بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان تهران 2 » جاذبه های گردشگری تهران » باغ فردوس تهران ، موزه سینمای ایران
باغ فردوس تهران
جاذبه های گردشگری تهران

باغ فردوس تهران ، موزه سینمای ایران

۱۱ شهریور ۱۳۹۷ 46۰2,501

شاید با شنیدن واژه سفر به تهران، سفرهای کاری به ذهن همگان خطور کند و کسی این شهر را به عنوان مقصدی برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه های دیدنی انتخاب نکند. اما در این شهر، آثار تاریخی و دیدنی بسیاری وجود دارد که می توان، از آنها بازدید کرد و حتی سفرهای کاری و پر مشغله خود را به یک سفر خاطره انگیز بدل کرد.

با وبلاگ اقامت ۲۴ با معرفی و آشنایی با باغ فردوس تهران، باقی بجای مانده از تاریخ و هنر کهن تهران همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “گشتی در باغ موزه های تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

 

مقاله مرتبط : “اماکن و جاذبه های گردشگری تهران

 

باغ فردوس تهران
آدرس: تهران، محله تجریش

 

باغ فردوس تهران کجاست؟

باغ فردوس تهران در نزدیکی میدان تجریش و خیابان ولیعصر این شهر و در محله تجریش واقع شده و یکی از باغ های زیبا و تاریخی تهران بشمار می آید. این باغ و عمارت زیبای داخل آن که دارای دو طبقه بوده و به سبک معماری قاجار ساخته شده، در سال ۱۲۶۴ و به دستور محمد شاه قاجار بنا شده است.

معماری بکار رفته در ساخت عمارت باغ فردوس به سبکی معروف به گوش فیلی بوده و زمین های مجاور بخش جنوبی باغ نیز با استفاده از سنگ چین هایی به شکل هفت قطعه مسطح و مطبق فرش شده اند.

 

باغ فردوس تهران

 

بر روی هر یک از این قطعه ها نیز استخر و فواره های ایجاد شده است. استخر ها به نوعی ساخته شده اند که از فاصله های دورتر، بزرگتر دیده شوند.

باغ فردوس تهران امروزه با نام موزه سینما نیز شناخته شده به طوری که این باغ به محل نگهداری تاریخ سینمای ایران بدل شده است.

درون محوطه باغ فردوس، مملو از درختان چنار سر به فلک کشیده و کهن سال بوده که به صورت دو ردیف مقابل هم کاشته شده و زیبایی منحصر به فردی را به این باغ بخشیده اند.

این باغ در سال ۱۳۱۶ توسط فردی به نام دکتر محمود افشاری یزدی خریداری شده است. وی به مرور زمان و با خریداری زمین های اطراف آن، مساخت باغ را به ۱۲۰۰۰ متر مربع افزایش داد.

 

باغ فردوس تهران
این باغ به محل نگهداری تاریخ سینمای ایران بدل شده است.

 

باغ فردوس در سال ۱۳۳۷ توسط محمود افشاری وقف امور فرهنگی شد و در سال ۱۳۵۲ بخش از آن در اختیار موسسه لغت نامه دهخدا قرار گرفته و بخشی دیگر نیز به موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران واگذار شده که این بخش ها و موسسات همچنان در این باغ در حال فعالیت هستند.

باغ فردوس تهران، امروزه یکی از مهمترین مراکز فرهنگی و تفریحی تهران است. دو کافه در محوطه باغ فردوس وجود دارد که به محل قرارهای دوستانه و گپ و گفت جوانان بدل شده است.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×