» جهانگردی » استانبول » بازار ادویه استانبول ترکیه؛ آدرس و اطلاعات بازدید
spice bazaar
استانبول

بازار ادویه استانبول ترکیه؛ آدرس و اطلاعات بازدید

۱۲ آذر ۱۴۰۱ 12۰2,513

بازار ادویه استانبول یا بازار مصری های استانبول به ترکی (Mısır Çarşısı) از جاهای دیدنی استانبول ترکیه است که در منطقه صنعتی و شلوغ امینونو پایتخت گردشگری ترک ها واقع شده و انواع و اقسام ادویه های رنگارنگ خوشمزه مقوی در آن فروخته می شود. با عزیمت به دومین بازار سرپوشیده استانبول، مهمان طعم ها و مزه های خوشمزه خواهید شد و در بنایی ارزشمند و تاریخی، چند ساعتی با رژیم غذایی و سبک زندگی مردمان کشورهای مختلف آشنا می‌شوید. آنچه درباره این اثر تاریخی و تجاری معروف استانبول در قرون اخیر باید بدانید، در این گفتار سایت اقامت ۲۴ ارائه شده تا پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی هموطنان استانبول گرد باشد.

تاریخچه بازار ادویه استانبول

بازار ادویه استانبول که به زبان ترکی به آن میصیر چاریشی گفته می شود، در منطقه شلوغ EMINONU واقع شده است. به راحتی از میدان تکسیم، پاتوق هموطنان استانبول گرد ترکیه، می  توان عازم بازار ادویه استانبول شد که در ادامه گفتار به آن اشاره کردیم.

یکی از مقصدهای گردشگری مهم پایتخت گردشگری ترکیه به شمار رفته و سالانه میلیون ها گردشگر از سراسر جهان، به این محفل خرید و فروش سوغات و انواع و اقسام ادویه و چاشنی، سفر می کنند. جایی که فرصت های خرید انواع و اقسام ادویه (از زعفران، دارچین و زردچوبه تا انواع فلفل هندی) و حتی شیرینی و شکلات دست ساز و کارخانه ای که در این محفل بزرگ و رنگارنگ عرضه شده، در دسترس مسافران قرار دارد.

اگر در آینده نزدیک، عازم استانبول هستید، بازدید چند ساعته از بازار ادویه استانبول را در برنامه سفر خود قرار دهید. مخصوصا به منظور خرید سوغات برای مشکل پسندهای دوست و آشنا! این بازار از مکانهای جذاب برای سلفی و عکاسی نیز بوده و صدها هزار تصویر از معماری بازار، تاریخچه، خوردنی جات و سوغات عرضه شده در آن در هشتگ مربوطه در اینستاگرام به نمایش عمومی گذاشته شده است.

بازار ادویه استانبول دومین بازار بزرگ سرپوشیده این شهر ترکیه است. معمارش، مصطفی آغا بوده و در طراحی بازار، مهارت بسیار داشت. بیش از ۸۰ غرفه در بازار ادویه استانبول امروزی مشغول فروش انواع و اقسام خوردنی و صنایع دستی از نقاط مختلف ترکیه، آسیا و آفریقا هستند. در این بازار می‌ توانید بهترین ادویه‌ جات، شیرینی‌ های سنتی، خشکبار، خاویار، پنیر ترکی، آجیل، موم عسل، انواع چای و قهوه از برندهای معتبر جهان را پیدا کنید.

در سال ۱۶۶۰ میلادی احداث شد. قدمتش از برخی از معروف‌ترین بنا های استانبول، بیشتر بوده و معماری بنای بازار نیز در نوع خود، شگفت انگیز است. اگر چه اصول طراحی و ساخت بازار های سنتی ایران در طراحی این بازار قدیمی به چشم نمی خورد، اما برای هموطنان بازارگرد، بازار تاریخی معروف استانبول، یک بازار خوش ساخت با معماری زیبا و طرح های هندسی جالب توجه است.

spice bazaar 6

عکس بالا، تصویری از بازار ادویه شهر است که روزگارش را در حدود ۸۰ سال پیش به تصویر کشیده است. نام «میصیر» (مصر) را به این دلیل برای این بازار سرپوشیده بزرگ انتخاب کردند که بازار با بودجه‌ مالیات‌های دریافتی از مصر ساخته شده بود. کاروان قاهره هر ساله انواع ادویه‌جات را با خود به استانبول می‌آورد. چون استانبول در مسیر تجارت میان شرق و اروپا واقع شده بود. با این حال در گذر زمان، بازدید کنندگان خارجی استانبول این بازار را بازار ادویه نامیدند؛ چون اکثر تجارت و خرید و فروش ادویه در استانبول در این بازار انجام می‌شود.

spice bazaar 4

بازار مصری ها، در صدها سال پیش، به عنوان بخشی از مجموعه مسجد جدید بنا شد که در روزگار عثمانیان، صرفا فروش ادویه در آن رونق داشت. چون ادویه ها از آفریقا به خصوص مصر به این نقطه شهر می آمد، به بازار مصری ها نیز معروف گردید. در واقع در روزگار عثمانی، این بازار، محفل خرید و فروش ادویه جات آسیایی و آفریقایی بود که از کاروان ها به این نقطه می آمد و توزیع می شد. در واقع هاب توزیع ادویه در نقاط مختلف اروپا نیز روزگاری همین بازار بود.

ادویه جات در روزگاری که حمل و نقل کشتی و زمینی، به جای هوایی، تنها راه حمل و نقل کالا بود، از مصر به استانبول می امد و از آنجا به نقاط مختلف اروپا هم می رفت. راه های تجاری، سال ها زیر کنترل امپراطوری عثمانی بود و از آنجا که مصر یک استان عثمانی محسوب می شد، نقطه توزیع بوده و به نوعی زنجیره تامین ادویه ترکیه و تزریق و تامین کالا به هاب ادویه ترکیه (استانبول) نیز به شمار می رفت.

معماری بازار ادویه استانبول

در روزگار نه چندان دور، وقتی به تاریخچه کسب و کار در استانبول نگاه کنید، نقش بازار ادویه را پر رنگ خواهید دید. ادویه هایی که از آفریقا به استانبول می رسید، از طریق بازار ادویه، بسته بندی شده یا به صورت عمده  فروشی، به نقاط مختلف شهر می رفت. هم چنین از بندر قسطنطنیه به اروپا نیز ارسال می شد و لذا، یک موقعیت مهمی در گسترش صادرات مواد غذایی ترکیه به قاره سبز داشت.

خوردنی جات و سوغات بازار 

بازار ادویه استانبول صرفا مکانی برای خرید و فروش ادویه و محصولات مربوطه نیست. بلکه مثل بازار بزرگ تبریز و اصفهان و کاشان ایران، بنایی تاریخی با قدمت ۵۰۰ ساله است. به دلیل قرارگیری بازار ادویه استانبول در بخش اروپایی نشین این شهر، معمولا میزبان ده‌ ها هزار گردشگر و ساکنان ثابت شهر استانبول در طول روز بوده و مکانی شلوغ به شمار می رود.

در بازار صرفا این ادویه های خوشمزه و خوش طعم و خوش رنگ نیست که طنازی می کند. بلکه شما می توانید انواع و اقسام سوغات خوشمزه ترک ها را در رنگ ها و بسته های گوناگون، خریداری کنید و با یک تیر، چند نشان را بزنید. اگر قصد خرید سوغات در استانبول دارید، قیمت های بازار بزرگ استانبول برای خرید سوغان خوردنی، شاید از پاساژهای لوکس استانبول، مفید تر باشد.

در بازار ادویه شهر، انبوهی از میوه های خشک مخصوص ترکیه و میوه های خشک استوایی در دسترسی شکم گردهای استانبول قرار دارد. شیرینی های خوشمزه ترکی مثل باقلوا در برخی از مغازه های بازار ادویه استانبول ، پذیرای خیل عظیمی از گردشگران است. باقلواهای ترکی معمولا با چای پر رنگ سرو می شود.

اگر به بازار رفتید، سعی کنید با توجه به کاهش ارزش پولی ملی ما و برای  مدیریت بودجه سفر، یک عدد از خوشمزه ترین سوغات خوردنی ترک ها که در این بازار عرضه میشود، تست کنید و اگر جعبه ای خرید می کنید، جعبه ای از ۱۰ تا ۳۰ نوع مختلف شیرینی و شکلات باشد که در عکس زیر مشاهده می کنید.

spice bazaar 7

در بازار ادویه استانبول، یکی از بهترین نوع زیتون های ترکیه را می توانید مشاهده و خریداری کنید. البته نه صرفا زیتون های خوشمزه ترکیه، بلکه زیتون هایی که از  نقاط مختلف آسیا و اروپا به استانبول آمده مثل زیتون اسپانیایی، فروش خوبی در این بازار بزرگ تاریخی شهر دارد. امیدواریم روزگاری، شاهد فروش گسترده زیتون ایران در بازار بزرگ ادویه استانبول باشیم.

انواع روغن ها و عودها و آجیل و مغز گردو و مغز بادام و مغز فندق که هزار و یک خاصیت برای رژیم غذایی کودکان تا بزرگسالان و کهنسالان دارد با امکان روغن گیری از آنها، در بازار بزرگ ادویه  استانبول عرضه و به فروش می رسد. در واقع در بازار ادویه استانبول، مشتریان با انتخاب های گوناگون روبرو هستند و قیمت محصولات در این بازار به نسبت نقاط مختلف شهر، کم تر است.

با گردش در بازار ادویه استانبول ، به نوعی یاد گردش در بازار بزرگ تبریز و بازار اصفهان می‌ افتیم. مخصوصا وقتی که چشم شما به عتیقه جات و سفره های قلم کاری شده و ظروف چینی پر نقش و نگار می افتد که از آفریقا و آسیا به بازار بزرگ استانبول آمده و خاتم و معرق یزد و اصفهان در یادها، جلوه گر می شود.

یکی از کارهایی که خوب است در اطراف بازار ادویه استانبول انجام دهید، غذا خوردن در رستوران های هوکاپاشا، پیاده روی از طریق پل گالاتا به سمت شاخ  طلایی استانبول است. فراموش نکنید که شاخ طلایی استانبول، شب هایی با مناظر دیدنی و چشم نواز دارد و این جا جایی است که از آن عازم جزایر پرنس استانبول خواهید شد.

بازار ادویه استانبول ترکیه یا بازار مصری ها

در بازار ادویه استانبول، صنایع دستی از ترکیه و سایر نقاط جهان نیز عرضه می شود. عتیقه جات برنزی، فلزی، چوبی، در کنار عطر دوست داشتنی قهوه محمد افندی، عرضه شده و می توانید به کلکسیونی از سوغات کشورهای مختلف که در بازار به فروش می رسد نیز دسترسی داشته باشید. در واقع بازار ادویه استانبول را می توان نمایشگاه دائمی سوغات و صنایع دستی ترکیه و سوغات و صنایع دستی بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی دانست.

جایی که گردشگران اروپایی و آمریکایی، با فهرستی از بهترین انتخاب ها برای خرید سوغات و صنایع دستی کشورهای مختلف جهان در این مکان تاریخی روبرو شده و معمولا دست پر این محفل باشکوه شکم گردی را ترک می کنند.

بازار بزرگ ادویه استانبول، جایی برای خوردن است. لذا اگر قصد شکم گردی در شهر دارید، حتما اوایل صبح به بازار رفته تا در زمان مناسب و با فرصت کافی، از بخش های گوناگون بازار دیدن کرده و خریدهای وسوسه انگیز خود را کامل کنید.

در اوایل ساخت بازار، این بازار صرفا محفل خرید و فروش انواع ادویه ترکیه و غیر ترکی بود. بعدا داروهای گیاهی هم به آن اضافه شد و اکنون، سوغات و صنایع دستی ترکیه و سایر کشورها نیز در آن عرضه می شود.

spice bazaar 3

در بازار بیش از خرید ادویه به رستوران ها و دسر فروشی های استانبول توجه کنید.  علی محتتین، حاجی بکر، قدیمی ترین مغازه شیرینی فروش شهر در نزدیکی بازار واقع شده است. کافه BREW COFFEEWORKS از بهترین کافی شاپ های تخصصی استانبول است تا قهوه ترکی دمی نوش جان کنید.

ساعت کاری بازار ادویه استانبول

بازار ادویه استانبول همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۹:۳۰ باز است و پذیرای گردشگران بوده  و در روزهای اول سال نو میلادی و روز عید سعید فطر و عید سعید قربان تعطیل است. اگر این روزها با تور استانبول عازم این شهر هستید، دقت داشته باشید. در برخی اعیاد مذهبی، بازار ادویه استانبول تعطیل می باشد.

بازار مصری ها، در تعطیلات عمومی و مذهبی و به خصوص ۲۹ اکتبر هر سال تعطیل است. لذا به گردشگران استانبول توصیه می شود در صورتی که در روزهای تعطیل قصد عزیمت به بازار ادویه شهر را دارید، حتما از بخش پذیرش هتل یا اقامت‌گاه خود یا ساکنان شهر، درباره باز یا بسته بودن بازار، اطلاعات لازم را کسب کنید تا با در بسته روبرو نشوید.

شماره تماس: ۹۰۲۱۲۵۱۳۶۵۹۷+

بازار ادویه استانبول کجاست؟

بازار ادویه استانبول (Misir Carsisi) یا Spice Bazaar در منطقه اروپایی پر رفت و آمد و شلوغ فاتح (FATIH) بخش رستم پاشا (Rustem Pasa) قرار دارد. اگر قصد دارید به مغازه های این بازار، جنس بفروشید یا نمونه محصول صادر کنید، از آدرس و کدپستی رسمی که در زیر ارائه کردیم استفاده کنید.

آدرس بازار ادویه استانبول: ترکیه، استانبول، منطقه اروپایی فاتح، رستم پاشا، بازار ادویه.

Address: Rüstem Paşa, Erzak Ambarı Sok. No:92, 34116 Fatih/İstanbul, Turkey

روش های دسترسی به بازار 

اگر قصد عزیمت به دومین بازار بزرگ سرپوشیده ترکیه را دارید و مثلا در بخش سلطان احمد شهر استانبول قرار دارید، از تراموا استفاده  کنید. تراموا شماره T1 از ایستگاه سلطان احمد حرکت کرده و پس از گذر از ایستگاه گلخانه و سیرکچی،  به ایستگاه امینونو می‌رسد که محل قرارگیری بازار است.

اگر قصد عزیمت به بازار دارید و در میدان تکسیم و نزدیک خیابان استقلال (شانزلیزه ترکیه) قرار دارید، از ایستگاه مترو میدان تکسیم استفاده کرده و به کاباتاش بروید. سوار تراموا شده و از ایستگاه تراموا کاباتاش ظرف ده دقیقه به تراموا امینونو خواهید رسید. عکس زیر، نحوه عزیمت به بازار بزرگ شهر از میدان تکسیم را روی نقشه شهر استانبول نشان می دهد.

این بازار چون در قلب شهر قدیمی واقع شده، همواره مقصد گردشگری تیپ های گوناگون مسافران است. می توانید با کشتی از امینونو به مناطق محبوب مثل کادیکوی و اسکودار نیز بروید. لذا این بازار تاریخی، از نظر موقعیت جغرافیایی، شما را به مقصد های گردشگری معروف استانبول هم نزدیک می کند.

توصیه اقامت ۲۴ به شما، پیاده روی از سمت تکسیم و سلطان احمد به سمت بازار بزرگ ادویه شهر است تا زمانی که به این منطقه رسیدید، آماده خوردن انواع و اقسام خوشمزه جات سنتی و فرنگی باشید. اگر اقامت شما در مناطق لاللی، آکسارای و بیازیت باشد، پیاده  روی شما به سمت بازار بزرگ استانبول آسان است.

جاهای دیدنی اطراف بازار ادویه استانبول

مسجد نو (ینی کامی)، در جوار بازار ادویه استانبول قرار گرفته است. معمولا هر جا بازاری بنا می شد، مسجد و آب انبار نیز در کنار آن احداث می شد. بازار محمود پاشا از جاهای دیدنی اطراف است که از بازارهای عمومی نزدیکی است که بین بازار بزرگ (GRAND BAZAAR) و بازار ادویه قرار دارد. از دیگر جاهای دیدنی اطراف باید به مسجد رستم پاشا اشاره کرد. از مساجد نسبتا کمتر شناخته شده شهر است اما در فهرست زیباترین مساجد استانبول قرار دارد.

خیابان هوکاپاشا از دیگر مقصدهای گردشگری اطراف این بازار است. خیابان هوکاپاشا، به دلیل آنکه محفل شکم گردی رستوران دوست ها و کافه گردهای حرفه ای مشکل پسند است، شهرت زیادی پیدا کرده است. از دیگر جاهای دیدنی اطراف بازار تاریخی شهر، بایستی به پل گالاتا اشاره کنیم که قدیمی ترین و معروف ترین پل بر فراز شاخ طلایی بوده و چشم اندازهای خیره کننده دارد.

از دیگر جاذبه های گردشگری نزدیک بازار ادویه استانبول می توان به

اشاره کرد.

هتل های نزدیک بازار ادویه استانبول

در اطراف بازار تاریخی شهر، هتل های زیادی واقع شده و انتخاب های مختلفی از ۲ ستاره تا ۵ ستاره در دسترس شما قرار دارد. انتخاب یک هتل مناسب در سفر به پایتخت گردشگری  ترکیه، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. اما اگر دوست دارید در نزدیکی بازار ادویه شهر، اقامتی جذاب و خاطره انگیز را تجربه کنید و دسترسی راحتی به این بازار معروف تاریخی داشته باشید، پیشنهاد اقامت ۲۴ به شما این است که هتل های استانبول زیر را در نظر داشته باشید:

  • هتل کلاریون گلدن هورن
  • هتل هیلتون گاردن
  • هتل آستان گالاتا
  • هتل پرا
  • هتل پارادایس
  • هتل پتروس
  • هتل لازونی
  • هتل پیر لوتی.

سؤالات متداول

در بازار ادویه استانبول فقط ادویه جات می فروشند؟

خیر شما می توانید شیرینی های لوکوم، خاویار، خشکبار، عسل، آجیل، میوه خشک، انواع روغن، عتیقه جات و سفره های قلم کاری شده هم بخرید.

قیمت کالاها در بازار ادویه استانبول چطور است؟

به نسبت مراکز خرید دیگر با قیمت کمتری می توانید خرید کنید.

بازار مصری های استانبول چه روزهایی باز است؟

بجز تعطیلات عمومی و مذهبی بخصوص ۲۹ اکتبر، روز اول سال نو میلادی، عید سعید فطر و قربان همه روزه پذیرای شماست.

چه ساعتی به بازار ادویه استانبول برویم؟

هر روز از ۸ صبح تا ۷ و نیم شب فرصت دارید.

۴/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×