» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » شمس العماره تهران
shamsol-emareh
تهران

شمس العماره تهران

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ 11۰1,688

در بین تمام بناهای تاریخی و بسیار با ارزش در شهر تهران، شمس العماره تهران بخاطر داشتن معماری منحصر به فرد و خاص در آن زمان و تزئینات باشکوه به کار رفته در بخش های مختلف عمارت، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. شمس العماره تهران؛ اولین بنای چند طبقه ایران که گذشت زمان، نتوانسته است از ابهت و استواری آن چیزی بکاهد، یکی از اصلی ترین جاهای دیدنی تهران می باشد که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب میکند.


برای سفری کوتاه به شمس العماره تهران با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “باغ موزه نگارستان تهران

مقاله مرتبط : “آشنایی با عمارت های تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

shamsol-emareh

معرفی شمس العماره تهران

شمس العماره یکی از قدیمی ترین عمارت های به جای مانده از دوره قاجار می باشد که در سال ۱۲۸۲ و به دستور ناصرالدین شاه ساخته شده است. این بنا شامل ۵ طبقه می باشد و اولین بنای ایرانی با این تعداد طبقه می باشد که برخلاف سایر عمارت های آن زمان در ساخت آن از فلز استفاده شده است. ناصرالدین شاه بعد از سفر به اروپا تصمیم به ساخت این بنا گرفت و طراحی آن را به معیرالممالک سپرد و در نهایت علی محمد کاشی کار، ساخت آن را بر عهده گرفت.
با نگاهی به معماری کلی شمس العماره، به خوبی تلفیق هنر ایرانی و اروپایی را احساس خواهید کرد و این یکی از اصلی ترین دلایل برای شهرت این عمارت می باشد. تمام ۵ طبقه ی این عمارت قرینه بوده و در مجموع شامل عمارت کلاه فرنگی، دو برج در سمت چپ و راست و اتاق ها و تالارهای بسیار زیبا و غرق در هنرهای مختلف کاشی کاری، آیینه کاری و گچ بری می باشد.

مقاله مرتبط: آشنایی با عمارت های تهران

بخش های مختلف شمس العماره

گوشواره ها

گوشواره در واقع نقش هشتی در معماری ایرانی را دارد که در دو طرف تالار اصلی ساخته شده و مهمانان قبل از ورود به تالار باید از این بخش عبور کنند. با توجه به اینکه گوشواره اولین بخشی می باشد که مهمان وارد آن میشود، در نتیجه تزئینات بسیار زیبا و باشکوهی در آن به کار رفته و هنر ایرانی را به خوبی به نمایش گذاشته اند. علاوه بر راه ورود به تالار اصلی، در هر یک از گوشواره ها پله هایی برای رفتن به طبقات بالاتر وجود دارد و پل ارتباطی بین طبقات مختلف محسوب میشوند.

تالار اصلی

مهم ترین بخش در عمارت های ایرانی، تالار اصلی آن ها می باشد که گاهی به آن شاه نشین نیز گفته میشود و زیباترین بخش خانه به شمار میرفته اند. تالار اصلی شمس العماره که محل برگزاری جلسات و قرارهای حکومتی بوده است، هنر آیینه کاری را به بهترین شکل به نمایش گذاشته است و در و دیوار و سقف آن غرق در زیبایی و شکوه می باشد. ورودی این تالار دو گوشواره در سمت چپ و راست آن می باشد و در ابتدای ساخت آن، از حیاط راه پله ای به داخل این تالار وجود داشته و به مرور آنها را حذف کردند.

shamsol-emareh

اتاق ها

اتاق های شمس العماره در طبقات دو به بعد قرار گرفته اند و در ساخت آنها شیوه ای به کار گرفته شده است که ساختمان کاملا ضد زلزله باشد. اتاق ها و تالارهای طبقه دو به بعد بیشتر برای استراحت و تفریح مورد استفاده قرار می گرفته اند و آیینه کاری و گچ بری بخش جدایی ناپذیر از آنها می باشد.

عمارت کلاه فرنگی

در بالاترین بخش عمارت شمس العماره، عمارت کلاه فرنگی به چشم میخورد که بهترین و زیباترین بخش در آن، کاشی کاری های رنگارنگی می باشد که در کف آن به کار رفته است. هنرمندان ایرانی تصاویری از طبیعت اروپا را با هنر کاشی کاری به شیوه ای کاملا ظرافتمندانه به تصویر کشیده اند و باعث شده اند که امروز، چشم گردشگران تنها به در و دیوار این بنا جلب نشود، بلکه کف را نیز با تامل بنگرند. لازم است بدانید که برخلاف سایر بخش های شمس العماره، عمارت کلاه فرنگی آن از چوب ساخته شده و یکی از بهترین مکان ها برای تماشای تهران محسوب میشد. البته در حال حاضر و با وجود برج های مرتفع، این امکان دیگر وجود ندارد.

برج های مستطیلی

دو بنای مستطیلی کاملا متقارن در شرق و غرب عمارت قرار گرفته است که کاشی کاری های رنگی و آجرکاری و گچ بری در نما و داخل آن به چشم میخورد. یکی از مهم ترین ویژگی های این دو برج، وجود ساعت بسیار قدیمی و با ارزش در آن می باشد که هدیه ای از ملکه ویکتوریا به ناصرالدین شاه بوده است.

دسترسی به شمس العماره

شمس العماره بخشی از مجموعه ی بسیار با ارزش و معروف کاخ گلستان می باشد که در شرق میدان ارگ ساخته شده است. برای دسترسی به این مجموعه اگر قصد دارید از مترو استفاده کنید، خط ۱ و ایستگاه پانزده خرداد را باید انتخاب کنید. کاخ گلستان در خیابان داور قرار گرفته است و در نتیجه بعد از خروج از مترو به شرق خیابان داور بروید و بعد از کمی پیاده روی، قدم به یکی از باشکوه ترین مجموعه های تاریخی کشورمان خواهید گذاشت. البته با اتوبوس های پایانه امام خمینی و قورخانه نیز می توانید به این مکان بروید.

جاذبه های نزدیک به شمس العماره

یکی از خوبی های انتخاب شمس العماره برای بازدید و تهران گردی، نزدیک بودن آن به سایر جاهای دیدنی شهر می باشد و فرصتی عالی برای مرور تاریخ و گذشته ی کشورمان را فراهم می کند. از جمله جاذبه های دیدنی نزدیک به این عمارت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

shamsol-emareh

کاخ گلستان

مجموعه ی جهانی و تاریخی گلستان که در خیابان ۱۵ خرداد تهران قرار دارد، یکی از باشکوه ترین کاخ های کشورمان می باشد که معماری به کار رفته در آن چشم هر بیننده ای را به خودش جلب می کند و در تمام طول سال گردشگران زیادی از اقصی نقاط دنیا برای بازدید از آن به ایران سفر می کنند. این کاخ که در واقع محل سکونت شاهان قاجار از جمله آقا محمد خان قاجار، فتحعلی شاه، محمد شاه بوده و تا حکومت آخرین شاه قاجار یعنی احمد شاه، این خاندان را در خود جای داده بود، هنر ایرانی را به بهترین شکل نشان می دهد. در حال حاضر کاخ گلستان بخاطر داشتن محوطه ی بسیار زیبا و سرسبز یکی از بهترین مکان ها برای عکاسی و ثبت تصاویر به یادماندنی بوده و در بخش های مختلف آن کارهای فرهنگی زیادی انجام میشود.
از معروف ترین بخش های کاخ گلستان می توان به ایوان تخت مرمر، خلوت کریم خانی، تالار آیینه، تالار سلام یا موزه، تالار عاج و تالار برلیان اشاره نمود.

خانه تاریخی مستوفی الممالک

در فاصله ی بسیار کم با شمس العماره، خانه تاریخی مستوفی الممالک قرار گرفته است که یکی از عمارت های دوره قاجار و متعلق به یکی از درباریان قاجار می باشد. درست است که این خانه معماری منحصر به فردی داشته و آیینه کاری و استفاده از کاشی های رنگارنگ در بخش های مختلف آن دیده میشود، اما درهای آن بسته است و امکان بازدید از آن در حال حاضر وجود ندارد. لازم به ذکر است که خانه مستوفی الممالک محل شکل گیری اولین حلقه انقلاب مشروطیت بوده است.

shamsol-emareh

مراکز خرید نزدیک به شمس العماره

با توجه به موقعیت مکانی مناسب این عمارت، دسترسی به مراکز خرید و بازارهای تهران براحتی امکان پذیر می باشد و می توانید بعد از گشت و گذار و بازدید از بخش های مختلف این مجموعه، دقایقی را در بازارهای این شهر سپری کنید. بازار تهران که شهرت آن بسیار زیاد می باشد و یکی از مهم ترین بازارها و محل پخش انواع لباس، پوشاک و غیره به سایر شهرهای کشورمان است. این بازار نه تنها از نظر اقتصادی اهمیت بالایی دارد، بلکه از بعد تاریخی نیز ارزشمند می باشد و یکی از اولین جاهایی بوده که زمزمه هایی برای جنبش و اعتصاب انقلاب مشروطیت در آن به گوش میرسید.
بازار تاریخی عودلاجان و مرکز خرید ارگ از دیگر مکان های خرید می باشد که فاصله ی کمی با شمس العماره دارند.

هتل های نزدیک به شمس العماره

اگر ساکن تهران نیستید و قصد سفر چند روزه به این شهر را دارید، بدون شک باید نسبت به رزرو هتل های تهران اقدام نمایید. مهم ترین نکته در انتخاب هتل، توجه به موقعیت مکانی و نزدیک بودن آن به جاذبه ها و جاهای دیدنی و همچنین مراکز خرید می باشد. خوشبختانه در فاصله ی بسیار کم با شمس العماره و مجموعه کاخ گلستان گزینه هایی مانند هتل هویزه، هتل انقلاب، هتل بزرگ فردوسی، آپادانا، هتل تابان و هتل شیراز وجود دارند و هر یک شرایط ایده آلی را برای استراحت و اقامت فراهم می کنند.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×