بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان تهران 2 » جاذبه های گردشگری تهران » آشنایی با موزه آبگینه تهران
موزه آبگینه تهران
جاذبه های گردشگری تهران

آشنایی با موزه آبگینه تهران

۳۱ فروردین ۱۳۹۸ 28۰2,267

اگر اهل تهران هستید و دوست دارید سری به تاریخ پر فراز و نشیب ایران بزنید، موزه ها یکی از بهترین مکان هایی هستند که میتوان سراغشان رفت. یکی از پر طرفدارترین و پر بازدیدترین موزه های تهران، موزه آبگینه می باشد که در خیابان سی تیر واقع شده است.

برای آشنایی بیشتر با موزه آبگینه تهران، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “موزه موسیقی تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

مقاله مرتبط : “موزه جواهرات ملی ایران

موزه آبگینه تهران

معرفی و تاریخچه موزه آبگینه

موزه آبگینه که از آن به عنوان موزه تخصصی شیشه و سفال نیز یاد می شود، در خانه ای با بنای تاریخی از عصر قاجار واقع شده است. بنایی ۸ ضلعی با ۷۰۰۰ متر مربع وسعت که تاریخ سفال و شیشه در ایران را روایت می کند به دستور قوام السلطنه در زمان احمد شاه قاجار با کاربری شخصی ساخته شد. طراحی داخلی این بنا توسط معماری اتریشی با ویترین های مختلف صورت گرفت و شاید بتوان گفت به دلیل نحوه ساخت و معماری، نورپردازی و اشیایی که در آن نگهداری می شود، یکی از پر بیننده ترین موزه های ایران است. نمای این بنا به شکل های متنوع آجرکاری شده و معماری و تزئینات آن، به تنهایی جذاب و دیدنی هستند. میتوان گفت ویترین‌های این موزه از زیباترین نمونه‌ها در نوع خود در تمام دنیاست.

این موزه شامل ۲ طبقه با ۵ تالار می شود که در آنها شیشه و سفال مربوط به دوران قبل از اسلام  و دوران اسلامی در معرض نمایش قرار گرفته است.

قدیمی ترین شی ای که در این موزه به چشم می خورد، سیلندر شیشه ای است که از معبد چغازنبیل کشف شده و به دوهزار سال پیش از میلاد برمی گردد.

این اثر در تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مطلب مرتبط: فهرست جاهای دیدنی تهران

موزه آبگینه تهران

تالارهای موزه آبگینه

تالار مینا

این تالار شامل اشیای شیشه ای و سفالی است که به دوران پیش از میلاد مسیح )ع) بر می گردد.

تالار صدف

اگر میخواهید از سفال های قرون سه و چهار نیشابور بازدید داشته باشید، باید به سراغ تالار صدف موزه آبگینه بروید. جایی که به دلیل شباهت بنای آن با صدفی نیمه باز، به این نام شناخته می شود.

تالار بلور

قدیمی ترین اشیای سفالی و شیشه ای موزه آبگینه، در این تالار نگهداری می شود.

تالار زرین

این تالار را شاید بتوان مکانی مناسب برای علاقه مندان به تاریخ و هنر اسلامی ایرانی دانست. زیرا در اشیای نگهداری شده در این تالار، میتوان تاریخ و هنر را همزمان مشاهده کرد. ظروفی که با خط نسخ و نستعلیق تزئین شده اند و یا چهره هایی از مغول ها که بر روی برخی از این ظروف نقش بسته است. شاید بتوان گفت از آنجایی که در این تالار انواع ظروفی زرین فام که به دوران سلجوقی بر میگردد، نگهداری می شود، این نام را برایش انتخاب کرده اند.

موزه آبگینه تهران

تالار لاجورد

در این تالار ظروف شیشه ای مربوط به سده های یازده تا سیزده هجری نگهداری می شود که بیشتر شامل گلاب پاش و صراحی است. همچنین در این تالار میزی از دوران قاجار به چشم میخورد که با لعاب هفت رنگ، چهره های شخصیت های شاهنامه روی آن مزین شده است.

از دیگر بخش های موزه آبگینه میتوان به بخش های اداری، دبیرخانه، ریاست و کتابخانه ای شامل کتاب های فارسی و انگلیسی با موضوعات تاریخ و هنر و باستان شناسی اشاره کرد.

نزدیک ترین جاذبه های گردشگری به موزه آبگینه

موزه جواهرات ملی ایران

این موزه که در زیر زمین بانک مرکزی ایران قرار گرفته است، مکانی است برای نگهداری جواهرات و سنگ های قیمتی و ارزشمندی که از دوره های تاریخی دور تا به امروز، به یادگار مانده است. این موزه روبه روی سفارت ترکیه و در خیابان فردوسی تهران، واقع شده است. از جمله جواهراتی که در خزانه این موزه نگهداری می شود می توان به الماس دریای نور، تاج فرح پهلوی، کره جواهر نشان، جقه نادری، تاج کیانی، تخت طاووس (تخت خورشید) و تخت نادری اشاره نمود.

موزه ایران باستان

این موزه یکی از قدیمی ترین، غنی ترین و بزرگ ترین موزه های ایران است که اشیایی از دوره های تاریخی مختلف ایران بزرگ در آن نگهداری می شود. جالب است بدانید در شاخه موزه داری کشور، این مکان عنوان موزه مادر را به خود اختصاص داده است.

آدرس : خیابان امام خمینی تهران، مجموعه تاریخی باغ ملی

موزه هنرهای ملی ایران

اولین موزه تخصصی کشور که برای حفظ و احیای ارزش هنرهای ملی و اصیل ایرانی ایجاد شده است موزه هنرهای ملی ایران می باشد. این موزه در میدان بهارستان، خیابان کمال‌الملک و در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

موزه استاد صبا

این موزه خانه شخصی استاد ابوالحسن صبا یکی از اساتید بنام موسیقی ایران است که طبق وصیتش در سال ۵۳ توسط دانشکده هنرهای زیبا به موزه تبدیل شد.

آدرس: تهران، میدان بهارستان، خیابان ظهیر الاسلام

موزه آبگینه تهران

مسیر دسترسی به موزه آبگینه تهران

برای رسیدن به موزه آبگینه تهران، از دو مسیر متفاوت می توانید استفاده کنید. هم می توانید از خیابان جمهوری به سمت خیابان سی تیر و موزه آبگینه بروید و هم اینکه خود را به میدان و خیابان امام خمینی رسانده و از آنجا به سمت موزه حرکت کنید.

البته به این نکته توجه داشته باشید که از آنجا که موزه آبگینه در محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد قرار دارد بهتر است از وسایل حمل و نقل عمومی همانند مترو و اتوبوس برای رفتن به این مکان استفاده کنید. زیرا استفاده از خودروهای شخصی و پیدا کردن جای پارک در اطراف این مکان دیدنی، کاری سخت و دشوار است.

آدرساستان تهران،‌ تهران، خیابان جمهوری،‌ خیابان سی تیر، موزه آبگینه و سفالینه ایران

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×