» جهانگردی » استانبول » برج دختر استانبول کجاست؟ افسانه های باورنکردنی با معرفی بخش های مختلف
برج دختر استانبول
استانبول

برج دختر استانبول کجاست؟ افسانه های باورنکردنی با معرفی بخش های مختلف

۵ مرداد ۱۴۰۱ 19۰1,796

برج دختر استانبول که با نام برج میدن نیز شناخته می شود یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی و گردشگری استانبول ترکیه به شمار می رود. این برج شگفت انگیز که به نوعی نماد شهر استانبول نیز محسوب می گردد، بر روی جزیره کوچکی در میان تنگه بسفر قرار دارد. قدمت بالا و تاریخچه جالب، داستان ها و افسانه های عجیب، رستوران دوست داشتنی با چشم انداز بی نظیر و موزه آثار و اشیا باستانی از دلایل جذابیت برج دختر برای گردشگران می باشند. اگر قصد دارید در سفر به ترکیه از برج دختر استانبول بازدید نمایید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب همراه اقامت ۲۴ باشید.

دسترسی به برج دختر استانبول

برج دختر در بخش آسیایی استانبول و در منطقه اوسکودار (Üsküdar) و در میان آب های تنگه بسفر واقع شده است. برای دسترسی به این جاذبه تاریخی باید خود را به اسکله کاباتاش برسانید و سپس با استفاده از قایق های مخصوص به بازدید برج بروید. ساعت کاری قایق ها از ۹ صبح الی ۹ شب می باشد و معمولا هر نیم ساعت یک بار حرکت می کنند.

تاریخچه برج میدن

تاریخچه برج دختر استانبول

قدمت برج دختر یا همان برج میدن استانبول به ۱۰۰۰ سال قبل و دوران حکومت بیزانس بر ترکیه باز می گردد. این برج که با نام های لیندروس، دامالیس و آدکلا نیز شناخته می شود، در طول زمان کاربردهای زیادی داشته است. در حکومت های مختلف از برج دختر به عنوان محل دریافت عوارض و گمرک کشتی ها، برج دفاعی، فانوس دریایی، ایستگاه رادیویی و بیمارستان موقت استفاده می شده است.

این مکان تاریخی فراز و نشیب ها و اتفاقات بسیاری را پشت سر گذاشته و چندین بار تخریب و بازسازی شده است. در زمان تسخیر قسطنطنیه توسط عثمانی ها ساختمان اصلی این برج که از جنس سنگ بود از بین رفت و به جای آن بنای جدید از چوب ساخته شد. اما بنای چوبی نیز به علت آتش سوزی تخریب شد. سپس بنای دیگری توسط معماران مشهور استانبول در این مکان احداث گردید که شامل برجی سنگی با اتاقی گنبدی و فانوسی بر روی آن و میله ای مرتفع می شود. در سالهای اخیر نیز مرمت هایی جهت مقاوم سازی و زیباسازی برج دختر صورت گرفته و از بتن برای بدنه آن استفاده شده است.

داستان ها و افسانه های برج دختر استانبول

درباره برج میدن استانبول که با نام برج دختر شهرت یافته است داستان ها و افسانه های زیادی از گذشته تا کنون در بین مردم نقل می شود. از میان تمام قصه های عجیب ۳ داستان بیشتر از بقیه مورد توجه قرار گرفته و افراد زیادی به آنها باور دارند. این سه داستان به شرح زیر می باشند:

داستان شاهزاده و مار

یکی از معروفترین داستان هایی که درباره برج دختر استانبول وجود دارد داستان شاهزاده و مار است. نقل شده که در زمان های دور یک طالع بین به پادشاه قسطنطنیه می گوید که دختر زیباروی او در سن ۱۸ سالگی در اثر گزش نیش مار خواهد مرد. پادشاه برای محافظت از دخترش دستور به ساخت قلعه دور از خشکی و مارها و در میان دریا می دهد تا دخترش در امنیت در این مکان زندگی کند.

سالها می گذرند و در روز تولد ۱۸ سالگی دختر پادشاه با سبدی از میوه به دیدار فرزندش می رود و زمانی که شاهزاده خانم سبد میوه را با خوشحالی باز می کند ناگهانی ماری از آن بیرون پریده و وی را نیش می زند و باعث مرگش می شود. از آن پس نام این مکان را برج دختر می گذارند.

داستان های برج دختر استانبول

داستان هیرو و لیندر

از دیگر داستان های تعریف شده برای برج دختر می توان به افسانه عاشقانه و دراماتیک هیرو و لیندر اشاره نمود. طبق این افسانه در روزگاران گذشته دختری پاکدامن به نام هیرو سوگند می خورد برای حفظ عفت و پاکدامنی خویش تا آخر عمر از همگان دوری کند. بنابراین برای زندگی در تنهایی به این برج می رود.

در همان زمان مردی به نام لیندر با قایق از کنار این برج گذشته و دختر را می بیند و عاشق او می شود. وی برای دریافت پاسخ مثبت از دختر و دیدن او هر شب به سمت جزیره شنا می کند. در نهایت هیرو عاشق این مرد می شود. در یکی از شبها که طبق معمول لیندر برای دیدار با معشوق خود دل به دریا می زند، هوا طوفانی شده و امواج خشمگینی پدیدار می گردد. مرد عاشق در تاریکی شب و در میان موج های خروشان راه خود را گم کرده و جانش را از دست می دهد و هیرو صبح جسد بی جان او را در ساحل جزیره پیدا می کند. هیرو از شدت ناراحتی خود را از بالای برج به پایین انداخته و می میرد. از این رو نام این برج به برج دختر معروف شده است.

داستان بطال

افسانه بطال داستان دیگری است که در کتب و روایت های تاریخی برای برج میدن استانبول نقل شده است. بطال نام یکی از جنگاوران حکومت عثمانی بود که امپراتور روم از ترس او خانواده و دختر جوان خود را به برج میدن می فرستد و برای محافظت از آنها کشتی ها و نیروهای فراوانی قرار می دهد. اما بطال که عاشق دختر پادشاه شده بود تمام کشتی ها را در هم می شکند و به آتش می کشد و او را بدست می آورد.

بخش های مختلف برج دختر استانبول

برج دختر در جزیره ای کوچک در میان آب های زیبای تنگه بسفر قرار دارد و دارای بخش های مختلفی است که عبارتند از:

کافه رستوران برج دختر

یکی از جذابترین قسمت های برج میدن استانبول کافه رستوران دنج و زیبا است. این کافه رستوران با چشم انداز رویایی از منظره بسفر و شهر استانبول در قسمت بالایی برج قرار دارد. فضای این کافه رستوران بسیار دنج و دلنشین است و انواع غذاها و خوراکی های خوشمزه را برای وعده های صبحانه، ناهار و شام سرو می کند. صرف شام در رستوران برج دختر به همراه تماشای نورهای زیبای شهر و گوش فرا دادن به موسیقی زنده می تواند لذت سفر به استانبول را برایتان دوچندان کند.

همچنین این رستوران به عنوان یکی از بهترین و خاص ترین مکان ها جهت برگزاری مراسمات مختلف مانند جشن عروسی، مهمانی خانوادگی، جلسات کاری و … در استانبول محسوب می شود. این مجموعه از ظرفیت پذیرش ۲۲۰ نفر برخوردار بوده و بهترین خدمات را ارائه می دهد.

رستوران برج دختر

موزه برج دختر

یکی دیگر از بخش های برج دختر به موزه ای کوچک اختصاص یافته است. این موزه که با نام موزه بسفر شناخته می شود دارای آثار و اشیا زینتی و قدیمی است که اکثر آنها در همین منطقه کشف شده اند. ساعت بازدید از این موزه تمام روزهای هفته از ۱۰ الی ۱۸:۴۵ و هزینه بلیت آن ۳۰ لیر می باشد.

جاهای دیدنی نزدیک برج دختر استانبول

جاذبه های و اماکن دیدنی مختلفی در نزدیکی برج دختر وجود دارند که می توانید با یک برنامه ریزی درست پیش یا پس از بازدید این برج تاریخی به سراغ آنها نیز بروید. از مهمترین جاهای دیدنی استانبول که در فاصله کمی از برج میدن واقع شده اند می توان به آب انبار باسیلیکا، موزه مادام توسو استانبول، بازار بزرگ استانبول، مسجد رستم پاشا، کاخ دلما باغچه، موزه معصومیت، برج گالاتا، مسجد ایاصوفیه و کاخ موزه توپکاپی اشاره نمود.

برج میدن استانبول

هتل های نزدیک برج دختر استانبول

اگر قصد دارید در سفر به ترکیه در هتلی با کیفیت در نزدیکی برج دختر اقامت داشته باشید، گزینه های مختلفی برای انتخاب پیش رو خواهید داشت. با انتخاب این هتل های با کیفیت می توانید از دسترسی راحت و آسان به این جاذبه برخوردار گردید. هتل تالا، هتل سرا بوتیک، هتل ایکون، هتل نیو پالاس و هتل والی از بهترین و نزدیکترین هتل ها به برج میدن می باشند.

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×