» دانستنی‌های سفر » کار داوطلبانه در سفر ؛ راهکاری عالی برای کاهش هزینه های سفر
کار داوطلبانه در سفر
دانستنی‌های سفر

کار داوطلبانه در سفر ؛ راهکاری عالی برای کاهش هزینه های سفر

۱ مهر ۱۳۹۸ 14۰1,955

هزینه های سفر یکی از دغدغه های هر علاقه‌مند سفر است. این موضوع حتی سبب می شود ما از بسیاری از سفرهایمان صرف‌نظر کنیم. یکی از راهکارهای خوب برای کسب درآمد در سفر، انجام کار داوطلبانه است. اما کار داوطلبانه چیست و چگونه باید آن را انجام داد؟ امروز با ما در بلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

کار داوطلبانه چیست؟

کار داوطلبانه نوعی فعالیت بشر دوستانه تلقی می‌شود که در خدمت بهبود کیفیت زندگی انسانی است. این فعالیت در ازای پول انجام نمی‌شود و بیشتر بر حس ارزشمند بودن و احترام به یکدیگر تاکید دارد.

کار داوطلبانه در سفر
کار داوطلبانه در سفر

کار داوطلبانه می‌تواند سبب پیشرفت توانمندی‌های شخصی و رشد در روابط نیز شود. شما ممکن است با فعالیتی روبرو شوید که تابحال انجام نداده اید. ضمنا در اینجا ممکن است با افرادی روبرو شوید که روابط اجتماعی شما را شد دهد.

این کار در واقع کمک‌کردن، راهنمایی‌کردن یا خدمت به شخص یا نهادی است که بابت آن پولی دریافت نمی‌کنید. اصولا شما در کاری که به عهده می‌گیرید تخصص یا حداقل پیش‌زمینه ای دارید. در ایران نیز سازمان‌هایی مانند بهزیستی و هلال احمر از خدمات کار داوطلبانه بهره می‌گیرند.

کار داوطلبانه در سفر

هزینه های سفر همواره سبب شده ما از در مورد انجام بعضی سفرهایمان دو دل شویم. بخصوص وقتی صحبت از سفر به خارج از کشور و هزینه های زیاد آن باشد. حال آنکه انجام کار داوطلبانه در سفر می تواند حلال این مشکل ما باشد. این شیوه می تواند علاوه بر کسب تجربه های جدید و ارزشمند، سفری مجانی را برایمان رقم بزند.

تقویت ارزش های انسان دوستانه با کار داوطلبانه
تقویت ارزش های انسان دوستانه با کار داوطلبانه

به عنوان یک کوله‌گرد جای خواب و غذا تقریبا اصلی ترین نگرانی‌های سفر هستند. انجام کار داوطلبانه در طول سفر برای جای خواب غذا امری معمول است. البته درست است که این مدل کار هنوز در ایران نو پاست اما امتحان آن ضرر ندارد.

مطالب مرتبط:

راهکارهای کاهش هزینه سفر : سفرهای کم خرج

همه چیز درباره هیچهایک

گردشگری مسئولانه، گامی برای تحقق توسعه پایدار

 

چرا کار داوطلبانه در سفر را پیشنهاد می کنیم؟

هزینه های سفر

اولین و مهمترین دلیل برای انجام کار داوطلبانه در سفر صرفه جویی در هزینه هاست. البته قانون کارهای داوطلبانه در کشورهای مختلف دنیا متفاوت هستد. در بعضی جاها شما فقط اقامت رایگان دریافت می‌کنید. در بعضی غذای رایگان خواهید خورد و اگر خوش شانس باشید هر دوی آنها. هزینه غذا و اقامت در واقع اصلی‌ترین قسمت هزینه‌های سفر است. اگر بتوانید اقامت و غذای رایگان داشته باشید در واقع مجانی سفر کرده‌اید.

تدریس به جامعه میزبان به عنوان کار داوطلبانه
تدریس به جامعه میزبان به عنوان کار داوطلبانه

کارآموزی و کسب مهارت‌های جدید جدید

تجربه انجام کار داوطلبانه می تواند تجربه جذابی باشد که در عین جدید بودن بسیار آموزنده است. شما ممکن است دست به کارهایی بزنید که شاید هیچوقت تا به حال انجامشان نداده اید. شما مهارت‌های جدیدی کسب خواهید کرد که در طول زندگیتان خیلی به دردتان خواهد خورد.

کسب مهارت های جدید با کار داوطلبانه در سفر
کسب مهارت های جدید با کار داوطلبانه در سفر

مهارت‌هایی مثل آشپزی، بنایی، خیاطی، باغبانی، کار با چوب و نمونه‌هایی از این دست را می‌توانید رایگان بیاموزید. البته شما می‌توانید با توجه به علایق شخصی و پیش‌زمینه کاریتان کار موردنظرتان را انتخاب کنید.

شکستن غرور کاذب

غرور ما گاهی جلوی مارا برای انجام تجربه های جدید می گیرد. به طور مثال به خود می‌گوییم که این کار در حد من نیست. یا مثلا فکر می‌کنیم اگر کاری مثل بیل زدن انجام دهیم سطح ما پایین می‌آید. در صورتیکه ارزش انسان اینگونه تعریف نمی شود.

کار داوطلبانه باعث می‌شود با این ترس و غرور بیجا روبرو شویم و آن را شکست دهیم. این کار سبب می شود عزت نفس واقعی کسب کنیم و ارزش‌های واقعی انسانی را بشناسیم. ارزش ما به میزان درآمد و شغل و تحصیلات شما نیست. پس این غرور کاذب را کنار بگذارید.

از بین بردن غرور کاذب با کار داوطلبانه
از بین بردن غرور کاذب با کار داوطلبانه

آشنایی با فرهنگ های جدید

سفر به واقع مفهومی گسترده تر از رفتن از جایی به جای دیگر و دیدن جاذبه هاست. شما به قلب فرهنگی دیگر سفر می کنید. شاید حتی با آشنایی با آداب و سنن جدید درک جدیدی از مفهوم زندگی پیدا کنید.

شما برای پیدا کردن کار داوطلبانه در سفر معمولا به دل آن جامعه و خانواده هایش سفر می‌کنید. این اتفاق سبب می شود که به شکل نزدیک‌تری با فرهنگ آنان آشنا شوید و تجربه‌ای متفاوت داشته باشید. شما با خانواده و فرهنگی جدید میخندید و گریه می‌کنید و جنبه‌های مختلفی از آن را می‌شناسید. این ماجرا حتی به شما در شناخت بیشتر خودتان نیز کمک می کند.

آشنایی با فرهنگ های مختلف
آشنایی با فرهنگ های مختلف

بازدید دقیقتر مقصد و آشنایی با مناطق بکر جدید

با کار داوطلبانه در سفر شما زمان بیشتری برای شناخت هرچه بیشتر مقصد پیدا خواهید کرد. با آدم های مختلف آشنا خواهید شد و شاید به جاهایی بروید که هر مسافری شانس دیدنش را نداشته باشد.

اکثر کارهای داوطلبانه شما را به جاهایی بکر و طبیعی می‌برند که ممکن بود هیچوقت گذرتان به آن نیافتد. تجربه زندگی در چنین مکان‌هایی و در کنار چنین انسان‌هایی در رشد شما نقش بزرگی خواهد داشت.

روش‌های پیدا کردن کار داوطلبانه در سفر

از روش‌های مختلفی می‌توان انواع کارهای داوطلبانه در سفر را پیدا کنیم. از مهمترین این روش‌ها عبارتند از:

  1. عضویت در وب سایت‌های مخصوص کار داوطلبانه

از طریق سایت‌هایی مانند WorkAway و HelpX میزبان‌ها و داوطلبان می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. شما می‌توانید از طریق عضویت و فعالیت در این وب سایت‌ها با پرداخت هزینه حق عضویت، اطلاعات خود را قرار دهید و یا اطلاعات و نیازمندی‌های میزبانان و کارفرماها را مشاهده نمایید و به دنبال کار داوطلبانه مدنظر خود باشید.

  1. عضویت در گروه‌های کار داوطلبانه در شبکه‌های مجازی

امروزه استفاده از شبکه‌های مجازی یکی از راه‌های کاریابی متداول محسوب می‌شود. می‌توانید با عضویت در گروه‌های مختلف با انواع کار داوطلبانه و شرایط آن‌ها آشنا شوید.

شما هم اگر تجربه کار داوطلبانه در سفرهایتان را دارید، نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

 

منبع: اقامت ۲۴

 

۳/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×