بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جهانگردی » استانبول » موزه هنر مدرن استانبول، سفری به گذشته یا آینده به همراه توضیحات کامل
موزه هنر مدرن استانبول با بخش های متنوع
استانبول

موزه هنر مدرن استانبول، سفری به گذشته یا آینده به همراه توضیحات کامل

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ 16۰1,612

استانبول یکی از شهرهای گردشگری ترکیه است که هر ساله عده ی زیادی توریست از سراسر جهان به این شهر سفر می کنند. جاذبه های استانبول، به قدری معروف و زیبا هستند که حتی اگر خودتان هم تا به حال به استانبول نرفته باشید؛ حتما فردی در دوستان و آشنایان شما وجود دارد که حداقل یکبار این شهر را دیده باشد. یکی از جاذبه های این شهر، موزه هنر مدرن استانبول است. که هرگز نباید بازدید از آن را فراموش کنید. همراه ما باشید تا به معرفی کاملی از این موزه بپردازیم.

تاریخچه موزه هنر مدرن استانبول

اولین سوالی که احتمالا برای شما به وجود آمده، این است که موزه هنر مدرن استانبول چیست و چه چیزهایی در آن به نمایش در می آید؟ معمولا موزه ها را با هدف انتقال و گسترش فرهنگ و به تصویر کشیدن تاریخ یک ملت می سازند. بسیاری از افراد علاقمند به تاریخ و دوران باستان، به محض شنیدن نام موزه هنر مدرن از بازدید این موزه منصرف می شوند. اما این بار بهتر است کمی حوصله به خرج بدهید تا در مورد این موزه اطلاعات بیشتری به دست آورید. چرا که به احتمال زیاد، بعد از خواندن این مقاله شما نیز برای بازدید از موزه هنر مشتاق می شوید.

ایده تاسیس این موزه اولین بار در نمایشگاه بین المللی معاصر استانبول در سال ۱۹۸۷ مطرح شد. چندین سال طول کشید تا این کار از یک ایده خام به یک موزه واقعی تبدیل شود و به طور کامل اجرا گردد. سرانجام در سال ۲۰۰۴ این موزه آغاز به کار کرد و به اولین موزه هنرهای مدرن استانبول تبدیل شد. تاسیس موزه هنرهای مدرن به وسیله بخش خصوصی انجام گرفت، اما پشتیبانی آن توسط بخش دولتی ترکیه بود.

موزه هنر مدرن استانبول

دیدنی های موزه هنر استانبول

هدف از تشکیل این موزه را می توان، پیدا کردن نقطه اشتراک بین فرهنگ مدرن ترکیه با هنر سایر ملت ها دانست. با این حساب فکر می کنید چه چیزهایی در موزه هنر مدرن استانبول به نمایش گذاشته می شود؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت: در این مجموعه، آثار مختلف و خلاقانه ای از هنرمندان معاصر بومی و بین المللی به نمایش در می آید که هر کدام از این آثار ویژگی های خاصی دارند. به گونه ای که در آن ها نمایی از فرهنگ منطقه جغرافیایی هنرمند به چشم می خورد.

به طور کلی آثار هنری موجود در موزه، در زمینه های مختلفی همچون عکاسی، طراحی، معماری، رسانه ها و شبکه های اجتماعی، سینما،  تلویزیون و… می باشند. وجود آثار مختلف از زمینه های گوناگون در این موزه شاید در نگاه اول، بی ربط به نظر برسد، اما اگر کمی دقت کنید متوجه می شوید که تمامی این آثار در صدد نشان دادن هنر و فرهنگ ترکیه به دیگران است. همین موضوع در حقیقت نقطه اشتراک هنر مدرن در فرهنگ های مختلف محسوب می شود. به همین دلیل موزه هنر مدرن ترکیه یکی از جاهایی است که علاقمندان به هنر حتما باید از آن دیدن کنند.

موزه مدرن استانبول

ساختمان موزه هنرهای مدرن

ابتدا بهتر است بدانیم که ساختمان موزه به چه شکلی طراحی شده است و چه بخش هایی درون آن وجود دارد. به این شکل می توانیم هرچه بهتر و بیشتر با این ساختمان و این موزه آشنا شویم. این موزه دارای یک ساختمان دو طبقه است که بخش های مختلفی را در خودش جای داده است. از سال ۲۰۱۸ این موزه در یک ساختمان دیگر به صورت موقت قرار گرفته است؛ زیرا ساختمان اصلی آن در منطقه گالاتاپورت در حال ساخت است و هنوز کار ساخت و ساز آن به اتمام نرسیده است.

بخش های مختلف موزه مدرن استانبول

در حال حاضر نمایشگاه های موقت هنری در این موزه به اجرا در می آید تا افراد مختلف بتوانند هنر و خلاقیت خودشان را به عرصه نمایش بگذارند. این موزه در ساختمانی دو طبقه قرار دارد و دارای بخش های مختلفی همچون سینما، گالری، رستوران، فروشگاه و کتابخانه است که می توانید از آن ها استفاده کنید.

کتابخانه موزه هنر مدرن استانبول

همان طور که گفته شد این موزه دارای کتابخانه و سینما است. در کتابخانه این موزه چیزی حدود ۱۱ هزار کتاب وجود دارد که منبع مهمی برای هنرهای زیبا و معاصر است. این کتابخانه می تواند برای محققان نیز گزینه بسیار عالی و مناسبی به حساب بیاید. کتاب های موجود در این کتابخانه هم به زبان ترکی و هم به زبان های دیگر نوشته شده اند و سبب شده است که این کتابخانه به یکی از بزرگ ترین کتابخانه های موجود در کشور ترکیه تبدیل شود.

روش توسعه بخشی این کتابخانه از طریق رد و بدل کردن مجلات، کاتالوگ ها، کتاب ها و… با اشخاص، گالری ها و موزه های هنری است که در داخل و خارج از کشور وجود دارند. این کتابخانه روی چندین بخش مختلف متمرکز شده است. این بخش ها شامل تاریخ هنر معاصر، معماری، سینما، عکاسی،  موزه داری و مدیریت هنری، هنرهای تجسمی، ویدئو، هنرهای نمایشی و همچنین رسانه های جدید می باشند.

کتابخانه

سینما در موزه هنرهای مدرن استانبول

در خصوص ویژگی های مربوط به کتابخانه این موزه مواردی را بیان کردیم، اما همان طور که گفته شد، سینما یکی دیگر از بخش های موزه است. در سینمای موزه هنر مدرن هر ماه یک الی دو فیلم که با همکاری فیلمسازان ترک و خارجی ساخته شده است، به نمایش در می آید. اکران فیلم های این سینما نیز در روزهای شنبه، یکشنبه و پنجشنبه هر هفته می باشد. یکی دیگر از ویژگی های مربوط به این سینما در خصوص همکاری با فستیوال ها و موسسه های فرهنگی کشورهای مختلف است.

رویدادهای مختلفی هر ساله در این سینما برگزار می شود. یکی از جذاب ترین و جالب ترین رویدادها، اجرای برنامه ای با نام “دیداری با کارگردانان” است که در هر ماه از فیلمسازان ترک دعوت می کنند که به گفتگو درباره هویت بصری و ایده های خلاقانه بپردازند. همچنین در رویداد فیلم های خارجی اسکار که هر ساله در ماه ژانویه برگزار می شود، فیلم های مختلف که نامزد دریافت جایزه اسکار شده اند، به نمایش گذاشته می شوند. هزینه ورودی سینما ۲۰ لیر می باشد. از آنجایی که تعداد بلیط ها محدود است، باید برای خریداری بلیط سریع اقدام کنید. لازم است بدانید روزهای پنجشنبه بازدید از سینما برای شهروندان ترکیه رایگان است.

نمایشگاه موقت موزه هنر مدرن 

قبلا به این نکته اشاره کردیم که در موزه استانبول مدرن، به صورت دوره ای، نمایشگاه های مختلفی به منظور پیوند فرهنگ ترکیه با سایر کشورها برگزار می شود. در این نمایشگاه ها می توانید آثار ارزشمند زیادی در زمینه ی عکاسی، معماری و … را مشاهده کنید. هر کدام از نمایشگاه ها، نام مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال نام آخرین نمایشگاه برگزار شده در موزه، (تفکر از طریق ساخت، سیستم های نرم)، بوده است. همچنین قرار است در آینده نمایشگاهی با نام (تفکر از طریق ساخت، تفکر در عمل) برگزار گردد.

نمایشگاه دائمی موزه هنر مدرن

در طبقه همکف موزه یک سالن بزرگ وجود دارد. در این سالن شما می توانید آثار هنری گوناگون که از قرن بیستم تا امروز، در ترکیه تولید شده است را به چشم ببینید.

نمایشگاه دائمی

فروشگاه های موزه هنر مدرن 

در ساختمان موزه فروشگاه هایی وجود دارد که شما می توانید از آن ها خرید کنید. در این فروشگاه ها لوازم مختلفی همچون کتاب و سرگرمی، نشریات هنری، لوازم التحریر و … به فروش می رسد.

موزه هنر مدرن استانبول کجاست؟

موزه استانبول مدرن در زمینی به مساحت ۸۰۰۰ متر مربع در منطقه ی کاراکوی تاسیس شد و به مدت ۱۴ سال یعنی تا سال ۲۰۱۸ در همان مکان به فعالیت خود ادامه داد. اما تصمیم گرفته شد تا مکان جدیدی برای موزه در منطقه ی گالاتاپورت ساخته شود. به همین دلیل موزه به طور موقت از سال ۲۰۱۸ به مکانی در بی اوغلو منتقل شده است. پس از اتمام ساخت، موزه به کاراکوی باز می گردد.

آدرس موزه هنر مدرن استانبول: استانبول، منطقه بی اوغلو، محله آسمالی مسجد، خیابان مشروطیت

اطلاعات بازدید از موزه هنر مدرن

برای بازدید از موزه هنرهای مدرن استانبول لازم است بدانید که این موزه در چه روزهایی باز است و بهای بلیط آن نیز چقدر می باشد. این موزه در روزهای سه شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه، جمعه و شنبه از ساعت ۱۰ صبح لغایت ۶ بعد از ظهر باز است.  یکشنبه ها نیز از ساعت ۱۱ صبح الی ۶ عصر باز می باشد. توجه داشته باشید که موزه دوشنبه ها، روز اول ماه ژانویه و اولین روزهای تعطیلات مذهبی بسته است.

هزینه بلیط موزه هنرهای مدرن استانبول

بهای بلیط برای این موزه با توجه به شرایط شما متغیر خواهد بود. برای گردشگران خارجی ۷۲ لیر، بازنشستگان و افراد مسن، ۵۴ لیر و برای گروه های ۱۰ نفری نیز ۵۴ لیر می باشد. این قیمت ها برای گردشگران خارجی است. اگر تور اختصاصی بخواهید مسلما هزینه ها افزایش می یابد. هزینه بلیط برای گردشگران داخلی معمولی ۳۲ لیر و برای بازنشسته ها و گروه های ۱۰ نفری هزینه بلیط به ازای هر نفر برابر ۱۸ لیر است.

تلفن تماس موزه هنر مدرن استانبول: ۹۰۲۱۲۳۳۴۷۳۰۰

جاهای دیدنی نزدیک

زمانی که به موزه ها می روید، معمولا به حال و هوای گذشته آن سرزمین و یا به طور کلی به حال و هوای گذشته جهان می رسید؛ اما در موزه هنر مدرن استانبول موضوع متفاوت است. در این موزه می توانید در همین حال و هوای امروز بمانید و صرفا ایده ها و خلاقیت های جدیدی را یاد بگیرید. در صورتی که بازدید از این مکان را در برنامه خود دارید، می توانید طوری برنامه ریزی کنید که در کنار بازدید از این موزه حتما از مکان های دیدنی که در نزدیکی آن وجود دارند نیز بازدید نمایید.

برخی از مهم ترین مکان های دیدنی نزدیک به این موزه هستند شامل خانه های پلکانی استانبول، برج گالاتا، کاخ دلما باغچه، موزه مادام توسو، موزه مولوی خانه گالاتا، میدان تکسیم، پل گالاتا، بازار بزرگ استانبول، کاخ بوکولئون، حمام سلیمانیه، دلفیناریوم استانبول، موزه پرا، موزه بی گناهی یا معصومیت، قصر توپخانه، مسجد قلیچ علی پاشا، موزه توهمات، برج سلطان محمد سوم، فواره سلطان محمد، مسجد زینب سلطان، فروشگاه سوغات فروشی ترکیه، آب انبار باسیلیکا، پارک سلطان احمد، حمام خرم سلطان، مسجد آبی و میدان سلطان احمد می شود.

موزه استانبول

هتل های نزدیک

همان طور که گفته شد موزه هنر مدرن استانبول علاوه بر آن که دارای بخش موزه است و ایده ها و خلاقیت های بسیار زیادی را به شما نشان می دهد، دارای دو بخش کتابخانه و سینما نیز می باشد و همین موضوع نشان می دهد که در یک روز نمی توانید به طور کامل از تمام بخش های این موزه دیدن کنید. به همین خاطر بهتر است هتلی که رزرو می کنید در نزدیکی این موزه باشد تا اگر دو یا حتی سه روز را به آن اختصاص دادید، نیاز به طی کردن مسیر و مسافت طولانی برای رفت و برگشت به موزه نباشد. هتل های نیدیا، هتل ماریوت استانبول، هتل کاراکوی، هتل اوپال، هتل ماریون، هتل ویندروز، هتل متروپولیان و… از جمله نزدیکترین هتل هایی هستند که در نزدیکی این موزه یافت می شوند.

سؤالات متداول

[toggle title=”موزه مدرن استانبول کجاست؟” state=”close”]منطقه بی اوغلو، محله آسمالی مسجد، خیابان مشروطیت[/toggle]

[toggle title=”هزینه بلیط موزه مدرن استانبول چقدر است؟” state=”close”]هزینه بلیط ۷۲ لیر برای بزرگسالان ولی برای بازنشستگان و افراد مسن و  گروه های ۱۰ نفری ۵۴ لیر است.[/toggle]

[toggle title=”موزه هنرهای مدرن استانبول چه روزهایی باز است؟” state=”close”]روزهای سه شنبه تا شنبه موزه مدرن ترکیه از ۱۰ صبح تا ۶ عصر و یکشنبه ها از ۱۱ صبح تا ۶ عصر فعالیت دارد. دوشنبه ها، روز اول ماه ژانویه و اولین روزهای تعطیلات مذهبی باز نیست.[/toggle]

[toggle title=”شماره تلفن موزه استانبول مدرن چند است؟” state=”close”]902123347300+[/toggle]

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×