» جهانگردی » استانبول » موزه باستان شناسی استانبول بیانگر تاریخ تمدن های بزرگ جهان
موزه باستان شناسی استانبول
استانبول

موزه باستان شناسی استانبول بیانگر تاریخ تمدن های بزرگ جهان

۳۰ خرداد ۱۴۰۱ 18۰1,810

استانبول یکی از شهرهای دیدنی و تاریخی ترکیه به حساب می آید که هر ساله عده زیادی از گردشگران را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می کند. یکی از مکان های گردشگری استانبول، موزه باستان شناسی استانبول است که با آثار ارزشمندی که از تاریخ چندین کشور در دل خود دارد، در نظر گردشگران خودنمایی می کند. در این موزه فهرست کاملی از آثار تاریخی دوره باستان، امپراطوری عثمانی و دوره اسلامی را می توان به چشم دید. همراه ما باشید تا شناخت بهتری از این موزه پیدا کنید. 

تاریخچه موزه باستان شناسی استانبول

این موزه تاریخی توسط باستان شناس و معمار «عثمان حمدی» در سال ۱۸۸۳ میلادی راه اندازی شد. این ساختمان در ابتدا به قصد مدرسه صنایع هنری ساخته شد و بعدها به عنوان ساختمان موزه از آن استفاده کردند. به این موزه، موزه سلطنتی نیز می گویند. این موزه دارای بخش های گوناگونی است که هر کدام به مرور زمان ساخته و راه اندازی شده اند. موزه باستان شناسی دارای سه قسمت مستقل از هم به نام های موزه شرق باستان، موزه باستان شناسی و موزه هنرهای اسلامی و ترکی می باشد که موزه باستان شناسی به عنوان ساختمان اصلی شناخته می شود. هر کدام از این موزه ها مربوط به یک دوره تاریخی و تمدن می باشد و این جداسازی به بازدیدکنندگان کمک می کند تا بتوانند تمدن های مختلف را با هم مقایسه کنند.

بخش های تاریخی ساختمان موزه باستان شناسی توسط فردی به نام «الکساندر والوری» در سال ۱۸۱۱ میلادی ساخته شد. الکساندر والوری یکی از معماران معروف وقت بود که سابقه ساخت هتل پراپالاس را داشت و با الهام گرفتن از تابوت های قدیمی، مجسمه های بزرگی در سردر موزه ساخت و نمای نئوکلاسیک را به تصویر کشید. 

نمایی از موزه باستان شناسی

در سال ۱۹۰۲ و ۱۹۰۸ دو ساختمان دیگر به بنای اصلی اضافه شد و با تغییراتی که در کل ساختمان ها اعمال شد، آن ها به شکل موزه در آمدند. امروزه موزه باستان شناسی استانبول بزرگترین موزه در ترکیه است که بیش از یک میلیون اثر ارزشمند در آن نگهداری می شود. با توجه به آثار مهم و بناهای تاریخی مهمی مانند بنای کاخ کاشی شده که مربوط به سال ۱۴۷۲ است می توان دریافت که این موزه قدمتی طولانی دارد.

موزه باستان شناسی استانبول در کجا قرار دارد؟

این موزه در بخش اروپایی استانبول و در پارک گولهانه (Gülhane) در قسمت جنوبی کاخ توپکاپی قرار گرفته است و شما می توانید با استفاده از انواع وسایل نقلیه همچون اتوبوس، مترو و تراموا به راحتی به محله سلطان احمد رفته و از این موزه زیبا دیدن کنید. در واقع این موزه در خیابان فاتح شماره ۳۴۱۲۲ واقع شده است. 

درون این موزه می توان آثار ارزشمندی از تمدن های بابل، رم، یونان، دولت بیزانس، ایلامیان، مصر، سلجوقیان، غزنویان و سومریان را به چشم دید. لازم است بدانید که این آثار ابتدا در کاخ توپکاپی بودند و سپس به موزه باستان شناسی منتقل شده اند.

بخش های مختلف موزه باستان شناسی

همانطور که قبلا گفتیم این موزه از سه بخش اصلی تشکیل شده است. این سه بخش شامل: موزه باستان شناسی، موزه شرق باستان و موزه هنر اسلامی و ترکی می شود. در محوطه موزه، علاوه بر بخش های گفته شده، تعدادی ساختمان و بخش دیگر نیز ساخته شده که می توانید از آن ها دیدن کنید. هر کدام از این بخش ها متعلق به یک دوره هستند و شما بر اساس علاقه خود می توانید از آن قسمت ها بازدید کنید. در ادامه به توضیح مختصری از آنها می پردازیم.

بخش باستان شناسی

این بخش در ساختمان اصلی است که توسط حمدی عثمان ساخته شده و بعدها مورد بازسازی قرار گرفت. این بخش در سمت چپ محوطه بوده و در آن می توان آثار باستانی پیش از اسلام و دوران عثمانی، آثاری از تمدن های مصر، بین النهرین و تابوت هایی که نمایانگر آناتومی بدن و سبک زندگی مردم آن دوران بوده را به چشم دید. 

موزه باستان شناسی در ترکیه

بخش شرق باستان

در این بخش شما آثاری که پیش از ظهور اسلام به جا مانده را مشاهده می کنید. می توانید در بخش شرق باستان از انواع لباس، ابزار آلات، سنگ نوشته و غیره دیدن کنید. این قسمت از موزه در گذشته متعلق به دانشگاه هنرهای زیبا بوده که در سال ۱۹۱۷ تبدیل به موزه شرق باستان شده است.

موزه شرق باستان

بخش هنر اسلامی 

در این قسمت انواع آثار باستانی از زمان ظهور اسلام وجود دارد. این بخش از جنبه فرهنگی و هنری اهمیت زیادی دارد و بخشی از شهرت خود را مدیون عثمان حمدی می باشد که آثار کشف کرده خود را به استانبول آورد و در این موزه قرار داد. بنای این قسمت دارای معماری اسلامی و سنتی بوده که دارای سقف های قوس دار و طاق های کاشی کاری شده است. از جمله ویژگی های آن می توان به نفوذ هنر فارسی و ایرانی در عمارت این بخش اشاره کرد.

زیبایی های موزه باستان شناسی استانبول

کاخ کاشی کاری

یکی از ساختمان های قدیمی در موزه باستان شناسی است که به نام «سینیلی کوشک» نیز شناخته می شود و در سال ۱۴۷۲ به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شده است. در حقیقت این بنا برای شاه به منظور محلی برای استراحت و تماشای بازی ها ساخته شده بود. در این قسمت معماری ایرانی و تاثیر آن را می توانید به وضوح ببینید.

کاخ کاشی کاری نمایی از نفوذ هنر فارسی

تابوت پادشاهان

یکی از بخش های مهم موزه هنر اسلامی، تابوت پادشاهان است که «عثمان حمدی بی» در سفر خود به لبنان با حفاری در صیدون (Sidon) در جنوب لبنان، آن ها را یافته و به موزه باستان شناسی استانبول آورده است. از جمله این تابوت ها می توان به تابوت الکساندر بزرگ (Alexander Sarcophagus) که تصویری از نبرد سپاه مقدونی در برابر ایرانیان را دارد و تابوت عزاداران که نقشی با ۱۸ زن سوگوار دارد را نام برد. تابوت های دیگری همچون تابوت لیسیان، تابوت های ساتراپ و تابوت سیدامارا در این قسمت وجود دارند.

تابوت پادشاهان

گالری استانبول

شما می توانید در این گالری تمام تاریخ استانبول را به چشم ببینید. این قسمت با چیدمانی که مختص هر دوره از تاریخ است، سرگذشت استانبول را از زمان تاسیس تا حکومت عثمانی و حتی بعد از آن را به نمایش می گذارد و شما می توانید اوقات سرگرم کننده و جالبی را در این بخش بگذرانید.

امکانات موزه و نکاتی که باید به آنها توجه داشته باشید

این موزه دارای یک باغ و یک گالری است که پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با داستان ها و افسانه های تاریخی استانبول حتما به گالری موزه باستان شناسی استانبول سر بزنید. علاوه بر این، موزه در نزدیکی پارک گولهانه قرار گرفته که در گذشته باغ شاهان عثمانی نیز بوده است و از فضای سرسبز و زیبایی برخوردار می باشد. در ضمن یک فروشگاه کوچک برای خرید سوغات و یک فروشگاه برای خرید کتاب نیز در محوطه موزه قرار دارند.

یکی از نکاتی که باید به آن دقت داشته باشید، ساعت کار موزه است. موزه در فصل بهار و تابستان هر روز هفته از ساعت ۸ صبح الی ۱۹ و در فصل زمستان از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ باز می باشد. همچنین برای بازدید از موزه نیاز به تهیه بلیط دارید و در برنامه خود حدود دو و نیم ساعت برای بازدید از کل فضا را در نظر بگیرید

دیدنی های نزدیک

این موزه در نزدیکی کاخ توپکاپی و پارک گولهانه قرار گرفته است. بنابراین هنگام بازدید از آن می توانید درون باغ گشتی بزنید و از فضای آن استفاده کرده و کاخ توپکاپی را نیز ببینید. به دلیل قرار گیری این موزه در یکی از محله های قدیمی شهر، جاهای دیدنی زیادی در نزدیکی آن قرار دارد. جاذبه های اطراف عبارتند از: موزه تاریخ علم و فناوری استانبول، موزه مادام توسو، بازار بزرگ استانبول، موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول، موزه راه آهن استانبول، کلیسای ایا ایرنه، موزه تاریخ علم و فناوری استانبول، کاخ بوکولئون، مسجد سلطان احمد، آب انبار باسیلیکا، مسجد ایاصوفیه و کاخ دولما باغچه.

هتل های نزدیک

 هنگام رزرو هتل های استانبول به این نکته توجه داشته باشید، جایی که برای اقامت انتخاب می کنید به مراکز تفریحی و گردشگری، نزدیک باشد یا امکان دسترسی آسان از هتل به جاذبه های دیدنی استانبول وجود داشته باشد. هتل هایی که در نزدیکی موزه باستان شناسی استانبول قرار دارند عبارت اند از: هتل ویوا دلوکس، هتل سنتروم استانبول، هتل رادیسون سلطان احمد استانبول، رویان سوئیت، هتل گلدن هورن استانبول و هتل آرمادا.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×