» راهنمای سفر به ایران » استان یزد » یزد » خانه لاری ها، آرامشی کویری در خانه ای زیبا
جاهای دیدنی یزد
یزد

خانه لاری ها، آرامشی کویری در خانه ای زیبا

۲۲ دی ۱۳۹۸ 23۰2,929

چقدر درباره خانه لاری ها در یزد شنیده اید؟ خانه لاری ها از محبوب ترین جاهای دیدنی یزد است که آوازه بادگیرهای زیبایش به گوش همه گردشگرانی که یزد را برای سفر انتخاب می کنند، رسیده است. حیاط سرسبز آن هم منظره ای جذاب برای بازدیدکنندگان پدید آورده است. در عبور از کوچه پس کوچه های محله فهادان، به بنایی قدیمی می رسید که بر سردر آن نوشته: موزه اسناد تاریخی یزد.

خانه لاری ها
خانه لاری ها

اگر قصد سفر به یزد و بازدید از جاذبه های گردشگری آن را دارید، همراه اقامت ۲۴ باشید تا اطلاعاتی درباره خانه لاری ها به شما بدهیم:

بنر هتل داد یزد

مطلب مرتبط: بافت قدیم یزد

مطلب مرتبط: لیست مکان های تفریحی یزد

خانه لاری ها و تاریخچه آن

خانه لاری ها در سال ۱۳۸۵ ثبت ملی شد و امروزه، هم یکی از جاذبه های گردشگری یزد است و هم موزه اسناد. خانه لاری ها یکی از اعیانی ‌ترین خانه ‌های دوره خودش بوده است و مدتی نیز به عنوان خانقاه مورد استفاده قرار گرفت.

لاری‌ ها مهاجرانی به شهر یزد بودند که حدود ۲۷۰ سال پیش از شهر لار استان فارس به منظور تجارت به یزد رفتند. این خانه تقریبا ۱۵۰ سال پیش توسط یکی از این مهاجرین به نام حاج محمد ابراهیم لاری بنا شد و به عنوان یکی از زیباترین خانه‌ های شهر و از معروف ترین جاهای دیدنی یزد، زبانزد شد.

در دوره ای هم این خانه خانقاه دراویش بود. سال ۱۳۶۳، سازمان میراث فرهنگی اداره آن را به دست گرفت و این خانه، به ساختمان سازمان میراث فرهنگی تبدیل شد.

برای رزرو هتل یزد به سایت اقامت ۲۴ مراجعه کنید.

جاهای دیدنی یزد
جاهای دیدنی یزد

خانه لاری ها چه بخش هایی دارد؟

در و پنجره ها، ارسی ها، اتاق های آیینه کاری شده و منقوش این خانه، این بنا را به یکی از خانه های اعیانی قرن سیزدهم بدل کرده است. خانه لاری ها دارای ۱۷۰۰ متر مساحت و ۱۲۰۰ متر زیربنا است.  این خانه با معماری ایرانی و فضای اندرونی و بیرونی است. خانه لاری ها، سه حیاط دارد که با حال و هوای سنتی شهر یزد همخوان است.

خانه لاری ها برای چهار فصل

خانه لاری ها دارای فضاهایی متفاوت برای فصل های گوناگون است:

حیاط اول

امکان رسیدن به حیاط اصلی عمارت از در اصلی وجود ندارد. در دوم خانه لاری ‌ها، ما را به حیاط اصلی می رساند. مانند دیگر خانه های کویری، این خانه هم فضای اندرونی و بیرونی دارد که حیاط در مرکز آن واقع شده. در حیاط اصلی حوضی به چشم می خورد که بر روی آن تختی زیبا قرار دارد که غروب نشین نامیده می شود.

اما یکی از جالب ترین ویژگی های این خانه، ایوان آن است که به بادگیرهای بلند خانه می رسد. این بادگیرها هوایی خنک و مطبوع در خانه به وجود می آورند.

اتاق های چهار سوی حیاط، هر کدام مناسب یکی از فصل های سال هستند. اتاق شمالی، برای فصل زمستان و بخش جنوبی هم که تالار و بادگیر دارد در فصل تابستان مورد استفاده بوده اند. اما اتاق آینه، مطبخ و سرداب هم در بخش شرقی قرار دارند. بخش شرقی خانه، فضایی دلپذیر برای فصل پاییز است و بخش غربی با بهارخواب آن، مناسب فصل بهار است.

هر یک از اتاق ‌های این عمارت کاربرد متفاوتی دارند. همچنین نقاشی ها، آینه ‌کاری‌ ها، گچ ‌بری ‌ها و شیشه های رنگی در و پنجره‌ های این خانه، از دیگر دلایل شهرت آن هستند. اما سرداب هم از دیگر بخش های خانه لاری ها است که در زیر ایوان اصلی قرار گرفته است.

خانه لاری ها یزد
خانه لاری ها یزد

حیاط میانی

حیاط میانی هم مانند حیاط اصلی است با این تفاوت که کوچک ‌تر است. دیدن هفت ‌دری‌ها، پنج‌ دری ها و سه ‌دری هایش حس و حال عجیبی دارد، فضایی زیبا، آرام و اصیل.

در بخش شمال غربی حیاط، یک هفت ‌دری و در بخش شمال شرقی هم، یک پنج دری و یک سه دری قرار دارد. ساختار حیاط میانی به گونه ای است که از بیرون مجموعه‌ ای زیبا و متقارن از طاق نما ها قابل مشاهده است.

حیاط سوم

حیاط سوم با این که بسیار کوچک است و فقط دارای یک اتاق است، اما معماری‌ آن، نشان از اهمیت این فضا دارد. احساس می شود ساکنان خانه زمانی که قصد داشتند اندکی خلوت کنند، اینجا را برمی گزیدند.

با این که اکنون باید از حیاط میانی به حیاط سوم برویم، اما قبلا هر کدام ورودی جداگانه ای داشتند. حیاط سوم، یک طبقه مرتفع تر از حیاط میانی ا‌ست و نور آن از نورگیر وسط سقف در وسط سقف تامین می ‌شود.

سقف خانه لاری ها
سقف خانه لاری ها

مطلب مرتبط: آشنایی با اماکن تاریخی یزد

آدرس خانه لاری ها کجاست؟

برای رفتن به خانه لاری‌ها باید به خیابان امام خمینی بروید. سپس محله فهادان و در کنار عمارت کلاه فرنگی، می توانید این بنا را ببینید.

ساعت بازدید از خانه لاری ها

می توانید هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۹:۳۰ از این خانه دیدن کنید.

توصیه می کنیم برای بازدید از شهر یزد و جاذبه های تاریخی و تفریحی آن به دنبال رزرو تور یزد باشید. تورهای یزد از اقامت ۲۴ کیفیت بالایی دارند و در هتلی که بپسندید تور برگزار خواهید شد. این قابلیت، ویژگی است که توسط هیچ یک از آژانس های مسافرتی ارائه نشده و ما مفتخر هستیم که توانسته ایم یک قدم محکم دیگر در جهت حفظ رضایتمندی شما عزیزان برداریم.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×