بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » اصفهان » غذاهای سنتی اصفهان | لیست کامل غذاهای معروف اصفهانی همراه عکس
بریونی
اصفهان

غذاهای سنتی اصفهان | لیست کامل غذاهای معروف اصفهانی همراه عکس

۲۷ مرداد ۱۳۹۷ 54۲27,231

اصفهان یکی از زیباترین و دیدنی ترین شهرهای ایران بوده که علاوه بر جاذبه های گردشگری فراوان، خوردنی های فوق العاده ای نیز دارد. این شهر با غذاها و خوراکی های رنگارنگ و خوشمزه خود میتواند پاسخگوی هر نوع ذائقه ای باشد. در این مطلب از وبلاگ اقامت ۲۴ با معرفی لیست کامل غذاهای سنتی اصفهان با ما همراه باشید.

مقاله مرتبط : “بهترین رستوران های اصفهان

غذاهای سنتی معروف اصفهان

بریان ، شناخته شده ترین غذای اصفهان

بریان یکی از معروف ترین، لذیذترین و شناخته شده ترین غذاهای سنتی اصفهان بوده و در میان مردمان این شهر از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. این غذا به قدری دلچسب و خوشمزه است که می توان گفت سفر به اصفهان بدون چشیدن مزه آن هرگز کامل نمی شود.

بریان که از نظر ظاهر، شباهت زیادی به همبرگر دارد با استفاده از گوشت گردن گوسفند، جگر سفید، پیاز، ادویه و فلفل تهیه می شود. بریون گوشت بسیار نرمی دارد اما از آنجایی که با چربی گوشت پخته شده، کلسترول بالایی دارا است. توصیه می‌کنیم برای حفظ سلامتی خود هر دو ماه یک بار این غذا را میل کنید. بریون بهتر است با سبزی خوردن، پیاز و دوغ سرو شود. توجه داشته باشید که بسیاری از افراد به اشتباه نام بریونی را برای این غذا به کار می‌برند. بریان نام غذا و بریونی نام محلی است که بریون را سرو می‌کند.

بریونی
بریونی یکی از معروف ترین، لذیذترین و شناخته شده ترین غذای محلی اصفهان

تاس کباب

تاس کباب یکی از غذاهای سنتی اصفهان بوده که امروزه در تمام نقاط کشور یافت می شود. این غذا با استفاده از گوشت و سبزیجات طبخ می شود که می توان از سبزیجات استفاده شده در آن از پیاز، هویچ و سیب زمینی نام برد. مزه این غذا آن زمانی لذیذ تر می شود که با نان سنگگ و سبزیجات تازه میل شود.

Isfahan local food 1

کوفته شوید باقلا

کوفته شوید باقلا یکی از غذاهای سنتی اصفهان بوده که شباهت زیادی با سایر کوفته های ایران دارد. این غذا مخلوطی از گوشت چرخ کرده، باقالی سبز، برنج، تخم مرغ، پیاز و ادویه بوده و در زمان سرو برای دلچسب تر شدن مزه آن، به آب کوفته مقداری آلو خشک اضافه می شود.

غذاهای سنتی اصفهان

کباب زردک اصفهان

کباب زردک یکی از لذیذ ترین غذاهای سنتی اصفهان بوده که شباهت زیادی به کتلت دارد. این کباب از گوشت چرخکرده، پیاز و زردک تهیه شده و همچنین برای تهیه آن از آرد نخود و ادویه استفاده می شود. پس از ترکیب و سرخ کردن مواد فوق با یکدیگر، آنها را در سسی که از ترکیب سرکه و شیره تهیه شده می خوابانند.

Isfahanfood3

شله بریان زیره

شله بریان زیره یکی از غذاهای محلی اصفهان بوده که از نظر ظاهر شبیه حلیم است. برای طبخ شله بریان زیره، گوشت گوسفند را با پیاز و ادویه می پزند و بعد از نیم پز شدن گوشت، به آن برنج نیم دانه را اضافه می کنند. بعد از پخته شدن برنج ها، به آن زیره سیاه دانه آسیاب شده اضافه می کنند و دوباره روی حرارت قرار می دهند. در نهایت و بعد از پخته شدن تمام مواد، آن را کامل می کوبند تا حالتی مانند حلیم پیدا کند.

غذاهای محلی اصفهان

خورشت مرغ و آلوچه

یکی دیگر از غذاهای سنتی اصفهان خورشت مرغ و آلوچه است که آن را بیشتر با نام مرغ و آلو بخارا می شناسند. در این غذا که طعم لذیذی دارد، مرغ سرخ شده را با ترکیبی از آلو بخارا و ادویه و نمک می پزند. در نهایت چیزی شبیه به خورش به دست می آید که با برنج سرو می شود.

غذای سنتی اصفهان

کله جوش یا کال جوش

کله جوش یکی از غذاهای سنتی اصفهان بوده و به دلیل پخت سریع و آسان، آن را به عنوان یک غذای حاضری نیز بشمار می آورند. برای طبخ کله جوش از مواد اولیه ای نظیر نعنا، پیاز، گردو، کشک، روغن و نمک استفاده شده و این غذا را معمولا با نان سنگک سرو می کنند.

کله جوش

کشک بادمجان

نام کشک بادمجان را میتوان در سراسر ایران شنید و در تمام شهر های ایران می شود این غذا را یافت کرد. اما باید این نکته را عنوان کرد که کشک بادمجان، ریشه اصفهانی داشته و همواره به عنوان یک غذای محلی در این شهر شناخته می شده است.

غذاهای سنتی اصفهان - کشک بادمجان
کشک بادمجان، ریشه اصفهانی داشته و همواره به عنوان یک غذای محلی در این شهر شناخته می شده است.

قیمه ریزه نخودچی

یکی از غذاهای سنتی اصفهان، قیمه ریزه نخود چی بوده که در گویش محلی به آن قیمه نخود چی نیز گفته می شود. این غذا از ترکیب آرد نخود و گوشت تهیه شده و معمولا با برنج سرو می شود.

قیمه ریزه نخودچی
این غذا از ترکیب آرد نخود و گوشت تهیه شده و معمولا با برنج سرو می شود.

یخنی لوبیا

یکی از غذاهای محبوب اصفهان، یخنی لوبیا بوده که در گویش محلی به آن گوشدالوبیا نیز گفته می شود. در تهیه این غذا که معمولا به صورت حلیم پخته می شود، از گوشت گوسفند، تره، جعفری و شنبلیله، لوبیا سفید، برنج، پیاز و ادویه استفاده می شود.

کدبانوهای اصفهانی گوشت و لوبیا را معمولا در ظروف مسی طبخ کرده  و آن را با نان سرو می کنند. البته باید این را نیز گفت که چند غذای مشابه دیگر با گوشت و لوبیا مانند گوشت و عدس و گوشت نخند در غذاهای سنتی اصفهان به چشم می خورد.

غذاهای سنتی اصفهان - یخنی لوبیا
یخنی لوبیا که در گویش محلی به آن گوشدالوبیا نیز گفته می شود.

یخمه ترش

یخمه ترش از آن دست غذاهای سنتی و قدیمی اصفهان است که امروزه کمی به دست فراموشی سپرده شده و کمتر در میان سفره اصفهانی ها دیده می شود. یخمه ترش به سبب داشتن مواد اولیه ویژه، بسیار مغذی است و بر خلاف اسمش، کمی طعم شیرین دارد.

نخود آب

یکی از غذاهای محلی اصفهان که به دلیل مواد تشکیل دهنده ویژه، از خواص بسیاری برخوردار بوده، نخود آب است.  مواد اصلی تهیه این غذا نخود بوده و برای طبخ آن نخودی که از قبل در آب خوابانده شده را با نمک، فلفل و زردچوبه پخته و سپس به آن کمی آرد اضافه می کنند. نخود آب را معمولا با آبغوره و یا سرکه میل کرده که از این رو با نام نخود آب غوره نیز شناخته می شود.

نخودآب
نخود آب را معمولا با آبغوره و یا سرکه میل کرده که از این رو با نام نخودآب غوره نیز شناخته می شود.

خورش ماست

شاید با شنیدن اسم این غذا تعجب کنید. اما خورش ماست یک دسر خوشمزه اصفهانی است که می‌تواند به عنوان یک وعده غذایی هم استفاده شود. برای تهیه این غذا از گوشت گردن، ماست هم‌زده، شکر و زعفران استفاده می‌کنند. ابتدا گوشت گردن به خوبی پخته می‌شود و بعد با ماست، زعفران و شکر مخلوط می‌گردد. این مواد به اندازه‌ای مخلوط می‌شوند که یک ماده شبیه به ماست زرد رنگ به وجود می‌آید. به نام خورش ماست مشکوک نباشید حتما خورش ماست اصفهان را امتحان کنید.

کله گنجشکی

یکی از غذاهای سنتی اصفهان که در کمترین زمان ممکن آماده می شود، سر گنجشکی و یا همان کله گنجشکی است. این غذا با ترکیب گوشت چرخ کرده، پیاز، ادویه، رب، روغن و ترخون خشک شده با یکدیگر، طبخ می شود و معمولا آن را با نان سرو می کنند.

کله گنجشکی

تجربه ی طعمی متفاوت

یکی از جذاب ترین بخش هر سفر چشیدن طعم غذا های متفاوتی است که در آن شهر پخته می شوند. اگر اهل سفر باشید و تجربه ی سفر به شهر های مختلف را از سر گذرانده باشید حتماً تأیید می کنید که در هر شهر نوع غذا ها کاملاً متفاوت هستند. درست همان طور که لهجه ها و آداب و رسوم و موسیقی محلی و لباس محلی هر شهر با سایر شهر ها متفاوت است. البته این اختلاف و تنوع در گذشته بیشتر بوده و در  دوره ی حاضر اختلافات در مقایسه با دهه های قبل خیلی کمتر شده. شاید دلیل این هم شکل شدن و کم شدن تفاوت ها در شهر ها ایجاد ارتباطات نزدیک بین مردم ساکن در شهر ها باشد.

در حال حاضر تلویزیون به همراه شبکه های اجتماعی توانسته اند ارتباط شبکه ای وسیعی بین بخش های مختلف کشور ایجاد کند. همین ارتباط عمیق باعث شده فرهنگ و ذائقه ی مردم شهر های مختلف به هم شبیه شود. ضمن اینکه حالا سال های بسیار زیاد و قابل توجهی است که مردم تمام شهر ها لباسی شبیه هم می پوشند و موسیقی امروزی می شنوند. آن چه هنوز اندکی تفاوت را نشان می دهد غذاهای محلی است و شاید هم در برخی موارد لهجه ها.  قدر و ارزش غذا های سنتی و متفاوت را بدانید و هر زمان مهمان شهر بی نظیر اصفهان بودید، طعم خاص غذاهای سنتی مخصوصش را بچشید. شاید در دهه های بعد تمام این غذاهای با شکوه از یاد بروند. البته می توانیم مراقب این طعم های اصیل باشیم و آن ها را به نسل های بعد هدیه کنیم.

۴.۵/۵ - (۸۳۹ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. ghazal

    اسم اون غذا بریانی نیست بریان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×