بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » اصفهان » پارک ناژوان اصفهان
پارک ناژوان اصفهان
اصفهان

پارک ناژوان اصفهان

۱۸ اسفند ۱۳۹۵ 21۰2,082

پارک ناژوان بعد از زاینده رود، دومین میراث طبیعی و از جاذبه های طبیعی اصفهان به شمار می رود . ناژوان یا ناژنان از دو واژه ناژ و وان تشکیل شده است. ناژ یا ناژو گیاهی است از خانواده صنوبر و واژه “وان”، پسوند این نام است؛ ناژنان یا ناژوان به معنیِ جایگاهِ درختانِ ناژ و صنوبر است.

پارک جنگلی ناژوان اصفهان
آدرس: منتهی الیه شمال غربی اصفهان

این پارک جنگلی بسیار زیبا، دارای وسعت ۱۲۰۰ هکتاری بوده و در حاشیه شمالی و جنوبی رودخانه زاینده رود واقع شده است. پارک ناژوان با توسعه شهری، اراضی کشاورزی، باغ های دو سویه و نیز رودخانه زاینده رود احاطه شده است. اراضی اطراف ناژوان به دلیل برخورداری از پوشش سبز و عبور رودخانه از آن، در مجموع دارای اقلیم معتدل تری نسبت به اصفهان می باشد. دسترسی به این پارک جنگلی زیبا از طریق بزرگراه شهید حبیب اللهی و خیابان الفت و عبور از پل زاینده رود، در مجاورت باغ پرندگان امکان پذیر می باشد.

بیشتر بخوانید : “باغ پرندگان اصفهان

پارک ناژوان اصفهان

وزش نسیم های محلی، رطوبت بیشتر و اختلاف دما با شهر، شرایط بسیار مناسبی را از نظر آب و هوایی برای این بخش از پیرامون شهر ایجاد می کند که همراه با چشم اندازهای زیبا، مکانی بسیار دیدنی را برای شهروندان جهت گذراندن اوقات فراغت، تفریح، پیاده روی و ورزش به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید : “باغ غدیر اصفهان

پارک ناژوان اصفهان
مکانی بسیار دیدنی برای شهروندان جهت گذراندن اوقات فراغت، تفریح، پیاده روی و ورزش

موقعیت اراضی طرح در منطقه به نحوی بوده که همواره در معرض آسیب های زیست محیطی است. از مهمترین ویژگی های منطقه مذکور، عبور تنها رودخانه مرکزی ایران، زاینده رود است که حوضچه آب ریزی آن صدها کیلومتر مربع می باشد و صدها نقطه مسکونی، صنعتی از آن استفاده می نمایند و در عین حال به طور مستقیم و یا غیر مستقیم ضایعات مواد زائد خود را از همین راه دفع می نمایند.

بیشتر بخوانید : “آکواریوم اصفهان

پارک ناژوان اصفهان
از مهمترین ویژگی های این منطقه ، عبور تنها رودخانه مرکزی ایران، زاینده رود است

علاوه بر آن، با توجه به وضعیت قرار گرفتن این پارک در مسیر بادهای غرب– جنوب غرب به شمال شرق و وضعیت قرار گرفتن اکثر صنایع آلاینده در غرب شهر اصفهان، این پارک به عنوان فیلتر طبیعی برای شهر اصفهان عمل می نماید و به همین دلیل است که از پارک ناژوان به عنوان ریه شهر اصفهان یاد می کنند. هرگونه دخل و تصرف و تغییر در ساختار طبیعی این پارک، باعث تشدید وضعیت بحرانی آلودگی شهر اصفهان شده و وضعیت خطرناکی را برای کلان شهر اصفهان به وجود خواهد آورد.

پارک ناژوان اصفهان
از پارک ناژوان به عنوان ریه شهر اصفهان یاد می کنند

مجموعه تفریحی ناژوان از معدود باغ های شهر اصفهان بوده که از برنامه توسعه و گسترش شهر تا حدودی ایمن مانده و کماکان به هوای شهر لطافت و تازگی می‌بخشد. زیر نظر مدیریت طرح ساماندهی ناژوان که وابسته به شهرداری اصفهان است، در این باغ فضاهایی چون تله سیژ، زمین‌های ورزشی، استخر، کمپینگ، زمین‌های بازی کودکان، ایستگاه‌های درشکه سواری، اسب سواری، قایق‌رانی و محوطه دوچرخه‌سواری فراهم شده و برای عموم قابل استفاده است .

پارک ناژوان اصفهان
این گردشگاه یکی از نقاط سرسبز و خرم حاشیه زاینده رود می‌باشد

بیشتر بخوانید : “جاهای دیدنی اصفهان

اراضی محدوده ناژوان به دلیل دارا بودن پوشش سبز و عبور رودخانه از آن در مجموع، اقلیم معتدل تری نسبت به اصفهان دارد. این گردشگاه یکی از نقاط سرسبز و خرم حاشیه زاینده رود می‌باشد و بازدید از آن به مسافرین این شهر توصیه می گردد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۵/۵ - (۱ امتیاز)
×