» جهانگردی » استانبول » مسجد ایاصوفیه استانبول کجاست؟ اطلاعات جامع تاریخچه و بازدید
مسجد ایاصوفیه استانبول یکی از مهمترین جاهای دیدنی استانبول
استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول کجاست؟ اطلاعات جامع تاریخچه و بازدید

۲۸ فروردین ۱۴۰۱ ۰2,787

مسجد ایاصوفیه استانبول به عنوان نمای معروف این شعر می شناسند و شاید با شنیدن نام استانبول، این مسجد در ذهن مسافران تداعی شود. استانبول به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای جهان مجموعه کاملی از جاذبه‌های گردشگری را در تنوعی از تاریخ، مدرنیته و طبیعت بی‌نظیر دریایی خود به گردشگران ارائه می‌کند. وجود همین ویژگی‌ها و قرارگیری شهر در دو قاره آسیا و اروپا استانبول را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در کشور ترکیه به تبدیل کرده است.

از مهمترین جاذبه‌های گردشگری تاریخی هر شهر اماکن دینی و سازه‌های قدیمی است. در شهر استانبول نیز به عنوان شهری مسلمان با اقلیت‌های دینی، تعداد زیادی مسجد و کلیسا از ادوار گذشته برجای مانده است که داستان‌ها و معماری شگفت‌انگیزی برای نمایش دارند. مسجد ایاصوفیه استانبول نیز یکی از این مساجد تاریخی با قدمت ۱۴۰۰ سال است که بسیاری از گردشگران آن را نماد کشور ترکیه می‌دانند و از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول به شمار می‌رود.

این مسجد هشتمین شگفتی جهان نامگذاری شده است و قطعا ارزش بازدید را خواهد داشت. شما می توانید در کنار مطالعه این مقاله، فیلم مسجد ایاصوفیه هم مشاهده کنید. با مطالعه این مقاله به همه چیز درباره مسجد ایاصوفیه استانبول پی خواهید برد و عکس های مسجد ایاصوفیه را نیز مشاهده خواهید کرد.

فهرست این مطلب

وجه تسمیه مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه استانبول در بخش اروپایی استانبول و در میدانی با همین نام قرار گرفته است. این منطقه پر از جاذبه‌های توریستی، هتل‌ها و مراکز خرید بوده و بازدید از آن امکان گردشی کامل و به یادماندنی را برای شما به ارمغان می‌آورد. مسجد ایاصوفیه استانبول با نام‌های هاگیا صوفیا و حاجیا صوفیا نیز شناخته می‌شود و در طول زمان به اسم‌های مختلف خوانده شده است. ایاصوفیه در واقع از اسم یونانی هاگیا صوفیا به معنای حکمت خدا یا کلیسای حکم گرفته شده است. بنابراین می توان گفت نام دیگر مسجد ایاصوفیه، هاگیا صوفیا یا حاجیا صوفیا می باشد.

مسجد ایاصوفیه استانبول کجاست؟

برای پاسخ به سوال چطور به مسجد ایاصوفیه برویم؟ لازم است بدانید که به علت قرارگیری مسجد در منطقه شلوغ و نسبتا مرکزی دسترسی با وسایل نقلیه عمومی آسان است و چندین انتخاب برای بازدید از مسجد خواهید داشت. انتخاب اول استفاده از تراموا است. نزدیک‌ترین ایستگاه تراموا به مسجد ایاصوفیه استانبول، ایستگاه سلطان احمد است که با خط T1  (باگجیلار-کاباتاش)، می‌توانید به آن بروید.

برای انتخاب دوم اگر از ایستگاه تراموا دور هستید می‌توانید از تکسیم با استفاده از قطار کابلی به سمت کاباتاش رفته و به تراموا دسترسی پیدا کنید. فاصله بین تکسیم تا تراموا ۵ کیلومتر است که همچنین می‌توانید پیاده روی لذت بخشی را از میان جاذبه‌های استانبول برای دسترسی به تراموا طی کنید. مسیر مترو مسجد ایاصوفیه به این صورت است که می توانید در میدان تکسیم سوار مترو خط M2 شوید و در ایستگاه وزنجیلر (Vezneciler) پیاده شده و باقی مسیر را با تراموا طی کنید.

آدرس مسجد ایاصوفیه: استانبول، محله سلطان احمد، میدان ایاصوفیه

مسیرهای دسترسی به مسجد ایاصوفیه استانبول

تاریخچه مسجد ایاصوفیه استانبول

 تا پیش از ساخت کلیسای جامع سیویل، مسجد ایاصوفیه بزرگترین کلیسای جهان بوده است. جالب است بدانید مسجد ایاصوفیه  یا حاجیا صوفیا یا هاگیا صوفیا تا به امروز سه بار از نو ساخته شده است و کاربری و ظاهر آن در زمان های مختلف متفاوت بوده است. در واقع مسجدی که هم اکنون وجود دارد ظاهری کاملا متفاوت با بنای اولیه آن دارد.

کلیسای اول

دقیقا در محل کنونی مسجد ایاصوفیه، کلیسایی به نام کلیسا اعظم به دستور امپراتور کنستانتین دوم در نزدیکی کاخ اعظم ساخته شد. اما به دلیل اختلاف و شورش هایی که در سال ۴۰۴ میلادی پیش آمد این کلیسا که از جنس چوب بود به طور کامل در آتش سوخت و اثری از آن باقی نماند.

کلیسای دوم

در سال ۴۰۵ میلادی ساخت بنای جدید کلیسا به دستور تئودئوس دوم کلید خورد و در سال ۴۱۵ افتتاح شد. بنای این کلیسا نیز شاهد شورشی دیگری بوده که در طی آن، آسیب هایی برداشت و تخریب شد. البته برخی از بقایای کلیسای دوم مانند مجسمه دوازده بره که نماد دوازده حواری بود، هنوز در حیاط موزه ایاصوفیه نگهداری می شود.

تاریخچه ی ایاصوفیه

کلیسا سوم (مسجد جامع ایاصوفیه)

بعد از تخریب کلیسای دوم، سومین بنایی که در این مکان ساخته شد همان مسجد ایاصوفیه امروزی است که در سال ۵۳۲ میلادی، ژوستینین یکم تصمیم به ساخت کلیسای بزرگتری گرفت. ژوستینین یکم برای طراحی مسجد ایاصوفیه صومعه سرا دستور به جمع آوری بهترین مواد از سراسر امپراتوری، از جمله سنگ آذرین از مصر، سنگ مرمر سبز از تسالی و سنگ های زرد از سوریه را داد. ساخت این کلیسا حدود ۵ سال طول کشید و سرانجام در سال ۵۳۷ افتتاح شد. در آن زمان این بنا به عنوان کلیسای ایاصوفیه نامگذاری شد.

سپس به دلیل زلزله هایی که در سال های ۵۵۳،۵۵۷ و۵۵۸ رخ داد، سقف و گنبد مسجد ایاصوفیه تخریب شد. پس از بازسازی گنبد این کلیسا با ارتفاع بیشتری ساخته شد. در قرن ۱۵ میلادی با حمله سلطان محمد فاتح عثمانی به قسطنطنیه، این شهر توسط او تسخیر شد و نام آن را به اسلامبول تغییر داد همچنین کلیسای ایاصوفیه به مسجد ایاصوفیه تغییر کاربری داد.

در طی حکومت سلاطین بعدی بخش های مختلف دیگری به نمای مسجد ایاصوفیه اضافه شدند و به مرور زمان و با تشکیل جمهوری ترکیه، نام اسلامبول به استانبول تغییر پیدا کرد. سیر تبدیل مسجد ایاصوفیه به موزه نیز به دستور آتاتورک در سال ۱۹۳۵ انجام شد و از آن پس به محلی برای بازدید گردشگران تبدیل شده است.

شهر استانبول همچون امروز به دلیل قرارگیری در منطقه‌ای که کوتاه‌ترین مسیر غرب به مشرق زمین بود، اهمیت تجاری خاصی داشته و از تمدن چشم‌گیری برخوردار بوده است. وجود فرهنگ کهن و عمیق مردم و اقتصاد قوی باعث شکل گیری و ساخت سازه‌های ماندگار همچون مسجد ایاصوفیه در این شهر شده است.

عظمت و شکوه مسجد ایاصوفیه

فرهنگ بومی و سنت ملل مختلف را می‌توان در یادگار‌های بیزانس به چشم دید. این شهر منحصر به فرد با بسیاری از ملت‌ها از امپراطوری بزرگ روم تا ایران در ارتباطی تنگاتنگ بوده است و به همین دلیل هنر و معماری بیزانس متاثر از معماری مشرق است. هنر و معماری که به عنوان نمادی از مسیحیت شناخته می‌شود. تا زمانی که شهر بیزانس یا همان استانبول امروزی به دست عثمانی‌ها تصرف شد، سلطان محمد دوم دستور داد تا کلیسا به مسجد ایاصوفیه استانبول تغییر کاربری داده شود.

در زمان مراد سوم نیز محراب و مناره مسجد در عظمت و شکوهی مثال زدنی ساخته شد. بعدها و در زمان مراد چهارم، مصطفی چلبی آیاتی از قرآن را روی دیوارها و سقف ها نوشت. با وجود این نوشته‌ها و لوحه‌هایی که به اسم‌های الله، محمد، ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین نوشته شده است، مسجد ایاصوفیه استانبول به طور کامل از حالت کلیسایی خود خارج شد. از زمان آغاز جمهوری ترکیه نیز این محل کهن به عنوان موزه استفاده می‌شود.

تاریخچه مسجد ایاصوفیه استانبول

معماری مسجد ایاصوفیه استانبول

این مسجد از نمونه های بی نظیر معماری دوران بیزانس است که هر ساله عده زیادی از گردشگران را به خود جذب می کند. ساخت مسجد ایاصوفیه استانبول در ۵ سال با حضور ۱۰۰۰۰ کارگر و ۱۰۰ استاد معمار انجام شده است. کلیسا دارای بخش‌های حیرت‌انگیزی چون گنبد بلند و خیره‌کننده با ارتفاع ۵۵ متر و قطر ۳۱ متر، کوزه مرمر از یونان باستان که در زمان مراد سوم آورده شده، ایوان غربی و مدخل، لژ مخصوص ملکه و درب برنزی با قاب مرمر است. و جالب است بدانید که بسیاری از تزئینات داخل مسجد ایاصوفیه همچون کوزه مرمر و ستون‌های این بنا از نقاط مختلف جهان آورده شده است.

در ساخت این بنای ۶ هزار متری تماما از آجرهای پوشیده شده با مرمر استفاده شده است. ۴ ستون عظیم که با سنگ خارای مصری ساخته شده‌اند و ۴۰ پشت بند بزرگ ایوان مسجد ایاصوفیه استانبول را برافراشته نگه داشته است. بزرگترین ستون‌های مسجد حدود ۱۹ تا ۲۱ متر ارتفاع دارند و وزن تقریبی آن‌ها حدود ۷۰ تن است. گنبد مسجد حدود ۴۰ پنجره کمانی دارد که بازتاب کننده نور خورشید به داخل مسجد است و در اولین نگاه شما را میخکوب خواهد کرد.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، بسیاری از بخش های پلان مسجد ایاصوفیه همچون گنبد، ستون ها، محراب، مناره و تزئینات قرآنی بعد از تبدیل کلیسا به مسجد، به بنا اضافه شده اند. به عنوان مثال در زمان حکومت مراد سوم، مناره، منبر و محراب به نما و مشخصات مسجد ایاصوفیه اضافه شد. در زمان حکومت مراد چهارم نیز آیاتی از قرآن کریم در دیوارها و سقف ایاصوفیه به خط مصطفی چلبی نوشته شد و لوح هایی مزین به نام الله، محمد، ابوبکر، عثمان، عمر، علی، حسن و حسین در دور تا دور سقف مسجد ایاصوفیه نصب شد.

معماری مسجد ایاصوفیه استانبول

نمای داخلی مسجد ایاصوفیه

تمام سطوح داخلی ساختمان با استفاده از سنگ مرمر چند رنگ، سبز و سفید یا سنگ آذرین بنفش و موزائیک‌های طلائی پوشیده شده‌اند. ستون‌های بزرگ مسجد ایاصوفیه استانبول نیز با وجود روکش‌هایی از همین جنس براق به نظر می‌رسند و این موضوع زیبایی خیره‌کننده آن‌ها را چندین برابر کرده است.

این بنا در طول تاریخ مورد هجوم و تخریب بسیاری قرار گرفته است و چندین بار بازسازی و ترمیم شده است. مشهورترین مرمت آن به دستور سلیم دوم توسط خواجه معمار سنان آغا، نابغه معماری دوران عثمانی صورت گرفته است. در این مرمت، نمادهای عصر اسلامی به این بنای تاریخی افزوده شد. همچنین کلیسا در قرن ۶ میلادی توسط جاستنیانوس مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.

نمای داخلی شگفت‌انگیز ساختمان

بخش های مختلف مسجد ایاصوفیه

هنگام مشاهده فضای داخلی مسجد می توانید برخی آثار مربوط به تاریخ مسیحیت و تاریخ اسلام را در آن مشاهده کنید. در ادامه به بررسی بخش های مختلف آن می پردازیم. ابتدا بخش های داخلی مسجد و سپس بخش های خارجی آن را بیان می کنیم:

  • گنبد مسجد ایاصوفیه

ارتفاع گنبد ایاصوفیه از زمین برابر با ۵۵.۶۰ متر بوده و فضای دایره ای ۶۰ متری را به خود اختصاص داده است. در ساخت این گنبد از آجر، مرمر و سنگ های مخصوصی استفاده شده که هم سبک و هم با دوام هستند. این گنبد هزاران سال قدمت دارد و بارها بر اثر آتش سوزی و زلزله آسیب دیده است. اما در تمام دوران از حکومت امپراتوران روم شرقی تا حکومت عثمانی به این مسجد و گنبد اهمیت داده شده و بارها مورد بازسازی قرار گرفته است. در یکی از بازسازی ها که بعد از تخریب این بخش به وسیله زلزله صورت گرفت، معمار وقت برای محافظت از گنبد، سیم های خارجی بر روی آجرها کشید و ارتفاع گنبد را حدود ۷ متر افزایش داد و ۴۰ پنجره در دور تا دور آن گذاشت.

گنبد مسجد ایاصوفیه استانبول

  • موزاییک و نقاشی روی آن ها

موزاییک های زیبایی داخل مسجد قرار دارند که روی آنها نقاشی های تاریخی و اغلب با مضمون مذهبی کشیده شده اند که داستان های مختلفی را روایت می کنند. کمی جلوتر به نقاشی موزاییک ها می پردازیم.

  • محراب و منبر مسجد ایاصوفیه

در بخش جنوب شرقی ساختمان، یک محراب زیبا که نقشی از خورشید و ستارگان دارد، قرار گرفته و دارای طلاکاری های جذابی است که در دو طرف آن شمعدان هایی قرار دارند که از مجارستان به استانبول آورده شده اند.

در سمت راست محراب، منبر ایاصوفیه قرار گرفته که قدمت آن به قرن ۱۶ میلادی باز می گردد. این منبر به دست بهترین هنرمندان در زمان خود ساخته شده و بسیار زیبا می باشد.

محراب مسجد تاریخی ایاصوفیه

  • اتاق سلطان

یک اتاق کوچک در سمت چپ محراب وجود دارد که در دوره عثمانی برای پادشاهان ساخته شد تا درون آن به برپایی نماز جمعه بپردازند. در ساخت این اتاق از مرمر و چوب طلاکاری شده استفاده شده است. محل کنونی این اتاق با آنچه که در گذشته واقعا وجود داشته متفاوت است زیرا اتاق سلطان طی بازسازی های مختلف، به این نقطه منتقل شده است.

  • مکعب از جنس مرمر

در دو طرف درب اصلی مسجد، دو مکعب از جنس مرمر می بینید که قدمتی ۲۳۰۰ ساله دارند و از شهر برگاما ترکیه به استانبول آورده شده اند. این مکعب ها توخالی بوده و ظرفیتی معادل ۱۲۵۰ لیتر دارند که در قدیم از آن ها به عنوان آبخوری و شربت خوری استفاده می کردند. در پایین آن ها شیرهای آب قابل مشاهده است.

  • جایگاه اذان مسجد ایاصوفیه

ماذنه یکی از قسمت هایی است که بعد از فتح استانبول به وسیله عثمانی ساخته شده و از آنجایی که این بنا بسیار بزرگ است، یک جایگاه اذان برای آن کافی نبود و بعدها ۴ ماذنه دیگر نیز ساخته شدند که برای ساخت آنها از بهترین هنرمندان وقت استفاده شده است. این جایگاه ها رو به قبله بوده و از مرمر ساخته شده اند.

ماذنه مرمری در مسجد ایاصوفیه

  • درهای ایاصوفیه

در مسجد ایاصوفیه استانبول درهای ورودی مختلفی وجود دارد:

  • در مرمین

این در، سمت جنوبی مسجد که مخصوص مراسمات تشریفاتی بود، قرار دارد. روی آن نقوش مختلفی به چشم می خورد. یکی از لنگه های آن نشانگر بهشت و دیگری نشانگر جهنم است.

  • باب همایون

بزرگترین باب مسجد است، که برای ورود امپراتور و همراهانشان مورد استفاده قرار می گرفته و ۷ متر طول دارد. در ساخت آن از چوب بلوط و برنز استفاده شده است.

  • در زیبا

این درب را می توان قدیمی ترین اثر ایاصوفیه دانست چرا که قدمت آن به قرن ۲ میلادی باز می گردد و امپراتور تئوفیلوس در سفری که به شهر طرسوس داشت، این در را همراه خود به استانبول آورد.

  • لژ مخصوص ملکه

لژ مخصوص ملکه در سرسرای بالایی بنا قرار گرفته که از این جایگاه ملکه و باقی زنان همراه می توانستند، مراسم های مختلف که در حال برگزاری بود را تماشا کنند.

  • امفالیون مسجد ایاصوفیه

یک محل دایره ای شکل است که دور تا دور آن یک سری دایره بزرگ و کوچک قرار دارد و در گذشته محل تاجگذاری پادشاهان بوده و قدمت آن به دوران پادشاهی بیزانس باز می گردد.

امفالیون

  • ستون آرزو

در شمال غربی بنا یک ستون وجود دارد که در تمام طول سال نمناک است، می گویند که این ستون قدرت شفا دهندگی دارد. در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

  • سرسرا بالا

بنای این قسمت به صورت نعل اسبی ساخته شده که محراب و کلیسا را در بر میگیرد. نقاشی های موجود در این سالن بسیار زیبا هستند و داستانی از تاریخ را بیان می کنند.

  • کوزه مرمر

در زمان سلطنت مراد سوم، کوزه ای مرمری از یونان باستان به موزه ایاصوفیه آورده شد که تنها از یک قطعه بزرگ سنگ مرمر ساخته شده است.

  • سنگ قبر انریکو دونالدو

انریکو دونالدو یکی از حاکمان ونیز بوده که فرمان غارت ایاصوفیه را صادر کرد. سنگ قبر موجود در طبقه بالای مسجد نمادین است زیرا قبر واقعی او هنگامی که عثمانی ها کلیسا را بازسازی و تبدیل به مسجد کردند، به طور کامل از بین رفت.

  • نوشته وایکینگی

در بخش جنوبی مسجد ایاصوفیه، یک سنگ مرمر بزرگ دیده می شود که روی آن نوشته های وایکینگی متعلق به قرن ۹ میلادی وجود دارد. جالب است بدانید که وایکینگ ها حدود ۲۰۰ سال در گارد سلطنتی روم شرقی بودند.

در ادامه به بررسی بخش های خارجی ایاصوفیه می پردازیم:

  • مناره های مسجد ایاصوفیه

این بنای تاریخی ۴ مناره به ارتفاع ۶۰ متر دارد که دارای تزئینات مختلفی هستند و در طول تاریخ در طی بازسازی های انجام شده روی مسجد، ساخته شده اند. زمان ساخت آن ها تقریبا به قرن های ۱۵، ۱۶ و ۱۹ میلادی باز می گردد.

  • مقبره های مسجد ایاصوفیه

مقبره پادشاهان عثمانی همچون سلطان سلیم دوم، سلطان مراد سوم، سلطان محمد سوم، سلطان مصطفی اول و سلطان ابراهیم در کنار بنای ایاصوفیه قرار گرفته است که به دلیل معماری آن ها، گردشگران زیادی از آنجا دیدن می کنند.

مقبره پادشاهان در کنار ایاصوفیه

  • آبخوری های مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه در کل، ۳ آبخوری دارد که یکی از آن ها بر اساس معماری عثمانی ساخته شده و دارای ۱۶ شیر برنزی است. این آبخوری یک گنبد دارد که روی ۸ پایه و طاق کار شده، بنا شده است. در بالای گنبد نام الله به چشم می خورد و بالای هر شیر آب نیز آیه ای از قرآن نوشته شده است. دو آبخوری دیگر نیز در این مجموعه وجود دارد که یکی از آن ها تقریبا در قرن ۱۸ میلادی و دیگری در قرن ۱۷ میلادی ساخته شده اند.

نقاشی های موزه ایاصوفیه

داخل موزه مسجد ایاصوفیه تعداد زیادی نقاشی های دیواری با مضمون مذهبی وجود دارد که نشان دهنده هنر دوران بیزانس و تاریخ دیرینه این بنا است. اغلب این نقاشی های مذهبی که با موزاییک کاری همراه است درباره عیسی مسیح، حواریون و اعتقادات مسیحیت می باشد و از زیبایی و جذابیت خاصی برخوردارند. برخی از این نقاشی ها هنگامی که کلیسا به مسجد تبدیل شد از بین رفتند ولی برخی همچنان باقی ماندند و هنگامی که مسجد به موزه تبدیل شد دوباره نمایان شدند. به بررسی برخی از نقاشی موزاییک های مسجد می پردازیم:

نقاشی موزاییک محراب

در این نقاشی می توان تصویری از کودکی حضرت عیسی را در آغوش مریم مقدس به چشم دید. این نقاشی در محراب نیم گنبد مسجد قرار گرفته است.

نقاشی موزاییک محراب ایاصوفیه

نقاشی موزاییک دسیس

یکی از قدیمی ترین و مهم ترین اثر هنری به جا مانده از دوران بیزانس، نقاشی دسیس است که عیسی مسیح را بین حضرت زکریا و مریم مقدس به تصویر کشیده است. بخش زیادی از این اثر به دلیل قرار گرفتن در زیر نور از بین رفته است. قدمت آن به قرن ۱۳ میلادی بازمی گردد و ارتباط زیادی با هنر رنسانس دارد.

نقاشی موزاییک دسیس

نقاشی موزاییک میکائیل و جبرئیل

در سمت راست و چپ محراب تصویر دو فرشته میکائیل و جبرئیل دیده می شود که قدمت آن به قرن نهم میلادی باز می گردد و امروزه تنها بخشی از آن باقی مانده است. در تصویر فرشته جبرئیل که روبه روی میکائیل قرار دارد، در دست راست خود یک عصای پادشاهی و در دست چپ، یک گوی دارد.

نقاشی موزاییک زوئه

این نقاشی مربوط به دختر کنستانتین هشتم، امپراتریس زوئه است که مربوط به نیمه اول قرن ۱۱ میلادی می شود. این نقاشی حضرت مسیح را بین زوئه و آخرین همسرش نشان می دهد. ظاهرا زوئه چند بار ازدواج کرده و این نقاشی با هر ازدواج او تغییر می کرده است.

نقاشی موزاییک زوئه

نقاشی موزاییک جان کمننوس 

این نقاشی که در نزدیکی نقاشی زوئه قرار دارد. کودکی حضرت مسیح در آغوش مادر را به تصویر می کشد که در دو طرف آن تصویری از ایرنه و جان کمننوس وجود دارد. ایرنه یکی از زنانی بوده که در قرن هشتم و نهم میلادی به عنوان قدیسه توسط کلیسای ارتدکس یونان شناخته شده بود.

موزاییک کمننوس

نقاشی موزاییک پدران کلیسا

در این نقاشی سه شخصیت به تصویر کشیده شده اند. این نقاشی از جمله آثاری است که در دوران تصرف کلیسا به دست مسلمانان و تبدیل شدن آن به مسجد، پوشانده شده بود و سپس بعد از اینکه این مکان به موزه تبدیل شد دوباره قابل دیدن گشت.

گربه معروف مسجد ایاصوفیه

یکی از اتفاقات جالب که در شبکه های مجازی نیز سر و صدا به پا کرد. وجود یک گربه به نام «گلی» (Gli)، به معنی پیوند عشق است که به مدت ۱۴ سال درون مسجد زندگی کرد. «گلی» یک گربه زیبا با موهای روشن و کوتاه و چشمانی کج بود که رفتاری شاهانه از خود نشان می داد. او بیشتر زندگی خود را درون بنای تاریخی مسجد گذراند و مورد توجه بسیاری از گردشگران بود.

امید باهچلی که راهنمای گردشگران بود و صفحه اینستاگرام گلی را اداره می کرد، درباره او اینگونه می گوید که گلی علاقه به ژست گرفتن داشت و اگر نمیخواست کسی او را در آغوش بگیرد، خود را به یک نقطه در زیر گنبد میرساند. چرا که این مکان حفاظت شده بود و گردشگران نمی توانستند وارد آن شوند.

در ضمن در گذشته امپراتوران بیزانس در این مکان تاج گذاری می کردند. اما اگر گلی دوست داشته باشد تا با مردم ارتباط بگیرد، در قسمت پایین جایگاه موذن ها می رود. این گربه دوست داشتنی در فصل سرما خود را به زیر نور پروژکتورها می رساند تا گرم شود. بر اساس توییتی که استاندار استانبول منتشر کرد این گربه در سن ۱۶ سالگی مرد. این گربه مشهور مدتی در درمانگاه بستری بود و به علت سن زیاد درگذشت.

گربه معروف گلی

عجایب مسجد ایاصوفیه

این بنای تاریخی جزیی از فهرست عجایب هفتگانه جدید جهان در سال ۲۰۰۷ اعلام شد. یکی دیگر از اتفاقات جالب پیرامون این موزه، شفا دهنده بودن آن است. اینگونه می گویند، چاهی که در وسط هال مسجد قرار دارد، می تواند بیماری های مختلف را درمان کند. برای این منظور فرد بیمار در روزهای شنبه باید سه بار در صف بایستد و از چاه دیدن کرده و یک لیوان از آب آن بنوشد. این رسم تا قبل از تبدیل شد مسجد به موزه مرسوم بوده است.

همچنین یک ستون به نام ستون آرزو، از جنس مرمر درون مسجد وجود دارد که در طول سال حتی در گرما نیز خیس و نمناک است. در پایین آن صفحه برنزی و یک سوراخ وجود دارد که فرد بیمار باید انگشت خود را داخل آن برده و سپس روی ناحیه ای که دچار بیماری است، بگذارد تا بیماری و درد او شفا یابد. طبق گفته های پیشینیان، این ستون به دلیل اشک هایی که مریم مقدس ریخته، نمناک و خیس است.

ساعت بازدید از مسجد ایاصوفیه استانبول

ساعت‌ کاری مسجد ایاصوفیه استانبول که در حال حاضر موزه است همه روزه در ایام پاییز و زمستان از ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر و در ایام بهار و تابستان از ۹ صبح تا ۷ شب است. بلیط ورودی تا یک ساعت قبل از اتمام وقت بازدید به فروش می‌رسد. بازدید از محوطه مسجد برای کودکان زیر ۱۲ سال رایگان بوده و بازدید از حرم نیز برای کودکان زیر ۶ سال رایگان می‌باشد. قیمت بلیط مسجد ایاصوفیه تا قبل از تبدیل شدن به مسجد ۱۰۰ لیتر بود. اکنون بازدید از مسجد ایاصوفیه استانبول رایگان است.

جاهای دیدنی نزدیک به مسجد ایاصوفیه استانبول

ایاصوفیه در نزدیکی منطقه سلطان احمد قرار دارد، آرامگاه سلیم، آرامگاه مراد، آرامگاه شهزادلر، حمام حرم سلطان، کاخ موزه توپکاپی، آب انبار باسیلیکا، موزه باستان شناسی استانبول، مسجد آبی، کاخ بوکولئون، بازار بزرگ استانبول، حمام سلیمانیه، موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول، موزه راه آهن استانبول، مسجد رستم پاشا، مجموعه موتیف، موزه فرش و گلیم، گالری هنر عشایری و مقبره‌هایی همچون مقبره محمد، سلطان مصطفی اول و مقبره سلطان ابراهیم در نزدیکی این مکان زیبا قرار دارد.

هتل های نزدیک مسجد ایاصوفیه استانبول

همانطور که گفتیم مسجد ایاصوفیه استانبول در مرکز شهر واقع شده و از لحاظ دسترسی به هتل و مراکز خرید از موقعیت خوبی برخوردار است. از جمله هتل‌های اطراف این مسجد می‌توان به هتل گرین پارک، هتل آرس، هتل تکسیم استار، هتل رومانس و هتل وایت هاوس اشاره کرد.

اگر به دنبال اقامتی به صرفه در یک هتل ۴ ستاره هستید که تنها ۴۰۰ متر با مسجد ایاصوفیه استانبول فاصله دارد، پیشنهاد ما هتل وایت هاوس است. هتل رومانس نیز با همین فاصله و با امکانات رفاهی_تفریحی بیشتر برای علاقمندان ورزش و شنا در نزدیکی مسجد قرار دارد. نزدیک‌ترین و ارزان‌ترین هتل نیز هتل آرس استانبول با ۳ ستاره است که تجربه غذاخوردن در تراس آن با ویو زیبای استانبول به یادماندنی خواهد بود.

تور گردشگردی استانبول

تور گردش مسجد ایاصوفیه استانبول

توصیف زیبایی‌های خیره‌کننده این مسجد ممکن نیست. سازه‌های اعجاب برانگیز مسجد که ترکیبی از معماری یونانی و معماری اسلامی و برگرفته از هنر ادوار مختلف تاریخ هستند، هر بازدید کننده‌ای را انگشت به دهان و خیره می‌کند. عظمت و شکوه مسجد ایاصوفیه استانبول نیز از دور مشخص است و هرچه نزدیکتر شوید بیشتر خواهد شد. توصیه می‌کنیم برای بازدید از مسجد با تورهای گردشگری سفر کنید تا امکان بهره‌مندی از دسترسی آسان، اقامت آسوده در هتل‌های اطراف و بازدید کامل از تمامی بخش‌های مسجد را داشته باشید.

سؤالات متداول

[toggle title=”مسجد ایاصوفیه استانبول مربوط به کدام دوره است؟” state=”close”]ساختمان فعلی این بنا در سال ۵۳۲ میلادی در زمان امپراتوری بیزانس ساخته شده است.[/toggle]

[toggle title=”معمار مسجد ایاصوفیه کیست؟” state=”close”]این بنای تاریخی به دستور همسر ژوستینین اول، یعنی تئودورا در سال ۵۲۳ میلادی ساخته شد. بازسازی آن توسط معماران معروفی همچون ایسیدوروس (از میلتوس یا سوکلی فعلی) و آنتِمیوس (از تراللس یا آیدنلی فعلی) انجام گرفت.[/toggle]

[toggle title=”چطور از میدان تکسیم به مسجد ایاصوفیه برویم؟” state=”close”]فاصله مسجد ایاصوفیه تا میدان تکسیم، حدود ۵ کیلومتر بوده که حدود ۱۲ دقیقه است. شما می توانید از تاکسی کمک بگیرید یا از تراموا (قطارهای برقی زمینی) استفاده نمایید که ایستگاه آن تا میدان تکسیم ۱۰ دقیقه فاصله دارد. سپس با خط T1 به میدان سلطان احمد بروید و پیاده شوید. از اینجا تا مسجد ایاصوفیه، ۷۰۰ متر پیاده روی فاصله دارید.[/toggle]

[toggle title=”برای بازدید از مسجد ایاصوفیه حجاب الزامیست؟” state=”close”]از زمانی که کاربری این مسجد به موزه تغییر پیدا کرده داشتن حجاب الزامی نیست. اما بهتر است برای احترام به نمازگزاران ظاهر آراسته همراه با شال یا روسری داشته باشید.[/toggle]

۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×