» جهانگردی » استانبول » حمام خرم سلطان استانبول | ساعت کاری، آدرس و قیمت بلیط
حمام خرم سلطان استانبول؛ جاذبه ای تاریخی با داستان های پر فراز و نشیب
استانبول

حمام خرم سلطان استانبول | ساعت کاری، آدرس و قیمت بلیط

۲۰ مرداد ۱۴۰۱ 15۰2,161

حمام خرم سلطان استانبول که در مجاورت مسجد ایاصوفیه شهر استانبول ترکیه واقع شده است، یکی از نماد های تاریخی این شهر و از جاهای دیدنی استانبول می باشد. شما می توانید مهم ترین جاذبه های تاریخی امپراطوری عثمانی را در کشور ترکیه و در شهر استانبول مشاهده کرده و با تاریخ پر فراز و نشیب این کشور به خصوص در زمان حکومت امپراتوری عثمانی آشنا شوید. این حمام نیز که برای استفاده تمامی اقشار بوده است در قرن شانزدهم و به دستور یکی از همسران سلطان سلیمان به نام خرم سلطان ساخته شد و یکی از مهم ترین و محبوب ترین این آثار به شمار می رود. ساخت این بنای بی نظیر به دست معمار امپراطوری عثمانی، معمار سنان که یکی از مهم ترین و خلاق ترین بنّاهای تاریخ به حساب می آید بوده است و همین دلیل کافی است تا تماشای سازه ها و طراحی های خارق العاده حمام را به صورت زنده تجربه کنید.

اقامت ۲۴ در این مطلب شما را با این جاذبه توریستی جذاب که نشان دهنده تاریخ و تمدن مردمان استانبول است، بیشتر آشنا خواهد کرد. مطمئن باشید بعد از یک گشت و گذار حسابی در سطح شهر یک حمام ترکی خالی از لطف نخواهد بود.

تاریخچه حمام خرم سلطان استانبول

روکسلانا معروف به خرم سلطان دختری اروپایی بود که در قلمرو پادشاهی لهستان، شهر روهاتین زندگی می کرده است. روکسلانا در ۱۴ سالگی توسط قوم تاتارها طی یورشی به شهر روهاتین دزدیده شد و تحت حمایت و قیومیت سرزمین خانات کریمه قرار گرفت. وی بعد از چند سال به حرم سرای دربار عثمانی راه پیدا کرد و با ذکاوت و زیرکی به سلطان سلیمان نزدیک شد.

او پس از به دنیا آوردن فرزند پسرش لقب خرم سلطان را دریافت کرد. خرم سلطان جزو زنان مورد توجه و پر نفوذ دربار بود که با جاه طلبی های خود سعی در کنار زدن رقیبان ولیعهدی پسرش را داشت. زنان حرمسرا طبق قوانین فقط بصورت صیغه می توانستند در دربار حضور داشته باشند ولی خرم سلطان توانست  به عقد دائمی سلیمان در بیاید و تبدیل به ملکه عثمانی شود. او بعد از به دنیا آوردن ۶ فرزند حرمسرای پادشاهی را منحل کرد و دستور ساخت بناهای مختلف با اهداف خیر خواهانه را در استانبول داد. حمام خرم سلطان استانبول یکی از بناهای مهم ساخته شده توسط این بانوی پر نفوذ بود.

حمام خرم سلطان استانبول در یکی از حمام های عمومی شهر قسطنطنیه و روی جایگاه معبد زئوس بنا شده است. این حمام برای مردم مذهبی شهر ساخته شد به همین دلیل است که میان دو مسجد معروف یعنی ایاصوفیه و مسجد آبی (مسجد سلطان احمد) ساخته شد. زیرا اغلب مردم برای عبادت به این دو مسجد می رفتند. قدمت این بنا به سده شانزدهم و زمان پادشاه مشهور عثمانی، سلطان سلیمان می رسد.

در آن زمان طبق دستور ملکه امپراطور عثمانی یعنی خرم سلطان، معمار دربار، سنان، حمامی را در نزدیکی مسجد معروف استانبول برای جمعیت مذهبی ساخت. سنان که معمار معروف آن زمان بود بناهای معروف دیگری همچون مسجد مهر و ماه، مسجد سلیمانیه و مسجد رستم پاشا را نیز بنا کرده است.

طبق دستور خرم سلطان سنان حمامی را میان مسجد های ایاصوفیه و آبی بنا کرد تا مردم مذهبی دسترسی راحت تری به این مکان داشته باشند. ساخت این حمام در سال ۱۵۵۶ میلادی شروع شد و در انتهای همان سال به استفاده عموم مردم رسید. حمام خرم سلطان استانبول تا اوایل قرن بیستم فعال بود ولی در سال ۱۹۱۰ میلادی بسته شد و مدت ها استفاده ای از آن نشد. در طی سال های بعد برای موارد مختلفی از آن استفاده می شد. مثلا در دوره ای از این حمام به عنوان محلی جهت اسکان زندانیان استفاده می شد.

بعدها از حمام خرم سلطان استانبول به عنوان انبار فلفل و روغن استفاده کردند. ما بین سال های ۱۹۵۷ و ۱۹۵۸ بازسازی حمام آغاز شد و پس از بازسازی از آن به عنوان محلی برای خرید و فروش فرش های اصیل ترکی و فروش قالیچه های زیبا استفاده شد. در طی دو سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ نیز بازسازی دیگری به مبلغ کل ۱۱ میلیون دلار توسط یک دانشکده معماری کوچک انجام شد. این استفاده های جایگزین تا قرن ۲۰ میلادی ادامه داشت تا اینکه شهر استانبول به یک قطب گردشگری تبدیل شد. سپس این بنا مجددا افتتاح شد و در سال های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در سه سال متوالی به عنوان یکی از جاذبه های برتر استانبول برگزیده شد.

تاریخچه حمام خرم سلطان استانبول

معماری حمام خرم سلطان استانبول

از ویژگی لازم به ذکر این بنا این است که معماری آن تنها به معماری رایج آن زمان ترکیه محدود نبوده و خلاقیت های بسیاری در معماری آن استفاده شده است. برای مثال یکی از این کارهای خلاقانه، طراحی متقارن بخش حمام زنان و مردان حمام خرم سلطان می باشد. این طراحی متقارن و ظریف به اندازه ای دقیق بوده که حتی امروزه از آن به عنوان شاهکار معماری ترکیه یاد می شود. با وجود اینکه حمام خرم سلطان استانبول در اوایل دوره امپراتوری عثمانی و با سبک سنتی آن دوره ساخته شده است، می‌توان ابعاد خلاقانه و جدید معماری سنان را در آن به وضوح دید. به‌طور مثال، بخش بانوان و آقایان حمام به‌طور کاملا متقارن و با زوایایی یکسان ساخته شده‌اند؛ به‌طوری که گویی تصویر آینه‌ای یکدیگر هستند.

طول بنای حمام خرم سلطان استانبول حدود ۷۵ متر است. بخش مردانه این حمام در شمال ساختمان و قسمت بانوان نیز در بخش جنوبی قرار گرفته‌اند. با ورود به اتاق تعویض لباس مردان در بخش بالایی ساختمان، چهار پنجره شیشه‌ای و رنگی به چشم می‌خورند در حالی که در اتاق تعویض لباس بانوان سه پنجره دیده می‌شوند. اتاق تعویض لباس آقایان سقفی گنبدی شکل دارد و روی آن نقاشی های تزیینی از برگ‌ها به چشم می خورند؛ در هر یک از چهار گوشه این اتاق نیز طاقچه ای قوسی شکل وجود دارد.

مساحت زیربنای این حمام حدودا سه هکتار می باشد و طولی حدود ۷۵ متر دارد. حمام آقایان در قسمت شمالی و حمام بانوان در قسمت جنوبی واقع شده است. بخش مردان این حمام چهار پنجره با شیشه های رنگی  و یک اتاق رختکن دارد در حالی که بخش بانوان سه پنجره با یک رختکن دارد. این پنجره ها با شیشه های رنگیشان در طول روز فضای بسیار زیبا و آرامش بخشی را درون حمام ایجاد می کنند.

در قسمت ورودی حمام دیواری سبز رنگ وجود دارد که روی آن کنده کاری قرمز و سفید رنگ و نوشته های طلایی رنگ دیده می شود. بر روی سقف رختکن آقایان نقاشی های زیبایی از برگ ها ترسیم شده است. در تمام گوشه های اتاق طاقچه های نیم دایره بسیار زیبایی وجود دارد که جلوه زیبایی را به اتاق داده است. تمامی اتاق ها از جمله اتاق های اصلی و سرویس بهداشتی و اتاق اصلاح سقف های گنبدی شکلی دارند که ساختار بسیار سنتی به حمام بخشیده است. بعد از بخش های ذکر شده وارد اتاقی معروف به تخت شکم می شوید. اسم این اتاق به این دلیل تخت شکم است که افراد باید روی شکم بر روی تخت بخوابند و در قسمت های کناری اتاق ۴ جایگاه برای نشستن افراد قرار دارد.

یکی دیگر از ویژگی های متمایز و جالب توجه حمام خرم سلطان استانبول که در بیشتر حمام‌ های سنتی رومی نیز به چشم می خورد سیستم گرمایشی منحصر به فرد آن هاست. در این حمام‌ها، گرما به روش زیرسوز (Hypocaust) تامین می ‌شود. سیستم گرمایشی در حمام خرم سلطان در بخش زیرین ساختمان و در زیر کف حمام تعبیه شده است. این سیستم در ابتدا هوای گرم تولید می‌ کند که گردش این هوای گرم در بخش‌ های مختلف حمام باعث گرم شدن ساختمان می‌ شود. به‌ علاوه وجود لوله ‌های آب داغ در دیوارها نیز به گرم شدن حمام کمک می ‌کند.

معماری حمام خرم سلطان استانبول

جاهای دیدنی اطراف مکان شگفت انگیز خرم سلطان

در اطراف این مکان دیدنی و شگفت انگیز خرم سلطان جاهای زیبایی وجود دارند که می توانید به همراه کسانی که به این سفر رفته اید بازدید نمایید. در ادامه چند مورد از این جاهای دیدنی نزدیک را برایتان معرفی خواهیم نمود.

  • ایاصوفیه، یکی از مکان های نزدیک به حمام خرم سلطان استانبول

مسجد ایاصوفیه نماد گردشگری کشور ترکیه است. این بنا به عنوان مشهورترین جاذبه دیدنی شهر استانبول در همسایگی دیگر بناهای تاریخی و در مرکز شهر واقع شده است. مسجد مذکور در فهرست میراث جهانی ثبت شده یونسکو قرار دارد و یکی از مکان های مورد احترام مسیحیان و مسلمانان است. ایاصوفیه درست رو به‌ روی مسجد آبی قرار دارد و با قبه‌ ها و مناره‌ های بلند خودنمایی می کند.

جالب است بدانید که ایاصوفیه حدود ۱۵۰۰ سال پیش به ‌عنوان کلیسای بزرگ امپراتوری بیزانس (روم شرقی) ساخته شده است. اما ۹۰۰ سال بعد، با فتح استانبول توسط دولت عثمانی به دستور پادشاه عثمانی به مسجد تبدیل شده است.

بخش اصلی معماری خاص ایاصوفیه را ستون ‌ها و طاق‌ های آن تشکیل می دهند. چهار ستون بزرگ گنبد بزرگ ایاصوفیه را نگه داشته ‌‌اند و ۴۰  پنجره نیز در ساقه گنبد به کار رفته اند که نورپردازی فوق العاده آن ها صحنه های بی بدیلی خلق می کند. جذابیت دیگر نقاشی ‌های موجود روی کاشی‌های ایاصوفیه شامل موزاییک حضرت مسیح، تصاویری از مریم مقدس و مسیح، نقاشی جبرائیل و میکائیل، موزاییک ترکیب دسیسی، موزاییک زوئه و موزائیک اسقق هستند.

ایاصوفیه، یکی از مکان های نزدیک به حمام خرم سلطان استانبول

  • آب انبار باسیلیکا سیسترن

بزرگترین سردابی که از امپراتوری روم به جا مانده است را در اطراف حمام خرم سلطان خواهید دید. قدم زدن در راهروهای خنک این بنای ۱۵۰۰ ساله همراه با نوشیدن قهوه در کافه های مجموعه لذتی خاطره انگیز به گردشگران هدیه می دهد. آب‌ انبار باسیلیکا سیسترن در قلب شهر استانبول، سردابی کهن با معماری بی ‌نظیر، ستون‌ های عظیم و تزئینات خیره کننده است. این جاذبه در سال میزبان حداقل سه میلیون گردشگر داخلی و خارجی است.  قدمت آب انبار به قرن ششم میلادی باز می گردد و یکی از ۸۰ آب‌ انبار زیرزمینی استانبول است.

آب انبار باسیلیکا سیسترن

دانستنی های جذاب در مورد حمام خرم سلطان

 تنها گنبدهایی که در بنای حمام خرم سلطان استانبول دیده می ‌شوند، درست در بالای خود حمام قرار دارند و در یک خط راست هستند و ارتفاع گنبد در بخش سرد حمام حدود ۲۶ متر است. در بازسازی حمام سنتی خرم سلطان ایاصوفیه ۱۳۰۰ متر مربع مرمر سفید استفاده شده که زیبایی خیره کننده ای به آن بخشیده است.

دمای سنگ ‌های اتاق داغ برابر با ۴۲ درجه سانتی‌ گراد و دمای اتاق خصوصی در حدود ۴۸ درجه سانتی ‌گراد است که لذت ماساژ را دو چندان می کند. درصد بخار اتاق ‌های خصوصی برابر با ۱۰۰ است. در قسمت کاسه‌ های حمام خرم سلطان ۱۶۰ قطعه طلا وجود دارد و اینها کاسه ‌هایی هستند که برای استفاده میهمانان در نظر گرفته شده بودند. صابون‌ های حمام خرم سلطان بسیار گیاهی و خاص هستند و کاملا از روغن زیتون تولید می‌ شوند. سرویس‌ های حمام ترکی خرم سلطان امروزه تنها محدود به بخش ‌های حمام نمی‌ شوند و افراد می توانند در بخش‌ های دیگر نیز از بسته‌ های ویژه استفاده کنند.

دانستنی های جذاب در مورد حمام خرم سلطان

امکانات رفاهی و تفریحی حمام خرم سلطان

این حمام تاریخی دارای قسمت های مختلفی همچون سالن حمام سرد، سالن حمام گرم و سالن حمام داغ می باشد.

سالن سرد حمام ابتدایی ترین بخش است که در این سالن اتاق ماساژ، اتاق VIP، اتاق تعویض لباس، بخش پذیرش، کمدها، آرایشگاه، فروشگاه و محل استراحت قرار گرفته است. این اتاق در واقع ورودی حمام بوده و بخشی است که در آن برای ورود به حمام آماده می شوید. در این بخش لباس هایتان را تعویض می کنید و وسایلتان را در کمد مخصوصتان می گذارید و سپس لباس های مخصوص سفید و ابریشمی حمام را به تن می کنید. در انتهای این سالن آب میوه های خنک و مقوی سنتی ترکیه وجود دارد. تاریخچه حمام خرم سلطان استانبول در سالن سرد بیان می شود که می توانید حین خوردن نوشیدنی به آن گوش فرا دهید.

در قسمت سالن داغ حمام خرم سلطان که بدون شک بزرگترین بخش حمام است، غرفه های بزرگ و کوچک وجود دارد که با فرش پوشیده شده اند. دمای هوا در سالن داغ بین ۴۲ درجه تا ۴۷ درجه سانتی گراد می باشد البته برخی از غرفه ها حتی دمایی در حدود ۶۰ درجه سانتی گراد نیز دارند. گرمای این سالن باعث می شود پوست شما نرم و آماده لیف کشیدن و کیسه کشیدن شود. در صورت تمایل می توانید از خدمات ماساژ یا شست و شو با کف حمام استفاده کنید.

امکانات رفاهی و تفریحی

خدمات ارائه شده در حمام خرم سلطان

در حمام خرم سلطان استانبول بسته های متنوعی مثل بسته حمام اصلی، بسته لذت حمام، بسته به سفیدی برف، بسته آب حیات و بسته تم پاکیزگی ارائه می شود. قیمت و هزینه های خدمات حمام خرم سلطان طبق قیمت های اعلام شده در وب سایت حمام خرم سلطان که لینک آن در انتها موجود است به شرح زیر هستند:

 بسته حمام اصلی ارزان ترین بسته است که در سال ۲۰۲۲ هزینه آن ۵۵ یورو بوده است. مدت زمان این بسته ۳۰ دقیقه بوده و شامل پذیرایی با نوشیدنی سنتی و خنک و لیف زدن ترکی می باشد.

در بسته به سفیدی برف با پرداخت ۸۵ یورو به مدت ۴۵ دقیقه از خدمات بسته می توانید استفاده کنید. در این بسته فعالیت هایی مثل استراحت، کیسه کشیدن بدن، ماساژ گردن و سر و حمام سنتی در کف وجود دارد و در آخر با شربت سنتی و گوارای ترکیه از شما پذیرایی خواهد شد.

در لذت حمام با پرداخت ۱۳۰ یورو به مدت ۶۰ دقیقه از مزایای این بسته استفاده خواهید کرد. موادی مثل استراحت، کیسه کشیدن بدن، ماساژ عطری در اتاق مخصوص سلطان، حمام ترکی سنتی در کف و پذیرایی با شربت سنتی و خنک ترکیه ارائه می شود.

در بسته تم پاکیزگی خدماتی همچون استراحت، حمام سنتی در کف و ماساژ در اتاق مخصوص وجود دارد. علاوه بر این ها شما می توانید بین دو گزینه کیسه بدن یا ماساژ با روغن ارغوان یکی را انتخاب کنید. این بسته ۸۰ دقیقه ای بوده و هزینه آن حدود ۱۵۵ یورو می باشد.

بسته آب حیات لاکچری ترین و گران ترین بسته ارائه شده در این حمام می باشد که ۲۱۵ یورو قیمت دارد و ۱۱۰ دقیقه ای می باشد. در این بسته تمامی خدمات مثل استراحت، حمام سنتی در کف، انواع ماساژ شامل ماساژ صورت، ماساژ پا، ماساژ عطری، ماسک روسی با روغن ارغوان، کیسه بدن در ایوان سلطان، نوشیدنی خنک و سنتی ترکیه به همراه چای و شیرینی های استانبولی و میوه های تازه ارائه می شود. بعد از نرم شدن و عرق کردن در سالن داغ وارد سالن گرم می شوید. در این سالن شما با سبک حمام ترکی آشنا خواهید شد.

برگزاری مراسمات عروسی در حمام خرم سلطان

تصور کنید که برگزاری مراسم عروسی در یک مکان تاریخی با امکانات رفاهی مدرن و تلفیقی از رسوم گذشته چقدر می تواند جالب و خاص باشد. امکانات موجود در حمام خرم سلطان استانبول باعث شده بسیاری از زوج ها این محل را برای برگزاری مراسم عروسی خود انتخاب کنند.

در ادامه با این امکانات بیشتر آشنا خواهیم شد.

کاسه‌های طلایی حمام سنتی، لباس‌های سنتی حمام، دمپایی مخصوص حمام، مراسم سنتی کیسه و لیف بدن به همراه شستشو در کف و حباب مخصوص عروس و داماد در اتاق مخصوص سلطان، ماسک رسی و روغنی و مرطوب ‌کننده بدن برای عروس و داماد، پذیرایی با شربت در حمام، مراسم حنابندان در سالن سرد حمام به‌همراه لباس‌های سنتی برای مهمانان، لوازم آرایشی و بهداشتی به‌همراه شانه، دستکش حمام، صابون روغن زیتون، شامپو روغن درخت ارغوان، نرم‌کننده مو و لوسیون بدن، مراسم سنتی کیسه و لیف بدن به‌ همراه شستشو در کف و حباب برای تمام میهمانان، دسرها و مزه‌های ترکی در قسمت بوفه و موسیقی زنده سنتی از جمله خدمات ارائه شده به میهمانان و زوج ها است.

رستوران حمام خرم سلطان استانبول

در حمام خرم سلطان، از دیدنی های استانبول، یک کافه رستوران برای استراحت و چشیدن طعم غذاهای اصیل ترکی بعد از یک حمام حسابی وجود دارد. نام این رستوران مهری است. رستوران مهری بسیار محبوب است و جزو انتخاب های برتر کاربران سایت تریپ ادوایزر در سال ۲۰۱۶ بوده است. شکم گردی در این رستوران با ظرفیت ۳۰۰ نفر و منویی متنوع از انواع سوپ‌ها، سالادها، ساندویچ، برگر و نوشیدنی، بهترین نوع استراحت پس از یک حمام سنتی ترکی و ماساژ است.

جالب است بدانید که آشپزخانه رستوران فعلی، در کوره حمام تاریخی خرم سلطان قرار دارد. این جایی است که زمانی با استفاده از آن آب حمام را گرم می‌ کردند. مراجعان می ‌توانند در فضای دلپذیر حیاط حمام خرم سلطان استانبول، زیر سایه درخت‌ های ۱۰۰ ساله غذایی خوشمزه از منوی غذاهای ترکی و مدیترانه‌ ای به‌همراه چای و دسرهای ترکی را نوش جان کنند و روز خود را با یک خاطره خوب به پایان برسانند.

بازدید از حمام خرم سلطان

حمام خرم سلطان در آدرس ترکیه، شهر استانبول، منطقه فاتح، محله جان کورتاران و در میدان ایاصوفیه واقع شده است. این حمام به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر و نزدیکی به مسجد قدیمی و مشهور ایاصوفیه گردشگران بسیاری را هر ساله به خود جذب می کند.  بازدید از این حمام ما بین ساعات ۸ صبح تا ۲۲ شب و همه روزه امکان پذیر می باشد. هزینه بازدید از این حمام متفاوت و بسته به انتخاب خدمات ارائه شده است. به صورت کلی در سال ۲۰۲۲ هزینه این حمام از ۵۵ تا ۲۱۵ یورو بوده و ماساژهای آن از ۴۰ تا ۷۵ یورو بوده است. دسترسی به این مکان به وسیله مترو، اتوبوس و تاکسی هم به سادگی امکان پذیر می باشد.

ساعت‌های فعالیت: همه روزه از ساعت هشت صبح تا ۱۰ شب

تلفن: ۳۵۳۵ ۵۱۷ ۲۱۲ ۹۰+

بازدید از حمام

حمام خرم سلطان کجاست؟

در محله ‌ای پر رفت ‌و‌آمد و گردشگری، در کنار هتل ‌ها، مراکز خرید و جاهای دیدنی شهر این جاذبه معروف را خواهید یافت.

فاصله حمام خرم سلطان ایاصوفیه تا تنگه بسفر، حدود ۵۲٫۷ کیلومتر (یک ساعت و ۲۰ دقیقه) و تا میدان تکسیم، حدود پنج کیلومتر (۲۳ دقیقه) است. این حمام با فرودگاه آتاتورک استانبول ۲۰ کیلومتر (۳۷ دقیقه) و فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول، ۴۵٫۳ کیلومتر (یک ساعت و ۱۰ دقیقه) فاصله دارد.

آدرس: ترکیه، استانبول، منطقه فاتح، محله جانکورتاران، میدان ایاصوفی

دسترسی به حمام خرم سلطان

حمام تاریخی و باشکوه خرم سلطان درست در مرکز شهر قرار گرفته است و بنابراین دسترسی به آن بسیار آسان است. شما می ‌توانید از هر نقطه ‌ای از استانبول با اتوبوس، تاکسی، مترو و دیگر وسایل حمل و نقل شهری به حمام برسید. نزدیک ‌ترین ایستگاه تراموا به حمام خرم سلطان ایاصوفیه، ایستگاه سلطان احمد است. برای استفاده از تراموا سوار خط T1 (بائجیلار.کاباتاش) شوید. شما همچنین می ‌توانید از میدان تکسیم با استفاده از قطار کابلی به ‌سمت کاباتاش رفته و به ایستگاه سلطان احمد برسید.

جاهای دیدنی نزدیک

بسیاری از جاهای دیدنی استانبول در نزدیکی بنای حمام خرم سلطان استانبول قرار گرفته اند که می توانید با یک برنامه ریزی در طول سفر خود از همه جاهای دیدنی جذاب و شگفت انگیز آن دیدن نمایید. جاذبه های گردشگری نزدیک به این مجموعه شامل ایاصوفیه، مقبره سلطان احمد، گالری هنری میراث عشایر، آب انبار باسیلیکا، کاخ توپکاپی، برج گالاتا، مسجد آبی یا سلطان احمد، پل گالاتا، بازار بزرگ استانبول، موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول، موزه پرا، کلیسای سنت پیر، کلیسای ایا ایرنه، موزه موزاییک استانبول و فواره آلمانی می باشد.

هتل های نزدیک

اگر قصد دارید در روزهای تعطیل از استانبول و این بنای تاریخی بازدید کنید، باید رزرو هتل های استانبول را از چندین ماه قبل در برنامه خود بگذارید. از هتل های معروف اطراف این جاذبه تاریخی می توان به هتل فور سیزن سلطان احمد استانبول، هتل بیز جواهر هتل جم سلطان و نیز هتل هاستل آنتیک گست هاوس استانبول اشاره کرد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×