» جهانگردی » استانبول » کاخ توپکاپی استانبول، تاریخچه، آدرس و تمام اطلاعات مهم برای بازدید
دروازه بیزانس کاخ توپکاپی
استانبول

کاخ توپکاپی استانبول، تاریخچه، آدرس و تمام اطلاعات مهم برای بازدید

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ 22۰1,908

کاخ توپکاپی استانبول یکی از جاذبه های معروف شهر استانبول است که در حقیقت می توان آن را به یک نگین ارزشمند و تاریخی نیز تشبیه نمود. اگر مسافر شهر استانبول هستید می توانید به سادگی و به راحتی بازدید از این کاخ و همچنین اماکنی که نزدیک به آن هستند را در برنامه سفر خود قرار دهید و عکس های بسیار زیادی را نیز به یادگار بگیرید. این کاخ مربوط به چندین سده قبل می شود که همچنان حفظ شده و امروزه نیز به سادگی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه توضیحات جامع تر و کامل تری را در این خصوص معرفی کاخ توپکاپی استانبول ارائه خواهیم کرد.

تاریخچه کاخ توپکاپی

ابتدا بهتر است به بررسی تاریخچه کاخ توپکاپی در استانبول ترکیه بپردازیم. اطلاع از تاریخچه این کاخ به ما کمک می کند تا نحوه ساخت و همچنین دلیل اهمیت آن را بهتر درک کنیم. سال ساخت این قصر به سال های بین ۱۴۶۰ تا ۱۴۷۸ بازمی گردد. در آن زمان دستور ساخت این کاخ توسط سلطان محمد دوم صادر شد. بر طبق نظر سلطان، ساخت آن را بر روی قسمتی از یک شبه جزیره آغاز کردند. موقعیت جغرافیایی این شبه جزیره به این شکل است که در قسمت شمالی آن، دماغه طلایی قرار گرفته و در قسمت جنوبی نیز دریای مرمر واقع شده است. تنگه بسفر که یکی از اماکن مهم ترکیه است نیز در سمت شمال شرقی قرار گرفته است.

کاخ توپکاپی بین قرن های ۱۵ تا ۱۹ مرکز سیاسی برای امپراطوری عثمانی به شمار می رفت و نماد اقتدار این حکومت و سلسله بود. در قرن ۱۹ کاخ دلما باغچه ساخته شد و ساخت آن تا کنار دریا امتداد پیدا کرد و جایگاه این کاخ را از آن خود کرد.

بخش داخلی بنای تاریخی توپکاپی ترکیه

معماری کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی از معماری باشکوه و شگفت انگیزی برخوردار است که هر بازدید کننده ای را مجذوب و مسحور خود می کند. در طرح اولیه این کاخ سلطان محمد چهار حیاط متوالی با دیوارهای بلند و دروازه ای منحصربفرد را در نظر گرفته است.

عمارت اولیه و دروازه اصلی در سال ۱۴۷۲ تکمیل شده و باروهای کاخ با الهام از معماری قرون وسطی اروپا در سال ۱۴۷۸ میلادی ساخته شده اند. به مرور زمان و بر اثر عوامل مختلفی مانند زلزله و آتش سوزی معماری این کاخ عظیم دستخوش تغییراتی گشته و بخش هایی از آن تخریب و بخش های دیگری اضافه شده اند. بیشترین مصالحی که برای ساخت این بنا به کار گرفته شده شامل سنگ و چوب می باشند و به طور کلی توپکاپی با تاثیر عمیق از کاخ ادیرنه به عنوان کاخ سابق امپراتوری عثمانی احداث گردیده است.

بخش های کاخ

جالب است بدانید که کاخ توپکاپی استانبول که امروزه مشاهده می کنید، چیزی نیست که در سال های ۱۴۶۶ ساخته شد. در حقیقت از آن سال ها تاکنون چندین بار و طی سال های مختلف، بخش های زیادی به این کاخ اضافه شده است و امروزه یک فضای وسیع و بزرگ را به وجود آورده است که بیشتر مشابه یک ماز یا هزارتو است که دارای یک حیاط مرکزی می باشد. به طور کلی این کاخ شامل ۵ قسمت می شود که شامل ۴ حیاط و یک حرمسرا است. در ادامه به صورت مختصر به معرفی هر کدام از این بخش ها خواهیم پرداخت.

  • حیاط اول

حیاط اول که حیاط عمومی نیز نامیده می شود بزرگترین محوطه باز کاخ توپکاپی استانبول است. افراد غیر مسلح در زمان عثمانی می توانستند وارد این حیاط شوند. دروازه ای که به این حیاط باز می شود با نام درب همایون شناخته می شود. در این حیاط معمولا گردهمایی ها و رژه های مختلفی برگزار می شده است.

 علاوه بر این موارد می توان گفت که در حیاط اول آثار بسیار زیادی از دوره های پیشین همچون بقایای یک کلیسای مربوط به دوره بیزانس و یا هنرهایی مربوط به هنرمندان، مجسمه سازان و…نیز بر روی دیوارهای این حیاط دیده می شود.

ویژگی بعدی که در حیاط اول وجود دارد مربوط به یک دروازه نمادین است که با نام دروازه سلام شناخته می شود. این دروازه در حقیقت یادآوری از قصرها و قلعه های قرون وسطی است که دارای برج و باروهایی با سر نوک تیز است.

  • حیاط دوم

دروازه سلام کاخ توپکاپی استانبول به حیاط دوم که با نام میدان دیوان نیز شناخته می شود، وصل می شود. دلیل نامگذاری این دروازه به “سلام” این است که هر کس با وارد شدن به این قسمت باید به سلطان آن زمان سلام کرده و تعظیم می نمود. اما بد نیست بدانید که تنها افرادی که حق وارد شدن از این دروازه را داشتند، خود شخص سلطان و خادمان سلطنتی او بودند.

حیاط دوم برخلاف حیاط اول حالت خصوصی تری داشته و صرفا بازدیدکنندگان رسمی و همچنین اعضای شورا و دادگاه می توانستند به آنجا وارد شوند. این حیاط که به یک اتاق گنبدی شکل به نام تالار شورا متصل می شود، در هفته چندین بار پذیرای حضور اعضای شورا بوده است.

حیاط دوم کاخ توپکاپی

  • حیاط سوم

دروازه ای که به حیاط سوم منتهی می شود، با نام دروازه سعادت شناخته می گردد. این حیاط در حقیقت محل اقامت خصوصی سلطان و همچنین مدرسه داخلی کاخ توپکاپی استانبول بوده است. حیاط سوم نسبت به حیاط دوم در شرایط شدیدتر امنیتی قرار داشته است. در این حیاط صرفا خود سلطان، اعضای خانواده سلطنتی و همچنین خادمین مورد اعتماد اعضای سلطنتی حق عبور و مرور داشته اند. معمولا در زمان مناسب های بزرگ که نیاز به برگزاری جشن های بزرگی داشته اند، از این حیاط استفاده می کرده اند.

  • حیاط چهارم

باغ های دارای پلکان و عمارت های مختلف خصیصه اصلی حیاط چهارم کاخ توپکاپی پالاس استانبول است. حیاط چهارم در حقیقت در امتداد و انتهای حیاط سوم قرار گرفته است و شامل عمارت های مختلف و همچنین اتاق های متعدد و گوناگونی است. اتاق ختنه پسران شاه، اتاقک مکیدیه، عمارت صوفی، عمارت ایروان و عمارت بغداد نیز در این حیاط واقع شده اند.

  • حرمسرا

بخش آخر که با نام حرمسرای کاخ و اندرونی ترین بخش قصر توپکاپی استانبول است، محلی برای زندگی خانواده شاه محسوب می شده است. حرمسرا را به صورت کاملا سختگیرانه ای بر اساس تفکیک جنسیتی قسمت بندی کرده بودند؛ اما در قرن ۱۶ شاه مراد سوم این مکان را به محل اقامت شاه نیز تبدیل کرد. ورودی حرمسرا از حیاط دوم می باشد و محل قرار گیری آن نیز دقیقا در پشت ساختمان دیوان است.

حرمسرای کاخ توپکاپی

  • دروازه پادشاهی

این کاخ با عظمت دارای دروازه های مختلفی است که دروازه اصلی در میان تمام ورودی ها از جایگاه ویژه تری برخوردار می باشد. این ورودی با نام دروازه پادشاهی در واقع مکان ورود سلاطین عثمانی به قصر بود و ادامه آن به آبشار سلطان احمد سوم در کاخ می رسد. همچنین این دروازه از طرف دیگر مستقیما به ایاصوفیه ختم می گردد.

  • دروازه سعادت

یکی دیگر از ورودی های کاخ توپکاپی سلطان سلیمان دروازه سعادت نام دارد که برای عبور از حیاط دوم به حیاط سوم مورد استفاده قرار می گرفته است. معماری این دروازه بسیار زیبا و منحصربفرد بوده و دارای طاق مرمرین بسیار زیبایی می باشد.

عبور از این دروازه فقط برای چاکران دربار امکان پذیر بوده که باید از شخص پادشاه مجوز عبور را دریافت می کردند. برای روزهای خاص مذهبی و جشن های مختلف سریر پادشاهی را مقابل این دروازه قرار می دادند و همچنین جنازه سلاطین عثمانی نیز جهت ادای احترام در جلوی دروازه سعادت قرار می گرفت.

  • دروازه میانی

این دروازه که با نام باب السلام نیز شناخته می شود مخصوص عبور و مرور سلطان و ملکه مادر بوده و هیچکس دیگر حتی وزیر اعظم نیز حق عبور از آن را نداشتند. این دروازه در حیاط اول واقع شده است و از معماری منحصربفردی مانند قلعه های اروپایی با برج های نوک تیز و دیوارهای بلند تاج دار برخوردار می باشد. دروازه سلام از حیاط اول به حیاط دوم منتهی می گردد.

دروازه شاهی کاخ توپکاپی

  • کتابخانه

از دیگر بخش های کاخ توپکاپی می توان به کتابخانه مجلل و باشکوهی اشاره کرد که از یادگاری های بسیار زیبا، هنرمندانه و ارزشمند قرن هجدهم است. قفسه های این کتابخانه را به نحوی طراحی نمودند که هوا در آنها جریان داشته باشد و پنجره ها با استفاده از عاج فیل ساخته شده اند.

در این کتابخانه سلطنتی ۱۸ هزار کتاب تاریخی مختلف وجود دارد که مهر سلطان احمد سوم بر روی آنها درج شده است. شما می توانید علاوه بر کتاب ها آثار هنری بی نظیری همچون نسخ خطی، نقاشی، مینیاتور و … را نیز در این کتابخانه مشاهده کنید.

  • راهرو طلایی

یکی از خاص ترین بخش های کاخ توپکاپی سلطان سلیمان راهرو طلایی است. این راهرو از اتاق مخصوص سلطان تا حرمسرا ادامه داشته و جزو قدیمی ترین قسمت های کاخ نیز محسوب می گردد. این راهرو برخلاف نامش دارای تزئینات ساده با دیوار سفید است و به خاطر عبور سلطان از آن به نام راهرو طلایی شهرت یافته است.

موزه توپکاپی

کاخ توپکاپی دارای موزه ای ارزشمند با اشیا و آثار مختلفی است که در چندین مجموعه نگهداری شده و در معرض نمایش قرار دارند.

تالار یادگارهای مقدس

از جذابترین و شگفت انگیزترین بخش های موزه کاخ توپکاپی می توان به تالار یادگارهای مقدس اشاره نمود. در این بخش که به موزه اسلامی کاخ توپکاپی نیز شهرت دارد مجموعه گرانبهایی از اشیا مقدس منسوب به پیامبر اسلام مانند عمامه، چند تار ریش، نامه، تیر و کمان، شمشیر، دندان و اثر انگشت این حضرت نگهداری می شوند.

همچنین علاوه بر این یادگاری ها، اشیاء دیگری منسوب به دیگر پیامبران و یاران نزدیک حضرت محمد (ص) در این تالار در معرض نمایش قرار دارند که سینی حضرت ابراهیم، شمشیر حضرت داوود، شمشیر یاران پیامبر، ردای یوسف و وسایل حضرت موسی از مهمترین آنها هستند.

گنجینه امپراتوری

مهمترین و باارزش ترین مجموعه موزه توپکاپی گنجینه امپراتوری نام دارد که شامل جواهرات گرانبها و خاص، سلاح های جواهرنشان، هدایای پادشاهی، تخت های سلطنتی، غنائم جنگی و … است. از مهمترین این آثار می توان به الماس کاشیکچی با ۸۶ قیراط وزن، تاج و گردنبند های اعضای خانواده سلطنتی، خنجر دسته و غلاف تمام طلا، کمربند شاه اسماعیل صفوی و سنگ های قیمتی اشاره نمود.

مجموعه ظروف

یکی دیگر از مجموعه های موزه توپکاپی مربوط به ظروف مختلف قدیمی و تاریخی می شود. در این قسمت انواع ظروف سرامیکی چینی و ژاپنی اهدایی به امپراتوری عثمانی، ظروف مسی آشپزخانه سلطنتی، ظروف شیشه ای و سرامیکی اروپایی و … قرار دارند.

از دیگر بخش های موزه کاخ توپکاپی می توان به گالری نقاشی های سلطان، مجموعه منسوجات و پوشاک سلطنتی، مجموعه فرش و قالیچه و تسلیحات نظامی اشاره کرد.

کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی استانبول کجاست؟

یکی از موضوعات مهمی که برای هر گردشگری اهمیت دارد این است که مسیر رسیدن به این کاخ به چه صورت است. قصر توپکاپی در منطقه ای قرار گرفته است که با نام سلطان احمد شناخته می شود. در منطقه سلطان احمد علاوه بر قصر توپکاپی می توانید بناهای قدیمی بسیار زیاد دیگری را نیز پیدا کنید.

یکی از مزیت های این منطقه و همچنین مسیر دسترسی به کاخ توپکاپی استانبول این است که امکان استفاده از مترو، تراموا و اتوبوس را دارید. با این وسایل نقلیه عمومی می توانید به ایستگاه های پارک گلخانه و یا سلطان احمد برسید. صرفا با چند دقیقه پیاده روی می توانید از این ایستگاه ها به قصر توپکاپی در استانبول برسید.

بهترین زمان بازدید از کاخ توپکاپی استانبول

اطلاع از بهترین زمان بازدید از کاخ می تواند به تجربه خوبی که از سفر به استانبول به دست می آورید، کمک بسیار زیادی کند. همان طور که گفته شد کاخ موزه توپکاپی استانبول از ۴ حیاط تشکیل شده است و مسلما فضای سبز گسترده ای دارد. کاملا طبیعی است که سفر در هنگام فصل بهار و تابستان گزینه بسیار مناسبی باشد. گاهی اوقات دیدن منظره این کاخ در فصل پاییز یا زمستان نیز می تواند جذابیت های خاص خودش را داشته باشد و مسلما مسافرت در این زمان به دلیل هزینه کمتر سفر، می تواند مقرون به صرفه تر نیز باشد.

بازدید از کاخ توپکاپی

اطلاعات و شرایط بازدید کاخ توپکاپی

بازدید از این کاخ زیبا همه روزه به جز سه شنبه ها از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعداز ظهر امکان پذیر است. برای تماشای تمامی بخش های کاخ توپکاپی نیاز به حداقل ۲ ساعت زمان می باشد. در زمستان ساعت کاری این مجموعه به ۱۰ صبح الی ۴ بعد از ظهر تغییر می کند.

هزینه بلیط و شماره تلفن کاخ توپکاپی

قیمت ورودی کاخ توپکاپی استانبول حدود ۲۰۰ لیر است. در صورتی که بخواهید از حرم سرا نیز دیدن کنید، باید بلیط آن را به صورت جداگانه تهیه کنید که چیزی حدود ۱۰۰ لیر خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن ۲۱۲۵۱۲۰۴۸۰-۹۰+ تماس بگیرید. ضمنا اطلاعات تکمیلی و آپدیت در سایت کاخ توپکاپی استانبول موجود است.

جاهای دیدنی نزدیک

شناخت اماکنی که نزدیک به کاخ توپکاپی استانبول واقع شده اند نیز می تواند به شما کمک کند تا گردش بسیار بهتر و پربارتری را تجربه کنید. فراموش نکنید که برنامه ریزی سفر خود را به شکلی انجام دهید که حتما بتوانید از تمامی این مکان های گردشگری به خوبی دیدن کنید و هیچکدام از آن ها را از قلم نیندازید.

حرمسرای قصر توپکاپی، اتاق دادخواست، مدرسه کافر اقا، فواره سلطان احمد سوم، آب انبار باسیلیکا یا بازیلیکا، موزه مسجد ایاصوفیه، مسجد آبی، بازار بزرگ، بسفر و…از جمله مکان هایی هستند که به کاخ توپکاپی استانبول نزدیک بوده و در کنار بازدید از این کاخ، می توانید از آن ها نیز دیدن کنید.

هتل های نزدیک

رزرو کردن هتل های نزدیک به اماکن دیدنی شهر استانبول می تواند یکی از هوشمندانه ترین کارهایی باشد که در طول سفر خود به استانبول انجام می دهید. در خصوص رزرو کردن هتل مورد نظر خودتان باید حتما به چند مولفه مهم توجه داشته باشید.

این مولفه ها شامل مواردی همچون تمیزی اتاق ها، سرویس اتاق، سرویس صبحانه، اینترنت رایگان، پارکینگ، نزدیکی به اماکن تفریحی شهر، نزدیکی به مراکز خرید، دارای چشم انداز مناسب، داشتن کافی شاپ و رستوران، داشتن امکانات مضاعف همچون زمین بازی، تلویزیون در لابی و…می شوند. تمامی هتل هایی که در شهر می بینید، ممکن است تمام این ویژگی ها را به صورت یکجا نداشته باشند. برخی از آن ها نیز ممکن است ویژگی ها و آپشن هایی بسیار بیشتر را از خودشان نشان دهند.

برخی از هتل هایی که در نزدیکی کاخ توپکاپی استانبول وجود دارد شامل مواردی همچون هتل توپکاپی با ۷ کیلومتر فاصله، هتل سلطان احمد با ۶ کیلومتر فاصله می شود. هر دو این هتل ها ۴ ستاره بوده و امکانات بسیار خوبی را برای اقامت شما فراهم خواهند کرد.

کاخ توپکاپی استانبول بنای تاریخی بسیار مهم در دوران مختلف

سؤالات متداول

[toggle title=”آدرس کاخ توپکاپی استانبول کجاست؟” state=”close”]برای رفتن و بازدید از قصر توپکاپی کافیست طبق آدرس روبرو منطقه اروپایی فاتح، محله جانکورتران، نزدیک میدان سلطان احمد، جنب پارک گولهانه، کاخ توپکاپی حرکت کنید.[/toggle]

[toggle title=”ساعت کاری کاخ توپکاپی استانبول از چه ساعتی است؟” state=”close”]قصر توپکاپی استانبول همه روزه بجز سه شنبه ها باز است. در سایر روزهای هفته از ساعت ۹ تا ۱۸:۴۵ برای نیمه اول سال و برای نیمه دوم سال از ساعت ۹ تا ۱۶:۴۵ دقیقه می توانید بازدید کنید.[/toggle]

[toggle title=”قیمت بلیط کاخ توپکاپی استانبول چقدر است؟” state=”close”]هزینه بازدید از قصر توپکاپی ۲۰۰ لیر ترکیه به ازای هر نفر است. بلیط حرمسرا جداگانه است و به ازای هر نفر ۱۰۰ لیر ترکیه است. ورود کودکان زیر ۱۲ سال رایگان بوده و افراد زیر ۶ سال به طور رایگان می توانند وارد حرمسرا شوند. ضمنا برای کسانی که ۷۲ ساعت موزه پاس ترکیه را داشته باشند، بازدید رایگان است.[/toggle]

[toggle title=”مدت زمان بازدید از کاخ توپکاپی استانبول چند ساعت است؟” state=”close”]برای بازدید کامل تمامی بخش های قصر توپکاپی زمانی بین ۲ تا ۴ ساعت در نظر بگیرید.[/toggle]

۳.۱/۵ - (۱۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×