بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری استان همدان » آرامگاه استر و مردخای همدان؛ روایتگر عجیب ترین داستان های تاریخی ایران
آرامگاه استر و مردخای همدان؛ فرصتی برای ماجراجویی و گردشگری
جاذبه های گردشگری استان همدان

آرامگاه استر و مردخای همدان؛ روایتگر عجیب ترین داستان های تاریخی ایران

۱۶ تیر ۱۴۰۱ 34۵۶4,267

شاید جالب باشد که بدانید که شهر همدان جزو تاریخی ترین شهرهای ایران است. تعداد کثیری از بناها و زیارتگاه های تاریخی کشور در لیست جاهای دیدنی همدان دیده می شود که این شهر را محبوب مسافران و توریست های مختلف کرده است. آرامگاه استر و مردخای همدان (به عبری: קבר אסתר ומרדכי ) دومین آرامگاه مقدس یهودیان است و ارزش خاصی در این دین دارد. با رفتن به این زیارتگاه، یک بنای دیدنی و تاریخی را خواهید دید که از سنگ و آجر ساخته شده و قدمت آن به قرن سوم هجری برمی گردد.

به نوعی می توان گفت که واقع شدن آرامگاه استر و مردخای همدان در این شهر، مهم ترین عامل برای اجتماع یهودیان در بازه های زمانی مختلف در همدان بوده است. در ادامه این مقاله از اقامت ۲۴، اطلاعات جامع تری درباره این زیارتگاه تاریخی در اختیارتان قرار می دهیم.

موقعیت جغرافیایی آرامگاه استر و مردخای همدان

همانطور که اشاره کردیم، آرامگاه استر و مردخای همدان بعد از بیت المقدس به عنوان دومین زیارتگاه با ارزش یهودیان محسوب می شود. این زیارتگاه بسیار نزدیک به مرکز شهر همدان و در خیابان شریعتی این شهر واقع شده است که بسیار مشهور است. شاید جالب باشد که قبل از پرداختن به سایر جزئیات کمی با تاریخچه این آرامگاه آشنا شده و با شخصیت های استر و مردخای آشنا شوید.

موقعیت جغرافیایی آرامگاه استر و مردخای همدان

تاریخچه آرامگاه استر و مردخای همدان

بیایید با یکدیگر درباره تاریخچه آرامگاه استر و مردخای همدان آشنا شویم. شخصیت های استر و مردخای در نزد کلیمیان یهود دارای ارزش بسیار زیادی هستند به طوری که از آنها به عنوان نجات دهندگان پیامبران یهودی از مرگ هم یاد می شود. استر دختر ابی حایل، ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در سرزمین پارس متولد شده بود. این دختر در دوران کودکی مادر و پدرش را از دست داده و بعد از آن در کنار دایی خود با نام مردخای زندگی می کرد. سیمای زیبا و نجابت این دختر در کنار فراز و فرود روزگار، باعث شد تا استر به عنوان ملکه وارد دربار خشایار شاه شود.

خشایار شاه یک وزیر حیله‌گر به نام هامان داشت که با فریب پادشاه به دلیل ترس از نفوذ و قدرت بیشتر یهودیان در دربار، توانسته بود حکم اعدام و اخراج قوم یهود را بگیرد. اصلی ترین دلیل محبوبیت استر و مردخای شجاعت این دو شخص در جلوگیری از وقوع این اتفاق بود. آنها توانستند با استفاده از جایگاه مناسبشان در دربار، جلوی عملی شدن این حکم را بگیرند. روزی که دستور منع اجرای این حکم صادر شد برای یهودیان بسیار با ارزش بوده و به عید پوریم مشهور است که در قسمت های بعدی بیشتر درباره آن توضیح می دهیم. همین اتفاق بیشترین تاثیر را در محبوبیت آرامگاه استر و مردخای دارد.

البته یک روایت عجیب دیگر هم در مورد استر و مردخای وجود دارد؛ با افزایش نفوذ ملکه استر در دربار خشایار شاه، بعدها وزیر هامان و تعداد زیادی از ایرانیان در روزی معادل با ۱۳ فروردین کشته شده و از دربار اخراج شدند. یکی از دلایل فرهنگ خارج شدن از خانه و پناه بردن به طبیعت هم در این روز به این ماجرا بر می گردد!

معماری و قسمت های مختلف بنای زیارتگاه استر و مردخای همدان

اگر بیشتر به بنای چهارگوش آرامگاه استر و مردخای دقت کنید، بیشترین اجزای تشکیل دهنده این بنا از سنگ و آجر می باشد. سبک معماری استفاده شده در بنای این زیارتگاه، معماری اسلامی متعلق به قرن هفتم هجری است و توسط ارغنون شاه ساخته شده است. در ورودی درب اصلی این زیارتگاه، یک در کوچک ساخته شده از سنگ وجود دارد که به وسیله کلون باز و بسته شده و می توانید وارد قسمت اصلی آرامگاه شوید.

دقیقا در قسمت وسط بنای چهارگوش اصلی این زیارتگاه، دو مقبره را می ‌بینید که متعلق به استر و مردخای است. تابوت این دو مقبره، صندوق هایی ارزشمند هستند که متن روی آنها با زبان عبری حک شده است. در آرامگاه استر و مردخای همدان، یک جلد از کتاب تورات هم وجود داشت که بر روی پوست آهو نوشته شده بود. این کتاب هم اکنون در موزه سازمان فرهنگی هنری همدان نگهداری می شود.

اهمیت آرامگاه استر و مردخای همدان

درباره عید ارزشمند پوریم و اهمیت آن برای یهودیان صحبت کردیم. روزی که قوم یهود با شجاعت استر و مردخای از مرگ قطعی نجات پیدا کردند؛ در ساعات مختلف از این روز، قوم یهودیان دعا می خوانند و حتی با گرفتن روزه به برگزاری جشن و پایکوبی اقدام می کنند. این مورد اولین و مهم ترین دلیل اهمیت و شهرت آرامگاه استر و مردخای همدان است. از طرفی این زیارتگاه قدمت تاریخی فوق العاده زیادی دارد و از این جهت هم جزو بناهای ارزشمند به حساب می آید و ارزشمند است.

اهمیت آرامگاه استر و مردخای همدان

وجه تسمیه آرامگاه استر و مردخای

جالب است که نام ملکه استر در زمان تولدش در حقیقت «هدسه» بود؛ اما زیبایی و سیمای جذاب او باعث شد تا نام استر به معنی ستاره درخشان بر ایشان گذاشته شود. دایی استر یعنی مردخای هم از مردان با نفوذ دربار خشایارشاه بود و نام خای به همین دلیل بر او نهاده شده است.

ساعات بازدید از آرامگاه استر و مردخای همدان

بخشی از ده پیام و نوشتار حضرت موسی هم از دیگر آثاری است که در زیارتگاه تاریخی استر و مردخای پیدا می شود. احتمالا می دانید که در این نوشته ها، روز شنبه به عنوان روز ارزشمند و برگزاری جشن یهودیان ذکر شده است. بنابراین آرامگاه استر و مردخای در روز شنبه تعطیل می باشد.

در سایر روزهای هفته، مهمانان عزیز می توانند از ساعت ۹ صبح الی ۲۰ شب در دو نوبت صبح و عصر از بنای آرامگاه استر و مردخای همدان بازدید کنند. دقت کنید که بهتر است به صورت خانوادگی از این زیارتگاه بازدید کنید و همین طور عکاسی از قسمت داخلی آرامگاه ممنوع است.

دیدنی های نزدیک

در کنار بازدید از آرامگاه استر و مردخای همدان می توانید از سایر جاهای دیدنی و تاریخی این شهر هم با فاصله زمانی کوتاه بازدید کنید؛ بازار سنتی همدان، آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان، حمام قلعه (موزه مردم شناسی همدان)، آرامگاه عارف قزوینی، کلیسای گریگوری استفان، مسجد شالبافان، مسجد شریف الملک، برج تاریخی قربان، آرامگاه بوعلی سینا، کاروانسرای گلشن، تپه هگمتانه، موزه هگمتانه، و دهکده گنجنامه از مشهورترین جاهای نزدیک به آرامگاه استر و مردخای هستند.

هتل های نزدیک

موقعیت مکانی مناسب آرامگاه استر و مردخای همدان باعث دسترسی راحت مسافرین به این بنا شده است. برای راحتی بیشتر به منظور دسترسی به این زیارتگاه مشهور، می توانید نسبت به رزرو هتل های همدان در نزدیکی میدان شریعتی اقدام کنید. هتل بوعلی همدان، هتل خاتم، هتل پارسیان و هتل باباطاهر همدان می توانند گزینه خوبی برای اقامت راحت و نزدیک به زیارتگاه استر و مردخای باشد.

۲.۹/۵ - (۵۱۸ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۵۶

  1. حسین

    سلام
    خدارو شکر خیلی ازمردم کشورم داستان واقعی این دوجنایتکاررامی دانند قوم جنایتکار یهود ازجنایتکاری علیه مردم جهان ابایی نداردوجشن پوریم یاایرانی کشی هم برگذارمی کنندمطمئن باشیداگربتوانندوقدرت داشته باشندبعدازغزه برای نابودکردن کل دنیا برنامه دارندکه البته این آرزو را به گور خواهندبردمشخص نیست چرامکانیکه منصوب به این دوجنایتکاریی که دها هزارنفر ازایرانی های مظلوم که نیاکان ماهستندراقتل عام کردن بایدبه این شکل دراین مملکت پابرجا باشد متاسفم برای خائنین به مام وطن به یاری خداقوم یهودنابودشدنیست این مطلب درپیشگویی های خودشان هم ذکر شده که البته کوشش می کنند بیشتربمانندلعنت خدابرمردخای واستروهم فکران جنایتکارش

    • مريم

      استر و مردخای خنایتکار و زناکار یهودی مخفی و نفوذی به دربار خشایارشا که در حین مستی از همسر سابقش وشتی میخواد زیبایی هایش را به مردان در جمع نشان دهد که وشتی باوقار و با حیا با روح پاک این امر ننگین رو قبول نمیکند یهودی نفوذی حیله گر مردخای با ترفندهایی با زناکاری استر که اسم مستعار برای فریب بوده به عنوان یهودی مخفی پنهانکار زن خشایار شاه میشه و عامل قتل و عام و هولوکاست ایرانیان مظلوم به تعداد ۵٠٠٠٠٠ نفر میشه . حالا کتابهای تحریف شده که به دست مردخای حیله گر نوشته شده از استر زناکار قدیسه ساختند و از همسر سابق پاکدامن به نام وشتی به روح بد یاد کردند و همه ساله قتل و عام ایرانیان رو جشن میگیرند.

  2. فرامرز

    اطلاعات کامل با دلیل و مدرک میخواین این کلیپ رو ببینید
    https://www.aparat.com/v/bPtxz

  3. ناشناس

    سلام به همه عزیزان
    من اگه کاره ای از مملکت بودم یه روز مناسبتی انتخاب میکردم کل ساختمان رو آتش میزدم
    هم تو رسانه ملی و تو کانال های ماهواره ای پخش زنده میکردم
    تا سلول سلولشون بسوزه
    هرسال هم باز پخش میکردم
    خخخخخ

  4. حالا

    بنظر میرسه نویسنده این متن یک صهیونیست طرفدار قتل عام ایرانیان باشد کاملا جانبدارانه آبکشی کرده این شخصیت جنایتکار یهودی رو

  5. علیرضا

    تاسف باید خورد برای این سطح از کمی سواد و دانستن تاریخ که تا توانسته اطلاعات دروغ و غلط و له کردم مردم نجیب ایران را در این متن بی ارزش آورده..

  6. م ح داراب

    استر و مردخای دو شخصیت مقدس و ارزشمند یهودیان مربوط به دوران خشایارشاه هست و ربطی به صهیونیست و دشمنی هایی که الان در این صد سال و اندی پیدا شده نداره و بعضی ها کلا همه چیز را به سیاست و حکومت اسلامی و صهیون و فلان و بهمان ربط میدن و..
    که اصلا ربطی به این چیزا نداره و زمان خشایارشاه تا الان چند قرن میگذره!؟

    • علی استقلالی

      چرا این ننگ خانه را تخریب نمی کنند

      • سهیل سلیمی

        اون جایی که باید تخریب بشه مقبره …… ملعو.نه نه این بنای تاریخی

  7. پیام

    یه ساعته دارم به اونی که نوشته ۵۰۰ هزار ایرانی از جمعیت ۸۰۰ هزار نفری ایران را کشتند میخندم ..

  8. چنگیز

    از قدیم سیاست یهودی ها کلا نفوذ در کلیه جوامع بوده و هست.حالا با نظریات بالا چند نفر رو کشتند .
    بزاریم کنار؟
    دونفر غیر از ایرانی بیاد داخل کشور صد در صد دنبال منافع خودش هست.این یکی
    هدف گرفتن پادشاه و قرار دادن خود بعنوان ملکه ایرانی مسلما یه هدفدار محسوب میشه این دومی
    خودشون اعتراف به کشتن کردن اونم در کتاب های خودشون این سومی و غیره
    دیگه نیازی به خوندن تاریخ و غیره نداره .(حالا به قول دوستان که گفتن تاریخ رو عوض کردن ) سه بند بالا که دیگه تاریخ نمیخواد.
    درسته اثار تاریخی بحث جای خودش.وقتی اونا دارن با همه تحقیری دارن چشنی به برزگی میگرن.مسلما باید اون مکان رو با خاک یکسان کرد حتی جزیی از اون بمونه.

  9. ایمان

    اولا استر بابت نجابتش وارد کاخ خشایارشا نشد بلکه بر طبق سنت یهودی به عنوان پرستو عمل کرد. و ژنرال ایرانی ماهان که با توطه مردخای کشته شد بر خلاف مردخای و دیگر جهودان ترشو به شجاعت معروف بود.
    و البته که تو نویسنده این متن خراب یک صهیونیستی

  10. صفری

    خداوند لعنت کنه هرچی یهودی صهیونیست بچه کش و که این نویسنده صهیونیست هم داره ازش حمایت می کنه

    • علیرضا قانع

      کمی به جای لعن و نفرین فرستادن به بقیه، تصمیم بگیریم در مورد ادعاهای خودمون با دلیل، مدرک و منطق صحبت کنیم. دنیا هم جای قشنگتری خواهد شد.

    • ایمان

      دقیقا . من نمی فهمم نویسنده واقعا از جشم ایرانی کشون پوریم خبر نداره؟

  11. شفیعی

    خدا اون دو نفر و نویسنده رو لعنت کنه اون دو نفر که تکلیفشون مشخصه ۷۷هزار ایرانی را کشتند و این چیزیه که خودشون بهش افتخار میکنند هرچند که افرادی مثل این نویسنده می‌خوام انکارش کنن اما همه یهودیان می‌دونن که استر و مردخای چکار کردن وقتی حتی شیرینی همشون توی این روز گوش هامان هست اون وقت این نویسنده ای که هیچ کلمه ای برای توصیفش پیدا نمی کنم میگه وزیر حیله گر معلومه خودت یهودی صهیونیست هستی

  12. فرشاد

    لعنت بر اسرائیل و یهود …

    ایران عزیز را اسلامی دوست دارم…

    #نه_به_جشن_پوریم

  13. رضا احمدی

    با سلام تورات نوشته شده بروی چرم سی سال پیش در خرابه های تپه هگمتانه کشف شد و الآن در موزه هگمتانه می‌باشد ،
    دوم اینکه ایرانیان در هیچ دوره ای تجاوز و نسل کشی نکرده آمد
    سوم داستان مربوط به استر و مردخای خیلی شبیه رمان است و یک کلاغ چهل کلاغ شده است مثل هولوکاست
    چهارم معماری بنای کنیسه و مقبره استر و مردخای مربوط به دوره ایلخانی است معماری اسلامی تاق و گنبد

  14. حسین

    خانم رویا نظرات مردم رو دیدین.اونا از شما راجع به این واقعه تاریخی بیشتر اطلاع دارن.بیشتر از این در موردهولوکاست ایرانی کشی مقاوت نکنین وتورات تحریف شده صهیونیست رو به رخ نکشید و طرفداری متعصبانه خرج نفرمایید.
    این نظام نفوذی بهائی و صهیونیستی زیاد داره وگرنه به جای این سریال ها و فیلم های آبکی صدا و سیما سریال و فیلم بیوگرافی این استر و مردخای بارها در گونه های مختلف نمایشی باید ساخته می شد.

  15. احمد

    با سلام
    به کامنت های موجود دقت کنید، مهم خائن بودن یا نبودن این دو نفر نیست، بلکه نفرت ایرانیان از خیانت، یهودیان و حیله گری های اوناست و گرنه شاید انحرافاتی هم در تاریخ باشه که مهم نیست، بلکه باید با دقت در رفتارهای اونایی که به این مملکت، اسلام و انسانیت خیانت می کنن دقت کنیم و واکنش مناسب نشون بدیم.

  16. مجید

    چیزی که وجود داره خیانت این دوموجود کثیف یهودی علیه ایرانیان هستش،کشتار ایرانیان در روزی ۱۳ فروردین که جالبه به مرور زمان تبدیل به سنت زیبا واسه ما ایرانیها هم شده.ونویسنده نابلد این متن با زیرکی ،ماس مالی کردن از کنار این کشتار تاریخی توسط این دو انگل اصل ماجرا رو پنهان کرده واین دو انگل رو شجاع معرفی میکنه،وزیر ایرانی رو که هدفش اخراج یهود بوده حیله گر.

    • موسوی

      همین مونده روز سیزده نوروز هم خراب کنین

  17. فائزه

    روایت عجیب اینه که استر نفوذی بوده؟نه گلم عجیب اینه که ایرانی کشی و عید پوریم رو به یادبود ایرانی کشیِ ناشی از نفوذ همین مرحوم مدفون دارن جشن میگیرن هنوز!
    عجیب نوشته ی شما و وارونه کردن تاریخه
    😇

  18. عادل

    دوستان من چند روز پیش به این آرامگاه استرومردخای رفتم ولی متاسفانه مسئولش اجازه ورود به داخل نداد. اگه قصد رفتن به داخل آرامگاه دارین فقط با خانواده باید برین وگرنه نمیذارن بری داخل.

    • رضا احمدی

      با سلام خدمت شما ، حتی اگر داخل مقبره استر تشریف ببرید !؟ از برخورد سرایدار مقبره حالت تهوع پیدا میکنید ، امیدوارم مسئولان گردشگری استان یک فکری برای بازدید عموم مردم از این بنای تاریخی بکنند ، به هر صورت این بنای قدیمی داخل کشور ایران واقع شده است و متعلق به شخصی بنام نجاد رصد نیست

  19. علی

    داستان استرومردخای رانه درحدیک واقعیت تاریخی بلکه درحدهمون داستان بدونیدهیچ سندتاریخی مبنی براینکه خشایاروسایرشاهان نخستین هخامنشی زن یهودی داشته اندوجودنداردوازدواج انهابیشترازمیان زنان خاندانهای سلطنتی صورت میگرفت ملت یهودقبل ازهخامنشیان توسط دول بابل واشورموردآزارواذیت قرارمیگرفتندمخصوصادرزمان تیگلات پلیسرپادشاه اشوروبخت النصرپادشاه بابل وهخامنشیان بواسطه شکست حکومت بابل ورهایی یهودازیوغ حکومت بابل مورداحترام یهودبودند ازاینروبااین افسانه هاوداستانهامیخواستندردپایی ازخوددراین سلسله پیداکنندداستان استرومردخای یک افسانه است وداستان مثل داستانهای موسی چراکه موسی شخصیت دینی وافسانه ایست نه شخصیت تاریخی وتورات قبل ازتاریخی که برای موسی ذکرمیشودتوسط خاخام های یهودنوشته شده

    • Sanaz bygi

      هخامنشیان در واقع همون هاخام منشیان بوده .
      چون خشایارشا با اتحاد یهود تعداد زیادی از ایرانیان را کشت سلسه پارسه به نام سلسله هخامنشیان تغییر نام دادsanazb

      • علیرضا قانع

        مستندات تاریخی در این زمینه رو بفرمایید

        • عادل

          کامنت‌ها واقعا عجیبه!!
          دوستان توی تاریخ انحرافات و دستکاری‌ها خیلی زیاده صرفا با چن‌تا متن اینترنت یا گفته‌های غیرمعتبر انقدر راحت لعن و نفرین نفرستین چه بسا ممکنه همه‌چیز عکس باشه…

          • علیرضا قانع

            بله دقیقا همینطور هست و حتی میشه مستنداتی آورد که همه این داستانا تخیل هست و واقعیت نداره که در این مقاله نمی گنجد

            • Genius

              اونوقت تخیلشون رو جشن میگیرن هنوز؟ چیزی به نام مغز در سر شما هست؟ خودشون اقرار میکنن شما تطهیر میکنی تف به بی وطنیتون تف

              • علیرضا قانع

                جناب جینیس
                اون ایران و مردمی که شما در زمان خشایارشاه ازشون صحبت میکنین قبل از هر چیز ادب و عفت کلام داشتند، به حس وطن پرستی شما احترام میذارم و خیلی هم زیباست امیدوارم در همه عرصه ها اینطوری وطن پرست باشید.

        • مجید

          ۱ ،دوست من نقاشی های قدیمی مربوطه را سرچ کن
          ۲ ،عکس های جشن پوریم رو ببین
          چرا همش خون خواری و خسته ؟

  20. رها

    روز ایرانی کشیه بانو. منم مشکلی با یهودی ها ندارم. ولی چیزی که شما نوشتین خوشبینانه ترین نگاه به این مسئله برای آن زمان است.

  21. عبای

    داستانتون کلا دروغ بود باید مقبره این دو به خاطر کشتار ایرانیان نابود بشه

    • noor

      جمعیت زیادی از ایرانیان اون زمان به خاطر وجود این دو یهودی کشته شدن، اون وقت شما عید خونخواری اینا رو تطهیر می کنید؟
      تاسف آوره حداقل یکم عشق وطن داشته باشید!

  22. علیرضا باقری باغ ابریشمی

    اینو بدون که استر از فضای روزگار ملکه نشده بلکه با نقشه مردخای ملکه پاکدامن ایران وشتی رو کنار زد و ملکه شد دوماً استر برادر زاده مردخای بود سوما هامان نه ماهان وزیر دانای خشایار شاه بود که از نقشه مردخای آگاه شد و به قتل رسید

    • محسن

      این متن همش تحریف تاریخ هست. کسیانی که باعث مرک ۵۰۰هزار نفر از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت ایران شدند حالا دارن با برگزاری این روز جشن می گیرند و خوشحالی می کنند

      • موسوی

        خونت آباد …۵۰۰هزار نفر ..به عقلت رجوع کن

  23. علی

    وقتی ۷۷ هزار ایرانی موثر رو در ۱۳ فروردین گردن زدن به فکر انسانیت نبودن؟

    • رها

      سلام به همه عزیزان ، خوب و بد بودن یه نظر شخصی ولی عزیزانی که دوست دارند درباره استر بدونند ، باید بگم کاملا براساس واقعیت هست و در کتاب تورات یک فصل مجزا به استر داده شده و میتونند به فصل استر در کتاب تورات رجوع کنند که داستان کاملا در این کتاب بیان شده

      • حسن

        نظرات مردم رو دیدین.اونا از شما راجع به این واقعه تاریخی بیشتر اطلاع دارن.بیشتر از این در موردهولوکاست ایرانی کشی مقاوت نکنین وتورات تحریف شده صهیونیست رو به رخ نکشید و طرفداری متعصبانه خرج نفرمایید.
        این نظام نفوذی بهائی و صهیونیستی زیاد داره وگرنه به جای این سریال ها و فیلم های آبکی صدا و سیما سریال و فیلم بیوگرافی این استر و مردخای بارها در گونه های مختلف نمایشی باید ساخته می شد.

  24. حسین

    کاش این مقبره ملعونها در شهر تبریز بود تا با خاک یکسان میشد،ایرانی اگه غیرت داشته باشه نمیزاره همچین گنبدی که مایه فخر و مباهات اسراییل هستش تو ایران باشه

    • حسین

      اتفاقا این مقبره باید بمونه و تبلیغ بشه تا تمام مردم از این واقعه خبردار بشن.الآن از هرکه بپرسید داستان استر و مردخای رو نمیدونن.داستان درست باید به مردم گفته بشه.باید جلوی همین مقبره افرادی بیان و داستان درست رو برای مردم نقل کنن. سال۸۹ طرح فیلم نامه عیدپوریم رو به سیمافیلم دادیم همون زمانی که احمدی نژاد توی سازمان ملل درباره هلوکاست سخنرانی کرد اما متاسفانه این طرح رو رد کردن.

    • موسوی

      خخخخخخخ

      • مجید

        بزرگوار این داستان تو کتاب تاریخی مذهبی یهودیان هست
        به نظر شماها شاید هم افسانه ای باشه
        ولی اینجاش زور داره که اون روز کشتار رو جشن میگیرن و اون دو نفر رو قهرمان می‌دونن
        اگه ما ایرانیان همچنین تاریخی داشتیم به خدا به اون افتخار نمی‌کردیم

  25. هامان بزرگ

    متن مغرضانه و هدفمند و صهیونیستی
    داستان استر و مردخای و حیله گری های نفرت انگیزشون معروفه و نیازی به توضیح نیست.
    جهت اطلاع خانم رویا : مسلمانان ،یهودی ستیز نیستن ،پناه اوردن یهودیان اروپا از شر به کلیسا به کشور های اسلامی در قرون متمادی نشانه اش است.

  26. رویا

    چقدر این تفکر یهودی ستیزی در میان شما مسلمان ها زشت است چشم هایتان را بشویید همه انسان هستیم

    • noor

      آرزو میکنم ای کاش زمان قتل عام مردم ایران توسط این یهودی ها شما هم اونجا بودید.

      • موسوی

        کدوم قتل عام …فقط یک نفر شاید اون هم هامان کشته شد …هخامنشیان اهل قتل عام نبودن اگر سند دارین باید ادعا کنید…

    • من دیگه

      هر وقت یهودی ها چشم هاشون رو شستن و به جز یهودی رو انسان دیدند و تاوان همه ی جنایت هاشون در طول تاریخ از جمله قتل عام ایرانیان رو دادن، اون وقت ایرانی ها شاید بتونن در دیدگاهشون تجدید نظر کنن

  27. هلن

    یهودی؟ کاملا هویداست

  28. وحید سلیمانی مطلق

    استر و مردخای صهیونیست‌های عصر حکومت خشایارشا بودند و انقدر روی پادشاه اثر گذاشتند که وزیر مقتدر و باسواد خود (هامان) و چندین هزار نفر از ملت مظلوم ایران را قتل عام کردند آن‌هم به بهانه‌های واهی.. که به نام عید پوریم شناخته میشود.
    «عید قتل‌عام ایرانیان!!!!».
    استر و مردخای بزرگترین خائنین به ایران هستند.
    تاریخ گواه بسیار خوبی براین ماجراست
    اگر میخواین حقیقت رو بدونین، کتاب تاریخ طبری رو بخونید. سند معتبریه البته این فقط یکیشه.
    پس خداوند لعنت کند آن دو ظالم خائن خبیث و دروغگوی حیله‌گر رو…..

    • هلن

      استر و مردخای دو نفوذی دربار خشایارشاه بودند که باعث مرگ ده ها هزار ایرانی شدند. لعنت خداوند تا ابد بر استر و مردخای و نژاد پستشون

    • موسوی

      کتاب طبری هم چیزی نیست …الکی جو نگیر

      • faranaktajik

        کتاب استر عهد عتیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×