بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جهانگردی » استانبول » آب انبار باسیلیکا استانبول، بزرگترین آب انبار زیرزمینی امپراطوری روم شرقی
آب انبار باسیلیکا استانبول
استانبول

آب انبار باسیلیکا استانبول، بزرگترین آب انبار زیرزمینی امپراطوری روم شرقی

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ 16۰1,800

آب انبار باسیلیکا استانبول یکی از معروفترین جاذبه های گردشگری این شهر می باشد که هر ساله گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به خود جذب می کند. این مکان که آن را با نام باسیلیکا سیسترن نیز می شناسند، یادگار دوران روم باستان بوده و به عنوان بزرگترین آب انبار ساخته شده در امپراتوری روم شرقی از شهرت بالایی برخوردار است. معماری بسیار زیبای این بنای تاریخی بسیار باشکوه و دیدنی می باشد.

یکی از جاهای دیدنی مهم استانبول برای تمام جهان آب انبار باسیلیکا است و به همین دلیل بهتر است قبل از سفر آشنایی بیشتری با آن پیدا کنید. در ادامه تاریخچه آب انبار باسیلیکا استانبول به همراه سایر جزئیات این بنای تاریخی و باشکوه را در اختیار شما قرار می دهیم.

تاریخچه آب انبار باسیلیکا استانبول

این بنای تاریخی که به زبان ترکی یره باتان سیسترین نامیده می شود، بین سال های ۵۲۷ تا ۵۶۵ میلادی و به فرمان ژوستینیانوس اول ساخته شده است. در بخش زیر زمین آب انبار ستون های مرمرین زیبایی قرار دارند. البته اسناد تاریخی نشان دهنده این موضوع هستند که قبلاً در این مکان کلیسا وجود داشته و به همین دلیل در نام آن از کلمه باسیلیکا استفاده می شود.

این مجموعه تاریخی یادگار ۱۵۰۰ سال پیش است. به همین دلیل بعد از دیدن آن به دورانی سفر می کنیم که باورهای باستانی در بین عموم رواج داشته است. مجسمه هایی از موجودات اساطیری و قهرمانان یونان باستان، به همراه معماری خیره کننده آن قطعاً نفس را در سینه بیننده حبس خواهد کرد.

آب انبار باسیلیکا چگونه کشف شد

آب انبار باسیلیکا سیسترن در دوران امپراتوری عثمانی مورد بی توجهی قرار گرفت و از آن استفاده ای نشد تا در اواسط قرن ۱۶ یعنی در سال ۱۵۴۵ میلادی شرایط تغییر کرد. در آن زمان به دستور فرانسوای اول پادشاه وقت فرانسه یک دانشمند و مکان نگار به نام پتروس جولیوس جهت تحقیق درباره نسخ خطی و باستانی روم شرقی به قسطنطنیه سفر کرد. او در زمان گشت و گذار خود در اطراف ایاصوفیه متوجه داستان ها و شنیده های مردم محلی شد.

مردم این منطقه برای تامین آب مورد نیاز خود از یک زیرزمین و چاه محلی استفاده می نمودند و با سطل آب برداشت می کردند و گاهی اوقات نیز به ماهیگیری در آن مکان می پرداختند. جولیوس با شنیدن این صحبت ها جهت پی بردن به ماجرا وارد آن زیرزمین که ساختمانی چوبی و ضد آب داشت، شد و سرداب عظیمی با معماری شگفت انگیز و ستون های متعدد را یافت. او با استفاده از قایق در این سرداب به گردش و جستجو پرداخت و به نوعی با بدست آوردن اندازه و ابعاد آن، نقشه ای برای این مکان عجیب و باستانی ترسیم نمود.

جولیوس با چاپ این اطلاعات در سفرنامه خود منجر به شهرت یافتن آن در جوامع اروپایی و دنیای غرب شد ولی بازهم مقامات عثمانی آب انبار تاریخی باسیلیکا را نادیده گرفتند و آن را تبدیل به محل دفن زباله کردند.

وجه تسمیه آب انبار باسیلیکا

باسیلیکا به معنای محل عبادت می باشد و به کلیساهای بزرگ امپراتوری روم اطلاق می گردید. کلیساهایی با معماری و پلان مستطیل شکل که درب ورودی آنها با محراب به طور یکسان در محور طولی بنا قرار می گرفت. آب انبار تاریخی باسیلیکا نیز نام خود را از کلیسایی بزرگ و شاخص که با سبک معماری باسیلیکا در گذشته بر روی تپه اول شهر قسطنطنیه ساخته شده بود، گرفته است. معنای کلمه سیسترن نیز آب انبار یا همان سرداب است که به طور کلی می توان باسیلیکا سیسترن با سرداب کلیسا دانست.

معماری آب انبار باسیلیکا استانبول

این آب انبار بزرگ که در زیر زمین قرار دارد را می توانید بعد از پیمودن ۵۲ پله به سمت پایین ببینید. درون مخزن آب این مکان ۳۳۶ ستون بزرگ قرار دارند که ارتفاع هر کدام از آنها ۹ متر می باشد. عرض آب انبار ۷۰ و طول آن ۱۴۰ متر می باشد که درون آن ستون ها در ۲۸ ستون و ۱۲ ردیف قرار گرفته اند. مساحت کل این آب انبار ۹۸۰۰ متر است و قابلیت ذخیره ۱۰۰ میلیون لیتر آب را دارد.

با مشاهده ستون ها به این موضوع پی می بریم که آنها در دوره های تاریخی متفاوت ساخته شده اند. با این که جنس تمامی آنها از مرمر می باشد، اما تفاوت ظاهری زیادی در بین بخش های مختلف آب انبار مشهود است. برای پوشاندن کف مخزن آب از آجر به همراه ملات استفاده شده و دیواره های آن نیز از آجر می باشند.

ستون هایی با پایه سر مدوسا در آب انبار باسیلیکا

نگاهی به ستونهای باسیلیکا سیسترن استانبول

ستون های مرمرین آب انبار باسیلیکا استانبول قطعاً یکی از بخش های جذاب این بنای تاریخی هستند. بعضی از این ستون ها با خود آثار هنری ارزشمندی از دوران امپراطوری روم را به دوش می کشند. به عنوان مثال ۲ سرستون به شکل مدوسا، در این مکان دیده می شود. مدوسا موجودی با بالا تنه انسان و پایین تنه مار بوده که موهای سر او نیز مارهایی خشمگین به نظر می رسیدند.

استفاده از مجسمه مدوسا در بناهای متعلق به امپراتوری روم باستان نمادی برای حفاظت از این مکان ها بوده است. چرا که معروفیت مدوسا در داستان های اساطیری به این دلیل میباشد که هر کس به چشم او نگاه می کرد بلافاصله تبدیل به سنگ می شد. البته نباید فراموش کرد که میان خرافاتی که بین مردمان محلی در زمان باستان بوده، یکی از این دو مجسمه در واقع سر مدوسا است که تبدیل به سنگ شده و وظیفه نگهبانی از این مکان را بر عهده گرفته است.

سرگذشت آب انبار باسیلیکا در طول تاریخ

در زمان امپراطوری عثمانی چندین بار این اثر تاریخی مورد مرمت قرار گرفته است. در بین سالهای ۱۷۲۳ تا ۱۹۰۹ تعمیرات جزئی و اساسی بر روی آب انبار باسیلیکا انجام شد. همچنین بین سال های ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۰ نیز به دلیل آنکه ستونهای آب انبار در معرض تخریب قرار داشتند، روند بازسازی مجدد شروع شد.

به همین دلیل بعد از بازدید آب انبار سیلیکا سیسترن متوجه می شوید که اطراف ستونها یک لایه سیمانی ضخیم قرار گرفته و همین عامل، ظاهر این بخش ها را کمی تحت تاثیر قرار داده است. البته نباید فراموش کرد که این آب انبار در دوران عثمانی موارد استفاده کمتری داشت. به همین دلیل فقط برای موارد ضروری از آب درون آن استفاده میکردند، چرا که در باورهای اسلامی استفاده از آب روان پاک بود و آب درون این مکان مانده محسوب می شد.

این آب انبار تاریخی در  نهایت به تاریخ ۹ سپتامبر ۱۹۸۷ به عنوان یک مکان توریستی شناخته شد. از همین روز دولت ترکیه بودجه بیشتری را برای نگهداری از این اثر تاریخی در نظر گرفت. هنوز هم این مرمت ها و تمیز کاری ها در جریان می باشند و خوشبختانه شاهد بازگشت نسبی شکوه دوران روم باستان به این بنای تاریخی هستیم.

تاریخچه باسیلیکا سیسترن

امکانات آب انبار باسیلیکا

این مکان تاریخی از امکانات متنوع و متعددی برخوردار نیست زیرا فضای سرداب برای برپایی امکانات شرایط لازم را ندارد. در سرداب باسیلیکا استانبول فقط یک کافه کوچک و دنج وجود دارد.

کافه آب انبار باسیلیکا استانبول

این کافه که یکی از خاص ترین کافه های استانبول محسوب می شود در نزدیکی در ورودی آب انبار باسیلیکا سیسترن قرار گرفته است. در فضای کوچک و جمع و جور این کافه چند میز و صندلی برای استراحت گردشگران در نظر گرفته شده است. بازدیدکنندگان می توانند در این کافه انواع نوشیدنی های سرد و گرم و دسرهای متنوع را سفارش دهند.

کافه باسیلیکا سیسترن

محل تامین آب آب انبار باسیلیکا

محل تامین و به عبارتی منبع و سر منشا آب انبار باسیلیکا در استانبول مرکز توزیع آب اگریکاپی است که در ۱۹ کیلومتری شمال شهر واقع شده است. آب این مرکز توزیع که در جنگل بلگراد قرار دارد نیز توسط دو قنات والنس و مگلوا که به دستور ژوستینین یکم ساخته شده اند، به مرکز شهر منتقل می گردد.

افسانه آب انبار باسیلیکا

در آب انبار باسیلیکا سیسترن به جز چند ستون لبه دار و شیاردار، مابقی ستون ها به صورت استوانه ای شکل هستند. از قسمت های جالب این سرداب تاریخی که موجب به وجود آمدن افسانه های مختلفی نیز شده است می توان به دو سر مدویا به عنوان تکیه گاه در زیر دو ستون اشاره نمود. مدوسا یک هیولای زن با سری پر از مارهای سمی است که می تواند افرادی که به او نگاه می کنند را طلسم کند. با اینکه ساختارهای سنگی به شکل مدوسا جزو آثار هنری بزرگ دوره رومیان محسوب می گردند اما هنوز کاربردی قطعی آنها در آب انبار باسیلیکا در استانبول مشخص نشده است. برخی بر این باورند که قرار دادن سر مدوسا برای حفاظت از سرداب بوده است و برخی دیگر فقط کاربرد آنها را نگاه داشتن ستون ها عنوان می کنند.

افسانه باسیلیکا سیسترن

بازدید از آب انبار باسیلیکا استانبول

امکان قدم زدن در بخش های درونی آب انبار باسیلیکا برای گردشگران وجود دارد. پس می توانید بین ستونها و بخش های مختلف این آب انبار گذر کنید و به همه جای آن سرک بکشید. صدای دلنشین موسیقی کلاسیک به همراه قطرات آب حس و حال بی نظیری به این مکان دادند که وصف آن دشوار است. قبل از شیوع ویروس کرونا هر ساله بیش از سه میلیون توریست از این مکان دیدن می کردند.

آب انبار باسیلیکا استانبول کجاست

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که چگونه به آب انبار باسیلیکا برویم باید بگوییم که این سرداب تاریخی در مرکز شهر استانبول و در محله سلطان احمد قرار دارد. دسترسی به سرداب باسیلیکا استانبول آسان بوده و می توانید به راحتی به بازدید آن بروید. کافی است خود را به میدان معروف تکسیم برسانید و از آنجا با استفاده از اتوبوس و طی مدت زمان حدود ۲۰ دقیقه به ایستگاه سلطان احمد بروید. این ایستگاه در نزدیکی آب انبار باسیلیکا سیسترن قرار گرفته است. همچنین می توانید از میدان تکسیم و یا هر نقطه دیگر از شهر با استفاده از تاکسی خود را به محله سلطان احمد و این سرداب دیدنی برسانید.

آدرس آب انبار باسیلیکا استانبول: منطقه فاتح، محله سلطان احمد، محله علمدار، خیابان یرباتان.

اطلاعات بازدید از باسیلیکا سیسترن

قیمت ورودی آب انبار باسیلیکا ۱۹۰ لیر ترکیه می باشد. در نظر داشته باشید که برای ورود به این مکان صرفاً باید پول نقد به همراه داشته یا بلیت خود را به صورت اینترنتی تهیه کنید. امکان استفاده از کارت اعتباری برای تهیه بلیط آب انبار باسیلیکا استانبول وجود ندارد، همچنین کارت پاس موزه استانبول در این مکان معتبر نیست. در ضمن ورود به این مکان برای کودکانی که زیر هشت سال سن دارند رایگان می باشد.

بهترین فصول سال برای دیدن این بنای تاریخی زیبا پاییز، بهار و تابستان می باشند. از همین رو در ورودی این آب انبار صف های طولانی برای تهیه بلیت می بینید. پیشنهاد ما برای صرفه جویی در زمان این است که از قبل بلیت خود را به صورت آنلاین تهیه کنید. البته نباید فراموش کرد که این بلیت ها تقریبا گران تر از نرخ معمولی آنها می باشد. اما وقتی صف های طولانی خرید بلیط بر می خورید می فهمید که پرداخت این هزینه بالاتر می تواند ارزشش را داشته باشد.

ساعت کاری آب انبار باسیلیکا از ۹ صبح الی ۷ شب می باشد و شماره تماس آب انبار باسیلیکا +۹۰۲۱۲۵۱۲۱۵۷۰ است.

نکاتی که قبل از سفر به آب انبار باسیلیکا باید بدانید

برای بازدید کامل از آب انبار باسیلیکا استانبول شما تقریباً به یک تا دو ساعت زمان نیاز دارید. به همراه داشتن یک بطری آب کوچک می تواند برای دیدن از این مکان کافی باشد. به همراه داشتن دوربین با کیفیت نیز یک مزیت محسوب می شود. چراکه تصاویر بی نظیری از بخش های مختلف آن ثبت خواهد کرد.

برای برنامه ریزی بهتر سفر خود به این منطقه باید از ساعت کاری جاذبه گردشگری باسیلیکا سیسترن آگاه شوید. معمولاً در تمامی طول سال این مکان از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ پذیرای گردشگران می باشد. همچنین آشنایی با جاهای دیدنی نزدیک به آب انبار باسیلیکا کمک می کند تا استفاده بهتری از زمان خود ببرید.

اطلاعات بازدید از بزرگترین آب انبار استانبول

جاهای دیدنی نزدیک

بهتر است قبل از سفر به آب انبار باسیلیکا حتماً با جاذبه های دیدنی نزدیک به آن آشنا شوید تا بتوانید از زمان خود بیشترین بهره را ببرید. در ادامه برخی از مهم ترین موارد را خدمت شما معرفی می کنیم. این موارد عبارتند از: “کلیسای ایا ایرنه، موزه هنرهای ترکی و اسلامی، مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)، موزه باستان شناسی استانبول، موزه موزاییک یا موزاییک های قصر بزرگ استانبول، پله های رنگی استانبول، کاخ توپکاپی، کاخ دلما باغچه، کاخ بوکولئون، بازار بزرگ استانبول و مسجد ایاصوفیهکه بعد از دیدن باسیلیکا سیسترن می توانید از آن ها دیدن کنید.

هتل های نزدیک

بهتر است قبل از این که برای بازدید از باسیلیکا سیسترن اقدام کنید، از قبل در مورد هتل های اطراف این جاذبه گردشگری تحقیقات کاملی به عمل بیاورید. فاصله نزدیک هتل زیر باعث شده تا گزینه خوبی برای علاقمندان به بازدید از آثار تاریخی مهم ترکیه مانند آب انبار باسیلیکا استانبول باشند. این هتل ها عبارتند از: هتل the print house، هتل جلال سلطان، هتل سورا هاگیا سوفیا، هتل سلطان احمد خان، هتل دوسو دوسی، هتل Four Seasons یا چهار فصل استانبول، هتل آردن سیتی استانبول و… که موارد گفته شده تنها بخشی های هتل های اطراف آب انبار باسیلیکا استانبول می باشد.

سؤالات متداول

[toggle title=”آب انبار باسیلیکا استانبول کجاست؟” state=”close”]منطقه فاتح، محله سلطان احمد، محله علمدار، خیابان یرباتان.[/toggle]

[toggle title=”کارت پاس موزه استانبول برای آب انبار باسیلیکا معتبر است؟” state=”close”]خیر. امکان استفاده از آن وجود ندارد.[/toggle]

[toggle title=”ساعت کاری آب انبار باسیلیکا چگونه است؟” state=”close”]از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب امکان بازدید وجود دارد.[/toggle]

[toggle title=”هزینه بازدید از آب انبار باسیلیکا استانبول چقدر است؟” state=”close”]هزینه بازدید در سال ۲۰۲۲، ۱۹۰ لیر است.[/toggle]

۴.۴/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×