بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان یزد » یزد » همه چیز درباره زندان اسکندر یزد (مدرسه ضیائیه)
زندان اسکندر یزد
یزد

همه چیز درباره زندان اسکندر یزد (مدرسه ضیائیه)

۱ فروردین ۱۳۹۸ 42۱13,269

زندان اسکندر یزد یکی دیگر از زیباترین بهانه ها برای سفر به این شهر می باشد و برای عاشقان تاریخ و هنر و معماری میتواند انتخابی عالی به شمار آید. به زندان اسکندر یزد در حال حاضر مدرسه ضیائیه نیز گفته میشود و این لقب و نام بخاطر تغییر کاربری در این بنا و تدریس علوم مختلف در آن انتخاب شده است. برای آشنایی با زندان اسکندر از جاهای دیدنی یزد همراه ما باشید.

مقاله مرتبط : “لیست مکان های تفریحی یزد

بنر هتل داد یزد

مقاله مرتبط : “معرفی کامل اردکان یزد

زندان اسکندر یزد

معرفی زندان اسکندر یزد

زندان اسکندر مانند اغلب جاذبه های تاریخی شهر یزد در محله فهادان واقع شده و با داشتن معماری بسیار زیبا و خارق العاده و هنر ظریف در بخش های مختلف آن چشم هر بیننده ای را به سمت خود جذب میکند. همان طور که از نام بنا مشخص است، ساخت آن به زمان اسکندر مقدونی برمیگردد و اسناد و نشانه هایی از سال ۶۳۱ هجری قمری در آن دیده میشود. ۸ قرن قدمت برای بنایی که هنوز محکم و استوار در دل کویر پابرجا مانده، چیزی کمی نیست و بی دلیل نیست که تا این اندازه زندان اسکندر یزد در بین باستان شناسان تمام دنیا شناخته شده می باشد. این بنا توسط ضیاﺀ الدین حسین رضی ساخته شد و بعد از ۷۴ سال توسط پسران وی به طور کامل در دسترس قرار گرفت.
برخلاف سالهای ابتدایی که این بنا ساخته شد و از آن برای زندانی کردن تبعیدیان اسکندر مقدونی استفاده میشد، به مرور به مدرسه ی بسیار مهمی تبدیل شد و ۸ قرن افراد سرشناسی در آن به تحصیل و تدریس مشغول شدند.

معماری زندان اسکندر یزد

معماری به‌کاررفته در زندان اسکندر یا همان مدرسه‌ ضیائیه، از ویژگی منحصربه‌فردی برخوردار است که در عین سادگی، زیبایی هنر به کار‌رفته‌ی استادکاران آن دوران را به نمایش می‌گذارد. این اثر تاریخی بی نظیر، معماری مسحور کننده ای دارد. در ساخت این بنا فقط و فقط از خشت خام استفاده شده است و خبری از کاشی‌کاری های تزیینی آنچنانی نیست. اگر چه این بنا تا حالا مورد بازسازی قرار گرفته و مرمت شده است اما می توان استفاده از خشت خام را دلیل ماندگاری آن دانست.

بخش های مختلف زندان اسکندر

از جمله دلایلی که باعث شد تا زندان اسکندر یزد شهرت زیادی پیدا کند، نوع معماری و شکوه و ابهتی می باشد که در بخش های مختلف آن به چشم میخورد. علاوه بر ورودی و در و دیواری که تاریخ و هنر را در کنار خود حفظ کرده اند، این بنای قدیمی بخش های مهمی دارد که عبارتند از:

زندان اسکندر یزد

گنبد

در اکثر بناهای تاریخی ایرانی و اسلامی گنبد به چشم میخورد و سازندگان و هنرمندان آنها در ایجاد نقش و نگار بر روی آن ظرافت و حساسیت خاصی داشتند. گنبد زندان اسکندر یزد مانند سایر بخش های آن از خشت تشکیل شده و بر خلاف ظاهر فعلی آن که نقوشی با رنگ های طلایی و لاجوردی به چشم میخورد، در سالهای ابتدایی کاملا ساده بود و هیچ نشانی از کاشی کاری و رنگ بر روی گنبد وجود نداشت. این گنبد ارتفاعی نزدیک به ۱۸ متر دارد و سادگی و زیبایی را به بهترین نحو ممکن در خود جای داده است.

شبستان

مانند تمام مساجد و مکان های مذهبی، زندان اسکندر یزد نیز دارای شبستان بزرگی بود که محراب موجود در این بخش و رواق های بزرگ و کوچک در جاهای مختلف زندان هر یک با معماری خاص و کاملا هوشمندانه طراحی و ایجاد شده اند.

بادگیر

یزد یعنی شهر بادگیرها و شرایط آب و هوایی و افزایش دمای هوا در تابستان باعث ایجاد آنها در کنار اغلب ساختمان ها شده است. بادگیر در واقع همان کولرهای امروزی می باشد که جریان هوا را به خوبی در کل مجموعه در جریان قرار داده و باعث خنک شدن هوا میگردد. در کنار ساختمان زندان اسکندر اتاقی به نام اتاق بادگیر وجود دارد که عمل در جریان قرار گرفتن هوا در آن انجام میشد.

چاه

یکی از قسمت‌های جالب مدرسه‌ ضیائیه چاهی با عمق ۲.۸ متر در وسط حیاط عمارت می‌باشد که به علت فروریختگی پایاب در میان صحن آن ساختمان به وجود آمده است. در انتهای این چاه، آب انبار و سردابی (زیرزمین) قدیمی با عمق تقریبی ۵ متر قرار دارد و دلیل وجود آن فراهم کردن آب و استفاده از آن برای ساکنین مدرسه است.

موزه

هر چند که هر نقطه از این بنا می تواند حکم موزه ای بی نظیر را داشته باشد، اما مجموعه ای از سنگ لوحه و سنگ قبرهای قدیمی در این مجموعه به چشم میخورد که عاشقان موزه گردی با دیدنش تجربیات زیادی را کسب خواهند کرد.

جاذبه های نزدیک به زندان اسکندر یزد

با توجه به موقعیت مکانی زندان اسکندر یزد و قرار گرفتن در منطقه ی بسیار مهم و معروف این شهر به نام فهادان، در نتیجه شرایط ایده آلی برای رفت و آمد آسان تا سایر جاذبه های گردشگری این شهر دارد. با انتخاب زندان اسکندر و بازدید از تمام بخش های آن، می توانید یکی از جاذبه های زیر را برگزینید و تجربیات زیادی کسب نمایید. از مهم ترین جاذبه های نزدیک این مجموعه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

زندان اسکندر یزد

خانه لاری ها

در بین عمارت های قدیمی و تاریخی یزد، خانه لاری ها با داشتن در و دیوار بسیار با شکوه در زمان حکومت قاجاریان از محبوبیت خاصی برخوردار می باشد. این خانه در حال حاضر تبدیل به یکی از موزه های معروف به نام موزه اسناد شده است.

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده

برخلاف بسیاری از موزه های کشورمان، موزه ی سکه و مردم شناسی با هزینه ی کاملا شخصی توسط دوستداران این رشته و زمینه به بهره برداری رسید. با قدم گذاشتن در این موزه، این فرصت در اختیارتان قرار خواهد گرفت تا از مجموعه ی سکه های قدیمی و اشیای عتیقه ی آن بازدید کنید.

خانه عرب زاده

یکی دیگر از عمارت های دوره ی قاجار که معماری و هنر به کار رفته در تالار و اتاق های آن شکوه و ابهت خاصی را به این خانه بخشیده است، خانه عرب زاده می باشد. این خانه در واقع همان ساختمانی می باشد که موزه حیدرزاده در آن واقع شده است. به عبارت دیگر، با بازدید از خانه عرب زاده می توانید از موزه ی سکه حیدرزاده نیز دیدن کنید. این خانه در منطقه فهادان و در فاصله ی کم با مدرسه ضیائیه بنا شده است.
خانه کاشفی، مسجد فهادان، خانه محمودی و بقعه دوازده امام از دیگر جاذبه های تاریخی واقع در فهادان می باشند.

زندان اسکندر یزد

رستوران های نزدیک به زندان اسکندر یزد

بعد از بازدید و لذت بردن از گشت و گذار در زندان اسکندر و سفر به تاریخی ۷۰۰ ساله، قطعا خوردن غذاهای خوشمزه ی یزد می تواند خستگی تان را برطرف نماید. با توجه به موقعیت مکانی بسیار مهم این منطقه و قرار گرفتن بناها و جاذبه های تاریخی در آن، رستوران های سنتی متنوعی در نزدیکی مدرسه ضیائیه واقع شده اند. رستوران سنتی ابوالمعالی و رستوران ترمه و ترنج از بهترین و پرطرفدارترین گزینه های موجود در منطقه فهادان هستند که غذاهای ایرانی را در فضایی کاملا سنتی ارائه می دهند.

سفر با تور به شهر تاریخی یزد

سفر به شهرهای تاریخی و کهن مثل یزد که انواع جاذبه ها و دیدنی های مختلف را دارند تا شما را به اعماق تاریخ ببرند نیاز به زمانبندی دقیق دارد. بنابراین شما می توانید با رزرو تور یزد، بلیط و اقامتگاه را به طور قطعی رزرو کرده و از برنامه سفرتان لذت ببرید. اقامت ۲۴ بهترین تورهای یزد را با هتل انتخابی شما ارائه می کند تا در هتلی که دوست دارید اقامت کنید.

هتل های نزدیک زندان اسکندر یزد

از آنجا که زندان اسکندر در یکی از مناطق شلوغ و قدیمی یزد واقع شده است، در نتیجه شرایط بسیار خوبی برای اقامت در آن فراهم است. هتل سنتی فهادان، هتل کهن کاشانه یزد، خانه مسافر نخل مهر یزد و هتل فاضلی از جمله گزینه هایی هستند که همگی در بین گردشگران داخلی و خارجی طرفداران زیادی داشته و فاصله ی کمی با زندان اسکندر دارند.
هتل سنتی فهادان که درست روبروی زندان اسکندر یزد واقع شده است، یکی از عمارت های قدیمی متعلق به دوره قاجار می باشد که شامل عمارت کلاه فرنگی، نارنجستان و پشت بام بزرگ و با چشم انداز بسیار زیبا و رو به بافت قدیمی این شهر می باشد.

اگر می خواهید برای رزرو هتل یزد اقدام کنید و با هتل‌های آن آشنایی ندارید، می‌توانید مقاله ” بهترین هتل هتل یزد کدام است؟ ” را در وبلاگ اقامت ۲۴ مطالعه نمایید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴/۵ - (۳۱ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. کوروش

    درود
    توضیحات نوشته شده شما درباره زندان اسکندر دارای ایرادات اساسی و فاقد اعتبار است. لطفا در منابع معتبر جستجو و اصلاح مطلب بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×