» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » موزه زمان تهران ؛ تماشاگه گذر عمر
muzem time 1
تهران

موزه زمان تهران ؛ تماشاگه گذر عمر

۶ آبان ۱۳۹۷ 14۰1,807

موزه ها، کتاب حکایت زمان ها و دوره های گوناگون تاریخ بوده و  زمان های گذشته را برای مخاطبان و بازدید کنندگان خود به تصویر می کشند، با بازدید از موزها می توان سوار بر ماشین زمان شده و به گذشته سفر کرد و از هرآنچه در گذشتگان دور اتفاق افتاده باخبرشد، حال اگر این موزه، خود زمان را به تصویر کشیده باشد و نمایش دهنده ساعت ها و زمانسنج های تاریخی باشد، جذابیت دو چندانی پیدا می کند. در این مطلب از وبلاگ اقامت ۲۴ قصد داریم به معرفی یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران بپردازیم تا معرفی کاملی از موزه زمان تهران داشته تا علاقه مندان به موزه و ساعت بیش از بیش با این موزه آشنا شوند.

مقاله مرتبط: ” باغ کتاب تهران باغی متفاوت در قلب تهران

مقاله مرتبط: ” کاخ نیاوران تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

موزه زمان
آدرس : خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، یکی از خانه های قدیمی و تاریخی تهران با نام خانه حسین خداداد

موزه زمان کجاست؟

در شهر بی زمان و همیشه بیدار تهران و در خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، یکی از خانه های قدیمی و تاریخی تهران با نام خانه حسین خداداد قرار داشته که امروزه با نام موزه زمان شناخته می شود.

بازدید از این موزه که با نام تماشاگه زمان نیز شناخته می شود و نگریستن ساعت ها و اشیاء مرطبتی که با قدمت بیش از ۴۰۰ سال نشان از اهمیت و جایگاه زمان را از گذشته تا کنون گوش زد می کنند، می تواند تجربه ای فراموش نشدنی و ارزشمند باشد.

موزه زمان تهران
قدمت بنا موزه زمان تهران به حدود یک قرن پیش برمیگردد

قدمت و معرفی بنا موزه تهران

قدمت بنا موزه زمان تهران به حدود یک قرن پیش و به دوران قاجار بازگشته و با تمام پشست سر گذاشتن زمان های زیاد همچنان با تراوت و مملو از جلوه های زیبایی است.

در این بنا کچ بری، کاشی کاری و تزئینات بی نظیری به چشم خورده که در کنار دیگر عناصر موجود در این موزه، زمان را از یاد هر بازدید کنندهای میبرد.

بنای خانه تاریخی حسین خداداد در سال ۱۳۷۸ تغییر کاربردی داده و به عنوان موزه فعالیت خود را آغاز کرده است.

موزه زمان و بنای آن در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از جمله بناهای ارزشمند تهران و همچنین ایران به شمار می آید.

موزه زمان تهران
محوطه ورودی ابزار های اولیه زمانسنجی مانند ساعت های آفتابی و ساعت شنی به چشم می خورد

معرفی بخش های گوناگون موزه زمان

در این مجموعه بیش از ۲۰۰ ساعت قدیمی و ارزشمند وجود داشته و همچنین در محوطه ورودی ابزار های اولیه زمانسنجی مانند ساعت های آفتابی و ساعت شنی به چشم می خورد.

در بدو ورود به داخل ساختمان موزه ساعت هایی که با سیستم مکانیکی فنری کار می کنند خود نمایی کرده و سپس ساعت هایی را مشاهده می کنید که معمولا از جنس برنز ساخته شده و با روکشی از آب طلا تزئین شده اند.

یکی از با ارزشترین و نفیس ترین ساعت هایی که در این موزه نگهداری می شود، ساعتی است که با الهام از هنر ایرانی اسلامی طراحی شده و بر روی آن هنر های اسلیمی به زیبا ترین شکل مشاهده می شود.

یکی دیگر از لوازم مربوط به زمانی که در این موزه نگهداری می شود، نختسین دستگاه ثبت زمان ورود و خروج بوده و می توان با بازدید از این موزه آن را مشاهده کرد.

یکی دیگر از ساعت های مهم و پرارزش موجود در موزه ساعت، ساعت آفتابی متعلق به ناصرالدین شاه بوده که در این موزه نگهداری شده و به معرض نمایش عموم قرار داده شده .

در این موزه همچنین بخشی به عنوان ابزار آلات صنعت ساعت سازی نیز وجود داشته که در آن لوازم و ادوات مورد نیاز برای ساخت یک ساعت به نمایش گذاشته شده است.

لوازم بخش ابزارآلات ساعت سازی توسط مجموعه داری علاقه مند به اینگونه لوازم به موزه زمان تهران اهدا شده است.

در این مجموعه و در کنار تمامی ساعت های قدیمی که غبار گذشت زمان را بر چهره دارند، ساعت رومیزی ارزشمندی متعلق به شهید عباس باکری نیز وجود داشته و اهمیت دو چندانی به این موزه بخشیده است.

منبع : وبلاگ اقامت۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×