بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جهانگردی » استانبول » مسجد رستم پاشا استانبول کجاست؟ اطلاعات بازدید و آدرس
مسجد رستم پاشا rustem pasha
استانبول

مسجد رستم پاشا استانبول کجاست؟ اطلاعات بازدید و آدرس

۱۰ آبان ۱۴۰۱ 12۰1,703

مسجد رستم پاشا Rustem Pasha Mosque استانبول یکی از جاهای دیدنی استانبول است. مسجد رستم پاشا استانبول برای مسافران استانبول، از مقصدهای گردشگری مذهبی بوده که در بخش اروپایی پایتخت گردشگری ترکیه واقع شده است. اقامت ۲۴ در این گفتار، شما را با آدرس مسجد رستم پاشا استانبول، عکسهای مسجد رستم پاشا استانبول و دیدنی های نزدیک مسجد آشنا میکند. با ما همراه باشید.

تاریخچه مسجد رستم پاشا استانبول

تصویری از نمای مسجد رستم پاشا استانبول

مسجد رستم پاشا استانبول در قلب قدیمی شهر واقع شده و توسط معمار مطرح عثمانی (سنان) طراحی شده است. از شاهکارهای عصر خود بوده و اکنون پس از ۴۰۰ سال یادگار عصر عثمانی است. نام مسجد از وزیر بزرگ عثمانی یعنی رستم پاشا گرفته شده و کار ساخت این مسجد، ۲ سال پس از مرگ رستم پاشا به اتمام رسید.

بازدید از مسجد رستم پاشا استانبول مثل بازدید از سایر مساجد ترکیه، برای گردشگران رایگان است. در واقع مسجد رستم پاشا استانبول، یکی از مقصدهای گردشگری رایگان در این شهر بوده و در طول روز، پذیرای بازدید گردشگران مذهبی است. حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه برای بازدید از این مکان نیاز است.

مسجد رستم پاشا استانبول ، قدمتی بیش از چهارصد سال داشته و روایتی از معماری عصر عثمانی به شمار می رود. ساخت مسجد با مرمر و گرانیت بوده و معماری شکوهمند و چشم نوازی دارد. لوکیشن خوبی برای عکاسی است.

این مسجد کوچک است اما در عین کوچکی، خوش ساخت به نظر می رسد. کاشی کاری های نفیس و رنگین، زینت بخش معماری و دکوراسیون مسجد است. رستم پاشا یکی از وزرای معروف عصر زعامت سلطان سلیمان بوده و بر خلاف برخی از وزرای عثمانی، از وی به نیکی یاد می شود.

رستم پاشا بیش از ۱۴ سال در روزگار سلطان سلیمان، وزیر بود و طولانی ترین دوره وزارت را در میان وزرای دربار در اختیار داشت. او در دهکده بوسنیایی کارش را به عنوان دامدار خوک آغاز نموده بود.

سپس وارد دربار عثمانی شد و بر اساس سیستمی که پسران جوان مسیحی را به منظور آموزش و خدمت به دولت و ارتش عثمانی در ازای مالیات به کار می گرفت، وارد دربار شد. در قسطنطنیه تحصیل کرد و درجه های ترقی را طی نمود. با مهرماه سلطان، دختر سلطان سلیمان ازدواج کرد. او عاشق برنامه های سیاسی و اصلاح اقتصادی بود اما عشق پول بودنش سبب شد که دردسرهای زیادی را درست کند.

رستم پاشا، چهره مطلوبی از خود در فضای عمومی عصر عثمانی بر جای نگذاشت و به همین خاطر بود که تلاش کرد تا با تاسیس خیریه بزرگ و تعریف پروژه های نیکوکاری عمومی، چهره زشت خود در میان مردم را اصلاح کند. این مسجد، محصول همان پروژه ها و به نوعی عذرخواهی سیاسی رستم پاشا از مردم عصر عثمانی به شمار می رود.

البته شماری مسجد کوچک و کاروان‌سرا نیز در استانبول به نام رستم پاشا ثبت شده است. اما هیچ‌کدام از منظر ثروت و عظمت معماری قادر به رقابت با مسجد رستم پاشا استانبول نیستند.

تاریخ تصدیق می کند که رستم پاشا، از پایه گذاران فرهنگ رشوه در درباره عثمانی بود. ثروت کلانی از طریق رشوه هایی که دریافت کرد بدست آورد. او در سال ۱۵۴۴ میلادی به عنوان وزیر وارد امپراطوری سلطان سلیمان شد و با همراهی مادر زنش یعنی خرم سلطان، قدرت و اداره امور سیاسی را در دوران پیری سلطان سلیمان در دست گرفت. به هر حال رستم پاشا یکی از قدرتمند ترین مردان عصر عثمانی بود و با کمک همسر و مادر زنش ، اتحاد سیاسی را ایجاد کرد که زمینه حذف رقبا را فراهم نمود.

آیات قرآن روی دیوارهای مسجد رستم پاشا استانبول

مسجد رستم پاشا استانبول کجاست؟

مسجد رستم پاشا استانبول در بخش اروپایی استانبول قرار دارد. این مسجد در ناحیه فاتح، محله رستم پاشا واقع شده و برای ورود به آن بایستی به خیابان هسیرجیلار مراجعه کنید. در محله همیشه شلوغ امینونو، در کنار خلیجی به نام شاخ طلایی، این مقصد گردشگری مذهبی ترک ها در دسترس گردشگران است.

آدرس مسجد رستم پاشا استانبول: ترکیه، استانبول، ناحیه اروپایی فاتح، محله رستم پاشا، خیابان هسیرجیلار. Hasircilar Cd.

چطور به مسجد رستم پاشا استانبول برویم؟

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، مسجد رستم پاشا استانبول در نزدیکی مسجد سلیمانیه واقع شده و برای عزیمت به این مسجد، می توانید از ترام در ایستگاه KARAKOY ISTASYONU یا ایستگاه راه آهن کاراکوی استفاده کنید. پل گالاتا که یکی از زیباترین مقصدهای شب گردی در استانبول است، شما را از مجله کاراکوی به رستم پاشا می رساند. دقت کنید که ایستگاه مترو SISHANE در خط ۵ مترو استانبول، نزدیک ترین ایستگاه مترو به مسجد رستم پاشا است.

مسجد رستم پاشا در چهارصد متری مسجد جدید استانبول و در دویست متری بازار مصری‌ها قرار دارد که نیاز به سه دقیقه پیاده روی دارد. این مسجد آن طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، در فاصله بسیار کم و در حدود هزار متری پل گاتالا و مسجد توپکاپی واقع شده و شما می‌توانید با ۲۰ دقیقه‌ پیاده‌روی خود را به این مکان‌ها برسانید.

معماری مسجد رستم پاشا

در بازدید از مسجد رستم پاشا استانبول، چیزی که در وهله نخست نظر گردشگران را به خود جلب می کند، معماری داخلی بنا و دکوراسیون ساده اما دوست داشتنی آن است که الهامی از معماری اسلامی روزگار عثمانی است. کاشی کاری های آبی که مزین به آیات قرآن کریم است، یادآور معماری مساجد ایرانی به خصوص در اصفهان، یزد و کاشان است.

همان طور که در ۲ تصویر بالا و پایین مشاهده می کنید، نقش کاشی در طراحی و ساخت مسجد رستم پاشا استانبول، نقش ژرف داشته و معمار و طراح این مسجد، با الهام از معماری اسلامی در عصر عثمانی، توانسته اثری بدیع را خلق کند که امروز پس از گذشت چهار قرن، همچنان چشمان گردشگران بین المللی را خیره می کند.

نیم دایره هایی که در سقف مسجد و کنار پنجره های مسجد رستم پاشا استانبول کار شده، در واقع الگویی ثابت در طراحی و ساخت بسیاری از مسجدهای قدیمی و جدید این شهر است. موضوعی که سبب بزرگ تر شدن فضا و تمرکز دید بیننده شده و در چشم نوازی معماری، نقش موثری ایفا کرده است.

نکته جالب درباره این بنای تاریخی مذهبی پایتخت گردشگری ترکیه آن است که چون منطقه امین اونو در شهر استانبول، مرکز تجاری بود و مکانی گود به شمار می رود، معمار این مسجد که سینان نام داشت، در زمان طراحی بنا، تصمیم گرفت که زیر مسجد، دکان هایی احداث شود.

اگر به بازدید این مسجد رفتید، حتما نقوش گل هایی مثل میخک، مینا، لاله ، رز و زنبق در طراحی بنا، نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. این ها، نمونه بارزی از چینی کاری ممتاز قرن شانزدهمی در دیوارهای شبستان ورودی مسجد و ستون های پافیلی داخلی محسوب می شود. موضوعی مهم برای عاشقان معماری و تاریخ هنر در عصر عثمانی.

تصویری از کاشی کاری دیواره ها و دکوراسیون سقف و طراحی منبر مسجد رستم پاشا

فضای داخلی مسجد رستم پاشا

یکی از باشکوه ترین مقصدهای گردشگری رایگان استانبول که شما را با یکی از برترین میراث معماری چند قرن اخیر ترکیه آشنا می کند ، همین مسجد رستم پاشا استانبول است. پروژه ای الهام گرفته از ثروت شخصی رستم پاشا و مبتنی بر اقتدار دولتی و مذهبی است. روایت گر رابطه تنگانگ عثمانی عصر سلطان سلیمان و اسلام سنی بوده و ردپای معماری اسلامی عصر عثمانی در طراحی و ساخت این بنای خوش ساخت دیده می شود.

رستم پاشا تلاش کرد تا با ساخت مسجد، میراثی شایسته از خود به یادگار بگذارد. او مدیریت ممتاز دولتی داشت و علاقمند بود که در نظر مردم، وفادار به مذهب و مردم جلوه کند. کاشی کاری داخلی مسجد رستم پاشا حکایت از اهمیت کاشی کاری زیبا در طراحی و ساخت بنا داشته که مورد تاکید رستم پاشا هم بوده است.

طرح های روی کاشی های مسجد، کار کارا میمی معمار عصر عثمانی است. مبتکر الگوی طراحی گل است و رنگ های سبز زیتونی و قرمز به کار رفته، مسبوق به سابقه نیست. بیش از ۲۳۰۰ قطعه کاشی در ساخت این بنا به کار رفت که برخی نیز در سالهای اخیر سرقت شده اند.

رونق صنعت کاشی در عصر رستم پاشا از جمله مواردی بود که نشان از علاقه وافر رستم پاشا به این عنصر در معماری بناهای اسلامی داشت. علاقه او سبب شد تا مرکز معروف تولید کاشی به نام ایزنیک در عصر عثمانی تاسیس گردد.

تصویری از معماری سقف و ساختار پنجره های مسجد رستم پاشا استانبول

کاشی کاری مسجد رستم پاشا همان طور که در تصاویر مشاهده می کنید، دوست داشتنی و خیره کننده است. کاشی کاری ایزنیک استفاده شده در دیوارهای بنا، نشان از تاکید رستم پاشا بر تولید داخلی دارد. همه فضای داخلی مثل دیوار ها و ستون و محراب مسجد را در بر گ رفته و منبر نیز از همین عنصر است.

تزیینات داخلی و دکوراسیون داخلی مسجد رستم پاشا با استقبال معماران و مجلات معماری همراه شده و در برخی از کتاب های معماری نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. تا کنون سابقه نداشت که مسجدی به این اندازه، توسط کاشی های ایزنیک عصر عثمانی، طراحی و ساخته شود.

جاهای دیدنی اطراف مسجد رستم پاشا

مسجد جدید

مسجد جدید استانبول که به «ینی جامی» (Yeni Cami) نیز شهرت دارد در انتهای جنوبی پل گالاتا در منطقه امینونو قرار دارد و بر خلاف نام خود قدمتی بیش از ۳ قرن دارد و به دستور صفیه سلطان و توسط شاگرد معروف معمار سنان (معمار مسجد رستم پاشا)، داوود آقا ساخته شد.

تصویری از مسجد زیبای YENI CAMI در شهر استانبول که از مراکز گردشگری نزدیک Rustem Pasha Mosque است

آدرس مسجد جدید: استانبول، منطقه امینونو، محله فاتیح، خیابان رستم پاشا.

بازار مصری‌ها

بازار مصری‌ های استانبول (بازار ادویه) بنایی تاریخی فرهنگی است که در فاصله سیصد متری (۳ دقیقه ای ) مسجد رستم پاشاه واقع شده و با بیش از هشتاد مغازه بعد از بازار استانبول بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده استانبول به شمار می رود. این بازار که به بازار ادویه‌جات یا بازار جدید هم معروف است و در واقع بخشی از ساختمان مسجد جدید است. بازار مصری‌ها ساخته شد تا درآمد حاصل از اجاره‌های این مغازه صرف تعمیر و نگهداری مسجد شود.

بازار ادویه استانبول از مقصدهای گردشگری دیدنی و محبوب شکم گردهای شهر است

آدرس بازار مصری‌ها: استانبول، میدان امینونو، محله فاتیح، بازار ادویه معطر (یا بازار مصری‌ها).

از دیگر جاهای دیدنی نزدیک مسجد رستم پاشا استانبول باید به

اشاره کرد.

هتل های نزدیک مسجد رستم پاشا استانبول

یکی از هتل های نزدیک مسجد رستم پاشا، هتل اورینت بانک (Orient Bank Hotel) است که فقط ۷۵۰ متر ( فاصله شش دقیقه ای) با آن قرار دارد. هتل ۵ ستاره مجهز است. هتل دیگر، هتل مست (MEST HOTEL) است که در فاصله پنج دقیقه ای با رستم پاشا واقع شده و ۳ ستاره است.

از دیگر هتل های استانبول که نزدیک مسجد رستم پاشا استانبول واقع شده، هتل کرونتون (Cronton Design) است و در فاصله پنج دقیقه ای مسجد قرار دارد.

هتل دیگر که در جنوب شرقی مسجد قرار دارد، هتلی به نام هان ۱۷۷۲ (HAN 1772) بود و در فاصله هفت دقیقه ای هتل است. هتل گرین پاروت (GREEN PARROT) هم در جوار همین هتل قرار دارد و از انتخاب های خوبی برای اقامتی خوش در پایتخت گردشگری ترکیه به شمار می رود.

این هتل ها از دکوراسیون و معماری زیبا و اتاق های راحت برخوردار بوده و با رعایت استانداردهای به روز هتلداری ترکیه و با فراهم کردن امکانات و خدمات متنوع و مطلوب، از بهترین گزینه برای اقامتی خاطره انگیز در نزدیکی مسجد رستم پاشا استانبول محسوب می شوند.

جمع بندی مطالب

خیلی از گردشگرانی که به مسجد رستم پاشا استانبول رفته اند از معماری داخلی و کاشی های به رنگ آبی آن تعریف و تمجید کرده اند. بنابراین اگر در لیست توریستی و گردشگری خود بازدید از مسجدهای زیبای استانبول را گذاشته اید پیشنهاد می کنیم بعد از اینکه با تور استانبول به این شهر رسیدید، مسجد رستم پاشا را از دست ندهید که با یک نگاه عاشق آن خواهید شد.

سؤالات متداول

چه موقعی برای بازدید مسجد رستم پاشا خلوت تر است؟

اکثر مواقع شلوغ است مخصوصا بخاطر بازارهایی که در نزدیکی آن ساخته اند.

محلی مخصوص عبادت و مناجات بانوان هست؟

بله.

چه ساعاتی مسجد رستم پاشا باز است؟

۲۴ ساعته است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×