» جهانگردی » استانبول » برج گالاتا استانبول تنها برج قدیمی آسانسوردار جهان
برج گالاتا استانبول
استانبول

برج گالاتا استانبول تنها برج قدیمی آسانسوردار جهان

۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ 21۱3,753

برج گالاتا استانبول چیست؟ برج گالاتا به انگلیسی (Galata Tower) یکی از معروف ترین بناهای تاریخی کشور ترکیه به حساب می آید که تمام توریست هایی که به این شهر سفر می کنند، حتما از این بنای تاریخی نیز دیدن خواهند کرد. گالاتا تاور به نوعی تبدیل به سمبل و نماد شهر استانبول شده است و احتمالا در فیلم ها و سریال هایی که ساخت این کشور هستند نیز این برج را بسیار دیده اید. در ادامه این مطلب به معرفی برج گالاتا ترکیه، اماکن دیدنی که در نزدیکی برج قرار دارند و همچنین هتل های نزدیک می پردازیم و سعی می کنیم تا مفیدترین اطلاعات موجود درباره برج گاتالا از جاهای دیدنی استانبول را در اختیار شما قرار دهیم.

تاریخچه برج گالاتا استانبول

امپراتوری بیزانس که بیش از تسلط عثمانی ها، بر ترکیه حکومت می کردند، آثار و بناهای زیادی را از خود به جای گذاشتند. حدود ۲۰۰ سال قبل از ساخت برج گالاتا، یعنی درسال ۵۲۸ میلادی ( دوران حکومت امپراتور ژوستینیان ) در همان مکان فعلی برج، یک برج چوبی به عنوان فانوس دریایی ساخته شد. این فانوس دریایی که برای تسلط بر دریای مرمره و رفت و آمد کشتی ها ساخته شده بود، اگالوس پیکرز  نام داشت. این برج چوبی بر اثر زمین لرزه و آتش سوزی که در سال ۱۲۰۳ یا ۱۲۰۴ رخ داد، به طور کامل از بین رفت.

بعد از مدتی کنترل منطقه ای که برج در آن قرار گرفته بود به دست حکومت ایتالیایی جنوا افتاد. آن ها تصمیم گرفتند در جای خالی برج چوبی که از بین رفته بود، یک برج دیدبانی برای تسلط به کشتی ها بنا کنند. به همین ترتیب در سال ۱۳۴۸ میلادی برج گالاتا در شاخ طلایی ساخته شد.

بعد از تسلط عثمانی ها بر ترکیه برج گالاتا تغییر کاربری داد. در زمان حکومت سلطان سلیمان، از بالای برج به عنوان مکانی برای دیدبانی استفاده میشد اما قسمت های پایین برج به زندانی تبدیل شد که افراد تا آخر عمر خود در آن باقی می ماندند. در سال ۱۵۰۹ بر اثر زمین لرزه برج گالاتا آسیب دید و معمار معروف به نام هایردین ( معمار مسجد بایزید ) مرمت و بازسازی برج را بر عهده گرفت.

پس از بازسازی از برج به عنوان زندان استفاده نشد و بعد از گذشت چند سال فردی به نام تاج الدین افندی که یک ستاره شناس معروف عثمانی بود، تصمیم گرفت در بالای برج گالاتا یک رصدخانه احداث کند. اما بعد از مدتی برج دچار آتش سوزی شد. برخی می گویند آتش سوزی به دلیل جلوگیری از ادامه فعالیت رصدخانه بوده است.

تاریخچه برج گالاتا

پس از بازسازی مجدد، در زمان حکومت سلطان مراد سوم این برج دوباره به زندان و سیاهچاله تبدیل شد. برج گالاتا در سال ۱۷۹۴ دوباره دچار آتش سوزی شد و پس از بازسازی یک بخش جدید به آن اضافه شد. متاسفانه در سال ۱۸۳۱ آتش سوزی دیگری رخ داد و هنگام مرمت آن، که به دوران سلطان محمود باز می گردد، دو طبقه به همراه یک گنبد مخروطی شکل ساخته شد. گنبد برج به وسیله طوفان تخریب شد و تا پایان دوره عثمانی ها به همان شکل باقی ماند.

در نهایت بنایی که امروزه از برج باقی مانده است، همان برج بازسازی شده در سال های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۷ می باشد. در طی بازسازی ها فضای چوبی داخل برج با سازه ای بتنی جایگزین شد و امروزه برج گالاتا به یک جاذبه گردشگری و تاریخی تبدیل شده است.

بخش های مختلف داخل برج گالاتا

ارتفاع کلی برج ۶۷ متر است که تا سال ۱۷۴۹ رکوردار بلندترین برج شهر استانبول و صد البته کشور ترکیه بود. ۹ طبقه در این برج وجود دارد که روی هم رفته دارای ۱۰ هزار تن وزن می باشد. ضخامت  دیوارها ۳.۷۵ متر بوده و قطر داخلی برج ۸.۹۵ متر و قطر خارجی آن ۱۶.۴۵ متر است. برج گاتالا دارای سه بخش ورودی، سکوی تماشا و رستوران است که در ادامه به شرح مختصری از آن می پردازیم.

بخش ورودی

پس از رسیدن به برج گالاتا در شهر استانبول لازم است تا از چند پله سنگی عبور کرده و سپس از یک درب چوبی وارد قسمت لابی برج شوید. راه پله ای که در این برج وجود دارد، همچون بسیاری از برج های دیگر از نوع مارپیچ بوده و هیجان بیشتری را به بازدیدکنندگان می دهد. البته در سال های اخیر به منظور راحتی توریستان و افرادی که توانایی بالا رفتن از پله ها را ندارند، آسانسورهایی قرار داده شده است. ذکر این نکته نیز لازم است که این آسانسورها فقط تا طبقه هفتم برج می روند و دو طبقه بعدی را باید باز هم از راه پله استفاده کنید. یک فروشگاه سوغاتی نیز در بخش ورودی وجود دارد که می توانید از آن خرید کنید.

سکوی تماشای برج گاتالا

جذاب ترین قسمت برج، سکوی تماشای آن است چرا که یک دید ۳۶۰ درجه از کل شهر را به شما می دهد. زمانی که به بالای برج گالاتا استانبول برسید، می توانید وسعت زیادی از استانبول را در زیر پاهای خودتان ببینید که شامل مسجد ایاصوفیه، مسجد آبی، تنگه بسفر و… می شود. در نظر داشته باشید که بهترین زمان بازدید از برج صبح زود است. بعد از ظهر جمعیت زیادی از گردشگران برای تماشای غروب آفتاب به برج می آیند.

دیدنی های ترکیه

کافه و رستوران برج گاتالا

در رستوران این برج که در طبقه بالایی و آخر سازه قرار گرفته است، انواع غذاهای ترکی موجود است. در کنار غذاهای ترکی می توانید از نمای داخل برج گالاتا و چیدمان و دیزاین ترکی که رستوران دارد نیز نهایت لذت را ببرید. سرویس دهی مناسب و کباب های معروف و عالی این رستوران گزینه های وسوسه کننده ای هستند که حتما به این رستوران سر بزنید. رستوران برج گالاتا از ساعت ۸ شب تا بامداد خدمات رسانی دارد.

برای صرف صبحانه در برج بهتر است از قبل میز رزرو کنید تا کمتر منتظر بمانید چرا که این رستوران شلوغ است. منو صبحانه بسیار کامل و متنوع می باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که به دلیل موقعیتی که این رستوران که دارد، هزینه سرویس دهی و غذاها گران است و برای استفاده از رستوران باید ورودی پرداخت کنید.

رستوران برج گالاتای

برج گالاتا استانبول کجاست

برج گالاتا در کجای استانبول است؟ برای پاسخ باید بگویم که بخش اروپایی استانبول به دو قسمت تقسیم می شود. به محل تداخل این دو بخش، شاخ طلایی می گویند. برج گالاتا استانبول در ناحیه شمالی شاخ طلایی واقع شده است. این قسمت به شکل شاخ تیز بوده که در هنگام غروب آفتاب رنگ دریای آن طلایی می شود. به همین دلیل به آن شاخ طلایی می گویند. در واقع لوکیشن برج گالاتا در انتهای خیابان استقلال است و به دلیل موقعیت مکانی خوبی که دارد، راه دسترسی به آن ساده می باشد.

آدرس: ترکیه، استانبول، محله برکتزاده، برج گالاتا

چگونه به برج گالاتا برویم؟

چگونه از میدان تکسیم به برج گالاتا برویم؟ برج گالاتا استانبول در منطقه بی اغلو قرار دارد. شما می توانید به وسیله تراموا، مترو و فونیکولار به برج گالاتا برسید. لازم است بدانید که این برج در نزدیکی میدان تکسیم واقع شده و حدود ۲۰ دقیقه با پای پیاده از آن فاصله دارد.

دسترسی با مترو

در میدان تکسیم سوار مترو شده و در ایستگاه شیشانه پیاده شوید. حدود ۱۵۰ متر تا خیابان گلیپ پیاده روی کنید. پس از آن حدود ۳۵۰ متر دیگر تا پایین خیابان بروید. حال می توانید برج گالاتا را ببینید.

دسترسی با تراموا

در میدان تکسیم سوار تراموا شده و در آخرین ایستگاه پیاده شوید. سپس باید خود را به خیابان گلیپ برسانید. بعد از آن حدود ۳۵۰ متر تا برج فاصله دارید که به راحتی می توانید پیاده روی کنید.

دسترسی با فونیکولار

از میدان تکسیم تا کاباتاش را با فونیکولار طی کنید. سپس سوار تراموای جدید شده و به کاراکوی بروید. به وسیله زیرگذر به سمت دیگر خیابان رفته و از پله های کوچه حاج علی عبور کرده و بعد از چند دقیقه پیاده روی می توانید به برج برسید.

برج گالاتا قدیمی ترین برج ترکیه

ورودی و زمان بازدید از برج گالاتا شهر استانبول

اطلاع از نرخ بلیط ورودی و همچنین زمان هایی که می توانید از گالاتا برج استانبول دیدن کنید، سبب می شود تا راحت تر بتوانید برنامه ریزی لازم را انجام داده و زمان خودتان را مدیریت کنید.

قیمت بلیط برج گالاتا استانبول برای کودکان با بزرگسالان متفاوت است. هزینه بلیط برج گالاتا در سال ۲۰۲۲ برای هر بزرگسال ۱۳۰ لیر و برای کودکان زیر ۷ سال رایگان است. زمانی که برای بازدید از بخش های مختلف این برج لازم دارید در حدود ۱ ساعت است. البته این زمان جدای از این است که بخواهید در رستوران برج به صرف غذا بپردازید. ساعت هایی که امکان بازدید از برج وجود دارد نیز بین ساعت ۸ و نیم صبح تا ۱۱ شب است.

galata tower

شرایط بازدید از برج گالاتا

  • لازم است بدانید ساعت کاری رستوران درون برج از ساعت ۸ صبح الی ۲۲ شب می باشد.
  • این برج به دلیل موقعیت مکانی و محبوبیتی که دارد عده زیادی از گردشگران را به خود جذب می کند.
  • اگر هنگام غروب به این جاذبه سر بزنید ممکن است با صف طولانی روبه رو شوید. بهترین زمان برای بازدید از برج صبح زود است چرا که خلوت تر می باشد. البته از تماشای غروب آفتاب از بالای برج نمی توان گذشت.
  • برای اینکه مدت زمان کوتاه تری در صف منتظر بمانید، باید با تورها همراه شده و هزینه بیشتری بپردازید.
  • برای بازدید حداقل نیاز به یک ساعت زمان دارید.

افسانه برج گالاتا

یکی از جالب ترین روایت ها پیرامون برج گالاتا، عشق افسانه ای نام دارد. بر اساس این افسانه برخی از افراد معتقدند که اگر زن و مردی به همراه یکدیگر به بالای برج رفته و از آن جا شهر را تماشا کنند، حتما با یکدیگر ازدواج خواهند کرد. اما اگر یکی از آن ها در گذشته به بالای برج رفته باشد، این عشق به سرانجام نمی رسد و آن ها هرگز با هم ازدواج نمی کنند.

بر اساس یک افسانه دیگر، گفته شده مردی به نام گالاتا برای رسیدن به عشق زندگی خود (برج دختر) خود را به تنگه بسفر می اندازد و در میانه راه جان می دهد. بر اساس افسانه دیگری گالاتا و دختری که دوستش داشت با هم به بالای برج می روند و ازدواج می کنند.

افسانه برج گالاتا استانبول

پرواز از بالای برج گالاتا

جالب است بدانید حدود سه قرن قبل از پرواز برادران رایت، شخصی به نام هزارفن احمد چلبی توانست از بالای برج گالاتا بدون هیچ تجهیزاتی و فقط به وسیله دو بال پرواز کند. احمد چلبی در تحقیقاتی که داشته بعد از چندین بار شکست توانست بالی اختراع کند که او را در آسمان نگه دارد. در این کار از روش پرواز عقاب الهام گرفته بود. او بعد از کسب اجازه از سلطان مراد خان، یک روز را برای رونمایی از اختراعش تعیین کرد.

در روز موعود سلطان مراد خان و مردم شهر در اطراف برج جمع شده بودند تا پرواز اولین انسان را تماشا کنند. در سفرنامه ها و دست نوشته ها آمده که او موفق شد و توانست از تنگه بسفر عبور کند و در منطقه اسکودار فرود آمد. البته بعید به نظر می رسد که سالم فرود آمده باشد. امروزه از او به عنوان خلبان افسانه ای عثمانی یاد می کنند.

دانستنی ها و حقایق  

  • در گذشته نام دیگر برج گالاتا، برج مسیح بوده است.
  • در آخرین طبقه برج، رستوران وجود دارد که می توانید در آن، انواع غذاها را نوش جان کنید.
  • در طول تاریخ به دلایل گوناگون بارها این برج دچار آسیب شده و دوباره بازسازی شده است.
  • بیشترین آسیب به برج در سال ۱۵۰۹ میلادی وارد شد به گونه ای که برج گالاتا تقریبا ویران شد. همچنین در سال ۱۷۹۴ میلادی نیز به دلیل آتش سوزی، دچار آسیب دیدگی شدید شد.
  • مرمت این برج توسط معمار معروف به نام هایردین انجام شد.
  • برج گالاتا استانبول یکی از قدیمی ترین برج های جهان و یکی از نمادهای تاریخی استانبول به حساب می آید که قدمت آن به ۷۰۰ سال پیش باز می گردد.
  • این برج در زمان خود ( سال ۱۳۴۸ میلادی ) بلندترین سازه استانبول بوده است.
  • در گذشته ها از این برج به عنوان برج مراقبت و دفاعی استفاده می کردند.
  • برای مدت زمان مشخصی از برج به عنوان زندان مخفی استفاده می کردند ولی بعد از یک ویرانی عظیم، کاربری آن تغییر کرد. این برج به سبک معماری رومی ساخته شده است.
  • با رفتن به بالای برج می توانید یک چشم انداز ۳۶۰ درجه از شهر زیبای استانبول داشته باشید. همچنین نمایی از جاذبه های شاخص شهر را به وضوح خواهید دید.

برج گالاتا ترکیه

جاهای دیدنی نزدیک

زمانی که به یک شهر و یا کشور جدید سفر می کنید، مسلما مدت زمان محدودی را در اختیار دارید تا بتوانید به خوبی و به راحتی از تمام دیدنی های آن منطقه بازدید کنید. همین موضوع نشان می دهد که اولا باید مکان های دیدنی که مورد نظرتان است را بشناسید و سپس با یک برنامه ریزی دقیق و درست، از آن ها بازدید کنید. بر همین اساس در ادامه اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری مهم اطراف گالاتا تاور استانبول را معرفی می کنیم که عبارتند از:

صومعه دراویش گالاتا، کاخ توپکاپی، کلیسای جامع آنتونی مقدس پادووا، کاخ دلما باغچه، موزه مادام توسو، آب انبار باسیلیکا، خیابان استقلال، موزه هنرهای مدرن استانبول، پل گالاتا، کاخ بوکولئون، موزه پرا، موزه معصومیت، موزه یهودیان ترکیه، پلکان کاموندو، بازار بزرگ یا گرند بازار، مسجد سلیمانیه.

هتل های نزدیک برج گالاتا استانبول

زمانی که به استانبول سفر می کنید، ابتدا باید یک اقامتگاه مناسب را پیدا کنید، نداشتن مکان مناسب برای استراحت می تواند تمام سفر شما را رو به تلخی ببرد؛ بنابراین ابتدا به فکر رزرو هتل مناسبی برای خودتان باشید. هتل هایی که برای رزرو انتخاب می کنید باید دسترسی خوبی به جاذبه های تاریخی و مکان های دیدنی و گردشگری مختلف داشته باشند.

بنابراین هتل هایی که نزدیک به قلعه گالاتا هستند می توانند برای دسترسی راحتتر به این جاذبه و دیدنی های اطراف آن گزینه های مناسبی باشند که شامل هتل ۴ ستاره آنمون با فاصله ۳۰ متری از برج گالاتا ترکیه، هتل ۴ ستاره گورجس گالاتا با فاصله ۱۷۰ متری، هتل رویال بای مورات با فاصله ۹۰ متری، هتل کورنر گاردن Corner Garden با فاصله ۱۰۰ متری، هتل مرودی لا پورتا با فاصله ۶۰ متری و هتل آستان گالاتا با فاصله ۱۳۰ متری هستند.

برج گالاتا استانبول همان طور که گفته شد یکی از بناهای تاریخی و قدیمی این شهر به حساب می آید. برای بازدید از این برج می توانید به اندازه چند ساعت زمان صرف کرده و از آن که تبدیل به نماد استانبول شده است دیدن فرمایید. توجه کنید که بازدید از مکان های دیدنی و تفریحی که در اطراف برج قرار گرفته اند را از دست ندهید و بازدید از آن ها را نیز در برنامه خود بگذارید.

سؤالات متداول

برج گالاتا کجاست؟

آدرس برج گالاتا استانبول در محله بی اوغلو، منطقه برکتزاده، خیابان بویوک هندک است.

فاصله برج گالاتا تا میدان تکسیم چقدر است؟

حدود ۳.۵ کیلومتر فاصله است که بسته به میزان ترافیک شاید تا ۲۰ دقیقه با ماشین شخصی یا تاکسی طول بکشد.

برج گالاتا چند متر است؟

ارتفاع برج گالاتا به طور دقیق ۶۶.۹ متر است.

برای خرید بلیط برج گالاتا استانبول چقدر باید هزینه کنیم؟

قیمت ورودی برج گالاتا در سال ۲۰۲۲ برای بزرگسالان ۱۳۰ لیر است و کودکان زیر ۷ سال هم نیاز به بلیط ندارند.

برج معروف ترکیه چه نام دارد؟

برج گالاتا یکی از برج های معروف استانبول بوده و به نوعی نماد این شهر به حساب می آید.

۴.۶/۵ - (۱۳۲ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. fati tna

    سلام ما تازه از استانبول برگشتیم اردیبهشت ۱۴۰۲
    قیمت ورودی برای هر نفر شده ۴۵۰۰ لیر که به پول خودمون بالای یکمیلیون و دویست هست
    و رفتش با آسانسور هست و برگشتش با پله ها
    ما خودمون نرفتیم چون اونقدر تو خیابون استقلال گشته بودیم خسته بودیم و هم اونایی که رفته بودن اکثرا می گفتن ارزش این همه هزینه را نداره و تو یک سال اخیر خیلی گرون شده
    این که پول ما هم خیلی بی ارزش شده اونم جای خود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×