بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جهانگردی » استانبول » مسجد سلیمانیه استانبول کجاست؟ عکس و همه اطلاعاتی که باید بدانید
مسجد سلیمانیه استانبول کجاست؟ عکس و همه اطلاعاتی که باید بدانید
استانبول

مسجد سلیمانیه استانبول کجاست؟ عکس و همه اطلاعاتی که باید بدانید

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ 18۰1,809

بازدید از دومین مسجد جامع و بزرگ در شهر استانبول، مسجد سلیمانیه، فرصت خوبی است تا با فرهنگ اسلامی در کشور همسایه ایران بیشتر آشنا شوید. این مسجد تاریخی به عنوان یکی از نمادهای تمدن در شهر استانبول محسوب می شود. مساحت مسجد سلیمانیه در حدود ۵ هکتار است. اگر دنبال بهترین جاهای دیدنی استانبول هستید، باید بدانید که مسجد سلیمانیه ترکیه هم جزو معروف ترین و شیک ترین جاذبه های توریستی شهر استانبول ترکیه است که قدمت آن به دوران حکومت عثمانی ها بر می گردد. این مسجد تاریخی بر بلندی تپه ‌ای خوش آب ‌و‌هوا قرار دارد و چشم‌ اندازی تماشایی به تنگه بسفر را به گردشگران نشان می‌ دهد.

مسجد سلیمانیه استانبول، بر روی یکی از هفت تپه اصلی شهر به دستور یکی از پادشاهان قدرتمند عثمانی ساخته شده است. معماری ظریف و بی نظیر آن، نشان دهنده قدرت پادشاه آن زمان و همین طور دانش معماری ترک های عثمانی می باشد. مسجد سلیمانیه استانبول جزو پربازدیدترین جاذبه های گردشگری ترکیه است که سالانه توریست های زیادی مخصوصا از جمع مسلمانان از آن بازدید می کنند.

نکته جالب توجه این است که کاشی کاری های زیبا و تذهیب ‌های هنرمندانه اثر دست هنرمندان خراسان ایران در این بنا به چشم می خورند. بخش طراحی معماری بنا نیز از شاهکارهای معماری عثمانی محسوب می شود. در این مقاله از اقامت ۲۴، هر آنچه که شما باید در مورد این مسجد، تاریخچه و نحوه معماری آن بدانید، آورده شده است. با ما همراه باشید تا درباره نحوه دسترسی به مسجد سلیمانیه و همین طور جاهای دیدنی اطراف آن هم بیشتر بدانید.

تاریخچه مسجد سلیمانیه استانبول

دستور پادشاه عثمانی برای ایجاد زیرساخت مسجد سلیمانیه روی تپه سوم شهر استانبول، به قرن شانزدهم هجری باز می گردد. زمان هایی که عثمانی ها در اوج قدرت و اقتدارشان بودند. سلطان سلیمان اول کسی بود که دستور ساخت این مسجد را صادر کرد و ساخت آن از سال ۹۵۷ یا ۱۵۵۰ میلادی آغاز شد و پس از حدود هفت سال خاتمه یافت. بزرگ ترین و ثروتمندترین سلطان عثمانی این مسجد را در ظرافت و زیبایی بی نهایت ساخت و برای این کار ۳۵۰۰ صنعتگر به کار گرفت. همچنین گفته می شود که حدود ۳۰۰۰ کیلوگرم طلا در ساخت بناهای مسجد و اطراف آن به کار رفته است. مدت زمان نسبتا زیاد برای نهایی شدن معماری این مسجد، نشان از دقت و ظرافتی است که در ساخت آن به خرج داده شده است.

در زمان افتتاح این مسجد جمع بسیاری از بزرگان دولت عثمانی در جوار سلطان سلیمان حضور داشتند و مسجد سلیمانیه با کلیدی مخصوص افتتاح شد. این کلید توسط سلطان سلیمان به معمار بنای مسجد اهدا شده بود.سلطان سلیمان اول، یکی از قدرتمندترین و مشهورترین پادشاه عثمانی ها بود که خود را چهارمین حاکم قدرتمند عثمانی پس از فتح قسطنطنیه به دست حکومت عثمان می دانست. از این رو این پادشاه، دستور به ساخت چهار مناره در حیاط اندرونی مسجد سلیمانیه را داد تا به نوعی نمادی از قدرت خود و حکومت عثمانیان در اذهان به یادگار بگذارد. هدف سلطان سلیمان اول کاملا موثق شد، چرا که امروزه مسجد سلیمانیه استانبول از نمادهای اصلی اقتدار حکومت عثمانی ها و همین طور از دیدنی ترین جاذبه های باستانی ترکیه محسوب می شود.

نقل شده است که برای ساخت مسجد سلیمانیه استانبول بیش از ۳۵۰۰ کارگر در بخش های مختلف مشغول به کار بودند و از ۳ تن طلا برای ساخت و تزئین نمای بیرونی قسمت های مختلف مسجد استفاده شده است! اشاره کردیم که مسجد سلیمانیه بر روی یکی از بلندترین تپه های اصلی استانبول ساخته شد؛ جایی که شخص سلطان سلیمان اول در کنار افراد بزرگ عثمانی، با اهدای یک کلید مخصوص، این مسجد را افتتاح کرد. مسجد سلیمانیه استانبول، تنها مکانی برای عبادت نبود، بلکه از همان ابتدا بناهای مختلفی مانند بیمارستان، مدرسه، کاروان سرا و آشپزخانه علاوه بر گنبدهای اصلی مسجد هم ساخته شدند و بیشتر نیازمندان برای تهیه غذا به این مکان مراجعه می کردند.

 متاسفانه در طول تاریخ بر اثر برخی اتفاقات مانند سیل، زلزله و آتش سوزی، آسیب هایی به بنای اصلی مسجد رسیده است. این مجسد در بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. البته ساخت و افتتاح پل هاویج در سال ۲۰۱۳ با اینکه به زیبایی های مسجد هم افزوده است، اما موجب ایجاد صدمه به برخی قسمت های شمالی شده است.

مرور تاریخچه ای بر ساخت مسجد سلیمانیه استانبول

معماری مسجد سلیمانیه استانبول

ایجاد یک معماری بی نظیر و منحصر به فرد که نمایانگر قدرت عثمانی ها باشد، هدف اصلی سلطان سلیمان اول بود. به همین جهت، معماری مسجد سلیمانیه به چیره ترین و حرفه ای ترین معمار مهندس آن زمان یعنی معمار سینان (Mimar Sinan) داده شد؛ کسی که به عنوان معمار ارشد سلطنتی در حکومت عثمانی فعالیت می کرد. تحقیقات جدید نشان می دهد که سنان قبل از اینکه رنگ غالب گنبد را قرمز کند، رنگ آبی را امتحان کرده بود. علاوه بر مسجد جامع سلیمانیه استانبول، بیشتر جاذبه های باستانی ترکیه هم اثر دستان این چهره و یا شاگردان او می باشد.

برای تکمیل زیبایی های این بنا مناره ‌های بلند و باریک در سبک کلیسای بیزانسی ایا صوفیه، با ساختمان‌ هایی دارای گنبدهای بزرگ که با نیم گنبد مستحکم شده اند، ترکیب شده ‌است. البته مسجد سلیمانیه استانبول از ایاصوفیه کوچکتر است. همانطور که گفتیم طراحی سلیمانیه نمایشگر تصور سلطان سلیمان از خودش به عنوان سلیمان دوم است. این حقیقت به قبه الصخره که بر مکان معبد سلیمان بنا شده است و بالیدن ژوستینین هنگام تکمیل ساخت ایاصوفیه به خود اشاره دارد.

۴ مناره مجموعا در مسجد موجود است که این تعداد مناره تنها برای مساجدی که شخص سلطان دستور ساختشان را می‌ داد مجاز بودند. همچنین تعداد مناره ها نشان دهنده این حقیقت است که سلیمان کبیر دهمین سلطان عثمانی بوده‌ است. برای مجموع ده بالکن نیز مناره ‌های جلویی هرکدام دو تراس و منارهای پشتی هرکدام سه تراس دارند.

مناره‌ های اصلی دو طرف صحن اصلی قرار گرفته ‌اند که ارتفاع هر یک از مناره ‌ها به حدود ۷۶ متر می‌ رسد. مسجد سلیمانیه در مجموع سه در دارد. یک ورودی مقابل بنا و دو ورودی دیگر دو طرف آن و در حیاط بیرونی قرار گرفته‌ اند. بالای درها نیز تزئیناتی قوس دار با کنده ‌کاری‌های ظریف به چشم می‌ خورند. بالای در اصلی از داخل مثلث شکل است و با سنگ مرمرهای ظریف، هماهنگی خاصی با ظاهر بنای مسجد سلیمانیه دارد.

اگر کمی بیشتر به معماری گنبدهای زیبا و باشکوه مسجد سلیمانیه دقت کنید، متوجه می شوید طرح هایی هم از معماری روم باستان به کار رفته است. در واقع معمار ارشد سینان، ترکیب معماری اسلامی و بیزانس را برای این مسجد به کار برده است. نکته ای که در مورد معماری مسجد سلیمانیه استانبول بیشتر به چشم می خورد، وجود چندین گنبد کوچک در اطراف گنبد اصلی است؛ ارتفاع گنبد اصلی این مسجد ۵۳ متر و گنبدهای اطراف نزدیک به ۲۶ متر است. در زیر هر گنبد، چندین ستون دایره ای شکل هم ساخته شده است.

بر پایه رسم آن دوره این مسجد دارای ساختمان ‌های جنبی مانند مدرسه و حمام و کتابخانه و کاروانسرا و بیمارستان و آشپزخانه عمومی نیز بوده‌ است. این ‌گونه ساختمان ‌های جنبی را کلیه مسجد (به ترکی عثمانی «جامی کولیه سی») می‌ نامیدند.

داخل گنبد اصلی مسجد سلیمانیه استانبول با آویزهایی از سنگ مرمر با ستاره‌ هایی در نوک آن‌ ها و بخش بیرونی این گنبد را با رنگ‌های آبی، سفید و زرد تزئین شده است. هم چنین درون دیگر گنبد های صحن اصلی با نقاشی‌ های آغشته با رنگ روغن پوشانده‌ شده است. ستون‌های نزدیک ورودی اصلی از جنس سنگ سماقی و سایر ستون‌ها از سنگ مرمر زرد و سفید البته با تعداد مساوی هستند. کف صحن مسجد سلیمانیه را با سنگ مرمرهای سفید فرش شده و تنها مقابل ورودی اصلی این مسجد مربعی بزرگ از سنگ سماقی سیاه به چشم می‌خورد. برای بازدید از مسجد سلیمانیه استانبول، باید از همین سنگ سیاه عبور کنید.

مشابه معماری دیگر مساجد امپراتوری استانبول، حیاط بزرگی در غرب مسجد قرار دارد. حیاط عظیم مسجد سلیمانیه با مجموعه ای از ستون‌های مرمر، گرانیت و سنگ آذرین احاطه شده‌ است که رنگ و طرح خیره کننده این به محوطه بخشیده اند. همانطور که گفتیم مناره‌ ها در چهار گوشه مسجد قرار گرفته ‌اند و به عنوان نمادی از اقتدار شاه دوران خودنمایی می کنند. گنبد از اطراف با نیم گنبدها، از شمال و جنوب با طاق‌ هایی با پنجره‌ های مزین تقویت شده توسط مونولیت های آذرین، احاطه شده‌ است.

کانال های زیرزمینی درمورد مسجد سلیمانیه دسترسی به مخازن آب را برای بخش ‌های مختلف این عمارت امکان پذیرمی‌ کردند. از طرفی دریچه‌ های این کانال‌ ها رو به مسجد باز می ‌شدند که سبب خنکی هوا در طول تابستان در بخش‌ های مختلف این مسجد می ‌شد. آب مصرفی مسجد سلیمانیه و تمام بناهای اطراف آن را این کانال ‌های زیرزمینی تامین می‌ کردند. فرش‌ های دستباف مربوط به دوره عثمانی نیز در گوشه و کنار این مسجد به چشم می‌ خورند.

سنان با در نظر گرفتن برخی قوانین معماری تصمیم گرفت با پوشاندن استحکامات عظیم شمال و جنوب این ستون ‌های مرکزی، معماری ای کاملا نوآورانه و جدید انجام دهد. او استحکامات را درون دیوارها به صورتی قرار داد که برجستگی نیمی از آن‌ها در داخل و نیمه دیگر در خارج ساختمان قرار گیرد و سپس با ساختن بالکن‌ های ستون دار، برجستگی ‌ها را پنهان کند.

یک بالکن یک طبقه ای داخل بنا و یک بالکن دو طبقه در خارج وجود دارند. دکوراسیون داخلی ظریف است و تعداد محدودی کاشی ایزنیکی در آن به کار رفته‌ است. احتمال این معماری برای ایجاد آرامش بیشتر در فضای داخلی مسجد است. طراحی محراب و منبر ساده و با مرمر سفید انجام شده ‌است. بخش‌ های چوبی کم تعدادند و با طرح‌ های ساده با عاج و صدف مروارید تزئین شده ‌اند.

برای ساخت ستون های داخل بنای اصلی مسجد، از معماری بسیار ظریف استفاده شده است. دو طرف محراب مسجد، کاشی ‌هایی بزرگ دیده می‌شوند که با خطی خوش آیات قرآن روی آن نوشته شده است. برای تزئین فضای اطراف محراب از کاشی‌ های زیبایی با نام ایزنیک استفاده شده است. در هر ۴ گوشه از حیاط مسجد سلیمانیه استانبول، یک مناره وجود دارد که هر کدام ده ترانس با نماد ده پادشاه عثمانی دارند. برای تامین روشنایی مسجد از ۱۳۰ پنجره با شیشه های ساده و رنگی استفاده شده است. هم چنین حدود ۲۵۰۰ شمع هم در اکثر موارد روشن هستند.

علاوه بر این شمع ها که روشنایی شب بودند، مسجد سلیمانیه بیش از ۱۳۰ پنجره دارد که در گذشته روشنایی این عمارت را در طول روز تامین می کردند. همچنین بخش جالب این موضوع جلوگیری از آسیب دود شمع‌ ها به مسجد سلیمانیه و تصفیه هوا توسط معمار سینان بود. او اتاقی کوچک بالای در ورودی تعبیه کرد که با نام اتاق دود شناخته می ‌شد.

دریچه‌ های مختلف در نقاط مختلف این مسجد دودها را به سمت این اتاق هدایت می ‌کردند. سیستم مرطوب کننده این اتاق سبب تولید مرکب با کیفیت می‌ شد که با استفاده از آن در بخش‌ های مختلف مسجد سلیمانیه خطاطی می ‌کردند. به این ترتیب علاوه بر جلوگیری از ضرر سودی هم به مسجد رسیده بود.

معماری مسجد

معمار مسجد سلیمانیه

سازنده مسجد سلیمانیه معمار سینان در جایگاه مهندس ارتش به پادشاهان عثمانی خدمت می ‌کرد. مهارت و تسلط او در طراحی معماری و اجرای ظرایف بنا سبب ارتقای سینان در جایگاه معمار سلطنتی شد. معمار سینان مشهورترین معمار دوره حکومت عثمانیان بود و به ‌مدت ۵۰ سال لقب «معمار ارشد سلطنتی» به او تعلق داشت.

معمار سینان تا پایان دوره حکومت سلطان سلیم دوم و سلطان مراد سوم در سمت خود باقی ماند. شهرت این استاد معماری در زمان زندگی او به بیرون از مرزهای حکومت عثمانی نیز می ‌رسید. بسیاری از آثار ارزشمند باقی مانده از دوره حکومت عثمانیان، به دست استاد سینان معمار یا شاگردان او ساخته شده ‌اند.

بخش های مختلف در مسجد سلیمانیه استانبول

همانطور که اشاره شد، مسجد سلیمانیه استانبول، با مساحت نزدیک به ۳۵۰۰ متر مربع بزرگترین مسجد جامع ترکیه بعد از مسجد ایاصوفیه محسوب می شود. علاوه بر عمارت اصلی، این مسجد دارای چندین بخش دیگر هم می باشد که هر کدام جذابیت های خاص خودشان را دارند. در ادامه به معرفی قسمت های مختلف مسجد سلیمانیه استانبول پرداخته می شود:

بخش های مختلف در مسجد سلیمانیه استانبول

  • حمام مسجد سلیمانیه

یکی از بخش های جالب مسجد سلیمانیه، حمام بزرگ آن است که بر اساس سبک ویژه حمام های ترک ها ساخته شده است. بازدید های زیادی از حمام سلیمانیه انجام می شود.

  • عمارت اصلی مسجد سلیمانیه

بخش اصلی مجموعه سلیمانیه عمارت اصلی مسجد است که از بخش‌ های متنوعی تشکیل شده است. محراب مسجد سلیمانیه با ستون ‌های مرمری و گنبدهای زیبا از مهم‌ ترین بخش ‌های این مسجد هستند. سالن اصلی در حال حاضر فروش شده است و نمازهای جماعت و مراسم مذهبی در طول سال در این سالن انجام می‌ شوند. همین موضوع باعث جذب نمازگزاران بسیاری به این مسجد می شود.

  • کتابخانه مسجد سلیمانیه

شما می توانید به ۹۰ تا ۱۲۰ هزار نسخه از کتاب ها و نسخ خطی در کتابخانه مسجد سلیمانیه دسترسی داشته باشید. جالب است که علاوه بر کتاب ها به زبان ترکی عثمانی و عربی، در حدود ۱۲ هزار کتاب با زبان فارسی هم در این کتابخانه وجود دارد.

یکی از بزرگ ‌ترین کتاب ‌خانه‌ های اسلامی جهان پیش روی شماست و گنجینه ‌ای عظیم از کتب خطی و اسلامی را در خود جا داده است. از معروف ‌ترین کتاب‌ های این کتابخانه می‌ توان آثار نویسندگانی مانند «عاطف افندی»، «نورالدین آغا»، «ایوب سلطان جامعی»، «پرتو پاشایی» و «نور عثمانیه» را نام برد.

  • مهمانسرا مسجد سلیمانیه

خارج از دیوارهای مسجد و مقابل آن‌ها کاروانسرایی که برای عموم قابل استفاده نیست به همراه آشپزخانه‌ های عمومی قرار دارند که امروزه به رستوران تبدیل شده ‌اند. در کنار رستوران، پشت درخت‌ ها یک کافه درون باغ گودی هم وجود دارد که با سرسبزی های معطر پوشیده شده است. حس میهمانی این کافه از جذابیت خاصی برخوردار است.

  • حمام سلیمانیه

حمام سلیمانیه یکی از جالب‌ ترین بخش‌ های مجموعه عمارت سلیمانیه محسوب می شود که سبک و سیاق معماری و طرح حمام‌ های ترکی به ‌خوبی در آن دیده می ‌شود. این حمام در حال حاضر به بخش گردشگری این مجموعه تبدیل شده است و گردشگران زیادی از این حمام باستانی و خیره کننده بازدید می‌ کنند.

  • مدرسه و بیمارستان مسجد سلیمانیه

یکی از بناهای ساخته شده در مسجد سلیمانیه، مدرسه لیمانیه است که هم اکنون هم کودکان در آن مشغول یادگیری مباحث دینی هستند. هم چنین بیمارستان سلیمانیه که در زمان خودش جزو پیشرفته ترین مراکز پزشکی عثمانی ها بود، هم اکنون به عنوان کارخانه چاپ در اختیار ارتش کشور ترکیه می باشد.

  • موزه مسجد سلیمانیه

بیشتر اشیا و وسایل باستانی مربوط به مسجد سلیمانیه، در موزه این مسجد که موزه اسلامی هم نامیده می شود، نگهداری می شوند. انواع ظروف چینی و فلزی، لوازم خطاطی، برخی وسایل حمام سلیمانیه، نسخه‌هایی قدیمی از قرآن کریم و لباس‌های منسوب به اهل بیت (ع) از جمله این آثار هستند.

  • آشپزخانه مسجد سلیمانیه

یکی دیگر از بناهای داخل مربوط به مهمانسرا و آشپزخانه مسجد سلیمانیه است که در گذشته محلی برای تامین رفاه، استراحت و خوردن غذا برای فقرا و نیازمندان بود. هم اکنون هم در محل این آشپزخانه، غذاهای معروف و لذیذ ترک سرو می شوند.

مقبره های افراد مشهور در اطراف مسجد سلیمانیه استانبول

طبیعتا مقبره مربوط به سلطان سلیمان اول، مشهورترین مقبره مسجد سلیمانیه است. بسیاری از وابستگان نزدیک سلطان سلیمان هم در مقبره خانوادگی این مسجد دفن شده اند. هم چنین آرامگاه معمار ارشد مسجد یعنی سنین هم در داخل مسجد واقع شده است. دیگر مقبره های این مسجد مربوط به سلطان احمد، سلطان سلیمان دوم و خواهر و مادر ایشان می باشد.

این گورستان پشت مسجد سلیمانیه واقع شده است. یک گورستان و دو آرامگاه شامل مقبره‌های سلطان سلیمان اول و همسرش روکسلانا (خرم سلطان) که به زیبایی بازسازی شده ‌اند، مقبره دخترش مهریماه، مادرش صالحه دل آشوب و خواهرش آسیه قرار دارند. دقیقا خارج از دیوارهای مسجد و جلوی بنا، آرامگاه معمار سنان واقع شده ‌است. این آرامگاه برای عموم و گردشگران قابل بازدید نیست.

مقبره های افراد مشهور

وقایع مسجد سلیمانیه

حوادث متنوعی که در طول تاریخ رخ دادند، باعث آسیب های متعدد و گاه جبران ناپذیری به مسجد سلیمانیه شدند. گرچه بازسازی کامل این مسجد بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ میلادی بخش‌ های آسیب دیده را ترمیم کرد اما تغییراتی در شکل معماری نیز به وجود آورد. در ادامه مهم‌ ترین وقایع مسجد سلیمانیه در سال ‌های گذشته را مرور می ‌کنیم.

در سال ۱۶۶۰ استانبول دچار آتش سوزی گسترده ‌ای شد که مسجد سلیمانیه نیز از این حادثه آسیب‌ های بسیاری دید. پس از این حادثه پلان مسجد سلیمانیه ترکیه را در زمان سلطان محمد چهارم عثمانی بازسازی کردند. نکته منفی اینکه  طراحی جدید تفاوت ‌های زیادی با معماری نخست این مسجد داشت. از سبک معماری مسجد سلیمانیه در فرآیند بازسازی آن با نام سبک باروک یاد می شود.

حادثه بعدی تلخ برای مسجد در سال ۱۷۶۶ میلادی به وقوع پیوست. در این سال زلزله ‌ای مهیب سبب ویرانی بخش‌ های دیگری از مسجد سلیمانیه شد. این بار نیز برای بازسازی این مجموعه اقدام‌ هایی صورت گرفت که متاسفانه ساختار نخستین این بنا را بیشتر تغییر داد و از طراحی اولیه دور کرد.

جنگ جهانی دوم در مسجد سلیمانیه

یکی دیگر از اتفاقات ناگوار برای مسجد سلیمانیه در جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد. در طول این جنگ ویرانگر حیاط این مسجد به پناهگاهی برای نظامیان و همین طور انبار مهمات و اسلحه ‌های نظامی تبدیل شد. به‌ دلیل وجود مواد منفجره زیاد و وقوع آتش سوزی کوچک، انفجاری مهیب در حیاط مسجد سلیمانیه رخ داد که آسیب ‌هایی جدی به بنای اصلی مسجد نیز وارد کرد.

پس از اتمام جنگ برخی علاقه ‌مندان به آثار باستانی و معماری اصیل عثمانی سعی در بازسازی مجدد مسجد سلیمانیه کردند. حوادث مختلف در طول سال‌ های پس از پادشاهی سلطان سلیمان سبب تغییر سبک معماری در بخش‌ هایی از این مجموعه شده است با این حال همچنان معماری مسجد به دلیل تلاش های بازسازی شبیه و حفظ بیشتر خاص و مهم است.

اطلاعات بازدید

نکته مثبت در مورد بازدید از مسجد سلیمانیه استانبول رایگان بودن آن است یعنی قیمت بلیط مسجد سلیمانیه در استانبول صفر می باشد. البته برای محافظت از این بنای تاریخی، از کمک‌ های مالی گردشگران و بازدید کنندگان استقبال می ‌شود. ساعت کاری مسجد سلیمانیه استانبول از ۸ صبح تا ۹.۳۰ شب می باشد که در روزهای جمعه استثنائا تا ساعت ۲.۳۰ ظهر به دلیل اقامه نماز جمعه بسته می باشد و پس از آن پذیرای گردشگران است.

همچنین در تمامی روزها مسجد هنگام اقامه نماز بسته می باشد.

شماره تماس مسجد سلیمانیه استانبول: ۹۰۲۱۲۵۱۴۰۱۳۹+

مسجد سلیمانیه استانبول کجاست؟

بهترین راه رسیدن به مسجد سلیمانیه از طریق خیابان پروفسور صدیق سامی اونار است که به علت وجود چایخانه ای که در گذشته فروشنده مواد مخدر بود، به کوچه معتادها شناخته می شود. در حومه بازار بعد از کوچه، وارد یک ورودی می ‌شوید که در آنجا دیوارهای اطراف مسجد واقع شده و قبل بازدید هستند.

چشم‌ اندازی از باغ‌ های زیبا و رنگی در مسیر مسجد شما را همراهی خواهند کرد. در ابتدا ورود به مسجد وضوخانه قابل رویت است، بعد از گذر از وضوخانه وارد حیاط خواهید شد، وسط حیاط یک آب نمای وضو قرار دارد که برای عموم قابل استفاده است. قبل از ورود به خود مسجد و در محوطه چهار مناره قابل مشاهده هستند. مناره ها مجموعا ده بالکن دارند که مناظر زیبایی به نمایش گذاشته اند.

 محله فاتح، جایی که مسجد سلیمانیه استانبول در آن واقع است، در بخش اروپایی استانبول واقع شده است. مسجد سلیمانیه همچنین میان ساختمان ‌های وزارت خانه و دفتر شیخ الاسلام قرار گرفته است.

برای بازدید از مسجد سلیمانیه راه‌ های متفاوتی وجود دارند. خبر خوب اینکه دسترسی به محله سلیمانیه در منطقه فاتح با وسایل حمل و نقل عمومی امکان ‌پذیر است. اگر تمایل به استفاده از تاکسی ندارید، می توانید از خطوط اتوبوسرانی استفاده کنید. کارتی که باید برای تردد با اتوبوس و سایر وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول تهیه کنید، در باجه‌ های فروش بلیط مترو و سوپرمارکت‌ های بزرگ سطح شهر به فروش می ‌رسند.

نزدیک ‌ترین ایستگاه اتوبوس به مسجد سلیمانیه ایستگاه صدیق نام دارد. با توجه به منطقه محل استقرار خود در استانبول باید نزدیک ‌ترین مسیر به خط ۲۸٫۹ اتوبوس‌ رانی را پیدا کنید و سپس از این مسیر می توانید خود را به ایستگاه صدیق برسانید.

برای علاقمندان قطار در نزدیکی منطقه سلیمانیه ایستگاه مترو نیز وجود دارد. نزدیک ‌ترین ایستگاه‌ های مترو به مسجد سلیمانیه ایستگاه ‌های هالیک و وزنه جیلر در خط M2 و ایستگاه آکسارایدر خط M1 هستند. از این ایستگاه ‌ها می ‌توانید با پیاده‌ روی کوتاه یا خطوط تراموا خود را به نزدیکی مسجد سلیمانیه برسانید.

مسجد سلیمانیه استانبول کجاست؟

چطور از تکسیم به میدان استانبول برویم؟

اگر قصد استفاده از تراموا را داشتید، ایستگاه‌ های تراموای بازار بزرگ بایزیدیا دانشگاه لاللی مسافت کوتاهی تا این مسجد وجود دارد. از این ایستگاه ‌ها با کمی پیاده روی می‌ توانید خود را به خیابان مسجد برسانید. اگر تمایل به استفاده از خطوط حمل و نقل عمومی ندارید، با تاکسی های داخل شهری استانبول به مسجد سلیمانیه بروید. در استفاده از تاکسی ‌های استانبول بهتر است تاکسی متر فعال باشد. تا هزینه تردد شما دقیق محاسبه شود. بسیاری از رانندگان تاکسی در استانبول، تاکسی ‌متر را زمان انتقال گردشگران خاموش می‌ کنند تا هزینه ‌هایی چند برابر از آن ‌ها دریافت کنند.

آدرس مسجد سلیمانیه استانبول: بخش اروپایی استانبول، منطقه فاتح، محله سلیمانیه، خیابان پروفسور صدیق سامی اونار

نکات مهم بازدید مسجد سلیمانیه

همانطور که توجه دارید این مسجد مکانی مذهبی و مورد توجه مسلمانان است و مجموعه ای از مهم‌ ترین آیین های مذهبی مسلمانان ترکیه در آن برگزار می ‌شوند. در بازدید از این مسجد توجه به نکاتی ضروری است که به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • بازدید از بخش هایی از مقبره ممنوع است.
  • رعایت حجاب در بازدید از مسجد ضروری است.
  • در بازدید از مسجد سلیمانیه بهتر است از راهنماهای تور برای آشنایی با تاریخ و قدمت بخش ‌های مختلف این مسجد کمک بگیرید. در این حالت اطلاعات کافی را دریافت کرده و از بازدید بیشتر لذت خواهید برد.
  • در ورودی مسجد سلیمانیه استانبول باید کفش‌های خود را در آورید.
  • برای بازدید از بخش‌های مختلف مسجد سلیمانیه زمان خارج از برگزاری مراسم مذهبی را انتخاب کنید. زیرا در مواقع نماز مسجد برای بازدیدکنندگان بسته می باشد.
  • امکان عکاسی در بخش‌ های مختلف مسجد سلیمانیه وجود دارد و از این نظر محدودیتی نخواهید داشت.
  • بهتر است هنگام برگزاری مراسم مذهبی و نماز جماعت سکوت را رعایت کنید و به شیوه برگزاری مراسم احترام بگذارید.
  • در آخر توصیه می کنیم از زیبایی های معماری و طبیعت باغ های اطراف نهایت لذت را برده و زمانی را نیز به نوشیدن چای در کافه مسجد اختصاص دهید.

نکات مهم بازدید مسجد سلیمانیه

رستوران های اطراف مسجد سلیمانیه

برای صرف وعده های لذیذ پس از گردش می توانید به رستوران های نزدیک شامل رستوران گرفتار سلیمانیه «Giriftar Suleymaniye»، ارزینجانلی علی بابا «Erzincali Ali Baba»،آقا کاپیسی«Aga Kapisi»، سلیمانیه کوروفاسولیه جی  «Suleymaniyeli Kurufasulyeci » آقا کاپیسی  «Aga Kapisi»مراجعه کنید.

  • رستوران  Giriftar Suleymaniye 

رستوران  Giriftar Suleymaniye  که حدود ۰.۲ مایل از مسجد سلیمانیه فاصله دارد، با ارائه انواع غذاهای بین المللی، اروپایی، ترکی و کافه های بی نظیرش انتخابی عالی پس از یک گشت و گذار حسابی در جاذبه های گردشگری شهر سلیمانیه می باشد. در این رستوران انواع غذاهای حلال و غذاهای مخصوص گیاه خواران و وگن ها نیز سرو می شود. این کافه رستوران از ساعت ۱۲ ظهر الی ۱۲ بامداد آماده خدمت رسانی به مشتریان و مهمانان خود است و شماره تماس آن ۹۰۲۱۲۵۵۲۰۰۱۰۷ می باشد.

  • رستوران Erzincali Ali Baba

رستوران Erzincali Ali Baba که به فاصله ۰.۱ مایل، دقیقا در رو به روی مسجد سلیمانیه قرار گرفته است، محبوبیت بسیاری را با سرو لوبیا پلو های منحصر به فرد و خاص خود به دست آورده است. طعم دلچسب و ماورایی لوبیا پلوهای این رستوران چنان شهرت و محبوبیتی دارد که نام و آوازه آن را از تمام نقاط استانبول می توان شنید. این رستوران جزو رستوران های نسبتا ارزان شهر استانبول بوده و غذاهای حلال و وگن نیز در آن سرو می شود. از جمله امکانات این رستوران می توان به سرو غذا در فضای باز و سر پوشیده، امکان رزرو غذا، غذای بیرون بر، امکان پرداخت با کارت اعتباری و دسترسی آسان افراد معلول به رستوران اشاره کرد. شماره تماس این رستوران ۹۰۲۱۲۵۱۳۶۲۱۹ بوده و رستوران از ساعت ۵ صبح الی ۱۰ شب آماده پذیرایی از گردشگران می باشد.

  • رستوران آقا کاپیسی

رستوران آقا کاپیسی یکی از بهترین رستوران های استانبول برای صرف غذا و لذت بردن از منظره به یاد ماندنی و بی نظیر اطراف می باشد. این رستوران با منظره خاص خود که رو به شبه جزیره تاریخی Historocal Peninsula است مهمانان خود را به نوشیدن چاه های گیاهی سالم و شربت های خوشمزه عثمانی دعوت می کند. ساعات کاری رستوران آقا کاپیسی از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۲ شب بوده و شماره تماس آن ۹۰۲۱۲۵۱۹۵۱۷۶ می باشد. این رستوران حدود ۰.۱ مایل از مسجد سلیمانیه فاصله دارد و انواع غذاهای حلال، صبحانه، نهار، شام، قهوه و لاته، نوشیدنی های گرم و خنک در آن سرو می شود. اگر به این رستوران سر زدید نوشیدن عثمانلی چای یا Osmanli Cay با طعم بی نظیر خود که ترکیبی از ۱۴ گیاه مختلف است را از دست ندهید.

جاهای دیدنی نزدیک

تعداد زیادی از جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی شهر استانبول در نزدیکی مسجد سلیمانیه قرار دارند که شما می توانید از آن ها بازدید کنید. بازار بزرگ استانبول یا کاپالی چارشی، بازار ادویه یا میسر چارشی، پل گالاتا، مسجد شاهزاده، خلیج گلدن هورن، کاخ توپکاپی، کاخ دلما باغچه، آب انبار باسیلیکا، مسجد رستم پاشا و مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)، مسجد ایاصوفیه، کاخ بوکولئون از جمله معروف ترین جاهای دیدنی نزدیک به مسجد سلیمانیه استانبول محسوب می شوند که به معرفی مختصری از هر یک خواهیم پرداخت.

هتل های نزدیک

وجود تعداد زیادی از جاذبه های گردشگری مختلف از جمله مسجد سلیمانیه در شهر استانبول، باعث شده است تا هتل ها و اقامتگاه های زیادی هم با فاصله کم در نزدیکی مسجد سلیمانیه ساخته شوند. هتل IHG (Holiday In Istanbul)، هتل Marcello، اقامتگاه Hayriye Hanim، هتل زوریخ استانبول (zurikh)، هتل Raddison و هتل Momento از بهترین و شیک ترین هتل های نزدیک به مسجد سلیمانیه استانبول هستند.

سؤالات متداول

[toggle title=”مسجد سلیمانیه کجاست؟” state=”close”]بخش اروپایی استانبول، منطقه فاتح، محله سلیمانیه، خیابان پروفسور صدیق سامی اونار[/toggle]

[toggle title=”معمار (سازنده) مسجد سلیمانیه چه کسی بود؟” state=”close”]معمار ارشد سلطنتی، معمار سینان وظیفه ساخت مسجد سلیمانیه را بر عهده داشته است.[/toggle]

[toggle title=”ساعت بازدید از مسجد سلیمانیه چه زمانی است؟” state=”close”]هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۹ و نیم شب به جز مواقع اقامه نماز امکان بازدید وجود دارد.[/toggle]

[toggle title=”چه کسی دستور ساخت مسجد سلیمانیه را صادر کرد؟” state=”close”]سلطان سلیمان اول، از قدرتمندترین پادشاهان عثمانی دستور ساخت آن را صادر کرد.[/toggle]

۵/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×