» راهنمای سفر به ایران » استان یزد » یزد » میدان امیر چخماق یزد کجاست؟ لیست دیدنی های اطراف به همراه تصاویر
میدان امیر چخماق یزد
یزد

میدان امیر چخماق یزد کجاست؟ لیست دیدنی های اطراف به همراه تصاویر

۱۸ فروردین ۱۴۰۱ 25۰2,327

میدان امیر چخماق یزد یکی از زیباترین و مشهورترین جاهای دیدنی یزد و جاذبه‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود که دیدنی‌های بسیاری در خود جای داده است. این میدان تاریخی در بافت قدیمی شهر یزد قرار گرفته و و از بخش‌های مختلفی از جمله بازار، تکیه، مسجد و آب‌ انبار تشکیل شده است. جذابیت میدان امیرچخماق یزد باعث شده هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی این شهر را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند. اگر شما هم قصد تحقیق در مورد میدان امیر چخماق یزد دارید یا می خواهید از شهر یزد و این میدان شگفت انگیز بازدید کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با اقامت ۲۴ همراه باشید.

تصویر میدان از بالا

معرفی میدان امیر چخماق یزد

میدان امیر چخماق یزد را می‌توان مهمترین و شاخص‌ترین جاذبه گردشگری این شهر محسوب نمود که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. این میدان تاریخی که در آن چندین آب انبار، حمام، مسجد، تکیه، بازار و جاهای دیدنی دیگری وجود دارد، به عنوان نماد یزد نیز شناخته می‌شود. عکس میدان امیر چخماق یزد را در بالا مشاهده می کنید و در ادامه از زوایای مختلف تصاویر بیشتری قرار داده ایم.

بنر هتل داد یزد

میدان امیر چخماق یکی از میدان‌های اصلی شهر به شمار می‌رود و در آن برنامه‌ها و مراسمات مختلفی برگزار می‌گردد. مراسم نخل گردانی در ماه محرم به عنوان یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های مذهبی کشور هر سال در این میدان انجام می‌شود. این میدان از اهمیت زیادی برخوردار است به گونه ای که مردم در اغلب تجمعات مردمی، راهپیمایی، مراسم های سیاسی و مذهبی و … در آن جمع می شوند. بازدید از میدان امیر چخماق در هر ساعت روز جذابیت خاص خود را دارد اما بازدید از آن در شب به خاطر نورپردازی‌های چشم نواز گردشگران را مبهوت خود می‌کند.

تاریخچه میدان امیر چخماق یزد

قدمت میدان امیر چخماق در یزد به دوران تیموری بازمی گردد، که در قرن نهم هجری توسط امیر جلال الدین چخماق ساخته شد. امیر جلال الدین که از سرداران شاهرخ تیموری بود پس از انتصاب به عنوان حاکم یزد تغییر و تحولات زیادی در این شهر انجام داد. از مهمترین اقدامات وی می‌توان به ساخت مسجد جامع نو و این میدان تاریخی اشاره نمود. به دستور امیر چخماق در گرداگرد میدان بناهای دیگری نیز احداث شد که امروزه جزو دیدنی‌ترین جاذبه‌های یزد و میدان امیرچخماق به شمار می‌روند.

در زمان صفویه میدان امیر چخماق یزد دستخوش تغییراتی شد و چهارسوقی زیبایی بر روی کاروانسرا ساخته شد. همچنین به دستور شاه عباس صفوی بناها و آثار دیگر میدان نیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفتند. این بازسازی‌ها در دوره قاجار و زمان حکومت فتحعلی شاه نیز با گسترش شبستان مسجد پیگیری شد. در دوره حکومت رضا شاه پهلوی تغییرات زیادی در میدان صورت گرفت و خیابان‌کشی‌هایی انجام شد. به مرور زمان تغییر و تحولات دیگری نیز در میدان امیر چخماق یزد انجام شد و شکل سابق آن تغییر نمود.

در سفر به یزد : تجربه های خاص در یزد و کارهایی که باید انجام داد!

امیر چخماق سازنده میدان امیر چخماق در یزد

امیر چخماق کیست؟

امیر جلال الدین چخماق شامی که نام او را بر روی یکی از میادین یزد گذاشته اند، در واقع یکی از سرداران شاهرخ تیموری بوده است. شاهرخ تیموری یکی از پادشاهان دوره تیموریان بود که ارتباط خوبی با امیر جلال الدین چخماق داشت به گونه ای که امیر چخماق در زمان های جنگ، خود را از یزد به لشگر شاهرخ می رساند. در سال ۸۳۶ هجری قمری، شاهرخ تیموری او را به عنوان حاکم یزد معرفی کرد. امیر چخماق و همسرش فاطمه خاتون یا ستی فاطمه در جهت آبادانی شهر یزد تلاش بسیاری کردند و یکی از امیران خوشنام یزد به حساب می آیند.

حدود ۱۵ سال قبل از اینکه امیر چخماق به حکومت یزد برسد، دستور ساخت مسجدی به نام مسجد دهوک، یک تکیه و دو آب انبار در نزدیکی مسجد را صادر کرد که همان مجموعه میدان امیر چخماق یزد می باشد. از خدمات دیگر او می توان به حفر چاه در نزدیکی مسجد اشاره کرد که باعث احیای دوباره آب محله دهوک شد. همچنین یک گرمابه روبروی مسجد جامع یزد ساخت. علاوه بر آن، کاشی کاری های ستون مسجد جامع، ساخت منبر با نقش های اسلامی در آن و احیای باغ حکمرانان یزد به دستور امیر چخماق انجام شد.

دیدنی های میدان امیر چخماق یزد

در زمان تیموری و هنگام ساخت میدان امیرچخماق یزد فضای وسیعی برای آن در نظر گرفته شد. بناهای مختلفی در زمان حکومت شاهرخ تیموری و پادشاهان و حاکمان بعد از او در دوران‌های دیگر در میدان امیرچخماق احداث شدند. با سفر به یزد و قدم زدن در این میدان شگفت انگیز و بازدید از دیدنی‌های جذاب آن، گویی در گذشته به سر می‌برید و سفری به به دل تاریخ خواهید داشت. مهمترین دیدنی‌ها و ویژگی های میدان امیر چخماق شامل موارد زیر می‌شوند:

میدان در شب

تکیه امیر چخماق

شاخص‌ترین بنای میدان امیر چخماق که نگاه هر گردشگری را در لحظه ورود به این میدان به خود خیره می‌کند، تکیه ای سه طبقه است. این تکیه در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این تکیه که در قسمت شرقی میدان قرار دارد در روزگاران قدیم محل نشستن پادشاهان برای تماشای مراسمات مختلف مانند مراسم سوگواری و نخل برداری محسوب می‌شده است. معماری خاص این بنا با شاه نشین‌های قوسی شکل، شکوه و جلال هنر معماری ایرانی-اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

قدمت تکیه میدان امیرچخماق یزد به سال ۱۲۵۸ هجری قمری (۱۲۲۱ هجری شمسی) باز می‌گردد. این بنا آجری بوده و دارای دو مناره بزرگ و مرتفع است که در زمان قاجار اضافه شده‌اند. سبک معماری میدان امیر چخماق یزد به گونه ای است که در بخش اصلی تکیه امیر چخماق، غرفه‌هایی به صورت پلکانی مشاهده می‌شوند که به شکل طاق نماهایی دو طبقه در هشت ردیف عمودی و به صورت قرینه هستند. همچنین غرفه‌هایی سه طبقه نیز در دو ردیف عمودی و غرفه ای اصلی در یک ردیف عمودی در وسط وجود دارد.

بخش میانی این بنای تاریخی که ارتفاع بیشتری نسبت به سایر طاق نماها دارد، محل استقرار بالاترین مقام‌های حکومتی محسوب می‌شده است. برای تزئینات این قسمت از کاشی کاری‌های نفیسی استفاده شده است. یک کتیبه در قسمت شاه نشین وجود دارد که قدمت آن به سال ۱۲۲۱ باز می گردد و با خط نسخ نام سازندگان بنا و قدمت تکیه روی آن حکاکی شده است.

تکیه امیر چخماق

مسجد امیر چخماق

یکی دیگر از دیدنی‌های بسیار زیبای میدان امیرچخماق یزد، مسجد جامع نو می‌باشد. این مسجد که به نام مسجد میدان امیر چخماق یزد نیز شناخته می‌شود به خاطر وسعت و همچنین تزئینات بسیار زیبا و معماری هنرمندانه از ارزش بالایی برخوردار است. این مسجد تاریخی به دستور امیر چخماق در دوران تیموری طی دو سال ساخته شد. مسجد امیر چخماق که به مسجد دهوک نیز شهرت دارد، قدیمی ترین سازه مجموعه میدان امیر چخماق می باشد که در سال ۱۳۴۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مسجد از لحاظ زیبایی، ظرافت کاشی کاری ها، وسعت و اهمیت، بعد از مسجد جامع یزد قرار می گیرد. مسجد امیر چخماق دارای چندین ورودی، شبستان تابستانی، شبستان زمستانی، کریاس و راهرو می‌باشد و برای تزئینات از سنگ‌های مرمر، کاشی معرق، خطوط کوفی بنایی و ثلث و کاشی کاری سبز رنگ استفاده شده است.

چندین کتیبه به خط های نسخ و کوفی در این بنای تاریخی وجود دارند. همچنین در آن، کاشی های معرق زیبایی به چشم می خورند که اثر استاد محمد الحکیم می باشند. در شبستان زمستانی سنگ های مرمری وجود دارند که از طریق انعکاس نور خورشید، فضای شبستان را گرم و روشن می کنند. در شبستان تابستانی یک بادگیر وجود دارد که باعث خنک شدن فضای داخلی می شود.

این مسجد فاقد مناره است. بر اساس یک سری روایات مساجدی که بانی آن ها بانوان بوده اند، بدون مناره ساخته می شده اند. از طرفی هم مساجد شیعیان از گذشته تاکنون دارای دو مناره و مساجد اهل سنت یک مناره داشتند. ممکن است به دلیل اتحاد بین شیعه و سنی، این مسجد را بدون مناره ساخته باشند.

نخل معروف یزد

نخل میدان امیر چخماق یزد

میدان امیر چخماق یزد صفوی به عنوان یکی از مکان‌های اصلی برای برگزاری مراسمات سوگواری مذهبی مخصوصا در ماه محرم می‌باشد. در این میدان، رسمی به نام نخل گردانی وجود دارد که هر ساله گردشگران بسیاری برای شرکت در این مراسم به یزد سفر می‌کنند. نخل نوعی تابوت بزرگ چوبی است که یکی از بارزترین نخل‌ها به نام نخل حیدری‌ها در میدان امیر چخماق قرار دارد. این نخل از قدمت بالایی برخوردار بوده و متعلق به دوران صفویه است و قدیمی‌ترین نخل یزد محسوب می‌شود.

ابعاد این نخل ۵.۸ در ۵.۸ متر بوده و یکی از بزرگترین نخل های شهر یزد است که آذین بندی آن از روز پنجم محرم تا شب عاشورا زمان می برد و مردم در ظهر عاشورا برای حمل نخل یا تماشای مراسم در میدان جمع می شوند. این نخل در تمام روزهای سال در همان منطقه باقی می ماند و بر اساس یک سری شواهد، این نخل از سال ۱۲۲۹ در میدان امیر چخماق یزد بوده است.

آرامگاه ستی فاطمه میدان امیر چخماق

آرامگاه ستی فاطمه

ستی فاطمه که با نام بی بی فاطمه خاتون نیز شناخته می‌شود، همسر امیر جلال الدین چخماق و دختر امیر محمد حاکم شمال هرات بود. ایشان از زنان بزرگ، پاکدامن و بسیار عالم زمان خود محسوب می‌شد که به همتش بناهای متعددی ساخته شد. از جمله اماکنی که توسط ستی فاطمه و همسرش در یزد ساخته شدند می‌توان به چندین کاروانسرا، خانقاه، مسجد، آب انبار و … اشاره نمود.

آرامگاه ستی فاطمه در میدان امیر چخماق یزد نیز که یکی از دیدنی‌های این میدان تاریخی محسوب می‌شود، توسط خود ستی فاطمه پیش از مرگش برای خاکسپاری خودش ساخته شد. این آرامگاه دارای معماری بسیار زیبای دوره تیموری بوده و از اتاقی گنبددار با تزئینات کاشی‌های سبز رنگ و کاشی های معرق و مقرنس تشکیل شده است. متاسفانه تا سال ۱۳۹۹ به دلیل ساخت بناهای اطراف، این آرامگاه از دید خارج شده بود. اما در سال ۹۹ تعدادی از بناهای جلوی آرامگاه خریداری و تخریب شد تا گنبد این آرامگاه قابل دیدن باشد.

بازار حاجی قنبر میدان امیر چخماق

بازار حاجی قنبر

در مجموعه تاریخی امیرچخماق بازاری قدیمی وجود دارد که با نام بازار حاجی قنبر شناخته می‌شود. این بازار سرپوشیده دارای معماری هنرمندانه ای می‌باشد که در آن از تزئینات کاشی کاری بسیار زیبایی نیز بهره گرفته شده است. بازار میدان امیرچخماق یزد معروف به حاجی قنبر در دوره جهانشاه قره قویونلو توسط نظام الدین حاجی قنبر جهانشاهی ساخته شد. حاج قنبر هم مانند امیر چخماق در رونق میدان نقش زیادی داشته است. این بازار یزد در دوران پهلوی به دلیل ساخت خیابان شاه به دو قسمت تقسیم شد و حتی برخی از نواحی آن به طور کامل از بین رفت. هم اکنون قسمت شمالی آن رونق زیادی پیدا کرده است. در این بازار اجناس مختلفی مانند پارچه، شیرینی، طلا، فرش و صنایع دستی از گذشته تا به امروز به فروش می‌رسد.

جاذبه های اطراف میدان امیر چخماق یزد

آب انبار تکیه امیر چخماق یزد

در مجموعه امیر چخماق، سه آب انبار وجود داشت که یکی از آن ها به نام آب انبار میدان به طور کامل از بین رفته است و دو آب انبار دیگر هنوز وجود دارند. یکی از دیدنی‌های میدان امیرچخماق آب انبار واقع در زیر تکیه است. این آب انبار نیز مانند بازار حاجی قنبر توسط نظام الدین جهانشاهی ساخته شده است و تا ۴۰ سال قبل نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. بعد از آن آب انبار تکیه امیر چخماق به بخشی از موزه آب یزد تبدیل شد و گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند.

این آب انبار دارای یک ورودی است که از طریق ۵۰ پله می‌توان به محل برداشت آب آن دسترسی داشت. خزینه آن به قطر ۹ متر و ارتفاع ۱۴ متر می‌باشد که سقف آن در واقع همکف با بازارچه است. آب انبار تکیه امیر چخماق دارای چهار بادگیر چهار وجهی است که مرمت و بازسازی شده اند و دو بادگیر آن از پشت بام بازارچه قابل مشاهده هستند. از ویژگی‌های بارز این آب انبار می‌توان به قرار گرفتن تمام بدنه آن در زمین اشاره نمود و فقط تیزه گنبد آن در سطح زمین است.

زورخانه میدان امیر چخماق یزد

آب انبار ستی فاطمه

آب انبار ستی فاطمه یکی دیگر از آب انبارهای موجود در مجموعه تاریخی میدان امیرچخماق یزد است که به دستور ستی فاطمه و در زمان تیموری ساخته شد. نام دیگر آن، آب انبار پنج بادگیری است که در ضلع شمالی میدان واقع شده و در دهه ۸۰ شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این بنای زیبا دارای سردر آجری، پنج بادگیر بلند هشت وجهی، راه پله سرباز و سرپوشیده، سقف ضربی و قوسی، مخزنی مدور و دو ورودی می‌باشد.

پس از تغییر سیستم آب رسانی و متروکه شدن این آب انبار، در این محل زورخانه ای دایر شد. زورخانه میدان امیر چخماق یزد صاحب الزمان نام دارد و بزرگترین و معروفترین زورخانه شهر یزد است و گردشگران علاوه بر بازدید از آب انبار می‌توانند مراسمات و ورزش پهلوانی را از نزدیک مشاهده کنند.

مجموعه سهل ابن علی

مجموعه ای به نام سهل ابن علی وجود دارد که دارای بقعه و مسجد است و به احتمال زیاد پیکر “شیخ الاسلام سعید جمال الاسلام محمد بن احمد بن محمد بن مهریزد” که یکی از عرفای مشهور قرن نهم هجری قمری بوده، در آنجا دفن شده است. این بقعه توسط یکی از یاران او به نام مولانا غیاث الدین علی منشی که یکی از مشاهیر زمان آل مظفر بوده، در سال ۷۸۴ ساخته شده است. این مجموعه از خشت و گلی است و دیوارهای داخلی آن گچ کاری سفید داشته و کتیبه های گچی به خط ثلث نیز درون آن دیده می شود. ایوان این بنا ۳.۵ متر ارتفاع و ۵.۵ متر عمق دارد و بعد از عبور از ورودی، صحن بنا قابل مشاهده است.

مرقد سهل بن علی

میدان امیر چخماق یزد کجاست؟

میدان امیرچخماق در بافت قدیمی این شهر قرار دارد. برای بازدید از این مجموعه تاریخی باید به خیابان امام خمینی شهر یزد بروید. شما می‌توانید علاوه بر خودرو شخصی از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. اگر به بازدید میدان امیر چخماق رفتید پیشنهاد می‌کنیم در کوچه پس کوچه‌های اطراف آن نیز قدم بزنید و از معماری و بافت قدیمی شهر نیز دیدن کنید و لذت ببرید.

آدرس میدان امیر چخماق یزد: بافت تاریخی شهر، خیابان امام خمینی و کنار چهارراه شهدا واقع شده است. 

آشنایی بیشتر با میدان امیر چخماق یزد

برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با بنای تاریخی میدان امیر چخماق یزد، لینک هایی جهت مشاهده و مطالعه بیشتر در اختیار شما عزیزان قرار می گیرند. در ابتدا توصیه می کنیم فیلم میدان امیر چخماق یزد را که از شبکه مستند پخش شده مشاهده کنید تا شما را کاملا با حال و هوای یزد و این میدان تاریخی بسیار مهم آشنا کند. پس از آن می توانید با کلیک روی لینک پاورپوینت میدان امیر چخماق یزد فایل ۳۴ اسلایدی این مجموعه را مشاهده کنید.

یکی از اتفاقات بسیار جالبی که درباره میدان امیر چخماق یزد در سال ۱۴۰۰ رخ داد، پروژه ویدئو مپینگ این میدان بود از ۱۰ تا ۱۲ فروردین اجرا شد. این پروژه به درخواست دفتر کمیسیون ملی یونسکو ایران یزد انجام گرفت که مجری آن شرکت پایا رسا الکترونیک بود. شما می توانید با کلیک روی فیلم نورپردازی میدان امیر چخماق یزد، این شاهکار و فناوری را در قالب کلیپ ۱۵ دقیقه ای مشاهده کرده و لذت ببرید.

اطلاعات بازدید از میدان امیر چخماق

ساعت کاری میدان امیر چخماق یزد، ۲۴ ساعته است و شما در هر ساعت از شبانه روز که مایل باشید می توانید برای بازدید از میدان امیر چخماق اقدام کنید. لازم است بدانید که برای بازدید از این مجموعه نیازی به پرداخت هزینه و تهیه بلیط نیست.

هتل های نزدیک

دیدنی های نزدیک

یزد یکی از شهرهای قدیمی و مذهبی ایران به حساب می آید که جاذبه های زیادی در دل خود جای داده است که یکی از این جاذبه ها و ویژگی های میدان امیر چخماق یزد را در این مقاله بررسی کردیم. جاهای دیدنی که در نزدیکی این میدان قرار دارند و شما بعد از بازدید از میدان امیر چخماق یزد می توانید از آن ها نیز دیدن کنید، عبارتند از: باغ دولت آباد یزد، آب انبار شش بادگیر، خانه تاریخی هاشم خان، بازار خان یزد، مسجد حظیره یا روضه محمدیه یزد، خانه گرجی ها، برج های دو قلو لب خندق، موزه آب یزد (خانه کلاهدوزها)، بافت قدیم شهر یزد، بازار زرگری یزد، دروازه قرآن، بقعه سید رکن الدین، خانه تاریخی صدوقی، قلعه ابرند آباد، زندان اسکندر یزد، میدان ساعت و موزه قصر آیینه (آیینه و روشنایی).

تور یزد و بازدید از دیدنی های بی نظیر

تا به حال شده برای سفر به شهرهای تاریخی، تور رزرو کنید؟ تور یزد و گشت و گذار در بافت تاریخی آن تعریف جدیدی از یک تور گروهی خاطره انگیز را در ذهنتان خواهد ساخت. اقامت ۲۴ هم به نوبه خود تلاش کرده تا ضمن کاهش هزینه های تور یزد، تور انتخابی شما را با هتلی که می پسندید برگزار کند.

هتل های نزدیک

شهر یزد به دلیل توریستی بودن دارای هتل‌های متعدد با درجات و امکانات و خدمات متفاوت می‌باشد. اگر قصد دارید در سفر به این شهر در هتلی راحت اقامت کنید و دسترسی خوبی به میدان امیرچخماق و دیدنی‌های آن داشته باشید، می‌توانید به سراغ هتل‌های یزد میدان امیر چخماق بروید. در میان هتل های یزد هتل فاضلی، هتل سنتی مهر، هتل سنتی رویای قدیم، هتل موزه فهادان، هتل سنتی والی، هتل تاریخی لب خندق و هتل سنتی فیروزه نزدیکترین هتل‌ها به میدان امیر چخماق می‌باشند.

بهترین هتل یزد کدام است؟ | بهترین هتل های یزد از نظر مسافران

سؤالات متداول

میدان امیر چخماق یزد کجاست؟

برای دسترسی به میدان امیر چخماق باید خودتان را به خیابان امام خمینی برسانید.

دلیل نامگذاری میدان امیر چخماق یزد چیست؟

به دلیل اینکه این میدان توسط امیر جلال الدین چخماق شامی که از سرداران شاهرخ تیموری بود و بعدا حاکم یزد شد، به همراه همسرش ستی فاطمه خاتون ساخته شده به این نام معروف گردید.

دیدنی های میدان امیر چخماق یزد چیست؟

مجموعه امیر چخماق یزد متشکل از بخش های مختلفی همچون مسجد، تکیه، آرامگاه ستی فاطمه، بازار حاجی عنبر، آب انبار، زورخانه و مجموعه سهل ابن علی است که حتما باید از آنها بازدید کرد.

بهترین زمان بازدید از میدان امیر چخماق یزد چه موقعی است؟

این مجموعه به شکل ۲۴ ساعته پذیرای شما گردشگران عزیز است اما بازدید از این میدان، هنگام شب به دلیل نورپردازی خارق العاده، تماشایی تر است.

۴.۴/۵ - (۱۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×