» جهانگردی » استانبول » موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول کجاست؟ قیمت بلیط و ساعت کاری
Istanbul Museum of Turkish and Islamic Arts
استانبول

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول کجاست؟ قیمت بلیط و ساعت کاری

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ 17۰1,835

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول اولین موزه در ترکیه است که ترکیبی از آثار هنری ترک و آثار هنری دوران اسلامی را توامان در یک مکان گردآوری کرده است. موزه اسلامی ترکیه جزو جاذبه های منحصر بفرد ترکیه برای علاقمندان به هنر و تاریخ است. این موزه که یکی از جاهای دیدنی استانبول محسوب می شود دارای آثار بسیار با ارزش و شگفت انگیزی است. موزه هنر ترکی و اسلامی در یکی از باشکوه ترین کاخ های کشور ترکیه و در میدان سلطان احمد استانبول واقع شده است. گردشگران زیادی در ایام مختلف سال از این موزه بازدید می کنند. اگر شما هم قصد دارید در سفر به ترکیه از موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول بازدید نمایید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله همراه اقامت ۲۴ باشید.

تاریخچه موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

آنگونه که از مستندات بر می آید، موزه هنرهای اسلامی استانبول آخرین موزه ای بوده است که در اواخر دوران امپراتوری عثمانی ها بنا شده است. این موزه برای اولین بار با نام «Evkaf iyslamiyet Müzesi» در سال ۱۹۱۳ در ساختمان آشپزخانه «سوپ» واقع در مجموعه مسجد سلیمانیه احداث شد. عثمان حمدی بیک موزه اسلامی در ترکیه را برای حفظ آثار هنری بر پا کرد تا بتواند به این طریق، از ربوده شدن آثار تاریخی باقی مانده در بناهای تاریخی چون، مساجد، مقبره ها، لژهای دراویش و زاویه ها در امان نگه دارد. او سعی کرد آثار مختلفی مانند فرش، قالیچه، نسخ خطی، درهای چوبی، منبر و مانند آن را جمع آوری کند.

پس از اعلام جمهوری و تغییر نام به «موزه هنرهای ترکی و اسلامی» ساختمان موزه نیز تغییر یافت. در سال ۱۹۸۳ موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول به کاخ ابراهیم پاشا منتقل گردید. این کاخ یکی از مهمترین کاخ های ترکیه به شمار می رود که از معماری عثمانی بی نظیری برخوردار است. قدمت این کاخ به سال ۱۵۲۴ میلادی باز می گردد که محل زندگی ابراهیم پاشای پارگایی، دومین وزیر اعظم سلطان سلیمان یکم عثمانی بود. این بنا در طول سال ها به دلایل مختلف آسیب دید و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. بعد از بازسازی به شکل امروزی در سال ۱۹۸۳ به عنوان محل موزه هنرهای ترکی و اسلامی انتخاب گردید.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی ترکیه

بخش های موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

بخش های مختلفی در موزه هنرهای ترکی و اسلامی برای به نمایش درآوردن ۴۰ هزار اثر شگفت انگیز در نظر گرفته شده است. این آثار متعلق به دوران های مختلف اسلامی مانند حکومت امویان، عباسیان، سلجوقیان، عثمانی، صفوی و … هستند. شاید دلیل مطرح شدن نام موزه اسلامی ترکیه همین موضوع باشد که توانسته است، سرتاسر سرزمین های مسلمان را در قالب آثار هنری هر دوره در کنار هم جمع کند.

بخش فرش

اصلی ترین بخش موزه اسلامی استانبول متعلق به نمایش فرش های گرانبها است و کلکسیونی از فرش های نفیس و زیبا در این قسمت نگهداری می شوند. به خاطر وجود فرش های با ارزش تا سالها این موزه به «موزه فرش» شهرت داشت.

از مهمترین فرش های موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فرش های نادر دوران سلجوقی
  • فرش های نماز متعلق به قرن ۱۵
  • فرش های با تصویر حیوانات متعلق به قرن ۱۵
  • فرش های هولباین یا آناتولی متعلق به قرن های ۱۵ تا ۱۷
  • فرش های ترکی
  • فرش های قفقازی
  • فرش های ایرانی

فرش های موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

بخش سرامیک و شیشه

بیشتر آثار موجود در این بخش از موزه اسلامی استانبول آثار سرامیکی هستند که در طی کاوش های بین سال های ۱۹۰۸ الی ۱۹۱۴ به دست آمده اند. از مهمترین آنها می توان به آثار سامرا، راکا، تل هالپ و کیشان اشاره نمود. همچنین در این بخش از موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول می توانید نمونه کاشی های معرق، میراب و دیوارهای متعلق به اصول آناتولی و دوره سلجوقی را تماشا کنید.

تزئینات گچبری کاخ قونیه کالیشاسلان، نمونه کاشی و سرامیک های عثمانی و مجموعه آثار هنری شیشه ای اسلامی قرن ۹ از دیگر دیدنی های این قسمت از موزه به شمار می روند.

بخش آثار چوبی

در این قسمت از موزه هنرهای ترکی و اسلامی نمونه هایی از آثار هنری ساخته شده با چوب در معرض نمایش قرار دارند. این آثار متعلق به قرون ۹ و ۱۰ بوده و یادگاری های منحصربفردی از دوران سلجوقیان و هنرمندان آناتولی هستند. خاص ترین آثار چوبی این بخش موزه عبارتند از:

  • آثار چوبی تزئین شده دوره عثمانی
  • نمونه های بی نظیر منبت کاری
  • نگهدارنده های کتاب و کشوها
  • آثار تزئینی مشهور مروارید، عاج فیل و لاک لاک پشت

ظروف قدیمی موزه هنرهای ترکی و اسلامی

بخش هنر فلز

در بخش آثار فلزی موزه انواع ابزارآلات و ظروف فلزی متعلق به دوران های گذشته و به ویژه دوران سلجوقی به نمایش درآمده اند. آثاری همچون هوان، آفتابه، آینه، شمعدان، گلاب پاش و … که به زیبایی هرچه تمام تر طراحی و ساخته شده اند.

همچنین در این بخش آثار فلزی دیگری نیز از دوره عثمانی وجود دارد که شامل مجموعه ظروف نقره ای، برنجی و توباکی با تزئینات سنگ های ارزشمند می باشند.

بخش هنر سنگ

اگر علاقمند به آثار هنری سنگی هستید می توانید به بخش هنر سنگ موزه هنرهای ترکی و اسلامی شهر استانبول مراجعه کنید. در این قسمت آثار خارق العاده ای از دوره های سلجوقیان، مملوکیان، عباسیان، امویان و … قرار دارند. برخی از این آثار دارای نقوش مختلفی مانند چهره افراد و شکل های هندسی و غیرهندسی و … هستند. از مهمترین نمونه های هنرهای سنگی این بخش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سنگ های قبر با نقوش صحنه شکار، ابوالهول، اژدها، گریپون
  • آثار هنری با نوشته های حاشیه ای
  • کتیبه های مختلف با هنر خوشنویسی عثمانی

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول ترکیه

بخش مردم نگاری

یکی از بخش های مهم موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول تحت عنوان بخش مردم نگاری شهرت دارد. در این قسمت ماشین های بافندگی فرش و گلیم که از مناطق مختلف آناتولی گردآوری شده اند، در معرض نمایش قرار دارند. آثار این قسمت موزه طی سالها جمع آوری شده که قابلیت نمایش انتقال موزه به کاخ ابراهیم پاشا را امکان پذیر نموده است.

همچنین شما می توانید در این بخش تکنیک های نقاشی با پشم، نمونه های هنری بافندگی و تزئینات، لباس های محلی منطقه، وسایل خانه، انواع صنایع دستی و آلات موسیقی مختلف را تماشا کنید.

بخش خوشنویسی

انواع تابلوهای خوشنویسی و نامه های قدیمی که توسط هنرمندان و خطاطان برجسته دوران های گذشته اسلامی نوشته شده اند در این قسمت موزه قرار دارند. برخی از این نوشته ها و آثار خوشنویسی در نوع خود کم نظیر بوده و از ارزش هنری بسیار بالایی برخوردارند. آثار به نمایش درآمده در بخش خوشنویسی موزه هنرهای ترکی و اسلامی عبارتند از:

  • قراردادها
  • نوشته های مینیاتوری ترکی و ایرانی
  • قرآن های خطی
  • احکام شاهنشاهی دوران عثمانی
  • نوشتار دستی کتاب های معروف
  • امضاهای سلاطین مختلف

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول کجاست؟

این موزه تاریخی و مهم در منطقه فاتیح و میدان سلطان احمد شهر استانبول واقع شده است. برای دسترسی به کاخ باشکوه ابراهیم پاشا که محل برپایی موزه اسلامی استانبول محسوب می شود می توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. نزدیکترین ایستگاه های مترو به موزه ایستگاه های ونزنسیلر، هالیک و پنیکاپی هستند. در هر بخش شهر که قرار دارید می توانید با خطوط M1 و M2 مترو خود را به منطقه فاتح برسانید.

آدرس موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول: میدان سلطان احمد، محله بین بیر دیرک، منطقه فاتح

اطلاعات بازدید موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

طق اطلاعات موجود در وب سایت رسمی موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول ترکیه، بازدید از موزه هنرهای ترکی و اسلامی در نیمه اول سال از ساعت ۹ تا ۱۹:۳۰ و در نیمه دوم سال از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰ امکان پذیر است. قیمت بلیط هم در سال ۲۰۲۲، ۱۰۰ لیر ترکیه است.

شماره تماس: ۹۰۲۱۲۵۱۸۱۸۰۶+ – ۹۰۲۱۲۵۱۸۱۸۰۵+

مسجد ایاصوفیه استانبول

جاذبه های نزدیک به موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

استانبول به عنوان شهری توریستی دارای جاذبه های متنوعی است که تعداد قابل توجهی از آنها در منطقه فاتیح واقع شده اند. شما می توانید علاوه بر بازدید از موزه هنرهای ترکی و اسلامی، بازدید از سایر جاهای دیدنی استانبول را که در نزدیکی این موزه قرار دارند، مد نظر داشته باشید.

یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استانبول مسجد سلطان احمد است که به نام مسجد آبی نیز شناخته می شود. این مسجد تاریخی از معماری شگفت انگیزی برخوردار است که هر بازدیدکننده ای را مات و مبهوت خود می کند. قدمت مسجد سلطان احمد به دوران عثمانی در سال ۱۶۱۶ بازمی گردد.

جاذبه دیگری که در فاصله کمی از موزه هنرهای ترکی و اسلامی قرار گرفته مسجد ایاصوفیه است. این مسجد که جزو مهمترین و شناخته شده ترین جاهای دیدنی استانبول به شمار می رود در سال ۵۳۲ میلادی بنا شده است. در ابتدا این مکان یک کلیسا بود و در دوران اسلامی تبدیل به مسجدی باشکوه شد.

از دیگر جاذبه های نزدیک به موزه می توان به آب انبار تاریخی باسیلیکا سیسترن، کلیسای ایا ایرنه، کاخ توپکاپی، موزه باستان شناسی استانبول، کاخ بوکولئون، بازار بزرگ یا گرند بازار استانبول، موزه مادام توسو استانبول، مسجد سوکولو محمد پاشا، آب انبار تئودوسیوس، موزه موزاییک کاخ بزرگ استانبول، بازار آراستا، میدان سلطان احمد، حمام گدیک پاشا و … اشاره نمود.

هتل های نزدیک به موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

اگر قصد دارید در نزدیکی موزه هنرهای ترکی و اسلامی اقامت داشته باشید گزینه های متنوعی پیش رو خواهید داشت. در استانبول هتل های متعددی وجود دارد که از امکانات و خدمات رفاهی بی نظیری برخوردارند. شما می توانید با انتخاب و رزرو هتل در نزدیکی موزه دسترسی راحتی به آن داشته باشید. از بهترین هتل های اطراف موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • هتل آلزر
  • هتل سابا
  • هتل پرولا
  • هتل ورلد هریتیج
  • هتل لاسوس
  • هتل لیدی دیانا

هتل های استانبول

موزه هنرهای ترکی و اسلامی یکی از خاص ترین موزه ها و جاهای دیدنی کشور ترکیه و شهر استانبول محسوب می شود. اگر از علاقمندان به هنر و تاریخ هستید فرصت بازدید از این موزه اسلامی استانبول را از دست ندهید. شما می توانید با تماشای آثار مختلف و با ارزش این موزه در تاریخ سفر کنید و با هنرمندان و آثار هنری دوران های گذشته در منطقه ترکیه آشنا شوید. قطعا بازدید از موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول سفر شما را لذت بخش تر و به یادماندنی تر خواهد کرد.

سؤالات متداول

[toggle title=”موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول کجاست؟” state=”close”]میدان سلطان احمد، محله بین بیر دیرک، منطقه فاتح[/toggle]

[toggle title=”هزینه بلیط موزه اسلامی استانبول چقدر است؟” state=”close”]قیمت بلیط این موزه در سال ۲۰۲۲، ۱۰۰ لیر ترکیه است.[/toggle]

[toggle title=”چرا موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول بسیار معروف شده است؟” state=”close”]این موزه بخاطر داشتن بیش از ۴۰ هزار اثر هنری مربوط به دوران مختلف اسلامی و جمع آوری آثار هنری تمامی سرزمین های مسلمان تا این حد معروف شده است.[/toggle]

[toggle title=”بخش های مختلف موزه اسلامی استانبول چیست؟” state=”close”]بخش فرش، بخش سرامیک و شیشه، بخش آثار چوبی، بخش هنر فلز، بخش هنر سنگ، بخش مردم نگاری و بخش خوشنویسی از قسمت های دیدنی موزه اسلامی استانبول هستند.[/toggle]

۵/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×