بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » معرفی مسجد وکیل شیراز : آدرس و تصاویر
مسجد وکیل شیراز
شیراز

معرفی مسجد وکیل شیراز : آدرس و تصاویر

۱۲ دی ۱۳۹۵ 32۰3,627

در غرب بازار وکیل و در انتهاى بخش شمشیرگرها، مسجد وسیع بسیار زیبایى احداث شده که به نام مسجد سلطانى وکیل یا مسجد وکیل مشهور است. مسجد وکیل که با نام مسجد جامع وکیل نیز شناخته می شود از آثار با ارزش دوره زندیه بوده که در محله درب شاهزاده، خیابان آیت الله طالقانی، بین حمام و بازار وکیل قرار دارد.

این مسجد زیبا که از لحاظ هنری و معماری دارای اهمیت زیادی است در سال ۱۱۸۷ هجری و همزمان با بنای بازار و میدان وکیل به دستور کریم خان احداث شد.

 

مسجد وکیل شیراز
آدرس: شیراز، خیابان آیت الله طالقانی، غرب بازار وکیل

 

مسجد وکیل دارای وسعتی بالغ بر ۸ هزار و۶۶۰ متر مربع می باشد. طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان شرقی و جنوبی است. شبستان جنوبی با ستون های سنگی یکپارچه و مارپیچ از شاخصه های معماری ایرانی و از مناطق دیدنی این مسجد است که دارای ۴۸ ستون سنگی یکپارچه می باشد. وسعت این شبستان در حدود ۵ هزار متر مربع است و منبر ۱۴ پله ای یکپارچه از سنگ مرمر سبز ، از زیبایی های قسمت شبستان می باشد.

 

شبستان مسجد وکیل شیراز
طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان شرقی و جنوبی است

 

اگرچه معماری تمام مسجد وکیل، به خصوص استحکام بی نظیر آن قابل توجه است ولی ساختمان سه طاق مجلل و با شکوه آن یعنی طاق سردر ورودی، طاق مروارید و طاق ورودی به شبستان بزرگ از شاهکارهای معماری به شمار می رود  و چنان طاقهای با ابهتی ، کمتر در شیراز ساخته شده اند. طاق مروارید، طاق بلند و مهمی است که در سمت شمال مسجد ساخته شده و در دور این طاق با خط ثلث و نسخ با رنگ سفید به صورت هلالی یکی از سوره‌های قرآن نوشته شده‌است. دهنه این طاق با جرزهای دو طرف آن ۴۰ متر بوده و دارای ارتفاع نزدیک ۲۰ متر می باشد.

 

طاق مروارید مسجد وکیل شیراز

 

خطوط کتیبه ها که به خط ثلث و نسخ و نستعلیق نوشته شده، در نوع خود بی نظیر بوده، به خصوص خطوط ثلث کتیبه های طاق های بزرگ و محراب آن که با قلم درشت نوشته شده است. این مسجد بر طبق بافت معماری سنتی این مرز و بوم در یک مجموعه اجتماعی قرار گرفته است. به عنوان مثال ، کاشی های پیشانی طاق ها و جرزها، مخصوصا کاشی های هفت رنگ سه طاق بزرگ که با رنگ های جالبی ساخته شده و روی آنها گل های قشنگ و خطوط اسلیمی و ترنجهای زیبا بر روی زمینه های گوناگون نقش بسته ، نشان دهنده این موضوع است. طرح لچکیهای بالای طاق نماها نیز با طرح هایی ترسیم شده که هر کدام از دیگری زیباتر و جالبتر است و شاهکار هنر نقاشی و کاشی کاری می باشد.

 

مسجد وکیل در شیراز

 

پس از گذشتن از درب ورودى مسجد ، ۲ راهرو به سمت چپ و راست مشاهده مى‌شود که پس از چند متر با زاویه‌اى تقریبا ۹۰ درجه به صحن مسجد راه می‌یابند. این در از دو لنگه چوبی ساخته شده که مربوط به همان دوره زندیه می باشد. هر لنگه این در ، ۸ متر بلندی و ۳ متر پهنا داشته و بر روی آن نقش نگارهای زیبا ایجاد شده است. معماران مسجد براى این که قبله مسجد با قبله شرعى مطابقت کرده و از طرفى نماى مسجد با درهاى فرعى بازار و خود بازار همخوانى داشته باشد راهروها را به طریقى به صحن مسجد متصل کرده‌اند که در عین کجى تغییر زاویه صحن مشخص نباشد.

در پشت رواق ضلع شرقی، شبستانی متشکل از چهار دهنه با طولی برابر با ۲۵ متر و عرضی بالغ بر ۲۰ متر قرار گرفته‌ است که به شبستان زمستانی شهرت دارد. این شبستان از سقفی آجری تشکیل می‌شود که روی ۱۲ ستون همانند با ارتفاعی حدود پنج متر قرار دارد. از دیگر بخش‌های مسجد وکیل شیراز می‌توان به بخش شمال شرقی حیاط مسجد و حیاطی کوچک به ابعاد ۳۵ متر طول و ۲۰ متر عرض اشاره کرد که داخل آن حوضی سنگی قرار گرفته است. مسجد وکیل یکبار توسط حسین علی میرزا فرمانفرما فرزند علی شاه قاجار مورد مرمت قرار گرفته است. این اثر تاریخى با شماره ۱۸۲ در تاریخ ۱۸ تیرماه ۱۳۱۱ در فهرست آثار ملى ایران به ثبت رسیده و تحت مراقبت و حفاظت این سازمان است.

ساعات بازدید و بلیط مسجد وکیل شیراز

ساعات بازدید مسجد وکیل شیراز از ۸ صبح آغاز می‌شود و تا ۸:۳۰ شب ادامه دارد. این مجموعه در روزهای تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر اکرم (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است. هزینه بازدید در سال ۱۳۹۹، برای گردشگران داخلی چهار هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۲۰ هزار تومان بوده است.

در صورتی که تمایل دارید به شهر تاریخی و زیبای شیراز سفر کنید می توانید برای زررو هتل و مکان اقامتی خود از سایت اقامت۲۴ استفاده کنید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..
×