بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان یزد » یزد » محله فهادان یزد؛ محله ای تاریخی در دل شهر یزد
محله فهادان یزد؛ محله ای تاریخی در دل شهر یزد
یزد

محله فهادان یزد؛ محله ای تاریخی در دل شهر یزد

۸ خرداد ۱۴۰۱ 24۲2,561

یزد نخستین شهر خشت خام جهان هست که در فهرست میراث جهانی به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران به ثبت رسیده است. محله فهادان یزد نیز یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین محله های یزد است که در قلب بافت تاریخی واقع شده است و جزو جاهای دیدنی یزد زیبا می باشد. وجه تسمیه کلمه فهادان از فهد هست که به معنی فرد عالم، دانا و سرشناس می باشد؛ و از آنجایی که این محله از قدیم الایام محل سکونت سرشناسان، بزرگان و اعیان شهر بوده است این محله به فهادان معروف شده است. شهر یزد، شهری زیبا و خشت و گِلی که با قدم زدن در آن گویی در کوچه پس کوچه های تاریخ قدم می زنیم آثار تاریخی و بناهای دیدنی به جای مانده از گذشته، جاذبه های گردشگری، محله های قدیمی و خانه های خشتی زیادی دارد که مقصد بسیاری از گردشگران و مسافران است. در این مقاله از اقامت ۲۴ با ما همراه باشید تا با زیبایی های جاذبه شگفت انگیز محله فهادان یزد آشنا شوید.

تاریخچه محله فهادان یزد

فهادان در زمان قاجاریه ساخته شده است و از زمان های گذشته یکی از محلات خاص شهر یزد بوده که اشراف و اعیان در آنجا زندگی می کردند. قدمت این محله فهادان یزد به چندین هزار سال قبل بر می گردد و با گذشت زمان همچنان حال و هوای خشتی و معماری اصیل خود را حفظ کرده است و پر از بناهای تاریخی و کوچه دالان های تنگ و آجری و ارزش های تاریخی که در گوشه گوشه این محله کاملاً هویدا است.

بنر هتل داد یزد

بناهای آجری ساخته شده در این محله به قدری زیبا است که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. محله فهادان دارای دو دروازه قدیمی است که یکی از این دروازه ها مربوط به قرن هشتم هجری و یکی دیگر مربوط به قرن پنجم هجری می باشد؛ و در اطراف این محله نیز حصارها و برج هایی کشیده شده اند که محله را از دیگر مناطق شهر جدا کرده و خانه هایی میان آن ها ساخته شده اند.

در طول تاریخ در بین اهالی یزد برای این محله عناوین دیگری نظیر یوزداران (به دلیل نگهداری یوزپلنگ های سلطان قطب الدین) و جنگل نیز استفاده می شد که اشاره به سکونت اشراف و بزرگان و افراد معروف در آن داشته است. محله فهادان یزد از جنوب با بازار، از شمال با محل زنگیان، از شرق با خیابان های مهمی از جمله خیابان مالمیر و خیابان امام خمینی و از غرب نیز با محله کوشکنو احاطه شده است. حال که تاریخچه ای درباره محله فهادان یزد مطالعه کردید بهتر است با هر یک از بناهای تاریخی آن به خوبی آشنا شوید.

تاریخچه محله فهادان یزد

بناهای تاریخی موجود در محله فهادان یزد

محله فهادان یزد یکی از محلات تاریخی و دیدنی است که در مرکز شهر یزد قرار گرفته است. این محله علاوه بر اینکه از نظر معماری دارای اهمیت بسیاری می باشد، آثار گردشگری، مکان های تاریخی متعدد و شاهکارهای دیدنی بسیاری را نیز در خود جای داده است که در اینجا تنها به چند مورد از پربازدیدترین و برجسته ترین مکان ها و جاذبه های موجود در این محله خواهیم پرداخت.

بناهای تاریخی موجود در محله فهادان یزد

  • مسجد چهل محراب

مسجد چهل مهراب بنایی زیبا و باشکوه در محله فهادان یزد است که به سبک چهار ایوانی ساخته شده و از بزرگ ترین و قدیمی ترین مساجد ایران به شمار می آید. نام این مسجد از وجود چهل کاشی محراب در آن برگرفته شده است که در گذر زمان نابود شده و تنها سه کاشی از آن باقی مانده است. این بنای زیبا که در محله فهادان یزد واقع شده است در قرن هفتم به دستور خواجه شمس الدین محمد تازیکو ساخته شده و در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است. شیوه معماری خاص، گنبد زیبا، گستردگی صحن ها، بلندی شبستان ها، یک اتاق معروف به مزار آقا و غرفه های کوچک در اطراف این مسجد، منظره ای باشکوهی را خلق کرده اند که در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد است. پیشنهاد می کنیم در هنگام سفر به یزد از این هنر به جای مانده از نسل های گذشته نیز دیدن کنید.

مسجد چهل محراب

  • عمارت لاری ها

عمارت لاری‌ها از جاهای دیدنی محله فهادان یزد است که در سال ۱۲۸۶ هجری قمری توسط حاج محمد ابراهیم لاری ساخته شده و دارای معماری زیبا و با‌شکوهی و مساحتی به طول ۱۲۰۰ متر مربع می باشد. این عمارت دارای شش خانه مختلف می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده‌اند و به همراه حیاط زیبا با حوض بزرگ در وسط آن و درختان زیبا در اطراف این حوض منظره ای باشکوهی را خلق کرده اند که در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد است و زیبایی این بنا را دو چندان کرده است.

  • موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده

موزه ها جزو ماندگارترین پدیده های فرهنگی هستند. در موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده نیز که توسط حسین حیدرزاده از پیشکسوتان حوزه سکه شناسی پایه‌گذاری شده است کهن ترین آثار تاریخی و یادگاران نسل های گذشته از جمله سکه هایی مربوط به دوران اسلام و پیش از اسلام به نمایش گذاشته است که شما را شگفت زده می کند. همچنین در این موزه  از محله فهادان یزد اشیای متنوعی از هنر بومی و زندگی اهالی یزد نیز نگهداری می شود که در نوع خود منحصر به فرد است.

  • زندان اسکندر، جاذبه ای دیدنی در محله فهادان یزد

زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه یکی از بناهای تاریخی و شناخته شده ای هست که در محله فهادان یزد واقع شده است. ساخت این ساختمان تاریخی در قرن هفتم توسط ضیاءالدین حسین رضی آغاز شد و بعدها توسط فرزندان وی تکمیل و به پایان رسید. علت نام گذاری این بنا به زندان اسکندر به این دلیل بوده است که پس از حمله اسکندر مقدونی به ایران و پیروزی وی، به دستور او چندین نفر از مردان با نفوذ و اهل علم و خرد تبعید و به این زندان منتقل شده بودند. در روزگاران پیشین نیز از این مکان جهت انتقال مفاهیم اخلاقی و علمی به اهل معرفت استفاده می شد و به همین دلیل به مدرسه ضیائیه نیز معروف است. این جاذبه تاریخی همانند دیگر آثار قدیمی شهر یزد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و امروزه گردشگران زیادی از محله فهادان یزد زندان اسکندر دیدن می کنند.

زندان اسکندر، جاذبه ای دیدنی در محله فهادان یزد

  • خانه عرب ها

خانه عرب ها یکی از خانه های قدیمی و دیدنی محله تاریخی فهادان یزد است که قدمت آن به دوره قاجار برمی گردد و جزو آثار ملی ایران محسوب می شود. این خانه که یکی از جاهای دیدنی شهر یزد محسوب می شود اکنون به عنوان موزه که حاوی آثار باستانی و تاریخی می باشد میزبان گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور می باشد.

  • بقعه دوازده امام، مکانی تاریخی در محله فهادان یزد

محال است به یزد سفر کرده باشید و نام بقعه دوازده امام را که یکی از مکان های دیدنی در محله فهادان یزد، محسوب می شود را نشنیده باشید. این آرامگاه در قرن پنجم هجری و در دوره حکومت سلجوقیان ساخته شده است و دارای معماری سنتی با گنبدی آجری و باشکوهی می باشد که چشم هر بیننده ای را به خود جلب کرده است. آرامگاه دوازده امام هم از لحاظ تاریخی و هم از لحاظ بصری یکی از شاخص ترین جاذبه های تاریخی شهر یزد محسوب می شود و در سال ۱۳۱۳ به عنوان یک اثر ملی در ایران به ثبت رسیده است.

  • رستوران ابوالمعالی (حمام ابوالمعالی)

رستوران ابوالمعالی از جمله معروف ترین رستوران های سنتی واقع شده در محله فهادان یزد است. این رستوران که در گذشته حمام بوده در زمان قاجار ساخته شده و تا چهل سال پیش دایر بوده است. بعدها با حفظ محیط و بافت حمام و با تغییراتی جزئی این حمام تبدیل به رستوران سنتی و زیبا شده است که طرفداران زیادی را پای این سفره خانه می کشد.

  • امامزاده سید پنهان

احتمالا شما نیز از شنیدن نام این امامزاده تعجب کرده اید. محل دفن امامزاده سید تاج الدین جعفر ملقب به امامزاده پنهان در محله فهادان استان یزد، قرار دارد. به این دلیل به او امامزاده پنهان می گفتند که بسیار گوشه گیر بوده و بیشتر وقت خود را صرف زهد و ریاضت می کرده است.

  • خانه محمودی

یکی دیگر از بناهای تاریخی که در محله فهادان باستانی واقع شده است، خانه محمودی می باشد. مالک این خانه باستانی حاجی میرزا احمد عرب بوده است. این بنا شامل دو خانه بزرگ و کوچک می شود که در نزدیکی مسجد چهل محراب ساخته شده است. این خانه به وسیله گچ بری ها، مقرنس کاری ها و … تزئین شده اند و بنای زیبایی را ایجاد کرده اند. خانه تاریخی محمودی بخشی از مجموعه عرب ها بوده که قدمت آن به زمان قاجار باز می گردد. بنای کوچک خانه، در سال ۱۲۹۸ ساخته شده و دیوارها و درب ها دارای گچ بری می باشد.

خانه محمودی

  • بقعه شیخ احمد فهادان

بقعه شیخ احمد فهادان یکی دیگر از مکان های محله تاریخی فهادان یزد است. شیخ احمد اسفنجردی ملقب به شیخ احمد فهادان، به همراه برادرش به دلیل ظلم، به محله ی فهادان یزد آمد و در آنجا مشغول به آهار پارچه (به صورت دستی) و شعربافی شد. در آن زمان مردم برای او احترام زیادی قائل بودند. به همین دلیل آنان را در مکانی گنبد مانند دفن کردند که به بقعه شیخ احمد شهرت پیدا کرد.

سایر بناهای تاریخی محله فهادان

همانطور که متوجه شدید در این محله بناهای زیادی وجود دارد که بازدید از همه ی آن ها زمان زیادی از شما می گیرد. اما حیف است که به این شهر باستانی بروید و از همه ی آثار آن دیدن نکنید. در این مقاله به توضیح برخی از بناها پرداختیم. اما مکان های دیگری نیز وجود دارد. این بناها که قدمت محله فهادان یزد را نشان می دهند عبارتند از: خانه میرزاده، خانه راس الحسینی، مسجد سقا، مسجد صاحب الزمان، مسجد ملازینل، مسجد فهادان، مسجد حاجی آخوند عرب عجم، مسجد زین الدین آقا، مجموعه خانه حسینیان، خانه کاشفی، خانه ملک زاده، خانه محمد حسین فرجامی، خانه نواب الوکیل، خانه تهرانی ها و خانه تاریخی رفیعیان.

محله فهادان یزد کجاست؟

حال که به معرفی محله فهادان یزد پرداختیم؛ باید آدرس آن را بدانید تا به راحتی بتوانید خود را به این منطقه برسانید. محله فهادان مابین خیابان‌ های سید گل سرخ، فهادان و خیابان امام است. همچنین شما می توانید از جنوب به بازار قدیمی، از شمال به محله زنگیان، از شرق به خیابان های مهمی مثل خیابان مالمیر و خیابان امام خمینی و از غرب به محله کوشکنو برسید.

آدرس محله فهادان یزد: شمال غربی میدان امیر چخماق

جاهای دیدنی نزدیک

شهر یزد از جمله شهرهای باستانی و دیرین ایران است که با داشتن بناهای آجری زیبا و جاذبه های تاریخی ساخته شده از خشت خام گردشگران و مسافران بسیاری را جذب خود کرده است و احساس رضایت و آرامش خاطر بیشتری را برای آن ها به ارمغان می آورد. محله فهادان یزد نیز بخشی از بافت شهری است که با قدم زدن در آن می توان بوی دلپذیر خاک را به درون ریه ها کشید و تماشای آثار تاریخی این محله و بازدید از هر کدامشان تماشای برگی از تاریخ و سفر به گذشته را نمایان می سازد. از جاهای دیدنی نزدیک می توان به پارک سید گل سرخ، زندان اسکندر، خانه هنر یزد، آسیاب آبی و قنات زارچ، مسجد جامع یزد، آب انبار یوزداران، میدان ساعت، مجموعه امیر چخماق یزد، خانه نواب وکیل (خانه فرهنگ و مفاخر)، بقعه سید رکن الدین، و آسیاب وزیر اشاره کرد.

بازدید از یزد با تور گردشگری

تورهای گردشگری یزد تنوع زیادی دارند که نشان از ارزش بالای سفر به این شهر تاریخی در دل کویر است. اقامت ۲۴ با عرضه تور یزد در انواع مختلف بسته به نوع هتلی که می پسندید و همکاری با هتل هایی که مورد رضایت مسافران قبلی بوده تلاش کرده قیمت تورهای یزد را پایین بیاورد و همزمان کیفیت تور را به حداکثر برساند. سفر با تور یزد قطعا تجربه لذت بخشی برای شما خواهد شد.

هتل های نزدیک

اگر قصد سفر دارید و شهر یزد و محله فهادان یزد را برای تجربه یک سفر عالی انتخاب کرده‌اید، این شهر مهمان نواز برای استقبال از مسافران آمادگی کامل را دارد. امروزه این محله رونق فراوانی دارد و هتل های تاریخی و سنتی بی شماری در جای جای آن دیده می شوند. از جمله هتل های مهمی که در این محله قرار گرفته اند می توان به هتل موزه فهادان اشاره کرد که رو به روی زندان اسکندر واقع شده است و به عنوان اولین هتل موزه در ایران نیز شناخته شده است.

این هتل موزه دارای گنجینه های مختلف از آثار قدیمی و تاریخی می باشد و در حیاط اصلی خود چایخانه سنتی و رستوران و بر روی پشت بام هتل نیز کافی شاپ با چشم اندازی بی نظیر قرار گرفته است که جذابیت بصری خاصی را برای گردشگران و مسافران ایجاد نموده است. برای اقامت در محله فهادان یزد علاوه بر هتل موزه فهادان گزینه های زیاد دیگری نیز وجود دارد که می توان به هتل و چایخانه سنتی شعرباف، هتل سرای درویش، هتل سنتی قنات، هتل کهن کاشانه، هتل سنتی پارس، هتل جنگل، هتل فاضلی، اشاره کرد. اما اگر می خواهید بدون دغدغه اقامتگاه، سفری خاطره انگیز و به یاد ماندنی را داشته باشید می توانید قبل از سفر به این شهر با رزرو هتل یزد در محله فهادان با بالاترین میزان تخفیف از طریق اقامت ۲۴ با خیالی آسوده سفر خود را آغاز کنید.

سؤالات متداول

محله فهادان یزد کجاست؟

این محله تاریخی در شمال غربی میدان امیر چخماق و بین خیابان های امام، فهادان و سید گل سرخ است

محله فهادان یزد چه سالی ساخته شد؟

این محله در زمان قاجار ساخته شده و قدمت دروازه های آن به قرن ۸ و ۵ هجری می رسد.

محله فهادان به چه معناست؟

کلمه فهد به معنای دانا و سرشناس است و دلیل نامگذاری این محله به فهادان این است که از قدیم محل زندگی افراد سرشناس و فرهیخته بوده است.

چرا به محله فهادان یزد، یوزداران هم می گویند؟

چون سلطان قطب الدین علاقه زیادی به نگهداری از یوزپلنگ داشته و این محله را برای نگهداری انتخاب کرده بود به محله یوزداران هم معروف شد.

۵/۵ - (۸ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. علی اسدی

    نوشتید بقعه دوازده امام معماری مدرن و سنتی داره، آخه یک بنای تاریخی معماری مدرن نداره اصلاً….
    لطفاً اشتباهتون رو اصلاح کنید.

    • علیرضا قانع

      سلام ممنون از شما بله حتما اصلاح میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×