بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » موزه دکتر حسابی تهران کجاست؟ بازدید از موزه و خانه پدر علم فیزیک ایران
موزه دکتر حسابی تهران کجاست؟ بازدید از موزه و خانه پدر علم فیزیک ایران
تهران

موزه دکتر حسابی تهران کجاست؟ بازدید از موزه و خانه پدر علم فیزیک ایران

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ 14۰1,931

در یکی از خیابان های قدمت دار شهر تهران، خانه شخصی قرار دارد که خدمات زیادی را برای پیشرفت علمی این مرز و بوم انجام داده است. بازدید از موزه دکتر حسابی تهران و خانه ایشان و آشنایی با نحوه زندگی، ابزار آزمایشگاهی و اطلاعات مفید دیگر درباره این مرد معروف در دنیای فیزیک، می تواند تجربه لذت بخشی برای علاقمندان محسوب شود. موزه دکتر حسابی از جاهای دیدنی تهران، در بخشی از خانه ایشان و در محلی با وجود فضای سبز و پرندگان و جانوران مختلف واقع شده است. علاوه بر آن، بازدید از بافت قدیمی تهران و آشنایی با جو صمیمی حاکم بر محله های قدیمی هم خیلی خالی از لطف نخواهد بود. در این مقاله از اقامت ۲۴ همراه ما باشید تا شما را با موزه دکتر حسابی تهران، امکانات این موزه و نحوه دسترسی به آن به طور کامل آشنا کنیم.

بیوگرافی دکتر حسابی و زندگی نامه ایشان

قبل از اینکه به توضیح موزه دکتر حسابی تهران بپردازیم بهتر است با شخصیت و مسیر زندگی این نابغه ایرانی آشنا شوید. محمود خان میرزا حسابی در سوم اسفند سال ۱۲۸۱ شمسی متولد شدند. پدرشان، سید عباس معزالسلطنه و مادرشان، گوهرشاد حسابی هر دو از اهالی شهر تفرش بودند. بعد از سپری شدن ۴ سال دوران کودکی در تهران، تحصیلات ابتدایی دکتر حسابی مدرسه کشیش‌های فرانسوی در بیروت آغاز شد. در همین زمان ها بود که تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی را نزد مادرشان فرا گرفته و قرآن و دیوان حافظ را هم حفظ شدند. همچنین دکتر محمود حسابی از دوران نوجوانی بر کتاب های بوستان و گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی، مثنوی مولوی و منشآت قائم مقام فراهانی اشراف کامل داشتند.

آغاز تحصیلات دوره متوسطه آقای حسابی، به شروع جنگ جهانی اول و تعطیل شدن مدارس فرانسوی بیروت برخورد کرد. بعد از دو سال تحصیل در خانه، کالج آمریکایی جایی بود که دکتر حسابی به تحصیلاتشان ادامه دادند. دکتر حسابی، در سن ۱۷ سالگی لیسانس ادبیات، و در سن ۱۹ سالگی لیسانس بیولوژی را اخذ کردند. پس از آن در سال ۱۳۰۱ در رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشکده مهندسی فرانسوی در شهر بیروت فارغ التحصیل شدند. در همان دوران با اشتغال در زمینه نقشه کشی و راهسازی، به امرار معاش خانواده کمک می کردند. علاوه بر آن، دکتر حسابی در رشته های پزشکی، ریاضیات و ستاره شناسی نیز به تحصیلات دانشگاهی پرداخته اند. از آثار موزه دکتر حسابی تهران نیز این موارد قابل اثبات هستند.

بیوگرافی دکتر حسابی و زندگی نامه ایشان

ورود دکتر حسابی به دنیای سیاست و فعالیت های اجتماعی با فعالیت ایشان در حکم سناتور انتصابی شهر تهران در دوره‌های اول، دوم و سوم مجلس سنا همراه بود. ایشان همچنین در بین سالهای ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ شمسی، به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت دکتر مصدق فعال بودند. علی رغم اینکه عمده تحصیلات و تحقیقات دکتر حسابی در خارج از کشور انجام گرفت، اما ایشان به ایران بازگشتند و در زمینه های مختلف اعم از نقش داشتن در تاسیس دانشکده فنی و دانشگاه تهران، تالیف صدها جلد کتاب و جزوه در زمینه فیزیک نوین و تاسیس دارالمعلمین نقش مفیدی ایفا کردند.

از خدمات شاخص علمی و فرهنگی ایشان می توان به مواردی مانند تأسیس مدرسه مهندسی وزارت راه و تدریس در آن، تاسیس دانشسراهای عالی، راه اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در کشور، تعیین ساعت ایران، عهده دار ریاست و پیشنهاد تدوین قانون تاسیس دانشکده فنی و دانشگاه تهران اشاره کرد. دکتر حسابی در شهریور ماه سال ۱۳۷۱ در بیمارستان دانشگاه ژنو فوت کردند و مقبره خانوادگی ایشان در شهر تفرش واقع شده است. در ادامه، مکان و دیگر قسمت های موزه دکتر حسابی را برایتان معرفی خواهیم نمود.

طراحی موزه دکتر حسابی

همانطور که اشاره کردیم، موزه دکتر حسابی در بخشی از خانه زیبای ایشان در یکی از محله های قدیمی تهران واقع شده است. باغ و خانه دکتر محمود حسابی یک سال بعد از فوت ایشان در سال ۱۳۷۲ با تلاش های زیادی که از فرزندشان صورت گرفت، بازسازی و مرمت شد و آثار مختلفی در موزه این خانه جای گرفتند. موزه دکتر حسابی تهران از آن زمان تا کنون در معرض بازدیدکنندگان و علاقمندان عزیز قرار دارد. آثار نابی که در این موزه قرار دارند، به نوعی نشانگر نحوه زندگی دکتر حسابی و سیر کلی زندگانی ایشان تا زمان مرگ می باشد.

اگر کمی با دقت در آثار به جا مانده از موزه دکتر حسابی تهران نگاه کنید، در ذهنتان دنیای جدیدی از علم و فلسفه شکل خواهد گرفت و دقیقا متوجه خواهید شد سیر موفقیت ایشان به چه نحوی بوده است. شاهد خواهید بود که روش زندگی و عادت هایی که یک فرد متشخص، موفق و دانشمند بزرگ چگونه بوده است که توانسته به این درجه از موفقیت در زمینه های مختلف برسد. پسر دکتر حسابی نقل کرده اند که ایشان فرد بسیار خلاقی بودند. این مورد در برخی آثار موزه هم نمایان است که چگونه از کنار هم قرار گرفتن قطعات خراب و ترکیب آن‌ ها، اشیای با ارزشی به وجود آمده است. میزان اهمیت دکتر حسابی به محل زندگیشان هم از آثار موزه و هم از فضای خانه و باغ ایشان کاملا مشخص است.

موزه دکتر حسابی کجاست؟

چه آثار و بخش هایی در موزه دیدنی دکتر حسابی وجود دارند؟

بنای اصلی خانه و موزه دکتر حسابی تهران مربوط به سال ۱۳۱۰ است. در قسمت های مختلف موزه شما می توانید تعداد زیادی از وسایل شخصی دکتر حسابی شامل پوشاک‌، مسواک‌، عینک‌، شانه‌، خودکار، دفتر یادداشت و چندین اثر دستی ایشان را پیدا کنید که با نظم خاصی در موزه قرار دارند. حتی اسباب بازی ها و هدایای خانوادگی که دکتر حسابی مخصوصا برای نوه هایشان خریده اند هم در موزه پیدا می شود. همچنین تعداد زیادی از مدارک علمی و لوح های تقدیر با ارزش هم در فضای موزه موجود است. از دیگر آثار موزه دکتر حسابی در تهران می توان به اسناد قدیمی، خانوادگی و تاریخی خانواده حسابی، مکاتبات سیاسی، علمی، اجتماعی و فرهنگی ایشان و محاسبات، تحقیقات و تصاویر مربوط به پژوهش های تئوری گستردگی بی نهایت ذرات که با همکاری پروفسور انیشتین انجام شدند اشاره نمود.

علاوه بر وسایل شخصی نمونه هایی از وسایل مورد استفاده دکتر حسابی در مسافرت ها، ماموریت ها و پژوهش ها که شامل وسایل و ابزارآلات کارگاهی و تجهیزات فنی و آزمایشگاهی می شوند داخل موزه دکتر حسابی وجود دارند. همچنین تعداد زیادی از کتب، مقاله ها و آثار تالیفی ترجمه شده در موزه دکتر محمود حسابی تهران هم نگهداری می شوند. چندین اثر با ارزش اهدایی به دکتر حسابی هم شامل تابلوی نقاشی‌، تابلوی خط‌، فرش و صنایع دستی نیز در موزه نگهداری می شوند.

موزه پرفسور حسابی تهران در حالت کلی به دو بخش مختلف تقسیم می شود. گروه مربوط به بخش فرهنگی موزه دکتر حسابی تهران در حال جمع آوری اطلاعات جدید، چاپ‌، جمع آوری‌، تدوین‌، تجدید چاپ و ترجمه آثار دکتر حسابی را بر عهده دارند. بخش تحقیقاتی نیز بر روی پیرامون زندگی و آثار دکتر حسابی فعالیت دارند.

باغ موزه دکتر حسابی دارای بخش های مختلفی است که عبارتند از:

باغ

باغ و فضای سرسبز این مجموعه با درختان و گیاهان زیبا و کمیاب مانند درخت کاتالپا آفریقای جنوبی، شمعدانی درختی، آنها گونه سرو میوه دار و … یکی از بخش های جذاب و دوست داشتنی خانه دکتر حسابی محسوب می شود. در این باغ چهار آلاچیق به چشم می خورد که آلاچیق اصلی به عنوان محل پذیرایی مهمانان در فصل تابستان قدمتی ۱۲۰ ساله دارد و بارها توسط دکتر حسابی مرمت شده است. آلاچیق های دیگر که دارای دیواره ای فلزی و شیشه ای هستند مخصوص فصول سرد و خنک طراحی شده اند.

در باغ زیبای موزه دکتر حسابی در تجریش یک حوض هشت گوش با فواره ای زیبا نیز قرار دارد. همچنین مجسمه ای از این دانشمند بزرگ نیز با شرح مختصری از زندگی ایشان در باغ مشاهده می شود. قسمتی از باغ نیز به پارکینگ و محل نگهداری ماشین شخصی دکتر حسابی و ماشین پسر ایشان اختصاص یافته است.

قسمت دیگری از باغ نیز برای نگهداری از حیوانات و پرندگان به صورت فضای باز طراحی شده است. در این بخش شما می توانید سگ های نگهبان نژاد بلگیم شپرد، گربه، خرگوش، آهو، فنچ های رنگارنگ، بلدرچین، عروس هلندی، انواع کبوتر، مرغ مینا، قرقاول، اردک، غاز، طوطی هلندی، مرغ عشق و بسیاری از پرندگان دیگر را تماشا کنید.

ساختمان اصلی

یکی دیگر از بخش های خانه دکتر حسابی ساختمان اصلی است که قدمتی بیش از ۸۰ سال دارد. این بنا توسط معماری روسی به نام ویکتور و معماری ایرانی به نام غلامحسین تفرشی در زمان سلطنت پهلوی اول ساخته شده است. بخش هایی مانند کارگاه و آزمایشگاه نیز توسط دکتر حسابی به این ساختمان اضافه شدند. ایشان ۴۰ سال آخر عمر خود را در این خانه ۳ طبقه سپری نمودند. طبقه اول مخصوص سکونت، طبقه دوم برای کتابخانه و طبقه سوم جهت کارگاه ها و آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گرفتند. موزه دکتر حسابی نیز در طبقه سوم این ساختمان قرار دارد.

کتابخانه

از بخش های مهم موزه دکتر حسابی می توان کتابخانه را نام برد که در حدود ۲۷۳۰۰ جلد کتاب در آن نگهداری می شود. کتاب های کتابخانه موزه دکتر حسابی دارای موضوعات مختلفی همچون دینی، حیوان شناسی، گیاه شناسی، ادبیات، علوم پایه، مهندسی ها، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، نظامی، ستاره شناسی و … می باشند.

چه آثار و بخش هایی در موزه دیدنی دکتر حسابی وجود دارند؟

کافه و رستوران موزه دکتر حسابی

در باغ موزه دکتر حسابی در تهران یک کافه و رستوران دلنشین جهت استراحت و میل کردن وعده های غذایی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. کافه شمرون موزه دکتر حسابی با فضایی سنتی و تاریخی می تواند مکانی ایده آل برای تجربه لحظات دل انگیز و آرامش بخش باشد. در کافه موزه دکتر حسابی انواع نوشیدنی های گرم و سرد مانند قهوه، چای، دمنوش، آبمیوه های طبیعی و انواع دسرهای خوشمزه سرو می شوند. همچنین گردشگران و بازدیدکنندگان می توانند در رستوران باغ موزه دکتر حسابی انواع غذاهای خوش طعم و با کیفیت را نوش جان کنند. این کافه رستوران میزبان بازدیدکنندگان گرامی جهت صرف وعده صبحانه با منوی غذایی متنوع شامل ۹۰ مورد می باشد.

کافی شاپ موزه دکتر حسابی از دیگر بخش های جذاب این مجموعه محسوب می شود که پیشنهاد می کنیم هنگام بازدید فرصت بهره بردن از آن را از دست ندهید.

موزه دکتر حسابی کجاست؟

موزه دکتر حسابی در محله تجریش تهران به آدرس خیابان مقصود بیک (دربندی)، چهارراه حسابی، خیابان حسابی، شماره ۴۷ واقع شده است. برای دسترسی به موزه، می توانید از اتوبوس B.R.T استفاده کرده و در ایستگاه پسیان پیاده شوید. هم چنین تاکسی های میدان ولیعصر هم تا ابتدای خیابان توتونچی می روند و از آنجا تا موزه کمتر از یک ربع پیاده روی خواهید داشت. ایستگاه مترو تجریش هم نزدیکترین ایستگاه مترو به موزه دکتر حسابی تهران می باشد.

آدرس موزه دکتر حسابی: ایران، تهران، تجریش، خیابان مقصود بیک (دربندی)، چهارراه حسابی، خیابان حسابی، شماره۴۷.

اطلاعات بازدید از موزه دکتر حسابی تهران

ساعت بازدید موزه دکتر حسابی روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر می باشد. قیمت بلیط موزه دکتر حسابی نیز برای گردشگران داخلی نفری ۴ هزار تومان و برای گردشگران خارجی نفری ۱۰ هزار تومان می باشد. آن دسته از افراد و گروه هایی که قصد دارند در روزهای پنج شنبه و جمعه از این موزه بازدید کنند، باید طی تماس تلفنی با مدیریت مجموعه هماهنگی های لازم را انجام دهند.

شماره تلفن موزه دکتر حسابی: ۰۲۱۲۲۲۰۲۰۰۶

جاهای دیدنی نزدیک

اشاره کردیم که موزه دکتر حسابی در یکی از محله های باسابقه در بافت قدیمی تهران قرار دارد. با این وجود موقعیت مکانی این موزه زیاد از مرکز شهر دور نیست. در نزدیکی موزه دکتر حسابی تهران، جاذبه هایی مانند برج نیاوران تهران، آبنمای موزیکال پارک ملت، میدان تجریش، بوستان آقا بزرگی، پل طبیعت، امامزاده صالح و کاخ سبز، موزه زمان تهران، باغ موزه هنر ایرانی، باغ فردوس و موزه سینمای ایران، وجود دارند که می توانید از این جاهای دیدنی پایتخت هم بازدید کنید.

هتل های نزدیک

در منطقه تجریش تهران هتل های شیک زیادی واقع شده اند که برخی از آن ها بسیار نزدیک به موزه دکتر حسابی تهران هستند. با رزرو هتل تهران نظیر هتل آپارتمان گلشهر، هتل هما، هتل آپارتمان سپهر و هتل استقلال تهران می توانید دسترسی نزدیک به موزه دکتر حسابی و جاذبه های اطراف آن داشته باشید.

سؤالات متداول

موزه دکتر حسابی تهران کجا قرار دارد؟

تجریش، خیابان مقصود بیک (دربندی)، چهارراه حسابی، خیابان حسابی، شماره۴۷.

چه زمانی می توان از موزه دکتر حسابی بازدید کرد؟

بازدید همه روزه از شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر و برای پنج شنبه و جمعه ها با هماهنگی قبلی امکان پذیر است.

چه بخش هایی در خانه دکتر حسابی برای بازدید وجود دارد؟

باغ، ساختمان اصلی، کتابخانه و موزه دکتر حسابی در طبقه سوم برای بازدید وجود دارند.

موزه دکتر حسابی چه بخش هایی برای بازدید دارد؟

بخش فرهنگی و تحقیقاتی موزه دکتر حسابی با آثار و بخش ها و وسایل شخصی ایشان برای بازدید وجود دارد.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×