» جهانگردی » استانبول » شهر استانبول؛ ۰ تا ۱۰۰ هر چیزی که باید درباره استانبول بدانید!
معرفی شهر استانبول
استانبول

شهر استانبول؛ ۰ تا ۱۰۰ هر چیزی که باید درباره استانبول بدانید!

۱۶ آذر ۱۴۰۲ 7۰1,331

استانبول، شهری تاریخی با قدمت ۲۶۰۰ ساله است که در گذشته به نام قسطنطنیه شناخته می‌شد. این شهر فرهنگی و تاریخی با جاذبه‌های متنوع خود، از مساجد زیبای عثمانی گرفته تا مراکز خرید لوکس و مدرن، مرکز چشم‌اندازهای زیبای گردشگری در ترکیه است. استانبول با موقعیت جغرافیایی خود از نظر قرارگیری بین دو قاره، آسیا و اروپا، طبیعتی بی‌نظیر دارد. 

باور کنید یا نه، استانبول به دلیل جاذبه‌های گردشگری خود در قرن بیست و یکم با استقبال بسیاری از گردشگران خارجی مواجه شده است. به همین دلیل درآمد گردشگری این کشور بخش مهمی از خالص درآمد اقتصادی آن را تشکیل می‌دهد. در این مقاله، از زوایای مختلفی به معرفی استانبول، این نگین سبز کشور ترکیه، می‌پردازیم و بیشتر در مورد جاذبه‌ها، شرایط زندگی و خصوصیات منحصر به فرد این شهر خواهیم گفت. با ما همراه بمانید.

فهرست این مطلب

آشنایی با شهر استانبول ترکیه 

درست ۲۶۰۰ سال پیش شهری به نام قسطنطنیه در کشور ترکیه دایر شد و امروزه پس از گذشت تاریخ باشکوهی از آن، این شهر به نام استانبول شهرت یافته است. این شهر پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه است و به عنوان مرکز اقتصادی، فرهنگی و تاریخی و قطب گردشگری این کشور محسوب می‌شود. با این وصف، معرفی شهر استانبول باید بسیار جالب و خواندنی باشد.

این شهر دارای ویژگی جغرافیایی منحصر به فردی است؛ بخشی از آن در قاره آسیا و بخش دیگر در قاره اروپا قرار دارد. این دو بخش بوسیله پل بسفر به یکدیگر متصل شده و به همین دلیل، آن را به عنوان «پلی میان دو قاره» می‌شناسند. شهری که زندگی در آن پرهیاهو و پرانرژی است و مناظر دل‌انگیز و زیبایش گردشگران فراوانی را دلباخته کوچه پس کوچه‌های خود کرده است.

استانبول با فستیوال‌های هنری و فرهنگی بین‌المللی، هنرمندان برجسته جهان را هر ساله به این شهر فرا می‌خواند. جاذبه‌های متعدد، معماری منحصر به فرد و امکانات تفریحی، استانبول را به یکی از مقاصد ایده‌آل برای گردشگران تبدیل کرده است.

همچنین این شهر با دارا بودن دریای سیاه، دریای مرمره و تنگه بسفر، طبیعتی بهشتی و رویایی را برای اهالی و گردشگران ساخته است. با بیش از ۱۰۰۰ مسجد و تاریخچه‌ شنیدنی هر یک از آن‌ها، این شهر از نظر زیبایی‌های تاریخی و فرهنگی نیز چیزی کم ندارد. علت شهرت استانبول همین است؛ تنوع فراوان در هر زمینه‌ای که به فکرتان می‌رسد. 

برخی از دانستنی‌هایی که شاید داشتن آن‌ها به صورت تیتروار در ذهن، خالی از لطف نباشد، عبارتند از:

  • زبان رسمی: ترکی استانبولی
  • دین اکثریت مردم: اسلام
  • بهترین فصل سفر: بهار و پاییز
  • ژانر دیدنی‌ها و جاذبه‌ها: تاریخی، خرید، شهرگردی، شکم‌گردی، شب‌گردی
  • سوغاتی‌ها: قهوه ترک، انواع شیرینی های ترکی مانند باقلوا، ظروف تزئینی، ادویه جات، زیورآلات، پوشاک برند و …
  • بهترین نقاط برای گرفتن هتل: اطراف میدان تکسیم و محله‌هایی مانند سلطان احمد، بیوگلو، امینونو، کاراکوی، گالاتا، پرا و…
  • اگر تور استانبول گرفته‌اید از لیدر تور، معرفی شهر استانبول را در روز اول بخواهید. چرا که اگر تمایل داشتید، بتوانید خودتان به برخی نقاط خاص، خارج از برنامه بروید.

نقشه شهر استانبول

نقشه شهر استانبول

 

تاریخچه شهر استانبول

تاریخچه شهر استانبول

تاریخ استانبول در سه مرحله مهم می‌توان بررسی کرد؛ کشف و استقرار ساکنان اولیه، پایتخت امپراتوری روم شرقی و در نهایت فتح توسط سلطان محمد دوم در سال ۱۴۵۳ که پایتخت امپراتوری عثمانی شد. این شهر دارای میراث جهانی یونسکو است و جاذبه‌های تاریخی چون مسجد ایاصوفیه نیز در آن واقع شده است.

کشف و استقرار ساکنان اولیه

قدمت اولین ساکنان استانبول به هزاره های دوم قبل از میلاد برمی گردد، آنها در سمت آسیایی شهر ساکن شدند. نام اولیه این شهر از پادشاه مگارا بیزاس Byzas گرفته شده است که در قرن هفتم قبل از میلاد مستعمره‌نشینان خود را به اینجا برد تا مستعمره‌ای به نام بیزانتیوم، نام یونانی شهری در تنگه بسفر، تاسیس کنند. بیزاس پس از مشورت با پیشگویی دلفی که به او گفته بود در مقابل «سرزمین کورها» ساکن شود، این مکان را انتخاب کرد. در واقع، بیزاس معتقد بود که مهاجران قبلی در ورودی تنگه بسفر، که فقط به دریای سیاه دسترسی داشتند، نسبت به این سرزمین و جلوه‌های بی‌نظیرش«کور» بوده‌اند.

جالب است بدانید که در قرن ششم قبل از میلاد، ایرانیان بر این شهر حکمرانی می‌کردند و پس از آن اسکندر مقدونی آن را تصرف کرد.

پایتخت امپراتوری روم شرقی

در سال ۱۹۳ پس از میلاد امپراتور روم سپتیموس سوروس این شهر را فتح کرد و تا قرن چهارم پس از میلاد تحت فرمانروایی روم باقی ماند. در این دوره امپراتور کنستانتین کبیر، بیزانس را پایتخت کل امپراتوری روم کرد و نام خود را به آن داد: قسطنطنیه و امپراتوری روم شرقی بیزانس نامیده شد. 

امپراتوران اولیه بیزانس شهر خود را با گنجینه های جهان باستان پر می‌کردند. در سال ۵۳۲ در زمان سلطنت ژوستینیانوس اول، شورش هایی شهر را ویران کرد، اما بلافاصله بازسازی شد و سازه های برجسته‌ای مانند ایاصوفیه به عنوان یادگار از دوران طلایی بیزانس همچنان پابرجاست.

در معرفی شهر استانبول باید گفت که تاریخ این شهر مملو از دسیسه‌ها و محاصره‌هاست. شهر استانبول در قرن‌های هفتم و هشتم توسط اعراب و در قرن‌های نهم و دهم توسط بربرها محاصره شد، اما توسط جنگ صلیبی چهارم بین سال‌های ۱۲۰۴-۱۲۶۱ تحت محاصره قرار گرفت و تمام میراث تاریخی و ثروت‌های آن به یغما رفت. پس از این دوره، قسطنطنیه نتوانست ثروت و قدرت سابق خود را به دست آورد.

فتح سلطان محمد و پایتخت امپراتوری عثمانی

ترک‌های عثمانی به رهبری سلطان محمد (مهمت دوم) قسطنطنیه را در سال ۱۴۵۳ فتح کردند. این شهر به اسلامبول تغییر نام داد و پایتخت امپراتوری عثمانی شد. بین قرن‌های ۱۵ و ۱۶، پادشاهان، مساجد و ساختمان‌های عمومی بسیاری ساختند. در اواسط قرن ۱۵، دوباره جمعیت استانبول به حدود نیم میلیون نفر رسید و مرکزیت فرهنگی، سیاسی و تجاری پیدا کرد. نام «استانبول» از ترکیب «اسلامبول» (شهر اسلام در ترکی) و «ایس تین پولین» (شهر به یونانی) در طول قرن‌ها گرفته شده است.

حکومت عثمانی تا جنگ جهانی اول ادامه داشت تا اینکه استانبول توسط نیروهای متفقین اشغال شد. پس از سال‌ها مبارزه به رهبری آتاتورک علیه نیروهای اشغالگر، جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳ متولد شد و پایتخت به استان آنکارا منتقل شد. اما استانبول به طور چشمگیری به گسترش خود ادامه داده است. امروزه با اینکه جمعیت آن به بیش از ۱۵ میلیون نفر رسیده، این رشد جمعیت به صورت باورنکردنی همچنان در حال افزایش است. 

چرا اینقدر شهر استانبول ترکیه معروف است؟

استانبول؛ شهری با دیدنی‌های بسیار

استانبول با داشتن مراکز خرید متنوع، رستوران‌های لاکچری با غذاهای بی‌نظیر و رنگارنگ و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان، سفرهای گردشگری را به تجربه‌ای فراتر از اقامت در هتل تبدیل کرده است. از این رو، اگر تصمیم به سفر به استانبول دارید، به شدت توصیه می‌شود که تمام وقت خود را به بازدید از این مراکز و جاذبه‌ها اختصاص دهید. شهرت استانبول دلایل متعددی دارد:

  • داشتن جاذبه‌های تاریخی غنی و منحصر به فرد.
  • وجود بازارهای سنتی و مدرن فراوان.
  • هزینه‌های سفر مناسب و قابل قبول.
  • دسترسی آسان به این شهر برای توریست‌های خارجی.
  • تنوع تفریحات و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر.
  • جذابیت استانبول به عنوان تنها شهر در دنیا که در دو قاره (آسیا و اروپا) واقع شده است.
  • کسب عنوان پایتخت جوانان مسلمان در سال ۲۰۱۵

استانبول با این ویژگی‌ها، جایگاه خود را به عنوان یکی از مقاصد توریستی برجسته جهان حفظ کرده است. همچنین با سیاست‌های موثر دولت ترکیه در جهت رشد صنعت گردشگری و امکانات رفاهی، استانبول، میزبانی درخور و شایسته برای گردشگرانی است که با علاقه به فرهنگ و تاریخ این کشور، به آن سفر می‌کنند.

بهترین زمان و فصل سفر به استانبول 

استانبول یک شهر با اقلیم چهار فصل است، و زمان‌های مختلف سال ویژگی‌ها و شرایط جوی متفاوتی را به همراه دارد. شاید بهتر باشد که مزایا و معایب خرید تور استانبول در هر فصل را به تفکیک بررسی کنیم.

خرید تور استانبول در فصل بهار

در بهار، استانبول گرم‌تر می‌شود و شب‌ها خنکایی ملایم و دوست داشتنی دارد. باران نرم بهاری نیز گاه به گاه ممکن اس ت ببارد. میانگین دمای هوا در روزهای فصل بهار بین ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتیگراد است.

سفر به استانبول در فصل تابستان

در تابستان، استانبول بسیار گرم و مرطوب است. بیشتر ساکنان به دلیل گرما به جزایر نزدیک و سواحل فرار می‌کنند. اما اغلب گردشگران تابستان را برای سفر به استانبول انتخاب می‌کنند. میانگین دمای تابستان در استانبول بین ۲۸ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است.

فصل پاییز در استانبول

دمای هوا در پاییز استانبول با میانگین دمای حدود ۲۳ درجه سانتیگراد، خنک است. اما انتظار غافلگیری‌های طبیعت را نیز داشته باشید؛ از روزهای گرم و خشک تا روزهای خنک با باران‌های کوتاه و شدید.

خرید تور استانبول برای فصل زمستان

روزهای زمستانی استانبول سرد و برفی هستند. میانگین دمای روزانه در این فصل بین ۸ تا ۱۲ درجه سانتیگراد است و بارش ملایم برف هم اغلب دیده می‌شود.

بنابراین، بهترین فصل برای سفر به استانبول بهار و پاییز است. اگرچه هر یک از این فصل‌ها، جذابیت‌ و تجربیات خود را دارند. همچنین، برای خرید لباس و اجناس، زمستان نیز فرصت مناسبی است زیرا مراکز خرید، تخفیف‌های خوب و شگفت‌انگیزی روی محصولات خود دارند. 

روش های سفر به استانبول 

روش‌های سفر به استانبول

راحت‌ترین راه برای رسیدن به استانبول، استفاده از مسیر هوایی و خرید بلیط هواپیما مستقیم به این شهر است. اگر از تهران راه می‌افتید، نزدیک ۳ ساعت در راه خواهید بود. این روش سریعترین و گران‌ترین گزینه برای سفر به استانبول می‌باشد، اما اگر به دنبال اطلاعات دقیق‌تری از روش‌های سفر به استانبول باشید، این شیوه‌ها عبارتند از:

سفر به استانبول با هواپیما

سفر به استانبول با هواپیما سریع‌ترین و ساده‌ترین روش برای رفتن به ترکیه است. با این روش، تنها کافی است زمان حرکت خود را تعیین کرده و بلیط هواپیمای خود را به استانبول خریداری نمایید. این امکان وجود دارد که بلیط هواپیما را به صورت یک طرفه یا دو طرفه براساس مدت زمان مسافرت خود رزرو کنید. 

با توجه به تعداد بالای مسافران از شهرهای مختلف ایران به استانبول، روزانه پروازهای بسیاری از این کشور به مقصد استانبول انجام می‌شود. مدت زمان پروازها بسته به هواپیمای انتخابی و تعداد توقف‌ها در مسیر متغیر است و از شهرهای بزرگ مانند تهران، تبریز، شیراز، اصفهان و غیره پرواز مستقیم به استانبول انجام می‌شود. 

به‌طو مثال، اگر از فرودگاه امام خمینی تهران به سمت استانبول حرکت می‌کنید، پروازتان حدود ۳ ساعت طول خواهد کشید و سپس در فرودگاه تازه افتتاح شده‌ی استانبول فرود می‌آیید. هزینه این سفر به طور میانگین حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

اتوبوس‌سواری تا استانبول

اگر به دنبال یک گزینه اقتصادی برای سفر به استانبول هستید، سفر با اتوبوس یک انتخاب مناسب است. برای شروع سفر، می‌توانید در ترمینال آزادی یا ترمینال آرژانتین تهران بلیط اتوبوس تهران استانبول را تهیه کنید. حتی بدون اینکه در پایانه مسافربری حضور پیدا کنید، می‌توانید بلیط خود را به صورت آنلاین سفارش دهید. 

پس از سوار شدن در اتوبوس، مسیر شما به سمت تبریز خواهد بود و سپس به مرز بازرگان می‌رسید. بیشتر رانندگان برای مقصد استانبول مرز بازرگان را انتخاب می‌کنند، چرا که این مسیر نه تنها کوتاه‌تر است بلکه کیفیت بهتری نیز دارد. همچنین، این مرز تنها پایانه مرزی ایران و ترکیه است که به صورت ۲۴ ساعته فعال است. 

با وجود مسافت زمینی طولانی که ممکن است خسته کننده باشد، اتوبوس‌های این مسیر VIP و کاملاً مجهز هستند. صندلی‌های راحت و تخت‌خواب‌شو و سیستم نمایشگر شخصی برای تماشای فیلم، به شما این امکان را می‌دهد که در طول سفر احساس بهتری داشته باشید و از مسیر لذت ببرید.

با اتوبوس چه مدت تا استانبول در راهیم؟

فاصله بین تهران و استانبول حدود ۲ هزار و ۴۵۷ کیلومتر است و طی این مسافت با اتوبوس حدود ۳۰ تا ۴۰ ساعت زمان خواهد برد. در این سفر، شما از شهرهای زیبای زیر به ترتیب عبور خواهید کرد:

  • تهران
  • قزوین
  • زنجان
  • میانه
  • تبریز
  • مرند
  • ماکو
  • مرز بازرگان
  • گوربولاغ
  • دغوبایزید
  • آغری
  • ارزروم
  • ارزنجان
  • آماسیا
  • بولو
  • ازمیت
  • استانبول 

با ماشین شخصی به مقصد استانبول

سفر به استانبول با ماشین شخصی

سفر با ماشین شخصی به استانبول می‌تواند تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و پر از خاطرات جذاب باشد. این سفر نیازمند آمادگی و برخی اقدامات اساسی است تا بتوانید به راحتی و بدون مشکلات به مقصد خود برسید. برخی اقدامات و نکات مهم برای سفر با ماشین به ترکیه عبارتند از:

اخذ گواهینامه بین المللی

اولین گام برای سفر با ماشین به ترکیه، اخذ گواهینامه بین المللی است. این گواهینامه به شما اجازه می‌دهد در کشور مقصد به راحتی رانندگی کنید. برای دریافت گواهینامه بین المللی به مرکز کانون اتومبیل‌رانی  و جهانگردی ایران  مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز را تهیه کنید.

کاپوتاژ خودرو

قبل از سفر به ترکیه، خودروی شما باید به لیست خودروهای مجاز برای ورود به این کشور اضافه شود. این کار به «کاپوتاژ» کردن خودرو معروف است. برای اینکه خودروی شما به لیست اضافه شود، مدارک لازم مانند کارت ماشین، برگ سبز خودرو، سند کارخانه و قولنامه، بیمه شخص ثالث ایرانی، پاسپورت با اعتبار ۶ ماه و مدارک شناسایی صاحب خودرو را به همراه داشته باشید.

نکات و هزینه‌های مرتبط

– برای اخذ گواهینامه بین المللی، مبلغی بین ۱۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان بسته با مدت اعتبار (۱ تا ۳ سال) را باید پرداخت کنید.

– هزینه کاپوتاژ شامل مواردی مانند پلاک ترانزیت، دفترچه مالکیت و سایر هزینه‌های جانبی است که می‌توانید مبلغی حدود ۴۰۰ هزار تومان برای آن در نظر بگیرید.

قیمت بنزین در استانبول

قیمت بنزین در ترکیه به مراتب بالاتر از ایران است. در سال ۲۰۲۳ قیمت هر لیتر بنزین در استانبول ۳۲ تا ۳۵ لیر است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که قبل از ورود به ترکیه، باک خودرو را پر کنید تا در مسیر به مشکل برنخورید.

سفر با قطار به استانبول

سفر به استانبول از طریق قطار یک تجربه منحصر به فرد و خاطره‌انگیز است، هرچند که نزدیک به ۶۵ ساعت یعنی ۲ روز و نیم کامل به اضافه ۵ ساعت قایق‌سواری در راه هستید. این روش، منجر به کاهش چشمگیری در هزینه‌های سفر می‌شود و با عبور از مسیری با مناظر زیبا، سفری جالب و خاص را برای شما به ارمغان می‌آورد. برای سفر به استانبول با قطار، بلیط تهران-آنکارا یا تبریز وان را خریداری کنید و از آنجا به سمت استانبول حرکت کنید.

مسیر قطار تهران-آنکارا

در مسیر تهران-آنکارا، از ایستگاه تهران سفر شما شروع می‌شود و با عبور از شهرهای کرج، قزوین، زنجان، تبریز، سلماس، رازی و کاپیکوی به ایستگاه وان می‌رسید. سپس از قطار پیاده شده و به اسکله شهر وان می‌روید و سپس خود را به ایستگاه قطار تات وان می‌رسانید. سفر با قطار ادامه پیدا کرده و با عبور از ایستگاه‌های الازیق، مالاتیا، سیواس و کایسری به آنکارا می‌رسید. از آنکارا به استانبول نیز سوار قطار دیگری خواهید شد. بلیط‌های قطارهای این مسیر از نوع کوپه‌ای و سه‌ستاره می‌باشند که فضای راحتی را برای مسافران فراهم می‌سازند.

هزینه‌های سفر با قطار شامل خرید بلیط به یکی از مقاصد آنکارا یا وان، هزینه ویزا در ایستگاه‌های مرزی، هزینه قایق‌سواری و کروز دریاچه وان، خرید مجدد بلیط قطار برای سفر با استانبول و سایر هزینه‌های جانبی می‌شوند. با این همه، می‌توان گفت که سفر با قطار به ترکیه به صورت کلی هزینه‌های کمتری نسبت به سایر وسایل نقلیه دارد و با برنامه‌ریزی مناسب، مسافرتی مقرون به صرفه و خاطره‌انگیز خواهد بود.

اقامت در شهر استانبول ترکیه

اقامت در استانبول ترکیه

شهرهایی هستند که یک بار دیدنشان کافی نیست؛ جاذبه‌هایی که همیشه می‌توان به آن‌ها بازگشت و سفر کرد. استانبول یکی از این شهرهای فراموش نشدنی است که عاشقان زیادی هوای سفر به آن را در سر دارد. در استانبول، شما با دیدن جاذبه‌های منحصر به فرد، امتحان کردن غذاهای محلی و گوش دادن به داستان‌های هیجان‌انگیز در گوشه و کنار شهر، احساس خستگی نخواهید کرد. 

اما برای داشتن سفری فراموش‌نشدنی به این شهر جذاب، اولین گام انتخاب اقامتگاه مناسب است. این کار را با توجه به نوع سفر و بودجه خود، انجام دهید. هتل های استانبول تنوع بالایی دارند، بنابراین در این قسمت تا جایی که می‌توانیم به تصمیم‌گیری درست شما کمک می‌کنیم.

آشنایی با بهترین هتل های استانبول؛ ارزان‌ترین تا گران‌ترین

هر فرد، برای سفر به استانبول یک بودجه خاص و مشخصی دارد. این بودجه بر انتخاب‌های سفر تأثیر می‌گذارد؛ از انتخاب پرواز تا هتل و دیگر خدمات. بهترین هتل‌های استانبول عبارتند از:

هتل ۳ ستاره سانتا صوفیا استانبول Santa Sophia 

این هتل در قلب استانبول و در منطقه تاریخی فاتح قرار دارد. اگرچه قدمت آن به سال‌ها پیش بازمی‌گردد اما در سال ۲۰۱۰، در ۶ طبقه و ۴۰ اتاق بازسازی شده است. بسیاری از مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های تاریخی شهر در نزدیکی این هتل قرار دارند و با پیاده‌روی چند دقیقه‌ای می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. ایستگاه اتوبوس و ترموا نیز در دسترس است. 

هتل ۳ ستاره بیرلیک آپارت Birlik Apart 

هتل بیرلیک آپارت نیز در منطقه فاتح استانبول و در شلوغ‌ترین مکان شهر واقع شده است. این هتل دسترسی بسیار خوبی به جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و مراکز خرید دارد. برای رزرو اتاق‌های این هتل، سه انتخاب دارید: 

  • اتاق سینگل یا تک نفره
  • اتاق دو نفره (یک کودک همراه)
  • اتاق سه نفر (یک کودک همراه)

امکاناتی چون اینترنت رایگان، تلویزیون، لاندری و خشکشویی و پذیرش ۲۴ ساعته در این هتل برای شما فراهم است.

هتل ۴ ستاره تکسیم لاین Taksim Line

این هتل را می‌توان در رده هتل های مقرون به صرفه استانبول رده‌بندی کرد. هتل تکسیم لاین استانبول با موقعیت بسیار خوب و امکانات مناسب در قلب منطقه تکسیم و در فاصله بسیار نزدیکی از میدان تکسیم و ایستگاه مترو قرار دارد. این امر امکان دسترسی آسان به بهترین رستوران‌ها و جاذبه‌های گردشگری را به مهمانان این هتل می‌دهد.

نکته جالب درباره هتل تکسیم لاین، این است که کارکنان هتل با زبان فارسی نیز آشنایی دارند. این ویژگی می‌تواند برای مسافران ایرانی تجربه مطمئن‌تری فراهم کند. امکان حضور حیوانات خانگی در هتل، متاسفانه وجود ندارد.

هتل ۴ ستاره گراند یاووز Grand Yavuz 

هتل گراند یاووز استانبول از سال ۱۹۹۲ در حال ارائه خدمات به مسافران و گردشگران شهر استانبول است. اما این دلیلی بر قدیمی بودن هتل و سطح پایین خدمات آن نیست. از بازسازی در سال ۲۰۱۹، این هتل به مهمانان امکانات خوب و قابل قبولی را ارائه می‌دهد و امتیازات خوبی نیز از سوی مسافران دریافت کرده است.

موقعیت مکانی این هتل بسیار مناسب است. بناهای تاریخی شهر مانند کاخ توپکاپی، مسجد آبی و مسجد ایاصوفیه در فاصله ۱۵ دقیقه‌ای در صورت پیاده‌روی، قرار دارند.

اتاق‌های هتل گراند یاووز، با امکاناتی چون روم سرویس ۲۴ ساعته، رختخواب درجه یک، گاوصندوق با قابلیت نگهداری از لپ‌تاپ، تلویزیون با کانال‌های ماهواره‌ای و امکانات دیگر تجهیز شده‌اند. این هتل همچنین امکانات عمومی متنوعی از جمله سرویس فرودگاهی رفت و برگشت، تراس، باغ، کتابخانه، خدمات خشکشویی، سالن ماساژ و خدمات تهیه تور/بلیط را ارائه می‌دهد.

رستوران‌های هتل گراند یاووز نیز با ارائه منو‌های غذایی متنوع در رستوران بام و رستوران سیسترن، همراه با کافی‌شاپ، اقامت را برای مسافران راحت و لذت‌بخش می‌کنند.

هتل ۵ ستاره دابل تری بای استانبول توپکاپی DoubleTree by Hilton Istanbul Topkapi

هتل ۵ ستاره دابل تری بای استانبول توپکاپی

هتل دابل تری بای هیلتون توپکاپی استانبول، یکی از لوکس‌ترین و باشکوه‌ترین هتل‌های ۵ ستاره در استانبول است. این هتل در محله زیتون بورنو و در فاصله کمی از ساحل زیتون بورنو واقع شده است. با توجه به نزدیکی به وسایل حمل و نقل عمومی، دسترسی آسان به تمامی نقاط شهر امکان‌پذیر است.

اتاق‌های این هتل، شیک و مدرن بوده و بسیاری از آن‌ها چشم‌اندازهای پانورامیک از شهر را ارائه می‌دهند. هتل دابل تری بای هیلتون توپکاپی در ۱۸ طبقه از اتاق‌ها و سوئیت‌های بسیار خوب با امکانات مناسب برخوردار است. از جمله این امکانات می‌توان به سوپر مارکت، خدمات خشکشویی، تراس، باشگاه ورزشی، سالن اسپا و ماساژ، اینترنت رایگان، استخر، پارکینگ رایگان، خدمات تهیه تور و بلیط، فروشگاه خرید سوغاتی، اتاق جلسه و اتاق چمدان اشاره کرد.

هتل ۵ ستاره مارمارا تکسیم The Marmara Taksim

هتل مارمارا تکسیم استانبول با موقعیت بسیار عالی در میدان تکسیم و با امکانات رفاهی لوکس، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای اقامت در شهر استانبول محسوب می‌شود. این هتل در ۲۰ طبقه با اتاق‌های با کیفیت و امکانات لوکس خود، تجربه‌ای لاکچری از سفر به استانبول را برای مسافران ایجاد می‌کند. امکانات مدرن و رفاهی همچون روم سرویس ۲۴ ساعته، اینترنت وای‌فای رایگان، صندوق امانات، سشوار، تلویزیون LED و لوازم بهداشتی سازگار با محیط زیست مجهز شده‌اند. نظافت روزانه اتاق‌ها نیز از دیگر خدماتی است که این هتل به مسافران ارائه می‌دهد.

امکانات اضافی هتل شامل استخر روباز، پارکینگ رایگان، خدمات خودپرداز و بانک، امکانات ورزشی، خدمات خشکشویی و سایر امکانات رفاهی است.

رستوران پاناروما هتل مارمارا، محلی خاص است که به مهمانان این امکان را می‌دهد تا در حین صرف غذا، مناظر زیبایی از تنگه بسفر و شهر استانبول را تماشا کنند. 

سفر به استانبول چقدر هزینه دارد؟

سفر به استانبول تجربه‌ای جذاب و لذت‌بخش است اگر مدیریت هزینه‌ها با دقت و مدیریت خوبی در برنامه‌ریزی سفر انجام شده باشد. برای این منظور اطلاعات کافی درباره هزینه‌های این مسافرت در سه سطح را لیست می‌کنیم، تا همه با هر سلیقه و بودجه‌ای بتوانند از آن استفاده کنند.

هزینه سفر اقتصادی و ارزان به استانبول 

برای این سبک از سفر شما پیوسته انتخاب‌های ارزان اما با کیفیت را در سبد سفر خود خواهید داشت.

  • هزینه روزانه: حدود ۶۵۰ لیر
  • اسکان در هاستل: ۳۰۰ لیر
  • حمل‌ونقل عمومی و تاکسی‌های خیابانی ۱۵۰ لیر
  • یک وعده صبحانه، ناهار و شام در رستوران‌های محلی ۱۵۰ لیر
  • بازدید از حمام‌های عمومی و یک جاذبه دیدنی ۱۵۰ لیر
  • فعالیت‌های رایگان

هزینه سفر مععمولی به استانبول با قیمت نرمال

هزینه سفر به استانبول

در این سبک سفر شما در کنار اینکه نیم‌نگاهی به ذخایر مالیتان دارید، اما در خرج سفر تقریبا دست و دلباز عمل می‌کنید. به این ترتیب برای داشتن یک تفریح، خرید و گشت شهری معمولی باید این میزان هزینه کنید:

  • هزینه روزانه: ۱۵۰۰ لیر
  • اسکان در هتل میان‌رده: ۱۰۰۰ لیر
  • حمل‌ونقل عمومی، تاکسی‌های خیابانی: ۲۰۰ لیر
  • یک وعده صبحانه ترکی، ناهار و شام در رستوران‌های محلی: ۳۰۰ لیر
  • ورودی موزه، فعالیت‌های تفریحی و بلیط تور: ۲۰۰ لیر

هزینه سفر لاکچری به استانبول 

اگر قصد دارید که یک سفر هم چیز تمام به استانبول داشته باشید و مخارج سفر برایتان در اولویت نیست، برای هر آیتم سفر باید هزینه‌ی حدودی زیر را در نظر داشته باشید:

  • هزینه روزانه: ۵۰۰۰ لیر 
  • اسکان در هتل بوتیک لوکس: ۲۵۰۰ لیر
  • حمل‌ونقل تاکسی، تور با لیدر محلی ۱۰۰۰ لیر
  • صبحانه لوکس ترکی، ناهار و شام در رستوران‌های بین‌المللی ۱۵۰۰ لیر
  • تجربیات لوکس مانند کلاس آشپزی ترکی، حمام ترکی با ماساژ، سفر دریایی در تنگه بسفر ۴۰۰۰ لیر

توجه به نکاتی همچون مدت زمان اقامت، نوع حمل‌ونقل، سلیقه در انتخاب رستوران‌ها و تفریحات می‌تواند تاثیر بسزایی در مدیریت هزینه‌ها داشته باشد. این برآوردها بر اساس شرایط و نرخ تبدیل ارز به تاریخ مشخصی اعمال شده است، بنابراین قبل از سفر، نرخ‌ها و هزینه‌ها را بازبینی کنید.

اطلاعات کاربردی سفر

اگر اهل سفر باشید، می‌دانید که تهیه چک لیست ملزومات سفر و کارهایی که باید پیش از سفر و یا در حین آن انجام دهید، از مهم‌ترین چیزهاست. برای جلوگیری از سردرگمی و نیاز به جستجوی بیش از اندازه، ما مهم‌ترین نکاتی که باید در نظر بگیرید را برایتان لیست کرده‌ایم. قبول کنید که معرفی شهر استانبول بدون داشتن این اطلاعات واقعا ناقص است.

ویزای سفر به استانبول

ویزای ترکیه برای سفر به استانبول

اگر به صورت توریستی به استانبول سفر می‌کنید نیازی به ویزا ندارید و تنها مدرک شناسایی که باید همراهتان باشد، پاسپورتی با اعتبار حداقل ۶ ماه است. در ضمن می‌توانید با همین پاسپورت، ۳ ماه یا ۹۰ روز به عنوان توریست در کشور ترکیه بمانید.

واحد پول ترکیه و وجه نقد همراه 

با افزایش مهاجرت و مسافرت‌های ایرانیان به ترکیه، شاید دیگر کسی در ایران نباشد که واحد پول ترکیه را نداند! واحد پول کشور ترکیه لیر TRY است که در اسکناس‌های ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ لیر در دسترس هستند. اگر پیش از سفر هزینه سفر خود را برآورد کنید و تقریبا به همان اندازه لیر همراه داشته باشید، چه در زمان خرید و چه در رستوران‌ها و مکان‌های تفریحی- گردشگری از فراغ بال بیشتری برخوردار هستید. اما اگر دلار یا یورو همراهتان هست، جای نگرانی نیست؛ صرافی‌ها در اکثر نقاط استانبول با نام Doviz Burosu آماده تبدیل ارز شما هستند.

بیمه مسافرتی و واکسن‌های مورد نیاز 

اگر برای سفر به استانبول، تور رزرو کرده‌اید، حتما درباره شرایط بیمه مسافرتی و هزینه‌های تحت پوشش آن را پرس‌وجو کنید. کشور ترکیه از ورود مسافرانی که واکسن‌های اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی را تزریق نکرده باشند، جلوگیری می‌کند. 

سیم‌کارت و اینترنت همراه در استانبول

در دنیای امروز سفر بدون داشتن سیم کارت و از همه مهم‌تر اینترنت همراه پرسرعت عملا لطفی ندارد. حجم تعاملی که هر کدام از ما در سوشال مدیا با دوستان و آشنایان خود داریم به قدری بالاست، که نمی‌توان مدتی آن را نادیده گرفت. بنابراین در اولین فرصت به یکی از مراکز فروش سیم کارت در سطح شهر استانبول( در فرودگاه یا هتل قیمت‌ها چند برابرند) بروید. اینترنت سیم کارت خود را متناسب با تعداد روزی که در سفر هستید، شارژ کنید. سه اپراتوری که در ترکیه فعال هستند: ترک سل Turkcell، ترک تلکام Turktelekom و ودافون Vodafone. به خاطر بسپارید که تمامی سیم‌کارت‌ها در ترکیه باید با ارائه پاسپورت معتبر ثبت نام و خریداری شوند.

آیا خرید وای‌فای همراه مقرون به صرفه است؟

برخی از افراد خرید وای‌فای همراه Pocket WiFi را حرکت اقتصادی‌تری می‌دانند؛ به ویژه که سرعت آن با در نظر گرفتن حجم بسته بسیار بالاتر است. با جستجو در اینترنت بهترین شرکت ارائه‌دهنده را پیدا کنید و وای‌فای همراه‌تان را در فرودگاه یا محل اقامتتان تحویل بگیرید.

وسایل مورد نیاز برای سفر به استانبول

برای اینکه چمدان سفر خود را ببندید و خیالتان بابت همه چیز راحت باشد، یک عکس از لیستی که در این بخش تهیه کرده‌ایم، بگیرید. یکی یکی موارد را چک کنید؛ مطمئن باشید که چیزی غیر از این‌ها نیازتان نخواهد شد.

  • شناسنامه و کارت ملی
  • پاسپورت با اعتبار حداقل ۶ ماه
  • بیمه مسافرتی
  • بلیط‌های رفت و برگشت
  • قرارداد تور مسافرتی
  • ویزا(اگر قصد اقامت بیشتر از سه ماه دارید)
  • گواهینامه بین‌المللی (در صورت رانندگی در استانبول)
  • وسایل لازم برای بازی‌ها و ورزش‌های ساحلی(ساک ورزشی ضد آب، مایو و لباس شنا، ضد آفتاب، لوسیون، حوله، پماد مخصوص حشرات یا روغن بچه)
  • حوله شخصی برای حمام کردن
  • ملحفه و روبالشتی
  • صابون یا شامپوی مخصوص خودتان
  • لیف
  • لوازم آرایشی
  • پد بهداشتی (برای بانوان)
  • ناخن‌گیر
  • شانه
  • آینه جیبی
  • مسواک
  • صندل و کتانی
  • چتر

شماره تماس های ضروری شهر استانبول

شماره تماس‌های ضروری استانبول

  • پیش شماره ترکیه: ۹۰+
  • پیش شماره استانبول برای مناطق اروپایی: ۲۱۲
  • پیش شماره استانبول برای مناطق آسیایی: ۲۱۶
  • شماره اضطراری پلیس: ۱۵۵
  • شماره آتش‌نشانی: ۱۱۰
  • شماره آمبولانس: ۱۱۲
  • اختلاف ساعت استانبول با تهران: یک ساعت و نیم (تهران جلوتر است)
  • فرودگاه‌های استانبول: فرودگاه جدید استانبول، فرودگاه بین المللی آتاتورک، فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن
  • بهترین ایرلاین‌های ترکیه: با اختلاف ترکیش ایرلاینز و سپس هواپیمایی پگاسوس

عبارات ترکی که باید در استانبول بلد باشید!

عبارت ترکی ترجمه فارسی نحوه گویش
Ben Turkse Bilmiyorum من ترکی بلد نیستم بِن تورکچا بیلمیوروم
Ben Kayboldum من گم شده شده ام بن کایبولدوم
istiyorum می خواهم ایستیریوم
cok iyi خوبه چوک ای
?Iskele nerede? Gemıye bılet nasıl alnır اسکله کجاست؟ چطور برای کشتی بلیط بگیرم؟ ایس کی لِ نَردِ؟ گِمیهِ بی لِت ناسیل آل نیر؟
Taxım Meydanı ne kadar uzaklıkta? Oraya nasıl gıderım تا میدان تکسیم چقدر راه است؟ چطور به آنجا بروم؟ تکسیم میدان نِ کادار اوزاک لیکتا؟ اورایا ناسیل گیدِریم؟
Polıs nerede? Belgelerımı kaybettımç پلیس کجاست؟ من مدارکم را گم کردم. پلیس نِردِ؟ بیلگِلِریمی کای بِتیم
Ben bu yer ıle aşına değılım من اینجا را نمی شناسم. بِن بو یِر ایلِ آشینا دِیلیم
?Afferdersınız hastane nerede ببخشید بیمارستان یا درمانگاه کجاست؟ آفِردِسینیز هاستانه نِردِ؟
cok lezzetli خیلی خوشمزه است چوک لِزِتلی
?doviz nerdedir صرافی کجاست؟ دوویز نِردِ دیر؟
?onun fiyati nekadardir قیمتش چقدره؟ اونون فیات نِکَدَر دی
?Onu nereden satın alabilirim از کجا می توانم آن را بخرم؟ اونو نِردِن ساتین آلابیلیریم؟
Bunu denemek istiyorum می خواهم این را پرو کنم بونو دِنمِک ایستی یوروم
?Soyunma odaları nerede اتاق پرو کجاست؟ سویونما اُدالاری نِردِ؟
Çok kısa خیلی کوتاهه چوک کیسا
Çok uzun خیلی بلنده چوک اوزون
Çok dar خیلی تنگه     چوک دار
Çok bol خیلی گشاده     چوک بُل
?Bir numara büyüğü var mı آیا اندازه بزرگترش را دارید؟ بیر نومارا بویووو وار می؟
?Bir numara küçüğü var mı آیا اندازه کوچکترش را دارید؟ بیر نومارا کوچوئو وار می؟
?Döviz kabul ediyor musunuz کجا باید پرداخت کنم؟ دُویز کابول اِدیوور موسونوز؟

آب و هوای استانبول

معرفی شهر استانبول همیشه با عنوان شهر چهار فصل همراه است. در تمامی فصل‌ها، استانبول چه از نظر مناظر طبیعی و چه از نظر سایر جاذبه‌های گردشگری بهترین گزینه‌ها را دارد. اما سفر در بهار و پاییز رنگ دیگری دارد، همانطر که در ایران عزیزمان، سفر در این دو ماه، مثل بازی در لیگ برترین‌هاست.

جالب است بدانید که آب و هوای ترکیه در فصل‌های مختلف سال تا حد زیادی مشابه مناطق شمال غربی ایران است. این کشور به علت واقع شدن در عرض جغرافیایی بالاتر از ایران، حد گرمای کمتری دارد و هوا به طور کلی خنک‌تر است. البته با توجه به موقعیت جغرافیایی نزدیک به دریاهای مدیترانه و سیاه، در شهرهای ساحلی مانند استانبول و آنتالیا همواره آب‌وهوای مشابهی با شهرهای ساحلی ایران را حس می‌کنید.

بهار استانبول

در فصل بهار، هوای استانبول معتدل و خوشایند است. دمای هوا کمی افزایش می‌یابد و از ماه‌های مارس تا ژوئن، طبیعت شهر لباس رنگارنگی به تن می‌کند. این فصل از بهترین زمان‌ها برای بازدید از استانبول به‌شمار می‌آید.

تابستان استانبول

تابستان در استانبول گرم و مرطوب است. در ماه‌های ژوئن تا سپتامبر، دمای هوا به بالاترین حد خود می‌رسد و میانگین دمای روزانه در حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد با رطوبت است. شاید این فصل برای علاقمندان به آب‌وهوای گرم و تابستانی جذاب باشد.

پاییز استانبول

پاییز نیز در استانبول زیبایی خاص و وصف‌ناشدنی دارد.  این فصل هم به هوای خنک و معتدلش شناخته می‌شود. دمای هوا از ماه‌های سپتامبر به سمت کاهش می‌روند و تا دسامبر، این شهر به تدریج به فصل سرما نزدیک می‌شود.

زمستان استانبول

فصل زمستان در استانبول سرد و بارانی است. دمای هوا به میانگین ۵-۱۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. برخی از روزها ممکن است برف بیاید، اما این اتفاق به صورت معمولی و در مقیاس کم رخ می‌دهد. برای علاقمندان به آب‌وهوای سرد و فصل زمستانی، این فصل جذابیت‌های خاص خود را دارد.

آداب و رسوم مردم استانبول

آداب و رسوم مردم استانبول

نمی‌توان ادعای معرفی شهر استانبول را کرد و حرفی از آداب و رسوم مردم آن به میان نیاورد. موقعیت جغرافیایی ترکیه و همجواری با کشورهای اروپایی بر فرهنگ، آداب و رسوم مردمان آن نقش بسیار مهمی داشته است.

ترک‌ها مردمی خانواده‌دوست و مهمان‌نواز هستند. در فرهنگ آن‌ها، مهمان‌نوازی و دعوت افراد به خانه‌هایشان جایگاه ویژه‌ای دارد. علاوه بر این، اصطلاحات مودبانه و تعارف در زندگی روزمره آن‌ها حفظ شده است. هرچند ترک‌ها در برخورد با فرهنگ‌های اروپایی به نوعی تغییر کرده‌اند، اما همچنان اصطلاحات بومی در ارتباطات آن‌ها حاکم است. 

اجتماعی بودن مردم این کشور یک بخش از آداب و رسوم آن‌ها است. ترک‌ها همیشه از آشنایی با افراد جدید لذت می‌برند. هیچ اتفاق خوشایندی مانند گفتگو با یک فرد غریبه نمی‌تواند روز ترک‌ها را بسازد. از صحبت درباره فرهنگ و تاریخ کشور و قومشان لذت می‌برند و با افتخار و علاقه آن را با شما به اشتراک می‌گذارند. پس فرصت هم‌صحبتی با آن‌ها را در کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها از دست ندهید.

در مراسم ازدواج ترکیه، آداب و رسوم خاصی رعایت می‌شود. به عنوان مثال، دوستان عروس نام خود را در کفش عروس می‌نویسند و اگر در پایان مراسم نامی پاک شده باشد، به این معنی است که این دوست به زودی ازدواج خواهد کرد.

میزان امنیت در شهر استانبول

در سال‌های اخیر که ترکیه به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب شناخته می‌شود، دولت این کشور نیز به امنیت گردشگران اهمیت زیادی می‌دهد. شهرهای بزرگ مانند استانبول با امنیت بالا و برنامه‌های پلیسی فعال، جایگاه خوبی در این زمینه دارند. ترکیه به عنوان ششمین کشور پربازدید از نظر گردشگری در جهان است.

از نظر امنیت، شهر استانبول یکی از ایمن‌ترین شهرها برای مهاجرت و سفر به شمار می‌رود. در این شهر از دوربین‌های امنیتی به طور ۲۴ ساعته استفاده می‌شود و این نشان از توجه جدی به امنیت مردم است.

محله‌هایی مانند ماسلاک، جهانگیر، اورتاکوی، بهاریه، نیشانتاشی، بهبک، مودا، و لونت دارای برچسب سبز امنیت هستند و جزء بهترین مناطق برای سفر و زندگی در استانبول محسوب می‌شوند.

در مقابل، مناطق ناامن شهر مانند آکسارای، کمال پاشا، دولاب دره و غزی به دلیل حضور خلاف‌کاران و مسائل امنیتی، برای زندگی توصیه نمی‌شوند. بهتر است برای بازدید از این مناطق حتما گروهی اقدام کنید و در صورت امکان به دلایل امنیتی از آن منصرف شوید.

هزینه های زندگی در استانبول

در تکمیل معرفی شهر استانبول باید بگوئیم که شهرهای بزرگ، هر چه پرجمعیت‌تر باشند، هزینه‌های زندگی در آنها افزایش می‌یابد. این هزینه متناسب با درآمد افراد، مدیریت مالی صحیح و سبک زندگی است.

هزینه اصلی و حیاتی در تمام دنیا مرتبط با اجاره مسکن است. هرچه به مرکز شهر نزدیک‌تر باشید، هزینه اجاره و خرید ملک بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال، در قلب استانبول، اجاره آپارتمان یک خوابه حدود ۲۱۰۰ لیر و قیمت خرید هر متر آپارتمان حدود ۳۰۰۰ لیر است. این هزینه‌ها با افزایش فاصله از مرکز شهر کاهش می‌یابند و به حدی می‌رسد که به ۱۳۰۰ لیر نیز می‌رسد.

لازم به ذکر است که در صورت سکونت در برج‌ها یا شهرک‌های خاص، علاوه بر اجاره، هزینه‌های مرتبط با شارژ ساختمان‌ها نیز اضافه می‌شوند. 

در حوزه حمل و نقل در استانبول، گزینه‌های مختلفی وجود دارد از جمله اتوبوس، مترو و تاکسی. حدود هزینه بلیت حمل و نقل ماهیانه شما تقریبا ۲۴۸ لیر تخمین زده می‌شود. البته که هزینه تاکسی‌ها بسته به مقصد متغیر خواهد بود.

معرفی بهترین مدارس استانبول

برای کسانی که با فرزندان خود برای اقامت به استانبول آمده‌اند، مهم‌ترین موضوعی که باید در معرفی شهر استانبول به آن توجه کنند، انتخاب مدرسه برای فرزندان‌شان است. مدارس در ترکیه به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • مدارس دولتی
  • مدارس غیردولتی نوع A
  • مدارس غیردولتی نوع B

همچنین برای ایرانیان ساکن استانبول، یک مدرسه ایرانی نیز وجود دارد که می‌توانید فرزندانتان را در آنجا ثبت‌نام کنید تا به زبان مادری خود تحصیل کنند.

قوانین و شرایط مدرسه‌های استانبول

تحصیل در ترکیه از سن ۶ سالگی آغاز می‌شود. همچنین ضروری است که بدانید اگر کودک شما مقطع پیش‌دبستانی را پشت سر نگذاشته باشد، نمی‌تواند برای کلاس اول به مدرسه برود. با داشتن مدارک موردنیاز تحصیلی (برای سال اول فقط قبض آب یا برق محل اسکان و برای سال‌های بالاتر کارنامه سال قبلی نیاز است) به اداره آموزش‌وپرورش محل سکونت خود مراجعه کرده و فرایند ثبت‌نام را انجام دهید.

مدارس دولتی، هزینه‌ای ندارند و کاملاً رایگان هستند؛ اما فرزند شما برای تحصیل در این مدارس نیازمند دانستن زبان ترکی است. آموزش در این مدارس بر اساس مصوبات آموزش‌وپرورش ترکیه انجام می‌شود که یکی از آن‌ها دانستن زبان ترکی است.

اگر کودک شما هنوز به زبان ترکی تسلط کافی ندارد، او را در مدرسه‌های‌ خصوصی ثبت نام کنید. این مدارس از شما شهریه دریافت می‌کنند اما برنامه‌های آموزشی آن‌ها شامل آموزش زبان‌های دیگر نیز می‌شود. تعداد کمتر دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی نیز تاثیر زیادی بر کیفیت آموزش و تحصیل کودک شما خواهد داشت.

علاوه بر دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی، مدارس بین‌المللی نیز در استانبول وجود دارند که شعبه‌هایی از مدارس کانادایی، اروپایی و امریکایی هستند. این مدارس درس‌ها را بر اساس شعبه‌های اصلی تدریس می‌کنند و زبان‌هایی مانند آلمانی، فرانسوی و انگلیسی جزو دروس اصلی آن‌ها به شمار می‌آید.

مدرسه های تراز اول استانبول را بشناسید

تعداد مدارس شهر استانبول بالاست، دانستن این که کدام یک از آن‌ها از نظر آموزشی کیفیت بهتری دارند، در تصمیم‌گیری والدین موثر است. برخی از بهترین مدارس استانبول عبارتند از:

  • دبیرستان گالاتاسارای (Galatasaray High School) – دولتی
  • دبیرستان استانبول (Istanbul High School) – دولتی
  • دبیرستان کاباتاش (Kabatas High School) – دولتی
  • دبیرستان علوم چاپا (Capa Science High School) – دولتی
  • مدرسه بین المللی کیزتون (Keystone International Schools) – بین المللی
  • مدرسه بین المللی بریتانیایی (The British International School) – بین المللی
  • مدرسه بین المللی برایتز (Brights International School) – بین المللی

معرفی بهترین دانشگاه های استانبول

رشد اقتصادی مثبت در ترکیه نه تنها باعث رشد و توسعه در زمینه گردشگری شده، بلکه در زمینه آموزش عالی و دانشگاهی نیز تغییرات مثبتی را ایجاد کرده است. در سال‌های اخیر دانشگاه‌های معتبری در استانبول افتتاح شده‌اند و در حال حاضر نام چند دانشگاه ترکیه در میان اسامی ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. در معرفی شهر استانبول و دانشگاه‌های آن نکات زیر جالب توجه است: 

  • اگر دانشجویی توانمندی خود را با استعداد، معدل خوب و تحقیقات ارزشمند ثابت کند دانشگاه‌های بین ۲۰ تا ۷۰ درصد از کل هزینه‌های دانشجو را پوشش می‌دهند. این موضوع امکان دریافت بورسیه از دانشگاه‌های ترکیه، به‌ویژه در استانبول را افزایش می‌دهد.
  • اغلب دوره‌های تحصیلی در ترکیه به زبان ترکی است؛ اما با توجه به رشته تحصیلی، دانشگاه و مهارت زبانی خود، می‌توانید از دانشگاه‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس دارند نیز بهره‌مند شوید.
  • برخی از دانشگاه‌های ترکیه امکان تبادل دانشجو را فراهم کرده‌اند. به این ترتیب دانشجوها می‌توانند یک ترم تحصیلی را در دانشگاه‌های کشورهای دیگر بگذرانند.
  • زندگی دانشجویی در ترکیه در کنار سختی‌هایی که دارد، بسیار جذاب است. اکثر دانشگاه‌ها امکانات عالی از جمله باشگاه‌های ورزشی، کافه‌ها، رستوران‌ها و کتابخانه‌های به‌روز با آخرین امکانات نرم‌افزاری را دارا هستند. اگر کارت دانشجویی داشته باشید، حضور در فستیوال‌ها و رویدادهای مختلف در اکثر موارد نیم‌بها خواهد شد.

دانشگاه‌های استانبول

استانبول بیش از ۵۸ دانشگاه دولتی و خصوصی دارد. برخی از دانشگاه‌های منطقه آسیایی استانبول عبارت‌اند از:

  • دانشگاه بغازیچی (Bogazici University) – دولتی
  • دانشگاه گالاتاسارای (Galatasaray University) – دولتی
  • دانشگاه استانبول (Istanbul University) – دولتی
  • دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University) – دولتی
  • دانشگاه مرمره (Marmara University) – دولتی
  • دانشگاه هنرهای زیبای معمار سنان (Mimar Sinan University of Fine Arts) – دولتی
  • دانشگاه بیکنت (Beykent University) – خصوصی
  • دانشگاه کوچ (Koc University) – خصوصی
  • دانشگاه سابانچی (Sabancı University) – خصوصی
  • دانشگاه اوکان (Okan University) – خصوصی
  • دانشگاه یدی تپه (Yeditepe University) – خصوصی

معرفی جاهای دیدنی معروف استانبول 

جاهای دیدنی استانبول

جاهای دیدنی استانبول معجونی گوارا از زیباترین، قدیمی‌ترین و در عین حال مدرن‌ترین جاذبه‌های گردشگری است که انتظار دیدن‌شان را دارید. چه دوست‌دار هنر، تاریخ و فرهنگ باشید، چه علاقه‌مند به هیجان و گردش در بازارهای پر زرق و برق، استانبول با قدرت تمام نیازهای شما را تامین خواهد کرد. معروف‌ترین جاهای دیدنی استانبول عبارتند از:

کاخ توپکاپی Topkapi

کاخ توپکاپی گنجینه‌ای از هنر، تاریخ و فرهنگ عثمانی است. می‌توانید ساعت‌ها در این کاخ مجلل و باشکوه قدم بزنید و در تاریخ این امپراتوری بزرگ غرق شوید. جزئیات اتفاقاتی که آن دوره در تاریخ سرزمین‌های مختلف رقم زده را ورق بزنید. با گذر از حرمسراها و کاشی‌کاری‌های زیبای ساختمان شواری این کاخ از تماشای مهارت‌های معماری و هنر بی‌نظیر مردمان آن زمان لذت ببرید. در بخش شرقی کاخ، اشعار زیبای مولانا که بر ستون‌ها حک شده، حکایت از عشق و زیبایی دارند و باعث جلب توجه و حیرت بازدیدکنندگان می‌شوند. 

برج گالاتا Galata Tower

برج گالاتا با جلوه بی‌نظیرش یکی از نمادهای بی‌نظیر استانبول به شمار می‌آید. از آغاز ساخته شدن این بنا در سال ۱۳۸۴ میلادی تاکنون، این برج یکی از شاهکارهای معماری و تاریخ است. برج گالاتا یک مکان چندوجهی است که از نظر تاریخی، فرهنگی و طبیعی ارزش گردشگری دارد.

با ارتفاع ۶۷ متر، برج گلاتا از هر نقطه استانبول دیده می‌شود و زمانی که در آن حضور دارید شهر زیر پای شماست. رویدادها و تحولات عجیب و متفاوتی در تاریخ این برج رخ داده است؛ از کاربری به عنوان زندان گرفته تا برج دیده‌بانی.

تماشای غروب آفتاب از برج گلاتا تجربه‌ای فوق‌العاده رمانتیک است. رستورانی که بر بالای این برج واقع شده مکانی برای لذت بردن از غذاهای ترکی در کنار این چشم‌انداز خارق‌العاده فراهم می‌کند.

شهربازی ویالند

ویالند یکی از جاذبه‌های تفریحی مشهور و پرطرفدار در استانبول است که با طراحی و فضاهای جادویی خود خاطرات به یادماندنی را برای بازدیدکنندگان خود رقم می‌زند. این پارک موضوعی به عنوان یکی از بهترین پارک‌های موضوعی جهان شناخته شده و توانسته است جایگاه ویژه‌ای در صنعت تفریح و سرگرمی استانبول پیدا کند. رتبه پنجم در بین ۸۰۰ پارک موضوعی اروپا، تنها یکی از افتخارات این مجموعه است.

دلفیناریوم استانبول

نمی‌توان به معرفی شهر استانبول پرداخت و دلفیناریوم این شهر را فراموش کرد. این مجموعه به عنوان بزرگ‌ترین دلفیناریوم سرپوشیده اروپا، مقصدی جذاب برای دوستداران دلفین و علاقمندان به تفریح‌های آبی محسوب می‌شود. این پارک دلفین با نمایش‌های فوق‌العاده و خلاقانه خود، یک روز پر از سرگرمی و شگفتی را برای بازدیدکنندگان خود فراهم می‌کند.

شروع تفریح با تماشای نمایش دلفین‌ها و ادامه آن با شنا همراه دلفین‌ها، تجربه‌ای بی‌نظیر و خاص را ایجاد می‌کند. نمایش دلفین‌ها از ساعت ۱۴ آغاز می‌شود و هزینه ورودی به این پارک با در نظر گرفتن ویژگی‌هایش قابل قبول به نظر می‌رسد.

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه یکی از شاهکارهای بیزانس و عثمانی است و به عنوان یکی از نمادهای باشکوه و دیدنی استانبول به شمار می‌آید. این ساختمان تاریخی که در حال حاضر به عنوان موزه ایاصوفیه شهرت دارد، ابتدا کلیسایی زیبا بود و بعدها تبدیل به یکی از بزرگترین مساجد جهان تحت فرمان حکومت عثمانی شد. موزه ایاصوفیه نشانی از پیوند و ارتباط بین دو دین اسلام و مسیحیت است و در جدول جاذبه‌های دیدنی استانبول همیشه در رده‌ی اول قرار دارد. 

استانبول و بلیط تفریحات استانبول 

تنوع در سرگرمی‌ها و آیتم‌های شهر استانبول واقعا حیرت‌انگیز است. تمامی گروه‌های سنی با هر سلیقه‌ای می‌توانند تفریحات استانبول طبق دلخواه خود را در این شهر پیدا کنند و روزی شیرین و پرخاطره را بسازند. در این بخش از معرفی شهر استانبول به سراغ بهترین و جذاب‌ترین تفریحات می‌رویم ضمن اینکه امکان خرید بلیط تفریحات استانبول از اقامت ۲۴ هم وجود دارد.

پارک‌های آبی استانبول

تفریحات آبی در استانبول واقعا گزینه‌های فوق‌العاده‌ای برای سفر در فصل تابستان هستند. این شهر با اقلیم گرم خود و فراهم بودن مکان‌های تفریحی آبی، بهترین فرصت برای تجربه لحظات خوب و خنک در تابستان است. سرزمین موج‌ها، اسلایدها و تجهیزات آبی متنوع در پارک‌های آبی مختلف استانبول تازه‌ترین فرصت‌ها را برای سرگرمی و لذت‌بردن از لحظات سفر ایجاد می‌کنند. 

پارک‌های آبی استانبول

قبل از سفر به استانبول، ساعات کاری و شرایط ویژه هر پارک آبی را بررسی کنید تا بتوانید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید و از تجربه بهتری در این تفریحات لذت ببرید. 

آکواریوم استانبول

آکواریوم استانبول یکی از جاذبه‌های دیدنی و هیجان‌انگیز استانبول است که توریست‌ها و علاقه‌مندان به دنیای زیرآبی با لذت از آن دیدن می‌کنند. این آکواریوم با مساحت بزرگ و تنوع فوق‌العاده در نمایش محیط‌های مختلف آبی، تجربه‌ای منحصر به فرد از زندگی در اعماق دریاها و اقیانوس‌ها را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

آکواریوم استانبول همچنین با ارائه فعالیت‌های متنوع مانند غواصی با کوسه‌ها، غذا دادن به ماهی‌ها، دوره غواصی و امکان عکاسی، تجربه‌ای تفریحی و آموزنده برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است. رستوران با چشم‌اندازی فوق‌العاده از کانال پاناما و منظره دریا هم افزون بر همه این فعالیت‌ها، تجربه تازه‌ای از غذاخوردن در محیطی خاص را به شما هدیه می‌دهد.

لگولند استانبول

لگولند استانبول یک دنیای شگفت‌انگیز برای کودکان و نوجوانان است. این مکان به شکلی منحصر به فرد توانسته است توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کند. از زمان افتتاح در سال ۲۰۱۵، لگولند استانبول به یکی از محبوب‌ترین مناطق تفریحی در این شهر تبدیل شده است.

بازی‌ها و تجربیات داخل لگولند برای گروه سنی ۳ تا ۱۰ سال طراحی شده‌اند، که مجموعه‌ای از تجربیات هیجان‌انگیز و خلاقانه را برای آنان فراهم می‌کند. مینی لند با بازسازی لگویی از بناهای مشهور جهان، از جمله ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد و برج گالاتا، یک بخش پرطرفدار است. این فعالیت به کودکان امکان آن را می‌دهد که با لگوها ساختمان‌های مشهور را شبیه‌سازی کنند.

سینما چهاربعدی نیز جزو جاذبه‌های مهم لگولند استانبول است. این سینما امکان تماشای انیمیشن‌های مرتبط با دنیای لگو را با تجربه چهاربعدی، شامل جلوه‌های صوتی و بصری و حتی حرکات محیطی برای کودکان و همراهان‌شان فراهم می‌کند.

معرفی بهترین مراکز خرید و بازارهای استانبول 

مراکز خرید استانبول جزو جاذبه‌های مهم گردشگری این شهر محسوب می‌شوند و فرصت خوبی را از نظر تجربه خرید لذت‌بخش و متنوع برای گردشگران و توریست‌ها فراهم می‌کنند. این مراکز تجاری، با الهام از معماری‌های مدرن، تنوع وسیعی از برندهای معتبر جهانی و محلی را در خود جای داده‌اند که اشتهای سیری ناپذیر عاشقان خرید را تحریک می‌کند. تعدادی از بهترین مراکز خرید در استانبول عبارتند از:

مراکز خرید استانبول

مرکز خرید آکمرکز

مرکز خرید آکمرکز، یکی از مراکز خرید محبوب در استانبول، با تاریخچه‌ای قدیمی است. این مرکز خرید در سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ میلادی، به‌ترتیب به‌عنوان بهترین مرکز خرید اروپا و جهان شناخته شد. این افتخارات در اثر تلاش‌های بی‌وقفه تیم طراحی و توسعه این مجموعه بزرگ به وجود آمده و موجب اعتبار بین‌المللی آن شده است.

پاساژ آکمرکز با ارائه محصولات متنوع از جمله پوشاک مردانه، زنانه، بچگانه، آرایشی، اسباب‌بازی، لوازم الکترونیکی و وسایل ورزشی، خدماتی باورنکردنی به خریداران ارائه می‌دهد. در آکمرکز می‌توانید از فروشگاه‌هایی گران‌قیمت تا قیمت‌های مقرون به صرفه را پیدا کنید.

مرکز خرید مال آف استانبول

مال آف استانبول به عنوان یکی از پیشروترین مراکز خرید در استانبول، در منطقه بشیکتاش واقع شده و ساختمان زیبا و مدرن آن، در سال ۲۰۱۱ میلادی ساخته شده است. این مرکز خرید سه سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۴ میلادی، میزبان برندهای مشهور جهانی شد. در حال حاضر، طبقه اول این مرکز خرید محل عرضه انواع پوشاک، لوازم بهداشتی و آرایشی و محصولات مختلف برای خانم‌ها می‌باشد. برندهای معتبری همچون ویکتوریا سیکرت و تویز شاپ نیز در مال آف استانبول نمایندگی دارند. همچنین این مرکز خرید دارای ۱۶ سالن سینمایی مجهز و بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده استانبول نیز هست. 

مرکز خرید وادی استانبول

مرکز خرید وادی استانبول

مرکز خرید وادی استانبول یکی از تازه‌ترین، باشکوه‌ترین و زیباترین مجتمع‌های خرید در استانبول است که در سال ۲۰۱۷ میلادی در منطقه معروف ساریر شمال شهر افتتاح شد. این مجموعه مدرن در کنار جنگل بلگراد واقع شده و زیباترین چشم‌اندازها را نیز در اطراف خود دارد. در این مرکز خرید، شما می‌توانید به فروشگاه‌های معتبر استانبول و جهان مانند پنتی، دسا، مانگو، ماوی، برشکا، زارا، جین ماوی و سایرها سر بزنید.

بازار بزرگ استانبول؛ کاپالی چارشی

بازارهای استانبول از محبوب‌ترین مکان‌های خرید در این شهر به شمار می‌آیند. از بازار بزرگ استانبول گرفته تا بازارهای هفتگی و روزانه، محصولات متنوعی را از جمله وسایل خانگی، پوشاک، خوراکی، سوغات، و وسایل دستی به فروش می‌رسند. بازار بزرگ استانبول با تاریخچه‌ای بسیار قدیمی، سنتی‌ترین مرکز خرید در پایتخت ترکیه است.

بازارهای هفتگی در مناطق مختلف استانبول قیمت‌های مناسب‌تری در مقایسه با مراکز خرید مدرن دارند. بازار کاپالی چارشی معماری زیبا با راهروهای سرپوشیده و بیش از ۶۰۰۰ مغازه دارد، که همین ویژگی آن را به یکی از جاذبه‌های اصلی استانبول تبدیل کرده است.

بازار خیابان بغداد

فروشگاه‌های خیابان بغداد یکی از محبوب‌ترین مکان‌های خرید در شهر استانبول هستند که گردشگران و علاقه‌مندان به بازارهای محلی را جذب خود می‌کنند. خیابان بغداد استانبول یکی از مناطق گردشگری مشهور در میان گردشگران خارجی است. با گشت‌وگذار در خیابان بغداد استانبول، علاوه بر خرید از فروشگاه‌ها می‌توانید مهمان رستوران‌ها و کافه‌های بین المللی این خیابان شوید و از غذاهای خوشمزه آن‌ها لذت ببرید. در این خیابان، مراکز تفریحی مختلف و رستوران‌های سنتی ترکی نیز در دسترس هستند.

معرفی بهترین سواحل استانبول 

موقعیت استانبول در نقشه ترکیه بیانگر اهمیت ویژه سواحل این شهر در گردشگری ترکیه است. سواحل استانبول اگرچه به اندازه سواحل آنتالیا یا شهرهای ساحلی معروف، مشهور نیستند؛ اما جاذبه‌های خاصی دارند که در نوع خود دیدنی است. برخی از سواحل مشهور استانبول عبارتند از:

ساحل نان استاپ Non Stop Beach 

یکی از مشهورترین سواحل استانبول که در فاصله یک ساعته از استانبول قرار دارد، ساحل نان‌استاپ است. این ساحل در منطقه ساریر استانبول واقع شده و مناسب‌ترین انتخاب برای کسانی که به دنبال بهترین سواحل استانبول برای تفریح هستند. نان‌استاپ، ساحلی ماسه‌ای است و همین ویژگی آن را برای ورزش‌های مختلف آبی، مکانی مناسب کرده است. گاهی اوقات در این ساحل گروه‌های موسیقی مستقر می‌شوند و به صورت زنده یا دی جی به اجرای برنامه می‌پردازند.

ساحل بابیلون Babylon Beach

ساحل بابیلون استانبول یکی از مشهورترین‌هاست. این ساحل یک ساحل خانوادگی است چراکه در این ساحل امکانات کافی برای تفریح بچه‌ها هم وجود دارد. به‌غیر از وسایل تفریحی، ساحل بابلیون از نظر امکانات رفاهی هم توانسته انتظارات گردشگران و اهالی محلی را تامین کند. 

ساحل ریوا Riva beach

منطقه بیکوز در بخش‌ شمالی استانبول، یکی از مکان‌هایی است علاوه بر نزدیکی به شهر، مناظر طبیعی زیبایی دارد. شهرت اصلی ساحل ریوا به دلیل چشم‌اندازی است که این ساحل به کوه‌ها دارد. این ساحل، اگرچه امکانات آن به اندازه سایر سواحل استانبول نیست و یک ساحل تفریحی مشهور به حساب نمی‌آید، اما به شما فرصت می‌دهد تا از محیط آرامش‌بخش و طبیعت بکر آن لذت ببرید.

ساحل فلوریا گونش Florya Gunes Beach

اکثر افرادی که ساحل فلوریا گونش را دیده‌اند، نام جواهر گمشده استانبول را بر آن گذاشته‌اند. دلیل آن این است که فلوریا گونش، در ساحل مرمره استانبول واقع شده و به نسبت ساحل دریای سیاه، به مرکز شهر نزدیک‌تر است. در نزدیکی ساحل فلوریا گونش، شما می‌توانید طبیعتی وصف ناشدنی و حیرت‌انگیز را تماشا کنید. 

ساحل کاده بستان Caddebostan Beach

ساحل Caddebostan Beach استانبول

در بخش آسیایی استانبول، ساحل جاده بستان واقع شده است؛ یک ساحل زیبا که اگر می‌خواهید از مرکز شهر دور نشوید، یک مکان عالی برای گذراندن وقت است. منطقه جاده بستان از سه ساحل مختلف تشکیل شده است، اما در حال حاضر تنها یکی از آن‌ها برای استفاده عمومی مناسب است. این ساحل علاوه بر امکانات شنا، بخش‌های دیگری هم دارد که می‌توانید ساعت‌ها در آن‌ها بنشینید و از منظره روبرو لذت ببرید. یکی از مزایای ساحل کاده بستان این است که می‌توان با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی ، به آنجا رفت.

معرفی بهترین رستوران های استانبول

یکی از چالش‌های سفر به استانبول، انتخاب بهترین رستوران برای تجربه غذاهای محلی و بین‌المللی است. در این شهر، رستوران‌های زیادی وجود دارند که در سفر زمان کمی برای انتخاب مناسب‌ترین آن‌ها دارید. به همین دلیل، داشتن لیستی از بهترین رستوران‌های استانبول از ضروری‌ترین اطلاعات سفر شماست. برخی از این رستوران‌ها عبارتند از:

رستوران بانیان استانبول

اگر علاقه‌مند هستید که در رستورانی مجلل و لوکس غذای خود را میل کنید، این رستوران را پیشنهاد می‌کنیم. رستوران بانیان در استانبول، با چیدمان دل‌پذیر و شاهانه خود، منویی جذابی از غذاهای آسیایی خوشمزه و خوش عطر هر مهمانی را راضی نگه می‌دارد. این رستوران در رده‌ی بهترین رستوران‌های استانبول قرار دارد و با چشم‌اندازی شگفت‌انگیز به تنگه‌ی دل‌فریب بسفر، یک رستوران همه چیز تمام است. غذاهای وسوسه‌کننده این رستوران، که شامل انواع غذاهای تایلندی و ژاپنی می‌شود، با طعم لذیذ و عطر دیوانه‌کننده، تزئین شده و روی میز شما سرو می‌شود.

رستوران لوکانتا مایا

اگر یک صف طولانی در جلوی رستورانی دیدید که ته ندارد، بدون شک آن رستوران، رستوران لوکانتا مایا است. این رستوران تحت نظر سرآشپز معروف «دیدم شنول» فعالیت می‌کند. در لوکانتا مایا، غذاهای خلاقانه ترکی و غذاهای متناسب با فصل سرو می‌شود. رسپی‌های مورد استفاده در این رستوران، ویژه و محبوب هستند. در سال‌های اخیر آوازه رستوران لوکانتا مایا به عنوان یکی از بهترین رستوران‌های استانبول، در سراسر شهر پیچیده است.

رستوران روملی حصار اسکله

در تنگه بسفر، در کنار اسکله‌ای که از دوران امپراتوری عثمانی به یادگار مانده، یک رستوران کوچک و منحصربه‌فرد به نام رستوران روملی حصار اسکله را خواهید دید. این رستوران در دل بقایای یک قلعه برجای مانده از قرون وسطی واقع شده است.

رستوران روملی حصار اسکله، شبیه به یک کلبه ماهیگیری به نظر می‌رسد، دارای چشم‌انداز زیبایی است. در حین ناهار یا شام در این رستوران، شما می‌توانید از منظره‌ی جذاب غروب خورشید بر روی دریا نیز لذت ببرید. اگر به غذاهای دریایی علاقه‌مند هستید، این رستوران گزینه‌ای عالی برای شما خواهد بود. 

رستوران لموئت یا مرغ دریایی استانبول

برای کسانی که در سفر به استانبول سابقه‌دار هستند، نام رستوران لموئت آشناست. یکی از دلایل شهرت رستوران لموئت، انتخاب مواداولیه تازه و باکیفیت است که تاثیری مهم در طعم غذاهای این رستوران دارد. دلیل دیگر محبوبیت این رستوران، چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای است که هنگام صرف غذا مقابل خود مشاهده می‌کنید. 

رستوران لاجورد استانبول

برای تجربه‌ی لحظاتی دل‌انگیز و سپری کردن اوقات خوش در کنار دوستان یا خانواده در فضای آرام و با منظره‌ای رمانتیک، کافی است میزی در رستوران لاجورد استانبول رزرو کنید. این رستوران که در دل آب‌های آبی لاجوردی دریای مرمره واقع شده مکانی باکیفیت و خاص است. مکان این رستوران در وسط تنگه‌ی بسفر به گونه‌ای است که انگار یک کشتی بزرگ به زمین لنگر زده است. اما آنچه این رستوران را ویژه می‌کند، غذاهای تازه و باکیفیتی هستند که با استفاده از مواد اولیه ارگانیک و تازه تهیه می‌شوند.

معرفی بهترین کافه های استانبول 

کافی‌شاپ‌های استانبول

در خیابان‌ها و کوچه‌های استانبول، یکی از مکان‌هایی که بیشترین توجه را جلب می‌کنند، کافه‌های آن است. عطر چای ترکی و باقلوای خوشمزه که در هوا پخش می‌شود، مقاومت کردن کار سختی می‌شود. باید خودتان را به لذت این مهمانی دعوت کنید. استانبول با تنوع کافه‌های مدرن و قدیمی، همراه با مساجدهای تاریخی، فرهنگ مردمان ترک را به نمایش می‌گذارد. برخی از این کافه‌ها واقعا خاص و منحصربه‌فرد هستند و به عنوان جاهای دیدنی استانبول به شمار می‌آیند. معروف‌ترین کافه های استانبول عبارتند از:

کافه حارابه

کافه حارابه یکی از بهترین کافه‌های استانبول است که مکانی عالی برای علاقه‌مندان به قلیان، نوشیدنی، غذا و آب‌میوه‌های خاص است. این کافه، یک مکان بسیار آرام و دنج با دکوراسیونی دلنشین و زیباست. گردشگرانی که به کافه‌نشینی علاقه دارند، محال است حارابه را نشناسند. اگر پس از بازدید از منطقه سلطان احمد، هوس استراحت در کافه کردید تا غذا بخورید، حارابه بهترین انتخاب شما خواهد بود. این کافه گاهی به قدری شلوغ می‌شود که بدون رزرو قبلی نمی‌توان وارد آن شد.

کافه اهلی کیف

کافه اهلی کیف نیز یکی دیگر از بهترین کافه‌های استانبول است. اگر یک بار به این کافه بروید، عاشق این کافه و فضای دنج و صمیمی‌اش می‌شوید. کافه اهلی کیف بهترین گزینه برای صرف یک صبحانه کامل ترکی محسوب می‌شود. قیمت‌های این کافه بسیار مناسب و اقتصادی است.

کافه دکان گالاتا

این کافه با فضایی دلنشین و آرامش خاصی که دارد، تجربه‌ی لذت‌بخشی از بهترین صبحانه ترکی را برای شما به ارمغان می‌آورد. موقعیت فوق‌العاده‌اش، در فاصله صد متری از برج گالاتا، این کافه را به یکی از مکان‌های ویژه خیابان استقلال تبدیل کرده است. منوی متنوع کافه شما را به دنیای طعم‌های متنوع می‌برد. 

کافه پیک اوی

کافه پیک اوی نه‌تنها به شما امکان می‌دهد که در محیطی دنج و آرام بهترین انواع قهوه را تجربه کنید، بلکه خدماتی شگفت‌انگیز را نیز در منو دارد. منوی متنوع کافه پیک اوی با قیمت‌های رقابتی و اقتصادی مشتریان فراوانی را پای میزهای این کافه می‌نشاند. این کافه در منطقه گلدن هورن یا شاخ طلایی استانبول واقع شده است. 

کافه مانداباتماز

کافه مانداباتماز، در زمره بهترین کافه‌های استانبول برای لذت بردن از قهوه و چای با کیفیت است. این کافه، با سادگی بی‌نظیر و فضای دوست‌داشتنی‌اش، در دل گردشگران شهر استانبول جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. منوی این کافه بسیار ساده است، اما با این حال، توانسته با قهوه‌ها و چای‌های باکیفیت خود، گوی سبقت را از رقبا برباید. پس از یک پیاده‌روی خسته‌کننده در خیابان‌های استانبول، تجربه‌ای دلنشین و بی‌نظیر نشستن در کافه مانداباتماز را از دست ندهید.

معرفی بهترین اوت لت های استانبول

اوت لت‌های استانبول

استانبول شهر آرزوها برای گردشگران عاشق سفر، خرید و شهرگردی است. علاوه بر جاهای دیدنی استانبول، گردش در مجتمع‌های تجاری جذاب این شهر نیز از جذابیت‌های سفر به‌شمار می‌آید. در فصل‌های حراج یا اوت لت‌ها، افراد زیادی اقدام به خرید از این مراکز می‌کنند که هیجان و انرژی شهر استانبول را به اوج می‌رساند.

اوت لت‌های استانبول گزینه ای مناسب و اقتصادی برای خرید هستند. از این رو بسیاری از گردشگرانی که به استانبول می‌آیند، زمان سفر خود را با فصل آفرهای ویژه این اوت لت‌ها تنظیم می‌کنند. اما معرفی شهر استانبول بدون نام بردن از این مراکز ناتمام است، برخی از آن‌ها عبارتند از:

اپتیموم اوت لت Optimum Outlet

در بخش آسیایی و در منطقه آتاشهیر، اوت لت اپتیموم را پیدا می‌کنید. این مرکز خرید به عنوان یکی از برترین اوت لت‌ها در استانبول شهرت یافته است که بازدید خانوادگی از آن جذاب‌تر به نظر می‌رسد. این اوت لت استانبول در ۵ طبقه، برندهای بین‌المللی معروفی همچون US Polo، H&M، آدیداس و زارا را در خود جای داد است و بسیاری از افراد این مرکز را به‌عنوان اوت لت زارا در استانبول می‌شناسند. علاوه بر این، این مرکز دارای ۱۱ سینما، پیست اسکیت روی یخ و فودکورت نیز هست. 

اوت لت ۲۱۲ ۲۱۲ Outlet

اگر به دنبال تخفیف‌های هیجان‌انگیز هستید، حتما مرکز خرید اوت لت ۲۱۲ را امتحان کنید. این اوت لت در سال ۲۰۰۹ افتتاح شده و اکنون به عنوان یکی از ارزانترین اوت لت‌های استانبول شناخته می‌شود. در این پاساژ، محصولات متنوع با برندهایی چون Fashion Republic Watsons، Nine West، Cacharel و Polo به فروش می‌رسد و فودکورت این مرکز مکان مناسبی برای استراحت در طول خرید خواهد بود. 

علاوه بر فروشگاه‌های متنوع، اوت لت سنتر ۲۱۲ دارای امکانات تفریحی متنوعی نیز می‌باشد، از جمله سالن بولینگ، سینمای ۳ بعدی و پیست اسکی. 

 اوت لت کاله Kale Center Outlet

اوت لت کاله، یکی دیگر از اوت لت‌های مشهور در استانبول است که از سال ۲۰۰۷ افتتاح شده است. این مرکز خرید به عنوان یکی از مکان‌های مناسب برای تهیه لوازم ورزشی به شمار می‌آید، زیرا برندهای معتبری در زمینه تجهیزات ورزشی مانند نایک، دفاکتو و آدیداس در آن حضور دارند. در این اوت لت، علاوه بر فروشگاه‌های خرید، سینما و رستوران نیز موجود هستند. این مرکز خرید در یکی از مناطق پرتردد استانبول واقع شده و با استفاده از تراموا می‌توانید ظرف مدت کوتاهی به آن دسترسی پیدا کنید.

ویاپورت اوت لت Viaport Outlet

اوت لت ویاپورت در سال ۲۰۰۸ میلادی در محله پندیک در بخش آسیایی استانبول آغاز به فعالیت کرد و به سرعت توجه و تحسین بازدیدکنندگان را به طرف خود جلب کرد. این مرکز خرید در جاده فرودگاه صبیحا گوکچن استانبول قرار دارد و تا میدان تکسیم نیز فاصله ۳۰ دقیقه‌ای دارد.

طراحی ویاپورت به‌وسیله معماران بزرگ به شکل روباز و الهام گرفته از بازارهای سنتی انجام گرفته و با توجه به فضای سبز، محیط آن بسیار چشم‌نواز شده است. در این مرکز خرید برندهای معتبر جهانی مانند منگو، آدیداس، کوتون، نایکی، بنتون، پیر کاردین، پوما، کلوین کلین، دیزل، اکو و کلمبیا کالاهای خود را عرضه می‌کنند. 

اوت لت ونیزیا Venizia Outlet

اوت لت ونیزیا یکی از مراکز خرید با معماری خاص و دیدنی و قیمت‌هایی باورنکردنی و مناسب است. این اوت لت در منطقه قاضی عثمان پاشای استانبول واقع شده است. در طراحی ونیزیا از شهر ونیز ایتالیا الهام گرفته شده و میدان‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های آن به طور مبتکرانه‌ای بازسازی شده‌اند. 

در اوت لت ونیزیا، فروشگاه‌های معروفی همچون نایکی، آدیداس، کوتون، ماوی، یو‌ اس‌ پولو، ال‌ سی‌ وایکیکی، اسکچرز، فلو، دفکتو و… کالاهای خود را با آفرهای بسیار مناسبی به فروش می‌رسانند.

جشنواره ها و فستیوال های استانبول

جشنواره‌های استانبول

انتخاب زمان سفر به استانبول را فقط وضعیت آب‌وهوا و ارزانی قیمت سفر تعیین نمی‌کند، بلکه مراسم‌های سالانه‌ای که در تقویم استانبول برنامه‌ریزی شده‌اند نیز اهمیت زیادی دارند و می‌توانند هدف اصلی سفر گردشگران به این شهر باشند.

خوشبختانه، فستیوال‌ها در استانبول تنها به یک فصل خاص محدود نیستند، بلکه در طول سال مراسم‌ها و جشنواره‌های متعددی در این شهر برگزار می‌شود. برخی از این رویدادها حتی در زمان‌های نزدیک به یکدیگر اجرا می‌شوند که عبارتند از:

جشنواره موسیقی استانبول

فستیوال موسیقی استانبول یک رویداد بین‌المللی است که هر ساله به منظور نمایش شگفتی و زیبایی‌های موسیقی ترکیه و جهان در این شهر برگزار می‌شود. این فستیوال برای اولین بار در سال ۱۹۷۳به لیست فستیوال‌های استانبول وارد شد و از آن زمان تا کنون، نیم قرن است که به یکی از محبوب‌ترین رویدادها تبدیل شده است. فستیوال استانبول توسط مؤسسه فرهنگ و هنر شهر برگزار می‌شود و مراسم‌های آن در اکثر خیابان‌ها و کوچه‌های استانبول برگزار می‌شود، اما اگر به دنبال مکان‌هایی با انرژی بالا برای تجربه هیجان و شور این فستیوال هستید، به مناطقی مانند ایاایرنه یا موزه باستان‌شناسی استانبول بروید.

هدف اصلی این فستیوال در ابتدا تلفیق هنرهای موسیقی بود، اما در حال حاضر تاکید آن بر اجراهای موسیقی است. لازم به ذکر است که فستیوال موسیقی استانبول اکنون بیشتر بر موسیقی‌های کلاسیک اروپایی، باله، اپرا و تکنیک‌های موسیقی سنتی متمرکز است. بنابراین، اگر علاقه‌مند به این شاخه‌های هنری هستید، این فستیوال را از دست ندهید. 

جشنواره جاز آکبانک

فستیوال بین‌المللی جاز استانبول یکی از اساسی‌ترین و معتبرترین فستیوال‌های جاز در استانبول است که از سال ۱۹۸۴ برگزار می‌شود. این جشنواره در ابتدا به عنوان بخشی از فستیوال استانبول شروع به فعالیت کرد، اما سپس به‌صورت جداگانه و با نام فستیوال بین‌المللی جاز استانبول به اجرا درآمد. این فستیوال در مکان‌های مختلف استانبول برگزار می‌شود و کنسرت‌های متنوعی از هنرمندان ملی و بین‌المللی در این رویداد به نمایش گذاشته می‌شود.

تاریخ برگزاری فستیوال جاز استانبول همیشه موقعیت خوبی برای علاقه‌مندان به موسیقی جاز فراهم کرده و هر ساله در ماه اکتبر انجام می‌شود. این فستیوال تجربه‌ی فراموش‌نشدنی از ملودی‌های ریتمیک و خلاقانه جاز را برای شما به ارمغان می‌آورد. محل‌های مختلف استانبول، از تئاترها تا فضاهای باز، میزبان این کنسرت‌ها هستند.

فستیوال بین المللی رقص استانبول

این فستیوال یکی از گسترده‌ترین فستیوال‌های استانبول است و تقریبا هر سلیقه‌ای در آن جای دارد. بیش از ۴ هزار هنرمند از سراسر جهان در این جشنواره شرکت می‌کنند و در طول هفت روز مراسم‌های رقص و شادی برگزار می‌شوند. شاید بسیاری از فستیوال‌های رقص مختص سلیقه‌های خاصی هستند، اما این فستیوال شامل دامنه وسیعی از رقص‌های محلی، سنتی، هنری و مدرن است. اگر به دنبال شرکت در یک فستیوال جانانه در ترکیه هستید، این فرصت را از دست ندهید.

فستیوال قهوه استانبول

فستیوال قهوه استانبول یکی از جشنواره‌های پرطرفدار در فصل پاییز است که برای پاسداشت لذت نوشیدنی محبوب جهان، یعنی قهوه، برگزار می‌شود. در این رویداد، اهالی بومی و گردشگران انواع مختلف قهوه را تست کرده و با شرکت در کارگاه‌ها و سمینارها اطلاعات جدید در زمینه قهوه به دست می‌آورند. 

فستیوال غذای استانبول

فستیوال غذای استانبول، به عنوان بزرگترین رویداد غذایی در ترکیه، توسط فدراسیون آشپزان و سرآشپزان این کشور برگزار می‌شود. این فستیوال، در واقع یک رقابت فرهنگی و هنری بین سرآشپزان از کشورهای مختلف جهان است. هدف اصلی این رویداد، بررسی و مقایسه هنر آشپزی ترکیه با دیگر کشورهاست. هر سال، حدود ۲۵ کشور در این رقابت شرکت می‌کنند. این رویداد یک فرصت استثنایی برای تبادل فرهنگی و آشنایی با تنوع غذاها و سبک‌های آشپزی مختلف است.

تعطیلات رسمی شهر استانبول

روزهای مهم و تعطیلات رسمی شهر استانبول زیاد نیست. برعکس ایران، کشور ترکیه تنها در چند روز انگشت‌شمار تعطیل است. این روزها برای سال ۲۰۲۳ عبارتند از:

  • اول ژانویه: روز کریسمس
  • بیست و یکم آپریل: جشن رمضان
  • بیست و سوم آپریل: روز حاکمیت ملی و روز کودک
  • یکم می: روز کارگر و همبستگی
  • نوزدهم می: یادبود آتاتورک
  • بیست و هشتم ژوئن: عید قربان
  • سی‌ام آگوست: روز پیروزی
  • بیست و نهم اکتبر: روز جمهوری

معرفی فرودگاه های استانبول

شهر استانبول دارای سه فرودگاه بین‌المللی است: 

  • فرودگاه بین المللی آتاتورک
  • فرودگاه گوکچن
  • فرودگاه جدید استانبول

هر دو فرودگاه‌ اول ترافیک هوایی زیادی داشتند، به خصوص در فصل بهار و تابستان که تردد مسافران به این شهر زیبا بالا می‌رود. به همین دلیل، دولت ترکیه تصمیم گرفت که یک فرودگاه دیگر نیز در استانبول احداث کند، فرودگاه جدید استانبول در سال ۲۰۱۸ افتتاح شد. اکنون همه پروازها از این سه فرودگاه شهر استانبول انجام می‌شود. این فرودگاه‌ها به عنوان بخش اصلی حمل و نقل هوایی در حوزه هواپیمایی ترکیه تلقی می‌شوند و با توجه به اهمیت گردشگری استانبول، هر ساله خدمات آن‌ها بهبود می‌یابد.

معماری فرودگاه آتاتورک با الهام از مکان‌های باستانی و جاذبه‌های تاریخی ترکیه، انجام شده است. فرودگاه جدید استانبول که به نام فرودگاه استانبول یا İstanbul Havalimanı شناخته می‌شود، بزرگترین و مجلل‌ترین فرودگاه استانبول است. این فرودگاه و فرودگاه گوکچن در حال حاضر پرترددترین فرودگاه‌های استانبول هستند. فرودگاه استانبول در منطقه آرناووت شهر استانبول واقع شده و هنوز هم در حال توسعه است. پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۳۰ به صورت کامل بهره‌برداری شود. این فرودگاه با ظرفیت ۲۰۰ میلیون مسافر، جزو پروژه‌های استراتژیک حمل‌ونقل هوایی ترکیه محسوب می‌شود.

وضعیت حمل و نقل عمومی در استانبول

حمل و نقل در استانبول

اگر بدون تور استانبول به این شهر سفر می‌کنید و قصد رزرو هتل در استانبول و گشت و گذار دارید، باید با شرایط حمل و نقل عمومی این شهر آشنا شوید. داشتن اطلاعات دقیق از سیستم حمل و نقل موجب راحتی و کاهش هزینه‌ها در سفر شما خواهد شد. 

حمل و نقل عمومی در استانبول یکی از جنبه‌های حیاتی برای گردشگران است. سیستم حمل و نقل عمومی و امکانات آن در این شهر بسیار گسترده است و خطوط اتوبوس استانبول اکثر مناطق مهم را پوشش می‌دهند. با یادگیری این خطوط، شما مانند ساکنان محلی با هزینه کمتر به مقاصد مختلف دسترسی خواهید داشت. اما برخی نکات مهم درباره انواع حمل و نقل در استانبول وجود دارد که مهم است که قبل از ورود به این شهر بدانید.

وضعیت حمل و نقل عمومی در استانبول

وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول همه جا قابل مشاهده هستند. این امر امکان دسترسی آسان به تمامی نقاط شهر را فراهم می‌کند. پس از رزرو هتل، تهیه استانبول کارت نیز ضروری است. این کارت به شما امکان می‌دهد که با هزینه کمتر به تمامی نقاط شهر بروید.

چرا از حمل و نقل عمومی در استانبول استفاده کنیم؟

  • حمل و نقل عمومی می‌تواند جذابیت سفر به استانبول را افزایش دهد.
  • شهر استانبول بسیار بزرگ است. با استفاده از حمل و نقل عمومی به راحتی به تمامی نقاط دسترسی خواهید داشت.
  • استفاده از حمل و نقل عمومی موجب کاهش چشم‌گیر هزینه‌های سفر شما خواهد شد.

انواع وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول را بشناسید

تاریخ حمل و نقل عمومی در استانبول بسیار طولانی است (۱۸۶۹ میلادی)، اما به طور خلاصه می‌توان گفت که سیستم اتوبوس‌رانی در این شهر از سال ۱۹۲۶، مترو از سال ۱۹۸۹، و سایر وسایل نقلیه نیز به ترتیب در قرن بیستم میلادی راه‌اندازی و گسترش یافتند. انواع وسایل حمل و نقل عمومی استانبول عبارتند از:

  • مترو استانبول
  • اتوبوس استانبول 
  • ون‌ها یا دلموش
  • تاکسی استانبول
  • تراموا استانبول
  • کشتی استانبول
  • دلموش

معرفی غذاهای معروف استانبول ترکیه

معرفی غذاهای معروف استانبول ترکیه

اگر از جمله کسانی هستید که خاطره‌ها با رنگ و بویی از طعم‌ها بهتر در ذهنتان حک می‌شود، حتما فرهنگ و سنت‌های قبایل مختلف استانبول را در غذاهای این شهر جستجو کنید. برای شما شاخه‌ای رقابتی در سفر به نام «گردشگری غذایی» ثبت شده که امروزه یکی از شاخه‌های محبوب و پرطرفدار گردشگری نیز هست. ترکیه یکی از کشورهایی است که تنوع غذای بالا با طعم‌های بسیار خوشمزه دارد. فرهنگ غذایی حاکم بر این سرزمین، فرهنگی حاصل از تلفیق آشپزی اروپایی و آسیایی است. 

یکی از جاذبه‌های استانبول، غذاهای خیابانی آن است. این میان وعده‌ها را از دست‌فروشان در نقاط مختلف شهر می‌توانید برای صبحانه یا حتی بعد از شام خریداری کنید. اما معروف‌ترین غذاهای استانبول عبارتند از: 

ایچلی کوفته Icli Kofte

ایچلی کوفته یکی از غذاهای خیابانی محبوب در استانبول است که شباهت زیادی به سمبوسه و پیراشکی دارد. برای تهیه این خوراک خوشمزه، از گوشت چرخ کرده، رب گوجه‌فرنگی، نمک و فلفل استفاده می‌شود. این مواد سپس با هم مخلوط شده و ترکیبی از آن در داخل خمیری قرار می‌گیرد. سپس آن را در روغن داغ سرخ می‌کنند تا رنگ خمیر آن، طلایی شود. برای تجربه بهتر و خوشمزه‌تر، به خیابان استقلال بروید و از دست فروشان محلی با قیمت مناسب این خوشمزه‌ی دوست‌داشتنی را تهیه کنید. 

املت منه من mene men Oumlet

اگر از دوست‌داران املت و خواهان تجربه املتی خاص و خوشمزه هستید، منه‌من یک گزینه عالی است. این غذا از موادی همچون پیاز، گوجه، سبزیجات خوش‌عطر، فلفل قرمز، فلفل سبز، روغن زیتون و تخم مرغ تهیه می‌شود. روش پخت این غذا کاملا سلیقه‌ای است. مواد اصلی همین‌هایی است که گفتیم، اما اگر دوست‌دارید می‌توانید سوسیس یا سیب‌زمینی هم به آن اضافه کنید.

دوروم Durum

دوروم یک نوع ساندویچ کوچک یا لقمه در ترکیه است که از گوشت و سبزیجات تهیه می‌شود و در نان لواش یا نان پیته پیچیده می‌شود. این ساندویچ از گوشت بره، گوساله یا مرغ تهیه می‌شود. دوروم یک میان‌وعده جذاب برای زمان پیاده‌روی در خیابان‌های ترکیه یا اطراف ساحل است. بهترین کیفیت و خوشمزه‌ترین دوروم را هم دست‌فروشان در همین مناطق ارائه می‌کنند. 

مقایسه استانبول و تهران 

استانبول نیز مانند تهران یکی از شهرهای بزرگ و مهم خاورمیانه به شمار می‌آید. این شهر به لحاظ امتیازات گردشگری و دسترسی به آب‌های آزاد یک سرو گردن بالاتر از تهران ایستاده است. به لحاظ تعداد جمعیت ساکن نسبت به وسعت شهر، تهران رتبه بالاتری دارد. این عامل نشان‌دهنده دسترسی کمتر ساکنان تهران به امکانات رفاهی و شهری نسبت به استانبول است.

جمع بندی مطالب

معرفی شهر استانبول با نظر به قدمت تاریخی، تنوع فرهنگی، وسعت بالا و تعدد قومیت‌هایی که در آن حضور دارند، کار آسانی نیست. این شهر، پلی خوش منظره و ارزشمند بین جهان شرق و غرب است، که به خوبی توانسته جایگاه خود را به عنوان مرکزی برای تجارت و تبادل فرهنگی حفظ کند. سفر به استانبول یکی از سفرهایی است که شاید هر کسی در زندگی باید یک‌بار آن را تجربه کند. تجربه این سفر به قدری پربار و پر از دانستنی‌های متنوع است که به‌دست آوردن آن‌ها در سفرهای دیگر کمتر میسر می‌شود. در این مقاله تمام جزئیات برای سفر به شهر استانبول ترکیه طوری جمع‌آوری شده که خواندن آن معادل سفر به این شهر است.

استانبول چند برابر تهران است؟

مساحت استانبول حدود ۵۳۴۳ کیلومتر مربع و مساحت شهر تهران ۷۳۰ کیلومتر مربع است. استانبول وسعتی ۷ برابر تهران دارد.

پرواز تهران استانبول چند ساعت است؟

از فرودگاه بین المللی امام خمینی تا فرودگاه آتاتورک زمانی بین ۳ تا ۳:۳۰ نیاز است.

استانبول چندمین شهر بزرگ جهان است؟

ین شهر با جمعیت ۱۴/۱ میلیون نفر، بزرگترین تراکم شهری در اروپا و همچنین بزرگترین در خاورمیانه و ششمین شهر بزرگ جهان را تشکیل می دهد.

از تهران تا استانبول با اتوبوس چند ساعته؟

از تهران تا استانبول ۲۴۳۵ کیلومتر است. اگر قصد دارید این مسافت را با اتوبوس بپیمایید، حدودا ۴۰ ساعت در راه خواهید بود.

برای سفر به استانبول چقدر پول ببریم؟

پاسخ این سوال بسیار به نوع سفر شما اقتصادی/ نرمال/ لاکچری بودن آن بستگی دارد. اگر با تور استانبول راهی این شهر شده‌اید، برای خرید و گردش مبلغی بین ۱۵-۱۰ میلیون برای یک سفر نرمال لازم است.

استانبول در کدام قسمت ترکیه است؟

استانبول در شمال غرب ترکیه قرار دارد

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×