحش پیاده شوید و باقی مسیر را پیاده روی کنید. به وسیله اتوبوس تندرو نیز می توانید خود را به میدان تجریش برسانید و باقی مسیر را با تاکسی بروید.

ساعت بازدید از موزه و هزینه بلیط ورودی

ساعت کاری موزه در شش ماه اول سال از ساعت ۸ صبح الی ۲۰ و در شش ماه دوم سال از ساعت ۸ صبح الی ۱۸ می باشد. این موزه شنبه ها و ایام سوگواری تعطیل است. البته به دلیل تغییر ساعات اداری، ساعت کاری موزه نیز تغییراتی داشته که برای اطمینان بیشتر قبل از مراجعه، تماس بگیرید.

هزینه ورودی برای هر نفر معادل پنج هزار تومان است. البته این هزینه فقط برای ورودی می باشد. برای استفاده از سایر بخش ها و تفریحات موجود در آن باید هزینه جداگانه پرداخت کنید.

شماره تماس:  ۰۲۱۹۶۰۲۷۰۱۱

حیات وحش در موزه دارآباد تهران

بخش های مختلف موزه حیات وحش دارآباد

بخش ورودی و محوطه موزه دارآباد

هنگامی که وارد موزه می شوید یک فضای سرسبز پر از درختان را در پیش چشمان خود می بینید که یک حوضچه زیبا در وسط آن خودنمایی می کند. در این محوطه نیمکت هایی برای استراحت در نظر گرفته شده است که می توانید از آن ها استفاده کنید. یک باغ وحش نیز در محوطه موزه قرار دارد که برخی از حیوانات نظیر طاووس، کبک، عقاب، خرگوش و … درون قفسه هایی نگهداری می شوند.

مطمئنا هنگام ورود به موزه چشمتان به مجسمه بزرگی می افتد که نمایی از دایناسور گیاهخوار به نام کامپتوزاروس است. این دایناسور در دوران ژوراسیک در ایران زندگی می کرده و رد پایی از آن در کرمان نیز یافت شده است. طول این دایناسور تقریبا ۶ متر و ارتفاع آن ۷.۲ متر بوده است. این مجسمه توسط هنرمندان ایرانی و افغانستانی در یزد ساخته شده و سپس به تهران آورده شد و از سال ۱۳۸۰ در موزه قرار دارد. رد پایی که از دایناسور به جا مانده دارای ۴۲ سانتی متر طول، ۲۵ سانتی متر عرض و ۴ سانتی متر عمق است. در سال ۱۳۸۰ از این ردپا قالب گیری شد و در کنار مجسمه قرار گرفت.

موزه حیات وحش دارآباد دارای ۸ سالن مجزا می باشد که نام های مختلفی دارند. در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

ورودی موزه دارآباد

سالن آسیا، اروپا و آمریکای شمالی 

در این سالن جانورانی از سه قاره گفته شده وجود دارند. جانورانی همچون ببر سیبری، خرس قهوه ای آمریکای شمالی، گوزن زرد اروپایی و شاموا از قاره های اروپا و آمریکای شمالی و جانورانی همچون ببر بنگال، طاووس نر و ماده از هند و سریلانکا و تعدادی دیگر از حیوانات درون سالن به نمایش گذاشته شده اند. همچنین درازترین مار دنیا معروف به پیتون و بزرگترین گوزن دنیا به نام موس در این سالن نگهداری می شوند.

سالن آسیا، اروپا و آمریکا در موزه دارآباد تهران

سالن شمال ایران

در این قسمت از موزه برخی از پرندگان تاکسیدرمی شده و به نمایش گذاشته شده اند. همانطور که از نام سالن پیداست، برخی از حیوانات بومی مربوط به شمال کشور نظیر قرقاول، شوکا، شاه بوف، آهو، فلامینگو، قوچ ارمنی، قوچ البرزی از شمال غرب ایران و حیواناتی نظیر قوچ های اوریال و پازن ها از شمال شرق ایران به نمایش گذاشته شده اند. همچنین فیل ماهی خزر که طول آن بیش از چهار متر است به همراه حیوانات دیگری همچون گراز، پلنگ، گربه، سیاه گوش و غیره در این سالن وجود دارند.

در این قسمت پوست گونه منقرض شده ببر مازندران نیز به چشم می خورد. ببر مازندران را به نام های ببر هیرکانی، ببر کاسپین یا تورانی نیز می شناسند. زیستگاه ببر هیرکانی از غرب چین تا سواحل دریای سیاه و شمال ایران را شامل میشد و از بزرگترین گربه سانان جهان بود که حدود نیم قرن پیش در ایران منقرض شد. 

حیوانات تاکسیدرمی شده در موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد

سالن مرکز و جنوب ایران 

با بازدید از این سالن می توان به پراکندگی گونه های جانوری در مرکز و جنوب ایران پی برد. دو نمونه از نادرترین پستانداران ایران و جهان به نام های گور ایرانی و یوزپلنگ ایرانی که در معرض خطر انقراض قرار دارند را می توان در این قسمت دید. همچنین یکی از انواع لاشخورها به نام دال در وسط سالن روی سقف قرار گرفته است. تعدادی از پستانداران نظیر شغال، روباه، کفتار، کاراکال و … نیز در این سالن به چشم می خورند.

یوز ایرانی در موزه دارآباد تهران

سالن آفریقا در موزه حیات وحش دارآباد

در این سالن نیز تعدادی از پرندگان مهاجر و پستانداران آفریقا و ایران وجود دارند. همچنین عاج فیل و جمجمه گاو وحشی آفریقایی به همراه کرگدن سیاه، سگ وحشی، پلنگ و گراز زگیل دار آفریقایی و آنتیلوپ ها در این سالن به نمایش گذاشته شده اند. اگر به آفریقا و حیات وحش آن علاقه دارید حتما از این قسمت دیدن کنید.

سالن های موزه طبیعت دارآباد

سالن آبزیان و خزندگان

در این سالن همزمان می توانید از تماشای جانوران زنده و جانورانی که تاکسیدرمی شده اند لذت ببرید. جانوران زنده این سالن شامل دو رده از خزندگان و ماهی ها است. نمونه های گوناگونی از ماهی هایی که در آب های شیرین زندگی می کنند و زیستگاه آن ها آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی است به همراه چندین نمونه از ماهی های خلیج فارس به چشم می خورد.

در بخش خزندگان نیز از انواع مارهای سمی و غیر سمی که در نقاط مختلف ایران زندگی می کنند، نگهداری می شود. 

آبزیان در موزه طبیعت و حیات وحش تهران

سالن زمین شناسی 

در این بخش دوره های مختلف زمین شناسی به صورت شماتیک و دیوراما به نمایش درآمده اند. همچنین نمای کلی از دوره های مختلف زمین را به همراه سنگواره های مختلفی که قدمت آن ها به بیش از یک میلیارد سال می رسد، می توانید مشاهده کنید.

حدود ۵۴۲ تا ۲۵۱ میلیون سال پیش یعنی از دوران پالئوزوئیک تعدادی مرجان، خارپوست، اسفنج و سفالوپود به جا مانده و در این سالن به نمایش گذاشته شده اند. همچنین از دوران مزوزوئیک (مربوط به ۲۵۱ تا ۶۵ میلیون سال پیش) و از دوران سنوزوئیک (۶۵ میلیون سال پیش) تعدادی دو کفه ای، شکم پا و … در این سالن به چشم می خورند. سالن زمین شناسی به چند بخش تقسیم می شود که در ادامه به توضیح مختصری از آنها می پردازیم: 

کانی شناسی 

تعداد زیادی کانی و سنگ در این سالن دیده می شود که بسیاری از آن ها کاربردهای دارویی، صنعتی و ساختمانی دارند. در موزه حیات وحش دارآباد بیش از ۱۰۰ نوع کانی سیلیکاته و غیر سیلیکاته به چشم می خورد. هر کدام از کانی ها خصوصیات مخصوص به خود را دارند. اسم برخی از کانی های موجود در موزه عبارت اند از: کوارتز، فیروزه، میکا، کلسیت، تورمالین و غیره.

فسیل شناسی

فسیل که نام دیگر سنگواره است از بقایای جانوران در طی میلیون ها سال ایجاد می شود. قدمت برخی از فسیل های موجود در موزه دارآباد به یک میلیارد سال پیش بازمی گردد و از جذابیت زیادی برخوردار هستند. مهم ترین فسیل های این بخش عبارت اند از: کلیپه استر، میکراستر، پرودوکتوس، اسپیرفر، دسموسراس و غیره.

فروشگاه صنایع دستی موزه دارآباد

در بخش زمین شناسی یک فروشگاه صنایع دستی نیز وجود دارد که می توانید از آن خرید کنید.

بخش زمین شناسی در موزه حیات وحش دارآباد

سالن گیاه شناسی 

سالن گیاه شناسی موزه حیات وحش دارآباد دارای ۶۰۰ گونه گیاهی خودرو از تمام نقاط ایران است. تقسیم بندی این سالن بر اساس جغرافیای گیاهی بوده و به نواحی هیرکانی، ایران-تورانی و خلیج فارس-عمانی تقسیم می شود. این سالن در سال ۱۳۹۴ شروع به فعالیت کرده و اولین موزه گیاه ایران به حساب می آید و دارای حداقل پنجاه گونه بومی است.

سالن گیاه شناسی در موزه طبیعت داراباد

سالن پروانه 

سالن حشرات یا سالن پروانه موزه دارآباد در قسمت شمالی محوطه قرار گرفته و دارای انواع حشرات، بند پایان و پروانه های بومی و غیر بومی است. جالب است بدانید که تاکنون حدود ۲۰۰۰۰ نوع پروانه در جهان شناسایی شده اند و هر کدام از زیبایی های خاصی برخوردار هستند. در این سالن به غیر از پروانه، انواعی از سوسک ها، عقرب ها و رتیل ها را نیز می توانید از نزدیک ببینید. 

این سالن بر اساس جغرافیای جانوری به ۸ قسمت اصلی تقسیم شده است: قاره کهن (Paleartic)،  قاره جدید (Nearctic)،  آفریقای گرمسیری (Aftropical)، دنیای گرمسیری جدید (Neotropical)، هند ومالزی (Indo – Malayan)، استرالیا (Australian)، جنوبگان (Antarctica) و جزایراقیانوسی (Oceanic Island) 

سالن پروانه موزه تهران

امکانات ویژه و آموزشی موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد

کتابخانه تخصصی موزه حیات وحش دارآباد

این موزه سعی کرده تا بخش های تحقیقاتی و علمی خود را تکمیل و تقویت کند به همین خاطر یک کتابخانه تخصصی با بیش از ۲۷۰۰ جلد کتاب فارسی و ۱۶۰۰ جلد کتاب لاتین ایجاد کرد تا علاقمندان بتوانند از آن استفاده کنند.

کارگاه تاکسیدرمی

اگر کنجکاو هستید بدانید که چگونه حیوانات را تاکسیدرمی (نگهداری حیوانات به صورت غیر زنده) می کنند، می توانید در کارگاه تاکسیدرمی موزه شرکت کنید و با تمام فنون آن آشنایی پیدا کنید. در این کارگاه روش ساخت دیوراما نیز آموزش داده می شود و تمامی کلاس ها زیر نظر دکتر هدایت الله تاجبخش برگزار می گردند.

دامپزشکی

در کنار موزه حیات وحش دارآباد یک دامپزشکی وجود دارد که به درمان حیوانات رسیدگی می کند. همچنین برخی از حیوانات نظیر خرگوش، سگ، گربه، سنجاب، پرنده و لاک پشت به فروش می رسند.

امکانات تفریحی موزه حیات وحش دارآباد

دکتر لند

دکتر لند مانند یک بیمارستان واقعی ساخته شده و مخصوص کودکان ۵ الی ۱۲ سال است. کودکان در دکتر لند می توانند با تجهیزات پزشکی شبیه سازی شده آشنا شوند و جواب بسیاری از سوال های خود را پیدا کنند. این بیمارستان شامل بخش های اورژانس، اتاق عمل، چشم پزشکی، دندان پزشکی، اطفال و نوزادان، رادیولوژِی و سونوگرافی و … می شود و بچه ها بعد از پوشیدن روپوش سفید از بخش های مختلف دیدن می کنند و کارشناسان توضیحات لازم را بیان می کنند.

ساعات کاری: شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۱۱ الی ۲۱ و پنجشنبه، جمعه و ایام تعطیل از ۱۰ الی ۲۲

هزینه بلیط: ۷۰ هزار تومان

دکتر لند دارآباد

هیومن پارک تهران

هیومن پارک جدیدترین و پیشرفته ترین پارک موضوعی ایران است که بدن انسان را در اندازه ای بزرگتر به نمایش می گذارد. با ورود به این پارک می توان اعضا را با جزئیات دقیق تر و از نزدیک مشاهده کرد. هیومن پارک تهران، کامل ترین پارک بدن انسان در آسیا می باشد.

ساعات کاری: شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۱۱ الی ۲۱ و پنجشنبه، جمعه و ایام تعطیل از ۱۰ الی ۲۲

هزینه بلیط: ۱۰۹ هزار تومان به ازای هر نفر 

هیومن پارک تهران

رویا پارک دارآباد

یکی از تفریحات جالب این موزه، رویا پارک است. اگر علاقه زیادی به عکاسی دارید حتما به رویا پارک سر بزنید. بیش از ۱۰۰ اثر هنری را می توانید در این پارک مشاهده کنید. همه چیز طوری طراحی شده تا حواس پنجگانه شما را به اشتباه بیاندازد. می توانید عکس های عجیب با ژست های مختلف بگیرید و از خطای دیدی که ایجاد می کند نهایت استفاده را ببرید و عکس های متفاوت ثبت کنید.

ساعات کاری: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ۱۱ تا ۲۱ و روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیل از ۱۰ تا   ۲۲ 

هزینه بلیط: ۱۰۹ هزار تومان 

رویا پارک تهران

سینمای شش بعدی

یک سینمای شش بعدی با ظرفیت چهل نفر در سالن جانوران آسیا، اروپا و آمریکای شمالی وجود دارد. حدود ۲۰ فیلم در این سینما نمایش داده می شود که مدت زمان هر کدام ۵ دقیقه است. این سینما مجهز به سیستم لرزش، حرکت به چپ و راست، پاشیدن آب و وزش باد نیز می باشد.

سینما شش بعدی موزه حیات وحش دارآباد

سالن آمفی تئاتر موزه حیات وحش دارآباد

موزه حیات وحش دارآباد مجهز به سالن آمفی تئاتر با ظرفیت ۷۰ نفر است. از این سالن برای برگزاری کلاس های آموزشی، سمینارها و همایش های گوناگون استفاده می شود.

رصدخانه موزه حیات وحش دارآباد

رصدخانه دارآباد مدرن ترین رصدخانه خورشیدی در تهران است که بازدیدکنندگان علاوه بر مشاهده خورشید در روز می توانند سایر سیاره ها، ماه و سایر اجرام آسمانی را در شب تماشا کنند. در این قسمت، موزه شهاب سنگ نیز وجود دارد که می توانید از آن دیدن کنید.

ساعات کاری: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ۱۱ تا ۲۱ و روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیل از ۱۰ تا ۲۲ 

هزینه بلیط: ۷۰ هزار تومان

رصدخانه موزه دارآباد

جاذبه های نزدیک

شما می توانید برنامه خود را به گونه ای تنظیم کنید که در یک روز هم از موزه حیات وحش دارآباد و هم از جاذبه های تهران که در نزدیکی این موزه قرار گرفته اند، دیدن کنید. جاذبه های اطراف موزه دارآباد عبارتند از: کاخ نیاوران، کوه دارآباد، پله های کوچه بهشت، باغ و عمارت عین الدوله، درکه، کوشک احمد شاهی، آبشار کبوترخان، بام محک، موزه میر عماد، مجموعه تفریحی توچال، پارک جمشیدیه، هیومن پارک، کوشک احمد شاهی، پارک ساحلی دارآباد، بام بوکان ۲ و پارک گلابدره.

هتل های نزدیک

هتل هایی که در نزدیکی موزه حیات وحش دارآباد قرار گرفته اند عبارت اند از: هتل ویستریا تهران، هتل آپارتمان کوروش تهران، هتل دیاموند،  هتل سیمرغ تهران و هتل خیام تهران. برای رزرو هتل تهران می توانید از طریق اقامت ۲۴ اقدام کنید.

۳.۴/۵ - (۳۸ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. حامد

    چرا این سایت به روز نشده
    من یک هفته است به شماره تماسی که گذاشتن زنگ میزنم هیچکسی جواب نمیده
    از ۱۱۸هم شماره گرفتم جواب نمیدن
    یه اردو برای بچه ها درنظر داشتم بیارم الان یک هفته است زنگ میزنم هیجکس پاسخگو نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×