بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
باغ تخت شیراز
شیراز

باغ تخت شیراز کجاست

۱۲ فروردین ۱۳۹۸ 11۰2,147

باغ تخت شیراز که یکی از زیباترین و کهن ترین باغ های ایرانی با معماری منحصر به فرد می باشد، یادگاری به جای مانده از قرن پنجم هجری قمری بوده و به مرور در حال حذف شدن از جاهای دیدنی شیراز است. باغ قراچه یا باغ تخت شیراز که شناسنامه ای بر تمدن کهن این شهر می باشد را در ادامه توصیف و نگاهی به بخش های مختلف و گذشته آن خواهیم داشت.


برای آشنای بیشتر با باغ تخت شیراز، در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “عمارت شاپوری شیراز، شاهکار معماری ایرانی

باغ تخت شیراز

معرفی باغ تخت شیراز

در بین تمام جاذبه های تاریخی ایران، برخی از آنها با داشتن قدمت چند صد ساله و گذشته ای پر فراز و نشیب از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند و نمونه های این چنینی را می توان در بین جاذبه های شهر شعر و ادب مشاهده کرد. باغ تخت شیراز، یکی از قدیمی ترین باغ های کشورمان می باشد که توسط اتابک قراچه در قرن پنجم هجری قمری ساخته شده است. باغی بزرگ و نه طبقه با معماری و سبک بسیار ویژه و حیرت انگیز، در دامنه کوه باباکوهی چندین قرن است که چشم هر گردشگری را به خودش جلب می کند. البته شکوه و استواری که باغ تخت شیراز در قرن های گذشته داشته است را نمی توان امروز در آن احساس کرد و رنگ غبار و ویرانی بر در و دیوار های آن نشسته است.

بخش های مختلف باغ تخت شیراز

بر اساس اسناد و مدارک و سفرنامه های مختلف که در آنها باغ تخت شیراز را توصیف کرده اند، در مقابل این باغ استخر بزرگی به چشم میخورد که بخاطر داشتن آب فراوان، امکان قایق سواری در آن وجود داشته و با فواره های بزرگ، زیبایی باغ صد چندان شده است. باغ تخت در واقع از نه طبقه تشکیل شده که با پله به هم ارتباط داشته و در نهایت به دو عمارت کلاه فرنگی بسیار زیبا و با شکوه ختم میشود. درختان سر به فلک کشیده کاج و سرو که گرداگرد استخر مقابل باغ را فرا گرفته اند و در طبقات مختلف چشم اندازی خارق العاده را بوجود آورده بودند، از جمله ویژگی های عالی این باغ به شمار می رفتند.
شکوه و استواری این باغ به اندازه ای بود که تیمور گورکانی در طول سفر به ایران از این باغ الهام گرفته و مشابه آن را در سمرقند و با نام باغ قراچه ساخت. ارسی، ایوان ها و تالارهای سرشار از زیبایی و هنر ایرانی که هر گوشه از این باغ را به بهترین شکل نمایش می دادند، با ناملایمتی های روزگار مواجه شده اند و بسیاری از بخش های آن در حال حاضر از بین رفته و توصیفشان را در داستان و اسناد قدیمی می توان جستجو کرد.

باغ تخت شیراز

باغ تخت شیراز در دوره های حکومتی مختلف

بعد از ساخت اولیه باغ در سال ۴۸۰ هجری قمری توسط اتابک قراچه، باغ تخت از نظر شکوه و اعتبار، روزهایی را در عرش و روزگاری را در فرش گذارنده است. به طور مثال، با روی کار آمدن دوره قاجار و شروع حکومت محمد خان، با ساخت عمارتی به نام تخت قاجار، این باغ رنگ و چهره ای جدید به خود گرفت و حمام، عمارت و حوضچه هایی در گوشه و کنار آن ساخته شد و رونق و زیبایی دوباره به آن بخشیده شد.
با گذر زمان دوباره رنگ ویرانی به بخش های مختلف باغ تخت نشست، به طوریکه در دوره پهلوی دیگر اثری از استخر بزرگ مقابل باغ نبود و بخش هایی از این قلعه نیز ویران شد. در حال حاضر باغ تخت شیراز به عنوان پادگان نظامی مورد استفاده قرار گرفته و در بین جاذبه های شیراز جایی ندارد.

دسترسی به باغ تخت شیراز

باغ تخت در دامنه کوه باباکوهی واقع شده است و اگر بخواهیم موقعیت مکانی آن را به طور کامل شرح دهیم می توان گفت، در غرب این باغ فلکه گاز، جنوبش بلوار آزادی و شمال بلوار جمهوری و در شرق آن خیابان جدید دروازه قرآن قرار گرفته است. با توجه به اینکه این باغ به عنوان پادگان نظامی مورد استفاده قرار میگیرد، در نتیجه نمی توانید از آن بازدید کنید…

باغ تخت شیراز

جاذبه های دیدنی نزدیک به باغ تخت شیراز

درست است که امکان بازدید از باغ تخت شیراز وجود ندارد، اما می توانید سایر جاذبه های اطراف این باغ را مشاهده نمایید و در آب و هوای عالی شیراز روزهای خارق العاده ای را سپری کنید. از جمله جاذبه های نزدیک به این باغ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

آرامگاه باباکوهی

در کوه باباکوهی دو غار قرار گرفته که در یکی از آنها مقبره ی یکی از عرفا به نام ابو عبدالله محمد بن عبدالله ملقب به باباکوهی قرار گرفته و دلیل نام گذاری این منطقه نیز وجود این آرامگاه می باشد. این عارف نامی بعد از سالها زندگی در کوه صبوری یا همان باباکوهی، در سال ۴۴۲ هجری قمری درگذشت و در این کوه به خاک سپرده شد. گنبد و بنای این آرامگاه در سال ۱۲۷۵ هجری قمری توسط موید الدوله طهماسب میرزا ساخته و در فاصله ی کمی از آن مقبره ی کوچک علی نیز بنا شده است.

باغ ارم شیراز

باغ ارم یکی از قدیمی ترین و البته زیباترین باغ های شیراز می باشد که استواری و اقتدار آن هنوز و بعد از گذشت سالها به خوبی برجای مانده و گذر زمان نتواسته است خدشه ای به آن وارد کند. این باغ که در فاصله ی کمی با باباکوهی قرار گرفته است، با عمارتی سرشار از زیبایی و هنر ایرانی و بوی بهار نارنج در تمام طول سال میزبان گردشگرانی از گوشه و کنار دنیا می باشد.

باغ تخت شیراز

هتل های نزدیک به باغ تخت شیراز

با توجه به قرار گرفتن باغ تخت شیراز در شمال غربی این شهر و فاصله ی کم آن با سایر مناطق دیدنی و جاذبه های تاریخی در نتیجه هتل های خوبی در اطراف آن به چشم میخورد که شرایط ایده آلی برای استراحت و اقامت را ارائه می دهند. هتل چمران، هتل رودکی، هتل آپارتمان پارمیس و هتل تالار شیراز از جمله هتل های نزدیک به این باغ تاریخی بوده و هر یک می توانند گزینه ای مناسب برای رزرو هتل های شیراز به شمار آیند.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×