» راهنمای سفر به ایران » استان آذربایجان شرقی » تبریز » ائل گلی تبریز، مکانی برای آرامش در دل شهری بزرگ
شاه گلی تبریز
تبریز

ائل گلی تبریز، مکانی برای آرامش در دل شهری بزرگ

۹ خرداد ۱۳۹۸ 25۰2,081

بازدید از مکان های جدید و رفتن به فضا هایی که زیاد تعریفشان را شنیده ایم، حتما می تواند تجربه ای لذت بخش باشد. امروز قصد داریم به تبریز و یکی از زیبا ترین مکان های دیدنی آن سری بزنیم. امکان ندارد که مسافر تبریز باشید و ائل گلی را در برنامه خود نگنجانده باشید. این شهر، از محبوب ترین مقاصد سفر برای فصل گرما و تابستان است.

تبریز، شهری با قدمت بسیار طولانی است که مکان های باستانی و جاذبه های طبیعی فراوان دارد. تمیزی و زیبایی شهر، معمولا اولین نکته ای است که توجه گردشگران را به خود جلب می کند. همه جاهای دیدنی تبریز را شاید در طول یک سفر چند روزه نتوان بازدید کرد اما می توانید اولویت بندی کنید و به میزان فرصتی که دارید از جاهای دیدنی این شهر دیدن کنید.

تبریز
تبریز

آب و هوای تبریز، استپی خشک با تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد است. آب و هوای این شهر در تابستان‌ها خشک و گرم است. اگرچه حرارت به دلیل نزدیکی به کوه سهند و وجود باغ‌های زیادی در پیرامون شهر تعدیل می‌گردد.

کاخ شهرداری تبریز
کاخ شهرداری تبریز

یکی از مکان هایی که پیشنهاد می کینم در اولویت قرار بدهید، پارک ائل گلی تبریز است. پارک ائل گلی که با نام های دیگری مانند ائل گلی، ائل گولی و شاه گولی هم شناخته می شود، مهم ترین گردشگاه تبریز است که در جنوب شهر قرار دارد. شاه گولی به معنی “استخر شاه” است. گول در زبان ترکی به معنی استخر می ‎باشد. احداث بنای اولیه این آبگیر را به زمان پادشاهان آق قویونلو و توسعه آن را به زمان صفویه نسبت می‎ دهند.

این مجموعه شامل دریاچه، عمارت کلاه فرنگی و باغی با درختان سر به فلک کشیده است. همچنین فضای تفریحی و سرگرمی باغ شامل مرکز مینی گلف، زمین اسکیت،  کافه و رستوران و دکه های خیابانی است. علاوه بر این، شهربازی پارک و قایقرانی در دریاچه هم بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود جلب می کنند.

شاه گلی تبریز
شاه گلی تبریز

عمارت کلاه فرنگی ائل گلی تبریز

عمارت کلاه ‌فرهنگی، ساختمانی هشت‌ ضلعی در مرکز دریاچه ائل ‌گلی است که به کاخ این مجموعه شهرت دارد. عمارت کلاه فرنگی ائل کلی، به عنوان نمادی از شهر تبریز است و در حال حاضر به عنوان تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاخ ائل گلی، تبریز در زمان حکومت سلطان یعقوب آق‌قویونلو بنا شده و در دوران سلطنت صفویان توسعه پیدا کرده‌ است. قهرمان میرزا (پسر عباس میرزا) هم این عمارت را به یک گردشگاه سلطنتی برای درباریان قاجار تبدیل کرد.

دریاچه ایلگلی
دریاچه ائلگلی

دریاچه ائل گلی تبریز

دریاچه ائل گلی در گذشته به دلیل وسعتش، شاه ‌گلی (دریاچه ی بزرگ) نام داشته که پس از انقلاب به ائل گلی به معنی دریاچه مردم تغییر کرده است. یکی از انشعاب‌های رودخانه لیقوان که از نزدیکی روستای چاوان عبور می کند، به‌شکل جویباری زیبا از سمت جنوب‌ شرق دریاچه ائل‌گلی، به آن وارد می شود. در بخش جنوبی دریاچه ائل گلی، یک تپه جنگلی نسبتا مرتفع با چندین آبشار قرار دارد که از این تپه به درون دریاچه سرازیر می‌ شود. به علاوه از جنوب دریاچه تا مرکز آن، خیابانی وجود دارد که عمارت کلاه‌ فرنگی، به ‌صورت یک شبه جزیره در آن قرار دارد.

این دریاچه در زمستان آمیخته‌ای زیبا از یخ و آب است. عمق این دریاچه ۱۲ متر است و قابل قایقرانی است. تیم قایق سواری کایاک تبریز نیز از این دریاچه برای تمرین استفاده می کنند. علاوه بر این، شهربازی لونا پارک تبریز و چند مسافرخانه‌ نیز در این پارک قرار دارد.

ساعت آفتابی

از دیگر دیدنی های جالب ائل گلی ساعت آفتابی بزرگ یکی از دیدنی های جالب این پارک است. ساعت آفتابی پارک ائل گلی، بزرگ ترین ساعت آفتابی شمال غرب کشور است. محاسبات این ساعت آفتابی بر اساس درخواست شهرداری تبریز طوری صورت گرفته است که بتواند ساعت رسمی ایران را نمایش دهد.

رستوران ائل گلی

از میان رستوران های تبریز، رستوران شاه گلی، محبوبیت زیادی دارد. این رستوران در وسط استخر ائل گلی قرار دارد. هم غذا و هم صبحانه‌های این رستوران هم به شدت توصیه می‌کنیم. این رستوران به صورت سلف سرویس است و می‌توانید از خودتان پذیرایی کنید.

ایل گلی تبریز
ائل گلی تبریز

امکانات تفریحگاه ائل گلی

به لحاظ امکانات و خدمات رفاهی، این مجموعه می تواند میزبان خوبی برای مسافران باشد. به طور کلی امکانات تفریحی و رفاهی این مجموعه شامل:

  • دو پارکینگ متفاوت
  • کافه ها، رستوران های متفاوت
  • آلاچیق و سکوها با امکان برپایی چادر برای مسافران
  • سرویس بهداشتی و نمازخانه
  • اینترنت رایگان
  • پیست اسکیت
  • آکادمی بیلیارد
  • گیم کلاب
  • مینی گلف
  • امکان دوچرخه سواری
  • درشکه سواری
  • شهربازی، سورتمه و پارک لونا

حالا با توجه به آنچه که گفتیم، اگر تصمیم گرفتید به تبریز سفر کنید و از جاذبه های دیدنی آن لذت ببرید، همین الان برای رزرو هتل تبریز اقدام کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×