بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » سوغات شیراز | انواع صنایع دستی و خوراکی های مخصوص شیراز
سوغات شیراز - مسقطی
شیراز

سوغات شیراز | انواع صنایع دستی و خوراکی های مخصوص شیراز

۲۲ اسفند ۱۳۹۹ 17۰2,047

سوغات شیراز متنوع، خوشمزه، تماشایی و دلبرانه است درست مثل سایر بخش‌های شهر؛ از جمله جاهای دیدنی شیراز، یا اماکن دیدنی، یا طبیعت منحصر به فرد اطراف شیراز؛ همه و همه دلربا و دوست‌داشتنی هستند، به تبع سوغات این شهر عزیز و اصیل نیز دلربا و محبوب خواهد بود. در ادامۀ این مقاله قصد داریم به معرفی سوغات متنوع شهر شیراز بپردازیم چون جای افسوس است اگر در گشت و گذار در قلب شهری تاریخی و سرشار از عشق و محبت و زیبایی دست خالی به شهر و دیار خودمان برگردیم. اقامت ۲۴ از شما یاران مهربان صمیمانه دعوت می‌کند تا انتهای مقاله همراهش باشید تا هرچه بهتر و بیشتر شیراز باصفا را بشناسید و از زیر و بم رسم و رسوم و سوغات محبوبش باخبر شوید.

 خوراکی های سوغات شیراز

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر تهیۀ سوغات است؛ البته در کنار آن بخش خوراکی‌های خوشمزه را به هیچ عنوان نباید از یاد برد. شیراز باشکوه شهر شهد و شکر است و همانطور که شیرین‌ترین کلام فارسی از قلب این شهر عزیز برخاسته شیرین‌ترین شیرینی‌ها نیز در همین شهر پخته و پخش می‌شوند. اقامت ۲۴ پیشنهاد می‌کند در سفر به شهر شیرینی‌ها در اولین گام به سراغ شیرین‌ترین بخش سفر یعنی تهیۀ سوغات بروید.

فالوده شیرازی

سوغات شیراز شاید تنها به هدیه‌ها و بسته‌هایی که در راه حمل می‌شوند و به مقصد می‌رسند و دل‌ها و چشم‌هایی را جلا می‌دهند ختم نشود. گاهی وقت‌ها این سوغات اصیل می‌تواند یک طعم خوش و به یاد ماندنی باشد که بر کام شما نقش می‌بندد و تا مدت‌ها پس از آن در ذهن و خاطر شما خاطرۀ جذاب سفر به شهر شیراز را زنده می‌کند. فالودۀ شیرازی دقیقاً یکی از همان موارد است؛ شاید نتوانید همراه خودتان به شهر و دیار خودتان ببریدش، اما می‌توانید طعم شیرین و دلچسبش را بچشید و تا سال‌ها با نام شیراز باصفا به یادش بیفتید، شاید هم هر زمان در هر کجای دنیا که طعم فالوده را بچشید شیراز و زیبایی‌هایش در ذهن شما نقش ببندد.

سوغات شیراز - فالوده

بادام سوخته

بادام سوخته از ترکیب بادام و شکر و آب تهیه می‌شود. به این ترتیب این بار به جای بادام تفت‌خورده و نمکین با بادامی شیرین و دلربا روبه‌رو خواهید شد.

2.badamsokhte

مسقطی

سوغات شیراز می‌تواند با طعم نشاسته و مغز پسته باشد که با عطر زعفران و پسته‌ و گل محمدی و زرشک در هم آمیخته شده است و دلبری می‌کند، مسقطی را می‌توانید در بسته‌بندی‌های مخصوص تهیه کنید.

کلوچه شیرازی

یکی دیگر از شیرینی‌های اصیل و خوشمزۀ شیرازی با نام کلوچه شیرازی شهرت دارد، کلوچه‌های شیرازی اصولاً در کنار مسقطی سرو می‌شوند، به همین ترتیب افرادی که قصد خرید مسقطی دارند کلوچه نیز خریداری می‌کنند چون این دو شیرینی مکمل یکدیگر به شمار می‌روند.  

4.kolocheshirazi

حلوا‌ی کاسه‌ای

سوغات شیراز می‌تواند شیرینی ناب و دلبرانه‌ای با طعم آرد برنج، شکر، آب، گلاب، روغن و زعفران باشد که در کاسه‌هایی کوچک ریخته می‌شود و برای مهمانان شهر به ارمغان آورده می‌شود.

سوغات شیراز - حلوا کاسه ای

یوخه

یوخه نوع خاصی از شیرینی است که طرفداران بسیار زیادی دارد اصل این شیرینی علاوه بر شیراز باصفا به کرمانشاه نیز برمی‌گردد. در سایر شهرها شیرینی یوخه را با نام کاک می‌شناسند. کاک از چند لایه خمیر نازک تشکیل شده است که به صورت لایه لایه روی هم قرار گرفته‌اند. شیرینی کاک می‌تواند در طعم‌های مختلف زعفرانی، هل، دارچین، زنجبیل و گلاب تهیه شود. شیرینی کاک در بسته‌بندی‌های مناسب برای حمل و نقل تهیه شده‌اند. به این ترتیب شما می‌توانید خیلی راحت بسته‌های کاک را همراه خود به سوغات ببرید.

6.yukhe

رنگینک

سوغات شیراز می‌تواند از طعم خرما و گردو و آرد باشد. این دسر محبوب بیشتر در شهرهای جنوبی ایران زمین رواج دارد اما شیراز دلربا نیز از شیرینی و جذابیت آن برکنار نبوده است و برای مهمانانش به ارمغان آورده است.

7.ranginakshiraz

آبلیمو

شیراز و شهرهای اطراف آن از نظر آب و هوایی و جغرافیایی محل مناسبی برای رشد و تولید لیمو ترش می‌باشد. از این رو یکی از سوغات مهم شیراز و استان فارس آبلیمو تازه و خوش طعم محسوب می‌شود که کیفیت بالایی دارد.

آبغوره

از دیگر سوغات خوراکی و خوشمزه شیراز که یک چاشنی غذایی بسیار مفید و پرطرفدار به شمار می‌رود آبغوره می‌باشد. شیراز به دلیل داشتن باغ‌های انگور بسیار زیاد یکی از قطب‌های تولید آبغوره در کشور است که کیفیت محصولات این منطقه بالا و طعم آبغوره آن بسیار خوب می‌باشد.

8.abghore

دمنوش‌های گیاهی

چند سالی هست که توجه به دمنوش‌های گیاهی بیشتر شده است، شاید چون فرصت مناسبی برای معرفی خواص این دمنوش‌ها پیش آمده. شاید جالب باشد بدانید که شیراز باصفا مهد دمنوش‌های دلبرانه است که در خاک پاکش پرورش پیدا می‌کنند.

سوغات شیراز

عرقیات گیاهی

سوغات شیراز می‌تواند آرام‌بخش روح و روان شما باشد همان طور که زیبایی‌های شهرش به قلب‌ها جلا و نور می‌بخشد. در شیراز زیبا انواع و اقسام عرقیات گیاهی و مخصوصاً گلاب اعلا به فروش می‌رسد که می‌تواند همراه شما به خانۀ عزیزترین عزیزان‌تان به ارمغان برده شود. مهمترین عرقیات گیاهی تولیدی در شهر شیراز عبارتند از:

  • گلاب میمند شیراز
  • عرق بهار نارنج
  • عرق نسترن
  • عرق بیدمشک

9.araghiatshiraz

صنایع دستی سوغات شیراز

ظروف و اشیای نقره

سوغات شیراز می‌تواند به قدر قرن‌ها پایدار باقی بماند و تحت هیچ شرایطی از بین نرود، حتی می‌تواند به نوعی هدیۀ نفیس یا حتی ارزشی افزوده به شمار رود؛ اگر در انتخاب سوغات و انواع آن به سراغ ظروف یا سایر اشیاء که هنرمندانه از جنس نقره ساخته می‌شوند بروید. در این صورت با داشتن چنین انتخابی نه تنها در حال حاضر ظروفی یا اشیائی گرانقدر و ارزشمند خواهید داشت بلکه در آینده نیز خواهید دید که ارزش این هدیۀ گرانبها روزبه‌روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

10.noghre

ظروف و اشیای سرامیکی

ظروف و اشیاء سرامیکی، رهیافتی نو به شمار می‌روند. شاید قدمت تاریخی چندانی نداشته باشند، اما بدون شک زیبا، شکیل، چشم‌نواز ارزشمند و دوست‌داشتنی هستند. این سوغات دلربا اغلب به صورت زینتی در بخش‌های مختلف خانه یا محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرد و مهمترین وظیفه‌اش ایجاد و انتقال حس و حال خوب است.

ظروف سرامیکی

منبت کاری

سوغات شیراز می‌تواند شامل هنر اصیل، هنرمندان ایرانی باشد، هنری که قرن‌ها و قرن‌ها است در ایران زمین ریشه دارد و هرگز هم از رونق نیفتاده و نخواهد افتاد. از این هنر اصیل برای ساخت قاب‌های زیبا و شکیل و خیلی دیگر از زینت‌های خانه‌های ایرانی استفاده می‌شود. این سوغات منحصر به فرد سال‌های سال می‌تواند حس خوب سفر به شیراز را برای شما و محبوبی که سوغات را دریافت می‌کند،  زنده کند.

سوغات شیراز - منبت کاری

معرق کاری

هنر اصیل ایرانی معرق‌های زیبا است که از دیرباز تا کنون همیشه مورد توجه دوست‌داران هنر و فرهنگ ایرانی بوده است؛ امروز هم می‌تواند زینت‌بخش خانۀ شما و عزیزان‌تان باشد.

قلم‌زنی

سوغات شیراز بهتر است ژاله‌ای چکیده از هنر اصیل ایرانی باشد، قلم‌زنی مصداق بارز ذوق و هنر و اصالت ایرانی است.

13.ghalamzani

سفال‌گری

سفال بیشتر به شهر همدان تعلق دارد؛ اما ما می‌بینیم که در سایر شهرهای ایران زمین از جمله شیراز نیز رواج دارد، ظروف سفالی از دیرباز تا کنون پای ثابت خانه‌های ایرانی بوده‌اند و در عصر امروز نیز همچنان به حضور و وجودشان احساس نیاز می‌کنیم.

شیشه‌گری

سوغات شیراز می‌تواند برگرفته از هنر آبا و اجدادی ما ایرانی‌ها باشد، هنری که نخستین ابرازش را در بقایای بازمانده از شهر سوخته شاهد بودیم. اما امروزه با ترقی و هنر خلاقانۀ عصر جدید آمیخته شده است و بیش از گذشته می‌درخشد و هر جا که باشد بدون شک یاد و خاطرۀ دوران درخشش ایران زمین حتی در عصر باستان را زنده می‌کند.

شیشه گری در شیراز

خاتم کاری

پای ثابت سوغات مهمترین شهرهای ایران زمین آثار حاصل از هنر اصیل و ایرانی خاتم کاری است. مگر می‌شود مهمان شهر شیراز باشید و از تنوع خاتم آن حتی یکی را انتخاب نکنید!

مینا کاری

سوغات شیراز می‌تواند سرشار از رنگ و نقش و طرح باشد و با هر بار تماشا هزار تصویر تازه خلق کند اگر انتخاب شما برای سوغات آثار هنرمندان در عرصۀ مینا کاری باشد.

سوغات شیراز - میناکاری

نمدمالی

از دیگر سوغات شیراز زیراندازهای نمدی بسیار زیبا با طرح و نقوش مختلف و رنگ‌های متنوع می‌باشد. این نمد‌ها که از موی بز، گوسفند و یا شتر درست می‌شوند بافت خاصی دارند و بسیار مقاوم و محکم هستند.

۴.۴/۵ - (۱۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×