بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » همه چیز درباره هیچهایک
هیچهایک
گوناگون

همه چیز درباره هیچهایک

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ 12۰1,658

زندگی یعنی سفر و لذت بردن از ثانیه ثانیه ی آن، اما در بسیاری از مواقع بالا بودن هزینه ها ممکن است مانعی برای داشتن مسافرت های متعدد باشد. هیچهایک یا رایگان سواری در چند سال اخیر در تمام دنیا به شدت رو به رشد می باشد که شیوه ای جدید در سفر؛ مخصوصا برای جوانان محسوب میگردد. برای داشتن سفر ارزان و امن با هیچهایک بهتر است نکات مهمی را درباره ی آن بدانید تا سفرتان لذت بخش و عالی به اتمام برسد.


برای آشنایی با هیچهایک یا رایگان سواری در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “در سفر خارجی چه مواردی را نباید انجام دهیم؟

مقاله مرتبط : “بهترین مکان های دیدنی ایران برای سفرهای مجردی

 

هیچهایک

هیچهایک چیست؟

هیچهایک به شیوه ای تقریبا جدید برای سفر گفته میشود که در آن، شخص بدون پرداخت هزینه، از وسایل حمل و نقل عبوری در جاده ها برای جابجایی در مکان های مورد نظر استفاده می کند. در این شیوه ی سفر، کافیست کوله بارتان را بردارید و با ایستادن در کنار جاده و دراز کردن دست یا انگشت شست راست، از راننده های عبوری تقاضای همسفر شدن کنید. ژست و مدل ایستادن در هیچهایک در کشورهای مختلف با هم تفاوت داشته اما در اکثر آنها دراز کردن انگشت شست دست راست نشانه ی هیچهایکرها می باشد.
مهم ترین ویژگی این شیوه ی سفر عدم پرداخت هزینه بابت جابجایی و حمل و نقل می باشد که نقش مهمی در کاهش هزینه های سفر دارد. لازم به ذکر است که به افرادی که به این شیوه سفر می کنند، اصطلاحا هیچهایکر گفته میشود.

 

هیچهایک

امنیت در هیچهایک

امنیت یکی از مهم ترین مسائل در سفر می باشد که توجه به آن می تواند تجربیات شیرین تری را برایتان به همراه داشته باشد. این مساله در هیچهایک از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد، چون شخص از خودروهایی برای جا به جایی استفاده می کند که هیچ شناختی از راننده ی آن ندارد. میزان امنیت برای هیچهایکرها تا حد زیادی به شیوه ی رفتار و میزان دقت خودشان بستگی دارد. به عنوان مثال، شخص باید بتواند مسائل زیر را قبل و بعد از سوار شدن به خودروهای عبوری مد نظر داشته باشد:

شب زمان مناسبی برای هیچهایکرها نیست و بهتر است در طول روز برای جابجایی در جاده ها استفاده کنند.
اطلاعات خودرویی که قصد دارید با آن همسفر شوید را برای دوستان و خانواده ارسال کنید.
حتی الامکان از سفرهای تک نفره خودداری کنید.
وسایل ارزشمند و مدارک خود را در کیف های کمری و خارج از کوله پشتی قرار دهید.
قبل از سوار شدن به ماشین، حتما کمی با راننده صحبت کنید و رفتار وی را محک بزنید.
به سایر سرنشین های خودرو توجه کنید، ممکن است مشکلاتی را برایتان به همراه داشته باشد.
از خوابیدن در طول سفر و زمانی که سوار ماشین هستید به شدت خودداری نمایید. سعی کنید کاملا هوشیار باشید و کمی با راننده صحبت کنید.

 

هیچهایک

نکات مهم در هیچهایک

همان طور که در سفر با خرید بلیط هواپیما و قطار نیاز به رعایت برخی از نکات براحتی احساس میشود، در هیچهایک نیز باید بتوانید سفرتان را کاملا آگاهانه و هوشمندانه آغاز کنید. از جمله موارد مهم در هیچهایک می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

لیست وسایل ضروری را قبل از سفر آماده کنید.

وسایل مهم و ضروری در رایگان سواری شامل نقشه، نصب اپلیکیشن های مترجم و مسیریابی، کلاه، آب و مواد غذایی سبک و فاسد نشدنی، کرم های ضد آفتاب و لوازم بهداشتی، مدارک شناسایی و پول می باشد.
از پوشش مناسب استفاده کنید. نپوشیدن لباس های عجیب و جلب توجه کننده یکی از مهم ترین مسائلی می باشد که مخصوصا خانم ها باید به آن دقت داشته باشند.
در مکان های توقف ماشین ها، درخواست خود را اعلام کنید. برای مثال، پمپ بنزین و عوارضی ها مکان های مناسبی برای ارائه ی درخواست همسفر شدن با راننده ها می باشد.
مقصد سفر را بشناسید. با استفاده از اپلیکیشن های مسیریابی و گوگل مپ می توانید از مسیر و موقعیت فعلی خود مطلع گردید.
قبل از سوار شدن به خودرو، حتما درباره ی هدف خود با راننده صحبت کنید. با توجه به اینکه هنوز افراد زیادی هستند که با هیچهایک آشنا نیستند، ممکن است درباره ی رایگان بودن سفرتان اطلاع نداشته باشند.
برای مسیرهای طولانی که به سختی ماشین مناسب پیدا میکنید، بهتر است مسیر را به چند بخش کوچک تر تقسیم کنید و هر قسمت را با یک راننده و خودرو طی کنید.
در روشنایی و نور بایستید و لباس های براق بپوشید تا راننده ها راحت تر بتوانند شما را ببینند.
صبور باشید و زود خسته نشوید. یک هیچهایکر ممکن است ساعت ها منتظر ماشین مناسب بماند و این مساله مخصوصا در جاده های خلوت به راحتی به چشم میخورد. سعی کنید در این مدت خودتان را سرگرم کنید تا کمتر خسته شوید.
به همان اندازه که شما انتظار برخورد مناسب از راننده را دارید، قطعا خودتان هم باید به شیوه ی رفتارتان دقت کنید. زیاد صحبت کردن و یا داشتن اخم و چهره ی عبوس در طول سفر می تواند برای راننده خسته کننده باشد.
در حین صحبت کردن با راننده به عقاید آنها احترام بگذارید و سعی کنید کمی در مورد آداب و رسوم محل زندگی آنها و جشن ها و رویدادهایشان سوال بپرسید. سفر یعنی بهترین فرصت برای کسب تجربه، پس زیاد ساکت نباشید.
مقصد سفر را روی پلاکارد بنویسید و به راننده ها نشان دهید. نام مقصد را کاملا واضح و خوانا بنویسید.
مودب باشید و سعی کنید سوغات و هدیه ای کوچک به عنوان یادگاری و تشکر در انتهای سفر به راننده بدهید.

 

هیچهایک

اپلیکیشن های مفید در هیچهایک

در دنیای رو به پیشرفت امروز که تکنولوژی در تمام جوانب آن نفوذ کرده است، استفاده از اپلیکیشن های ضروری و کاربردی می تواند لحظات بهتری را برای هیچهایکرها به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، اپلیکیشن هایی مانند گوگل ترنسلیت در سفرهای خارجی، دریافت اینترنت رایگان با wifi mapper، اقامت ارزان و کم هزینه با کوچسرفینگ، rome 2rio و آشنایی با مسیرهای جابجایی بین نقاط مختلف، از جمله گزینه های مناسبی هستند که اغلب هیچهایکرها به آن ها توجه ویژه دارند.

 

هیچهایک در ایران

برخلاف کشورهای دیگر که هیچهایکرهای زیادی در کنار جاده ها به چشم میخورند، در ایران هنوز به خوبی این مساله همگانی نشده و برای خیلی ها ناشناخته می باشد. البته با وجود شبکه های اجتماعی و اشتراک گذاری تجربیات هیچهایکرها، به مرور شاهد ترویج این نوع سفر خواهیم بود. اگر کمی در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام جستجو کنید، قطعا با نام هایی مانند هدی رستمی، وحید منافی و مهزاد الیاسی برخورد خواهید کرد که از هیچهایکرهای معروف ایرانی هستند. با مرور تجربیات این افراد شما هم می توانید با هیچهایک سفرهای ارزان و کم هزینه ای را تجربه کنید و از زندگی تان لذت بیشتری ببرید.
و در آخر اینکه، هیچهایک یعنی سخت نگرفتن زندگی و برداشتن کوله باری سبک و راهی شدن به نقطه ای ناشناخته که می تواند حال دلتان را خوب کند.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×