» جهانگردی » استانبول » موزه معصومیت استانبول، بیانگر داستانی عاشقانه!
موزه معصومیت استانبول
استانبول

موزه معصومیت استانبول، بیانگر داستانی عاشقانه!

۱۸ تیر ۱۴۰۱ 13۰1,790

یکی از مکان های جذابی که بازدید از آن، به علاقمندان ادبیات ترکیه پیشنهاد می شود، موزه معصومیت استانبول یا موزه بی گناهی است. این موزه بر خلاف سایر موزه هایی که تا بحال دیده اید، درباره تاریخ و پادشاهان گذشته نیست. بلکه تصویری واقعی از یک رمان را ساخته است. رمان موزه معصومیت نام کتابی است که توسط اورهان پاموک نوشته شده و این موزه نیز زیر نظر او اداره می شود. موزه معصومیت استانبول توانسته در سال ۲۰۱۴ جایزه موزه سال اروپا را از آن خود کند. در ادامه با این جاذبه گردشگری استانبول آشنا خواهید شد.

آشنایی با موزه معصومیت

اورهان پاموک یک نویسنده نامدار ترکی می باشد که در سال ۱۹۵۲ متولد شده و در طول زندگی حرفه ای خود، موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات برای کتاب (نام من سرخ) شده است. او پس از دریافت جایزه تصمیم به نوشتن رمان موزه معصومیت یا موزه بی گناهی گرفت. نوشتن این رمان چهار سال زمان برده و داستان عاشقانه بین شخصی به نام کمال و فوزون را به تصویر می کشد. او در این کتاب فقط به بیان داستان عاشقانه نپرداخته بلکه سعی داشته تا تقابل دیدگاه سنتی شرق با غرب را بیان کند. 

این کتاب نمایی از زندگی مرفه استانبول در سال های ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۰ را به تصویر می کشد و بیانگر عشق بین دو جوان از دو قشر مرفه و فقیر جامعه است. این رمان در سال ۲۰۰۸ منتشر شده و بعد از ۴ سال یعنی در سال ۲۰۱۲، موزه معصومیت افتتاح شد. اورهان پاموک در کتاب خود از سبک خود بازگردانی، استفاده کرده است. سبک خود بازگردانی به این معناست که خود نویسنده نیز در کتاب نقشی دارد. 

او می گوید «این یک کتاب عاشقانه و رمانتیک نیست بلکه شخصیت اصلی داستان در ابتدا بی رحم و خودخواه است». گویی نویسنده با این شخصیت انتقاد تندی نسبت به قشر مرفه ترکیه داشته است.

اگر علاقه به خواندن این رمان دارید باید بگویم که این کتاب در بیش از ۶۰ کشور دنیا منتشر شده و  ترجمه فارسی آن موجود می باشد. می توانید آن را تهیه کرده و قبل از رفتن به موزه مطالعه کنید. 

اورهان پاموک نویسنده رمان موزه معصومیت

تاریخچه  و ایده خلق موزه معصومیت استانبول

موزه معصومیت (به ترکی: Masumiyet Müzesi) اولین موزه در دنیا است که بر اساس یک رمان ساخته شده و تمام حس و حال آن را در دنیایی واقعی به مردم نشان می دهد. ساختمان موزه در واقع یک خانه دو طبقه و قدیمی است که در سال ۱۸۹۷ ساخته شده است. بر اساس صحبت های پاموک، ایده ساخت این موزه بعد از خلق رمان موزه معصومیت، به ذهنش خطور نکرده است. بلکه او می گوید: وقتی دخترم کوچک بود هر روز او را به مدرسه می بردم و از جلوی یک ساختمان عبور می کردم. یک روز فکر عجیبی به سراغم آمد که رمانی درباره این خانه بنویسم. به همین دلیل آن خانه را خریدم و نوشتن رمان را شروع کردم.

او از اوایل دهه ۱۹۹۰ اشیای موزه مورد نظر را به تدریج جمع کرده بود. پاموک می گوید: «قصد داشتم اشیای واقعی یک داستان تخیلی را در یک موزه جمع کنم و به نمایش بگذارم و بر اساس آن ها رمان بنویسم». 

او می گوید برخی از اشیا متعلق به دوستان و خانواده او بوده است و برخی نیز توسط خود پاموک از سراسر دنیا جمع شده و در موزه قرار گرفته اند. این وسایل به گونه ای جمع آوری شده اند که بیانگر اشیا مورد استفاده قشر مرفه مردم در دهه ۱۹۷۰ هستند و بر اساس رمان، شخصیت اصلی داستان آن ها را جمع آوری کرده و به گونه ای با عشق او در رمان ارتباط دارند.

بررسی بخش های موزه معصومیت استانبول

با دیدن موزه، انگار پا به دنیای درون رمان گذاشته اید. مخصوصا اگر قبلا این کتاب را خوانده باشید می توانید ارتباط خیلی خوبی با موزه برقرار کنید و تمام اتفاقات کتاب را جلوی چشمان خود ببینید. موزه در یک ساختمان قدیمی دو طبقه قرار دارد. اورهان پاموک برای ساخت و راه اندازی موزه از متخصصین زیادی مشاوره گرفت و در نهایت درب های موزه در سال ۲۰۱۲ به روی مردم باز شد. این موزه دارای ۸۳ بخش مربوط به ۸۳ فصل کتاب است و اشیای موجود در آن، چندین دهه میلادی را نشان می دهند و مربوط به شخصیت های اصلی داستان و خانه ای است که بیشتر ملاقات های خود را در آنجا سپری می کردند. 

یکی از بخش های جالب و خلاقانه در این موزه، وجود یک دیوار با ۴۲۱۳ ته سیگار است که روی آن نصب شده اند. این ته سیگارها مربوط به کمال و افسون بوده و زیر هر کدام از آنها تاریخ و نوشته ای وجود دارد که با خواندن آن ها می فهمید هر کدام از سیگارها برای چه زمانی از داستان بوده و روند کلی داستان را متوجه می شوید.

دیوار موزه با 4213 ته سیگار

اشیای قدیمی موجود در موزه معصومیت استانبول شما را با زندگی مردم مرفه ترکیه در گذشته آشنا می کند و به گونه ای در کنار یکدیگر چیده شده اند که با ایجاد حس آشناپنداری، باعث برقراری ارتباط با شخصیت های داستانی می شوند. در هر بخش از موزه عکس ها، لباس های قدیمی با دامن های رنگی، مدل مو و آرایش، زیورآلات، ظروف نقره ای و غیره به گونه ای طراحی شده اند که بیانگر حال و هوای یک زمان مشخص در روند داستان باشند. در بخش هایی از موزه، فیلم هایی از دهه های پنجاه، شصت و هفتاد میلادی که فضای غم انگیز آن دوران استانبول را به تصویر کشیده اند، پخش می شود.

روی یکی از دیوارهای موزه، پاموک مجموعه ای از سینمای دهه شصت و هفتاد ترکیه را به نمایش گذاشته تا بتواند دین خود را به سینما ترکیه ادا کند. سینمایی که زمانی بسیار به آن کم لطفی شده است. همچنین شما می توانید تصاویری از کودکی پاموک، خیابان استقلال و سینماهایی که در آن وجود داشته را در این موزه ببینید. اگر علاقه داشته باشید می توانید اشیای مورد نظر خود را به این موزه اهدا کنید. برای ارتباط با آن ها از طریق سایت رسمی موزه اقدام کنید.

لباس ها و اشیا موجود در موزه معصومیت استانبول

موزه معصومیت استانبول کجاست؟

این موزه در منطقه بی اوغلو استانبول، بین خیابان استقلال و منطقه توپخانه، خیابان چوکورجوما، بن بست دالگیچ واقع شده است. برای دسترسی به این موزه می توان از تراموا استفاده کرد. ایستگاه توپخانه در نزدیکی این موزه بوده و حدود ده دقیقه پیاده روی دارد.

ساعت کاری و قیمت ورودی موزه معصومیت استانبول

در تمام روزهای هفته از ساعت ۱۰ الی ۱۸ و در روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۰ الی ۲۱ می توانید از این مجموعه دیدن کنید. موزه معصومیت استانبول فقط در روزهای دوشنبه، عید قربان و اولین روزهای ماه رمضان تعطیل است. هزینه بلیط برای هر نفر حدود ۷۵ لیر است و تا ساعت ۱۶:۳۰ برای خرید بلیط وقت دارید. اگر کتاب موزه معصومیت همراه خود داشته باشید، ورود برای شما رایگان است. هزینه بلیط برای دانشجویان با تخفیف حساب می شود. اگر بخواهید می توانید هزینه مجزا بپردازید تا راهنمای صوتی دریافت کنید. در نظر بگیرید که فقط طبقه اول برای افرادی که از ویلچر استفاده می کنند مناسب است.

موزه معصومیت کجاست؟

دیدنی های نزدیک

استانبول پر از جاذبه های گردشگری می باشد که عده زیادی از گردشگران را هر ساله به خود جذب می کند. جاذبه هایی که در نزدیکی موزه معصومیت استانبول قرار دارند و شما می توانید در یک روز از آن ها دیدن کنید، عبارتند از: برج گالاتا، میدان سلطان احمد، کاخ دولما باغچه، موزه کاخ توپکاپی، موزه مادام توسو استانبول، موزه هنرهای مدرن استانبول، موزه پرا، پارک صنعتگران، کلیسای سنت آنتوان، بازار بزرگ استانبول، پاساژ گل، آب انبار باسیلیکا و مسجد آبی.

هتل های نزدیک

هتل هایی که در نزدیکی موزه معصومیت استانبول قرار دارند عبارتند از: هتل ریکسوس پرا استانبول،  هتل Chez Bore، هتل ویت استانبول، هتل پرمیوم تکسیم، هتل بسفر استانبول، هتل کاسا دی باوا استانبول، هتل Fragments، سوئیت های Tophane، هتل روح، هتل وینگز، هتل المنت گاردن، سوئیت های فایک پاشا، اتاق های Cezayir و هتل تکسیم. برای رزرو هتل های استانبول می توانید از طریق اقامت ۲۴ اقدام کنید.

۴.۴/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×