بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » عمارت شاپوری شیراز ، باغی به سبک اروپایی
باغ شاپوری شیراز
شیراز

عمارت شاپوری شیراز ، باغی به سبک اروپایی

۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ 8۰3,204

در شهر شیراز، خیابان انوری، روبروی خیابان اهلی، باغی بسیار زیبا و تاریخی با عمارتی باشکوه، به نام باغ شاپوری قرار گرفته است. این باغ و عمارت باشکوه ، طی سال های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ توسط استاد ابوالقاسم مهندسی، معمار معروف شیرازی بنا شده‌ و متعلق به عبدالصاحب شاپوری،  از تاجران بزرگ شیراز می باشد.

این بنا تا سال ۱۳۷۰، توسط خانواده شاپوری مورد استفاده قرار می گرفت. سپس، چند سال به صورت متروکه‌‌ رها شد و در ‌‌نهایت در سال ۱۳۷۸ سازمان میراث فرهنگی استان فارس، آن را خریداری و ثبت میراث فرهنگی ایران کرد. این بنا در دو طبقه با زیربنای ۸۴۰ مترمربع و در زمینی به مساحت ۴۶۳۵ مترمربع به سبک معماری قاجاریه بنا شده‌ و جزو اولین بناهایی است که در آن سال‌ها با رویکرد آزادانه به معماری، طراحی شده‌است.

باغ شاپوری شیراز
آدرس: شیراز، خیابان انوری، روبروی خیابان اهلی

از جمله خصوصیات ویژه این بنا، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

اضافه نمودن بالکن به بنا که در معماری ایرانی جایگاهی نداشته، از مشخصات خاص معماری این عمارت می باشد.

دسترسی به این عمارت، از محور اصلی میسر نیست و با ۹۰ درجه چرخش، در نمای شمالی واقع شده‌است.

لازم به ذکر است که باغ این مجموعه دارای تقارن در معابر است ولی نحوه قرارگیری درخت‌ها در آن تقارن ندارند.

راه‌پله درونی بنا، در معماری بناهای هم‌دوره با این اثر، دیده نمی‌شود.

برخلاف دیگر بنا‌ها که اتاق‌ها چندمنظوره بودند، در این بنا هر اتاق، کاربری خاص خود را داراست.

در واقع، عمارت شاپوری، مجموعه‌ای است دو طبقه، با زیربنای ۸۴۰ متر که در باغی زیبا به وسعت ۴۶۳۵ متر مربع بنا شده است .

حضور در باغ و عمارت بسیار زیبای شاپوری، انرژی بسیار مثبتی به هر بیننده می دهد. در لحظه اولی که وارد این خانه قدیمی می شوید، حیاط بزرگ و با صفایش، نظرتان را جلب خواهد کرد، مخصوصا اگه فصل بهار یا تابستان باشد و استخرش پر آب و فواره هایش باز باشد و باغچه هاش پر از گل های رنگارنگ.

باغ شاپوری شیراز
باغ شاپوری میزبان علاقمندان به معماری قدیم ایران، به خصوص شیوه معماری و تزئینات شیراز

باغ و عمارت با شکوه و بسیار زیبای شاپوری، پس از بازسازی های اساسی، به صورت موزه ای تاریخی تبدیل شده و میزبان علاقمندان به معماری قدیم ایران، به خصوص شیوه معماری و تزئینات شیراز است.

هم اکنون این مجموعه با داشتن امکانات رفاهی همچون رستوران بین المللی ایرانی – فرنگی و کافی شاپ، پذیرای گردشگران داخلی و خارجی می باشد. بعد از اینکه بازدیدتان تمام شد، میتوانید در کافی شاپ و رستوران این مجموعه استراحتی داشته باشید و در حیات باشکوه و زیبایش ، کنار ستون ها و پنجره های قشنگ این موزه، چند عکس یادگاری بگیرید و سپس کمی کنار گل های زیبا در حیاط روی نیمکت هایی که برای شما تهیه کرده اند، استراحت کنید و از سکوت و آرامش منحصربفرد این خانه لذت ببرید.

ایوان طبقه دوم عمارت اصلی دارای گچبری‌ها و کاشی‌کاری‌های بسیار زیبایی می‌باشد که طرح فروهر در پیشانی عمارت خودنمایی می‌کند. در رنگ آمیزی این قسمت از عمارت از رنگ‌های متنوعی همچون قرمز، لاجوردی، قهوه ای و سفید استفاده شده است که زیبایی خیره کننده‌ای به طرح‌ها بخشیده‌اند. همچنین در نمای این عمارت ۱۴ ستون گچی با تزینات ظریف و خارق العاده وجود دارد که نشان از هنرمندی استادکاران و معماران این بنا می‌باشد.

از تزئینات و گچ بری‌ها و ستون های رنگی که بگذریم، حوض پنج پر بزرگ وسط حیاط به هیچ یک از بناهای تاریخی موجود در شیراز شباهتی ندارد و جلوه ای چشم نواز، به باغ داده است. جلوه ای که شکوه معماری عمارت را دو چندان می‌کند. چند منظوره بودن اتاق ها و سادگی ساختن آنها از ویژگی های خاص بنا است، اما وجود راه پله در وسط عمارت و دو سویه شدن آن و هدایت بازدیدکنندگان به شاه نشین و گوشواره هایی که با درک‌های کوچک و بزرگ فضای بیرون خانه را (باغ) نشان می‌دهد ، از دیگر جلوه‌های بنا محسوب می‌شود.

باغ شاپوری شیراز
باغ «شاپوری» مانند دیگر باغ‌های ایرانی آن زمان، جنبه‌ کارآیی، پویایی و سود‌دهی داشته است

باغ «شاپوری» مانند دیگر باغ‌های ایرانی آن زمان، جنبه‌ کارآیی، پویایی و سود‌دهی داشته است. وجود شمار زیادی درخت میوه مانند نارنج و انار، داشتن این جنبه از عملکرد باغ‌های ایرانی را در آن نمایان می‌کند؛

از بازمانده‌های تاریخی با ارزش باغ، میتوان به بنای آن، که حدود ۸۰ سال قدمت دارد و حوض میانی باغ به‌شکل یک گل پنج‌پر اشاره کرد. دو هزار مترمربع از این باغ که کلا حدود چهارهزار مترمربع مساحت دارد، به بنا و راه‌های باغ و بقیه به پوشش گیاهی اختصاص داده شده است.

علاوه بر ساختمان اصلی باغ، عمارت اندرونی، کالسکه خانه و حیاط پشتی دیگر بخش‌های باغ شاپوری می‌باشند که به میراث فرهنگی واگذار نگشته‌اند و در اختیار وارثین قرار دارند.

باغ شاپوری شیراز
بازدید عموم از این اثر در شهر زیبای شیراز، آزاد است

بازدید عموم از این اثر در شهر زیبای شیراز، آزاد است و در آن رستوران و کافی شاپ و نمایشگاه آثار فرهنگی و هنری استان فارس دایر است.

ساعت بازدید عمارت شاپوری

این عمارت زیبا همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۱ شب برای بازدید عموم باز می‌باشد. در ایام شهادت عمارت شاپوری تعطیل بوده و امکان بازدید وجود ندارد. هزینه ورودی برای گردشگران ایرانی ۲۰۰۰ تومان و برای گردشگران خارجی نفری ۵۰۰۰ تومان است.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..
×