» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » هر آنچه باید درباره باغ نظر شیراز (موزه پارس) بدانید
1.mozepars
شیراز

هر آنچه باید درباره باغ نظر شیراز (موزه پارس) بدانید

۱۱ آذر ۱۴۰۰ 26۰2,821

شیراز با آثار تاریخی بسیار ارزش، باغ‌های زیبا و جاذبه‌های گردشگری فراوان، یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود که هر ساله میزبان گردشگران بسیاری است. باغ نظر شیراز (موزه پارس) یکی از جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود که به‌ عنوان قدیمی‌ترین موزه استان فارس شناخته شده و آثار با ارزش بسیاری از ادوار مختلف تاریخی در خود جای داده است.

اگر شما هم قصد دارید در سفر خود به شیراز از این باغ موزه زیبا بازدید نمایید، پیشنهاد می‌کنیم پس از رزرو هتل شیراز تا انتها با این مقاله از اقامت ۲۴ همراه باشید.

qatjOvG64EeF4ZB3 1548688987636

معرفی باغ نظر شیراز (موزه پارس)

یکی از باغ‌های زیبا و جاهای دیدنی شیراز باغ نظر می‎باشد که در حال حاضر به عنوان موزه پارس نیز شناخته می‌شود. این باغ متعلق به دوران زندیه بوده و از فضایی سرسبز با درختان و گل‌های فراوان برخوردار است. برخی از درختان قدیمی موجود در باغ نظر توسط سازمان حفاظت آثار باستانی ایران به عنوان درختان کهن ثبت شده‌اند.

در میان این باغ ساختمانی هشت ضلعی که با نام عمارت کلاه فرنگی نیز شناخته می‌شود، قرار دارد که به دستور کریم خان زند در دو طبقه ساخته شده است. از این عمارت به عنوان محل پذیرایی از سفرای خارجی و مهمانان و انجام مراسمات مختلف رسمی استفاده می‌شده است.

موزه پارس که در این باغ زیبا و سرسبز قرار دارد، محل نگهداری و نمایش تابلوهای نقاشان مشهور دوره زندیه مانند آقا صادق، میرزا بابا نقاش باشی و نقاشان معاصر مانند صدرالدین شایسته و میر منصور است. همچنین آثار تاریخی دیگری نیز در موزه پارس شیراز که قدیمی‌ترین موزه استان فارس نیز به شمار می‌رود، نگهداری می‌شوند.

بخش های مختلف باغ نظر شیراز (موزه پارس)

همانطور که گفته شد در محل باغ نظر شیراز که یکی از قدیمی‌ترین باغ های این شهر است، موزه‌ای برپا شده که آثار مختلفی را به نمایش می‌گذارد. این باغ موزه دیدنی دارای بخش‌های مختلفی است که هرکدام ویژگی‌هایی دارند. از مهمترین بخش‌های موزه پارس شیراز (باغ نظر) می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- عمارت کلاه فرنگی

ساختمان اصلی این باغ موزه یک عمارت هشت ضلعی نامنظم است که بر روی سکویی با ارتفاع ۱۳۰ سانتیمتری از کف باغ قرار گرفته و دو طبقه با سقف شیروانی دارد. ارتفاع این ساختمان نزدیک ۱۵ متر است و از ۴ ارسی و ۴ ورودی برخوردار می‌باشد. نمای بیرونی عمارت کلاه فرنگی باغ نظر شیراز که مربوط به دوره زندیه است، آجرکاری شده و از کاشی کاری‌های رنگی و نگارگری و نقوش مختلف برای تزئینات آن استفاده شده است. کاشی کاری‌ها به صورت قرینه در دو ضلع ساختمان منظره شکارگاه و در دو ضلع دیگر داستان بر تخت نشستن حضرت سلیمان را به تصویر می‌کشند. فضای بیرونی عمارت به‌ وسیله چهار پلکان سنگی یکپارچه حجاری شده، باغ را به بنای داخلی مرتبط می‌سازد.

در فضای داخلی این ساختمان یک تالار مرکزی با گنبدی زیبا دیده می‌شود که کف آن سنگ فرش شده است. در مرکز این عمارت یک حوض هشت ضلعی ساخته شده از سنگ مرمر یکپارچه خودنمایی می‌کند که از نظر هنر و نوع ساخت از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

8 4 1

برای تزئینات داخلی این عمارت و زیباسازی طاق‌ها و میان طاق‌های آن، از گچ‌بری‌های زیبا به همراه نقاشی‌های گل و مرغ و خطوط اسلیمی استفاده شده است که بخشی از آنها به دستور آقا محمد خان قاجار تخریب گشت اما بعدها توسط یکی از نقاشان مشهور به نام استاد جهانمیری به سبک زندیه بازسازی و مرمت شدند.

بنای جذاب و بسیار دیدنی باغ نظر یا همان موزه پارس دارای ۴ شاه نشین است که حدفاصل هر کدام از آنها یک اتاق زاویه وجود دارد که دارای بخاری دیواری می‌باشند. در این اتاق‌ها مقرنس کاری‌های چشم نواز به همراه نقوش ظریف و رنگ روغن و ازاره‌های سنگ مرمر برای تزئینات به کار رفته‌اند.

۲- آثار سنگی تاریخی

در محوطه باغ نظر شیراز سه اثر سنگی تاریخی وجود دارد که مربوط به دوره‌های تاریخی مختلفی می‌باشند و هر کدام از نقوش منحصر بفرد و زیبایی خاصی برخوردارند. دو سنگ ازاره کاخ خورشید که که متعلق به دوران قاجار هستند، تصویری از دو شیر و نقوش شاهنامه به صورت حجاری شده نقش بسته است. سنگ سوم که سنگ نوشته رامگرد یا رامجرد نام دارد دارای نقوشی از شاهان و سربازان قدیمی است که قدمت آن به سال ۵۹۰ هجری قمری باز می‌گردد.

۳- مقبره کریم خان زند

یکی دیگر از بخش‌های دیدنی باغ نظر شیراز (موزه پارس)، مقبره کریم خان زند می‌باشد که در سال ۱۱۹۳ هجری قمری ساخته شده است. پس از درگذشت این شاه عادل و درستکار، بنابر وصیتش، در این محل پیکرش را به خاک سپردند اما آقا محمدخان در سال ۱۲۰۶ هجری قمری بخاطر کینه‌ای که از خاندان زندیه و کریم خان داشت دستور داد استخوان‌های او را از این محل خارج کرده و به زیر پلکان کاخ گلستان تهران منتقل کنند تا هر روز بر روی مدفن او پای بگذارد. در زمان رضا شاه پهلوی استخوان‌ها از کاخ گلستان به باغ نظر شیراز و محل دفن اولیه برگردانده شدند.

بخش های مختلف موزه پارس شیراز

۴- آثار موزه پارس

در موزه پارس شیراز که در باغ زیبای نظر واقع شده است، آثار مختلفی در معرض نمایش قرار داده شده‌اند که از ارزش بالایی برخوردارند. با وارد شدن به این موزه آثاری همچون قلمدان‌های لاکی، قاب آینه لاکی با تصویر بایزید بسطامی، قاب آینه با بوم الوان زرافشان و قاب آینه لاکی کتیبه دار که از ظرافت چشم نوازی برخوردارند را می‌توانید ببینید.

همچنین در موزه پارس یک قرآن دست نویس با خط محقق مربوط به دوران تیموری وجود دارد که در قرن ۹ هجری توسط سلطان ابراهیم بن شاهرخ نوشته شده است. جعبه‌های آرایشی لاکی با تزئینات بی نظیر مربوط به دوره صفویه از دیگر آثار یافت شده در شیراز هستند که در باغ موزه نظر نگهداری می‌شوند.

از دیگر آثار ارزشمند موزه پارس می‌توان به تابلوهای نقاشان مشهور دوره زندیه مانند آقا صادق، میرزا بابا نقاش باشی و نقاشان معاصر مانند صدرالدین شایسته و میر منصور که از شاگردان کمال الملک هستند، طلسم با حروف ابجد متعلق به دوران قاجاریه، آلات جنگی فولادی دوران زندیه و صفویه مانند زره زنجیری، شمشیر دو دم، سپر منقش به آیات قرآن و کلاه خود با تزئینات طلا اشاره نمود.

156666710

در بخش دیگری از این موزه آثاری متعلق به هزاره اول، دوم و سوم پیش از میلاد مانند ظروف و اشیا مفرغی و کوزه‌های لوله منقاری و مجسمه ای تاریخی از دوران ساسانیان نگهداری می‌شوند. یکی از زیباترین بخش‌های موزه یک ویترین آینه کاری و خاتم کاری شده است که درون آن قلیان نقره قلمزنی، ظرف برنج قلمزنی و قلیان طلاکوب و میناکاری شده متعلق به دوران پهلوی در معرض نمایش قرار دارند.

در این موزه آثار باارزش دیگری نیز وجود دارند که متعلق به دوره‌های تاریخی مختلفی هستند و از ارزش بالایی برخوردارند. تماشای آثار این موزه و معماری با شکوه عمارت کلاه فرنگی آن در فضای زیبای باغ نظر می‌تواند تجربه‌ای جذاب برای گردشگرانی که به شیراز سفر می‌کنند باشد.

2131

باغ نظر شیراز (موزه پارس) کجاست؟

این باغ موزه زیبا در خیابان زند شیراز و در نزدیکی ارگ کریمخان واقع شده است و برای دسترسی به آن می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودرو شخصی استفاده کنید. اگر قصد دارید با مترو به موزه پارس بروید، باید در ایستگاه زندیه پیاده شده و فاصله ای ۵۰۰ متری را پیاده روی کنید تا به باغ نظر برسید. برای رفتن به باغ موزه پارس با اتوبوس نیز باید در ایستگاه شهدا پیاده شده و بقیه مسیر را پیاده طی کنید.

ساعات بازدید باغ نظر شیراز (موزه پارس)

گردشگران و علاقمندان می‌توانند در نیمه اول سال از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۹:۳۰ و در نیمه دوم سال از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۸ از این موزه زیبا و باغ دل انگیز بازدید نمایند.

۳.۷/۵ - (۱۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×