بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » اصفهان » حمام قاضی اصفهان، تنها حمام تاریخی همزمان برای آقایان و بانوان
حمام قاضی اصفهان
اصفهان

حمام قاضی اصفهان، تنها حمام تاریخی همزمان برای آقایان و بانوان

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ 37۰4,420

بناها و حمام های تاریخی مثل حمام قاضی اصفهان جزو ده ها حمام دیدنی در اصفهان هستند. این حمام و دیگر حمام هایی مانند: حمام علی قلی آقا، حمام شیخ بهایی، حمام خسرو آقا و حمام دردشت در این لیست قرار دارند به خوبی نمایانگر معماری اصیل ایرانی و اسلامی هستند به گونه ای که زیبایی های شگفت آوری را به تصویر می کشند، پس به درستی اصفهان لایق صفت نصف جهان است. در این شهر می توان سبک زندگی ایرانیان در گذشته را در تمامی جاهای دیدنی اصفهان به خوبی حس کرد. اصفهان جاذبه های تاریخی زیادی همچون سی و سه پل، میدان نقش جهان، پل خواجو، منارجنبان و … را در دل خود جای داده است. یکی از این آثار تاریخی حمام قاضی اصفهان بوده که در ادامه به توضیح مفصلی درباره آن می پردازیم.

تاریخچه حمام قاضی اصفهان

این مکان تاریخی صدها سال پیش به دستور حاکم شهر اصفهان توسط یک قاضی ساخته شد. حاکم شهر دستور ساخت یک مجموعه شامل مسجد، حمام و بازار را در منطقه شهشهان اصفهان به قاضی داد. پس از ساخت، آن ها را به عنوان مجموعه قاضی می شناختند. بازار این مجموعه شامل چند حجره بود و  مابین مسجد قاضی و حمام قاضی قرار داشت.

قدمت ساخت خود حمام قاضی به دوران صفویه بر می گردد و با توجه به نوشته های قدیمی به جا مانده و فرهنگ ایران زمین در سالیان گذشته، می توان به این مساله پی برد که مردم اصفهان در گذشته از این حمام برای برگزاری جلسات مهم و گردهمایی ها برای تصمیم گیری های سیاسی و اجتماعی استفاده می کردند و یکی از مکان های پر رفت و آمد آن زمان بوده است. جالب است بدانید در گذشته ها که اکثر ازدواج ها به صورت سنتی صورت می گرفته و از طریق خانواده ها انجام می شده، مادران در حمام ها از جمله این حمام تاریخی به دنبال همسری مناسب برای پسرانشان می گشتند.

بازسازی حمام سنتی قاضی اصفهان

حمام قاضی دوباره جان می گیرد!

در طی سالیان گذشته این مجموعه تغییرات زیادی داشته تا در اواخر دهه ۱۳۹۰، حمام قاضی توسط بخش خصوصی، بازسازی و به منظور کاربری حمام افتتاح شده است. این مکان اولین حمام سنتی بازسازی شده ایران است. همانطور که می دانید در بسیاری از شهرها هنوز هم گرمابه های قدیمی وجود دارند اما همه آن ها مانند این حمام سنتی اصفهان نیستند، چرا که در بازسازی آن تمام تلاش خود را کرده اند تا از شکل سنتی و قدیمی آن خارج نشده و تماما به همان شکل اصلی خود باقی بماند.

احتمالا نسل های پیشین تجربه رفتن به حمام های قدیمی و عمومی را دارند؛ اما نسل جوان با چنین چیزی آشنا نیستند و حتی شاید برایشان سوال هم باشد، که حمام ها در گذشته به چه صورت بوده اند. به همین دلیل رفتن به حمام قاضی اصفهان برای جوانان می تواند بسیار تجربه جالبی باشد. برای بزرگترها نیز یک حس نوستالژی ایجاد می کند و آنها را به یاد دوران گذشته و خوشی های آن ایام می اندازد. حال خودتان تصور کنید که توریست های خارجی از دیدن این حمام چه احساسی پیدا می کنند!

این حمام دارای بخش های مختلفی از جمله گرمخانه، سربینه، خزینه و حوضچه می باشد. لازم است بدانید که تمام این قسمت ها به همان شکل اصلی بازسازی شده و هنر و معماری اصیل ایرانی و اسلامی را نمایان می کنند. 

این حمام سنتی با هدف احیای فرهنگ حمام ایرانی بازسازی شده و تمام کارها از جمله لنگ بستن، لیف زدن، کیسه کشیدن و راه رفتن در خزینه که در گذشته مرسوم بوده است؛ در این حمام انجام می شود. به همین دلیل تمام کارکنان این مکان افراد کارآزموده هستند و تمام خدمات ارائه شده کیفیت مناسبی دارند. 

یکی از بخش های دلنشین استحمام کردن در حمام های سنتی، میل کردن تنقلات و نوشیدنی های خنک بوده که در این حمام نیز امکان پذیر است و بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. حمام سنتی اصفهان

معماری حمام قاضی اصفهان

حمام قاضی اصفهان را به عنوان حمام دوقلو هم می شناسند. دو بخش برای حضور زنان و مردان به صورت همزمان وجود داشته و لازم نیست در سانس های متفاوتی بلیط ورودی تهیه کنید. همچنین برای راحتی حال مراجعه کنندگان دوش هایی تعبیه شده است که طبیعتا در گذشته وجود نداشته اند.

این حمام در بافت تاریخی شهر قرار دارد و فضای آن آمیخته ای از رنگ های سفید و فیروزه ای است. نورپردازی به خوبی انجام شده و این حمام دارای کمدهای چوبی، کاشی های فیروزه ای و گچ بری های زیبا است که حس خوبی را منتقل می کنند. 

پس از تهیه بلیط اگر تمایل داشته باشید کارکنان کمی از تاریخچه حمام قاضی برایتان بازگو می کنند و لوازمی همچون لیف، روشور و کیسه را در اختیار شما می گذارند. پس از عبور از ورودی وارد قسمت سربینه خواهید شد و پس از خارج شدن از آن می توانید وارد خزینه شوید. در اطراف حوضچه سکوهایی برای نشستن و خدمات دلاکی وجود دارد. یکی دیگر از زیبایی های این حمام، پشت بام آن است که معماری با شکوهی داشته و شما می توانید از آن دیدن کنید.

خدمات حمام قاضی اصفهان

حمام قاضی اصفهان جهت رفاه حال بازدیدکنندگان خود خدمات رفاهی ارائه می کند. هدف از این کار احیای این خدمات و خود حمام قاضی هم احیای فرهنگ اصیل ایرانی است. به همین دلیل رسوم قدیم در حمام اجرا می شود. حتی می توانید از قبل هماهنگ کرده و عکاسی کنید.

نکته جالب این است که چون حمام دوقلو است، امکان حضور همزمان خانم ها و آقایان به طور همزمان وجود دارد. این حمام هنوز خدماتی تحت عنوان حمام خانوادگی ارائه نکرده اما در آینده نزدیک و با دریافت مجوز های لازم، این امکان نیز فراهم خواهد شد.

حمام قاضی اصفهان بخاطر دو خدمات بسیار جالب خود معروف است. این خدمات شامل موارد زیر هستند.

خدمات عزیزالسلطنه

  • ارائه لوازم حمام شامل کیسه، صابون، شامپو
  • امکان استفاده از چاله حوض یا همان استخر
  • امکان استفاده از خزینه یا جکوزی

تمامی این خدمات به همراه پذیرایی ارائه خواهند شد. هزینه ورودی برای هر نفر با دریافت این خدمات، ۱۹۵ هزار تومان بوده و مدت استفاده از حمام نیز ۲ ساعت است. البته که حواستان به ساعت باشد.

خدمات انیس الدوله

  • ارائه لوازم حمام شامل کیسه، صابون، شامپو
  • امکان استفاده از چاله حوض یا همان استخر
  • امکان استفاده از خزینه یا جکوزی
  • استفاده از خدمات دلاکی شامل کیسه چرک و کیسه کف

این خدمات نیز مانند مورد قبلی به همراه پذیرایی ارائه خواهد شد و مدت آن نیز ۲ ساعت است. هزینه ورودی به ازای هر نفر ۳۴۰ هزار تومان است.

خدمات حمام قاضی اصفهان

شرایط و قوانین حمام قاضی اصفهان

قبلا به این موضوع اشاره کردیم که حمام قاضی اصفهان جزو انواع حمام دیدنی اصفهان است. این حمام قدیمی بوده و مراقبت از آن نیز بسیار مهم است تا آیندگان هم از آن دیدن کنند. بنابراین طبیعی است که قوانین و شرایط پذیرش خاص خود را داشته باشد. این قوانین در راستای احترام به بنا و جلوگیری از وارد شدن آسیب به آن طراحی شده اند. این شرایط و قوانین شامل موارد زیر هستند:

  • برای بازدید از حمام نیاز به رزرو وقت قبلی دارید.
  • کودکان زیر ۵ سال به هیچ وجه پذیرش نمی شوند.
  • ورود هر گونه خوراکی به داخل حمام ممنوع است.
  • امکان همراه داشتن لوازم اصلاحی و آرایشی مانند موبر، صدر، حنا، تیغ، واجبی و… وجود ندارد.
  • امکان ورود آلات موسیقی و دستگاه های پخش کننده مانند بلندگو وجود ندارد.
  • استعمال دخانیات و همراه داشتن نوشیدنی های الکلی در داخل حمام اکیدا ممنوع است.

آدرس و ساعات کاری حمام قاضی اصفهان

این حمام در شهر زیبای اصفهان، خیابان ابن سینا ۳۷، بازارچه قاضی واقع شده است. برای استفاده و بازدید از حمام باید ورودی پرداخت کنید. از امکانات آن می توان به سرویس بهداشتی، ماساژ، نیمکت، راهنما و کافه اشاره کرد. استفاده همزمان آقایان و خانم ها امکان پذیر است. خدمات حمام قاضی اصفهان حتی در زمان اعیاد هم در اختیار شما قرار می گیرد. در ایام عاشورا و تاسوعا و عزاداری ها حمام تعطیل خواهد بود. برای اطمینان از باز بودن حمام در حین بازدید، می توانید با شماره تلفن های مجموعه تماس برقرار کرده و سوال فرمایید.

ساعات کاری حمام: شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۱۵ الی ۲۱ 

اطلاعات تماس: ۰۳۱۳۴۴۸۱۸۱۸ – ۰۹۳۶۳۰۷۱۸۱۸

نمای خارجی حمام سنتی قاضی اصفهان

جاهای دیدنی نزدیک

شهر تاریخی و توریستی اصفهان سرشار از بناهای تاریخی با نقوش ایرانی و اسلامی است به گونه ای که با تماشای آن ها می توان به بخشی از فرهنگ اصیل ایرانی پی برد. همانطور که گفتیم یکی از جاذبه های دیدنی اصفهان حمام سنتی آن است؛ که در نزدیکی جاذبه های دیگری همچون میدان نقش جهان، کاخ عالی قاپو، پل خواجو، حمام علیقلی آقا، سردر قیصریه، خانه تاریخی ملاباشی، موزه عصارخانه شاهی، انگورستان ملک التجار، عمارت هشت بهشت، مسجد شیخ لطف الله، کاخ چهلستون، مسجد جامع اصفهان، مناره ساربان، گنبد تاج الملک، امامزاده درب امام، مناره های دارالضیافه، مقبره بابا قاسم، خانه تاریخی جواهری، خانه تاریخی مشیرالملک، زورخانه علی قلی آقا، امامزاده اسماعیل، مناره باغ قوشخانه، مناره چهل دختران (از معروف ترین مناره های تاریخی ایران)، خانه اژه ای ها (خانه هارونیه)، مسجد هارونیه، خانه تاریخی اعرابی، امامزاده جعفر، و سی و سه پل قرار گرفته است.

هتل های نزدیک

در سفر به اصفهان یکی از معیارها برای انتخاب محل اقامت، نزدیکی به جاذبه های دیدنی اصفهان است تا دسترسی و حمل و نقل ساده تر شود. از جمله هتل های نزدیک به حمام قاضی اصفهان و بافت تاریخی شهر می توان به هتل صبا، هتل سنتی ابن سینا اصفهان، هتل آوین، هتل سپاهان، هتل آزادی، اقامتگاه سنتی عتیق اصفهان، هتل جمشید، هتل پیروزی هتل عباسی، هتل ستاره، هتل پرشیا و اقامتگاه سنتی اصفهان اشاره کرد. با رزرو هتل های اصفهان همراه با تخفیف دائمی و همیشگی در اقامت ۲۴، سفر ارزان به اصفهان را تجربه کنید.

۳.۸/۵ - (۲۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×