بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
nasir ol molk mosque 5
شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز

۴ مهر ۱۳۹۷ 26۱2,740

از گذشته تاکنون مساجد در فرهنگ و آئین ایرانیان جایگاه ویژه داشته و همواره تلاش شده تا این مکان ها تجلیگاه زیبایی خالق باشند، مسجد نصیرلملک شیراز با زیبایی خاص اش یکی ازین مکان های معنوی بشمار می آید.

با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی و آشنایی با مسجد نصیرالملک شیراز، یکی از زیباترین مساجد تاریخی ایران همراه باشید.

مسجد نصیرالملک
آدرس : محله گود عربان، واقع در جنوب خیابان لطف علی خان زند و در نزدیکی حرم شاه چراغ، کوچه نصیر الملک

 

رنگ هایی ازجنس خدا و خدایی ازجنس نور؛ نورهایی که چشم می‌نوازد و رنگ هایی که دل می‌برد؛ اینجا مسجد نصیر الملک است، مسجدی ازجنس رنگ و زیبایی.

مسجد نصیرالمک در شهر شیراز و درمحله ای قدیمی به نام گود عربان واقع شده و می توان از آن به عنوان شاهکار معماری ایرانی اسلامی نام برد.

ساخت این مسجد به دستور حاکم وقت فارس، میرزاحسنعلی خان، ملقب به نصیرالملک و با نیت به یادگارگذاشتن نامی از خود، در سال ۱۲۵۵ شمسی آغاز و پس از ۱۲ سال در سال ۱۲۶۷ به پایان رسید.

این مسجد در زمینی به وسعت ۲۸۹۰مترمربع بناشده و  زیربنایی برابر با ۲۲۱۶مترمربع دارد.

بنا بر نوشته کتبه‌ای که در سر درب این بنا وجود دارد، ساخت آن توسط دستان هنرمند محمدحسن معمار و میرزارضاکاشی‌گر انجام گرفته و هزینه ساخت این مسجد از محل خمس و زکات مردم تامین می شد.

در ابتدای ساخت این مسجد، اثری ازشیشه های رنگی نبوده و در و پنجره های رنگی شبستان درسال ۱۳۴۸ توسط حاج میرزا ایت ساخته و نصب شده است.

 

مسجد نصیرالملک
مسجدی ازجنس رنگ و زیبایی

 

زیبایی و چشمگیری این مسجد، انسان را به اوج عرفان برده و نوازشگر چشم هر بیننده ای است.

به جرات میتوان گفت مسجدنصیرالملک یکی از دیدنی ترین و متمایزترین مساجدایران بوده که به دلیل داشتن شیشه های رنگارنگ و کاشی کاری های بی نظیرشهرت جهانی دارد.

سبک ویژه و معماری خاص این مسجد چشم هر بیننده‌ای را مبهوت تماشای خود کرده و با گذشت بیش از ۱۵۰ سال از عمر مسجد نصیرالملک، همچنان معنویتی منحصر به فرد را به انسان منتقل می کند.

بهره گیری از رنگ صورتی درکاشی کاری این مسجد جلوه ویژه ای به آن بخشیده و سبب شده تا این مسجد با نام مسجد صورتی نیز شناخته شود .

زیبایی های این مسجد از همان بدو ورود آغاز شده و کاشی کاری گل سرخ و زنبق شیراز هر رهگذری را به سوی خود جذب می کند.

چشم نوازی اصلی این مسجد زمانی آغاز شده که پای به درون شبستان گذاشته و بازی نور و رنگ های بازتاب شده از شیشه های رنگارنگ را به تماشا می نشینی.

 

مسجد نصیرالملک
مسجد نصیرالملک

 

مسجد نصیرالملک پس از گذشت سالیان زیاد، همچنان محل عبادت و راز و نیاز های مخلوق با خالق این زیبایی ها است.

این مسجد به دلیل زیبایی های منحصر به فرد وخیره کننده، از بهمن سال ۱۳۳۴ باشماره ۳۶۹ درفهرست

اثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اگرقصد سفر به این مکان چشم نواز و زیبا را دارید پیشنهاد کرده حتما صبح رابرای بازدید از مسجد نصیرالملک انتخاب کنید زیرا بهترین زمان بازی رنگ و نور در آن ازساعت ۷ تا ۹ صبح بوده و زیبایی خیره کننده آن بهترین خاطره رابرای شما به یادگار می گذارد.

همچنین برای ثبت خاطراتی دیدنی و فراموش نشدنی از این مسجد بهتراست از نیمه پاییز تا نیمه زمستان به شیراز سفرکنید زیرا در این روزها بهترین شرایط نور برای عکاسی وجود دارد.

دسترسی به مسجد نصیرالملک

برای دسترسی به مسجد نصیرالملک که در خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو و تاکسی یا خودروی شخصی استفاده کنید. در فاصه ۱.۵ کیلومتری این مکان دیدنی یک ایستگاه مترو وجود دارد. همچنین با استفاده از اتوبوس‌های خط پایانه ولیعصر-نمازی می‌توانید تا چهارراه مشیر که در نزدیکی مسجد قرار دارد بروید.

در صورتی که با ماشین شخصی به بازدید مسجد صورتی می‌روید، می‌توانید از پارکینگ‌‌های استقلال، فرهنگ و طالقانی در خیابان پیروزی که در فاصله پنج دقیقه‌ای از مقصد قرار گرفته‌اند استفاده نمایید.

ساعات بازدید و بلیت مسجد نصیر الملک

ساعات بازدید مسجد نصیر الملک در نیمه اول سال  بین ساعات ۸ تا ۱۷ و در نیمه دوم سال از ساعت ۷ تا ۱۶:۳۰می باشد. همچنین روزهای تعطیل آن نیز شامل روزهای اربعین، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) می شود. مسجد نصیر الملک امروزه بیشتر به‌عنوان مسجد-موزه فعالیت دارد و بهای بلیط آن در سال ۱۳۹۹، پنج هزار تومان برای گردشگران داخلی و ۲۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی بوده است.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. حمیدرضا

    مسجد بسیار زیبا ولی متاسفانه مسئولین بد اخلاق
    ورودی نفری ۱۵۰۰۰ تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×