» راهنمای سفر به ایران » استان یزد » یزد » مسجد جامع یزد؛ معماری و بخش های مختلف با اطلاعات بازدید
مسجد جامع یزد
یزد

مسجد جامع یزد؛ معماری و بخش های مختلف با اطلاعات بازدید

۲۹ اسفند ۱۳۹۷ 18۰2,890

از آنجا که اسلام دین اصلی ایران بوده و هست، در نتیجه مسجد در فرهنگ ما از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار می باشد و به همین خاطر در قلب کویر کشورمان، مسجد جامع یزد با معماری خارق العاده و بهترین نمونه از هنر کاشی کاری در این شهر می درخشد. قدمت بالای مسجد جامع یزد و وجود جاذبه های هنری و تاریخی بسیار با شکوه در گوشه کنار آن از جمله دلایلی می باشند که این مکان معنوی را در بین تمام گردشگران داخلی و خارجی مهم جلوه داده است. اگر برای آشنایی با مسجد جامع از جاهای دیدنی یزد آماده هستید با اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “آشنایی با اماکن تاریخی یزد

بنر هتل داد یزد

مقاله مرتبط : “لیست مکان های تفریحی یزد

 مسجد جامع یزد

معرفی مسجد جامع یزد

تاریخ کهن ایران و روی کار آمدن حکومت ها در دوره های زمانی مختلف باعث شده اند تا امروز در هر گوشه از این مرز و بوم جاذبه های بسیار متنوعی را مشاهده کنیم که ارزششان چیزی فراتر از آنچه تصورش را می کردیم باشد. مسجد جامع یزد که یادگاری از دوره ساسانیان محسوب میگردد، گذشته بسیار پر فراز و نشیبی داشته و چهره اولیه آن با آنچه امروز می بینیم تفاوت فاحشی دارد. این مسجد در واقع به مرور با یکی شدن مسجد عتیق، مسجد جامع قدیمی و مسجد جامع نو حاصل شده است.
در تمام دنیا مسجد جامع یزد را بخاطر مناره های بسیار بلند که ظرافت کاشی کاری های آنها ذهن همگان را به خودش مشغول کرده است، میشناسند. جالب است بدانید که برای بالا رفتن و کاشی کاری این مناره ها تنها امکان بالا رفتن از پله برای یکی از آنها وجود دارد. ارتفاع این دو مناره ۵۲ متر بوده و در ورودی مسجد قرار گرفته اند.
مسجد جامع شهر یزد تا بحال چندین مرتبه بازسازی شده و در آن تغییراتی ایجاد گردیده است. مناره های مسجد از جمله بخش هایی هستند که با روی کار آمدن حکومت های مختلف، تغییر و تحول و تازگی را به خودشان گرفته اند. علاوه بر مناره های مرتفع و کاشی کاری شده، نوری که از پنجره هایی با شیشه های رنگی میگذرد باعث شده است که فضایی بسیار خوشرنگ و آرامش بخش در آن ایجاد گردد.

بخش های مختلف مسجد جامع یزد

نه تنها در مساجد قدیمی، بلکه در نمونه های امروزی این مکان مذهبی بخش های مختلفی در آن قرار داده میشود که هر یک از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و فلسفه ی خاصی برای انتخاب هر یک وجود داشته است. مسجد جامع یزد نیز از این امر مستثنی نبوده و شامل بخش های زیر می باشد:

 مسجد جامع یزد

ورودی مسجد

در معماری ایرانی و اسلامی، ورودی از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار بوده و به همین خاطر تا جایی که امکان داشت در آن از هنر و نقاشی و کاشی کاری استفاده میشد. ورودی مسجد جامع یزد، علاوه بر داشتن مناره های مرتفع و پر از نقش و نگار، در و دیوار و سقف بی نظیری دارد که چیزی جز شکوه و زیبایی در آن به چشم نمیخورد. رنگ لاجوردی و فیروزه ای و طرح های اسلیمی روی کاشی کاری های این بخش از مسجد چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند و می تواند دنیایی از تجربه را به همراه داشته باشد.

مناره ها

همان طور که اشاره کردیم، مسجد جامع یزد را بیشتر بخاطر داشتن یکی از بلندترین مناره های دنیا می شناسند. رنگ آبی فیروزه ای این مناره ها که حاصل کاشی کاری آنها می باشد، در آسمان شب، منظره و چشم اندازی بی بدیل را ایجاد می کنند که ناخودآگاه نگاه های گردشگران داخلی و خارجی در این شهر را به سمت خود جلب می کند.

کاشی کاری های محراب

از اصلی ترین هنرهای ایرانیان قدیم و جدید، کاشی کاری می باشد که تفاوت نوع امروزی با گذشته در نوع طرح روی آنها می باشد. کاشی کاری های مسجد جامع یزد به خوبی هنر استادکاران این حرفه را به نمایش گذاشته و هنوز مانند سالهای بسیار دور صلابت و استقامت خود را حفظ نموده است.

گنبد مسجد جامع یزد

برخلاف سایر مساجد که دارای گنبد بزرگ و با قوس تیز می باشند، مسجد جامع یزد دارای گنبدی با قطر زیاد و ارتفاع و نوک تیزی کمتر می باشد که با آجرهای لعاب کاری شده و کاشی کاری های هنرمندانه، طرحی معنوی و خارق العاده با رنگ فیروزه ای به یکی از منحصر به فردترین گنبدها تبدیل شده است. در کنار بافت قدیمی خشتی یزد، رنگ فیروزه ای مناره ها و گنبد این مسجد ترکیب رنگ بسیار زیبایی را بوجود آورده که دیدن آن ناخودآگاه احساس آرامش خاصی را به همراه دارد.

 مسجد جامع یزد

جاذبه های نزدیک به مسجد جامع یزد

در حالت کلی می توان گفت یزد شهر کوچکی می باشد که اغلب جاذبه های تاریخی و قدیمی آن در بافت قدیمی این شهر واقع شده اند. به همین خاطر فاصله ی کمی بین آنها وجود دارد. بعد از بازدید از زیبایی ها و معماری ارزشمند مسجد جامع یزد، می توانید از سایر بناهای قدیمی این شهر دیدن کنید که این انتخاب قطعا تجربیات زیادی را برایتان به ارمغان خواهد آورد. از معروف ترین جاذبه های یزد که نزدیک به مسجد جامع قرار گرفته اند عبارتند از:

امیرچخماق

میدان امیر چخماق در واقع مجموعه ای فوق العاده زیبا و ارزشمند از بناهای تاریخی یزد می باشد که در مرکز این شهر واقع شده است. این مسجد که از تکیه، بازار، آب انبار و مسجد تشکیل شده است بخاطر داشتن موقعیت مکانی مناسب و شرایط ایده آل، از گذشته و حتی تا امروز به عنوان محلی مناسب برای نشست ها و تجمعات سیاسی و اجتماعی به شمار می آید.

خانه لاری ها

خانه لاری ها یکی از خانه های قدیمی یزد می باشد که بخاطر داشتن معماری و هنر و تزئینات به کار رفته در بخش های مختلف آن، در لیست آثار ملی به ثبت رسیده و در حال حاضر به عنوان موزه اسناد مورد استفاده قرار گرفته است.

خانه مرتاض یزد

یکی دیگر از عمارت های قدیمی این شهر که به یادگار مانده از دوره قاجاریان می باشد، خانه مرتاض نامیده میشود . این خانه علاوه بر خانه ی بسیار باشکوه و زیبا، دارای محوطه ی بزرگی است که شرایط ایده آلی را برای نشستن در کنار حوض وسط حیاط و لذت بردن از آرامش موجود در آن را فراهم کرده است.

 مسجد جامع یزد

زندان اسکندریه

زندان اسکندریه یا مدرسه ضیائیه از جمله آثار تاریخی بسیار قدیمی یزد می باشد که در محله فهادان واقع شده و یکی از دلایل شهرت آن، داشتن معماری بی نظیر آن است. در ساخت این بنا فقط از خشت های گلی استفاده شده و برخلاف بسیاری از بناهای قدیمی کشورمان، هیچ نشانه ای از کاشی کاری های فیروزه ای در آن به چشم نمیخورد. بازدید از موزه ی این مجموعه و همچنین استراحت و رفع خستگی بر روی تخت های سنگی از جمله مواردی می باشد که می تواند انتخاب زندان اسکندریه را برایتان خاطره انگیز کند.

هتل های نزدیک به مسجد جامع یزد

اگر قصد دارید در طول سفر به یزد در هتل و اقامتگاه هایی استراحت کنید که فاصله کمی با منطقه فهادان داشته باشد تا بتوانید براحتی از جاذبه های موجود در این شهر بازدید نمایید، انتخاب های بسیار عالی مانند هتل فهادان یزد، هتل فاضلی و هتل فیروزه برایتان وجود خواهد داشت. رزرو هتل یزد در اقامت ۲۴ همیشه با تخفیف همراه بوده که مزیت بزرگی برای شما عزیزان محسوب می شود.

گردش در شهر یزد با تور اقامت ۲۴

اگر تصمیم جدی برای سفر به یزد گرفته اید و می خواهید تجربه خوبی رقم بزنید ما سفر با تور یزد را پیشنهاد می کنیم. وقتی تور یزد رزرو می کنید همزمان هزینه بلیط و اقامت چند روزه هم پرداخت می شود بنابراین بخش بزرگی از اقدامات قبل از سفر را انجام داده اید. ما در اقامت ۲۴ تلاش کرده ایم تا ضمن مقرون به صرفه تر کردن هزینه تورهای یزد، نوع تور را براساس هتلی که شما دوست دارید برگزار کنیم بنابراین تمام تلاش ما بر خلق خاطره ای خوش و ماندگار در ذهن شما عزیزان است.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۱/۵ - (۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×